eitaa logo
شبهات دانشجو
2.2هزار دنبال‌کننده
964 عکس
688 ویدیو
17 فایل
صفحه ای رسمی پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👌 جهت ارائه انتقادات ،پیشنهادات و راه ارتباطی با مدیریت کانال ↘️↘️ @Ali_akbarzade_313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 احکامی که باید بدانیم ✅ حواست به مجازی باشه ! 📣با ما در پاسخ به شبهات دانشجویی همه ای شبهاتتو رفع کن ↙️↙️↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ✅ ╰┈➤🆔 @x_shobhe313
✍️ پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👌❌ 2⃣3⃣1⃣ ⏮ از دیدگاه قرآن و روایات، گزینش امام انتخابی است یا انتصابی؟ جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈 پاسخ بزنید👌🙏🌹❤️ 📣با ما در پاسخ به شبهات دانشجویی همه ای شبهاتتو رفع کن ↙️↙️↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ✅ ╰┈➤🆔 @x_shobhe313
✅✅پاسخ کامل شبهه 👌👌👇 در نظر اندیشمندان شیعه، امامت منتخب الهی و امام حافظ شریعت و پاسخگوی تمام نیازهای دینی است. پس امامت مقامی است انتصابی و نصب امام حق خداوند است همانگونه که نبوت نیز مقامی است انتصابی و تعیین پیامبر حق و شأن خداوند است. معرفی امام از سوی پیامبر(ص) رأی شخصی او نبوده بلکه به فرمان خداوند انجام می‎گیرد، پس نصّ پیامبر همان نصّ و معرفی خداوند است.[1] ولی اهل سنت، راه تعین امام را منحصر در نصّ شرعی نمی‎دانند؛ زیرا طبق دیدگاه آنها امامت انتصابی نیست و مسلمانان خود می‎توانند امام و جانشین پیامبر را انتخاب کنند، مثلاً از طریق «بیعت اهل حلّ و عقد» و «غلبه قهر‎آمیز نظامی، مقصود از بیعت اهل حلّ و عقد آن است که گروهی از بزرگان و شخصیت‎های برجسته اجتماعی امامت شخصی را بپذیرند، البته حد نصاب خاصی برای تعداد بیعت کنندگان وجود ندارد لذا اگر تنها یکی از اهل حلّ و عقد با شخصی بیعت کند برای ثبوت امامت او کافی است. هم چنین برخی از علمای اهل سنت معتقدند که اگر شخصی با بکارگیری نیروی نظامی و توسل به زور بر مسند حکومت نشست، امامت امت اسلامی برای او ثابت می‎شود حتی اگر او شخصی فاسق، ظالم یا جاهل باشد.[2] اما از دیدگاه شیعه، امامت یک مقام دنیوی، همانند مقام پادشاهان و سران حکومتها نیست بلکه منصبی الهی است که مسئولیت خطیر رهبری امت اسلامی و حفظ شریعت را بر عهده دارد، و شخصی شایسته این منصب است که ویژگی‎های متعددی مانند عصمت و علم خدادادی در او جمع و در همه خصائل و فضایل معنوی بر دیگران برتر باشد، چگونه می‎توان پذیرفت که منصب جانشین پیامبر(ص) با همه عظمت و اهمیت آن، با بیعت تنها یک نفر از سرکردگان قوم (اهل حلّ و عقد) معین گردد؟ و عقل سلیم چگونه رضایت می‎دهد که انسان فاسق و فاجری که با توسل به زور و ارعاب و قتل و کشتار بر مسند حکومت تکیه زده است، جانشین پیامبر(ص) تلقی شود؟ دلایل لزوم نصب امام از جانب خداوند 1. برهان عصمت یکی از شرایط لازم احراز مقام امامت، عصمت است، از طرف دیگر، عصمت از اوصافی است که تشخیص آن برای مردم ممکن نیست؛چون امری درونی و پنهانی است که تنها خداوند از آن آگاهی دارد، بنابراین تنها راه ثبوت امامت، وجود نصّ (معرفی پیامبر(ص) از جانب خدا) است.