#موضوع_مقاله
#موضوع_پایان_نامه
#فقه_حکومتی
🔰 فقه حکومتی و امور عبادی
🔹 استاد ذبیح الله نعیمیان
1. اگر زمانی حج از اقبال عمومی برخوردار نباشد، حاکمیت وظیفه پیدا میکند، افرادی را به حج بفرستد؛ حتی در صورتی که هزینه فرستادن افراد به حج را تقبل کند؛ همچنین اگر در برگزاری مراسم حج، مفاسدی به صورت ثانوی مطرح شود، حاکم بدون تغییر حکم الهی، به صورت محدود میتواند برخی ضوابط و شرایط را لحاظ کند.
2. در برگزاری عبادتهای جمعی همچون نماز جماعت، مردم میتوانند به صورتهای مختلف به برگزاری نماز جماعت بپردازند، اما اگر اختیارات حاکمیتی را در نظر بگیریم، فقه حکومتی به مثابه یک رویکرد فراگیر میتواند در عرصه بحث از نماز جماعت، مقوله اقامه نماز را مدنظر قرار دهد.
3. ممکن است در جاهایی نمازهای جماعتی برگزار شود که مفسده انگیز باشد و به درگیری میان مردم، اقشار و گروههای خاصی بیانجامد؛ در این موارد آیا حاکمیت میتواند جلوی برخی نمازهای جماعت را بگیرد؛ حتی در صورتی که امام جماعت و مأمومین از ویژگیهای لازم برخوردار باشند؟
4. در مقوله نماز جمعه که ارتباط وثیقتری با فقه حکومتی دارد؛ اگر وجوب آن را محدود به زمان حضور امام معصوم (ع) بدانیم، در واقع اختیارات جمعی و اجتماعی حاکم و فقیه را محدود دانستهایم و اگر محدود به زمان حضور ندانیم، چگونه و با چه ضوابطی باید نماز جمعه برگزار شود، آیا حاکم میتواند از صلاحدیدهای حاکمیتی استفاده کند؟
5. آیا در شهری که اهل سنت وجود دارند، میتوانند نماز جمعه مستقلی داشته باشند؟
6. روش اداره اماکن مقدسه عبادی و دخالت حاکمیت در اداره مساجد که متعلق به خدا است، باید چگونه باشد، آیا این قبیل امور از حیطه امور ولایی خارج هستند یا خیر؟
7. برخی نمازهای فردی که به صورتی برگزار میشود که باید با شعائر دیگر هماهنگ باشد؛ به طور مثال مراسم دعا و یا عزاداری برگزار میشود که اگر به صورت عام در نظر بگیریم، نسبت میان آنها چگونه است و باید چگونه اولویت گذاری شود؟
8. برخی مراسمها ممکن است استحبابی داشته باشد یا در عرف دینی برای احیای شعائر به کار رود، روش اداره آنها چگونه باید باشد؟
9. آیا مراسم عبادی باید محدود به مساجد شود؛ از این باب که مساجد احیا شوند و نباید در جاهای دیگر نماز جماعت داشته باشیم؛ به طور مثال اگر در حسینیه، نماز جماعت داشته باشیم؛ ممکن است در مساجد کمتر نماز برگزار شود، آیا در این موارد صلاحدیدی باید وجود داشته باشد یا تابع شرایط مختلف و ضوابطی باید باشد؟
10. اماکن عبادی و نوع برگزاری مراسم عبادی و تزاحمهایی که پیش میآید، بخشی از آنها استحباب و برخی نیز اعمال وجوبی دارند؛ اگر دو عبادت با یکدیگر تزاحم پیدا کند، در حوزه فردی خود شخص اهم و مهم میکند؛ اما اگر فرض کنیم عبادات مستحبی به گونهای برگزار شود که فضا برای اقامه عبادت دیگری فراهم نشود، در اینجا آیا برای حاکمیت اختیاراتی هست یا این که میتواند محدودیتهایی را بگذارد؟
11. ائمه جماعاتی که به طور عادی از سوی مردم انتخاب میشوند و هرکسی با تشخیص خودش پشت سر فردی نماز جماعت بخواند؛ آیا حاکمیت میتواند در فضای اداره جامعه، در اداره مساجد دخالت حاکمیتی کند و ضوابطی بگذارد یا باید برای انتخاب ائمه جماعات حاکمیت اقدام کند؟ در این صورت آیا این موارد موقتی است، ثبات و تغییر آنها چگونه است؟
12. آیا مردم در تعامل با حاکمیت برای اداره اماکن مقدس و برای برگزاری نمازهای جماعت میتوانند اقدام کنند، آیا مردم میتوانند ائمه جماعات را انتخاب کنند یا شرایط خاصی دارد؟
13. آیا هر فقیهی میتواند اقدام به تشکیل نماز جمعه کند یا باید از حاکمیت اسلامی، ستاد ائمه جمعه و نصب فقیه با واسطه و بیواسطه اذن داشته باشد؟
14. در خارج از کشور چگونه است؛ اگر ما قلمرو حکومت اسلامی را در درون ایران ببینیم، ممکن است، فردی بگوید من مجتهدم و خودم نماز جمعه را برگزار میکنم؛ اما اگر ما ولایت را گسترده ببینیم، آیا فقهای دیگر به واسطه این که اجتهاد دارند، میتوانند در نوع اداره نمازهای جمعه به تنهایی مبادرت کنند یا این که باید محوریت ولایت فقیه را در جمهوری اسلامی به رسمیت بشناسند و این امر را به اقتضای ولایی و فقه حکومتی ایجاب کنند؟
15. اگر فردی قائل به وسعت ولایت فقیه نبود، در امور عبادی چه وضعیتی ایجاد میشود و چه دیدگاهایی را میتواند داشته باشد، تبعیت مردم در امور عبادی با توجه به نگاه حاکمیت چگونه خواهد بود؟
#موضوع_مقاله
#موضوع_پایان_نامه
#فقه_حکومتی
🕌 گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۱۷ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، تعقید معنوی. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۱۷:
1️⃣یکی از اختلالات کلام که مخلّ به فصاحت است تعقيد معنوی می باشد.
