eitaa logo
نشانه های ظهور و وظایف منتظران
2.2هزار دنبال‌کننده
13.4هزار عکس
13.1هزار ویدیو
174 فایل
‌³¹³ ‌﷽‌ ⬅️آیدی حاج آقا مهدی زاده و حاج آقا مُبلِّغ جهت جوابگویی به سوالات مهدوی. ⬇️ @mirsattarr @Moballegh14 ⬅️برای استخاره میتونید با این شماره تماس بگیرید. 09394229736 ( شیخ علی) ⬅️برای نکته، نظر، پیشنهاد، تبادل و.... ⬇️ @H_ranjbar_59
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امروز سومین یکشنبه ماه ذی القعده هست هر کسی این نماز رو تا حالا نخونده هنوز فرصت براخوندنش هست😊🙏🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مولا جانم.. من هر صبح به آستان مقدست سلام می‌کنم و از امواج بهشتی پاسخت سرشار از امید می‌شوم. من پاسخ پدرانه ی شما را با ذره ذره ی وجودم احساس می‌کنم... من با شما نفس می‌کشم، با شما زندگی می‌کنم، و با شما پرواز می‌کنم... شکر خدا که شما را دارم اللّهُمّ عَجّلْ لِوَلیّکَ الفَرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیارت‌جامعه‌کبیره۩علی‌فانی.mp3
14.05M
🕰راس ساعت 15:00 بهترين و جامع ترین زيارتی که صفات ؛ مقامات و معارف اهلبیت علیهم السلام در آن بیان شده و از طرف امام هادی (علیه السلام ) به شیعیان رسیده است ▪️ ⏪متن زیارت در این خط آبی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 درس دوم ⬅️ غیبت حضرت مهدی (عج) 🍃 👈(بخش چهارم) 🔷۲. پنهان بودن عنوان اين ديدگاه، بر اين است که آن حضرت، افزون بر اين‌که در جوامع انسانی، عمر شريف خود را سپری می‌كند و مردم را می‌بيند، مردم نيز او را می‌بينند، امّا او را نمی‌شناسند. به تعبير ديگر، فقط از نگاه معرفتب و شناختی مردم پنهان است، نه از ديد ظاهری. افرادی که بر اين ديدگاه پافشاری می‌کنند به رواياتی استدلال كرده‌اند؛ از جمله به روايتی که سدير از امام صادق(ع) نقل کرده است كه: در قائم، سنّتی از يوسف است... چرا اين مردم منکرند که خدای تعالی با حجت خود همان کند که با يوسف کرد؟ در بين ايشان گردش کند و در بازارهای آن‌ها راه رود و بر بساط آن‌ها پا نهد و آن‌ها او را نشناسند. تا آن‌گاه که خدای تعالی به او اذن دهد که خود را به آن‌ها معرفی سازد؛ همان‌گونه که به يوسف اذن داد....[۶۵] و نيز سخن نايب خاص آن حضرت محمد بن عثمان که در اين‌باره می‌گويد: [۶۶] به خدا سوگند! همانا صاحب اين امر، هر سال در موسم حج حاضر می‌شود؛ مردم را می‌بيند و آن‌ها را می شناسد و مردم او را می بينند؛ ولی نمی‌شناسند. برخی دانشمندان معاصر درباره اين ديدگاه، بر اين باورند که مقصود از غيبت، آن نيست که حضرتش در يکی از قله‌های کوه‌ها يا در دژی محکم يا در غاری از غارهای زمين نهان است؛ بلکه مقصود از غيبت، ناشناخته بودن آن حضرت است. وی معتقد است در حالی که آن حضرت ميان مردم است، همگان او را می‌بينند؛ ولی او را نمی‌شناسند. [۶۷] لازم به يادآوری است که با توجه به معنای لغوی غيبت، بهره‌برداری اين معنا از رواياتی که به صورت مطلق غيبت را برای آن حضرت ثابت کرده‌اند، نيازمند قرينه است. 🔷۳. پنهان بودن جسم و پنهان بودن عنوان، به تناسب شرايط اگر چه به راستی آگاهی به چگونگی غيبت حضرت فقط نزد پرودگار متعال است؛ امّا از مجموع روايات می‌توان ديدگاه سومی ارائه نمود. و آن عبارت است از اين که:⬇️ حضرت در مواردی که صلاح بداند از ديدگان مردم پنهان است. ـ البته با تصرّفی که به قدرت الهی در ديدگان افراد می‌نمايد. نه نامرئی کردن جسم خويش. ـ و در مواردی که آن حضرت مصلحت بداند به صورت آشکار در جامعه حرکت می‌کند و مردم ايشان را می‌بينند ولی نمی شناسند. برخی از انديشوران معاصر نيز به اين ديدگاه اشاره کرده، نوشته‌اند: درباره امام امام(عج) غيبت به هر دو نحو ـ غيبت جسم، غيبت عنوان ـ تحقق دارد و فلسفه و فايده غيبت به هر دو نحو حاصل می‌شود. از جمع بين روايات و حکايات تشرف افراد به خدمت آن حضرت و بهره‌برداری از تفسير بعضی از آن‌ها از برخی ديگر دانسته می‌شود که غيبت آن حضرت به هر دو نحو وقوع پيدا کرده است. [۶۸] چه اين که به هر يک از گونه‌های پيشين باور پيدا کنيم، بايد توجه داشت که در برخی پيامبران پيشين نيز چنين پنهان‌زيستی ـ البته با ويژگی‌های خاص خود ـ سابقه داشته است. به گونه‌ای که شيخ صدوق اساس تأليف کتاب ارزشمند کمال الدين و تمام النعمه را بر اين باور بنا نهاده است. 📚[۶۵]. شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ج۱، ص۱۴۴، باب ۵، ح۳. 📚[۶۶]. شيخ طوسي، کتاب الغيبة، ص۳۶۲؛ شيخ صدوق، من لايحضره الفقيه، ج۲، ص۵۲۰. 📚[۶۷]. صدر، سيّد رضا, راه مهدي(عج) , ص۷۸. 📚[۶۸]. صافي گلپايگاني، لطف الله, پاسخ ده پرسش, ص۶۷. 📕درسنامه مهدویت 📕جلد دوم 🖊خدامراد سلیمیان ❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ @yaamahdi2 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
📖 درس دوم ⬅️ غیبت حضرت مهدی (عج) 🍃 👈(بخش پنجم) 🔷انواع غيبت همزمان با مطرح شدن اصل غيبت برای حضرت مهدی(عج) از طرف معصومين: در رواياتی غيبت حضرت مهدی(عج) به دو بخش كوتاه و دراز تقسيم مي‏شود. [۶۹] که هر يک دارای ويژگی‌های خاصی است. اين مطلب با تعبيرهای متفاوتی در سخنان معصومين: به چشم می خورد: ✳️زراره مي‏گويد: از امام صادق(ع) شنيدم كه مي‏فرمود: همانا برای قائم دو غيبت است كه در يكی از آن‌ها به خانواده ‏اش بر مي‏گردد و در ديگری دانسته نيست كجا است. هر سال در مناسك حج حاضر مي‏شود؛ مردم را مي‏بيند؛ در حالی كه مردم او را نمی ‏بينند. [۷۰] ✳️امام صادق(ع) در روايتی به كوتاه و بلند بودن دو غيبت امام اشاره كرده است: برای قائم، دو غيبت است: يكی از آن‌ها كوتاه مدت و ديگری دراز مدت. در غيبت نخست، جز شيعيان مخصوص، از جايگاه او کسی خبر ندارد و در ديگری جز خدمتکار ويژه آن حضرت، کسی از مکانش، آگاه نيست. [۷۱] لازم به يادآوری است آن حضرت در دوران پدر بزرگوار خويش نيز نوعی پنهان‌زيستی داشته است و به گونه‌ای نبوده که همگان بتوانند آن حضرت را ملاقات كنند. همين باعث شده است برخی آغاز غيبت آن حضرت را از هنگام ولادت بدانند[۷۲]. 🔷طولانی بودن غيبت مهدی(عج) در رواياتی پس از تصريح به اصل غيبت، به طولانی‌بودن آن نيز تأکيد شده است. ✳️حضرت علی(ع) فرمود: برای قائم ما غيبتی است که مدت آن طولانی خواهد شد. [۷۳] ✳️پيامبر اکرم(ص) نيز در اين‌باره فرمود: نهمين از ايشان، قائم اهل بيت من و مهدی امت من است. شبيه‌ترين مردم به من در شمايل، گفتار و کردار است. ظهور خواهد کرد در حالی که غيبتی طولانی را سپری کرده باشد. [۷۴] ✳️امام مجتبی(ع) در اين‌باره حضرت مهدی(عج) فرمود: او نهمين از فرزندان برادرم حسين است. فرزند بهترين کنيزان که در دوران غيبت، عمری طولانی خواهد داشت. [۷۵] ✳️امام جواد(ع) در پاسخ به اين پرسش که چرا حضرت مهدی(عج) را منتظر نامند فرمود: همانا برای او غيبتی است که روزهای آن فراوان و مدت آن طولانی خواهد شد پس افرادی که دارای اخلاص باشند منتظر ظهور او خواهند بود. [۷۶] بنابراين می‌توان نتيجه گرفت سخنان نورانی پيشوايان معصوم: آن مقدار که مخاطبان می‌فهميدند از حقايق مربوط به غيبت حضرت مهدی(عج) در اختيار آن‌ها قرار می‌داد و بيش از آن را به دوران ظهور حضرتش واگذار می‌كردند که آن دوران، عصر ظهور حقايق است. 📚[۶۹]. اگر چه امروزه از اين دو غيبت با نام‌های "غيبت صغرا" و "غيبت کبرا" ياد ميیشود, امّا در بيان انديشوران شيعه از آن با عنوان‌هايی چون "غيبت قصری" و "غيبت طولی" و مانند آن نيز ياد شده است. ر.ک: شيخ مفيد, الارشاد, ج۲, ص۳۳۹. 📚[۷۰]. نعماني، الغيبة، ص ۱۷۵، ح ۱۵. 📚[۷۱]. شيخ کليني, کافي, ج ۱، ص ۳۴۰. 📚[۷۲]. شيخ مفيد، الارشاد، ج۲، ص۳۴۰. 📚[۷۳]. شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ج۲,ص۳۰۳. 📚[۷۴]. خزاز قمي، علي بن محمّد, کفاية الاثر, ص۱۰. 📚[۷۵]. همان، ج۱, ص۳۱۵. 📚[۷۶]. شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمة، ج۲, ص۳۷۸. 📕درسنامه مهدویت 📕جلد دوم 🖊خدامراد سلیمیان ❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️ @yaamahdi2 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