eitaa logo
یادداشت هایم
215 دنبال‌کننده
71 عکس
12 ویدیو
0 فایل
طلبۀ عصر امام خمینی(ره) هستم. امام خمینی ابَر انسانِ عصری است که در آن می‌زیَم. در مسیری که به یاری خدا می‌پیمایم، از آن چه ذیل مکتب حضرت امام آموخته‌ام، گاه و بی‌گاه یادداشت‌هایی دارم. @Mehdiqarib
مشاهده در ایتا
دانلود
طیب حاج رضایی، شاهرخ ضرغام، جلیل نقاد و... این قدر زیادند این مردان مرد که قابل شمارش نیستند. بعضی شان در اوج گمنامی. آقا رسول که اکسیر عشق مس وجودش را طلا کرد یکی از هزاران است. فتح الفتوح امام خمینی. که خودش فرمود اگر یک نفر اینان را مربیان اخلاق می خواستند هدایت کنند سالها زمان می برد. اینان به نفس مرد خدا امام خمینی ما راه صد ساله را یک شبه رفتند...😭 ای شهید دستی بر آر و ما قبرستان نشینان را با خود ببر... روز 1446 نوبندگان عضو شوید👇 https://eitaa.com/yadashthayam
چهار عنصر اصلی زندگی دینی https://eitaa.com/yadashthayam
سفرنامه تبلیغی قسمت آخر 🍀🍀🍀🍀🍀 یازده روز میهمان نوبندگان بودیم. هیات علمدار. رفقای مخلص، دوست داشتنی و سینه زن. و همه میهمان امام حسین بودیم. چقدر زود گذشت. بعد نماز صبح باید راه بیفتیم به سمت شیراز و بعدش شهر شهید همت و بعدش اصفهان و بعدش خدمت بانوی قم روحی لها الفدا🌹 خدایا قبول کن این عمل ناچیز ما را. خدایا ما را در دنیا و آخرت با امام حسین محشور کن. آمین. https://eitaa.com/yadashthayam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از راهی که گمانش را نداریم خدا کمک انقلاب می کند. نا امیدی در مکتب امام خمینی راهی ندارد https://eitaa.com/yadashthayam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقا جان! شب جمعه است یادت نکنم می‌میرم. السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک https://eitaa.com/yadashthayam
بی بی سی نشست سیاسی مذهبی برگزار کرده. در برنامه پرگار و با حضور چند کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه. فکر می کنید موضوعش چه چیزی باشد؟ در مورد ماجرای جانشینی پیامبر و شخصیت جناب عمر و این که ساده زیست بوده یا نه؟ بی بی سی، شبکۀ روباه پیر انگلیس است. چه اتفاقی در جهان در حال شکل گیری است که این روباه پیر را به فکر نقاط تفرقه افکنانه انداخته است؟ حتما به زودی از تشیع لندنی و تسنن آمریکایی هم هم نوایی هایی خواهیم شنید. باید به این مسائل فکر کنیم. حتما چند لایه تحلیل وجود دارد. باید دست دشمن را خواند. اما علی الحساب به ذهن نگارنده یک نکته می رسد؛ بحث فلسطین و غزه شده پاشنه آشیل غرب. غزه که سنی نشین است تبدیل شده به امتداد کربلا برای شیعیان. در هیأت های ایران دودمه می گیرند و غزه را امتداد خیمه های امام حسین می خوانند. این خطرناک ترین اتفاق برای غرب است. به هر حال از سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن این انگلیس خبیث، خاطرۀ خوش نداریم. https://eitaa.com/yadashthayam
خانم زینب نوروزی نماینده قایقرانی ایران در المپیک. اگر این دختر کشف حجاب کرده بود یا پناهنده شده بود الان اینترنشنال خودش را کشته بود، عصر ایران کلی یادداشت کار کرده بود، اینستا و واتساپ و تلگرام پر بود. ولی خوب چون پرچم فلسطین رو با ایران نشون داده نباید دیده بشه. ما هم که عمدتا خبر بد دوست داریم توجه چندانی نمی کنیم... https://eitaa.com/yadashthayam
