eitaa logo
کانال هیئت قرآن حضرت (ابوالفضل) علیه السلام
87 دنبال‌کننده
346 عکس
418 ویدیو
6 فایل
کانال هیئت قرآن حضرت ابوالفضل علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
»»» آیه ی روز : ************** (ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir ) لَّا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا نساء - ١٤٨ خداوند دوست ندارد کسی با سخنان خود، بدیها (ی دیگران) را اظهار کند؛ مگر آن کس که مورد ستم واقع شده باشد. خداوند، شنوا و داناست. ************** نکته ها: این آیه به مظلوم، اجازه دادخواهى و فریاد مى دهد، نظیر آیه ى 41 سوره شورى كه مى فرماید: «و لِمَن انتَصر بعد ظلمِه فَاولئك ما عَلیهم مِن سبیل» و هركس پس از ستم دیدن، یارى جوید و انتقام گیرد، راه نكوهشى بر او نیست. افشاى زشتى ها را بارها قرآن منع كرده واز گناهان كبیره شمرده و وعده عذاب داده است. از جمله آیه 19 سوره نور كه علاقه به افشاى زشتى هاى مؤمنان را گناه مى داند: «انّ الذین یحبّون ان تشیع الفاحشة فى الّذین آمنوالهم عذاب الیم فى الدنیا والاخرة» در تعبیر «من ظُلم» چند احتمال است: - به معناى «ممن ظلم» باشد، یعنى فریاد كسى كه مورد ظلم قرارگرفته، جایز است. - به معناى «لمن ظلم»، یعنى فریاد به نفع مظلوم، هر چند خودش مظلوم نباشد. - به معناى «على من ظلم»، یعنى فریاد اعتراض آمیز به مظلومى كه ساكت نشسته و ذلّت مى پذیرد. البتّه احتمال اوّل، نزدیك ترین وجوه است. آنچه حرام است، افشاى عیوب مردم در برابر دیگران است، نه بازگویى عیوب افراد به خود آنان. چون پیامبر خدا فرموده است: مؤمن، آیینه ى مؤمن است.[407] امام صادق علیه السلام درباره ى این آیه فرمودند: كسى كه افرادى را مهمان كند، ولى از آنان به صورت ناشایست پذیرائى كند، از كسانى است كه ستم كرده و بر مهمان باكى نیست كه درباره او چیزى بگویند.[408] ----- 407) بحار، ج 74، ص 233. 408) وسائل، ج 12، ص 289. ************** پیام ها: - قانون كلّى و اصلى، حرمت افشاگرى و بیان عیوب مردم است، مگر در موارد خاص. «لایحبّ اللّه الجهر بالسوء» - افشاى عیوب مردم، به هر نحو باشد حرام است. (با شعر، طنز، تصریح، تلویح، حكایت، شكایت و ...) «لایحب الله الجهر بالسوء من القول» - نشانه ى جامعه اسلامى آن است كه مظلوم بتواند با آزادى كامل، علیه ظالم فریاد بزند. «الجهر بالسوء من القول الا من ظُلم» - غیبت مظلوم از ظالم جایز است. «الجهر بالسوء من القول الا من ظُلم» - اسلام، حامى ستمدیدگان است. «الاّ من ظُلم» - سوء استفاده از قانون ممنوع است. ستمگران بدانند كه حرمت غیبت، راه ستمگرى را برایشان نمى گشاید. «الا من ظُلم» - تنها مظلوم، اجازه ى غیبت از ظالم را دارد، آن هم در مورد ظلم او، نه عیوب دیگرش.[409] «الاّ من ظُلم» - ظالم، در جامعه ى اسلامى احترام ندارد، باید محكوم و به مردم معرفى شود. «لایحبّ الله الجهر بالسوء... الا من ظُلم» - در تزاحم ارزش هاى انسانى، باید اهم و مهم رعایت شود. ارزش دفاع از مظلوم، بیش از ارزش حیا وسكوت است. «لایحبّ الله الجهربالسوء... الاّ من ظُلم» - در موارد جواز افشاى عیوب، از مرز حقّ تجاوز نكنید، چون خداوند شنوا و داناست. «سمیعاً علیماً» ----- 409) تفسیر المیزان. ************** ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چشم خود را باز کردم ابتدا گفتم حسین با زبانِ اشک‌های بی‌صدا گفتم حسین یاد تو شرط قبولی نمازم بوده است در قنوت خویش قبل از ربنا گفتم حسین...
