👀💡 استیکر خانه طراحان 💡
فایل از طرف Majid Eshraghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از علیرضا
امام خمینی (ره) صحیفه امام :
قرآن کریم انسان ساز است، و زنها نیز انسان ساز. وظیفه زنها انسان سازی است. اگر زنهای انسان ساز از ملتها گرفته بشود، ملتها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد، شکست خواهند خورد، منحط خواهند شد. زنها هستند که ملتها را تقویت میکنند، شجاع میکنند. بانوان از صدر اسلام - در صدر اسلام - با مردان در جنگها هم شرکت داشتهاند. مقام زن مقام والاست؛ عالیرتبه هستند. بانوان در اسلام بلندپایه هستند. ما میبینیم و دیدیم که زنها، بانوان محترمات همدوش مردان بلکه جلو مردان در صفِ قتال ایستادند. بچههای خودشان را از دست دادند، جوانان خودشان را از دست دادند، و شجاعانه مقاومت کردند. ما میخواهیم زن به مقام والای انسانیت خودش باشد نه مَلعَبه (بازیچه) باشد؛ نه ملعبه در دست مردها باشد، در دست اراذل باشد.
محمدرضا پهلوی، مصاحبه فالاچی، مهر ۱۳۵۲:
شما زنان هرگز میکل آنژ یا باخ نداشتید. شما هیچ چیز بزرگ وفوق العادهای عرضه نکرده اید. هیچ چیز.
هدایت شده از #
📖 ســـوره عـــصر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
وَ الْعَصْرِ «۱» إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ «۲» إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ «۳»
📖به روزگار سوگند.
📌همانا انسان در خسارت است.
📌مگر آنان كه ايمان آورده و كارهاى نيك انجام داده و يكديگر را به حق و استقامت سفارش مىكنند.
🌀نکته ها
✍ در صدر اسلام، مسلمانان هنگام خدا حافظى و جدا شدن از يكديگر اين سوره را تلاوت مىكردند. «1»
🌀خداوند در قرآن، به همه مقاطع زمانى سوگند ياد كرده است. فجر: «وَ الْفَجْرِ» «2»، صبح:
«وَ الصُّبْحِ» «3»*، روز: «وَ النَّهارِ» «4»*، شب: «وَ اللَّيْلِ» «5»*، چاشت: «وَ الضُّحى» «6»، سحر:
«وَ اللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ» «7» عصر: «وَ الْعَصْرِ» گر چه به سحر چند بار سوگند ياد كرده است.
📚در حديثى از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه منظور، عصر خروج حضرت مهدى عليه السلام است. «8»
🗯👤بعضى مراد از عصر را عصر ظهور اسلام گرفتهاند. بعضى عصر را به معناى لغوى آن يعنى فشار گرفتهاند، زيرا كه فشارها سبب غفلت زدائى و تلاش و ابتكار انسانهاست. بعضى مراد
«1». تفاسير نمونه و درّ المنثور.
«2». فجر، 1.
«3». تكوير، 18.
«4». ليل، 2.
«5». ليل، 1.
«6». ضحى، 1.
«7». مدّثر، 33.
«8». تفسير نور الثقلين.
جلد 10 - صفحه 585
🔅از عصر را عصاره هستى يعنى انسان كامل گرفتهاند و بعضى آن را هنگام نماز عصر دانستهاند. «1»
📌خسارت در مال قابل جبران است، امّا خسارت در انسانيّت، بالاترين خسارتهاست. «إِنَّ الْخاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ» «2»*
🔺سفارش ديگران به حق، ممكن است عوارض تلخى داشته باشد كه بايد با صبر و استقامت به استقبال آن رفت. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»
🌀فخر رازى مىگويد: انسان در دنيا مانند يخ فروشى است كه هر لحظه سرمايهاش آب مىشود و بايد هرچه زودتر آن را بفروشد و گرنه خسارت كرده است. «3»
🗯👤با اينكه سفارش به حق و صبر جزء اعمال صالح است ولى به خاطر اهميّت جداگانه بيان شدهاند. همانگونه كه صبر و استقامت نيز حق است و «تَواصَوْا بِالْحَقِّ» شامل آن مىشود ولى به خاطر اهميّت صبر جداگانه آمده است. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»
📖قرآن در آيهاى ديگر فضل و رحمت الهى را عامل دورى از خسارت شمرده و مىفرمايد:
«فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرِينَ» «4» بنابراين ايمان و عمل صالح و تواصى به حق، در سايه فضل و رحمت الهى حاصل مىشود و انسان بدون لطف خداوند، نه هدايت مىشود كه به ايمان برسد و نه اهل عمل صالح مىگردد.