چه باید کرد؟(1) بعد از انتخابات وقت مناسبی نبود که به پرسش "چه باید کرد؟" پرداخته شود. در یادداشتهایی نظرم در مورد تحلیل پیروزی و شکست در انتخابت را نوشتم. اما فضا ملتهب بود و گوشی برای شنیدن "چه باید کرد؟" وجود نداشت. رقیب سرمست از پیروزی بود و جبهۀ متفرق خودی هم از باخت ناراحت و نا امید بود. مباحث کشور از لحاظ اجتماعی تحلیل می شود که برای همه از جمله خود بنده قابل استفاده است. ولی دوست داشتم از نگاه طلبگی هم به این صحنه نگاه کنم. با این حساب، یکی از تحلیل هایی که می شود به این صحنه هدیه داد، نگاهی است که مقام معظم رهبری در طرح تاریخی اهل بیت یعنی انسان 250 ساله است. اگر بتوانیم موقف کشور و جامعه را بر اساس ویژگی هایی که در عصر هر امام گذشته است، به درستی تشخیص بدهیم، می توانیم توصیه های مناسبی هم داشته باشیم. آیا بعد از انتخابات، جامعۀ ما در موقف اجتماعی بعد از رسول الله قرار دارد؟ آیا در دوران حضرت امیر هستیم؟ آیا در دوران امام حسن هستیم که باید نرمش قهرمانانه کنیم؟ آیا در دوران امام حسین هستیم که حادثۀ عاشورا تکرار شود؟ آیا در دوران امام سجاد هستیم که نیازمند تبیین و روشن کردن معارف از جمله امامت هستیم؟ آیا در دوران امام باقر هستیم که یک ابَرراهبرد فرهنگی اجتماعی نیاز داریم؟ آیا در دوران امام صادق هستیم؟ و...؟ کسانی گمان می کنند که ما در زمان امام سجاد هستیم و لذا نیازمند تبیین و بیان اصالتها می باشیم. ولی به نظر بنده از چندین لحاظ این نظر درست نیست. گمان من، این است که ما در زمان امام صادق به سر می بریم. در یادداشت بعدی توضیح عرض کنم. https://eitaa.com/yadashthayam
چه باید کرد؟(2) 1️⃣بعد از پیامبر یک انحراف بزرگ در اسلام داشت واقع می شد. لذا تلاش همه جانبه ای از طرف حضرت امیر و حضرت زهرا صورت گرفت. خانه به خانه، شنیدن توهین و... اما نخبگان و مردم همراه نبودند. کمک نکردند. لذا انحراف رخ داد. 2️⃣بعد از 25 سال که مردم هجوم آوردند حضرت حکومت را قبول کردند. هر چند زمان را مناسب نمی دیدند و گفتند من مشاور باشم بهتر است. چون هنوز تربیت و زیرساخت کامل نشده بود. 🟠بعد از آن 3 جنگ به حضرت تحمیل شد. البته هر جا مردم همراه می شدند حضرت قیام می کرد. هر جا هم مردم همراه نبودند مصلحت را ترجیح می داد. مثل نماز تروایح. ولی در جنگ جمل چون بیعت شکنی بود حضرت ورود کرد. مردم هم همراه بودند. در صفین هم همین طور. بعد هم که فشار برای صلح آوردند و مردم فریب خوردند حضرت قبول کرد. 🔴البته قبلش معاویه را به رسمیت نشناخت. چون خواص و برخی نخبگان گفتند بیا و بر اساس مصالح فعلا او را کار نداشته باش. تا پایه های حکومتت محکم شود. ولی چون مردم چنین چیزی را اراده نکرده بودند و از طرفی حضرت اگر این کار را می کرد معاویه را تأیید کرده بود و در تاریخ ثبت می شد و بعدها مبارزه با تفکر معاویه سخت می شد حضرت جنگ را انتخاب کرد. 3️⃣خلاصه نوبت به امام حسن رسید. امام حسن نیز در آغاز همان حرکت حضرت امیر را انتخاب کردند. ولی وقتی دیدند مردم همراه نیستند و خطر از بین رفتن اصل شیعه و دو دستگی های مخرب هست، صلح کردند. یک نرمنش قهرمانانه. که در کوتاه مدت بتوانند کار تربیتی کنند و در نهایت با تربیت نیرو و تبیین و روشنگری حکومت را به خود یا امام حسین برگردانند. این مفاد صلح نامه بود. 4️⃣اما چرا امام حسن جنگ نکرد تا شهید شود؟ نکته در طرف مقابل است. اگر طرف مقابل منافق باشد کار سخت می شود. برای نگاه داشتن اصل اسلام و اصل حرکت و اصل شیعه باید صلح کرد و نرمش قهرمانانه کرد تا فضا را روشنگری کرد تا مردم روشن شوند و اراده شکل بگیرد. ✅ما الان در موقف حضرت امیر نیستیم. اصل انقلاب تثبیت شده است. ما یک چلۀ با شکوه را پشت سر گذاشته ایم. مردم پای کار هستند. حدود 10 الی 14 میلیون آدم پای کار حرف های اصیل و بدون تعارف انقلاب هستند. ✅دورۀ امام حسن هم نیستیم. شاید دورۀ آقای روحانی که حتی بخشی از فرماندهان نظامی خواستار صلح بودند و حتی برای برجام خسارت محض پیام تبریک دادند، شبیه بود و لذا آقا هم نرمش قهرمانانه کردند. ولی الان بخش قابل توجهی از امت به نتیجه بخش نبودن آن مسیر رسیده اند. هر چند تحریف واقع هنوز توسط امثال دکتر ظریف اتفاق می افتد. ولی بخش خوبی از مردم این گونه نیستند. https://eitaa.com/yadashthayam
چه باید کرد؟(3) ما در موقعیت کربلا نیستیم 🍀🍀🍀🍀🍀 1️⃣معاویه بعد از شهادت امام حسن، معاهده را نقض کرد و برای یزید بیعت گرفت. از طرفی امام حسین از کوفه و تعداد قابل توجهی از مردم، دعوت نامه دریافت کرد. لذا به سوی کوفه حرکت کرد. یزید اصل دین را خدشه دار می کرد. اگر امام علیه السلام به یمن می رفتند می شد جنگ داخلی و جنگ قدرت. باید به نحو آشکار به سمتی می رفتند که هم مفاد صلحنامۀ امام حسن عمل شود و هم در جامعه بار منفی نداشته باشد. 2️⃣حضرت قصد جنگ نداشتند ولی وقتی جنگ شد جان مبارکشان را فدا کردند تا دین رسول الله حفظ بشود. اصل دین حفظ شد. و با روشنگری حضرت زینب و حضرت سجاد ماندگار شد. و الگوی آزادگان عالم شد.
❇️بنا بر این بود که حکومت به مسیر درست برگردد که با قتل امام حسین تأخیر افتاد. و باید یک کار کوتاه مدت انجام بگیرد. تا سال 140 دوباره شروع شود. 
ابو حمزه ثمالى گويد: شنيدم امام باقر عليه السلام ميفرمود: اى ثابت همانا خداى تبارك و تعالى اين امر را در هفتاد وقت گذاشت، چون حسين صلوات اللَّه عليه كشته شد، خشم خداى تعالى بر اهل زمين سخت گشت، آن را تا صد و چهل بتأخير انداخت. سپس كه ما بشما خبر داديم، آن خبر را فاش كرديد و از روى پوشيده پرده برداشتيد، بعد از آن خدا براى آن وقتى نزد ما قرار نداد. خدا هر چه را خواهد محو كند و ثابت گذارد و اصل كتاب نزد اوست. کافی 
1:368 3️⃣✅ما در مقطع کربلا هم نیستیم. سال 78 در مصلای تهران و دیدار جوانان در ایامی که روزنامه های زنجیره ای کولاک هجمه به کل مبانی دینی راه انداخته بودند و حتی شهادت امام حسین را عکس العمل خشونت جدش در بدر می دانستند، آقا فرمود: این جا اگر فشار بیاورید ماجرای کربلا تکرار می شود. 🟢✅ما الان بخش قابل توجهی از مؤلفه های قدرت را داریم. به خلاف آن مقطع که نخبگان سیاسی اجتماعی مانند عبدالله بن عمر و عبدالله بن جعفر و ابن عباس و محمد ابن حنفیه می دانستند و می شناختند ولی کمک نکردند، تعداد قابل توجهی از نخبگان سیاسی اجتماعی حاضر به هزینه دادن هستند. و حاضر به کمک و فداکاری هستند. تعداد قابل توجهی از مردم هم همراه هستند. از حیث امنیتی و نظامی در نقطۀ قابل قبولی قرار داریم. و... https://eitaa.com/yadashthayam
