ص159)
5⃣ فلسفه دادن حق شفاعت به افراد:
اینکه خداوند به جای بخشیدن بدون واسطه افراد، آنها را با شفاعت دیگران می بخشد می تواند به چند دلیل باشد:
الف. نوعی قدر دانی از پیامبران الهی، امامان، علمای ربانی، شهدا و مومنان راستین و تکریم و بزرگداشت آنان است، چرا که آنها بدون هرگونه چشمداشت مادی همواره در طول زندگی خویش در راه تبلیغ، حفظ و پیاده کردن دین خدا تلاش کرده و بسیاری از آنان از همه هستی و حتی جان خویش هم گذشتند و برخورداری از حق شفاعت نوعی جایگاه و مقام والای الهی و بیانگر قرب و منزلت آنان در نزد خداوند است.
برخی آیات موید این معناست. از جمله خداوند از دادن «مقام محمود»(جایگاهی ستوده) به پیامبر اکرم(ص) در روز قیامت خبر می دهد.( اسراء/79)
در روایتی از امام باقر(ع) مقام محمود، همان مقام شفاعت دانسته شده است.(بحار الانوار، ج8، ص48، حدیث49)
ب. الگوسازی. معرفی انبیا، امامان، علمای ربانی، شهدا و مومنان به عنوان گروه های مرجع و الگوی فکری و رفتاری و سوق دادن مردم به سوی آنها دلیل دیگری برای دادن حق شفاعت به آنهاست. مردم برای برخورداری از شفاعت آنها به سوی آنان گرایش پیدا کرده و از اندیشه و رفتار آنان اثر می پذیرند. همچنین با توجه به برخورداری علمای ربانی، شهدا و مومنان از حق شفاعت، مردم برای عالم و مومن شدن و جهاد در راه خدا و رسیدن به مقام شهادت تشویق شده و تلاش می کنند.
جنبه ترغیبی و تشویقی شفاعت درباره برخی اعمال صالح به عنوان شفیعان روز قیامت بیشتر مطرح می باشد. هنگامی که موارد یادشده ای مانند قرآن، روزه، امانت داری و... به عنوان شفیع معرفی می شوند، در واقع نوعی تبلیغ و تشویق برای انجام آن اعمال است.
علی اسدی
کانال سبک زندگی اهل بیت(ع)- ۲
تلگرام👇👇
https://t.me/ahlbeyt110
واتساپ👇👇
https://chat.whatsapp.com/I4HujzTNDwWJq9UoTEANdn
ایتا👇👇
https://eitaa.com/ahlebit110
ارتباط با ادمین @aliasadizanjani
هدایت شده از حوضِ فیضیّه ⁉️
🏴 اطلاعات لازم برای هزینه های سفر اربعین
📣| زوار عزیز توجه کنید که قیمتها توی عراق ثابته و نرخ تورم بسیار پایین میباشد.
💵| نرخ کرایه های شهرهای عراق برای یک نفر و با دستگاه ون:
📍۱) مهران به کربلا = ۱۴،۰۰۰ الی ۱۵.۰۰۰ دینار
📍۲) مهران به نجف = ۱۷،۰۰۰ الی ۱۸.۰۰۰ دینار
📍۳) نجف به کربلا = ۳.۰۰۰ الی ۳،۵۰۰ دینار
📍۴) نجف به کاظمین = ۹،۰۰۰ الی ۱۰.۰۰۰ دینار
📍۵) کربلا به کاظمین = ۷،۰۰۰ الی ۸.۰۰۰ دینار
📌| مسیر شلمچه تا نجف
🚌| با دستگاه اتوبوس مبلغ ١٢٠ هزار تومان
🚐| با دستگاه ون مبلغ ١٥٠ هزار تومان
🚕| با ماشین سواری مبلغ ٢٠٠ هزار تومان است
📌| مسیر چذابه تا العماره
🚕| با ماشین سواری مبلغ ٧ هزار دینار
🚐| با ون از العماره تا نجف مبلغ ٢٠ هزار دینار
🚌| با اتوبوس از العماره تا نجف مبلغ ٨ هزار دینار
🚐| با ون از چذابه تا نجف مبلغ ٢٠ هزار دینار
🚐| با ون از العماره تا نجف مبلغ ١٥ هزار دینار
📌| مسیر شلمچه تا نجف
🚌| با دستگاه اتوبوس مبلغ ۱۲۰ هزار تومان
🚐 | با دستگاه ون مبلغ ۱۵۰ هزار تومان
🚕| با ماشین سواری مبلغ ۲۰۰ هزار تومان است.
