eitaa logo
یادداشت های طلبگی
1.1هزار دنبال‌کننده
31 عکس
1 ویدیو
115 فایل
کانالی برای اشتراک گذاری یادداشتها و فیشهای تبلیغی، فقهی، اصولی، رجالی و ... . سید محمد رضا واعظی راه ارتباطی @smr_vaezi http://yaddashthayetalabegi.blog.ir @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">rezaqqaa@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
– 2 ✅«قَالَ النَّبِيُّ –صلی الله علیه و آله و سلم- مَنْ‏ عَرَفَ‏ نَفْسَهُ‏ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه‏» . (مصباح الشریعه، ص۱۳). 🖋 اینگونه روایت را معنا کرده اند که شناخت خود همراه با شناخت –تبارک و تعالی- است و هر چه شناخت نسبت به خود عمیق تر شود، شناخت او نیز عمیق تر خواهد شد. یکی از بیانها در شرح این حدیث شریف این است که انسان اگر خود را بشناسد، می یابد که عین و احتیاج خداوند –تبارک و تعالی- است. «أنتم الفقراء الی الله» (سورة مبارکة فاطر، آیة شریفة 15). به تعبیر فلسفی و به تعبیر عرفانی، و آیة الهی است. هیچ ارزش و کمالی را خودش به خودش اعطا نکرده و مالک هیچ ارزش و کمالی نیست. خودش به خودش وجود نداده است، علم نداده است، قدرت نداده است و نمی تواند وجود، علم و قدرت خود را حفظ کند. 🔆این خداست که هر کمالی را به انسان داده است و هر کمالی اوست. لذا گفته می شود #«الحمدلله». حمد و ثنا مخصوص اوست، چرا که حمد و ثنا برای کمال و ارزش است و همة کمالها از او و برای اوست. هیچ کس در عرض او هیچ کمال و ارزش و خوبی و زیبایی ندارد. از سویی معرفت به خود کشف می کند که هر چه نقص و پلیدی است، از ماست و ذات باری تعالی مبرا از هر نقص و پلیدی است و لذا گفته می شود #«سبحان الله». او منزّه از هر نقص و پلیدی است. انسان هیچ کمالی را از خود و برای خود ندارد و منشأ نقص و ضعف است و ذات باری تعالی عین خیر و کمال بی نهایت و غیر قابل تصور و هیچ خطا و نقصی به ذات او راه ندارد. 🔑اگر نگاه ما اینگونه اصلاح شود، دیگر عجب و غرور در نفس ما راه نخواهد یافت. خود را مملوکِ مالکی می بیند که هر چه دارد به لطف و عنایت اوست. آن موقع از اعماق وجود عرضه می داریم «الهی لاتکلنی الی نفسی طرفة عین ابدا» (کافی، ج2، ص524) که نفس من زبون است و تو در نهایت عظمت، حکیمِ مهربان هستی.
شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی را به حضرت بقیه الله عج، مقام معظم رهبری و تمام محبین مکتب اهل بیت ع تبریک و تسلیت عرض می نماییم.
☀ سورة مبارکة فتح / آیة شریفة 4 : 🌷 «هُوَ الَّذي أَنْزَلَ السَّكينَةَ في‏ قُلُوبِ الْمُؤْمِنينَ لِيَزْدادُوا إيماناً مَعَ إيمانِهِمْ وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ كانَ اللَّهُ عَليماً حَكيما». 🌷 ✅ : آرامش و طمأنینه و استقرار نفس بدون اضطراب و ترس و وحشت -چه در مسائل عقیدتی و چه در مسائل عملی و ثبات قدم خارجی. / هضم سنگین ترین مشکلات با آن به سادگی ممکن است. ⬅ به عنوان مثال در جنگ احد، ص سبب تزلزل خیلی ها شد. (سورة مبارکة آل‏عمران / آیة شریفة 144 : «وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُم‏»). در ابتلائات بسیار سنگین حادثه ، حضرت اباعبدالله -علیه الصلاه و السلام- هرگز دچار وحشت و ترس نشدند و تاثر از شهادت عزیزان سبب از دست رفتن وقار و استقرار نفس ایشان نشده بود. نقل شده است که وقتی خبر شهادت سید مصطفی خمینی یا شهید بهشتی و یارانشان را در آن شرایط سخت اوائل انقلاب یا خبر سقوط خرمشهر را به -ره- دادند، ایشان این سکینه و آرامش در چهره شان نمایان بود. اگر بر اثر مشکلات زندگی فردی یا اجتماعی -مانند از دست دادن عزیزان، زلزله، جنگ و ...