مجنون اند دیگر!
✍️شنیده بودم مجنون اصلا لیلی را ندیده بود! باور نکردم، با خود گفتم اینکه کسی را نبینی و عاشقش شوی محال است!
الا اینکه بگوییم #مجنون_است_دیگر! مجنون یعنی از شدت عشق کارش به دیوانگی کشیده!
🔹امروز از این مجنون ها زیاد دیدم، چهارم اسفند، پانزده شعبان، کیلومترها راه آمده بودند به شوق معشوق شان، غیر از دیدن او هیچ بهانه ای نداشتند، هیچ!
🔹سرمای خشک قم به جز فاطمه ی معصومه سلام الله علیها و مسجدی که رنگ و بوی معشوق شان مهدی (عج) را می دهد، چه دارد؟!
🔹انگار نه انگار معشوق شان را ندیده بودند، پیر و جوان، باسواد و بی سواد، فقیر و ثروتمند، دختر و پسر، با خیلی هایشان صحبت کردیم، به تمنای معشوق شان آمده بودند و بس!!
🔹حالا باور می کنید اصلا معشوق شان را ندیده بودند؟ محال است بدون دیدن معشوق، دلباختهاش شوی، نه؟
#مجنوناند_دیگر!
#موعودِ_معشوق
#نیمهی_شعبان
یادداشتهای یک طلبه 👇
@yaddashtthayeyektalabeh
🔆 السلام عليك يا ربيع الأنام
❇️ کتابخانه تسنیم تقدیم می کند
🔰 ۳۰ کتاب رایگان درباره حضرت حجت (عج)
۱. در ساحل انتظار 👈 دانلود
۲. راه وصال 👈 دانلود
۳. وظایف شیعیان در زمان غیبت 👈 دانلود
۴. فضیلت انتظار 👈 دانلود
۵. انتظار و انسان معاصر 👈 دانلود
۶. مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقائم 👈 دانلود
۷. ترجمه مکیال المکارم 👈 دانلود
۸. ترجمه دیگر مکیال المکارم 👈 دانلود
۹. راهنمای موضوعی مکیال المکارم 👈 دانلود
۱۰. شوق مهدی (عج) 👈 دانلود
۱۱. الغیبة (نعمانی) 👈 دانلود
۱۲. ترجمه الغیبة نعمانی 👈 دانلود
۱۳. شش ماه پایانی 👈 دانلود
۱۴. دولت کریمه امام زمان 👈 دانلود
۱۵. آخر الزمان و حکومت مهدی 👈 دانلود
۱۶. خورشید مغرب (محمدرضا حکیمی) 👈 دانلود
۱۷. شرایط ظهور از دیدگاه قرآن کریم 👈 دانلود
۱۸. مهدویت، پرسشها و پاسخها 👈 دانلود
۱۹. دولت موعود 👈 دانلود
۲۰. النجم الثاقب فی احوال الامام الغائب 👈 دانلود
۲۱. ترجمه النجم الثاقب 👈 دانلود
۲۲. مهدی منتظر در نهج البلاغه 👈 دانلود
۲۳. سرانجام صالحان 👈 دانلود
۲۴. کفایة المهتدي في معرفة المهدي 👈 دانلود
۲۵. الغیبة (شیخ طوسی) 👈 دانلود
۲۶. درسنامه مهدویت (چهارجلدی) 👈 دانلود
۲۷. روزنه ای به خورشید 👈 دانلود
۲۸. المهدی (سید صدرالدین صدر) 👈 دانلود
۲۹. فرهنگنامه مهدویت 👈 دانلود
۳۰. جزیره خضرا و تحقیقی پیرامون مثلث برمودا 👈 دانلود
📲 در ثواب نشر این لیست سهیم باشید
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
برای دانلود رایگان کتاب های بیشتر 👈 عضو شوید
🆔 @tasnim_pdf
﷽
✍️روانشناسی و گناه
روز اول دانشگاه بود(مهر۱۴۰۲)؛
درس فیزیولوژی اعصاب و غدد، رشتهی مشاوره، استاد با سوالی درس را شروع کردند: "فرض کنید آقایی به شما مراجعه کرده و در مورد بدخلقی و ناسازگاری و عدم تمکین همسرش از شما #مشاوره میخواهد، به نظرتان چه عواملی میتواند باعث این مسئله شده باشد؟"
🔹جوابهایی دادیم: یکی گفت شاید مرد از نظر #اقتصادی همسرش را تامین نمیکند، یکی گفت شاید اختلافاتی در #خانوادهی زن وجود دارد که آزارش میدهد و باعث بدخلقیاش میشود، یکی بیماری #جسمی در زن را عامل این مسئله میدانست و دیگری احتمال میداد مرد #توقعات زیادی دارد.