برای پرداخت کرایه مسیر چذابه تا عتبات اکثرا دینار عراقی از زائرین پذیرفته میشود
🚨| هزینههای مذکور فقط برای یک سر سفر میباشد بنابراین در صورت رفت و برگشت رقم ۲ برابر میشود
⚙| هر بطری آب معدنی کوچیک ۲۵۰ و بطری بزرگ ۵۰۰ دینار، هر قرص نان ۱۲۵ تا ۱۵۰ دینار
⚙| ساندویچ فلافل ۷۵۰ دینار، ساندویچ شاورما ۱۲۵۰ تا ۱۵۰۰ دینار
📣| برای سه وعده غذایی در یک روز که در غیر ایام دایر بودن موکبها در عراق هستید به طور متوسط برای یک نفر روزانه مبلغ ۳.۵۰۰ تا ۴.۰۰۰ هزار دینار حداقل لازم دارید
🔊| در اکثر اوقات زوار را با تریلی، کامیون، وانت، اتوبوس یا سواری تا نقاط مشخص شده به صورت رایگان می برند؛ مثلا از مهران تا بدره یا از چذابه تا العماره یا مجارالکبیر یا حتی شهر الفجر ولی بعد از آن شهر ها باید کرایه داده شود
🔲| همانطور که در کشور امن خودمان با دوبرابر شدن قیمت های اتوبوس مواجه می شوید، در کشور عراق هم برای دوبرابر شدن مخارج کرایه ماشین تا شهرهای مقصدتان، آمادگی داشته باشید.
🔳| در مواقعی که با کثرت زائرین روبرو هستیم پیش بینی این مسائل و در اختیار داشتن هزینه های اضافی، از خودگذشتی نسبت به زوار سالخورده و خانم ها و صبوری چاره کار است.
____
کانال #علمی، #سیاسی و #معیشتی
#حوض_فیضیه
@howze_feyzieh
☘﷽☘
❓سوال:
🔰آيافقط شيطان باعث گناه ميشود،ياخود انسان تمايل به گناه دارد؟واگر شيطان اصلا نبود انسان گناه نميکرد؟
✍پاسخ:
✅شیطان عامل بیرونی دعوت به گناه است و در درون انسان نیز هوای نفس و تمایلات شهوانی قرار دارد.
اگر عامل درونی نباشد، عامل بیرونی هیچ کاری نمی تواند بکند. این گناه خودمان است که راه را برای شیطان باز می کند و شیطان صرفا یک دعوت کننده است که با اصرار در گناه او را بر خود مسلط می کنیم.
وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ ما كانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لي فَلا تَلُومُوني وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمينَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ (22 ابراهیم)
و شيطان، هنگامى كه كار تمام مىشود، مىگويد: «خداوند به شما وعده حق داد و من به شما وعده (باطل) دادم، و تخلّف كردم! من بر شما تسلّطى نداشتم، جز اينكه دعوتتان كردم و شما دعوت مرا پذيرفتيد! بنا بر اين، مرا سرزنش نكنيد خود را سرزنش كنيد!
نه من فريادرس شما هستم، و نه شما فريادرس من! من نسبت به شرك شما درباره خود، كه از قبل داشتيد، (و اطاعت مرا همرديف اطاعت خدا قرار داديد) بيزار و كافرم!» مسلّماً ستمكاران عذاب دردناكى دارند.
برو بالاتر
توی بیمارستان فیروز آبادی، دستیار دکتر مظفری بودم. روزی از روزها دکتر مظفری ناغافل صدایم کرد اتاق عمل و پیرمردی را نشان دادن که باید پایش را بعلت عفونت می بریدیم.
