May 11
🔶️🔸️فهرست دروس در کانال دروس حوزوی در سروش🔸️🔶️
⭕️مباحث فقهی و اصولی🔰🔰
🔹️#رسائل بخش قطع رشته تخصصی فقه و اصول (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/1224
🔹️#مکاسب_محرمه رشته تخصصی فقه و اصول (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/1228
🔹️#فلسفه_علم_فقه تألیف دکتر ضیائی فر برای رشته تخصصی فقه و اصول (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/1225
🔹️#حلقه_اولی شهید صدر رحمه الله (کامل شده) https://splus.ir/darsosul/1231
🔹️#حلقه_ثانیه شهید صدر رحمه الله
https://splus.ir/darsosul/1495
🔹️#اصول_مظفر (از ابتدا تا غیرمستقلات) کامل شده. https://splus.ir/darsosul/26
🔹️#اصول_مظفر ب (از غیرمستقلات عقلیه) ناتمام https://splus.ir/darsosul/726
🔹️#مبادی_اصول الفقه (تالیف علامه عبدالهادی الفضلی) ناتمام https://splus.ir/darsosul/2
🔹️#الوافیه (کتاب اصولی فاضل تونی قدس سره) (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/317
⭕️ مباحث عقلی 🔰🔰
🔹️#خلاصةالحساب (کتاب مقدماتی ریاضی از شیخ بهایی قدس سره ) (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/409
🔹️#معرفت_شناسی ناتمام https://splus.ir/darsosul/330
🔹️#درآمدی_برمنطق کامل https://splus.ir/darsosul/574
🔹️#شرح_شمسیه (تمام شد) https://splus.ir/darsosul/677
🔹️#مرور_منطق_مظفر (ادامه دارد)
https://splus.ir/darsosul/1853
🔹️#فلسفه_مقدماتی شهید مطهری قدس سره، عبدالرسول عبودیت (ادامه دارد)
https://splus.ir/darsosul/1433
⭕️علوم ادبیات عرب 🔰🔰
🔹️#شافیه (کتاب صرفی شرح شیخ رضی رحمه الله بر شافیه ابن حاجب) ناتمام و احتمالا ادامه پیدا کند. https://splus.ir/darsosul/324
🔹️#صرف_کاربردی (تالیف استاد رسول کشمیری) ناتمام و شاید دور جدید شروع شود. https://splus.ir/darsosul/333
🔹️درس صرف دانش آموزی
کتاب #درآمدی_بر_علم_صرف https://splus.ir/darsosul/618
🔹️#معجم_مفردات_الابدال_و_الاعلال (کتاب استدلالی و کاربردی صرف در قرآن) (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/352
🔹️#صمدیه (ناظر بر شرح صغیر) کامل در ۷۳ جلسه https://splus.ir/darsosul/368
🔹️#سیوطی (ناظر بر حاشیه ابوطالب) ناتمام https://splus.ir/darsosul/372
🔹️#مغنی_اللبیب از حرف الفاء (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/694
🔹️#مغنی_اللبیب_بخش_اول از ان مفتوحه (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/770
🔹️خلاصه #جواهر_البلاغه (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/1296
⭕️مباحث تفسیری و حدیثی و اخلاقی و اعتقادی 🔰🔰
🔹️#رجال الحدیث رشته تخصصی فقه و اصول (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/1284
🔹️#درایه_الحدیث بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه آیتالله سبحانی مدظلهالعالی (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/441
🔹️#عقاید_استدلالی ناتمام https://splus.ir/darsosul/569
🔹️#عقاید (برای بزرگسالان طرح دانش و بینش) ناتمام https://splus.ir/darsosul/322
🔹️#تفسیر (برای بزرگسالان طرح دانش و بینش) ناتمام https://splus.ir/darsosul/325
🔹️#تاریخ_حدیث_شیعه سخنرانی مسجد ناتمام https://splus.ir/darsosul/686
🔹️#معراج_السعاده سخنرانی مسجد ناتمام https://splus.ir/darsosul/731
🔹️#تفسیر_قرآن سخنرانی مسجد ناتمام https://splus.ir/darsosul/743
🔹️#منية_المرید تألیف شهید ثانی قدس سره https://splus.ir/darsosul/1133
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال دروس حوزوی
https://splus.ir/darsosul
May 11
1- انگیزه و هدف گذاری.pdf
488.4K
جزوه مدیریت تحصیلی (۱)
انگیزه و هدفگذاری
@yaddashtha_elmi
دارالحدیث.apk
35.71M
🔰🔰
💠#معرفی_نرمافزار💠
⭕️ عرضه رایگان نرمافزار مجموعه آثار مؤسسه #دارالحدیث
🏷تولید کننده: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور.
