🌺مادر شهیدبرزگر:
هشتم شهریور۱۳۶۰بود. علی صبح زود از خواب بیدار شد.با اینکه آن زمان در منزل شرایط استحمام با آب گرم را نداشتیم با آب سرد غسل شهادت کرد. بعد به من گفت: «مادر برایم حنا بگذار.» من هم سرش را حنا کردم و برایش به زبان محلیمان شعر میخواندم.
علی بعد از استحمام خداحافظی کرد و رفت. ظهر بود. میخواستم نماز بخوانم که زنگ در به صدا در آمد. پسر کوچکم بود. گفت:علی زخمی شده.» گفتم:نه علی حتما به شهادت رسیده. در آن لحظه خدا صبر عجیبی به من عنایت کرد. اصلا گریه نکردم و آرامش عجیبی داشتم.نمازم را خواندم و به سمت بیمارستان شهید یحیی نژاد رفتم.
زمانی که به بیمارستان رسیدم و خودم را معرفی کردم مرا بالای سر جنازه علی بردند. تمام صورتش پر خون بود. ۸گلوله به بدنش اصابت کرده بود که ۶گلوله به قلبش و ۲ گلوله دیگر به بازو و کلیههایش اصابت کرده بود. با اینکه بخاطر از دست دادنش ناراحت بودم؛ اما گفتم:آفرین به تو پسر، آفرین، خدا از تو راضی باشد.
منافقین هیچگاه آسوده نخواهند بود چرا که دستشان به خون فرزندان ما آغشته است و این خون گریبان آنها را خواهد گرفت.
📷👆تشییع با شکوه سه تن از شهدای تروربابل
✅اهل الله از هر دو عالم مستغنی هستند
✍️امام خمینی (ره) انسان چون قلبا متوجه به کمال مطلق است، هر چه از زخارف دنیا را جمعآوری کند، تعلق قلبش بیشتر میشود. و چون تشخیص داده که دنیا و زخارف آن کمال است، حرصش رو به ازدیاد گذارد و عشقش افزونتر شود و احتیاجش به دنیا بیشتر گردد و فقر و نیازمندی نصب عین او گردد. به عکس اهل آخرت، که توجه آنها از دنیا سلب شود، و هر چه توجه به عالم آخرت بیشتر کنند، میل آنها و توجه قلبی آنها به این عالم کمتر گردد، تا از تمام دنیا بینیاز شوند و غنیٰ در قلب آنها ظاهر گردد و عالم دنیا و زخارف آن را ناچیز شمارند چنانچه اهل الله از هر دو عالم مستغنی هستند و از هر دو نشئه وارستهاند، و احتیاج آنها فقط به غنی علیالاطلاق است و جلوهی غنی بالذّات صورت قلب آنها شده است. هنیئا لهم.
📚 از کتاب چهل حدیث
۸شهریورماه سال۱۳۶۰
🗓شهادت رجایی و باهنر
🏴انفجاردفترنخستوزیری
🏴توسط سازمان منافقین
رهبرانقلاب
‼️لعنت خدا بر دستهای منافق و جنایتکاری که این دو عزیز را به خاک و خون کشید؛ متأسّفانه امروز برخی از سیاستهای غربی، سعی میکنند این روسیاهها را تطهیر کنند، منافقین را به یک شکلی در موضع مظلومیّت نشان بدهند و برایشان فضای مظلومیّت ایجاد کنند؛ و البتّه نخواهند توانست؛ کسانی که هزاران نفر را در داخل کشور از بین بردند، از امام جماعت و امام جمعه تا کاسبِ بازاری تا جوان دانشجو تا پاسدار کمیته تا خانوادهای که سر افطار نشسته بودند -و دیگران و دیگران و دیگران، هزاران نفر، حالا من رقم دقیق را نمیدانم- تا رؤسای کشور مثل شهید بهشتی و آن شخصیّتهای برجستهی آن روز که به شهادت رسیدند و تا این دو بزرگوار؛ آن وقت حالا دستهای سیاسی خبیث و مغرض -چه در خارج کشور، چه دنبالههایشان یا دلبستگانشان در داخل کشور- میخواهند اینها را تطهیر کنند و چهرهی اینها را موجّه نشان بدهند و اینها را مظلوم نشان بدهند و در مقابل، خدشه به چهرهی مبارک و نورانی امام وارد کنند. چهرهی امام خدشهبردار نیست و البتّه مطمئنّاً ناکام بودهاند و خواهند بود. ۹۵/۶/۳