دکتر گفت که اینبار من نظارت می کنم و شما عمل می کنید.
به مچ پای بیمار اشاره کردم که یعنی از اینجا قطع کنم و دکتر گفت: برو بالاتر!
بالای مچ را نشان دادم و دکتر گفت برو بالاتر!
بالای زانو را نشان دادم و دکتر گفت برو بالاتر!
تا اینکه وقتی به بالای ران رسیدم دکتر گفت که از اینجا ببر. عفونت از این جا بالاتر نرفته.
لحن و عبارت «برو بالاتر» خاطره بسیار تلخی را در من زنده می كرد... خیلی تلخ.
دوران کودکی همزمان با اشغال ایران توسط متفقین در محله پامنار زندگی می کردیم. قحطی شده بود و گندم نایاب بود و نانوایی ها تعطیل. مردم ایران و تهران بشدت عذاب و گرسنگی می کشیدند.
که داستانش را همه می دانند...
عده ای هم بودند که به هر قیمتی بود ارزاق شان را تهیه می کردند و عده ای از خدا بی خبر هم بودند که با احتکار از گرسنگی مردم سودجویی می کردند.
شبی پدرم دستم را گرفت تا در خانه همسایه مان که دلال بود و گندم و جو می فروخت برویم و کمی از او گندم یا جو بخریم تا از گرسنگی نمیریم.
پدرم هر قیمتی که می گفت همسایه دلال ما با لحن خاصی می گفت: برو بالاتر... برو بالاتر...
بعد از به هوش آمدن پیرمرد برای دیدنش رفتم.
چقدر آشنا بود. وقتی از حال و روزش پرسیدم گفت: بچه پامنار بودم. گندم و جو می فروختم. خیلی سال پیش. قبل از اینکه در شاه عبدالعظیم ساکن بشم..
دیگر تحمل بقیه صحبتهایش را نداشتم.
از مکافات عمل غافل مشو
خود را به حیاط بیمارستان رساندم. من باور داشتم که از مکافات عمل غافل مشو، گندم از گندم بروید جو ز جو. اما به هیچ وجه انتظار نداشتم که چنین مکافاتی را به چشمم ببینم.
دکترمرتضی عبدالوهابی، استاد آناتومی دانشگاه تهران
کمیل...کمیل...حمید...📟📡
حمیدجان به گوشم 📞
اینجا هوا صافه ، اونجا چی؟🌤☀
هی حاجی کجایی که ببینی اینجا چه خبره؟🌍😔
هوا صاف صافه☹
به صافی تمامی موهای بیرون ریخته 💆🏻💁🏻
به صافی نگاه های دوخته🕵👀
به صافی مانتوهای چسبیده👚👕
به صافی مارک های ازپشت دیده
آگ🔚🔛🔜
حاجی نمیشه جاتو عوض کنی؟♥🙄
سید مرتضی را دیدی بگو دوربینش را بیاورد یک مستند بسازد از ما بنام روایت غفلت
📽 🎞 🎥
حاجی اینجا روسری ها عقب نشینی کردن👰🏻🙆🏻دشمن محاصرمون كرده👺👹 رو پشت بومها بمبهای بشقابی گذاشتن📡📡قلب و فكرمون رو هدف گرفته🔫💔😔
خيلی تلفات داديم😣 حاجي اینجا مانتو ها دیگه دكمه نداره👗 اونم با آستین های کوتاه👘👗سلاح جدیدشون ساپورته👖👠 چشم اکثر جونارو آلوده کردن🕵💔🕶 حاجی صدامو میشنوی؟ 🔊🔉🔈
حاجی (صدای بیسیم قطع و وصل میشه🔕🔇
ﺣﺎﺟﯽ ﺻﺪﺍﯼ ﻣﻨﻮ ﻣﯿﺸﻨوی؟ 📢📣
ﻣﺠﻨوﻥ ﺟﺎﻥ📞
ﺑﻪ ﮔﻮﺷﻢ.📞👂🏼
