eitaa logo
۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞
16 دنبال‌کننده
35 عکس
22 ویدیو
2 فایل
🌹بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم اللهم عجل لولیکــــ الفرج کپی در هر صورت حلال✅ ارتباط با ما به صورت ناشناس👇 https://harfeto.timefriend.net/16209979146860 سایت کانال: zil.ink/ya_mahddi313 کانال ما در روبیکا: https://rubika.ir/Ya_Mahddi313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴اصول مکتب اعتزال گفته شده است که عقائد معتزله بر پنج اصل تحریر یافته است:[۱۱] ۱.التوحید ۲.العدل ۳.الوعد و الوعید ۴.المنزلة بین المنزلتین ۵.الامر بالمعروف والنهى عن المنکر. ❌۱- توحید: معتزله خود را موحده نامیدند به اعتبار اندیشه شان در باب توحید و نفی صفات زائد بر ذات خدا که در برابر اندیشه صفاتیه و مجسمه قرار دارد، این دو گروه صفات ثبوتی را که جنبه جسمانی داشت به معنای ظاهری می پنداشتند ولی معتزله در این زمینه به تأویل معتقد بود. این نظر در بردارنده اموری چون یگانگی ذات قدیم، نفی صفات زائد بر ذات، نفی رویت و نفی شریک می باشد. ❌۲- عدل: معتزله عدلیه نیز نام گرفتند و این بخاطر اثبات اختیار و تفویض برای انسان است که در برابر دیدگاه مجبره است. این اصل شامل مسائلی چون خلق افعال انسان نفی ظلم از خداوند، مسأله تولد، عوض، تکلیف، لطف، مسأله حسن و قبح عقلی می باشد. ❌۳- وعد و وعید: به اقتضای عادل بودن خداوند بر او لازم است در جهان آخرت نیکوکاران را پاداش و بدکاران را مجازات کند. مسائلی چون خلود کافران در جهنم، مسأله شفاعت و توبه از فروع این اصل است. ❌۴- المنزلة بین المنزلتین: ایشان معتقد بودند که مرتکب گناه کبیره نه مومن است و نه کافر، بلکه در مقامی میان این دو قرار دارد که از آن تعبیر به المنزلة بین المنزلتین می کنند. ❌۵- امر به معروف و نهی از منکر: معتزله قائل به وجوب امر به معروف و نهی از منکر هستند و ابو علی جبائی وجوب آنرا عقلی و ابو هاشم وجوب آن را شرعی می دانند. مراتب آن را از کراهت قلبی تا توسل به زور می دانند. از نظریات معتزله در طبیعیات نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود: جسم مرکب از ذات لایتجزا است. بو عبارت است از ذات معلق در هوا است، نور ذراتی است که در فضا پخش می شود. تداخل اجسام در یکدیگر محال نیست. معتزله، سایت رحماء. پارت۲ ☸ ادامه دارد... ۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞ @ya_mahddi313
۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞
🔴اصول مکتب اعتزال گفته شده است که عقائد معتزله بر پنج اصل تحریر یافته است:[۱۱] ۱.التوحید ۲.العدل ۳
🔴گسترش مکتب معتزله و فرق معتزلی معتزله علاوه بر انقسام به دو منهج بزرگ به نامهای معتزله بغداد و معتزله بصره (که مراکز اصلی تدریس و تحصیل معتزلی بود)، به بیش از بیست گروه درآمدند که جز در پنج اصل مکتب معتزلی در اکثر مسائل با هم اختلاف دارند. این فرق عمدتاً کلامى بوده و اختلاف و افتراقشان با یکدیگر در مسائل اعتقادى می باشد. ابومنصور بغدادى مهمترین مذاهب و فرق معتزله را به این ترتیب بیان می کند:[۱۲] واصلیه، عمرویه، هذلیه، نظامیه، اسواریه، معمریه، اسکافیه، جعفریه، بشریه، مرداریه، هشامیه، ثمامیه، جاحظیه، خابطیه، حماریه، خیاطیه، صالحیه، مریسیه، شحامیه، کعبیه، جبائیه و بهشمیه. 🔴بزرگان معتزله از بزرگان معتزله در قرن سوم: ابوهاشم معتزلی (وفات۳۲۱)، ابوالقاسم کعبی (وفات۳۱۷)، جاحظ (تولد۲۵۵هـ ق) صاحب کتاب البیان و التبین و کتاب البخلاء، نظّام (وفات۲۳۱) صاحب الرد علی الثنویه، در قرن چهارم ابوبکر احمد بن علی الاخشیدی، در قرن پنجم قاضی عبدالجبار صاحب کتب: (شرح الاصول الخمسه، المغنی و المحیط بالتکلیف)، از متکلمان برجسته این مکتب در قرن ۶ هـ ق. زمخشری صاحب تفسیر کشاف، در قرن ۷ هـ ق. ابن ابی الحدید شارح نهج البلاغه و در قرن های اخیر برخی متفکران از جمله شیخ محمد عبده، عقائد و آرای معتزله را پذیرفتند.