eitaa logo
یادداشت‌ های یک طلبه
247 دنبال‌کننده
123 عکس
108 ویدیو
8 فایل
سحرم مرغ جرس ناله برآورد بخوان! که همه فلسفه ی ماندنِ‌تو خواندنِ توست! ✔صمیمانه مشتاق نظرات گهربارتان هستم @Abdolmajidd
مشاهده در ایتا
دانلود
✅بزرگان دین از قدیم الایام توجه ویژه‌ای به عرفان داشتن، از عارف بزرگی چون سلمان و کمیل گرفته تا حسین‌بن‌منصور و تا سیدعلی شوشتری ( استاد شیخ اعظم). در معاصرین هم سید علی قاضی و علامه طباطبایی و آیت الله سعادت‌پرور و علامه حسن زاده آملی و امام خمینی و... رحمة الله علیهم اجمعین. 📌نکته‌ی مهم :سردمدار عرفان اسلامی خود اهل بیت علیهم السلام بودن. 🔹در برخی دوره‌های تاریخی انحرافاتی ایجاد شد که علما وظیفه دونستن با این انحرافات مقابله کنن. از جمله‌ی این انحرافات ، بحث غُلُو بود. 📌 سردمدار مقابله با انحراف هم باز، خود اهل بیت علیهم السلام بودن. چنانچه در عصر معصومین افرادی که برای ائمه مقام الوهیت و خدایی قائل می‌شدن، (اهل غُلو) نامیده شدن. اصل مبارزه با غُلات، درست بود و دستور خود ائمه، اما مفهوم غلو برای همه روشن نبود، لذا برخی از بزرگان _به اشتباه_ نسبت غلو را به کسانی می‌دادند که غالی نبودند. مثلا هر کسی که کرامتی خاص از ائمه اطهار ع نقل می‌کرد متهم به غلو می‌شد! (اینجا کمی توضیح میخواد که شاید یه فرصت دیگه عرض کنم). 🔹از طرفی عُرفا به دلیل رشد معنوی فوق العاده‌ای که داشتند به معارفی دست پیدا می‌کردند که برای هر کسی قابل دستیابی و اساسا قابل فهم نبود! و همین باعث می‌شد برخی از عُرفای بزرگ شیعه که خود، فقیه هم بودند ، متهم به غلو و انحراف شوند!!! ✅ خلاصه اینکه بتدریج مبارزه‌ی با غُلات به مبارزه‌ی با عُرفا تبدیل شد😳 چرا؟ ۱. بخاطر انحرافات ایجاد شده در برخی از مسلمین . ۲. بخاطر بی‌دقتی برخی از بزرگان ، در مبارزه با انحراف! خروجی داستان این شد که 👇 در حوزه‌های علمیه، عرفان آنطور که باید، رواج پیدا نکرد!!!!! البته بعد از انقلاب ، چون رهبر انقلاب یک عارف به تمام معنا بود و اطرافیانش همچون مدنی‌ها مطهری‌ها و قاضی‌ها و دستغیب‌ها در اوج معنویت بودند، عرفان ( هم عملی هم نظری) رشد خوبی کرد و بعدها به لطف خدا کسی جانشین ره، شد که به ‌معنای واقعی کلمه عارف است ( حفظه الله). اگر کسی چون امام خامنه‌ای رهبر نبود شاید اکنون اجازه نمی‌دادند هیچ رنگ و بویی از عرفان_اصیل_شیعی بماند! شقشقة هدرت، ثم قرت!