ﻣﺤﺎﺻﺮﻩ ﺗﻨﮓ ﺗﺮ ﺷﺪﻩ برادر🙏🏻🏃🏻🙇🏻 ﺣﺎﺟﻲ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﻧﺮﻡ ﺍﺳﯿﺮﺍﻣﻮﻥ👁🗨🎴 ﺧﯿﻠﯽ ﺯﯾﺎﺩ ﺷﺪﻧﺪ.💂🏻💂🏻💂🏻 ﺧﻮﺍﻫﺮﺍ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍ ﺭو ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻗﯿﭽﯽ ﻣﯽ کنن نامردا🕷☘🍃🍀ﻋﺎﻣﻞ ﺧﻔﻪ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺩﯾﮕﻪ ﺑﻮﯼ ﮔﯿﺎﻩ نميده
ﺑﻮﯼ ﮔﻨﺎﻩ🔥ميده ﺣﺎﺟﯽ🌍☔☹
ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﻫﺮﺍ ﻫﻤﺶ ﻣﯿﮕﯿﻢ ﭘﺮ ﭼﺎﺩﺭﺗﻮﻥ ﺭﻭ ﺣﺎﺋﻞ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﺑﻮﯼ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﺸﺎﻣﺘﻮنُ ﺍﺫﯾﺖ ﻧﮑﻨﻪ😣😰😪
ﻭﻟﯽ ﮐﻮ ﮔﻮﺵ ﺷﻨﻮﺍ؟👂🏼🔔 ﺣﺎﺟﯽ ﺍﯾﻦ ﺗﺮﮐﺶ ﻫﺎﯼ ﻧﮕﺎﻩ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍ ﻓﻘﻂ قلبُ ﻣﯿﺰﻧﻪ💣💔
لقمه های حروم هم که دمار از همه بریده💘💔
ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﯾﻢ ﺣﺎﺟﯽ👑👨👨👦👦 تازگی ها جیش الشیطان اسمش رو عوض کرده گذاشته داعش😹👺👹👻💀دارن سر بچه های شیعه رو بیخ تا بیخ میبرن 🙌🏻🤕😴😒حاجی صِدامو داری ؟
به حسن باقری بگو در این جنگ نابرابر تاکتیک نداریم؟🙌🏻🖐🏻
فقط علی اکبر شیرودی چیزی نفهمد اگر بفهمد واویلاست
میمرد برای خمینی
شاهرخ ضرغام را حتما خبر کن
بگو به خمینی ای که روی سینه ات خالکوبی کردی ، میخندند
راستی حاج احمد ، اصلا میدانی موبایل چیست؟
تا حالا با وایبر و واتس آپ کار کرده ای ؟
بیخیال برادر
همان بیسیمت را بیاور
من آخرین نسخه ی اندروید را رویش نصب میکنم؟
فقط خواهشا به نیروهایت دستور بده آن تندروی هایی که در مریوان و پاوه و فکه و خرمشهر و شلمچه کردند.
در فضای مجازی نکنند.
اینجا آداب خودش را دارد.
باید همه چیز را با گفتگو حل کنیم
حاج احمد ، تلفات زیاد داده ایم؟
مسامحه و غفلت امانمان را بریده
عده ای به اسم جذب حداکثری،
حداقل اعتقاداتشان را به حراج گذاشته اند.
تو را بخدا برگرد
خدا را چه دیده ای
شاید در این مخمصه ای که گیر کرده ایم
تو و رفقایت به دادمان رسیدید.
نقطه سر خط
*اللّهم اَکْشِف هذه الغُمة عَن هٰذه الاُمة بحُضوره و عجل لنا ظهوره*
🙏لطفا بخاطر مبارزه با بدحجابی تا میتوانید پخش کنید.
*اللهم عجل الولیک الفرج*
*اگر مشتاق کار خیر هستید برای دوستان وهم گروهی هاتون بفرستید و تو ثواب شریک بشید🙏*
*جزاکم الله خیرا*
هدایت شده از ارزانسرای کفش و صندل کیانی 👠
☘️ برای حل مشکل کسی که سحر یا دچار چشم زخم شده باشد ، می فرمودند :
این موارد را مراعات و عمل کنید تا ان شاء الله مشکل برطرف گردد:
1️⃣ #قرآن کوچکی را همیشه همراه داشته باشید.