[3] 2. سیره پیامبر(ص) رجوع به سیره پیامبر(ص) بیانگر این نکته است که آن بزرگوار نسبت به سرنوشت مسلمانان حساسیت فراوان نشان می‎داد،بدیهی است که مساله خلافت و امامت از مسائل مهم و سرنوشت‎ساز می‎باشد، به همین دلیل پیامبر اکرم(ص) هر گاه برای حضور در غزوات و مانند آن مدینه را ترک می‎کرد، جانشین برای خود تعیین می‎نمود، چنانچه در غزوه،‌ تبوک، علی ـ علیه‎السلام ـ را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد. با این حال چگونه ممکن است پیامبرگرامی(ص) کسی را به عنوان خلیفه پس از وفات خود تعیین نکرده باشد؟[4] معلوم است که آن حضرت امام و جانشین بعد از خود را مشخص کرده است، امکان ندارد رسول خدا از چنین امر حیاتی غفلت ورزیده باشد، چنانکه خلفای بعدی به هنگام مرگشان به فکر تعیین جانشین بعدی بودند، ابابکر عمر را نصب کرد، و عمر به شورای 6 نفره واگذار کرد، چگونه پیامبر اقدام به چنین کاری ننموده است، لذا معتقدیم که پیامبر چنین کاری را کرده و در موارد مختلف به ویژه در غدیرخم، علی ـ علیه‎السلام ـ را به عنوان جانشین خود تعیین فرمود.[5] 3. امامت عهدی الهی طبق آیه شریفه «لا ینال عهدی الظالمین»[6] عهد من هرگز به مردم ستمکار نخواهد رسید، امامت عهد الهی و یکی از مناصب عالیه الهی است، و اختیار آن صرفاً در دست خداست، و هر کسی که لایق این مقام دانست، به او عطا می‎نماید همانند نبوت که زمام امرش در دست خداست. «اللهُ أعلم حیث یجعل رسالته»[7] خدا بهتر می‎داند که در کجا رسالت خود را مقرر دارد.[8] 4. برهان لطف نصب امام از جانب خداوند مقتضای لطف الهی است و ترک لطف قبیح است، و خداوند از هر نوع فعل ناروایی پیراسته است.[9] 5. برهان رحمت به نص قرآن کریم، خداوند اظهار رحمت به بندگان را به خود لازم کرده است، چنانکه می‎فرماید: «کتب ربّکم علی نفسه الرحّمه»[10] شکی نیست که وجود امام از مظاهر و جلوه‎های بارز رحمت خداوندی است. [1] . ر.ک: ربانی گلپایگانی، علی، عقائد استدلالی، ج2، ص 115؛ و سعیدی‎مهر، محمد، کلام اسلامی، قم،‌کتاب طه 1381، ج2، ص150 ـ 154. [2] .ر.ک: جرجانی، شرح المواقف، ج 8، صص 351 و 354؛ و تفتازانی، شرح المقاصد، ج5، ص 233، طریق سوم از طرق انعقاد امامت. [3] . ر.ک: سعیدمهر، کلام اسلامی، ‌ج2. [4] . ر.ک: ربانی گلپایگانی، علی [5] .ر.ک: طاهری، حبیب‎الله، درسهایی از علم کلام، 1381، ج2، صص 69 [6] .بقره/ 124 [7] .انعام/ 124 [8] .ر.ک: دکتر طاهری، همان. [9] .ر.ک: ربانی گلپایگانی، علی همان. [10] .انعام/ 54 📎 📎 📎 ✅کپی با ذکر منبع بلامانع است👇👇👇 @x_shobhe313
تقدیر غدیر.pdf
20.4M
☘ شکر خدا که نام علی در اذان ماست ✨ 🗞 نشریه تحریر بسیج دانشجویی پردیس شهید باهنر اصفهان تقدیم می‌کند: ویژه‌نامه تقدیر غدیـــر آن‌چه در این ویژه‌نامه می‌خوانید: 🔸💠 چهارده قرن با غدیر 🔸💠 علی معنای راستین عدالت 🔸💠 عشق است دیگر 🔸💠 غدیر در المراجعات 🔸💠 عدالت در پرتو علی 🔸💠 ابوذر و عشق به علی 🔸💠 چشم گیتی 🔸💠 خطبه غدیر 🔸💠 تقدیر غدیر 🔸💠 ضیافت غدیر 〰〰〰〰〰〰〰🌺🍃 همّ خود را گذاشتیم تا سر سوزنی از اقیانوس بی‌کران علی در غدیرِ کبیرش، بر دل نشینَد، و پس از هزار و اندی سال، هنوز که هنوز است، فریاد می‌زنیم که یا اهل العالم! به ولایت هرآنکه شک دارد، برود کعبه را طواف کند، و نگاهی بر آن شکاف کند... الحمدلله علی خلق العلی💚🌱 〰〰〰〰〰〰〰〰🖋 📣با ما در پاسخ به شبهات دانشجویی همه ای شبهاتتو رفع کن ↙️↙️↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ✅ ╰┈➤🆔 @x_shobhe313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ کودتای نوژه 🚫نقشه ای برای حذف امام خمینی(ره) و برگشت شاپور بختیار ⁉️این کودتا چگونه لو رفت؟ ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ 📲ایتا @x_shobhe313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 احکامی که باید بدانیم ✅ شارژ ندی مدیونی ! 📣با ما در پاسخ به شبهات دانشجویی همه ای شبهاتتو رفع کن ↙️↙️↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ✅ ╰┈➤🆔 @x_shobhe313
