eitaa logo
📗ختم نهج البلاغه📗
116 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.3هزار ویدیو
113 فایل
ازشنبه تاپنجشنبه بانهج البلاغه درخدمت دوستداران امیرالمؤمنین علیه السلام هستیم. مطالب مذهبی واخلاقی پاسخگوی شبهات امامتی شماعزیزان هستیم. این خدمت رابه نیت فرج آقامون تقدیم میکنیم به مادرشان. 09126663267🤳 نشربرهمگان آزادباصلواتی برای ظهور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔معنای غیبت امام زمان علیه السلام این است مرحوم آیت الله تولایی خراسانی در سخنرانی خود در مسجد امام صادق (آریاشهر تهران)، در سال 1396 قمری می فرمود: معنای غیبت امام ما این است که یا در بین ما نمی ‌آید و کم می ‌آید، یا می ‌آید و ما او را نمی ‌بینیم، یا می‌آید و می ‌بینیم و او را نمی‌ شناسیم. همین. مگر ما انتظار داریم که هرکسی را که با چشم دیدیم، بشناسیم و بدانیم فرزند چه کسی است،  زاد و ولدش کجا بوده است؟ کارش چیست و سن او چقدر است؟ ابدا. تهران، چند میلیون جمعیت دارد، شما از اینجا که داخل بازار می روید، کسبه بازار شما، صدهزار نفر را می‌ بینید. آیا همه را می‌شناسی؟ می ‌دانی اهل کجا هستند؟ می ‌دانی پدر و مادر آن‌ها چه کسانی هستند؟ یک وقت دیدی امام زمان علیه السلام یکی از همین ‌هاست. امام زمان علیه السلام که دور خود اسکورت نظامی ندارد. پنجاه نفر جلوی او با مسلسل‌های سبک بر موتورسیکلت سوار شده باشند، و بوق و کرنا و‌ های و هوی! امام زمان علیه السلام عصاکش و عبا به دوش انداز و نعلین بردار و سلام و صلوات بفرست، ندارد که هرکجا بخواهد برود، یکی زیر بغل او را بگیرد و آرام آرام حرکت کند و یکی دیگر نعلین آقا را بردارد و یکی دیگر برای سلامتی آقا سلام و صلوات بفرستد. این چرت و پرت‌ها که در امام زمان علیه السلام نیست. ایشان یکی مثل شماست، یک وقتی دیدی در همین مجلس نشسته است! روایت دارد وقتی‌که ظاهر می‌ شود خیلی از مردم می‌گویند: این فرد، امام زمان است؟ ما که او را خیلی در جلسات و مجالس دیده ایم. آن بزرگوار مخصوصاً در مجالس امام حسین علیه السلام خیلی می ‌آید. در مجلسی که در آن، حال باشد. مستمع، بانی، روضه‌خوان، این سه گروه، روی خلوص کار کنند نه روی فُلوس. لِلّه کار کنند، نه لوجه الله. نظر آن‌ها خدا باشد. نظر بانی و مؤسس، خالصاً لله باشد. مستمع برای خدا آمده باشد و گوینده هم برای خدا بگوید. آن حضرت خیلی علاقه‌ مند به این جلسات هستند و در این جلسات دیده شده اند. بی‌ خود نمی‌ گویم. به خیال نمی‌ گویم، او را دیده‌اند. حضرت در جماعت می ‌آید، مخصوصاً جاهایی که در آن حال و معنویت باشد. آن جلسه دائر مدار شلوغی نیست که حالا مجلس روضه‌ای اگر ده هزار نفر باشند، بیاید. اگر ده نفر هم باشند، روی حال و معنویت، حضرت تشریف می‌آورند. گاهی هم لطف می ‌کنند، یا