- آرامش و اطمینان در نفس ما وجود نداشته باشد، «سکینه» تحصیل نشده است. ✅ «فی قلوب المومنین»، یعنی ایمان منشأ می شود که خداوند سکینه را به انسان بدهد. کسی که ایمان دارد که هر چه هست به اختیار و قدرت اوست و همة اتفاقات امتحانات الهی است، آرامش و طمانینه خود را از دست نخواهد داد. البته همانطور که «ایمان» مراتب دارد، «سکینه» نیز مراتب خواهد داشت. هر چه ایمان قویتر باشد، سکینه بیشتر خواهد بود. ✅ «لیزدادوا ایمانا مع ایمانهم»، این سکینه و آرامش -که در و به انسان اعطاء می شود- بر ایمان انسان می افزاید. و این سرّ ارتقاء درجه مومنین با بلاهای دنیوی است. «لله جنود السماوات و الارض»، احتمالا اشاره به علت به آرامش رسیدن مومنین دارد. مومنینی که ایمان دارند آسمانها و زمین در اختیار اوست و «لاموثر فی الوجود الا الله» و هیچ چیزی جز به اذن و اراده الهی جا به جا نمی شود، در آرامش کامل قرار دارند. همه اسباب و علل دست اوست و اوست که ✅ «علیکم حکیم» است. از آنچه برای شما و دیگران اتفاق می افتد است و همه چیز بر اساس اوست. چیزی از دست قدرت او خارج نشده، بلکه بر اساس علم و حکمت خدایی رخ داده است. 🌹 همة قدرتهای آسمانی و زمینی در اختیار خدایی است که علیم و حکیم است، هر چه ایمان به این مطلب بیشتر باشد، سکینه بیشتر خواهد بود. 🌹
🔴 علت غفلت از خدا و خود عامل سقوط انسان از انسانیت است و علت غفلت، است. به عنوان مثال کسی که توجه تام به درس خواندن دارد، از رفت و آمد پیرامون خود غافل است یا کسی که توجه تام به تلویزیون دارد، صدا دیگران را نمی شنود. توجه انسان به و مظاهر دنیوی -مانند ، خانه و - انسان را از خدا و انسانیت خود غافل می کند. ✅ سوره مبارکه منافقون، آیه شریفه 9 : «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَ لاَ أَوْلاَدُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ». (ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید، اموال و فرزندانتان شما را از ذکر خدا باز ندارد و هر کس چنین باشد، زیانکار است). کسی که هدف و نگاهش ، ، و امثال آنها از مظاهر دنیاپرستی باشد، از ذکر خدا باز خواهد ماند. نگاه صحیح به دنیا، است. نگاهی که همه چیز را نعمت الهی می بیند و همة ابزارها را در راستای قرب به خدا و جلب رضایت او به کار می بندد. این نگاه نه تنها علت برای غفلت نیست، بلکه خود عاملی برای ذکر است. ✅ سوره مبارکه انفال / آیه شریفه 28 : «وَ اعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَ أَوْلاَدُكُمْ فِتْنَةٌ». (ترجمه : بدانید که اموال و فرزندان شما وسیلة آزمایش شما هستند). مال و فرزند است. کسی که از این امتحان سربلند بیرون آید، به سعادت می رسد و کسی که رفوزه شود، به شقاوت خواهد رسید. اگر مال و فرزند هدف باشد، انسان در امتحان الهی شکست خورده است. اما کسی از مال و فرزند برای عبودیت استفاده می کند، در امتحان الهی پیروز شده است. ✅ عبارت بسیار حکیمانه ای از حضرت امیر -علیه الصلاه و السلام – در نهج البلاغه نقل شده است که ایشان می فرماید : «مَنْ أَبْصَرَ بِهَا [الدنیا] بَصَّرَتْهُ وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْهَا أَعْمَتْهُ‌». (ترجمه : کسی که بوسیلة دنیا ببیند، دنیا به او بصیرت می دهد و کسی که به دنیا نگاه کند، دنیا او را کور می کند). کسی که به خود آینه نگاه کند، جای دیگری را نمی بیند، اما کسی که آینه را وسیله ای برای دیدن اشیاء قرار دهد، اشیاء دیگر را می بیند. دنیا را باید مانند آینه ابزاری برای دیدن دانست، نه آن که آن را هدف قرار داد که در این صورت کور می شود و حقائق هستی را -از جایگاه خود و خدا- نخواهد دید. ✅ در دعای عرفه آمده است : «عميت عين لا تراك علیها رقیبا». (ترجمه : کور است چشمی که تو را ناظر و مراقب خود نبید). وقتی دنیا هدف انسان باشد و به مادیات دنیا توجه کند، کور می شود و شخصی که کور است، خدا را نخواهد دید.