چه باید کرد؟(4) ⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️ 🔳بعد از ماجرای کربلا، نوبت به روایت و جهاد تبیین و روشنگری رسیده بود. باید اصل دین با تبیین روشن شود. اندیشه های اصیل امامت باید به درستی تبیین گردد. علاوه بر این که مسیر حرکت باید حفظ شود. این در وقتی است که در مکه و مدینه فقط 20 نفر اهل بیت را دوست دارند. ابو عمر النهدی می گوید: سمعت علی بن الحسین علیهما السلام یقول: ما بمکة و مدینة عشرون رجلا یحبنا شرح نهج البلاغة ، ابن ابى الحديد : ج 4 ص 104 ؛ بحار الأنوار : ج 34 ص 297 🟢این عدد در یک راهبرد کلان اجتماعی در زمان امام باقر و امام صادق به نحوی می شود که دست کم 400 شاگرد نخبه از همۀ امت اسلامی گرد حضرات هستند. علاوه بر اصحاب خاص ایشان و علاوه بر کتب فراوان حدیثی که توسط اصحاب و به اشاره و مدیریت فرهنگی امام باقر و امام صادق نگاشته شده است. در دوران امام باقر شیعه از نظر علمی مبنا ندارد. به مناسک خود و اعمال خود آگاه نیست. مباحث کلامی و اعتقادی را نمی داند. ر.ک، کافی2:20 🌹حرکت های مسلحانه برای قیام و خونخواهی سید الشهداء در جریان است. امامت در فضاهای مختلف از بنی حسن و دوست داران ابن حنفیه و بنی عباس به شکل غیر صحیح در حال گفتگو و اقدام است. در این جا امام باقر راهبرد علمی را مطرح می کنند. با کتابت و جمع های مذهبی. چون علم است که قدرت می آورد. لذا رفتند سراغ تربیت شاگرد و نوشتن و تبیین صحیح مباحث اسلامی. ✳️✅اما ما الان در این مقاطع نیستیم. هر چند نیازمند تبیین باشیم ولی از آن عبور کردیم. با شهادت آقای رییسی کار کمی روشن شد. البته هنوز تبیین و روایت آقای رییسی لازم است. ولی جهاد تبیین به مثابه دوره اجتماعی را پشت سر گذاشتیم. می توانیم بگوییم تا حد خوبی هم موفق عمل کردیم. نشانه هایش را در انتخابات در شهرهایی که به شکل موسمی به جریان انقلاب رغبت نداشتند دیدیم. مثل یزد، سمنان، کرمان! همه به حرف اصیل گفتمان انقلاب رغبت نشان دادند. تنها آذربایجان بود که از باب فتنۀ فعال کردن گسل قومیتی مسأله کمی فرق می کرد. ❇️✅از طرف دیگر ما در تولید علم هم گام های خوبی برداشتیم. هر چند همواره به این مسأله نیاز است و تمام شدنی نیست. ولی سلطان این دوره تمام شده است. و به عبارتی در سراشیبی قرار دارد. در تاریخ انقلاب در زمان آقای خاتمی آقا گفتمان تولید علم و نهضت نرم افزاری را شروع کردند. https://eitaa.com/yadashthayam
چه باید کرد؟(5) 🌹🌹🌹🌹 ✳️به گمان من الان ما در دوران امام صادق هستیم. کار علمی کرده ایم. جمعیت خوبی از نخبگان و مردم داریم. باخت موقتی در انتخابات نباید ما را گول بزند. ما الان نزدیک قیام هستیم. در آستانۀ هستیم. البته خطراتی حرکت را تهدید می کن که نیازمند کار و روشنگری هستیم. ✳️در دوران امام صادق اگر اصحاب و نخبگان متوجه حرکت و طرح کلان اهل بیت می شدند، و تودۀ مردم را آگاه می کردند و همراهی آگاهانه اتفاق می افتاد، بنا بود که نظام