📚با بیش 280 عنوان کتاب در موضوع تفسیر قرآن کریم و احادیث اهلبیت علیهمالسلام، رجال و درایه، فقه الحدیث، تاریخ حدیث.
به علاقمندان به مباحث علوم حدیث پیشنهاد میشود این نرمافزار را نصب نمایند.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
الگوی 13 سؤالی.pdf
126K
روش تهیه یک عنوان برای موضوع #مقاله یا #پایاننامه با الگوی ۱۳ سوالی.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
امتداد فلسفه در عرصه اجتماع باعث تحقق انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی.pdf
767.9K
💠امتداد فلسفه در عرصه اجتماع باعث تحقق انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی شد.
✍️متن خواندنی نشست حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
FATIH3265.pdf
39.1M
حاشية مفتي زادة على التصديقات ( شرح الشمسية)
🌷 @kobPDF 🌷
پاسخ مرحوم آیتالله العظمی سیدمحمدهادی میلانی قدس سره به یک پرسش:
پرسش: انتظار فرج امام زمان علیه السلام و دعا برای حضرتش واجب است يا مستحب؟
پاسخ: انتظار فرج آن بزرگوار برتر و بالاتر از وجوب و استحباب مقام عمل است، چون انتظار مربوط بجنبه باطن و قلب با ایمان است و گفتن در زبان عجل الله تعالی فرجه یا اللهم عجل فرجه مقام اظهار امر باطنی است، خدا کند همه حقیقتا منتظر باشیم و در زبان هم بگوئیم.
📚کتاب صد و ده پرسش از فقیه اهل البيت آیةالله العظمی آقای حاج سیدمحمدهادی حسینی میلانی قدس سره. ص۱۴۳.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
جمع بین احادیث بکاء بر سید الشهداء علیه السلام و آیات خلود أهل کتاب و مشرکین و کفار در جهنم و آیات حبط أعمال و آيات عدم قبول اعمال غير متقین
بسم الله الرحمن الرحيم
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی میلانی مد ظله العالي .
پس از عرض سلام و ارادت خواهشمند است به سؤال ذیل جواب مرحمت فرمائید.
احادیث بكاء بر حضرت سید الشهداء علیه السلام که بیشتر آنها صحیحه بوده و در وسائل الشيعة است: « من ذكرنا عنده ففاضت عيناه حرم الله وجهه على النار» و حديث « ما بكى أحد رحمة لنا و لما لقينا إلا رَحِمَهُ الله - إلى أن قال - فلو أن قطرة من دموعه سقطت في جهنم لأطفأت حرها» و امثال آن و اثرات دیگر از قبیل غفران ذنوب و غیره ، و در کتاب خصائص مرحوم شوشتری قدس سره است « فکلُّ من بكى على مصائب الحسين عليه السلام أخذنا بيده و أدخلناه الجنة» آیا #مطلقات این احادیث شامل غیر معاندین حتی یهود و نصاری و مشرکین و کفار و منافقین میگردد و یا مراد آن احادیث فساق شیعه است ؟ در صورت دوم شیعه گاهی مرتکب ذنوبی که ضمان مالی بر مردم و ضمان قضائی مانند نماز و روزه داشته باشد میشوند. و آیا آیات خلود أهل كتاب و مشركين و کفار در جهنم و آیات حبط أعمال و آيات عدم قبول اعمال غير متقين مطلقاً #حکومت دارند بر آن احادیث بكاء؟ بینوا توجروا. سیدمحمدحسین خوئی
بسمه تعالی شأنه
جواب : بنحو اختصار بعرض میرسد داستان : «إنما يتقبل الله من المتقين» داریم و داستان وسیله شفاعت نیز داریم که بکاء، بزرگ وسیله شفاعت است و اثر عجیب دارد و داستان تخفیف عذاب و داستان «يبدل الله سيئاتهم حسنات» نیز داریم که احادیث در تفسیر آن از معصومین صلوات الله عليهم وارد است ، از مجموع احادیث استفاده می شود که احادیث وارده در بکاء ظرف بیان مقتضی است بلکه اثر بفعلیت می رسد تا هر حدیکه منظور بدارند و مشيّت الهيّه جلَّ و علا علاقه بگیرد . و الامر كله بيده سبحانه تعالى .