من هم یکی دو مورد از همین احتمالات را مطرح کردم و استاد به سمت تخته برگشتند تا بحث خودشان را شروع کنند.
🔹در همین حال احتمال دیگری به ذهنم رسید؛ گفتم: "استاد یه احتمال دیگه هم اینه که این آقا یه #گناهی داشته که اثر اون گناهش اینه که به چنین مشکلی برخورد کنه" استاد با چند ثانیه مکث گفتند: "حالا اینم یه احتمالیه" منطورشان این بود که یک احتمال آبکی و شاید بیربط است! گفتم: "اتفاقا روایات میگن #تمام مشکلات شما به همین برمیگرده" استاد گفتند: "حالا تمام مشکلات هم نه، ولی خُب..." پاسخ دادم: "استاد ما روایت داریم که: إنَّ داءَكُمُ الذُّنوبُ ، و دَواءَكُمُ الاستِغفارُ یعنی اساسا عامل #همهی_دردها و گرفتاریهای شما گناه است!" استاد ادامه دادند: "خب ما که نمیتونیم شخص رو متهم کنیم به گناه و ضمنا ما دنبال #درمان هستیم، و درمانی که مرتبط با این عامل باشه، نمیتونیم ارائه بدیم" این فرمایشِ غیردقیق را از استاد انتظار نداشتم، واضح است ما حق نداریم کسی را متهم به #گناه کنیم، قرار است تذکر و تنبّهی بدهیم و بعد #راهکار.
اتفاقا ادامهی روایت راهکار و #درمان هم ارائه میدهد، آن هم #بازگشت_به_حقیقت هستی و خدا که اسمش را میگذاریم #توبه!
🔹بحث داشت جالبتر میشد، استاد عزیز ما که هم یک روحانی معتقد هستند هم دکترای روانشناسی دارند و سالها سابقهی تدریس و پژوهش در حیطه روانشناسی، رابطهی #گناه_و_مشکلات_و_گرفتاریها برایشان روشن نبود!
البته غرضِ استاد این بود که به ما یاد بدهند 《در اتاق مشاوره اول باید از لحاظ فیزیولوژیکی و جسمی، مُراجع را بررسی کنیم بعد سراغ اجرای تستها و تحلیل روانشناختی برویم 》 و نظرشان کاملا درست بود، اما اینکه به #اثر-گناه در زندگی انسان توجه نداشتند برایم عجیب بود.
🔹در طول ترم، با شناخت بیشتر از استاد متوجه شدم ایشان واقعا #معتقد و مومن اند، و این بیتوجهی ناشی از ضعف اعتقادی ایشان نبود، بلکه تاثیر #اُنس-دائم-با-مفاهیم-روانشناسی بود!
روانشناسی موجود که از ابتدا بیدین متولد شده و در ادامه هم #منقطع از معارف مترقّی دین بوده، هیچ شناخت درستی نسبت به #حقیقت انسان و ارتباط او با #هستی ندارد و این آغاز مصیبتهای این علم است!
و طبیعتا کسانی که همین #علمِ_ذاتا_مسموم را تحصیل و تدریس میکنند اثر خواهند گرفت!
🔹البته دستور به توبه و استغفار به معنای نادیده گرفتن دیگر نکات تربیتی و روانشناختی نیست؛ بحث در اهمیت #گناه و نقش آن در اختلالات و مشکلات زندگی است و اینکه روانشناسی موجود هیچ توجهی به این مسئله ندارد!
#روانشناسی_اسلامی
#گناه
یادداشتهای یک طلبه👇
@yaddashtthayeyektalabeh
5.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽《برهنگیِ گران قیمت》 به اسم مُد!
✍هیچ وقت فکر نمیکردیم بشر به حدی از حماقت برسد که شلوار پاره را گرانتر بخرد!
جهل و #حماقت انواعی دارد؛ اما بعضی از حماقتها خیلی واضح است!
علاوه بر نگاه روانشناختی به این مسئله که تغییر《شناختی》 بشر چگونه به اینجا میرسد و چطور این 《رفتار》از او سر میزند، و تحلیل جامعهشناختیِ آن که چطور یک رفتار غیرعاقلانه در جامعه تبدیل به 《هنجار》میشود،
یک طرف هم پاسخ به این سوال است که چطور بعد از هزاران سال زحمت انبیا و اولیای الهی، بشر هنوز نتوانسته #زنجیرهای_جهل را از خود بِکند و گنجینههای #عقلش را آزاد کند!؟ و دوباره به جاهلیت برگشته!