🔦 بــــــازار دنــــيا
✨نگاه اجمالى به آيات قرآن ما را به اين نكته اساسى مىرساند كه دنيا بازار است و تمام مردم عمر و توان و استعداد خودشان را در آن عرضه مىكنند و فروش جنس در اين بازار اجبارى است.
💡حضرت على عليه السلام مىفرمايد: «نفس المرء خطاه الى اجله» «5» يعنى نفس كشيدن انسان گامى به سوى مرگ است. پس انسان الزاماً سرمايه عمر را هر لحظه از دست مىدهد و ما نمىتوانيم از رفتن عمر و توان خود جلوگيرى كنيم. بخواهيم يا نخواهيم توان و زمان ما از
«1». تفسير نمونه.
«2». زمر، 15.
«3». تفسير كبير.
«4». بقره، 64.
«5». نهج البلاغه، حكمت 74.
جلد 10 - صفحه 586
دست ما مىرود. لذا در اين بازار آنچه مهم است انتخاب مشترى است. افرادى با خدا معامله مىكنند و هر چه دارند در طبق اخلاص گذاشته و در راه او و براى رضاى او گام بر مىدارند اين افراد، عمر فانى را باقى كرده و دنيا را با بهشت و رضوان الهى معامله مىكنند.
✅اين دسته برندگان واقعى هستند، زيرا اولًا خريدار آنها خداوندى است كه تمام هستى از اوست.
✅ثانياً اجناس ناچيز را هم مىخرد. «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ» «1»
✅ثالثاً گران مىخرد و بهاى او بهشت ابدى است. «خالِدِينَ فِيها» «2»*
✅رابعاً اگر به دنبال انجام كار خوب وبديم امّا موفق به عمل نشديم باز هم پاداش مىدهد.
«لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى»
«3» يعنى اگر كسى سعى كرد گرچه عملى صورت نگرفت كامياب مىشود.
✅خامساً پاداش را چند برابر مىدهد. «أَضْعافاً مُضاعَفَةً» «4» به قول قرآن تا هفتصد برابر پاداش مىدهد و پاداش انفاقهاى نيك مثل دانهاى است كه هفت خوشه از آن برويد و در هر خوشه صد دانه باشد.
❌امّا كسانى كه در اين بازار، عمر خود را به هوسهاى خود يا ديگران بفروشند و به فكر رضاى خداوند نباشند، خسارتى سنگين كردهاند كه قرآن چنين تعبيراتى در مورد آنها دارد:
❌تجارت بد انجام دادهاند. «بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ» «5»
❌تجارتشان سود ندارد. «فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ» «6»
هدایت شده از #
❌زيان كردند. «خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ» «7»*
❌زيان آشكار كردند. «خُسْراناً مُبِيناً» «8»
❌در زيان غرق شدند. «لَفِي خُسْرٍ» «9»
💡در ديد اين گروه، زرنگ و زيرك كسى است كه بتواند با هر كار و كلام و شيوهاى، خواه حق و
«1». زلزال، 7.
«2». آل عمران، 15.
«3». نجم، 39.
«4». آل عمران، 130.
«5». بقره، 90.
«6». بقره، 16.
«7». اعراف، 53.
«8». نساء، 119.
«9». عصر، 2.
جلد 10 - صفحه 587
خواه باطل، زندگى مرفهى براى خود درست كند و در جامعه شهرت و محبوبيّتى يا مقام و مدالى كسب كند و در غير اين صورت به او لقب باخته، عقب افتاده و بدبخت مىدهند.
🌀👤امّا در فرهنگ اسلامى، زيرك كسى است كه از نفس خود حساب بكشد و آن را رها نكند، براى زندگى ابدى كار كند و هر روزش بهتر از ديروزش باشد. از مرگ غافل نباشد و به جاى هرزگى و حرص و ستم به سراغ تقوا و قناعت و عدالت برود.
💡امام هادى عليه السلام فرمودند: «الدنيا سوق ربح قوم و خسر آخرون» دنيا بازارى است كه گروهى سود بردند و گروهى زيانكار شدند. «1»
🌀پیام ها
🕯 دوران تاريخ بشر، ارزش دارد و خداوند به آن سوگند ياد كرده است. پس از عبرتهاى آن پند بگيريم. «وَ الْعَصْرِ»
🕯 انسان از هر سو در خسارت است. «لَفِي خُسْرٍ»
🕯 انسانِ مطلق كه در مدار تربيت انبيا نباشد، در حال خسارت است. «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ»
🕯 تنها راه جلوگيرى از خسارت، ايمان و عمل است. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ»
🕯 به فكر خود بودن كافى نيست. مؤمن در فكر رشد و تعالى ديگران است. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ»
🕯 سفارش به صبر به همان اندازه لازم است كه سفارش به حق. «بِالْحَقِ- بِالصَّبْرِ»
🕯 ايمان بر عمل مقدم است، چنانكه خودسازى بر جامعه سازى مقدم است.
آمَنُوا وَ عَمِلُوا ... وَ تَواصَوْا
🕯 بدون ايمان و عمل و صالح و سفارش ديگران به حق و صبر، خسارت انسان بسيار بزرگ است. «لَفِي خُسْرٍ» (نكره بودن «خُسْرٍ» و تنوين آن نشانه عظمت خسارت است.)
«1». تحف العقول، كلمات امام هادى.
جلد 10 - صفحه 588
🕯 اقامهى حق به استقامت نياز دارد. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ»
🕯 جامعه زمانى اصلاح مىشود كه همه مردم در امر به معروف و نهى از منكر مشاركت داشته باشند. هم پند دهند و هم پند بپذيرند. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ» (كلمه «تَواصَوْا» براى كار طرفينى است)
🕯 نجات از خسارت زمانى است كه انسان در صدد انجام تمام كارهاى نيك باشد گرچه موفق به انجام آنها نشود. «عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» (كلمه «الصَّالِحاتِ» به صورت جمع محلّى به الف و لام آمده است)
🕯 ايمان بايد جامع باشد نه جزئى. ايمان به همه اجزا دين، نه فقط برخى از آن.
«إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا» (ايمان، مطلق آمده است تا شامل تمام مقدسات شود.)
«والحمدللّه ربّ العالمين»
جلد 10 - صفحه 590
👣پانویس
💡تفسير احسن الحديث، سید علی اکبر قرشی، ج12، ص344
💡تفسیر کشف الاسرار.
📚منابع
🔦تفسیر نور، محسن قرائتی، تهران:مركز فرهنگى درسهايى از قرآن، 1383 ش، چاپ يازدهم
🔦اطیب البیان فی تفسیر القرآن، سید عبدالحسین طیب، تهران:انتشارات اسلام، 1378 ش، چاپ دوم
🔦تفسیر اثنی عشری، حسین حسینی شاه عبدالعظیمی، تهران:انتشارات ميقات، 1363 ش، چاپ اول
🔦تفسیر روان جاوید، محمد ثقفی تهرانی، تهران:انتشارات برهان، 1398 ق، چاپ سوم
🔦برگزیده تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی و جمعي از فضلا، تنظیم احمد علی بابایی، تهران: دارالکتب اسلامیه، ۱۳۸۶ش
🔦تفسیر راهنما، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، قم:بوستان كتاب(انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)، 1386 ش، چاپ پنجم
🔦محمدباقر محقق، نمونه بینات در شأن نزول آیات از نظر شیخ طوسی و سایر مفسرین خاصه و عامه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
M:
راه نجــ🔦ـــات...
👤روزگار غریبی است؛
✍ بعضی برای رسیدن به دنیا و ثروت و جاه و مقام، از همه چیز حتی دین و امام خود چشم میپوشند و عدهای در ثروت و قدرت غرق و به دنبال راه نجات اند.