⏳۸ شهریور ماه سال ۱۳۴۸ ش
🏳️ سالمرگ نسیدضیاءالدین طباطبایی
🏴عاملانگلیس،دلّالاراضیفلسطین
💠 رهبرانقلاب
‼️اصل ماجرای تصرف فلسطین چیست؟ صهیونیستها تصرّفشان اینطوری بود که اوّل با جنگ نیامدند؛ اوّل با حیله آمدند، رفتند زمینهای بزرگ فلسطین را که زارعان و کشاورزان عرب روی آنها کار میکردند و خیلی هم سرسبز و آباد بود، با قیمتهای چند برابر قیمت اصلی، از صاحبان و مالکان اصلی این زمینهای بزرگ - که در اروپا و امریکا بودند - خریدند؛ آنها هم از خدا خواستند و زمینها را به این یهودیها فروختند. البته دلاّلهایی هم داشتند که نقل کردهاند یکی از دلالهایشان همین «سیّدضیاء» معروف، شریک رضاخان در کودتای ۱۲۹۹ بود که از اینجا که به فلسطین رفت، آنجا دلاّل خرید زمین از مسلمانان برای یهودیها و اسرائیلیها شد! زمینها را خریدند؛ زمینها که ملک اینها شد، با روشهای واقعاً بسیار خشن و همراه با سبعیّت و سنگدلی، بتدریج شروع به اخراج زارعان از این زمینها کردند. در جایی میرفتند، میزدند، میکشتند و در همین هنگام افکار عمومی دنیا را هم با دروغ و فریب به طرف خودشان جلب میکردند. ۷۸/۱۰/۱۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نخست وزیر محبوب امام
🔹 محمدجواد باهنر دانشآموخته رشته علوم تربیتی بود و دکترای الهیات داشت. او در کنار حرفه معلمی، به تدوین کتب درسی دینی و قرآن میپرداخت.
🔹 باهنر همواره در عرصه مبارزه با ظلم و بیعدالتی حضور داشت ولی هیچگاه از فعالیتهای فرهنگی غافل نشد. باهنر پیش از شهادت نخستوزیر بود و پیش از آن، به عنوان سومین وزیر آموزش و پروش ایران مشغول به کار به کار بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 کولاک نویسنده لبنانی در برنامه زنده شبکه المیادین:
🔹"غرب در برابر ایران درمانده شده است؛ دنیا ایران را الگوی کشورهای آزادی خواه می داند؛ ایران وارد این جنگ شده است و آن قدر توانایی دارد که پیروز این کارزار شود!"
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای 18 میلیون دوز واکسن چینی به روایت صفارهرندی:
میخواستند واکسن تقریبا رایگان بدهند، ولی برخی آن را پس زدند
🔴 دولت تدبیر و امیدِ روحانی😂😂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برشهایی کمتر دیده شده از سخنرانیها و صحبتهای شهید رجایی، رئیس جمهوری که فقط ۲۸ روز توانست رئیس جمهور باشد اما به عنوان یک الگو شناخته میشود!
۸ شهریور سالروز انفجار دفتر نخست وزیری به دست منافقان کوردل و شهادت مظلومانه شهیدان رجایی و باهنر
🗓 9 شهریور ماه 1357 - سالروز ناپدید شدن "امام موسی صدر" رهبر شیعیان لبنان
ا▫️🔹▫️🔹▫️
💠 نتیجه تربیت امام موسی صدر
در روز سوم دوره آموزشی بود که یک مین ضد تانک منفجر گردید. در همان لحظه اول ۱۵ نفر به شهادت رسیدند. عده زیادی مجروح شدند که من هم یکی از آنان بودم. از ناحیه دو چشم، دست و پا به شدت مجروح شده بودم. در لحظات و دقایق اولیه انفجار، هیچ امیدی به زنده ماندن نداشتم. چرا که اولاً خونریزیام شدید بود. ثانیاً از اردوگاه تا اولین بیمارستان، یک راه طولانی و پر پیچ و خم کوهستانی در پیش بود. اگر میدانستیم که سریعاً به بیمارستان خواهیم رسید، باز میتوانستیم قدری امید داشته باشیم، اما شرایط آن روز و نوع جراحات به گونهای بودند که امیدی باقی نمانده بود. به همین جهت یقین داشتم که به شهادت خواهم رسید. در همان لحظات ناامیدی و به اصطلاح احتضار، متوجه تکه مقوایی شدم که در کنارم افتاده بود. به طور خلق الساعه به ذهنم خطور کرد که جملهای برای بازماندگان بنویسم. پیش خود گفتم، مینویسم و رها میکنم، بالاخره برادرانی که از اینجا عبور میکنند آن را خواهند یافت. کسانی که با من رابطه عاطفی دارند، از قبیل خانواده، دوستان و نزدیکان ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند و بیشتر از گذشته به حق و حقیقت روی آورند. با همان دست خونین و شکسته، بدون اینکه حسی داشته باشم بر روی مقوا چنین نوشتم:
"کونوا مومنین" - نجیب
نکته مهمی که مایلم به آن تاکید کنم این است، عبارتی که نوشتم اگر چه کوچک است، اما حقیقت مهمی در آن وجود دارد. نوشتم مومن باشید. ننوشتم «املی» باشید. ننوشتم «صدری» باشید. تنها نوشتم «مومن» باشید. یعنی ایمان به خدا بر همه چیز تقدم دارد. و این نتیجه تربیت امام موسی صدر بود. امام صدر جوانان شیعه را این گونه تربیت کرده بود. انسانی که توسط امام موسی صدر تربیت میشد، «املی» و «صدری» نبود. مومن به خدا بود و این خیلی مهم است. من تصور میکنم که این جمله سندی گویا بر صحت و اصالت روش تربیتی امام صدر باشد.
--(راوی: "نجیب سید علی خلف" از رزمندگان "جنبش امل" لبنان)
📖 منبع: کتاب عزت شیعه ۲، صفحه ۲۴۲
🗓 9 شهریور ماه 1357 - سالروز ناپدید شدن "امام موسی صدر" رهبر شیعیان لبنان
ا▫️🔹▫️🔹▫️
💠 نتیجه تربیت امام موسی صدر