2️⃣ #معوذتین را بخوانید و تکرار نمایید.(ناس و فلق)
3️⃣ #آیت #الکرسی را بخوانید و در منزل نصب نمایید.
4️⃣ #چهار قل را بخوانید و تکرار کنید، خصوصا وقت #خواب.
5️⃣ در موقع #اذان با صدای نسبتا بلند، اذان بگویید.
6️⃣ روزی 50 آیه از #قرآن کریم با صدای نسبتا بلند بخوانید.
📚کتابپرسشهایشما،پاسخهاي آيت الله بهجت.ص102
@behjat135
✅ حال و هوای جبهه
گفت: راستی جبهه چطور بود؟
گفتم : تا منظورت چه باشد
گفت: مثل حالا رقابت بود؟
گفتم : آری.
گفت : در چی؟
گفتم :در خواندن نماز شب.
گفت: حسادت بود؟
گفتم: آری.
گفت: در چی؟
گفتم: در توفیق شهادت.
گفت: جرزنی بود؟
گفتم: آری.
گفت: برا چی؟
گفتم: برای شرکت در عملیات.
گفت: بخور بخور بود؟
گفتم: آری .
گفت: چی میخوردید؟
گفتم: تیر و ترکش
گفت: پنهان کاری بود؟
گفتم: آری .
گفت: در چی ؟
گفتم: نصف شب واکس زدن کفش بچه ها .
گفت: دعوا سر پست هم بود؟
گفتم: آری .
گفت: چه پستی؟؟
گفتم: پست نگهبانی سنگر کمین .
گفت: آوازم می خوندید؟
گفتم: آری .
گفت: چه آوازی؟
گفتم:شبهای جمعه دعای کمیل .
گفت: اهل دود و دم هم بودید؟؟
گفتم: آری .
گفت: صنعتی یا سنتی؟
گفتم: صنعتی ، خردل ، تاول زا ، اعصاب!
گفت: استخر هم می رفتید؟
گفتم: آری.
گفت: کجا؟
گفتم: اروند رود، کانال ماهی، جزیره مجنون.
گفت: سونا خشک هم داشتید ؟
گفتم: آری .
گفت: کجا؟
گفتم:تابستون سنگرهای کمین، شلمچه، فکه ،طلائیه.
گفت: زیر ابرو هم برمی داشتید؟
گفتم: آری
گفت: کی براتون برمی داشت؟
گفتم: تک تیرانداز دشمن با تیر قناصه.!
گفت: پس بفرمایید رژ لب هم میزدید؟؟
گفتم: آری
خندید و گفت: با چی؟
گفتم: هنگام بوسه بر پیشونی خونین دوستان شهیدمان!
سکوت کرد و چیزی نگفت...
ياد و خاطره بسیجیان بی نام و بی ادعای دفاع مقدس و علی اکبرهای انقلاب اسلامی گرامي باد.