2️⃣تعقيد معنوی به این صورت است که در راه انتقال ذهن از معنای لغوی کلام به معنای مراد و مقصود متکلم خلل و اشکالی باشد به گونهای که شنونده و مخاطب به سهولت از معنای لغوی به معنای مراد منتقل نمیشود یا کلا منتقل نمیشود.
3️⃣منشأ تعقيد معنوی این است که معنای کلام دارای لازمی است و متکلم آن لازم را اراده نموده است و بین معنای کلام که ملزوم است و معنای مراد که لازم است وسایط کثیرة یا خفية است که باعث عدم انتقال یا کندی انتقال ذهن از ملزوم به لازم شدهاست.
4️⃣یکی از موارد تعقید معنوی این است که جماد عین(خشک شدن اشک چشم) که معمولا برای پایان نیافتن فراق محبوب و حزن و اندوه استفاده میشود برای اراده معنای وصال و سرور و خوشحالی استفاده شود.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
یادداشتهای علمی
🔉 صوت درس #مطول جلسه ۱۸ 📌موضوع: مقدمه، فصاحت کلام، تعقید معنوی. 🎙استاد: شیخ محمدهادی #عصمتی
💥مطالب درس؛ جلسه ۱۸:
1️⃣در شعر "سأطلب بُعدَ الدار لتقربوا و تسکب عینای الدموع لتجمدا" دو کنایه وجود دارد؛ اول کنایه قرار دادن سکب دموع (ریختن اشک) برای حزن که لازمه فراق احبه است. در این کنایه تعقيد وجود ندارد. دوم کنایه قرار دادن جماد العین (خشک شدن اشک چشم) از فرح و سرور که از لوازم وصال احبه است. در این کنایه تعقيد وجود دارد زیرا معمول نیست که خشک شدن اشک گفته شود و فرح و سرور اراده شود و فهمیدن این معنای کنایی نیاز به واسطههای خفیه دارد.
2️⃣در شعر مذکور در کلمه "و تسکب" دو قرائت رفع و نصب وجود دارد. طبق قرائت رفع تسکب عطف بر سأطلب است و طبق قرائت نصب عطف بر بُعد است.
3️⃣در مجموع این شعر سه جور معنا شده است؛
اول (طبق نصب): چون زمانه با من بد میکند و هر چه طلب میکنم عکس آن را محقق مینماید لذا طلب میکنم دوری را تا نزدیک شوید و زمانه خلاف طلبم را محقق سازد و همچنین طلب میکنم اندوه و حزن و ریختن اشک را تا وصال محقق شود و مسرور شوم و اشکم خشک شود چرا که زمانه وقتی طلب ریختن اشک را ببیند خلافش را که سرور است محقق میسازد.
دوم (بنابر رفع): چون زمانه با من بد میکند و هر چه طلب میکنم عکس آن را محقق مینماید لذا طلب میکنم دوری را تا نزدیک شوید و زمانه خلاف طلبم را محقق سازد و اشک میریزم(اندوهگین میشوم) تا خلافش که فرح و سرور است محقق شود.
معنای دوم معنای مورد قبول مشهور است و طبق آن کنایه لتجمدا از فرح و سرور تعقيد معنوی دارد.
سوم: از آن جهت که به دنبال هر فراق و اندوهی وصال و سرور است گرچه مطلوب من وصال و سرور است ولی چون یقین دارم در هر فراقی وصال است و در اندوهی سرور و شادمانی لذا گویا فراق و اندوه نیز مطلوب من هستند تا از آن به وصال و سرور برسم. بنابراین بر تلخی فراق و حزن صبر میکنم تا به وصال و شادمانی برسم و خودم را به اين امر آرامش میدهم چرا که الصبرُ مفتاحُ الفرجِ.
این معنای سوم از جرجانی است و مورد قبول تفتازانی ولی باز هم شعر تعقید معنوی دارد.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
مطول الف ۱۹.mp3
28.11M
مرور منطق مظفر ۱۷.mp3
29.79M
#مرور_منطق_مظفر
جلسه ۱۷
باب خامس، صناعات خمس، مبادی اقیسه، یقینیات بدیهی، تجربیات.
مرور منطق مظفر ۱۸.mp3
41.61M
#مرور_منطق_مظفر
جلسه ۱۸
باب خامس، صناعات خمس، مبادی اقیسه، یقینیات بدیهی، متواترات، حدسیات، فطریات_ مظنونات.
کتابخانه آیت الله وحیدخراسانی.apk
15.28M
📥 نرم افزار اندروید کتابخانه آیت الله وحید خراسانی حفظه الله تعالیٰ
📌شامل برخی از کتب معظم له
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
ماهيات مخترعه شرعی.pdf
509.6K
💎بررسی دیدگاه اصولیان درباره #ماهيات_مخترعه شرعی💎
📝تقریر درس استاد آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید زید عزه
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
اسلوب-های-تقریر-نویسی-علمای-شیعه.pdf
551.2K
💎اسلوبهای #تقریرنویسی علمای شیعه💎
🔹️ استاد عبدی
📝 ۲ جلسه
منتشر شده در کانال: سلسبیل
کانال جداح @Jadah18
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
انواع کشف فقهی.pdf
1.71M
📝متن نشست علمی "انواع کشف فقهی در لسان فقهای معاصر"
🔸️استاد سیدموسی صدر زيد عزه
📌تبیین هشت تفسیر از کاشفیت در بیع فضولی
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
🔶️🔸️فهرست دروس در کانال دروس حوزوی در سروش🔸️🔶️
⭕️مباحث فقهی و اصولی🔰🔰
🔹️#رسائل بخش قطع رشته تخصصی فقه و اصول (تمام شد) https://splus.ir/darsosul/1224
🔹️#رسائل ۲ از ابتدای مقصد ثالث (ادامه دارد)
https://splus.ir/darsosul/1916
🔹️#مکاسب_محرمه رشته تخصصی فقه و اصول (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/1228
🔹️#بیع رشته تخصصی فقه و اصول (ادامه دارد)
https://splus.ir/darsosul/1924
🔹️#فلسفه_علم_فقه تألیف دکتر ضیائی فر برای رشته تخصصی فقه و اصول (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/1225
🔹️#حلقه_اولی شهید صدر رحمه الله (کامل شده) https://splus.ir/darsosul/1231
🔹️#حلقه_ثانیه شهید صدر رحمه الله
https://splus.ir/darsosul/1495
🔹️#اصول_مظفر (از ابتدا تا غیرمستقلات) کامل شده. https://splus.ir/darsosul/26
🔹️#اصول_مظفر ب (از غیرمستقلات عقلیه) ناتمام https://splus.ir/darsosul/726
🔹️#مبادی_اصول الفقه (تالیف علامه عبدالهادی الفضلی) ناتمام https://splus.ir/darsosul/2
🔹️#الوافیه (کتاب اصولی فاضل تونی قدس سره) (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/317
⭕️ مباحث عقلی 🔰🔰
🔹️#خلاصةالحساب (کتاب مقدماتی ریاضی از شیخ بهایی قدس سره ) (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/409
🔹️#معرفت_شناسی ناتمام https://splus.ir/darsosul/330
🔹️#درآمدی_برمنطق کامل https://splus.ir/darsosul/574
🔹️#شرح_شمسیه (تمام شد) https://splus.ir/darsosul/677
🔹️#مرور_منطق_مظفر (ادامه دارد)
https://splus.ir/darsosul/1853
🔹️#فلسفه_مقدماتی شهید مطهری قدس سره، عبدالرسول عبودیت (ادامه دارد)
https://splus.ir/darsosul/1433
⭕️علوم ادبیات عرب 🔰🔰
🔹️#شافیه (کتاب صرفی شرح شیخ رضی رحمه الله بر شافیه ابن حاجب) ناتمام و احتمالا ادامه پیدا کند. https://splus.ir/darsosul/324
🔹️#صرف_کاربردی (تالیف استاد رسول کشمیری) ناتمام و شاید دور جدید شروع شود. https://splus.ir/darsosul/333
