💥 اجتماعیها و سیاست
🌺 حضرت شیخ - رضواناللهعلیه - از دیگران به دیدهی قبول نقل میفرمودند:
💧"السِّیاسَةُ اَن تَقُولَ مَا لا تَفعَلُ وَ اَن تَفعَلَ مَا لا تَقُولُ = سیاست این است که چیزهائی را بگوئی که عمل نمیکنی و کارهائی بکنی که حرفش را نمیزنی!
[ همهی ] دنیا را دروغ اداره میکند ..."
- - - - - - - - - - -
💧از شیخ مرتضی انصاری هم پرسیدند: "نظر شما دربارهی کتاب مثنویِ مُلّایِ رومی چیست؟"
فرمود: "[ نظری ندارم جز اینکه ] من یک نسخه از مثنویِ او را دارم که اگر گاهی فرصتی بیابم، نگاهی به آن میاندازم و از یک بیت آن خیلی خوشم میآید؛ آنکه میگوید:
💧اهلِ دنیا از کهین و از مهین
لَعنَةُاللهِ عَلَیهِم اَجمَعِین!"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️🌸 رزق و روزی: روایتی که مرحوم آیةالله بهجت به آن اشاره میکنند، در "زادُالمَعاد" آمده است. 👇
👆💥 معارف
🌸 - پرسش: راههای بهرهمندشدن از فضلِ خدا که برابر فرمایشی از امامباقر - علیهالسلام - بیش از روزی ضروریست که خدا به هر انسانی به هر حال میرساند (۱)، چیست؟
🌸 - پاسخ: در خودِ روایتها آموزش دادهاند:
💧- مثلاً روزیِ هر انسانی در کار یا وضع یا شهر یا چیزِ ویژهایست که باید آن را بیابَد.
یعنی شغلی را انتخاب کند و پس از مدتی پایداری بر آن، اگر دید روزیاش فراوان نشد، بفهمد که باید شغلش را تغییر دهد.
و برخی روزیشان در ازدواج و فرزندداشتن قرار داده شده و تا این وضع را پدید نیاورند، روزی زیادی نخواهند داشت و برخی روزیشان در طلاقدادنِ همسر.
💧- راهِ دیگر، شریکشدن با انسانهای پُرروزیست؛ کسی که روزی کمی دارد، اگر به هر شکلی شده، با افرادِ پُرروزی در کارشان شریک شود، روزیِ او هم زیاد خواهد شد.
💧- راه دیگر، خودِ همین دعاکردن و خواستن از فضل خدا برای زیادشدنِ روزیست.
💧- و خلاصه: همهی راههائی که در روایت برای زیادشدن روزی بیان شده، راهیست برای خواستن از فضل و سَرریزِ لطفِ خدا. ( زیرا روزیِ کم و "بخورونمیر" را که به هرحال خدا به انسان میرساند. )
- - - - - - - -
۱. تفسیر عیاشی، ج۱، ص۲۳۹.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 سالم ماندن جنازهی "بِرنادِت سوبیرو (Bernadette Soubirous )" 🌺
🌸 در روستای لورد ( در جنوب فرانسه ) زاده شد و در ۳۵ سالگی، در چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۲۵۸خ. به سبب وبا و آسم درگذشت.
💧از ۱۴ سالگی مدعیِ دیدن بانوئی شد که دیدار با وی در طول عمرش ۱۸ یا ۲۵ بار دست داد.
💧بِرنادت سواد نداشت اما پیوسته مشغول ذکر بود و به راهنمائی بانوئی که میدید، چشمهای در ماسابیل ( Massabielle ) را نمایان کرد.
💧۵۵ سال پس از درگذشتش، تابوت او را گشودند و جنازهاش را که نپوسیده بود و تنها کمی مرطوب و چروکیده بود و حتی هنوز برآمدگی زانوی راستش که ضربه خورده بود، دیده و گواهی دادند! ( البته صلیب و تسبیحش زنگ زده بودند. )
آن گاه پیکرش را شسته و با جامهای سفید پوشاندند و دوباره در تابوت گذاشتند اما چون جسدش در معرض هوا قرار گرفت، کمی تیره شد.