کانال سبک زندگی اهل بیت(ع)- ۲
تلگرام👇👇
https://t.me/ahlbeyt110
واتساپ👇👇
https://chat.whatsapp.com/I4HujzTNDwWJq9UoTEANdn
ایتا👇👇
https://eitaa.com/ahlebit110
ارتباط با ادمین @aliasadizanjani
هدایت شده از فروغی از معارف
در قرآن کریم ۹ آرزویی که انسان بعد از مرگ میکند ذکر شده است
۱- *يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا*
ﺍی ﮐﺎﺵ خاک میبودم
(ﺳﻮﺭة النبأء 40)
۲- *يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي*
ﺍی ﮐﺎﺵ برای آخرت خود چیزی پیش میفرستادم ( ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺠﺮ 24 )
۳- *يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ*
ﺍی ﮐﺎﺵ نامه اعمالم برایم داده نمی شد (ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﺤﺎﻗﺔ 25)
۴- *يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا*
ﺍی ﮐﺎﺵ فلان انسان را به دوستی نمیگرفتم
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺮﻗﺎﻥ 28 )
۵- *يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا*
ﺍی ﮐﺎﺵ فرمانبرداری الله
و رسولش صلی الله علیه و آله و سلم را میکردیم
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻷﺣﺰﺍﺏ 66)
۶- *يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا*
ﺍی ﮐﺎﺵ راه و روش رسول الله
صلی الله علیه و آله و سلم را تعقیب میکردم
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻔﺮﻗﺎﻥ 27)
۷- *يَا لَيْتَنِي كُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا*
ﺍی ﮐﺎﺵ من هم با آنها میبودم حال کامیابی بزرگ حاصل میکردم
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻨﺴﺎﺀ 73)
۸- *يَا لَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا*
ﺍی ﮐﺎﺵ با رب خود کسی را شریک نمییآوردم
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻟﻜﻬﻒ 42)
۹- *يَا لَيْتَنَا نُرَدُّ وَلَا نُكَذِّبَ بِآيَاتِ رَبِّنَا وَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِين*َ
ﺍی ﮐﺎﺵ راهی پیدا شود که دوباره به دنیا برگردیم
و نشانی های رب خود را انکار نکنیم و از جمله مومنین شویم
(ﺳﻮﺭﺓ ﺍﻷﻧﻌﺎﻡ 27)
این ها آرزوهاییاند که
بعد از مرگ برآورده شدنشان ناممکن است
پس
کوشش نماییم که تا در دنیا هستیم خود را اصلاح نماییم
تا در آخرت از نادمین نباشیم
ماجرای ازدواج پیامبر (ص) با دختران ابوبکر و عمر:
برای پاسخ به این سؤال باید به اهداف مقدسی که پیامبر اکرم (ص) از ازدواج هاى خود داشتند برگردیم یکی از اهداف آن حضرت(ص) جهت سیاسى - تبلیغى بود؛ تا با ازدواج موقعیت خود را به عنوان پیام آور و رسول خدا در بین قبایل مستحکم گرداند و بر نفوذ سیاسى و اجتماعی خود بیفزاید و از این راه براى رشد و گسترش اسلام استفاده نماید.
در راستاى این هدف پیامبر (ص)با زنان زیر ازدواج کردند:
عایشه دختر ابوبکر از قبیله «تیم» .
حفصه دختر عمر از قبیله بزرگ «عدى» .
ام حبیبه دختر ابوسفیان از قبیله نامدار بنى امیه .
ام سلمه از قبیله بنی مخزوم .
سوده از قبیله بنى اسد .
میمونه از قبیله بنى هلال .
صفیه از یهودیان بنی مصطلق .
ازدواج مهمترین پیوند و میثاق اجتماعى است، به ویژه در آن فرهنگ تأثیر بسیارى از خود به جا می گذارد.
در آن محیطى که جنگ و خونریزى و غارتگرى رواج داشت، بلکه به تعبیر " ابن خلدون " جنگ و خونریزى و غارتگرى جزو خصلت ثانوى آنان شده بود [1] ، بهترین عامل بازدارنده از جنگها و عامل وحدت و اُلفت ، پیوند زناشویى بود.
از این روی، پیامبر(ص)با قبایل بزرگ قریش ، به ویژه با قبایلى که بیش از دیگران با پیامبر (ص)دشمن بودند ، مانند بنى امیه و بنی مصطلق، ازدواج نمود. اما با قبایل انصار که از سوى آنان هیچ خطرى احساس نمی شد و آنان نسبت به پیامبر(ص) دشمنى نداشتند، ازدواج نکرد. گیورگیو ، نویسنده مسیحى مینویسد: "محمد (ص)ام حبیبه را به ازدواج خود درآورد تا بدین ترتیب داماد ابوسفیان شود و از دشمنى قریش نسبت به خود بکاهد. در نتیجه پیامبر با خاندان بنی امیه و هند زن ابوسفیان و سایر دشمنان خونین خود خویشاوند شد و ام حبیبه عامل بسیار مؤثرى براى تبلیغ اسلام در خانواده هاى مکه شد". [2]
آنها به همینقدر خوشحال بودند و مباهات مى کردند که زنى از قبیله آنان به نام همسر پیامبر (ص) نامیده شده ، و این افتخار براى آنها حاصل گشته است ، و به این ترتیب رابطه و پیوند اجتماعى آنها با پیامبر (ص) محکمتر، و در دفاع از او مصمم تر مى شدند.