سیاسی به مسیر اصیل و حق برگردد. اما اتفاقاتی افتاد که جنگ مغلوبه شد و امر ولایت به تأخیر افتاد. ♦️به نظرم خطرات این ها هستند: 1️⃣امت گول بخورد و کسی قیام را مصادره کند با شعارهای ما! درست همان کاری که بنی عباس با شعار الرضا من آل محمد انجام دادند. نفوذ جریان رقیب و ارضای بدلی که با خواندن نهج البلاغه و زدن حرف های خوب زده می شود این خطر را تشدید می کند. 2️⃣عده ای مثل ابی الخطاب و مغیرة بن سعید دست به غلو زدند و کار را سخت کردند. این ها مثل تندروهای جریان جبهۀ انقلاب هستند. برخی از افراد که در تیپ چپ گرای جریان عدالتخواه هستند از این جنس خطر هستند. 3️⃣ممکن است توسط کسانی از سلبریتی های ریشو و بعضی منبری ها و تریبون داران، دو دستگی و تشتت در جبهه انقلاب رخ بدهد. و قوت و یکپارچگی جریان انقلاب از هم بگسلد. کاری که با نفرت پراکنی نسبت به یک گروه انجام شد. مانند کاری که با الفاظی مانند خوارج، متحجر و... انجام شد و یا در حال انجام است. 4️⃣ممکن است عده ای مثل جناب زید عجله کنند و به میدان بزنند و کار را سخت کنند. یعنی قبل از روشنگری به میدان زدن و بخش قابل توجهی از نیرو را هدر دادن و نتیجه غیر روشنی را انتظار کشیدن. عده ای از کسانی که حرف های حق می زنند و نسبت به جریان فساد در برخی مسؤولین شاکی هستند از این دسته می باشند. یعنی حرف حق می زنند ولی بی محابا به خط می زنند و شعارهایی مثل شفافیت را می سوزانند و کار را سخت می کنند. 5️⃣عده ای مثل معلی بن خنیس تقیه را رعایت نکردند و باز کار را سخت کردند. لذا باید مواظب التهابات محیط هم بود. https://eitaa.com/yadashthayam
چه باید کرد؟ بخش پایانی ✳️✳️✳️✳️✳️ 🌹در این فضای توصیف شده، ما نیازمند چند اتفاق هستیم. طبیعتا اتفاقات پیش رو و سرعت تحولات بسیار بالا است. ممکن است نیاز به تصمیمات جدید و در لحظه باشیم. ولی مسیر کلی روشن است. از اصل کار نباید غافل باشیم. حتی اگر به شکل مقطعی کاری رخ نمایاند و مثلا جنگی در گرفت، باید بدانیم که در عین انجام صحیح وظیفه باید خود را به سرعت به مسیر اصلی برگردانیم. ✅وقتی ما در آستانۀ هستیم باید بدانیم که کمترین خطا و عدم دقتی پذیرفته نیست. از دعواهای مقطعی و کوتاه مدت باید پروا داشت. از باخت های کوتاه مدت نباید هراسید. 🟢علاوه بر مراقبت از خطراتی که در یادداشت گذشته ذکر کردم، نیازمند چند نکتۀ اساسی هستیم؛ 1️⃣نیازمند یک جریان مردمی عقلانیت که به شدت متحد باشد و به سلبریتی ها و اخبار پشت پرده گوش نسپارد. بلکه نگاهش با دقت حداکثری و به اصطلاح شش دانگ حواس، به مقام معظم رهبری باشد. نه این که فقط تیترها را بخواند بلکه کاملا فرمایشات خود آقا را رصد و تحلیل کند. حتی به صحبت اعضای بیت هم دلخوش نباشد که همۀ خطرات پیش گفته محتمل است. 2️⃣باید با مردم از حرف زد. از پوسیده بودن تفکرات جریان غرب گرا حرف زد. وقتی می گویم با مردم یعنی خود خود مردم. کار رسانه ای و مراقبت از ساخت بدل های گفتگو با مردم هم مهم است. 3️⃣انعطاف جریانی مهم است. نباید تنزیه و نفی در دستور کار باشد. نباید نفرت پراکنی میان مردم رواج پیدا کند. لذا هر کس این کار را می کند خواسته یا ناخواسته در مسیر غلط است. https://eitaa.com/yadashthayam