#جاهلیت_مدرن
#زنجیر_جهل
یادداشتهای یک طلبه 👇
@yaddashtthayeyektalabeh
15.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شبی با قرآن در کاخ سفید با حضور بایدن!
✍درود خدا بر خمینی کبیر و خلف صالحش؛ اگر این احیاگران اسلام ناب محمدی نبودند، الان میگفتیم قرآن در کاخ سفید هم باشد قرآن است!
اما حالا ملت ما به فهمی رسیدهاند که #ابلیس را خوب میشناسند، ابلیس قرآن هم بخواند، ابلیس است!
🔹نوادگان ابلیس قرآن را هم به نفع شهوات خودشان مصادره میکنند! اینها همان اربابانِ حکّام عرباند؛ یک دستشان قرآن باشد دست دیگرشان گلوی انسانیت و شرافت را میفشرد و خفه میکند!
#اسلام_ناب
#ابلیس_و_قرآن
یادداشتهای یک طلبه 👇
@yaddashtthayeyektalabeh
"استفادۀ ما از این #کتاب_بزرگ بسیار کم است، برای همین است که یا به آن نظر تعلیم و #تعلم نداریم ـ چنانچه غالباً این طوریم ـ فقط قرائت قرآن می کنیم برای ثواب و اجر، و لهذا جز به جهت تجوید آن اعتنائی نداریم. می خواهیم قرآن را صحیح بخوانیم که ثواب به ما عنایت شود، و در همین حد واقف می شویم و به همین امر قناعت می کنیم؛ و لهذا چهل سال قرآن شریف را می خوانیم و به هیچ وجه از آن استفاده ای حاصل نشود جز اجر و ثواب قرائت."
امام خمینی ره؛ کتاب آداب الصلوة؛ ص۱۹۲
#مهمانی_خدا
#قرآن
یادداشتهای یک طلبه 👇
@yaddashtthayeyektalabeh
هدایت شده از صالح پرور «شیخ صالح»
28.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای درمانگاه قم و بزغاله امام مجتبی علیه السلام
👆دو درس مهم از این واقعه
👌ببینید و منتشر کنید
=========🇮🇷=========
@salehparvar
💢 عضو شوید 💢👆
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸ناهیان از منکرِ مظلوم؛ آماج ملامتها !🔸
اگر کسی در نهی از منکر شهید شد، به این حدّ اکتفا نکنید که در قطعۀ شهدا دفن بشوند. نه! شهدای دیگر، همان تابلوی روی مزارشان کافی است؛ اما شهید نهی از منکر، یک چهارطاقی و بقعهای مخصوص خودش میخواهد.
اگر کسی به خاطر امر معروف شهید بشود، باید یک امتیازی بر سایر شهدا داشته باشد. چرا؟ چون شهدا، همراه یک جمع میرفتند و حرکتشان در کنار یک جریانِ هماهنگ با آنها بود. رودخانۀ شهادت میرفت و اینها هم توی آن به پیش برده میشدند. اما شهید امر به معروف، هرچه به اطراف نگاه میکند، جریان خلاف او است. روزنامه را نگاه میکند، در و دیوار را نگاه میکند، این طرف و آن طرف را نگاه میکند، میبیند که جریان بر خلاف اوست. حتی در خانهاش هم #ملامتش میکنند. به او میگویند: #تندرویی! به او میگویند: خشکمغزی. به او میگویند بیکلّه. به او میگویند: این آدمهای #معقول و #مودب را ببین که یواش از کنار قضیه #رد_میشوند که #انگار_نه_انگار!
به امام صادق(ع) گفتند ما اگر امر به معروف کنیم، برایمان دردسر میشود! فرمودند: پس معلوم شد این نمازها را هم که میخواندید، به این خاطر بود که هیچ خطری برایتان نداشت! اگر آن هم خطر پیدا کند، نماز را هم نمیخوانید! یعنی: به این خاطر نمازتان را ترک نمیکنید که #فحش در آن نیست! #نمیزنندتان!
امام صادق(ع) میگوید: تو امر به معروف نمیکنی چون مشکل دارد، چون دردسر دارد؛ اما نماز میخوانی چون #بیدردسر است. از این جهت، خدا میگوید: نماز تو را هم قبول ندارم. تنها نماز ناهی از منکر را قبول دارم.
@haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ممنون که نسبت به اشتباهات من بیتفاوتی!
✍جامعهای که افرادش نسبت به خطاهای دیگران #بیتفاوت باشد به تدریج تبدیل به جنگل میشود؛
دودش هم به چشم خودمان میرود!