ام سلمه از طایفه بنى مخزوم - طایفه ابوجهل و خالد بن ولید - بود، وقتى که رسول خدا (ص) وى را به همسرى خویش درآورد ، خالد بن ولید موضعگیرى شدید خود را در برابر مسلمانان مورد تجدید نظر قرار داده و پس از مدتى نه چندان طولانى اسلام آورد.
پس از ازدواج رسول خدا (ص) با جویریه و صفیه هیچگونه تحرکى را از سوى بنى نضیر و بنى مصطلق در برابر آنحضرت مشاهده نمى کنیم . از سوى دیگر، مشاهده مى کنیم که جویریه از جهت برکت آفرینى براى قوم و قبیله اش یک زن نمونه شناخته مى شود، و صحابه رسول خدا (ص) یکصد خانوار از اسیران قوم و قبیله وى را بخاطر ازدواج پیامبر(ص) با او آزاد مى کنند و مى گویند: اینان خویشاوندان رسول خدایند! و پر واضح است که چنین منت گذارى بر یک طائفه و قبیله از سوى مسلمانان چه تاثیر بسزایى در عمق جان آنان داشته است.
بنابراین اگر ازدواج پیامبر با دختر کسی را بخواهیم دلیل بر بزرگی شخصیت آن فرد بدانیم باید بگوییم ابوسفیان نیز از افراد مورد علاقه پیامبر بوده است در حالی که کینه و عناد و دشمنی او و همسرش (هند) نسبت به اسلام و شخص پیامبر غیر قابل انکار است.
ازدواج نمودن فرزندان پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) با فرزندان و نوادگان بعضی از صحابه
ازدواج کردن فرزندان پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) با فرزندان و نوادگان بعضی از صحابه هیچ دلیلی بر دوستی و محبت با شخص آن صحابی نیست چه بسا فرزندانی که با پدران و اجداد خود هم عقیده نبوده اند آیا در تاریخ اسلام امثال مصعب بن عمیرها که برخلاف پدر و مادر مشرک خود به پیامبر ایمان آورده و از یاران نزدیک پیامبر شدند کم بودند؟ آیا کسی شک دارد که محمدبن ابوبکر از یاران و شیعیان امام علی (ع) بود و چه بسیارند از این نمونه ها ! علاوه بر اینکه همیشه وصلت دو فرد دلیل بر این نیست که آن دو فرد در همه زمان ها از هر نظر دارای فکر و عقیده مشترکی بوده و هیچگونه اختلاف فکری نداشته باشند، چه بسا که در یک برهه ای از زمان، دو نفر با هم از جهاتی هماهنگ و هم عقیده باشند و نقاط مشترکی داشته باشند ولی بعد از گذشت اندک زمانی اختلافات بروز نماید و از آنجایی که پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) مأمور به قصاص قبل از جنایت نبودند با چنین ازدواج هایی مخالفت نکردند. بنابراین تنها ازدواج پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) با فرد نمی تواند دلیل بر صلاحیت آن فرد و خانواده اش از تمام جهات حتی جهات سیاسی باشد. و شاهد این نکته آن است که در زمان ما نیز ازدواج های متعددی بین دختر و پسر شیعه و سنی و یا خانواده مذهبی با خانواده غیرمذهبی صورت می گیرد با این که دو خانواده با هم، هم عقیده و هم فکر نیستند ولی با یکدیگر ازدواج می
کنند.
اما در جریان ازدواج عثمان با دختران پیامبر باید متذکر شویم که: اولاً رقیه دختر پیامبر (ص) از