eitaa logo
یادداشت های فلسفی من
519 دنبال‌کننده
145 عکس
3 ویدیو
91 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از دلایلی که فلسفه سهروردی پس از او بلافاصله آنچنان که باید رواج نیافت، این دلیل را می توان در کنار سن کم سهروردی و عدم فرصت کافی برای شاگردپروری و اصطلاح سازی زیاد او قرار داد
✏: اسماعیلیه عمدتا در قهستان قلعه داشتند وقتی احوالات قهستان رو برسی می کنیم به مدرسه علمیه ی کهنی بنام شیخان بر می خوریم که قبل از تاسیس حوزه قم یکی از باشکوهترین مدارس علمیه شیعه بوده ( به نقل از شهید مطهری ) از آن مدرسه بعد از زلزله چیزی به جا نمانده ولکن اتباع ان مدرسه به اصفهان مهاجرت کردند لازم بدکر است که احتمالا ان مدرسه مدرسه فرقین بوده چون شیعه و سنی در شهرتون در یک مسجد دور هم گرد می امدند و صحن غربی مال اقامه اهل سنت بوده و صحن شرقی مال اقامه اهل تشیع بنقل از شهید مطهری ان مدرسه محل رجوع بسیاری از شبه قاره هند و فلات ایران و آسیای میانه بوده بسیاری برای احداث دوباره ان مدرسه با شکوه کوشیدند ولی افاقه نکرد من جمله شیخ بهایی خواجه نصیر طوسی پدر آیت الله سیستانی پدر آیت الله خویی آیت الله بافقی و در معاصر شیخ مجتبی قزوینی از مستخرجین این مدرسه می توان به یکی از اقطاب نقشبندیه ملاحیدر تونی اشاره کرد و مرحوم ملا عبد الجواد تونی المشتهر به مدرس کبیر استاذ شیخ الشریعه اصفهانی و جهانگیر خان قشقایی و مرحوم آهی تونی مرحوم میر تونی عطار تونی که البته این اشخاص مال اخرین دوره این مدرسه شریف است وبعد از حمله مغولان به خراسان نه کتابی و نه نامی از بزرگان قبل باقی نمانده آنچکه حتم است اگر کسی بخواهد دنبال ریشه های تفکر این مدرسه بگردد باید در اصفهان دنبال بکردد چون کل این حوزه به اصفهان حجرت کرده و تاثیرات خود را بر حوزه اصفهان گذاردند از فلسفه اسماعیلیه چیزی نمی دانم فقط می دانم افکار هند را با افکار اسلامی می آمیختن که تبلورش در ظهور اسماعیلیه بوده لذا درویش مسلک بودند با اینحال در نجوم ید طولایی داشتند
یادداشت های فلسفی من
ابن رشد و جمع فلسفه و دین
ابن رشد در رساله فصل المقال نظر فلسفی به حقایق موجودات را حداقل مستحب اگر نگوییم واجب می داند ایشان به کسانی هم که خرده می گیرند که فلسفه باعث گمراهی می باشد تذکر می دهند که این گمراهی ذاتی نیست، بلکه عرضی است و به این علت است که شخص از فطانت کافی برخودار نیست یا استاد خوبی نداشته یا اسیر شهوات گشته و... ایشان تذکر می دهد که این مشکل در فقه و فقها هم وجود دارد و چه بسیار فقهایی که علم فقه آن ها را از بسیاری از کمالات دور نگه داشته است
(مقدمه شرح قبسات) ایشان فلسفه اسلامی را در قالب زیر می کنند: . بدو پيدايش در حوزه تفكّر اسلامى تا ابو نصر فارابى و ابن سينا . ابن سينا تا سهروردى و خواجه نصير الدين طوسى. . طوسى تا ميرداماد (ظهور مكتب شيراز). . ميرداماد تا ملاّ على نورى (ظهور مكتب اصفهان). . ملاّ على نورى تا عصر حاضر (ظهور مكتب تهران). توجه به ادامه حیات فلسفه در قالب شروح کلامی از جمله نکات برجسته این دوره بندی می باشد، اما عدم پرداخت به بحث نهضت‌ ترجمه و فلسفه‌ تطبیقی در جهان معاصر را می توان از نقاط ضغف آن در نظر گرفت.