در روز سوم دوره آموزشی بود که یک مین ضد تانک منفجر گردید. در همان لحظه اول ۱۵ نفر به شهادت رسیدند. عده زیادی مجروح شدند که من هم یکی از آنان بودم. از ناحیه دو چشم، دست و پا به شدت مجروح شده بودم. در لحظات و دقایق اولیه انفجار، هیچ امیدی به زنده ماندن نداشتم. چرا که اولاً خونریزیام شدید بود. ثانیاً از اردوگاه تا اولین بیمارستان، یک راه طولانی و پر پیچ و خم کوهستانی در پیش بود. اگر میدانستیم که سریعاً به بیمارستان خواهیم رسید، باز میتوانستیم قدری امید داشته باشیم، اما شرایط آن روز و نوع جراحات به گونهای بودند که امیدی باقی نمانده بود. به همین جهت یقین داشتم که به شهادت خواهم رسید. در همان لحظات ناامیدی و به اصطلاح احتضار، متوجه تکه مقوایی شدم که در کنارم افتاده بود. به طور خلق الساعه به ذهنم خطور کرد که جملهای برای بازماندگان بنویسم. پیش خود گفتم، مینویسم و رها میکنم، بالاخره برادرانی که از اینجا عبور میکنند آن را خواهند یافت. کسانی که با من رابطه عاطفی دارند، از قبیل خانواده، دوستان و نزدیکان ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند و بیشتر از گذشته به حق و حقیقت روی آورند. با همان دست خونین و شکسته، بدون اینکه حسی داشته باشم بر روی مقوا چنین نوشتم:
"کونوا مومنین" - نجیب
نکته مهمی که مایلم به آن تاکید کنم این است، عبارتی که نوشتم اگر چه کوچک است، اما حقیقت مهمی در آن وجود دارد. نوشتم مومن باشید. ننوشتم «املی» باشید. ننوشتم «صدری» باشید. تنها نوشتم «مومن» باشید. یعنی ایمان به خدا بر همه چیز تقدم دارد. و این نتیجه تربیت امام موسی صدر بود. امام صدر جوانان شیعه را این گونه تربیت کرده بود. انسانی که توسط امام موسی صدر تربیت میشد، «املی» و «صدری» نبود. مومن به خدا بود و این خیلی مهم است. من تصور میکنم که این جمله سندی گویا بر صحت و اصالت روش تربیتی امام صدر باشد.
--(راوی: "نجیب سید علی خلف" از رزمندگان "جنبش امل" لبنان)
📖 منبع: کتاب عزت شیعه ۲، صفحه ۲۴۲
سخنرانی_امام_موسی_صدر_درباره_امام.mp3
6.14M
🗓 9 شهریور ماه 1357 - سالروز ناپدید شدن "امام موسی صدر" رهبر شیعیان لبنان
ا▫️🔹▫️🔹▫️
📢 صوت | سخنرانی امام موسی صدر
💠 پیرامون شخصیت امام علی(ع)
🔹تاریخ سخنرانی: 1341 -کاشان
🗓 9 شهریور ماه 1357 - سالروز ناپدید شدن "امام موسی صدر" رهبر شیعیان لبنان
ا▫️🔹▫️🔹▫️🔹▫️
✳️ آخرین نامه امام موسی صدر به امام خمینی قبل از سفر به لیبی در سال 1357
▪️امام موسي صدر، رهبر شيعيان لبنان در ٩ شهريور 1357 به طرز مشكوكي ناپديد شد. آیتالله طاهری خرمآبادی كه با وي ارتباط داشت، در بخشي از کتاب خاطرات خود با اشاره به آخرین نامهای که امام موسی صدر قبل از ربوده شدن برای امام خمینی فرستاد میگوید: «امام موسی صدر به من گفته بود كه عازم لیبی است.
▫️ایشان میگفتند من حاضرم امسال شرايط سفر امام خميني به مكه را فراهم کنم. دولت سعودی را وادار میکنم که رسما امام را برای ادای فریضه حج دعوت کند. مي گفت: رابطه من با بعثیهای عراق خوب نیست، آنها هم با من خوب نیستند و من از پشت مرز عراق به این طرف میتوانم در خدمت ایشان باشم.