به منبری، یا به مستمع، یا به صاحب‌ خانه. بله حضرت می‌آید، او را می ‌بینند، ولی او را نمی ‌شناسند، یا در بعضی از مواقع نمی ‌بینند. یک دفعه می بینی حضرت اینجا نشسته است، ممکن است پهلو هم به مردم بزند، ولی او را نبینند. و این هم شده است. از این قبیل قضایا خیلی است. آن چیزی‌که من با یک واسطه اطلاع دارم، از انگشتان دست و پا بیشتر است و خیلی ‌های آن هم، من که بمیرم به کلّی از بین می‌ رود، چون نه کسی می‌ داند و نه جایی نوشته شده است و نباید هم گفته بشود و نوشته شود. (سخنرانی های مسجد امام صادق در آریاشهر تهران، شب 17محرّم 1396 قمری، شب 29 دی ماه 1354 شمسی) ✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» 🌷 اَللّهُـمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّـکَ الفَــرَج
4_5901992694925760386.mp3
8.57M
مهارت مخالفت با فرزند نوجوان (۴) 🟢 جلسه چهارم ⏱ ۵ دقیقه و ۵۶ ثانیه 🔶️والدین باید علاقه‌های فرزندان خود را جدی بگیرند. 🔶️به نوجوان فضای گفتگو برای بیان خواسته‌هایش بدهید. 🔶️عدم مخالفت اولیه در برابر خواسته‌های نوجوان یک اصل طلایی است. 🔶️درس خواندن قطعه‌ایی از جهان نوجوان می‌باشد.
4_6019292048530642723.MP3
4.1M
مهارت مخالفت با فرزند نوجوان (۶) 🟢 جلسه ششم ⏱ ۱۱ دقیقه 🔶️هیچ نوجوانی در مورد خودش علم‌غیب ندارد و نیاز دارد از طریق آزمون و خطا خودش را کشف کند. 🔶️مخالفت‌های پی‌در‌پی والدین موجب ایجاد آسیب‌های جدی در ابعاد شخصیتی نوجوان خواهد شد. 🔶️بیان و شرح مواردی که والدین با نوجوان مخالفت می‌کنند. 🔶️رشد تک بُعدی نوجوان موجب کم شدن موفقیت‌های او در آینده خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗تذکر مهدوی 💠 *امام زمان باید تنها آرزوی یک شیعه‌ باشد، نه بهترین!* 🎤 استاد شیخ مجتبی‌اسکندری 🌷 اَللّهُـمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّـکَ الفَــرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•┈••✾❀🕊﷽🕊❀✾••┈• 🔮اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🔮 ی ١٨۵بخش سوم ☀️آفرینش مورچه☀️ منها في صفة [عجيب] خلق أصناف من الحيوان: وَ لَوْ فَكَّرُوا فِي عَظِيمِ الْقُدْرَةِ وَ جَسِيمِ النِّعْمَةِ، لَرَجَعُوا إِلَى الطَّرِيقِ وَ خَافُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ، وَ لَكِنِ الْقُلُوبُ عَلِيلَةٌ وَ الْبَصَائِرُ مَدْخُولَةٌ. أَلَا يَنْظُرُونَ إِلَى صَغِيرِ مَا خَلَقَ كَيْفَ أَحْكَمَ خَلْقَهُ وَ أَتْقَنَ تَرْكِيبَهُ، وَ فَلَقَ لَهُ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ سَوَّى لَهُ الْعَظْمَ وَ الْبَشَرَ؟ انْظُرُوا إِلَى النَّمْلَةِ فِي صِغَرِ جُثَّتِهَا وَ لَطَافَةِ هَيْئَتِهَا، لَا تَكَادُ تُنَالُ بِلَحْظِ الْبَصَرِ وَ لَا بِمُسْتَدْرَكِ الْفِكَرِ. كَيْفَ دَبَّتْ عَلَى أَرْضِهَا وَ صُبَّتْ عَلَى رِزْقِهَا، تَنْقُلُ الْحَبَّةَ إِلَى جُحْرِهَا وَ تُعِدُّهَا فِي مُسْتَقَرِّهَا؛ تَجْمَعُ فِي حَرِّهَا لِبَرْدِهَا وَ فِي وِرْدِهَا لِصَدَرِهَا؛ مَكْفُولٌ بِرِزْقِهَا، مَرْزُوقَةٌ بِوَفْقِهَا. لَا يُغْفِلُهَا الْمَنَّانُ وَ لَا يَحْرِمُهَا الدَّيَّانُ، وَ لَوْ فِي الصَّفَا الْيَابِسِ وَ الْحَجَرِ الْجَامِسِ؛ وَ لَوْ فَكَّرْتَ فِي مَجَارِي أَكْلِهَا [وَ] فِي عُلْوِهَا وَ سُفْلِهَا وَ مَا فِي الْجَوْفِ مِنْ شَرَاسِيفِ بَطْنِهَا وَ مَا فِي الرَّأْسِ مِنْ عَيْنِهَا وَ أُذُنِهَا، لَقَضَيْتَ مِنْ خَلْقِهَا عَجَباً وَ لَقِيتَ مِنْ وَصْفِهَا تَعَباً. فَتَعَالَى الَّذِي أَقَامَهَا عَلَى قَوَائِمِهَا وَ بَنَاهَا عَلَى دَعَائِمِهَا، لَمْ يَشْرَكْهُ فِي فِطْرَتِهَا فَاطِرٌ وَ لَمْ يُعِنْهُ عَلَى خَلْقِهَا قَادِرٌ. وَ لَوْ ضَرَبْتَ فِي مَذَاهِبِ فِكْرِكَ لِتَبْلُغَ غَايَاتِهِ، مَا دَلَّتْكَ الدَّلَالَةُ إِلَّا عَلَى أَنَّ فَاطِرَ النَّمْلَةِ هُوَ فَاطِرُ النَّخْلَةِ، لِدَقِيقِ تَفْصِيلِ كُلِّ شَيْءٍ وَ غَامِضِ اخْتِلَافِ كُلِّ حَيٍّ؛ وَ مَا الْجَلِيلُ وَ اللَّطِيفُ وَ الثَّقِيلُ وَ الْخَفِيفُ وَ الْقَوِيُّ وَ الضَّعِيفُ فِي خَلْقِهِ إِلَّا سَوَاءٌ. قسمت دوم از اين خطبه است در وصف شگفتى آفرينش دسته هاى از حيوانات (مانند مورچه و ملخ و غير آنها): (10) و اگر مردم در عظمت توانائى و بزرگى نعمت و بخشش خداوند متعال فكر و انديشه كنند (از گمراهى) براه (راست) باز مى گردند، و از مشقّت و سختى آتش سوزان (قيامت) مى ترسند (بر خلاف دستور خدا و رسول رفتار نمى نمايند) و ليكن دلها بيمار و بينائيها معيوب است (به اين جهت از راه حقّ پا بيرون نهاده در آثار قدرت و توانائى پروردگار انديشه نكرده از نعمتهاى او سپاسگزار نيستند) (11) آيا نگاه نمى كنند حيوان كوچكى را كه آفريده چگونه آفرينشش را استوار و بهم پيوند كردنش را محكم گردانيده، و (با همه كوچكى) براى آن گوش و چشم پديد آورده و استخوان و پوست به تناسب آراسته (12) نگاه كنيد به مورچه با كوچكى جثّه و نازكى اندامش كه بنگاه با گوشه چشم ديده نمى شود و به انديشه درك نمى گردد، چگونه مسير خود را مى پيمايد، و براى بدست آوردن روزيش مى شتابد، دانه را به لانه اش انتقال مى دهد و آنرا در انبارش (براى روز سختى) آماده مى گذارد، در تابستان براى زمستان و هنگام آمدن (روزهاى گرم) براى وقت باز گشتن (روزهاى سرد) دانه ها را گرد مى آورد، (13) خداوند ضامن روزيش بوده، مناسب حال راه روزيش را گشاده، پروردگار بسيار نعمت و بخشش دهنده از آن غافل نيست، و خداوند جزاء دهنده آنرا محروم و بى بهره نمى گرداند و اگر چه در سنگ خشك (كه چيزى از آن نمى رويد) و سنگ سخت (كه از جائى بجائى