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هرکس یه شب جمعه، بین الحرمین باشه باید همه‌ی عمرش، دلتنگ حسین باشه صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام @yaddashtthayeyektalabeh
مرغ درمانده‌ام و بال و پرم افتاده قرعه‌ی خون جگری بر جگرم افتاده معصیت ریشه‌ی ایمان مرا سوزانده بی‌سبب نیست ز شاخه ثمرم افتاده یک نفر نیست به داد من تنها برسد؟! آنقدر دام گنه دور و برم افتاده دیر شد، آخرِ عمری به خودم آمدم و وسط معرکه دیدم سپرم افتاده همه‌ی دار و ندار دل رسوای من است این دو تا قطره که از چشم ترم افتاده حب زهرا من خسران زده را آدم کرد بر زبان همه، حالا خبرم افتاده دلخوشم سائلم و ریزه‌خور پنج تنم روزی‌ام دست خدایان کرم افتاده بی‌سبب نیست به لب نادعلی می‌خوانم به سرم شور نجف، شور حرم افتاده هر شب جمعه دلم سوخت از آن روزی که سوی شش گوشه‌ی دلبر نظرم افتاده تربت کرب‌وبلا با دل من کاری کرد باده‌ی ناب هم آخر ز سرم افتاده روزی‌ام کرب‌وبلا نیست ولی شکرِ خدا به سوی مجلس روضه گذرم افتاده مادری موی پریشان به حرم آمد و گفت: خنجری کُند به جان پسرم افتاده چقدر چشم طمع بر زره و پیرهنِ تشنه‌ی در دلِ خون غوطه ورم افتاده @yaddashtthayeyektalabeh
12.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه های ناب آیت الله جوادی به دکتر پزشکیان مضمون فرمایشات این مرجع بزرگوار👇 همانطور که طبق کلام مولا علی ع، یک آجر غصبی برای ویران شدن کل ساختمان کافی‌ست، یک شخصِ در هیئت دولت برای ویران شدن کل دولت،کافی‌ست! @yaddashtthayeyektalabeh
✍دلم برای خدا می‌سوزد! خدا حقیقت هستی است؛ او عاشق بندگانش است، عاشقی که معشوقانش به او اعتنا نمی‌کنند! خدایا چقدر تو ما را دوست داری و چقدر ما از تو فرار می‌کنیم! @yaddashtthayeyektalabeh
یادداشت‌ های یک طلبه
✍دلم برای خدا می‌سوزد! خدا #عاشق‌ترین حقیقت هستی است؛ او عاشق بندگانش است، عاشقی که معشوقانش به او ا
چقدر این روایت عجیبه👇 اى داوود! اگر آنان كه از من رويگردان شده اند ، مى دانستند كه چگونه در انتظارشان هستم و چه مهرى نسبت به آنان دارم و چه قدر مشتاقم كه معصيتشان را ترك كنند ، از اشتياق من مى مردند و در راه محبّتم ، بند از بندشان جدا مى شد . اى داوود ! اين اراده من است درباره كسانى كه از من رويگردان شده اند . پس اراده ام درباره روى آورندگان به من ، چگونه است ؟ يا داودُ ، لَو يَعلَمُ المُدبِرونَ عَنّي كَيفَ انتِظاري لَهُم ورِفقي بِهِم وشَوقي إلى تَركِ مَعاصيهِم لَماتوا شَوقا إلَيَّ ، وتَقَطَّعَت أوصالُهُم مِن مَحَبَّتي، يا داودُ ، هذِهِ إرادَتي فِي المُدبِرينَ عَنّي ، فَكَيفَ إرادَتي فِي المُقبِلينَ عَلَيَّ ؟! @yaddashtthayeyektalabeh