🔸اینها پیامهایی بود که به من میگفتند تا من به امام بگویم. علاوه بر این نامهای هم نوشتند تا به حضرت امام تقدیم کنم نامه ایشان دربسته بود من نامه را نخواندم ولی مضمون نامه همان دعوت از امام بود و خودشان گفته بودند که من این مطلب را در نامهام مینویسم.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓 9 شهریور ماه 1357 - سالروز ناپدید شدن "امام موسی صدر" رهبر شیعیان لبنان
ا▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️
🎥 پیام تلویزیونی امام موسی صدر در آستانه فرارسیدن ماه محرم - زیرنویس فارسی
مصاحبه_با_امام_موسی_صدر_در_مورد.mp3
1.35M
🗓 9 شهریور ماه 1357 - سالروز ناپدید شدن "امام موسی صدر" رهبر شیعیان لبنان
ا▫️🔹▫️🔹▫️
📢 مصاحبه با امام موسی صدر در مورد بحران لبنان
سخنرانی_امام_موسی_صدر_در_مورد_سازماندهی.mp3
6.31M
🗓9شهریور ماه1357-سالروز ناپدیدشدن امام موسی صدر، رهبر شیعیان لبنان
📢 سخنرانی امام موسی صدر در مورد لزوم سازماندهی جهت پیشبرد مقاصد اسلامی و رسیدگی به امور شیعیان
⏳ دوران پیش از انقلاب
«اللَّهُمَّ اجْعَلْ غِنایَ فِی نَفْسِی»
یکی از فرازهای متعالی دعای عرفه حضرت سیدالشهدا(ع) که یکی از مهمترین اصول تربیتی را نیز مطرح مینماید، این است که فرمود: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ غِنایَ فِی نَفْسِی» (خدایا! غنا، ثروتمندی، دارایی، توانگری، دولتمندی، بینیازی مرا در جانم قرار ده!). در اینکه نکته شکی نیست که پیامبر خدا (ص) فرمودند: «توانگری به فراوانی مال و ثروت نیست، بلکه توانگری حقیقی توانگری نفْس است؛ و اساساً ملاک فقر و غنا، قلب انسان است و نه چیز دیگری.» لیسَ الغِنَی عن کثرَةِ العَرَضِ، ولکنَّ الغِنَی غِنَی النَّفسِ. إنّما الغِنَی غِنَی القَلبِ، وَ الفَقرُ فَقرُ القَلبِ. ؛ و به فرمایش امام صادق (ع): «غنای نفْس، بینیازکنندهتر از دریا است.»
ریشهیابی غنای نفس
اما سخن اینجاست که ریشه و منشأ غنای نفس چیست؟ و به بیان سادهتر برای اینکه انسان احساس غنای نفس نماید، چه باید کند؟ جواب این سؤال را باید در این فراز از دعای پیامبر خدا (ص) جستجو نمود که میفرمایند: «اللَّهُمَّ أَغْنِنِی بِالافْتِقَارِ إِلَیْک، وَ لَا تُفْقِرْنِی بِالاسْتِغْنَاءِ عَنْک»- خدایا! با نیازمندی به خودت مرا بینیاز گردان و با بینیازی از خودت مرا نیازمند مگردان؛ یعنی حقیقت غنای انسان، در افتقار الی الله و حقیقت بیچارگی و کمر شکستگی انسان، توهم استغناء از خداست.
به همین جهت است که فرمودند: «الفَقْرُ فَخْرِی وَ بِهِ أفَتَخِرُ». تمام افتخار انسان این است که عین ربط و فقر به خداست، منظور از فقر، همین افتقار الی الله است. «افتقار الی الله» یعنی ارجاع همه نیازها به سوی خدای متعال است و این افتقار، بینیازی واقعی را به دنبال دارد. اینکه انسان هر لحظه متوجه خدای متعال باشد و دست نیاز تنها به درگاه خدا دراز کند؛ این افتخار بندگی و ارتباط مستمر با خداوند، باعث رشد و کمال انسان میشود.
به همین سبب افتقار الی الله، اعظم مواهب الهی است. چراکه امام صادق (ع) فرمودند: «وَ لَا حِجَابَ أَظْلَمُ وَ أَوْحَشُ بَیْنَ الْعَبْدِ وَ بَیْنَ اللَّهِ تَعَالَی مِنَ النَّفْسِ وَ الْهَوَی وَ لَیْسَ لِقَطْعِهِمَا وَ قَتْلِهِمَا سِلَاحٌ وَ آلَةٌ مِثْلُ الِافْتِقَارِ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی...». ما عین فقر و عجز و ربط به حضرت حقیم: «یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَی اللهِ وَ اللهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ»
ظلوماً جهولاً؛ بالاترین وصف انسان در قرآن
در آیه مشهور «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ کانَ ظَلُوماً جَهُولًا.»؛ برخلاف معنای لغوی ظلوم (بسیار ستمکار) و جهول (بسیار نادان)، حضرت امام (ره) میفرمایند: «بعضی میگویند که «ظلوماً جهولًا» بالاترین وصفی است که خدا برای انسان کرده؛ «ظلوماً» که همه بتها را شکسته و همه چیز را شکسته؛ «جهولًا» برای اینکه به هیچ چیز توجه ندارد و هیچ چیز را متوجه به آن نیست، غافل از همه است.»