#نهی_از_منکر
یادداشتهای یک طلبه 👇
@yaddashtthayeyektalabeh
زنی که حجابش کامل نیست فحش هم بدهد، لزوماً #سلیطه نیست؛#قربانی است!
قربانی جنگ شناختی!
#جنگ را جدی بگیریم و سلاح #تبیین را به دست!
#جنگ_شناختی
#جهاد_تبیین
یادداشتهای یک طلبه 👇
@yaddashtthayeyektalabeh
"خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزههای علمیه کم نیست.
طلاب عزیز لحظهای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروّج اسلام امریکاییاند و دشمن رسول الله. آیا در مقابل این افعیها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟"
صحیفه امام خمینی
جلد 21 - صفحه 278
✍دههی۵۰و۶۰ نبودیم که ببینیم خمینی کبیر از دست برخی احمقها چه میکشید!
این روزها وقتی برخی از همین آقایان، طلبهی ناهی از منکر را محکوم میکنند یاد این متن امام خمینی ره می افتم!
اینکه این طلبهی مظلوم درست عمل کرده یانه محل بحث نیست، اصلا قضاوت نمیکنم، اما اینکه عمامه به سری که یک عمر با آیه و روایت زندگی کرده، فقط بخاطر خوشایند دیگران _نه برای رضای خدا_ بدون توجه به جوانب مسئله، این طلبهی عزیز را محکوم کند و با رسانه های ابلیس همنوا شود، گاهی از روی حماقت است _که از فضای رسانه و جامعه خبر ندارد_ گاهی شهوتِ شهرت و... که اوجِ عاقبت به شری است!
🔹درد این است که مردم اینها را هم کارشناس دین میدانند!
📌تاکید میکنم که اصلا موضوع بنده 《حمله ی یک زن به یک روحانی》 نیست، بحث این است که کسی که درس دین خوانده و اهمیت مسئله ی حجاب را میداند و نقش ابلیس و اذنابش را در رسانه میبیند، چطور احساس وظیفه میکند طلبهی ناهی از منکر را محکوم کند و نسبت به بیحرمتی به لباس پیامبر ساکت باشد؟
حداقل میتواند سکوت کند یا بگوید: این نحوه از نهی از منکر را صحیح نمیدانم و باید روش دیگری داشت.
یادداشتهای یک طلبه 👇
@yaddashtthayeyektalabeh
✅یه نکته ی تبلیغی
پریروز به یکی از مساجد شهر مسیرم خورد. بعد از نماز، امام جماعت محترم صحبت کردن، فرض کنید با موضوعِ ( جریان حق و باطل در قرآن )...
از ابتدای صحبت تا انتها واقعا مطالب منسجم بود و معلوم بود رو اینا کار کردن. تا حدی که احتمال زیاد دادم ایشون برا این موضوع یه مقاله کار کردن و الان همون سیر رو دارن ارائه میکنن.
اما تقریبا هیچ کس گوش نمیداد، چرا؟
علاوه بر این که مردم کم حوصله شدن و ضمنا بسیاری از #مسائل_مهم اصلا براشون دغدغه نیست، نکته ی مهم این بود که: سخنران محترم که به نظر می رسید جوان فاضلی هم باشند، توجه نداشتند که منبر و تخاطب با مردم، با کلاس درس و فضای علمی تفاوت داره،
اشتباهی که بنده خودم بارها مرتکب شدم!
🔹هر قدر مطلب علمی تر باشه، خشک میشه، که این به ذائقه ی ما طلبه ها که اهل درس و بحث هستیم تا حدودی شیرین میاد ولی مردم که عموما اهل مطالعه و کار #فکری نیستن ، زود خسته میشن.
لذا هنر اینه که علوم و معارف عمیق اهل بیت رو تا حد توان هم #ساده کنیم تا قابل فهم باشه هم #جذاب، تا خسته کننده نباشه. و این واقعا سخته! (امثال استاد قرائتی و استاد پورازغدی و استاد پناهیان این هنر رو دارن )
کسانی که این نکته رو رعایت میکنن معمولا تو رسانه هم موفقند!
البته اینم بگم بعضیا هم از اون ور میفتن، یعنی ارائه شون جذاب و شیرینه ولی محتوا نداره.
در هر حال برا مردم امروز که فضای مجازی باعث شده کمحوصله و عجول باشن، ارائه ی معارف دینی کمی هنر میخواد.
📌نکته: علمای اخلاقی که نورانیت خاصی دارن گاهی از این قاعده مستثنا هستن.