💧۱۰ سال بعد، دوباره نبش قبرش کردند و دیدند که پیکرش تنها کمی کپک زده و یک لایه نمک روی آن را پوشانده!
💧۶ سال بعد، برای بار سوم بدنش را از تابوت بیرون آورده و دیدند این بار، چشمان و چهره و بینیاش آسیب دیده و تصمیم گرفتند آن را در محفظهای شیشهای نگه دارند اما برای آنکه بینندگان از همان اندازه تغییر چشمانش نترسند، ماسکی روی چهرهاش قرار داده و دستانش را هم لایهای مصنوعی گرفتند.
💧اکنون بدنش در کلیسائی به نام خودش در نور ( Nevers ) فرانسه قرار دارد.
✍ مِنهُمُ المُومِنُونَ وَ اَکثَرُهُمُ الفاسِقُونَ ( آلعِمران: ۱۱۰ )
36.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☘ وازگِن ( خادم ترسای مسجد! ):
حضرت عیسی را در خواب دیدم که به من فرمود: "تو به دنبال من نیا؛ به کربلا برو! راه تو، به کربلاست." ☘
🌸 - پرسش: آیا رویدادِ "فاطیما در کشور پرتغال" حقیقت دارد و مربوط به حضرت فاطمه است؟
🌸 - پاسخ: نه؛ ربطی به حضرت فاطمه زهراء - علیهاالسلام - ندارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘ چه شکرفروش دارم که به من شکر فروشد!
که نگفت عذر روزی، که "برو! شکر ندارم!"
💥 روایتهای جالب
🌺 آغاز آسمانیِ جسم انسان و فرجامِ نابودنشدنی آن 🌺
🌸 دو روایت شگفت از آغاز پیدایش انسان و وضع او در گور از امامصادق - علیهالسلام - رسیده است که پاسخ برخی پرسشها و ابهامها و مجادلههاست.
میفرمایند:
💧۱. نطفه از آسمان به زمین، روی گیاه و میوه و درخت میافتد و انسان و حیوان از آن میخورند و در آنان جریان مییابد. (۱)
💧۲. مُرده در گور میپوسَد تا آنجا که هیچ گوشت و استخوانی از او نمیمانَد مگر طینت و سرشت و نهادی که از آن آفریده شده بود؛ آن نمیپوسد و در گور مستدیر [ = پا برجا یا دایرهای؟ ] میمانَد تا اینکه دوباره [ جسمش ] از آن آفریده شود؛ همانگونه که بارِ اول آفریده شد. (۲)
✍ پس اینکه دربارهی برخی از عارفان نوشتهاند که "نطفهی او را دیدند که از بالا آمد"، میتواند مکاشفهای راست باشد.
💧و اینکه دربارهی برخی صوفیان مدعی نوشتهاند: "سقف شکافته شد و نطفهی او از آسمان ریخت و ..."(!!!) یا برداشت ناشیانهای از این روایت است یا دروغی ساختهشده از مکاشفهای که دربارهی عارفان راستین رخ داده است.
💧ناشیانهبودن را از این رو عرض میکنم که روایت، نطفهی همهی انسانها و حیوانات را فروافتاده از آسمان میداند و فضیلتِ ویژهای برای کسی نیست.
✍ روایت دوم نیز در اثبات جسمانیبودنِ معاد و چهگونگی آن، راهگشاست؛ بدین معنا که حتی یک ذرهی فوقالعاده کوچک هم که از انسان بمانَد، قابلیت پرورش دوباره و زندهشدنِ دوباره دارد.
💧و پیشرفت علم و فناوری امروزه ( مانند اینکه تقریباً بیاندازه داده را در سرسوزنی میتوانند بگنجانند )، جائی برای شُبههی آکل و ماکول و مانند آن در دستگاهِ خدا نگذاشته است.
- - - - - - - -
۱. تفسیرالقمی، ج۲، ص۲۱۶.