🌀ادواردو آنیلی، راه نجات خود را در قرآن یافت و با تدبر در آن، به هدایت و قرآن ناطق رسید.
🗯👤کسی چه میداند؛ شاید روزی که نام مهدی را برای خود برمیگزید، فکرش را هم نمیکرد که روزی اسوه منتظران آخرالزمانی مهدی موعود شود.
🔅سالروز شهادت شهید مهدی (ادواردو) آنیلی گرامی باد.
از_رم_تا_خدا_-_ادواردو(مهدی)_آنیلی
http://eitaa.com/x1401y
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┅✿❀✨ *﷽*✨❀✿┅┄
🆔 http://eitaa.com/x1401y
📆 ۲۶ آبان روز جهانی فلسفه [ 17 November ]
حکمت و فلسفه را همت مردی باید
تیغ اندیشه بروی دو جهان آختن است
مذهب زنده دلان خواب پریشانی نیست
از همین خاک جهان دگری ساختن است
دانش مغربیان فلسفه ی مشرقیان
همه بتخانه و در طوف بتان چیزی نیست!
از خود اندیش و ازین بادیه ترسان مگذر
که تو هستی و وجود دو جهان چیزی نیست
هدایت شده از علی اسکندری
⭕️ دین و زندگی یا زندگی دینی
🔹وقوع چنین صحنهای در تنها حکومت دینی جهان، نشانه تغییر نوع نگرش به دین و تحول در معنای دینداری در برخی افراد جامعه است. (از زندگی برای دینداری به زندگی با دین حداقلی رسیدهاند)
🔹 روحانی این تصویر در حال انجام وظیفه شغلی برای گذران زندگی است.
اما لباسی که برتن دارد با وضعیت کلاس ناهمخوان است! فلسفه این لباس پاسداری از دین و احکام الهی است. در حالی که در مقابل این روحانی حکم شریعت زیرپا نهاده شده و ایشان همچنان مشغول وظیفه شغلی است و رسالت لباسش را فراموش کرده است!
🔹 مسئولیت حفظ مقررات دانشگاه در کلاس بر عهده استاد است و او میتواند (اگر بخواهد) دانشجویان را ملزم به رعایت قوانین حاکم بر مراکز آموزش عالی کند اما این استاد محترم از این ابزار قانونی هم برای انجام وظیفه شرعی خود استفاده نکرده و ...
🔹 سکولاریسم یعنی اصالت با زندگی است و البته در کنار زندگی می توان به دیانت حداقلی هم معتقد بود و به تعبیر قرآن کریم: نومن ببعض و نکفر ببعض!
🔹روحانیت اصیل شیعه همیشه الگوی زندگی دینی و زیستن برای حفاظت از دین و ترویج آن بوده است: از شیخ فضلالله نوری و مدرس و حضرت امام و شهیدان سعیدی و غفاری گرفته تا شهیدان آرمان علیوردی و محمد مویدی!
🔹این روزها خواهد گذشت و فردا در پیشگاه خدای متعال، کسانی سربلند خواهند بود که حفظ زندگی روزمره را بر پاسداری از دیانت ترجیح نداده و برای حفظ و ترویج دین، زیسته باشند!
❇️ امام حسین (ع): الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم، یحوطونه ما درَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
✍دکتر کوشکی
هدایت شده از علی رضایی
62.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهم / دیشب در ایذه چه گذشت؟ / پای تروریست های حرفه ای به ایران باز شد؟
روز گذشته نیز بر خلاف فراخوان وطن فروشها ، مردم با بسته شدن بازار همراهی نکرده و از همین رو با حملاتی از سوی اشرار همراه شدند. در انتهای شب نیز عملیاتی از سوی تروریست ها در چند شهر کشور از جمله ایذه و اصفهان رخ داد. عملیات هایی که از نظر خیلی ها شبیه به تلاش هایی برای احیا دهه شصت میرسد.
✅ این آدرس صفحات ما هست، لطفا حمایت کنید دیده بشه ✌️🇮🇷
لینک تمام صفحات ما در شبکه