✍️ پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👌❌ 3⃣3⃣1⃣ ⏮ قرآن نه تنها حقوق زن🧕، بلکه موجودیت طبیعی او را بخشی از وجود مرد🧔‍♂می داند و اصالتی ذاتی برای زن قائل نیست وبیان میکند که زن از قسمتی از بدن مرد(یعنی از دنده مرد) آفریده شده است: (یا أَیهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکمُ الَّذِی خَلَقَکم من نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا(؛[1] «ای مردم، از پروردگارتان پروا داشته باشید که شما را از نفس واحده ای آفرید و از آن زوج او را آفرید.. .» جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈 پاسخ بزنید👌🙏🌹❤️ 📣با ما در پاسخ به شبهات دانشجویی همه ای شبهاتتو رفع کن ↙️↙️↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ✅ ╰┈➤🆔 @x_shobhe313
✅✅پاسخ کامل شبهه👌👌👇👇 از جمله بهترین جواب هایی که می توان به این شبهه قرآنی داد، پاسخ علامه طباطبائی(ره) ذیل این آیه شریفه است که می نویسد:(2) ظاهر جمله مورد بحث یعنی جمله (وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها) این است که می خواهد بیان کند که همسر آدم از نوع خود آدم بود، و انسانی بود مثل خود او، و این همه افراد بی شمار از انسان، که در سطح کره زمین منتشر شده اند، همه از دو فرد انسان مثل هم و شبیه به هم منشأ گرفته اند، و بنا براین حرف «من» من نشویه خواهد بود، و جمله مورد بحث همان نکته ای را می رساند که آیات زیر در صدد افاده آن است: (وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکمْ مِنْ أَنْفُسِکمْ أَزْواجاً لِتَسْکنُوا إِلَیها وَ جَعَلَ بینَکمْ موَدَّةً وَ رَحمَةً)[3]؛ (وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکمْ مِنْ أَنْفُسِکمْ أَزْواجاً وَ جَعَلَ لَکمْ مِنْ أَزْواجِکمْ بَنِینَ وَ حَفَدَةً([4]؛ (فاطِرُ السماواتِ وَ الْأَرْض، جَعَلَ لَکمْ مِنْ أَنْفُسِکمْ أَزْواجاً، وَ مِنَ الْأَنْعامِ أَزْواجاً یذْرَؤُکمْ فِیهِ([5]؛ برخی از روایات نیز به طور صریح این چنین بینش و نگاهی را در خصوص خلقت زن مورد تردید و انکار قرار داده است: زرارة بن اعین روایت کرده که از امام صادق(ع) در ارتباط با چگونگی آفرینش حضرت حوّا (، پرسشی به عمل آمده و به ایشان عرضه شد که افرادی معتقدند، پروردگار، حوا را از پایین ترین استخوان های دنده سمت چپ آدم خلق کرد! 👈👈👈امام در پاسخ فرمودند که خداوند از این کار، پاک و منزه است! آیا فردی که چنین اعتقادی دارد، بر این پندار است که خداوند، توانایی آن را نداشته تا همسری برای آدم بیآفریند که از دنده های او نباشد، تا این ابهام برای یاوه گویان ایجاد نشود که آدم با قسمتی از بدن خودش ازدواج کرد؟! این چه باوری است که برخی بدان معتقدند؟! پروردگار، خودش بین ما و ایشان قضاوت کند!»