سید محمد هادي الحسيني الميلاني
📚کتاب صد و ده پرسش از فقیه اهل البيت آیةالله العظمی آقای حاج سیدمحمدهادی حسینی میلانی قدس سره. ص ۱۲۶.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
برخی عناوین مطرح شده در پرسش و پاسخ ذیل عبارتند از: اموال دولت، مالکیت دولت، مالیت اسکناس رایج.
( بسمه تعالی شانه )
محضر مبارك حضرت حجة الاسلام والمسلمین آیت الله العظمی آقای حاج سید محمد هادی میلانی دامت برکاته.
بشرف عرض عالی می رساند، از قرار مسموع حضرتعالی مانند بعضی از مراجع مال دولت را مجهول المالك میدانید .
عليهذا سئوال میشود این اسکناسهای معمولی رایج میان مردم که متداول است و تجارت و غیر آن از تصرفات همگی باینها انجام می یابد و مسلم است که همه اینها از بانك و صندوق دولت پخش میشود و مال دولت است، اگر اینها مجهول المالك باشد چرا خمس بآنها تعلق میگیرد و از چه راه حکم بتخمیس آنها می شود؟ و شنیده شده که بعضی از مراجع گذشته دولت را مالک می دانستند، این از چه راه است؟ زیرا دولت کیست که مالک باشد اگر نظرشان هیئت است مالكيت هيئت چگونه تصویر می شود؟
ایام سعادت مستدام باد الاحقر على أكبر المرندي
« بسمه تعالى وله الحمد »
جواب : راجع بمسئله اسكناسها و تعلق خمس بآنها در صورتی که مجهول المالك باشند و راجع باينکه قائلين بمالکیت دولت از چه راه می گویند، عرض می کنم. أما الأول: محذور نه تنها اینست که فرموده اید خمس چرا بانها علاقه بگیرد ( در صورتیکه مجهول المالک باشد ) بلکه محذور بزرگتر آن است که مجهول المالك بايد صدقه داده شود و بفقیر می رسد پس اغنیاء مالک نیستند و برای فقراء میدان وسیعی و العياذ بالله باز می شود.
و ايضاً معاملات اجناس دیگر با آنها همه باطل میشود با خریدار مشغول الذمه فروشنده می گردد.
و ايضاً اگر ورثه استحقاق صدقه داشته باشند هر کدام سبقت کرد، چه پسر و چه دختر اسکناسهای پدر را بر میدارد، و الا وراثتی نسبت بآنها در کار نيست الى غير ذلك من المحاذير ، فأقول : اگر اسكناس طريق إلى المال و سند آنست مجهول المالك بودن سند صدمه ای بجایی نمی رساند و اگر اسکناس خودش مالیت دارد مولد اولیّه آن مستصحب البقاء على الإباحه است بدست هر کس از غنی و فقیر که میرسد و بالطبع قاصد تملّک آن است همینقدر کافی است در مالکیت آن و جميع آثار مالکیت مترتب میگردد و معاملات و ربح محقق می شود، خوب بود میفرمودید چه دلیل دارید و إلا مالكیت امری است اعتباری موضوع آن لازم نیست امر موجود خارجی باشد و ممکن است آنهم امر اعتباری باشد که مضاف و مضاف اليه واضافه يك سره اعتبار فی اعتبار بوده باشد.
اما الثاني ، كسانيكه قائل بمالكيت هيئت ( دولت ) هستند يك دلیلشان عموم « اوفوا بالعقود» است ولی اشکال در این است که ظاهر معنى «اوفوا بالعقود» أي العقود الصادرة من الاشخاص لا من الهيئة و دليل ديگر شان سیره دول است من زمن المعصومین علیهم السلام. ولی اشکال در این است که، آن زمان عنوان هیئت نبوده بلکه شخص سلطان و نمایندگان او بوده. و دلیل دیگرشان لزوم عسر و حرج است ولی اشکال در این است که این عناوین مثبت حکم وضعی نمی شود. و العلم عند الله والسلام عليكم و على من يحبّ تسليمي عليه .
« سید محمدهادي الحسيني الميلاني »
📚کتاب صد و ده پرسش از فقیه اهل البيت آیةالله العظمی آقای حاج سیدمحمدهادی حسینی میلانی قدس سره. ص ۹۸.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi