eitaa logo
حدائِقَ ذاتَ بَهجةٍ
488 دنبال‌کننده
288 عکس
214 ویدیو
32 فایل
به نام خدا این کانال در ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ در پی وبلاگی با همین نام ( حدائق ذات بهجت ) و به نشانیِ http://www.kashmiri.blogfa.com راه اندازی شد. 💖 برای ارتباط با نگارنده کانال: @s_a_tehrani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘ اوائلِ زیارت وارث ( نوای حجةالاسلام سیدرسول موسوی واعظ )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 انگار قلعه هیچ زمان در نداشته است 🌺 ☘ قلعه‌ی خیبر - همان جا که پادشاه ولایت سلام‌الله‌علیه - نه با زورِ بازو، که با زورِ او، درش را کند و چندین متر آن سوتر پرتاب کرد؛ همان دری که چندین مرد نمی‌توانستند کَنده‌شده‌اش را بردارند! 💧مولای ما نمونه‌ی دیگر نداشته است اعجاز خلقت است و برابر نداشته است 💧دیدیم در غدیر که دنیا به جز علی آئینه‌ای برای پیمبر نداشته است 💧طوری زِ چارچوب درِ قلعه کنده است انگار قلعه هیچ زمان در نداشته است! 💧یا غیرِ 'لافتی' صفتی درخورش نبود یا جبرئیل واژه‌ی بهتر نداشته است
🌺 آیا با این قایق و فضا، انسان اصلاً دوست داره به ساحل برسه؟!
بگوای....mp3
218.5K
☘ گریبانم زِ دستت چاک چاکه ...
🤔 کی دنبال سند "اِنّ مِن البیانِ لَسِحراً" بود؟ این👇سندش: 🌺 پور اسلام 🌺 بُرزُویه کو وآن هوش و هنگ؟ فرزانگانِ رود گنگ کو زندگان زنده رود؟ وارستگانِ هست و بود بوسهل و بهمنیار کو؟ صدرای شیرین کار کو؟ وآن زُمره‌ی عیّار کو؟ وامانده از سِرّ و سرود بر باد بنگر گوهران در خاک ره، دانشوران در آتش غم داوران نی رمز ماند و نی سَخُن آن سرو را از بیخ و بن کندند بدعت‌آوران شمعی اگر می‌سوختی صد شمع از او افروختی چون صحبتِ پیغمبران آنک زِ رشک اهرمن، صد شمع سوزد بهر من من غرق ظلمت بی‌کران ای در حرم! ای در هری! از خوی نامَردم بَری در سایه‌سار سروری ای رازی و ای مروزی! وَخشُورمان در کاشمر کشته است سروی بر شَمَر چون بوی گل، برکش حَشَر گر سوی کنعان می‌وزی کوری چشم کافران سیمرغ حق را خاوران قافی‌ست توس طابَران دستان سیمرغ حجاز پرورده‌ی سامان ناز از خاندان مهتران از ارتضاع ارتضاء نامیده نامش مرتضی کامش بهشت بی‌کران سعی حکیم فهلوی دادش صفای معنوی در مروه بیش از دیگران ای مشهد مهرت مقام! ای پورِ اسلام! السلام! زِ اکسیرها، چون کیمیا افروختندت اولیا گفتندت: ای جان سوخته! ای شمع سُتخوان سوخته! آن جمع پنهان سوخته آموختندت؛ ها بیا! ای قاضی تبریز تو! قهر خمینی نیز تو وآن غمزه‌ی خونریز تو ای خفتن گرشاسب، تو! بیداری جاماسب، تو بودای شورانگیز، تو ای خانه‌ات فاراب و وان! کاشانه‌ات اِسپیتمان زرتشت بلخ و شیز، تو ای بوعلی! ای بوالعلاء! ای ذَروه‌ی اهل ولا! از نوبه تا نیریز، تو - - - - - - - - 💧ساحر: علی معلم دامغانی
💥 مردان خدا 🌺 دو گفتنی از آیةالله حسن‌زاده 🌺 💧۱. روی سنگ مرقد وی نوشته شده است: "از سلاله‌ی سلیمان نبی علیه‌السلام." [ و احتمال می‌رود که خود این را از راه‌هائی که داشت، کشف کرده بود. ] 💧۲. پسرش گفت: پدرم زمانی از شدت تنگ‌دستی، همسر و فرزندانش را به آمل برگردانده و خودش در تهران ساکن "حلبی‌آباد" شده بود. البته پدر وی ثروتمند بود اما مُرده‌ریگ وی را دیگران چپاول کردند ... (۱) - - - - - - - - - - ۱. مستند معرفی مرحوم آیةالله حسن‌زاده.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💧ارشاد حکیم عارف، مرحوم آیةالله حسن‌زاده: زنان حق ندارند حتی برای کار خوبی مانند 'دعوت به صلوات‌فرستادن'، صوت خود را به گوش نامحرم برسانند.
😡 ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🙈 انا لله و انا الیه راجعون!
به بادگفتم....mp3
285K
🦋 به باد گفتم اگر شد، مرتّبت بکند ... 🦋 به خاک گفتم اگر شد، تنت بپوشاند ... مباد این که ببیند کسی تو را عریان! سپُردیَم به که رفتی؟ به دلقکان و کنیزان؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆 ☘ یزد؛ محله‌ی سنگ‌سر؛ قبرستان 'جوی هُرهُر'؛ مزار بانو فاطمه (رضوان‌الله‌علیها)؛ سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - بار دیگر هم در ۲۴ دی ۱۴۰۲ توفیق زیارتش دست داد. 👇
👆☘ مزار بانو فاطمه (یزدی) که هر روز زیارت عاشوراء می‌خواند و ... 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 مردانِ‌خدا 🌸 نجمه‌سادات ( دختر علامه طباطبائی ): خودِ پدر برمی‌خاست و می‌رفت از اتاق کناری برای خود چای می‌ریخت. می‌گفتم: من این‌جا بی‌کار نشسته‌ام؛ چرا به من نمی‌گوئید که برایِ‌تان بیاورم؟! می‌فرمود: "تو مهمان و سیدی؛ به تو بگویم برایم چای بیاوری؟! ابداً!"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 خُلُق یُخجِلُ النَّسِیمَ مِن اللُّطفِ 🌺 🌸 داستان فریادرسی و آزادکردنِ گربه از سوی علامه‌ طباطبائی را پیش‌تر در "زمهرافروخته" نقل کرده‌ام. 💧نداشتنِ تابِ دیدن ذبح قربانی و درقفس‌کردنِ پرنده، دو تازه‌ای‌ست که اکنون از زبان خانم منصوره روزبه می‌شنویم. 💧همسر نخست علامه، پیش از درگذشت، به فرزندانِ خود گفت: "پس از من، خانم منصوره روزبه را برای پدرتان بگیرید که خانم خوبی‌ست." ( حتی برای پس از وفاتِ خود نیز، به فکر شوهرش بود! ) [💧خانم منصوره روزبه اخیراً درگذشت. ]
🌺 برگی از تاریخ "المیزان" 🌺 🌸 برگی از تاریخ "المیزان" را می‌بینید که مرحوم علامه طباطبائی کارهای مربوط به جلد پنجم آن تفسیر نورانی را به مرحوم مصباح می‌سپارد اما چه‌اندازه آن ولیِّ‌خدا در نگارش و چاپ و نشر 'المیزان' سختی دید!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 مرحوم علامه طباطبائی: لکن جوری نشود که فردا مسخره‌ی دیگران قرار بگیریم. 🌺
1_2090864077.mp3
5.67M
🌺 تقریر علامه طباطبائی از برهان صِدّیقان 🌺 ✍۱. بازگشت و ریشه‌ی همه‌ی برهان‌های فلسفی و استدلالی ( و نه فِطری ) که برای وجود خدا می‌آورند، به چند قضیه و بازگشت آن چند قضیه نیز به یک قضیه‌ی بدیهی و ریشه‌ی آن قضیه‌ی بدیهی به یک مفهوم اَبدَه است. ✍ ۲. نخستین قضیه و برهان آبرومند برای اثبات وجود خدا، همان برهانی‌ست که به نامِ "برهان صِدّیقان" معروف شده است. ✍ ۳. و آن برهان صِدّیقان نیز چند تقریر دارد که البته هرچه تقریرش کوتاه‌تر باشد، روشن‌تر است و اساساً هرچه کوتاه‌تر کردنِ آن، لازم و دلیل تقریر درست‌ترِ آن است؛ زیرا بازگشت آن نیز، به چیزی جز "اَصالت وجود" نیست؛ یعنی اگر معنای "وجود" ( که بدیهی‌ترین مفهوم است ) و اصیل بودنِ آن را بفهمیم، همه‌ی فلسفه و عرفان را فهمیده‌ایم‌. یعنی با فهم درست از معنای وجود ( که آن نیز مفهوم همگان است و تنها "توجه" می‌طلبد ) از همان گام اول، خدا را شناخته و فهمیده‌ایم اما نام دیگری روی آن نهاده‌ایم و ... و در پایان که نگاه کنی، می‌بینی بازگشت همین برهانِ بظاهر فلسفی نیز، به همان برهان فِطری‌ست و نترس و بگو: برهانی جز فِطرت برای وجود خدا نیست. ( دقت با شما! ) و عالمان کوشیده‌اند که این برهان را کوتا‌ه‌تر کنند و تقریر علامه طباطبائی که در نوشته‌های خود آورده‌اند، کوتاه‌ترین آنهاست. ✍ ۴. فایل بالا، که پاسخ ایشان به پرسشی در همین موضوع است ( و مرحوم پرورش آن را پرسیده،) تقریر دیگری از آن برهان است که امروز یافتم. 💧و در پایان می‌فرماید: "حضرت امام‌صادق - صلوات‌الله‌علیه - نیز در فرمایشی، همین برهان را توضیح داده‌اند."
1_1396607099.mp3
1.5M
🌺 آوای علامه طباطبائی 💧مرحوم علامه بین سال ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۰ سفری به اصفهان رفتند و این چند جمله از ایشان، در آن جا ضبط شده: 💧... یاد خدا، "فاذکرونی أذکرکم"؛ ما به غیر از یاد خدا لطیفه ای نداریم که ... اسلام را در بر داشته باشد و در دین هر کمالی را واجد بوده باشد؛ همون یاد خداست. یاد خدا از انسان، مستلزمِ یاد خداوند تبارک و تعالی از ناحیه ی حق تبارک و تعالی است. و آن وقت یادکردن خدا از بنده، مثل یادکردن بنده از خدا نیست؛ این با رحمت است؛ توأم با رحمت، توأم با همۀ اسماء حُسنای حق تبارک و تعالی است؛ که انسان را یک انسان کامل واجد جمیع کمالات قرار می‌دهد و مقرَّب می‌کند پیش خودش، تقرّبی که به وصف گوینده نمی‌آید. اینی که بنده می‌دونم این است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 پرسشی از علامه طباطبائی و پاسخ ایشان. 🟢 ترکان پارسی‌گو، بخشندگان عمراند ساقی بده بشارت، رندان پارسا را
گرگانی.m4a
1.33M
☘ علت آفرینش المیزان ☘ 💧البته این‌نکته را از باری که آیةالله علوی آن را برای خودم نقل کرد، در "زمهرافروخته" آورده‌ام ( که در آن‌نقل، مختصری کم‌وزیاد دارد و صوت آن نقل هم موجود است. ) و این‌هم دفعه‌ی دیگری که آقاعلوی آن را بازگو کرده است. 🌺 و آن‌جا گفته‌ام که جمع میان این انگیزه و انگیزه‌ی دیگری که از علامه برای اشتغال به تفسیر نقل شده، ممکن [ و ساده و روشن ] است ... - - - - - - - - 🌸 چه‌قدر جایش خالی‌ست در این برهوت بی‌عالِمی! آبان ۱۳۹۹👇
☝️🌸 - پرسش: در کانال ط ... از کتاب 'اقیانوس علم و معرفت، ص ۸۶' از زبان آیةالله بهجت نقل کرده که " علامه طباطبائی در نجف، تفسیر قرآن به قرآن می‌کرد و بعدها در قم هم تفسیر قرآن را به همین روش ادامه داد." سپس مدیر کانال افزوده است: "از این نوشته برمی‌آید که 💧اولاً: سخن کسانی که می‌گویند: "علامه در سال‌های پایانی عمرش، فلسفه را کنار گذاشته و رو به قرآن آورده"، باطل است. 💧ثانیاً: سخن کسانی که برای نگارش المیزان قصّه‌پردازی می‌کنند، باطل است. 💧و من تصوّر می‌کنم منظورش از "کسانی که برای نگارش المیزان قصّه‌پردازی می‌کنند"، آیةالله علوی‌ست. آیا تصوّرم درست است؟ و اگر درست است، حق با چه کسی‌ست: با آیةالله علوی یا مدیر کانال حجةالاسلام پارسا؟ 🌸 - پاسخ: ظاهراً مدیر آن کانال نیز، تنها شرط نگارش را داشتن گوشی می‌داند ( نه فهم و سواد و ادب و تربیتِ درست! ) 💧اولاً: آن چیزی‌که از آن کتاب نقل کرده، چه ربطی به فلسفه یا اشتغال به آن یا کنار گذاشتنش و تعویض آن با تفسیر دارد؟! تنها چیزی که از فرمایش آیةالله بهجت برمی‌آید، این‌هاست: "علامه از دوران نجف هم مشغول تفسیر بود + تفسیرش در آن زمان نیز به شیوه‌ی 'قرآن به قرآن' بود." حالا کجای این ربطی به فلسفه دارد و آیا آقابهجت اصلاً نامی از فلسفه برده‌اند؟! 💧ثانیاً: تنها چیزی‌که نزدیک به این ادّعا نقل شده و نام فلسفه در آن آمده، این است که حجةالاسلام صادق آملی لاریجانی برای بنده نقل کرد که آیةالله کشمیری می‌فرمود: آیةالله قاضی می‌فرمود: " آقا سید محمدحسین ... اما فلسفه ... " ( و بنده آن را برای علی پهلوانی - سعادت‌پرور - نقل کردم که نشنیده بود و گفت: ... ) و در "زمهرافروخته" آوردم. و خودِ حجةالاسلام محمدکریم پارسا نیز که آن را شنیده بود، بعدها در کتابی نقل کرد اما روشن است که این سخن نیز هیچ ربطی به آنچه مدیر کانالش نقل کرده، ندارد! 💧ثالثاً: بله؛ ظاهراً به آیةالله علوی طعن زده است اما باید گفت: "سخن‌شناس نَئِی جان من! خطا این‌جاست." شاید ( یا حتماً؟ ) آن خواب را علامه طباطبائی در همان نجف ( و زمانی که بسیار به فلسفه علاقه‌مند، و تنها مشغول به آن بود) دید و پس از آن خواب، همزمان با فلسفه، به قرآن و تفسیرش هم پرداخت و بعدها در تبریز هم قرآن را از دست نداد و تفسیر مختصری هم پیش از المیزان نوشت و سپس که وارد قم شد، باز هم دست از قرآن و تفسیر نکشید و المیزان را نوشت. 💧و این‌که آیةالله علوی از زبان علامه نقل کرده که " نگارش المیزان را از برکت مادرش و آن خواب می‌داند"، شکل و بیان کامل و دقیق‌ترش این است که نگارش تفسیر مختصری هم که پیش از المیزان نوشت و همچنین تفسیری که در نجف بر قرآن می‌گفت و خلاصه، همه‌ی این برکت‌ها و توفیق‌ها را از آن خواب مادرش می‌دانست اما در دیدار آیةالله گلپایگانی و علوی با او، تنها نام المیزان را برده است و نخواسته است حرفی از سابقه‌های دیگرش با قرآن بزند. ( نه این‌که پیش از المیزان اشتغال به قرآن و تفسیر نداشت! ) 💧حالا از کجای این سخن، قصّه‌پردازی و دروغگو بودنِ آیةالله سید محمدعلی علوی - حفظه‌الله - برمی‌آید؟! 😡 نَفرین بر این‌همه بی‌ادبی و بی‌تربیتی و نفهمی و بی‌سوادی و تعصّب بر یکی و تکذیب صادقان که همه‌جا شاهدیم! - - - - - - - - وانگهی: مدیر آن کانال اگر می‌خواهد در پوستین کسی افتد، بهتر است اول در پوستین حجةالاسلام پارسا با این اشکال‌ها بیفتد: 💧۱. چندین سال پیش، دو بار خودِ او به بنده گفت که "عمرش ته کشیده و در خواب به او گفته‌اند که بیش از یک یا دو سال دیگر، زنده نیست." اما الحمدلله می‌بینیم که هنوز زنده است! 💧۲. او معتقد است: " ایران آغازگرِ جنگ با عراق بود"! چیزی‌که حتی سازمان ملل هم - که دوست ایران نیست - آن را نادرست می‌داند و خودِ عراق هم پذیرفت که او آغازگرِ جنگ بود. البته درست است که نپختگی برخی از رهبران بلندپایه‌ی ما باعث تحریک صدام به جنگ شد اما به هرحال در عرف عاقلان و حتی همین مردم روزگار، به کسی تحمیل کننده‌ی جنگ می‌گویند، که او "اِعلام جنگ" دهد و علناً و رسماً جنگ را آغاز کند. 💧( بگذریم از این که مرحوم آیةالله بهجت اساساً معتقد بودند جنگ عراق و ایران را دولت‌های کُفر، از سال‌ها پیش برای ما طراحی کرده بودند و ... ) ۲۸ آبان ۱۳۹۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘ در جای دیگر، علت هجرت علامه به تهران و سپس قم، چیز دیگری گفته شده که با این فرمایش ایشان، قابل جمع است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘ در غرب، کارِ فلسفه را بازکردنِ گره‌های فکری بشر می‌دانند و با این توقع از آن، می‌توان آن را کمکی برای حل مشکل‌های اجتماعی دانست. 💧اما هدف فلسفه‌ی رایج در شرق، گاهی چیز دیگری دانسته شده و برای همین علامه قیدِ "به معنای خاص" را افزودند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘ خاستگاه فلسفه و شعر 💧و این که علامه چند بیتی شعر "تهیه کردند." ........ با همین نازی!