۲. الکافی، ج۳، ص۲۵۱.
☝️🌸 سهگانهای در یاد مرحوم آیةالله خمینی 🌸
☘ ۱. از حجةالاسلام م. ا. شنیدم که آیةالله خمینی، استاد خود، آیةالله شاهآبادی را در خواب دید و استادش به او گفت: "رفیقان [ یعنی شاگردان ] به یاد من نیستند." و آیةالله خمینی به او گفت: "اما من به یاد شما هستم و هرشب میان نماز مغرب و عشاء یک فاتحه برای شما میخوانم."
آیةالله شاهآبادی به ایشان گفت: "پس نام نمیبری."
✍ در توضیح این خواب میتوان به هدایائی که در این دنیا برای داماد و عروس در مجلس عروسیشان میآورند، مثال زد.
به این شکل که گاهی کسانیکه به مجلس عروسی میآیند، هدایای خود را در جائی از آن مجلس میگذارند و داماد و عروس پس از مجلس عروسی، همهی آنان را برداشته و میبینند و شاد میشوند اما اگر افراد نام خود را روی کادوی خود ننویسند، آنان نمیدانند چه کسی، کدامیک از آنان را آورده است و شاید از برخی دلگیر شوند و گمان کنند آنان چیزی اهدا نکرده است.
💧یعنی هدایای ما به ارواح میرسد اما اگر نامی از خودمان و آن درگذشته نبریم، او فقط از هدیه استفاده میکند اما نمیداند این هدایای برزخی از سوی چه کسیست و آیا بالخصوص برای او فرستاده شده، یا رحمت عامیست که شامل همهی اموات شده است.
اما اگر بداند از سوی چه کسیست و مخصوص او فرستاده شده، از دو جهت خوشحال میشود. 👇
👆 ☘ ۲. در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۸۴ سید متعممی پس از درس از آیةالله بهجت پرسید: "معنای این جملهی آیةالله خمینی که فرمود: 'شهید نظر میکند به وجهُالله'، چیست؟"
آیةالله بهجت - سقیاللهتربته - فرمود: "نظر به وجهُالله، کار خِصّیصان بهشت، بلکه اخصّ خِصّیصان آن است و این جمله میگوید: شهید از خِصّیصان اهلِ بهشت [ بلکه از اَخصِّ خِصّیصان آن ] است."
☘ ۳. در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ پس از درس اصول، متعمم ترکی به آیةالله بهجت عرض کرد: "طلبهای در شهر ما دارد این را ترویج میکند که ممکن است مقام آیةالله خمینی از حضرت عباس - علیهالسلام - بالاتر باشد!
و با این حرفش فتنهای به وجود آورده و هرچه به او میگویم این حرف را نگوید، گوش نمیکند و میگوید: 'هرچه آقابهجت بگوید، قبول دارم.' و مرا هم راستگو میداند.
شما چیزی بفرمائید تا به او بگویم."
آیةالله بهجت - رضواناللهعلیه - فرمود: "با [ فرضِ ] تساوی در خصوصیات، شهید مقدم است."
- - - - - - - - - - -
✍ باید توجه کرد که آقابهجت خوب میدانست در چه جایگاهی قرار دارد و چقدر اهل مُدارا و دلسوزی به حال همین مردم نادان بود و بهجای خشمگین شدن و گفتن مُرِّ پاسخ، با حکمت و لطافت و مُماشات و بُردباری، چیزی میفرماید که هرکسی به فراخور فهم خود، بهرهاش را ببرد و جار و جنجالی هم بهپا نشود و در همین حال، کسی هم خوار و سبک نشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘ بیان اولِ خواب حاجآقاحسین فاطمی دربارهی توجه امامزمان به مرحوم آیةالله خمینی.
☘ این فایل را برای تعدیل فحوای مکاشفهی دیگری از حاجآقا حسین فاطمی که برخی دوستان از بنده شنیدهاند، این جا گذاشتم.