[۱۳] 🔴واکنش خلفا به معتزله در زمان بنی امیه، معتزله قدرت چندانی نداشت و خلفای بنی امیه نیز خیلی متعرض معتزله نمی‌شدند بلکه بیشتر حامی جریان مرجئه بودند. بلکه با تحلیل تاریخ می توان بنی امیه را از مخالفان معتزله محسوب کنیم. زیرا حُکام بنی امیه مانند هشام بن عبدالملک دستور قتل غیلان دمشقی که یکی از رهبران معتزله بود را صادر نمود.[۱۴] اما در زمان حکومت بنی عباس به دلیل این که عقاید معتزله هماهنگ با سیاست های بنی عباس بود معتزله مورد حمایت دستگاه خلافت قرار گرفت و به ارج و منزلتی بالا دست یافت. در میان خلفای عباسی از جمله مأمون به حمایت صریح از عقاید معتزله پرداخت و مخالفان آن‌ها (اهل حدیث) را تحت فشار قرار داده و به زندان انداخت. معتصم و واثق نیز روش مأمون را ادامه دادند. اما متوکل به مخالفت به معتزله پرداخته و با تحت فشار قرار دادن جریان عقل گرایی و از جمله معتزله، این جریان را در انزوا فرو گزارد و این خود از عوامل سقوط معتزله شد. ☸ پارت۳ ۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞ @ya_mahddi313
۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞
🔴گسترش مکتب معتزله و فرق معتزلی معتزله علاوه بر انقسام به دو منهج بزرگ به نامهای معتزله بغداد و معت
عوامل سقوط و انزوای معتزله الف. مهمترین عامل شکست نهضت ها، انقلاب ها و مذاهب فکرى و سیاسى، از درون خودشان نشأت مى گیرد. مهمترین عاملى که معتزله را در سراشیبى سقوط قرار داد خود آنها بودند. معتزله با ورود به دربار ماهیتی سیاسی را برای خود ترسیم نمود و در واقع مکتب علمی، کلامی معتزله به حزب سیاسی معتزله تبدیل شد. بی تردید رشد و شکست احزاب سیاسی به حامیان ایشان یعنی دربار بنی عباس، وابسته است. همان طور که بیان شد یکی از عوامل رشد معتزله حمایت دربار بود و واضح است که عدم حمایت خلفاء نیز تأثیر مهمی در منزوی شدن معتزله داشت. ب. سرکوب مخالفین معتزله در ابتدا به رشد معتزله انجامید اما بعد از مدتی به یکی از عوامل براندازی معتزله منجر شد. معتزله با کمک حکومت عباسی بشدت مخالفانشان را سرکوب نمودند. سرکوب مخالفان براى آنان مظلومیتى بوجود آورد. تجلى بارز این حقیقت، برخورد آنان با احمد بن حنبل است که در دوره حاکمیت معتزله دائماً تحت فشار و آزار بود اما به هنگام افول قدرت معتزله وقتى احمد حنبل می میرد بر جنازه او چندان مردم حاضر شدند که چنان جمعیتی بر جنازه هیچکس از گذشتگان دیده نشده بود.[۱۵] ج. فقها و محدثین با علوم عقلى و از جمله کلام و فلسفه میانه خوبى نداشته اند. چنان که شافعى گفته است اگر بنده اى به همه منهیات خداوند غیر از شرک دچار شود بهتر از آنست که در علم کلام نظر کند. احمد بن حنبل گفته است که اهل کلام هیچگاه روى رستگارى نخواهند دید و همه علماى کلام زندیق هستند.[۱۶] از سوی دیگر فقهاء نفوذ زیادی بر مردم و اجتماع داشتند. در واقع جایگاه اجتماعی و مردمی معتزله با مخالفت فقهاء از بین رفت. د. از جمله عوامل شکست معتزله، مخالفتشان با شیعه بود. این مخالفت از همان آغاز شکل گیرى این مکتب کاملاً محسوس بود. واصل، غیر مستقیم، این مخالفت را ابراز مى داشت. اما کسانى چون عمرو بن عبید، آشکار با شیعه و ائمه آن مخالفت مى کردند. به همین دلیل از طرف ائمه علیهم السلام رد علمی بر این افراد صورت می گرفت.[۱۷] ☸ پارت۴ 📚منابع سید حسین میر نور الهی، فرقه معتزله، دانشنامه پژوهه، تاریخ بازیابی: 2 بهمن 1391. معتزله، سایت رحماء. https://wiki.ahlolbait.com/%D9%85%D8%B9%D8%AA%D8%B2%D9%84%D9%87 ۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞ @ya_mahddi313
▫️کار خدا رو می‌بینی؟! مو به مو شبیه اتفاقاتی که سه ماه قبل تو ایران رقم زدند! ➕ایشی ۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞ @ya_mahddi313
🔺عضو ائتلاف فتح: الکاظمی از عراق فرار کرده است 🔹عضو ائتلاف فتح عراق گفت: مصطفی الکاظمی نخست وزیر سابق از طریق کردستان به دبی فرار کرده است. 🔹همچنین براساس اعلام یک منبع آگاه عراقی، نخست وزیر سابق عراق، مصطفی الکاظمی متهم به مشارکت در ترور حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و فساد در دوران مسئولیت برای فرار از مجازات از اقلیم کردستان به شهر دبی امارات فرار کرده است. ۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞ @ya_mahddi313
۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞
#حقانیت_شیعه 5⃣1⃣ 🔴 - میزان ایمان و نفاق امام علی علیه‌السّلام فرمود: « لا یحبّنی الّا مومن و لایب
🟢 6⃣1⃣ 🔴۵.۷ - ابلاغ سوره برائت ابو رافع می‌گوید: رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله ابوبکر را برای ابلاغ سوره برائت به مکه فرستاد. جبرئیل بر پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله نازل شد و گفت: سوره را یا باید خودت ابلاغ کنی یا کسی که از توست. پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله علی علیه‌السّلام را به دنبال او فرستاد. علی علیه‌السّلام بین مکه و مدینه به او رسید، سوره را از او گرفته و بر مردم قرائت نمود. [۷۱] این حدیث را هفتاد و سه نفر از علمای اهل سنت نقل کرده‌اند که برخی از آنها عبارت است از: احمد بن حنبل در مسند، [۷۲] ابن ماجه در سنن [۷۳] و ترمذی در صحیح. [۷۴] 🔴۵.۸ - مولود کعبه حاکم نیشابوری می‌گوید: « در اخبار متواتر آمده است که فاطمه دختر اسد، امیر‌المؤمنین علی بن ابی طالب، ـ کرّم الله وجهه ـ را داخل کعبه زایید. » [۷۵] این حدیث را هفده نفر از علمای اهل سنت نقل کرده، دوازده نفر به تواتر یا شهرت آن تصریح نموده و نه نفر نیز به اختصاص این فضیلت به امام علی علیه‌السّلام تصریح کرده‌اند. 🔴۵.۹ - گرفتن لواء بریده اسلمی از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله نقل می‌کند که فرمود: « فردا پرچم را به دست کسی خواهم داد که خدا رسول او را دوست دارند و او نیز خدا و رسول را دوست دارد. روز بعد ابوبکر و عمر منتظر بودند که آنها را صدا زند، ولی پیامبر ـ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ـ علی علیه‌السّلام را در حالی که درد چشم داشت صدا زد و آب دهان در چشم او مالید، آن گاه پرچم را به دست او داد و عده‌ای نیز با او حرکت کردند. ۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞ @ya_mahddi313
۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞
🟢 #حقانیت_شیعه 6⃣1⃣ 🔴۵.۷ - ابلاغ سوره برائت ابو رافع می‌گوید: رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله ابوبکر
🟢 7⃣1⃣ 🔴 - اولین مسلمان و مؤمن پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله به فاطمه سلام‌الله علیها فرمود: « علیّ اوّلین نفر از اصحاب من است که اسلام آورد. » [۷۷] 🔴۵.۱۱ - اولین نمازگزار با پیامبر حاکم نیشابوری به سندش از امام علی علیه‌السّلام نقل می‌کند که فرمود: « با رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله هفت سال قبل از دیگران عبادت کردم. » [۷۸] 🔴۵.۱۲ - اعلم صحابه رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: « من خانه حکمت و علیّ درب آن است. » [۷۹] و نیز فرمود: من خانه علم و علیّ درب آن است، هر کسی که اراده علم مرا دارد باید از درب آن وارد شود. » [۸۰] ۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞ @ya_mahddi313
۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞
🟢 #حقانیت_شیعه 7⃣1⃣ 🔴 - اولین مسلمان و مؤمن پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله به فاطمه سلام‌الله علیها ف