🔹️درس صرف دانش آموزی
کتاب #درآمدی_بر_علم_صرف https://splus.ir/darsosul/618
🔹️#معجم_مفردات_الابدال_و_الاعلال (کتاب استدلالی و کاربردی صرف در قرآن) (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/352
🔹️#صمدیه (ناظر بر شرح صغیر) کامل در ۷۳ جلسه https://splus.ir/darsosul/368
🔹️#سیوطی (ناظر بر حاشیه ابوطالب) ناتمام https://splus.ir/darsosul/372
🔹️#مغنی_اللبیب از حرف الفاء (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/694
🔹️#مغنی_اللبیب_بخش_اول از ان مفتوحه (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/770
🔹️خلاصه #جواهر_البلاغه (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/1296
🔹️#مطول (ادامه دارد)
https://splus.ir/darsosul/1956
⭕️مباحث تفسیری و حدیثی و اخلاقی و اعتقادی 🔰🔰
🔹️#رجال الحدیث رشته تخصصی فقه و اصول (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/1284
🔹️#درایه_الحدیث بر اساس کتاب اصول الحدیث و احکامه آیتالله سبحانی مدظلهالعالی (ادامه دارد) https://splus.ir/darsosul/441
🔹️#عقاید_استدلالی ناتمام https://splus.ir/darsosul/569
🔹️#عقاید (برای بزرگسالان طرح دانش و بینش) ناتمام https://splus.ir/darsosul/322
🔹️#تفسیر (برای بزرگسالان طرح دانش و بینش) ناتمام https://splus.ir/darsosul/325
🔹️#تاریخ_حدیث_شیعه سخنرانی مسجد ناتمام https://splus.ir/darsosul/686
🔹️#معراج_السعاده سخنرانی مسجد ناتمام https://splus.ir/darsosul/731
🔹️#تفسیر_قرآن سخنرانی مسجد ناتمام https://splus.ir/darsosul/743
🔹️#منية_المرید تألیف شهید ثانی قدس سره https://splus.ir/darsosul/1133
•┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈•
کانال دروس حوزوی
https://splus.ir/darsosul
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
May 11
مرور منطق مظفر ۱۹.mp3
26.19M
#مرور_منطق_مظفر
جلسه ۱۹
باب خامس، صناعات خمس، مبادی اقیسه، مشهورات.
📌قابل توجه مخاطبانی که صوتهای #مرور_منطق_مظفر رو پیگیری میکنند این درس برای طلابی القاء میشود که یک دور "شرح شمسیه" گذراندهاند و برای تکمیل مباحث مروری بر منطق علامه مظفر رحمهالله میشود لذا تمرکز مباحث بر قسمتهای تکمیلی کتاب المنطق است.
💠نامه شیخ حسین بن عبدالصمد از بحرین به پسرش شیخ بهایی رحمهما الله در ایران:💠
إن تَطْلُبْ مَحْضَ الدنيا فلابدّ أن تَذْهَبَ إلى بلاد الهندِ، وإن كنتَ تُريدُ العُقبى فلابدّ أن تَجيءَ إلى البحرينِ، وإن كنتَ لا تُريدُ الدنيا ولا العُقبى فَتَوَطّنْ ببلاد عِراق العجم.
📚نهضت حدیثی شیخ بهایی، ص 35.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠مواعظ شيخ بهائى💠
آدمى اگر پيامبر هم باشد، از زبان مردم آسوده نيست؛ اگر زياد كار كند مىگويند احمق است، و اگر كم كار كند مىگويند تنبل است؛ اگر بخشش كند مىگويند افراط مىكند، و اگر هم جمع كند مىگويند بخيل است؛ اگر ساكت و خاموش بماند مىگويند لال است، و اگر زبانآورى كند مىگويند ورّاج است؛ اگر روزه بدارد و شبها نماز بخواند مىگويند رياكار است، و اگر اينها را هم نكند مىگويند كافر است؛ پس هرگز نبايد به حرف مردم توجّه كرد و جز خدا از كسى نبايد ترسيد.
📚نهضت حدیثی شیخ بهایی، ص 43.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
💠توصیه شیخ بهایی به طلاب در قالب شعر💠
أيُّها القوم الذي في المدرسه
كلّما حَصَّلْتُموه وسوسه
ذكركم إن كان في غير الحبيب
ما لكم في النشأة الأُخرى نصيب
علم رسمى سر به سر قيل است و قال
نه ازو كيفيّتى حاصل نه حال
علم نبود غير علم عاشقى
ما بقى تلبيس ابليس شقى
📚نهضت حدیثی شیخ بهایی، ص 43.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 رفع موانع خودسازی با بهرهمندی از جاذبۀ قرآن کریم.
🕋وَ رَتِّلِ ٱلقُرْءَانَ تَرْتِيلًا.
♻️کانال یادداشتهای علمی
@yaddashtha_elmi