انقلاب.mp3
22.44M
🌺 بخشی از پیشگوئی عارف کامل، مرحوم آیةالله قاضی دربارهی نهضت مرحوم آیةالله خمینی ( از زبان آیةالله محمدعلی ناصری ).
🌸 عجیب است که شخص دیگری هم این بخش را به شکل مُعارِضی نقل کرده و او نیز سند خود را آیةالله عباس هاتف قوچانی معرفی کرده است!
🙊 بخشهای دیگر این پیشگوئی را نیز "این زمان بگذار تا وقت دگر."
🌺 ذَٰلِكَ يَوْمٌ مَّجْمُوعٌ لَّهُ النَّاسُ وَ ذَٰلِكَ يَوْمٌ مَّشْهُودٌ 🌺
🌸 و گواهی میدهم که تو مانند عمویت: جَناب زیدِشهید ( پسر امامسجاد علیهالسلام ) برای خدا قیام کردی؛ نه از سرِ هوا و هوس و سرخوشی و سرمستی!
💧همان زید که امام - علیهالسلام - او را از قیام نهی کردند اما داغیِ ایمان فراوان، و عدم تحمّل کفر و ستمِ زمانه، طاقت از کف او ربود و شد آنچه شد ...
💥 مردان خدا
🌺 تُف! تُف! 🌺
🌸 میان فقیهان رسم است که پس از درگذشت فقیهترین مجتهد، برای اینکه بدانند پس از او چه کسی فقیهتر از مجتهدان دیگر است، به دیدار کسانی که احتمال اَفقه بودنشان میرود، رفته و بحثی فقهی با او میکنند ...
💧پس از درگذشت مرحوم آیةالله محمدعلی اراکی نیز - بر همان قاعده - آیةالله سیدموسی شبیری و دوستش، احمد بیگدلی آذری به دیدن آیةالله بهجت - رضواناللهعلیه - رفتند.
💧دوست قدیمی، شیخ م. ص. برای نگارنده نقل کرد: روزیکه به این منظور آن دو پیش آیةالله بهجت آمده بودند، من از آقابهجت پرسیدم: "من هم میتوانم در جمع باشم؟" فرمودند: "منعی نیست."
💧پس از آنکه آیةالله شبیری و دوستش با آیةالله بهجت بحثی فقهی کردند و پایان گرفت، چند لحظهای همه ساکت شدند.
آنگاه آیةالله بهجت خود فرمودند: دو خاطره از مرحوم آقاخمینی بگویم که چون دو کلمهی خاص در آن بود، به یادم مانده است.
💧روزی ایشان به اینجا [ = خانهی آقابهجت ] آمده بودند. شرح ابنابیالحدید بر نهجالبلاغة که در خانه بود، برداشته و این جمله را از اول کتابش خواندند که " ... قَدَّمَ المَفضُولَ عَلی الاَفضَلِ لِمَصلَحَة اقتَضاهَا التکلیفُ."(۱)
و هماندم کتاب را بستند و گفتند: "تُف! تُف! چه مصلحتی؟! چه مصلحتی؟!"
💧و خاطرهی دیگر هم زمانی بود که ایشان میخواستند به زیارت عتبات بروند اما ... (۲)
✍ و نگارنده میافزاید:
💧گر چه ابنابیالحدید شیعه نبود اما شرحی که بر نهجالبلاغة نوشته است، از جهت ادبی و تاریخی و کلامی، بسیار مفید است.
💧و همهی شرحهائی که پس از آن تاکنون بر نهجالبلاغة نوشته شده، از شرح وی بسیار استفاده 👇
👆 کردهاند؛ بلکه نوعاً چندان چیزی از خود ندارند و عمدهی سخنانشان، همان نوشتههای ابنابیالحدید است.
💧وَ فِی القِصَّةِ لِطافَة لا تَخفی عَلی ذَوِیها!
- - - - - - - -
۱. شرح نهجالبلاغة لابنابیالحدید، ج۱، ص۹.
۲. نگارنده این داستان را در مقدمهای که بر کتاب "گوهرهای حکیمانه" نوشت، نقل کرده است؛ در آنجا بخوانید.