🟢 8⃣1⃣ 💠۶ - روایات در مرجعیت دینی اهل بیت از روایات نیز می‌توان مرجعیت دینی اهل بیت علیه‌السّلام را استفاده نمود که در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: 🔴۶.۱ - حدیث ثقلین ترمذی از جابر بن عبدالله انصاری نقل می‌کند که: در حجه الوداع روز عرفه رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله را دیدم درحالی که بر شتر خود سوار بود و خطبه می‌خواند. شنیدم که فرمود:‌ای مردم! من در میان شما دو چیز گران‌بها می‌گذرام که اگر به آن دو چنگ زنید هرگز گمراه نخواهید شد: کتاب خدا و عترتم. [۸۱] مضمون این حدیث را سی و چهار نفر از صحابه نقل کرده‌اند و نیز دویست و شصت و شش نفز از علمای اهل سنت در کتب خود به آن اشاره نموده‌اند. 🔴۶.۲ - حدیث «انا مدینه العلم» حاکم نیشابور به سند خود از جابر نقل می‌کند که رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: « من شهر علم و علی درب آن است، هر کسی که اراده کرده است شهر علم را دریابد باید از درب آن وارد شود. » [۸۲] مضمون این حدیث را ده نفر از صحابه پانزده نفر از تابعین و ده‌ها نفر از علمای اهل سنت نقل کرده‌اند ۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞ @ya_mahddi313
۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞
🟢 #حقانیت_شیعه 8⃣1⃣ 💠۶ - روایات در مرجعیت دینی اهل بیت از روایات نیز می‌توان مرجعیت دینی اهل بیت ع
🟢 9⃣1⃣ 🔴۶.۳ - حدیث سفینه پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: « مثل اهل بیت من مثل کشتی نوح است، هر کسی از آن تخلف کند در آتش قرار خواهد گرفت.» [۸۳] این حدیث را هشت نفر از صحابه؛ هفت نفر از تابعین و صد و پنجاه نفر از علمای اهل سنت نقل کرده‌اند. 🔴۶.۴ - حدیث امان حاکم نیشابوری از ابن عباس نقل می‌کند که پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: « ستارگان، امان بر اهل زمین‌اند. از غرق شدن و اهل بیت من امان این امت از اختلاف‌اند، اگر قبیله‌ای از عرب با اهل بیتم مخالفت نمایند بین خودشان اختلاف شده و از گروه شیطان محسوب خواهند شد. » [۸۴] این حدیث را گروه زیادی از علمای اهل سنت نقل کرده‌اند ۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞ @ya_mahddi313
۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞
🟢 #حقانیت_شیعه 9⃣1⃣ 🔴۶.۳ - حدیث سفینه پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: « مثل اهل بیت من مثل
🟢 0⃣2⃣ 🔴۶.۵ - حدیث « علیّ مع الحقّ » رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: « خدا رحمت کند علیّ را، بار خدایا! هر جا علی است حق را با او قرار بده. » [۸۵] [۸۶] حاکم نیشابوری از‌ ام سلمه نقل می‌کند که رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: « علیّ با قرآن و قرآن با علیّ است، این دو از یکدیگر جدا نمی‌شوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. » [۸۷] این حدیث را بیست و سه نفر از صحابه و ده‌ها نفر از علمای اهل سنت نقل کرده‌اند. آیات و روایاتی که در شأن اهل بیت علیه‌السّلام ذکر شدند تنها فضیلتی برای آنان محسوب می‌شود بلکه از آنجا که این فضائل انحصاری آنان است دلالت بر افضلیت و برتری آنان بر دیگران دارد، و طبق نصّ عدّه‌ای از اهل سنت همچون ابن تیمی، امامت حقّ افضل امت است. 🔴 - روایات در مدح شیعه در مصادر حدیثی اهل سنت روایات بسیاری می‌یابیم که پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله پیروان اهل بیت علیهم‌السّلام را تحت عنوان شیعیان علی علیه‌السّلام مورد مدح و ستایش قرار داده است، اینک به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید: نزد رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله بودیم که علیّ علیه‌السّلام وارد شد، پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود: « قسم به کسی که جانم به دست اوست همانا این (علی) و شیعیان او قطعاً کسانی هستند که روز قیامت به فوز بهشت و سعادت نائل خواهند شد.» [۸۸] امام علی علیه‌السّلام فرمود: « رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله به من فرمود: تو و شیعیانت در بهشت خواهید بود.» [۸۹] ۞ فرقـــــــہ شــــناســـے ۞ @ya_mahddi313