(6) منابع: [1] نساء / 1. [2] المیزان، ج 4، ص 216. [3] روم / 21. [4] نحل / 72. [5] شوری / 11. [6] من لایحضره الفقیه، شیخ صدوق، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1413 ق، ج 3، ص 379، ح 4336 📎 📎 📎 ✅کپی با ذکر منبع بلامانع است👇👇👇 @x_shobhe313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زنده باد ایران و ایرانی با غیرت ♥️ دوران بزن در رو تموم شده 💪💪 🦋👈👈🔞توجه توجه 💯👇👇 🔥تنها کانال جذاب😍 ورسمی پاسخ ناب به شبهات دانشـــــــــــــجویی رو به دوستان خوبتون حتما معرفی کنید ↙️ 🌿🆔🌍 ✍️ 👇👇👇 @x_shobhe313 @x_shobhe313 🍃 🍂🍃 🍃🍂🍃 🍂🍃🍂🍃 🍃🍂🍃🍂🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 احکامی که باید بدانیم ✅ با این لباس نماز نخون 📣با ما در پاسخ به شبهات دانشجویی همه ای شبهاتتو رفع کن ↙️↙️↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ✅ ╰┈➤🆔 @x_shobhe313
✍️ پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👌❌ 4⃣3⃣1⃣ ⏮ چرا دیه مرد👨‍🦰 دو برابر دیه زن 🧕است، آیا ارزش زن نصف مرد است🧐🤔⁉️‼️❔ جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈 پاسخ بزنید👌🙏🌹❤️ 📣با ما در پاسخ به شبهات دانشجویی همه ای شبهاتتو رفع کن ↙️↙️↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ✅ ╰┈➤🆔 @x_shobhe313
✅✅پاسخ کامل شبهه👌👌👇👇 دیه ای که در خصوص قتل غیری عمدی زن و مرد گرفته می شود به هیچ وجه «بهای خون» انسان نیست؛ چرا که ارزش خون انسان ها چه از جنس زن باشند و چه از جنس مرد را نمی توان با مال ومنال دنیا مقایسه کرد؛ چرا که خداوند متعال زن و مرد را از یک جنس خلق کرده است. (خَلَقَکمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَة(؛[14] «او شما را از یک نفس آفرید.» با این فرض که دیه برای جبران خسارت وارده به «مجنی علیه» یا خانواده اوست، گفته می شود از آن جا که مرد نقش بیش تر و مؤثرتری در زندگی اقتصادی دارد، و از بین رفتن و یا صدمه دیدن او لطمه بیش تری به اقتصاد خانواده وارد می آورد، به ویژه که در نظام حقوق اسلام، اداره خانواده و مسئولیت تأمین معیشت آن با مرد است. بنابراین دیه او باید بیش تر باشد. از این منظر تفاوت دیه زن و مرد، هرگز به معنای پائین تر بودن ارزش زن نیست، بلکه بدان دلیل است که تبعات از دست دادن مرد یا صدمه دیدن او از لحاظ اقتصادی بیش تر از زن است، و حال که قرار است این ضایعه به صورت مادی جبران شود، و در واقع تحت عنوان دیه خسارت داده شود، و طبعاً این تفاوت وضع باید در نظر گرفته شود. از آن جا که حکم شرعی و قانونی با توجه به وضع غالب تعیین می شود، وضع غالب این است که مرد تأمین کننده هزینه خانواده و دارای نقش مؤثرتر در وضع اقتصادی و مالی است، بنابراین خسارت قابل پرداخت به او یا خانواده اش تحت عنوان دیه بیش تر از آن تعیین شده است. و امروز بیش تر صاحب نظران با این تبیین تفاوت دیه زن و مرد را توجیه می کنند. 📎 📎 📎 ✅کپی با ذکر منبع بلامانع است👇👇👇 @x_shobhe313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
... حالشو خریدارم🙂🖐🏼 اینطوری عاشقِ مولآ باشید ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ 📲ایتا @x_shobhe313
📝 احادیث اخلاقی ✳️ حجاب زکات زیبایی 💠 امام علی (ع): 💎 زكاةُ الجمالِ العِفافُ؛ 💡زكات زيبايي، عفت و پاكدامني است. 📚 تصنيف غررالحكم، ص 256، ح 5409 📆 امروز، 21 تیر مصادف است با سالروز حمله خونین رضاخان به مسجد گوهرشاد مشهد که مردم و علما علیه و اجباری کردن کلاه شاپو در این مسجد تحصن کرده بودند. (1314 شمسی) ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ 📲ایتا @x_shobhe313
✅ مروری بر واقعه مباهله 🔸بیست‌وچهارم ذی‌الحجه روز مباهله نام گرفته است که روز نزول آیه «تطهیر» نیز هست. 🔹مباهله پیامبر(ص) با مسیحیان نجران، از رویدادهای صدر اسلام است که نشانه حقانیت دعوت پیامبر(ص) دانسته می‌شود. 🔸در این روز، خداوند بر ارزش‌ها و فضیلت‌های اهل بیت(ع) و جایگاه راستین آنان در درک و شناخت اسلام راستین مهر تأییدی دیگر زد. ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ 📲ایتا @x_shobhe313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥باز هم اشک و گریه و پشیمانی زامبی‌های قانون‌شکن 🔴اعترافات ضاربان و هتاکان به همسر شهید باب‌الخانی ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ 📲ایتا @x_shobhe313
جنگی است، اما بدون شمشیر ⚔ سپاهی است، اما سربازانش پنج نفر پیروزی ای برای “امیر المومنین حضرت علی علیه السلام”، اما نه از جنس خیبر؛ این بار “فاطمه سلام اله علیها و فرزندانش” نیز به میدان آمده اند. بیا بنگر ببین کار خدا را خدا بر می گزیند پنج تن آل عبا را بیست و چهارم ماه ذی الحجه روز مباهله بر عموم مسلمین فرخنده باد.❤️😍😍🌹🌹❤️ ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 📌 کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👇👇👌👌👌✅✅✅↙️↙️↙️ ╭─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╮ @x_shobhe313 ╰─-┅═ঊঈ🔶ঊঈ═┅-─╯
✍️ پاسخ ناب به شبهات دانشجویی 👌❌ 5⃣3⃣1⃣ ⏮ چگونه ممکن است در سوره آل عمران،آیه 61،(معروف به آیه مباهله) منظور از «ابناها» (فرزندان ما)، حسن و حسین باشد و منظور از «نساءنا» (زنان ما)، فقط فاطمه زهرا و منظور از «انفسنا» تنها امیرالمومنین على علیهم السلام باشد در حالى که این کلمات جمع‌اند و صیغه بر بیش از دو نفر دلالت دارد نه دو نفر و یا یک نفر؟❌⁉️🧐🤔 جهت مشاهده جواب شبهه به روی کلمه👈 پاسخ بزنید👌🙏🌹❤️ 📣با ما در پاسخ به شبهات دانشجویی همه ای شبهاتتو رفع کن ↙️↙️↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ✅ ╰┈➤🆔 @x_shobhe313 ╰┈➤🆔 @x_shobhe313
✅✅پاسخ کامل شبهه 👌👌👇👇 اولاً: اطلاق صیغه جمع بر مفرد یا بر تثنیه (دو نفر) تازگى ندارد، و در ادبیات عرب و قرآن موارد زیادى از آن را مى‌توان دید. در توضیح آن باید گفت که: بسیار می‌شود که به هنگام بیان یک قانون، با تنظیم یک عهدنامه، حکم به صورت کلى و به صیغه جمع آورده مى‌شود، و مثلاً در عهدنامه چنین مى‌نویسند که مسئول اجراى آن امضاگنندکان عهدنامه و فرزندان آن‌ها هستند، در حالى که ممکن است یکى از دو طرف تنها یک یا دو فرزند داشته باشد، این موضوع هیچ گونه منافاتى با تنظیم قانون و با عهدنامه به صورت جمع ندارد. خلاصه این که ما دو مرحله داریم: یکى مرحله قرارداد، دیگرى مرحله اجرا. در مرحله قرارداد گاهى الفاظ به صورت جمع ذکر مى‌شود تا بر همه مصادیق تطبیق گردند، ولى در مرحله اجرا ممکن است مصداق، منحصر به یک فرد باشد و این انحصار در مصداق منافاتى با کلى بودن مسئله ندارد. به عبارت دیگر پیغمبر(ص) موظف بود طبق قراردادى که با مسیحیان نجران بسته بود همه فرزندان و زنان خاص خاندانش و تمام کسانى که به منزله او بودند را به همراه خود به مباهله ببرد، ولى اینها مصداقى جزء دو فرزند و یک زن یک مرد نداشت. ثانیاً: مقصود نهایى از این نفرین این بود که یکى از دو طرف با همه نفراتش از صغیر و کبیر و مرد و زن براى همیشه هلاک گردد، مفسرین هم اتفاق دارند و روایات هم معتقدند، تاریخ هم مؤید است که رسول اکرم(ص)، وقتى براى مباهله حاضر مى‌شدند احدى به جز على، فاطمه، حسن و حسین را با خود نیاورد؛ پس از ناحیه آن جناب کسى حضور نداشت مگر دو نفر، دو فرزند و یک زن و با آوردن اینان رسول اکرم(ص) امر پروردگارش را امتثال نمودند. ثالثاً: مراد از لفظ آیه چیزى است، و مصداقى که حکم آیه به حسب خارج منطبق بر آن است چیزى دیگر، و این بار اول نیست که خداوند حکم یا وعده را که بر حسب خارج بر یک نفر منطبق است به طور دسته جمعى حکایت مى‌کند، مثلاً: درباره شخص واحدى که گفته بود خدا فقیر است و من توانگرم، به صورت دسته جمعى فرموده: «شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ وَ الْمَلائِکَهُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِمًا بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیم‏؛ خدا که همواره به عدل قیام دارد گواهى مى‏‌دهد که جز او هیچ معبودى نیست و فرشتگان [او] و دانشوران [نیز گواهى مى‏‌دهند که‏] جز او که توانا و حکیم است هیچ معبودى نیست». در پاسخ شخص واحدى که پرسیده بود چه چیزى را انفاق کنیم؟ به صورت دسته‌جمعى فرمود: «یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فیهِما إِثْمٌ کَبیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما وَ یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمُ اْلآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ» و از این قبیل آیات بسیارى وجود دارد که به لفظ جمع نازل شده است در حالى که مصداق خارجى آن به حسب شأن نزول فرد معینى است. در نهایت هم اینکه برخى از اهل سنت سعى کرده‌اند بگویند که ابوبکر نیز جزء این افراد بوده است🤯😳😳🤦‍♂ پاسخ: با توجه به اسناد تاریخى و روایاتى که از هر دو گروه شیعه و سنى نقل شده است که تنها مرد حاضر در این مباهله به همراه پیامبر اکرم،(صل الله علیه و آله) امیرالمومنین على(علیه السلام) بوده است، چنین ادعاها و روایاتى کاذب و جعلى است. 📎 📎 📎 ✅کپی با ذکر منبع بلامانع است👇👇👇 @x_shobhe313
بیانات حاج آقا حاتم پوری با موضوع مباهله#1402.04.21.wma
3.19M
⁉️مگر مسیحیان چه می‌گفتند که خداوند به پیامبر اسلام ص فرمود؛ آنان را به مباهله و نفرین بر علیه همدیگر فرا خوان ؟! 👌پاسخ‌ کوتاه‌ و نغز حاج‌ آقا‌ حاتم‌پوری کرمانی را بشنوید ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ کانال پاسخ ناب به شبهات دانشجویی ┅═══✼❉💠❉✼═══┅ 📲ایتا @x_shobhe313 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ عیدمباهله روزاثبات‌حقانیت‌ اسلام‌مبارک 🎋🍀🌹🍀🎋
📝 احادیث اخلاقی ✳️ عمل خیر 💠 امام حسین (ع): 💎 لا تَحتَسِبوا بِمَعروفٍ لَم تُعجِلوهُ؛ 💡آن عمل خیری که در انجامش سرعت نداشته اید، کاری شایسته به حساب نیاورید. 📚 بحارالأنوار جلد78 صفحه121 📣با ما در پاسخ به شبهات دانشجویی همه ای شبهاتتو رفع کن ↙️↙️↙️↙️ ╭ l✍️ 🇮🇷 بامن‌بيا ✅ ╰┈➤🆔 @x_shobhe313
✅✅پاسخ کامل شبهه👌👌👇👇 نکته اول: این همه تخریب و هجمه در خصوص قانون ارث در آیین مقدس اسلام در حالی به آن دامن زده می شود که قبل از ظهور اسلام یا به زن ارث نمی دادند، سهم قطعی نداشت، ولی آیین مقدس اسلام نه تنها این حقّ را برای جامعه زنان به رسمیت شناخت، بلکه برای آن قانون وضع کرده و همگان را ملزم به رعایت آن حق نمود: (لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا تَرَک الْوالِدانِ وَ الْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا تَرَک الْوالِدان وَ الْأَقرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ کثُرَ نَصیباً مَفْرُوضاً([16]؛ «برای مردان، از آن چه پدر و مادر و خویشاوندان از خود بر جای می گذارند، سهمی است؛ و برای زنان نیز، از آن چه پدر و مادر و خویشاوندان می گذارند، سهمی؛ خواه آن مال، کم باشد یا زیاد؛ این سهمی است تعیین شده و پرداختنی.» این آیه در حقیقت گام دیگری برای مبارزه با عادات و رسوم غلطی است که زنان و کودکان را از حقّ مسلم خود محروم می ساخت، و بنا بر این مکمل بحث هایی است که در آیات سابق گذشت، زیرا اعراب با رسم غلط و ظالمانه ای که داشتند زنان و فرزندان خردسال را از حقّ ارث محروم می ساختند، آیه روی این قانون غلط خط بطلان کشیده و گفت: " مردان سهمی از اموالی که پدر و مادر و نزدیکان بجای می گذارند دارند و زنان هم سهمی خواه کم باشد یا زیاد" بنا بر این هیچ یک حق ندارد که سهم دیگری را غصب کند.[17] نکته دوم: این چنین نیست که همواره ارث زن نصف مردان باشد، از این رو در برخی موارد زن بیش از مرد یا مساوی با او ارث می برد، در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم. یک). هنگامی که فردی بمیرد و دارای یک دختر و یک پدر باشد. در این صورت دختر میت 2/1(یک دوم) یا همان نصف از اموال را ارث می برد در حالی که به پدر میت 6/1(یک ششم) تعلق می یابد. دو). اگر زن در نسبت از مرد به میت نزدیک تر باشد از اموال میت ارث می برد و حال آن که مرد اصلا ارث نمی برد. مثلا میت فقط یک دختر و یک برادر داشته باشد که در این صورت همه اموال به دختر می رسد و برادر هیچ ارثی نمی برد. نکته سوم: محققان حکمت تعلق دو برابر سهم الارث مردان بر زنان را این چنین توجیه کرده اند که نفقه زن یعنی هزینه مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، همسر، از زمان عقد تا پایان عمر و هم چنین نفقه فرزندان از آغاز تولد تا سن خودکفایی، بر عهده مرد گذاشته شده است و مردان نسبت به اعضای خانواده خویش دارای وظایف اقتصادی هستند، و سالیان طولانی می بایست بخش مهمی از اموال خود را صرف همسر و فرزندان نمایند، علاوه بر آن پسران با ازدواج موظف به پرداخت مهریه می شوند، بنابراین ارادۀ الهی بر این امر تعلق گرفته تا این که به گونه ای کمبود دریافتی مرد و بار سنگین اقتصادی او جبران شود.[18] منابع: [16] نساء / 7. [17] تفسیر نمونه، مکارم شیراز ی و جمعی از نویسندگان، دارالکتب الاسلامیة، تهران، 1371 ش، ج 3، ص 274. [18] حقوق زنان برابری یا نابرابری، زهرا آیت اللهی، ص 357 📎 📎 📎 ✅کپی با ذکر منبع بلامانع است👇👇👇 @x_shobhe313
هدایت شده از 💚 کانون مهدویت 💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 امتی که ندیده خریدار تو شد. 🌸 امام زمان (عج) بین شماست. 🍀حضور دارد اما ظهور ندارد. 📣 استاد رفیعی ✨ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ تا نیایی گره از کار بشر وا نشود درد ما جز به ظهور تو مداوا نشود 📤بانشرمطالب بسوی موعود دعوت کنید ✅ اگر یک نفر را به او وصل کردی ✅ برای سپاهش تو سردار و یاری 🦋 کانون مهدویت دانشگاه فرهنگیان آذربایجان غربی پردیس شهید رجایی ارومیه 🆔️ @mahdaviyat_cfu🦋