📚 ترجمه ره اما چرا انسان پيوسته به «» نياز دارد؟ اين بدان خاطر است كه بشر يا با اعضاء و جوارح خود مرتكب مى‌شود و يا به انجام معصيتى مى‌گيرد و يا خطورات قلبى و وساوس شيطانى او را از باز ميدارد و يا در و و آثار آن و قصورى از او سر مى‌زند، و همۀ اين‌ها نقص است و براى آنها اسبابى است و ترك اين‌ها و اشتغال به اضداد آنها رجوع و بازگشت از نقص بسوى كمال است و معناى توبه چيزى جز همين بازگشت نيست. ✅
فقه 1.docx
397.9K
پایه هفتم فقه 1 یادداشتهای تنظیم نشده فایل word
انسان های خوب هنگام می کنند اما اولیاء الله هنکام مصیبت می کنند چون : هر بلایی کز تو آید رحمتی است هر که را فقری دهی، آن دولتی است در سجده آخر زیارت عاشورا گفته می شود : اَللّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشّاکِرینَ لَکَ عَلی مُصابِهِمْ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلی عَظیمِ رَزِیَّتی ( خدایا تو را ستایش م ی‏کنم به ستایش شکرگزاران تو بر غم و اندوهی که به من در مصیبت رسید حمد خدا را بر عزا داری و اندوه و غم بزرگ من).
💐💐💐💐 علامه حسن زاده آملی/ نهج الولایه / ص109 : در خطبه قاصعه كه خطبه پنجاه و هشتم است عليه السلام از خود خبر مى دهد كه : «أرى نورالوحى والرسالة و اشم ريح النبوة» , و نيز در همان خطبه آمده است كه حضرت نبى صلى الله عليه و آله و سلم به وصى عليه السلام فرمود : «انك تسمع ما اسمع و ترى ما أرى الا انك لست بنبى» . عليه السلام را فضل نبوت نيست ولى به نور ولايت مى شود آنچه را رسول صلى الله عليه و آله و سلم شنيده است و مى بيند آنچه را كه رسول مى بيند . مسعودى در مروج الذهب از سبط اكبر رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم امام حسن مجتبى عليه السلام نقل كرده است كه آن جناب پس از شهادت وصى عليه السلام در وصف آن حضرت و رحلت او فرمود : والله لقد قبض فيكم الليلة رجل ما سبقه الاولون الا بفضل النبوة و لا يدركه الاخرون , الخ اين كلام امام مجتبى عليه السلام است كه احدى از پيشينيان يعنى انبياء و اوصياء و اولياء بر او سبقت نگرفته اند مگر به فضل نبوت . ... . بلكه مرحوم بحرانى در تفسير برهان ضمن آيه كريمه "و لما جاء موسى لميقاتنا و كلمه ربه" از صادق آل محمد عليه السلام نقل كرده است كه : "و أدنى معرفة الامام انه عدل النبى الادرجة النبوة و وارثه و ان طاعته طاعة الله و طاعة رسوله" پس اين كلام كامل دوحه شجره خاتم صلى الله عليه و آله و سلم مفتاحى براى فتح ابواب و كافى و بحار و عوالم و غيرها باشد كه ولى را فضل نبوت نباشد ولى به حسب ولايتش اعلم و افضل از نبى باشد . 🌹🌹🌹🌹 میلاد سراسر خیر و برکت مولی الموحدین امیر المومنین علی بن ابی طالب -علیه آلاف التحیه و الثناء- بر همه محبین حضرتش مبارک باشد. علیهم السلام
◾شاید دلیل مصائب حضرت موسی بن جعفر -علیه الصلاه و السلام- را از این روایت سوزناک بتوان دریافت : ☀ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي. ✅ موسى بن جعفر -عليه السلام- فرمود: خداى عز و جل بر شيعه غضب كرد، پس مرا مخير بین نفسم و آنها قرار داد ساخت. پس به خدا قسم با نفسم ايشان را حفظ كردم. 📗 (اصول کافی / کتاب الحجه / ج1 / ص260) علیهم السلام