حركت داده نمى شود) باشد، (14) و اگر در مواضع خوردن و در بالا و پائين و آنچه در درون مورچه است از اطراف اضلاع شكمش و آنچه در سر آنست از چشم و گوش، انديشه كنى از (تدبير و حكمت خداوند در) آفرينش آن به شگفت آمده از وصف آن برنج در آئى، (15) پس بلند و برتر از آن است (كه در انديشه در آيد) خدائى كه مورچه را بروى دست و پايش بر قرار داشت و آنرا بر روى ستونها و اعضائش بناء كرد، در حاليكه در آفرينش آن آفريننده اى شركت نداشته و توانائى او را يارى نكرده است. (16) و اگر راههاى انديشه خود را بپيمائى تا به انتهاى آن برسى (از هر گونه فكر و انديشه بكار برى) دليل و برهان ترا راه ننمايد مگر باينكه آفريننده مورچه همان آفريننده درخت خرما است، بجهت دقّتى كه براى امتياز هر چيز (از يكديگر) بكار برده شده، و اهميت گوناگون بودن هر جاندارى (خلاصه چون تفصيل آفرينش هر يك از موجودات دقيق است و سبب اختلاف اشكال آنها مشكل مى باشد و در هر يك حكمتهاى باريكى نهفته است، مور و پيل، كوه كاه، خرد و بزرگ، در صحراء و در دريا ناچار همه را آفريننده حكيمى به مقتضاى حكمت بآن تفصيل و اختلاف آفريده و تخصيص داده و در نيازمندى آنها بخالق متعال تفاوتى نيست، لذا مى فرمايد:)
(17) بزرگ و خرد و سنگين و سبك و توانا و ناتوان در مخلوقاتش نيست مگر آنكه (نسبت به قدرت كامله او) يكسان است (پس مپندار كه اين مشكل است چون كوچك است و آن ديگرى آسان چون بزرگ مى باشد). ____ 📍ترجمه :مرحوم علی نقی فیض الاسلام روحش شاد ••●❥🦋✧🦋❥●•• الحمدالله الذی جعلنامن المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الأئمة المعصومین علیهم السلام @yaali37
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑 خبر ازدواج با نزد شیعه ثابت نیست 🖇 ۲۹ جمادی‌الثانی سالروز شهادت دختر امیرالمؤمنین سلام الله علیهما 👤 مرحوم رحمه الله در پاسخ به سوال از داستان ازدواج حضرت ام‌کلثوم و عمر بن خطاب مینویسد: ✅إن الخَبَرَ الوارِدَ بتزويج أمير المؤمنينَ عَليهِ السَّلامُ ابْنَتَهُ مِنْ عُمَرَ غَيرُ ثابت ، وطريقهُ مِنَ الزبير بن بكار ، ولَمْ يَكُن مَوْتُوقاً بِهِ فِي النَّقْل ، وكانَ متها ) فيما يَذْكُره ، وكانَ يبْغضُ أمير المؤمنينَ عَليهِ السَّلامُ ، وَغَيْرِ مَأْمُونٍ فِيها يَدَّعِيهِ على بني هاشم. 🔰قطعا آن روایت و خبری که دلالت دارد بر اینکه امیرالمؤمنین وخترش را به ازدواج عمر بن خطاب در آورده است و نزد ثابت نیست. طریق روایت از زبیر بن بکار است که موثق نیست و بوده و دشمن امیرالمؤمنین و او هرچه در باره نقل کند ارزشی ندارد. 📚المسائل السرویة ج١ص ٨٧ و ٨٧ 💠 اقوال و جمع بندی های زیادی نسبت به این افسانه بیان شده به نسبت کتب اهل‌سنت و شیعه ولی آنچه هست این است که دختر امیرالمؤمنین با عمر بن خطاب ازدواج نکرده است.