eitaa logo
یادداشتهای طلبگی(اردستانی)
211 دنبال‌کننده
2 عکس
2 ویدیو
0 فایل
کوتاه نوشته هایی از سید محمد حسین اردستانی
مشاهده در ایتا
دانلود
بسمه تعالی چون: عنقریب است که از ما اثری باقی نیست شیشه بشکسته و می ریخته و ساقی نیست و نیز: عاشق شو ار نه روزی کار جهان سر آید ناخوانده نقش مقصود از کارگاه هستی پس باید چه کرد؟ باید عاشق شد : علت عاشق ز علت‌ها جداست عشق اصطرلاب اسرار خداست هرچه گویم عشق را شرح و بیان چون به عشق آیم خجل باشم از آن چون قلم اندر نوشتن می‌شتافت چون به عشق آمد قلم بر خود شکافت عقل در شرحش چو خر در گل بخفت شرح عشق و عاشقی هم عشق گفت چطور؟ عشق از اسرار است و از عالم بالا ، با هوس قابل قیاس نیست. لذا چیزی که اینجایی نیست را نمی شود با رسوم دنیایی کسب کرد. باید از بالا گرفت ، باید دعا و توسل کرد و البته جان را هم برایش آماده کرد. عزیزی می گفت مُفیض(فیض دهنده) عشق در هر عصری امام آن عصر و زمان است. والعاقل یکفیه الاشاره... سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی در آتش ابتلائات گوهر وجود انسانها شناخته می شود رمز ظهور این گوهر چیست؟ التجاء به درگاه بی نیاز مطلق ، خداوند احدِ صمد ، خداوندی که خالق عشق و درد و عقل و درمان است ، خداوندی که غنی بالذات است و تنها پناهگاه نیازمند بالذات یعنی انسان است. والسلام علی مَن التجاء الی الله الرب العالمین بالنظر الی فقره و احتیاجه... پ ن: پناه بردن با قطع کامل نظر و امید از غیر مقصود مورد نظر است. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی وقتی یک نفر کارهای غلط و یا کارهای درست بزرگی بکند ، پیرامونش تحلیل های بسیاری شکل میگیرد ، تحلیل هایی که هر کدام از زاویه ای به مساله می نگرند. اما جالب است که این تحلیل ها با همه طمطراقی که دارند از یک اصل به ظاهر ساده اما تنها اصل اصیل غفلت کرده اند و آن اینست که: بندگی خدا کردن یا نکردن هر مقدار قوی تر شود زمینه و علت کارهای درست یا غلط بزرگ می شود. در یک کلام این همه بصیرت و آگاهی و فهم که در رهبری معظم می بینید تنها و تنها ثمره حقیقی خداست. هر قدرتی هم که ایشان از ناحیه خداوند به صورت ذاتی داشته اند و هر تلاشی ، مانند درس خواندن و خدمت کردن که انجام داده اند ، تماما چون در مسیر بندگی حقیقی بوده است اینگونه ثمر داده است. در این بندگی هم چاره ای جز گدایی بر در خانه ذوات مقدس و مطهر چهارده معصوم علیهم السلام نیست که ایشان بسیار مقید به این معنا بوده و هستند. همین و بس. هیچ آگاهی و صبر و وقت شناسی بدون بندگی خداوند نه تنها مثمر ثمر نخواهد بود بلکه به انحرافات مختلف منجر خواهد شد. پس تا این اصل را نفهمیده اید تحلیلهایتان ارزش واقعی نخواهند داشت. والسلام علی من اتبع الهدی سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی پرسيد از راه خسته نشدن از عبادات؟ گفت راهش محبت است ، محبت زحمت و کُلفت را بر می‌دارد. پرسيد محبت به چه ؟ گفت به رضایت دوست ، به اسماء مطهرش که ذوات مقدس چهارده معصوم علیهم السلام باشند. پرسيد چگونه ؟ گفت الطافش را به یاد آور و عدم استحقاق خودت را ، که بدون استحقاق و حساب بسیار بخشیده پرسيد نشانه صحتش چیست؟ گفت هر قدر او و اسماء مطهرش برایت جلالت قدر یافتند و خودت کوچک تر و حقیر شدی یعنی محبتت صحیح است. پرسيد راه دیگری نیست؟ گفت نه ، فقط است که زحمت را یکجا می‌برد و حلاوت و شیرینی به ارمغان می آورد. یا علی سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی در باب سلوک الی الله مطالب بسیار است. یکی از مسائل دقیق در این باب پرداختن به نیت سلوک است. نیت اصولا و با دقت معرفتی یک جمله یا یک معنای خطور کرده در ذهن یا قلب نیست. نیت دارای لایه های متعدد و علل مختلف در نفس است که اگر نگوییم تمام ، لا اقل بسیاری از آن در صُقع نفس انسانی پنهان است. از کریمه نبوی إِنَّمَا اَلْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ (( اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِنَّمَا اَلْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَ إِنَّمَا لِكُلِّ اِمْرِئٍ مَا نَوَى فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اَللَّهِ وَ رَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اَللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ مَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى دُنْيَا يُصِيبُهَا أَوِ اِمْرَأَةٍ يَتَزَوَّجُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ . بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۶۷ , صفحه۲۱۱ )) این معنا روشن تر می شود که موتور محرکه ی سلوک و از مقدمات لازم و واجب آن ، بحث نیت با تمام دقایق و ظرائف آن و توجه به زوایای پنهان آن است. اهمیت این مطالب بر اهلش پوشیده نیست. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی از دقائق بحث نیت آنست که نیت صحیح پیدا کردن به تمامه در اختیار انسان نیست ، لذا باید برای کسب آن دعا و توسل بسیار کرد. نیت اگر صحیح و کامل بشود تبدیل به همت سالک خواهد شد و تا عرش او را همراهی خواهد کرد ولی اگر ضعف و نقصی داشته باشد منجر به رها کردن در اوائل یا اواسط راه یا حتی لَم دادن در نزدیکی پایان کار نفس اماره خواهد شد. آنچه در روایات این باب ، مانند روایت مذکور در پیام قبل می بینیم اهمیتی خاص برای نیت است که وقوف سالک در این باب را لازم و واجب می کند. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی آنانی که در مقدمه ی واجبی چون نیت زحمت کشیدند امر سلوک برایشان امری حیاتی و لازم می شود و آنهایی که خیر ، نهایتا مساله سلوک برایشان امری به و بهتر خواهد بود ، در کنار دیگر امور مانند امورات دنیایی عاشق که شد که یار به حالش نظر نکرد / ای خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست روایت شریف : عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ ، قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : نِيَّةُ اَلْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ وَ نِيَّةُ اَلْكَافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ وَ كُلُّ عَامِلٍ يَعْمَلُ عَلَى نِيَّتِهِ . حضرت صادق عليه السّلام فرمود:رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله فرموده: نيّة المؤمن خير من عمله و نيّة الكافر شرّ من عمله و كلّ‌ عامل يعمل على نيّته. -نيت مؤمن بهتر از عمل او است.و نيت و قصد كافر بدتر از عمل او است.و هر كس مبنا و پايه عملش نيت و حالات درونى او است(هر كسى بر طينت خود ميتند). بحارالأنوار (جلد ۶۷و۶۸) / ترجمه موسوی همدانی ; ج ۱ ص ۱۹۰ نیز اشاره ای متقن به اهمیت و البته عمیق بودن مساله نیت است ، و نیز نشان دهنده ی این معناست که اصلاح نیت و داشتن نیت درست و صحیح کاری ساده نیست که با لفاظی درست شود بلکه نیاز به تلاش و مجاهده و توسل دارد. سید محمد حسین اردستانی_حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی در نیت باید هم ابتدا را دید هم انتها را . ابتدای انسان چیست؟ کجاست؟ پاسخ این سوال بسیار مهم است. اگر ابتدا برای انسان روشن نشود دچار استقلال نفس خواهد شد. ابتدای انسان رحمت خداست ، تفضل خداست ، انسانی چیزی نبوده و چیزی به عنوان مئونه(بهای اولیه) به خدا نداده که نعمت وجود را به دست آورد ، اساسا همه اش رحمت و عنایت و تفضل حق متعال است. پس طلبکاریش از اصل باطل است ، خود مستقل پنداریش نیز همینطور. انتهایش انسان کجاست ؟ انا لله و انا الیه الراجعون انتها هم ملاقات با خداست. اصلا حرکت فقط به سوی اوست ولاغیر ، حالا یا به سوی رحمتش یا غضبش. پس این انسانی که ابتدا و انتهایش اینست آیا می تواند و به معنای دقیق تر آیا می شود نیتی غیر از رضایت خداوند عزیز داشته باشد؟ اگر ابتدا و انتها مشخص باشد ، نمی تواند . سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی امام صادق(علیه السلام) در واپسين ساعات عمر مبارک شان و در حالی که ضعف شدیدی بر او حاکم شده بود، به همسر مکرم و باوفایشان - حمیده- فرمود، همه بستگان و خویشاوندان دور و نزدیک را جمع کن. وقتی همگی آنان جمع شدند، چشمان مبارک خود را گشود و خطاب به آنان فرمود: «إِنَ‏ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاة؛ شفاعت ما شامل کساني که نماز را سبک بشمارند نمي‌شود.» این روایت شریف یک معنای ظاهری دارد که منظور همین رکعات متعدده نماز یومیه است و یک معنای باطنی که در این روایت بدان اشاره شده و هر دو معنا صحیح و لازم الاعتنا می باشند: سلمان می‌گوید به علی(علیه السلام) گفتم: ای برادر رسول خدا(صلی الله علیه و آله)! درود خدا بر تو باد! آیا مراد از اقامه نماز، همان اقامه ولایت شما است؟ امام فرمود: بلی ای سلمان. و شاهد آن، سخن خدای تعالی در قرآن است «وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِینَ».[بقره ، ۴۵] بر این اساس، «صبر» پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) است، و «صلاة» اقامه ولایت من است؛ و از این‌رو خداوند (با ضمیر مفرد) فرمود: «وَ إِنَّها لَکَبِیرَةٌ» و (با ضمیر مثنی) نفرمود: «و إنّهما»؛ زیرا پذیرش ولایت سنگین است، مگر بر خاشعان و خاشعان هم شیعیان بابصیرت‌اند. [علوی، محمد بن علی بن الحسین، المناقب (الکتاب العتیق)، محقق، مصحح، موسوی بروجردی، حسین، ص 69- 70، قم، دلیل ما، چاپ اول، 1428ق؛ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 26، ص 2، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.] مساله ولایت حقیقتی است که شیطان بدان طمع دائمی داشته و در صدد ضایع کردن آن و قطع ربط ولایی انسان است ، هر جا هم بحث ولایت با تمام شئون آن مطرح است ، دستورات جدی برای حفظ و حراست آن بیان شده و کمترین تخطی عواقب سنگینی دارد. از جمله شئون مساله ولایت ، ولایت پدر و مادر است که ادنی(کمترین) شعبه ولایت است . بر هیچ عاقلی پوشیده نیست که چه دستورات سنگین و دقیقی در همین مرتبه ادنی داده شده است. سرّ اینکه برخی از افراد نیز مکررا با والدینشان( و دیگرانی که بر ایشان ولایت دارند) درگیر می شوند نیز همین سنگین ( إِنَّها لَکَبِیرَةٌ) بودن ولایت ایشان است ، یا اینکه در دستورات دینی ما آمده است که والدین مُرده و زنده ندارند و حتی بعد از مرگشان نیز وظایفی که بر دوش انسان در رابطه با ایشان است ساقط نمی شود نیز همین جهت ولایت داشتنشان است. اگر به دیگر دستورات دینی در مورد والدین دقت شود ، سنگین بودن مساله ولایت بیشتر روشن خواهد شد. حال ببینید مساله ( وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ) ( توبه،۷۱) چه وظایفی بر دوش انسان می نهد و البته چقدر سنگین خواهد بود و همینطور بالا می رود تا به حضرات معصومین علیهم السلام که مظاهر تام و تمام ولایت الله هستند ، برسد. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی اول ماه ذی قعده تا دهم ماه ذیحجه را اهل معرفت اربعین کلیمی (وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ) گویند که شرطش روزه این چهل روز است. اما بدین معنا نیست که نمی شود هیچ عمل مستحبی را در این مدت به جا آورد و ارزشی ندارد ، بلکه آن برنامه خاص اربعین کلیمی با روزه محقق می شود اما عبادات دیگر نیز اجر و اثر خود را خواهند داشت ان شاءالله. مهمتر از چله گرفتن و اینگونه برنامه ها بررسی این مطلب است که نیّت ما چیست؟ بر اساس این حدیث شریف منقول از شیعه و سنی که اصلی از اصول سلوک الی الله است : رسول الله صلی الله علیه و آله: «نیة المؤمن خیر من عمله و نیة الکافر شر من عمله»؛ (نیّت آدم با ایمان از عمل او بهتر است و نیّت کافران از کردار آنها بدتر مى باشد). (به کتاب کافى، جلد 2، صفحه 82 والمحجّة البیضاء، جلد 8، صفحه 109 و احیاءالعلوم غزالى و الجامع الصغیر سیوطى) نیّت مُقَوِم عمل است ، لذا باید جایگاهش حفظ شده و با تفکر و مراقبه ساخته و پرداخته شود. نیت صحیح عمل را بسان روح برای جسد است و یا مانند سر است برای بدن. پس ای عزیز ببین که برای چه دنبال چله گرفتن هستی ؟ در جستجوی چه هستی که همان نتیجه ی تو خواهد بود نه صورت عمل که البته ناگزیر از آن هستیم. عاشق را مقصدی ست و عقل را مقصدی و هوای نفس را مقصدی. داعی به عمل هر کدام باشد همان نتیجه را تعیین خواهد کرد. والسلام سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی عشق را برخی مایه لذت زندگی دنیایی دانسته اند و برخی معنای زندگی دنیایی و برخی راز حیات. واقعیتی انکار ناپذیر است که عشق باعث حرکت روح است بدان سمت که معشوق باشد. پس مراقب باش که عاشق چه چیز و برای چه چیزی می شوی؟ این مراقبت اُم المُراقبات است که اگر درست انجام شود به عشق خداوند منان ختم خواهد شد. خاتم رسولان و سرور خلائق صلی الله علیه و آله فرمود: اَلْمَـرْءُ مَعَ مَنْ أَحَـبَّ؛ : انسان همراه كسى محشور مى‏ شود كه او را دوست بدارد.( بحار الانوار ج۱۷ ص ۱۳) حشر به معنای ختم است ، یعنی خاتمه ات عشقت است ، همانطور که عرض شد عشق اگر مسیر درستش را طی کند به حق ختم خواهد شد ان شاء الله و عشق حق هر مقدار حاصل شود کمال حقیقی برای عاشق خواهد بود. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی ادامه... مسیر درست عشق در عشق به آل محمد علیهم صلوات الله است و این مهم به واقع نخواهد پیوست و از بازی اوهام و خیالات خارج نخواهد شد مگر با تبعیت و اطاعت. هر عشقی تا رسیدن به عشق ایشان اگر دستورش از ناحیه ایشان باشد و بر عشق به ایشان غلبه نکند ، مُقَرب به حق متعال و اگر مورد نهی ایشان باشد مُبعد از حق متعال و جهنمی برای صاحبش خواهد بود. مثلا عشق و محبت به همسر یا فرزند یا پدر و مادر یا استاد الهی یا فضائل اخلاقی که دستور حضرات معصومین علیهم السلام است مادامی که بر عشق به خدا و معصومین علیهم السلام غلبه نکرده و در تضاد با آنها نباشد مُقرب به خداوند خواهد بود ان شاء الله . سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی ادامه... آنچه که قدرت استیلای بر تمام شئون وجودی انسان را دارد فقط و فقط عشق است ، حتی عقل چنین قدرتی ندارد و تا حدودی می تواند و باید بر انسان حاکم شود کما اینکه وجود را حدیست که پر جناب جبرئیل هم توان ورود به آنرا ندارد وگرنه خواهد سوخت. البته عقل جدایی وجودی و به تمامه از عشق ندارد ، بلکه عشق ، عقل راه یافته به مقام حُب است که به تعبیری دیگر عقل نیست زیرا احکامش و دریافتش فرق خواهد کرد. رمز و کلید این عشق الهی که در صراط مستقیم باشد در تبعیت صاحبان ولایت بدست می آید: قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ( آل عمران، ۳۱) اگر خدا کسی را دوست داشت او عاشق می شود ، عشقی که دیگر نام و نشانی از خودش را در خود نخواهد یافت ، عشقی که نخست چشم به دیدار دوست باز می کند بعد از آن خلق را مشاهده می کند. عشقی که امر و رضایت دوست بر همه چیز و همه کس اولویت می یابد و به دیدار دوست ختم می شود ان شاء‌الله. پس کلید کار تبعیت است. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️بسیار بسیار مهم 📣 🔻هیچ توضیحی در مورد نمایش حسن روحانی ملعون،مرموز و پر خسارت نمی‌دهیم، کافی است فقط نمایش رو ببینید تا به هوش رهبر حکیم و فرزانه و توانایمان پی ببریم. 🔹سبحان الله و هزار الحمدلله و شکر به پیشگاه خداوند که رهبری فرزانه و باهوشی را به ما هدیه دادن ✅ به رادار انقلاب بپیوندید: @Radar_enghelabe
بسمه تعالی خب این هوش و فرزانگی خاصی که در مورد رهبر انقلاب می گویید از کجاست؟ یعنی مثلا IQ و EQ ایشان خیلی بالاست؟ یعنی می شود با این دو مورد اینهمه کارها خارق العاده و تصمیمات فوق العاده گرفت؟ بر اهلش پوشیده نیست که تلاش رهبری در بندگی خالصانه پروردگار عالم و جهاد اکبرشان در تهذیب نفس و ارتباط با مصدر ولایت (حضرات معصومین علیهم السلام ) کار را به اینجا رسانده است. ما با یک عالم خبره طرف نیستیم بلکه با ولی ای از اولیاء الله مواجهه ایم که وظیفه ما را نیز بسیار بسیار سنگین می کند. قدر نشناسی نعمت ولایت تاوانی بسیار سنگین دارد. والسلام علی من اتبع الهدی سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی عنقریب است که از ما اثری باقی نیست / شیشه بشکسته و می ریخته و ساقی نیست دیر یا زود باید برویم ، این سرا جای ماندن نیست ، حقیقتا جای ماندن نیست ، آقای عزیزی که روح و جانم است می فرمود این دنیا نه خوشی اش خوشی ست نه ناخوشی اش ناخوشی ، چون می گذرد و تمام می شود. عبد باید کاری کند که از مولایش اثری را ظاهر کند وگرنه چه کشکی و چه عبدی... از صدایِ سخنِ عشق ندیدم خوشتر / یادگاری که در این گنبدِ دَوّار بِمانْد عشق راز بزرگ هستی ست و حقیقتش عشق مولا به عبد و عبد به مولاست ، جای دیگر اگر اثر از عشق دیدی باید روایتی از این حقیقت باشد وگرنه دروغی بیش نیست حال یا در غالب هوس یا وابستگی یا بیماری... برای اثری از مولا ظاهر کردن نخستین قدم عاشق شدن است ، پس عشق تازه اول راه است اَلا یا اَیُّهَا السّاقی اَدِرْ کَأسَاً و ناوِلْها / که عشق آسان نمود اوّل ولی افتاد مشکل‌ها خلاصه باید دید و عاشق شد ، باید شنید و عاشق شد باید سر در گریبان برد و عاشق شد و در نهایت باید گریست و عاشق شد. حدیث بندگی و حدیث عشق هر دو یک حکایت است که چشمان احول و دوبین دو چیز می بینند. روزگار عاشق به بندگی سپری می شود و روزگار بنده به عاشقی. عجب حکایت مفصلیست عشق... یک قصّه بیش نیست غمِ عشق، وین عجب / کز هر زبان که می‌شنوم نامکرّر است القصه نوشتم که به خود بگویم: عاشق شو ار نه روزی کار جهان سر آید / ناخوانده نقش مقصود از کارگاه هستی والسلام. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ در اندرز به ابوذر ـ فرمود : أربَعٌ لا يُصِيبُهُنَّ إلاّ مؤمنٌ : الصَّمتُ و هُو أوَّلُ العِبادَةِ··· چهار چيز است كه جز مؤمن به آنها دست نمى يابد : خاموشى كه گام نخست عبادت است ··· . نفس انسانی را شئونی است از ظاهر( بدن) و خیال و عقل و قلب و ... برای همه ی این مراتب سکوتیست و مجال توضیحش این مقال نیست. آنچه لازم است در مورد سکوت مقدمتاً دانست اینست که سکوت مطلق مقصود نیست چراکه برای روان آسیب زاست. و همچنین پیدا کردن مواضع لزوم سخن گفتن و مواضع میل نفس به سخن گفتن است. در مورد اول سکوت جایز نیست اما در مورد دوم باید دید این میل در حلال و جایز است یا غیر آن ، اگر حلال و جایز بود هم باید نفس را کنترل کرد والا به مُهمل گویی افتاده و شئون دیگر را نیز پریشان خواهد کرد. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی الإمام امیر المومنین عليّ عليه السلام : الدُّنيا دارُ مَمَرٍّ لا دارُ مَقَرٍّ ، وَالنّاسُ فيها رَجُلانِ : رَجُلٌ باعَ فيها نَفسَهُ فَأَوبَقَها ، ورَجُلٌ اِبتاعَ نَفسَهُ فَأَعتَقَها . (نهج البلاغة : الحكمة 133 ، خصائص الأئمّة عليهم السلام : ص 103 ، نزهة الناظر : ص 67 ح 58 وفيهما «إلى دار مقرّ» بدل «لا دار مقرّ» ، تنبيه الخواطر : ج 1 ص 75 وليس فيه «لا دار مقرّ» ، بحار الأنوار : ج 73 ص 130 ح 135.) امام امیرالمومنین على عليه السلام : دنيا، گذرگاه است ، نه قرارگاه؛ و مردم در آن دو دسته اند: دسته اى كه در دنيا خود را فروختند و به نابودى افكندند، و دسته اى كه خود را خريدند و آزاد كردند. اولین قدم برای اینکه کسی خود را بخرد اعتقاد به این معناست که دنیا جای ماندن نیست و محل عبور است . بهترین دلیل برای اقناع نفس نیز دیدن و تدّبر زوال همه چیز در دنیاست. بعد از آنکه این اعتقاد تحصیل شد و نفس بدان جازم شد می بایست عمل را ذره ذره با آن تطبیق داد تا اعتقاد قلب شود. حال قلب آماده تمایل به آخرت و بقای حقیقی و کسب آن می شود ، اهل معرفت این حالت را یقظه نام نهاده اند. یقظه صرف توجه و تمایل به آخرت ( با قصد دنیایی یا قصد آخرتی) به صورت حالی مضطرب نیست که نفس گاهی عاشق باشد و گاهی فارق ، گاهی طالب دنیا باشد و گاهی مجذوب آخرت ، گاهی به دریوزگی دنیا بیفتد و گاهی به گدایی آخرت. یقظه خلاف آنچه بسیاری از اهل این علوم برای خود معنا کرده اند و در ادامه خود را واجد آن در مدتها قبل پنداشته اند ، حالتی مبارک به آن شرح و توضیحی است که عرض شد. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی غدیر فقط عید ولایت نیست ، تمام سال متعلق به ولایت است ، غدیر یادآور شروع جنون و عشقی بی انتها به مولا امیرالمومنین ، جان و نفس رسول الله صلوات الله علیه و آله ، کفو و امام حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها ، اب الائمه صلوات الله علیهم اجمعین و پدر مهربان عالم و آدم است. غدیر یادآور اعلام خاکساری به مبداء نفوس و حضرت مَن یَمُت یرنی ست. غدیر یعنی بشریت لیاقت پیدا کرد بگوید علی... غدیر یعنی علی امام من است و منم غلام علی ... غدیر یعنی مولا ، عاشقت بودن به خدا کم و خلاف انصاف است ، باید اثری از من جز شما نماند ، باید منی نباشد مگر صدای پای شما... غدیر قیمت ندارد ، غدیر یوم و روز همان لیله القدر است. غدیر بر تمام عالمیان مبارک. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی بالای رساله ها بنویسید با خون داغ غمت از مطهّرات است، حسین... https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی خوش به حال حق! _چرا؟! چون همیشه با علی ست آیا ما همیشه مدافع و خواهان و برپا کننده ی حق=علی هستیم؟ https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی بحث حجاب این روزها غیر از مساله ارزشی بودن مساله مبنایی هم شده است. مبنای برخی تساهل و تسامح بود منتها به حجاب سرایت نمیدادند به خاطر وجهه اجتماعی خودشان یا منافع دیگر ، مبنای برخی هم اصول و عقلایی بودن بوده که خُب موضع ایشان هم در مساله حجاب مشخص است. اما مسئولین ، چرا در سخنرانی ها طوری صحبت می کنند که انگار مبنا و اصول دارند ولی در عمل با تساهل و تسامح شدید ایشان مواجهیم؟ و سوال بعدی اینکه چه باید کرد؟ جوابش را از بیان مدیریت محترم حوزه های علمیه استان همدان ، آیت الله موسوی اصفهانی که چندی پیش در تجمع متدینین همدان در رابطه با مساله حجاب بیان کردند عرض میکنم: ایشان فرمودند : مسئولین ( مسئولین اهل تساهل و تسامح ) از خدا نمی ترسند ، از مردم می ترسند. این بیان دقیق پاسخ را هم روشن کرد ، مطالبه گری درست و فشار به این دسته از مسئولین به هر طریق ممکن راه اصلاح این حکم الهی و قانون مسلم قرآنی ست. سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی یکی از اولیاء الله می فرمود : هر داعی( دعوت کننده ، صاحب کرسی تبیین و دعوت به مطلبی) که دیدید ، ببینید به چه چیز دعوت می کند. ( حدّ و مقام و صحت یا عدم صحت راهش از همان معلوم می شود). البته دعوت یک داعی به صرف چند کلام نیست ، بلکه به مجموعه کلامها و نوع رفتار و سلوک وی می باشد. حال دعوت به خدا هم زیاد شده و کرسی هایی که ادعای دعوت به خدا دارند هم الی ماشاء الله... اما طبق آن مبنای قویم که عرض شد باید دید حقیقتا به چه دعوت می کنند ولو با ظاهرِ کلامِ دعوت کننده به خدا. امروز برخی از این افراد به مبارزه با جمهوری اسلامی دعوت می کنند البته در ظاهر مبارزه با ظلم ، جالب است که بطلان ادعایشان بسیار عیان است و آن اینکه در مقابل تمام ظلمها ساکتند و بسیاری را توجیه هم می کنند و ظلم را فقط مختص نظام اسلامی می دانند ، ایشان که مُشتی احمقند و دوستدارانشان احمق تر. برخی به اسم دعوت به خدا دنبال مطامع دنیایشان هستند و در حقیقت دعوت به دنیا و شهوات دنیا می کنند و نشانه ایشان هم دوری از عبادت ، عدم مراقبه و اهل عمل نبودن خودشان است ( صرفا اهل لفاظی هستند) برخی هم به اسم دعوت به خدا دنبال عُلو و برتری جویی بر دیگرانند و در این مسیر فقط تفرعون ایشان رشد کرده و دریغ از رشد فهم و عقل ، نشانه ایشان تکبر و حساب جدا برای خود قائل شدن و اهل نجات پنداشتن خودشان است. اما در این میان گروه اندکی هستند که دعوت به خدا می کنند در حالیکه خود مرد میدان مبارزه با نفس و علمداران مراقبه اند ، مردم ایشان را چیزی حساب نمی کنند در حالیکه ایشان همان مردم را از خود برتر می دانند. نفسشان را برای خدا و در پیشگاه الهی تهذیب کرده و از عاقبت خود تا ( اذا بلغت الحلقوم ) خوفناکند. بسیار به خودشان بدبین و به دیگران خوشبین ترند. روح توسل در قلبشان بیدار شده و خود را ذاتا گدای اهل بیت علیهم السلام می بینند.( دانستن تنها کافی نیست) ایشان همان ( هم الفائزون ) هستند که مایه نجات دیگران نیز می شوند. مبنای افراد نشان دهنده میزان صدق دل و درستی راهشان است. پ ن : مبنا یعنی اصول نظری و عملی انسان ، نه فقط باورهای نظری سید محمد حسین اردستانی _ حوزه علمیه قم https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi
بسمه تعالی شوقَم به مرگ، از سَرِ زهد و ورع که نیست؛ این وعده‌ی یمت یرنی میکُشد مرا... https://eitaa.com/yaddashthayetalabeghi