✍ آرامشی که نمی‌خواهید! "چرا از امنیت و آرامش بدتان می‌آید؟" شاید این سوال کمی عجیب باشد ، ولی دوست دارم از همه‌ی کسانی که بی‌حجاب‌اند یا پوشش مناسبی ندارند، این سوال را بپرسم! چرا دوست ندارید با آرامش و امنیت راه بروید و هیچ کس حتی به شما را هم نکند؟ اگر با چادر هم راه می‌رفتید کسی جرأت می‌کرد جسارت کند؟ اصلا کسی طمع می‌کرد ؟ 🔹وقتی لباسی تحریک کننده دارید به تبعاتش فکر می کنید؟ نه! می‌دانید مفهوم این پوشش‌تان این است: " آهای مردان جامعه، شما در بهره‌برداری از من آزادید و هیچ هزینه‌ای لازم نیست" . بخواهید یا نخواهید، پوشش‌تان داد می‌زند! استدلال همه‌ی شما برای پوشش و آرایش‌تان یک کلمه است: " "! یعنی "هوسم می‌خواهد" یک سوال: چرا دلبخواه شما ( بخوانید هوس شما) _حتی به قیمت نابودی ارکان خانواده_ باید تأمین شود، اما دلبخواه و هوس این جوان نباید تأمین شود؟ چرا حق ندارد آنچه را محقق کند؟ 🔹نگاهی به آمار تعرض به زنان در غرب (حتی در ادارات رسمی‌شان حتی در حد آزارهای جنسی) بیندازید؛ جامعه‌ای که شما آرزویش را دارید سال‌هاست در غرب محقق شده، خروجی‌اش جلوی چشم‌تان است! 📌آرامش را نمی‌خواهید؟ دوست ندارید در خیابان و اداره و... امنیت داشته باشید؟ دوست ندارید باقی بماند ؟ به خدا ما دوست داریم ، کمی هم به فکر ما باشید. @yaddashtthayeyektalabeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سهم دین و مذهب از بودجه کشور چقدر است؟ راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس پاسخ می‌دهد. 📌رقمی بسیار عجیب! @yaddashtthayeyektalabeh
و کافران گفتند: ما به این قرآن و کتاب هایی که پیش از آن بوده است، هرگز ایمان نمی آوریم و اگر ستمکاران را زمانی که در پیشگاه پروردگارشان [برای محاکمه] بازداشت شده اند، ببینی در حالی که هر کدام گناه و بدبختی خود را بر عهده دیگری می اندازد [امر عجیبی می بینی] مستضعفان به مستکبران می گویند: اگر شما سر راه ما نبودید یقیناً ما مؤمن بودیم. سبأ/۳۱ ✍نکات جالب: ۱. حرف‌های تکراری کسانی که ایمان نمی‌آورند ۲. عادت انسان بر مقصر دانستن دیگران ۳. تصویر سازی خداوند از روز محاکمه! @yaddashtthayeyektalabeh
🔹«باز رؤسای متکبّر با پیروان ضعیف خویش گویند: آیا با آنکه (از جانب خدا) راه هدایت را به شما نمودند باز ما (به اجبار) شما را از هدایت منع کردیم؟ (هرگز چنین نیست) بلکه شما خود مردم بدکاری بودید.» 🔹«مستضعفان به مستکبران می گویند: بلکه نیرنگ های [پی گیر شما در] شب و روز که به ما فرمان می دادید به خدا کافر شویم و همتایانی برای او قرار دهیم [ما را گمراه کرد]. و هنگامی که عذاب را ببینند، اظهار پشیمانی کنند [شاید نجات یابند]. و ما در گردن کافران غل و زنجیر می نهیم؛ آیا جز آنچه را انجام می دادند جزا داده می شوند.» ✍نکات جالب با فهمی کوچک و حداقلی! ۱. سرانِ کفر و ظلم هم می‌دانند که خدا مسیر را نشان داده و انسان به راه خطا می‌رود! ۲. پشیمانی بعد از خطا ، رفتار تکراری بشر است که بعد از مرگ، سودی ندارد! ۳.قرآن بی‌تعارف و صریح وعده‌ی عذاب می‌دهد و ما بی‌خیال! ۴. جزا، همان عمل است. یعنی اعمال ما ( همه‌ی رفتارها و گفتارهای‌ ما) باطنی دارد که آن باطن، یا عذاب است وشرّ یا نور است و خیر! یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh
﷽طلبه و روانشناسی اسلامی ✍مجیدابطحی ➖➖➖➖➖ "پس اسلامی کجاست؟" این سوال را بارها شنیده‌ایم؛ سوالی که بسیاری از طلاب پس از وارد شدن به برخی از رشته‌ها می‌پرسند. رشته‌هایی مانند «روانشناسی و قرآن»، «مشاوره‌ی اسلامی» و... در سال‌های اخیر این رشته‌ها با استقبال خوب طلاب مواجه شده، رشته‌هایی با عناوین اسلامی اما با داده‌های غربی، خالی از مباحث دینی و یا حتی متضاد با آن‌ها! 🔹در پاسخ به این سوال باید گفت: برای اسلامی کردن روانشناسی و مشاوره دو مولفه، ضروری است: ۱. آگاهی با منظومه‌ی معارف دین ۲. ایمان به این منظومه! سوگمندانه باید اعتراف کنیم بسیاری از طلابی که مشغول رشته‌های روانشناسی و مشاوره می‌شوند اولی را ندارند و دومی را هم از دست می‌دهند! می‌پرسید چرا ؟ 🔹لازمه‌ی آگاهی از معارف دینی، اُنس دائم با آیات و روایات و غور و تامل درآنهاست که غالب ما طلبه‌ها به دلیل اشتغالات فراوان (و دلایل دیگر!) این توفیق را از خود سلب کرده‌ایم. غور در منابع دینی هم وقتی مفید خواهد بود که به همراه تخصص در فقه و اصول و کلام و... باشد. حال آنکه برخی از طلاب مشغول در روانشناسی و مشاوره، اساساً حوزه را بوسیده و کنار گذاشته‌اند و با این وجود انتظار شدن این علم را هم دارند! 🔹اما مولفه‌ی ایمان؛ یقینا همه‌ی طلاب، ایمان به آموزه‌های دینی دارند اما ایمانی که با آن بتوان به جنگ روانشناسی غربی رفت، ایمانی متفاوت است! فرض کنیم روایتی می‌فرماید: "ایستاده شلوار پوشیدن باعث غم و حزن می‌شود" یا "کفش زرد سبب شادی است " و در مقابل، درمان شناختی_رفتاری(CBT) در روانشناسی غربی می‌خواهد با تکنیک Rumination و Distraction و... افسردگی را درمان کند؛ در این میان مشاور چه می‌کند؟ مشاوری که به آموزه‌های دینی دارد بدون ذره‌ای ، روش اهل بیت علیهم السلام را ترجیح داده و تجویز می‌کند! و مشاوری که فقط ایمان حداقلی را دارد می‌گوید: "قرآن و اهل بیت بسیار مقدس و خوب‌اند، اما در روانشناسی نمی‌شود از آنها استفاده کرد! " مطرح کردن مثال شلوار و کفش زرد از این حیث است که ، به همه‌ی توصیه‌های دینی ایمان دارد، حتی اگر آن توصیه به ظاهر ساده‌ و سطحی‌ باشد! وگرنه در آموزه‌های دینی، دستورات بسیار عمیق و دقیق‌تری برای درمان بیماریهای روانی داریم که مشکل را از ریشه حل می‌کنند. 🔹ناگفته پیداست استفاده از روایات (از جمله دو روایت فوق) و تجویز آن در درمان و مشاوره، وقتی صحیح است که تمامی مراحل تخصصی حدیث‌شناسی انجام شده و روایت از حیث سند و دلالت و جهت صدور بررسی حدیثی_فقهی شده باشد. سخن در این است که مشاور (روانشناس) تا وقتی ایمانی قوی به معارف دین نداشته باشد، دستورات دینی را به تجربیات غربی ترجیح نخواهد داد؛ بمانَد که برخی از نظریات غربی حتی هم نیست!!! و صرفا ادعاست! پ.ن: بحمدلله در بین حوزویانِ روانشناس، هستند کسانی که بدون وادادگی به غرب توان وجرأت استنباط مسائل روانشناختی از معارف دین را دارند. یادداشت‌های یک طلبه 👇 @yaddashtthayeyektalabeh