»»» آیه ی روز : ************** (ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir ) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىَ أَنفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِن يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىَ بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىَ أَن تَعْدِلُوا وَإِن تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا نساء - ١٣٥ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! کاملاً قیام به عدالت کنید! برای خدا شهادت دهید، اگر چه (این گواهی) به زیان خود شما، یا پدر و مادر و نزدیکان شما بوده باشد! (چرا که) اگر آنها غنیّ یا فقیر باشند، خداوند سزاوارتر است که از آنان حمایت کند. بنابراین، از هوی و هوس پیروی نکنید؛ که از حق، منحرف خواهید شد! و اگر حق را تحریف کنید، و یا از اظهار آن، اعراض نمایید، خداوند به آنچه انجام می‌دهید، آگاه است. ************** نکته ها: كلمه ى «تلووا» از ریشه ى «لىّ» به معناى پیماندن و تاب دادن است كه مراد از آن در این آیه یا گرداندن زبان به ناحق و تحریف گواهى است و یا تاب دادن به اجراى عدالت و ایجاد تأخیر در آن است. تمام كلمات و جملات این آیه در راستاى تشویق و تأكید بر عدالت است. قیام به عدالت و گواهى به عدالت ودورى از هرگونه فردگرایى، نژادگرایى و یاضعیف گرایى، معیار حقّ و عدالت است، نه فقر و غنى، یا خویش و خویشاوند. گواهى انسان چند حالت دارد: گاهى علیه ثروتمندان به خاطر روحیّه ى ضدّ استكبارى. گاهى به نفع ثروتمندان بخاطر طمع به مال و مقام او. گاهى علیه فقیر به خاطر بى اعتنایى به او. گاهى به نفع فقیر به خاطر دلسوزى براى او. كه این آیه همه ى این انگیزه ها را باطل و تنها قیام به عدل را حقّ مى داند. امام صادق علیه السلام فرمود: مؤمن بر مؤمن هفت حقّ دارد كه واجب ترین آنها گفتن حقّ است، گرچه به زیان خود و بستگانش تمام شود.[397] ----- 397) تفسیر المیزان. ************** پیام ها: - به پاداشتن عدالت هم واجب است، هم لازمه ى ایمان است. «یا ایها الذین امنوا كونوا قوّامین بالقسط» - قیام به عدالت، باید خوى و خصلت مؤمن گردد. كلمه «قوّام» یعنى بر پا كننده دائمى قسط و عدل. - عدالت، حتّى نسبت به غیر مسلمان نیز باید مراعات شود. به اقتضاى اطلاق «كونوا قوّامین بالقسط» - عدالت باید در تمام ابعاد زندگى باشد. در اقامه عدل نام مورد خاصّى برده نشده است. «قوّامین بالقسط» - گواه شدن و گواهى دادن به حقّ، واجب است. «كونوا... شهداء للّه» - نباید هدف از گواهى دادن، دست یابى به اغراض دنیوى باشد. «شهداء للَّه» - اقرار انسان علیه خودش معتبر است. «شهداء للّه و لو على انفسكم» - ضوابط بر روابط مقدّم است. «ولو على انفسكم او الوالدین و الاقربین» - رعایت مصالح خود و بستگان و فقرا، باید تحت الشعاع حقّ و رضاى خدا باشد. «شهداء للَّه و لو على انفسكم...» - سود و مصلحت واقعى فقرا و اغنیا از طریق شهادت به ناحقّ تأمین نخواهد شد. «ان یكن غنیّاً او فقیراً فاللَّه اولى بهما» - همه در برابر قانون مساویند. «غنیاً او فقیراً» - پیروى از هواى نفس مانع اجراى عدالت است و ملاحظه فامیل و فقر و غنا نشانه ى هوى پرستى است. «فلا تتّبعوا الهوى ان تعدلوا» - اداى شهادت واجب است وكتمان وتحریف آن ممنوع. «ان تلووا او تعرضوا» - هر نوع كارشكنى، تأخیر وجلوگیرى از اجراى عدالت، حرام است. «ان تلووا» - ضامن اجراى عدالت، ایمان به علم الهى است. «فان الله كان بما تعملون خبیراً» ************** ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی» دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴واکنش رهبر به ابراز احساسات و جملات حماسی یک جوان عرب در محضر ایشان
سلام سلام سلام🌸🌸🌸 دوباره ماه رجب شدو ماه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام 😍😍🌸🌸 پس دوشنبه رو یادتون نره🤷‍♂🤷 جشن داریم چه جشنی🤩 میلاد مبارک امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام 😍😍 یادتون نره همگی تشریف بیارین قدم رو چشمای ما بزارین😊 منزل ؛استاد علی شاکر👌🌸 بانی؛ عباس اشکیان ✅️دوشنبه از نماز مغرب منتظرتون هستیم🌸 راستی مسابقه هم داریم🤩 خطبه ۲۲۳ نهج‌البلاغه، صفحه ۴۵۷ ازنهج البلاغه ترجمه محمد دشتی😍🤩 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ 🔸و يقيناً ما قرآن را براى پند گرفتن آسان كرديم، آيا پند گيرنده‌اى هست‌؟ 📗سوره قمر، آیات 17 ، 22 ، 32 ، 40