ظلوم و جهول بودن انسان، هر چند به ظاهر عیب و ملامت است، ولی همین ظلم و جهل، گویای قابلیت انسان برای حمل امانت الهی است؛ زیرا کسی که متصف به ظلم و جهل میشود، شأنش اتصاف به «عدل» و «عقل» و «علم» نیز هست، والا به کوه و درخت و آسمانها و زمین، «ظالم» و «جاهل» نمیگویند، چون شأنیت اتصاف به عدالت و عقل و علم ندارند؛ بنابراین انسان به خاطر اینکه شأن و استعداد علم و عدالت را دارد، ظلوم و جهول است و قابلیت حمل امانت الهی را دارد.
ظلوم و جهول یعنی فقط انسان مستعد است برای حمل امانت الهی. از طرف دیگر، انسان به خودی خود، عین فقر و نیاز و فاقد عقل و علم و عدالت ذاتی است؛ یعنی ظلوم و جهول گویای «فقر وجودی» و «افتقار الی الله» انسان نیز هست. اقیانوس هم وسعت دارد و هم عمق، «ظلوم» و «جهول» نیز، نماد وسعت و عمق اقیانوس فقر انسان است.
از لطایف قصه قرآنی حضرت موسی(ع) این است که تا فرمود «رَبِّ إنّی لِما أنْزَلْتَ إلَیَّ مِن خَیرٍ فَقیرٌ» حضرت شعیب(ع) او را فراخواند و برای مقام کلیم اللهی آمادهاش کرد. درباره ظلوم و جهول بودن انسان این نکته هم قابل توجه است که از مرحوم آیتالله شاهآبادی- استاد عرفان امام راحل(ره)- نقل است: ظلوم و جهول بر وزن «فعول» است و این وزن، صفت معدنی است؛ یعنی اگر شما گفتید که خداوند غفور است، یعنی معدن غفران است؛ اگر گفتید خداوند صبور است، معدن صبر است. این وزن، معدن و منبع این صفت است. اگر خداوند در این آیه میگوید انسان ظلوم و جهول است، یعنی انسان معدن ظلم و جهل است.
بنابراین راه رسیدن به این طلب متعالی که سیدالشهدای(ع) در دعای عرفه میفرمایند: «اَللّهُمَّ اجْعَلْ غِنای فی نَفْسِی»، همین افتقار است که حضرت ولیّ عصر (عجل الله فرجه) در زیارتنامه روز عاشورا چنین میفرماید: «أَللَّهُمَّ إِنَّ الْغَنِی مَنِ اسْتَغْنی بِک وَ افْتَقَرَ إِلَیْک، وَالْفَقیرَ مَنِ اسْتَغْنی بِخَلْقِک عَنْک»- خدایا! غنی کسی است که با تکیه بر تو بینیازی جوید و به سوی تو افتقار یابد؛ و اینجاست که انسان معنای «غنای نفس» دعای عرفه را میفهمد.
دولت فقر خدایا به من ارزانی دار // کائن کرامت سبب حشمت و تمکین من است
به تعبیری، «دعای عرفه، کربلای نظری و کربلا، دعای عرفه عملی» حضرت سیدالشهدای (ع) است. امام حسین (ع)، هر چه در دعای عرفه فرمودند، در کربلا عمل کرد و در کربلا هر چه کرد، در دعای عرفه حرفش را زده بودند.
«لا مَعرِفَةَ إلاّ بِعَمَل»
انسان برای رسیدن به سعادت و خوشبختی حقیقی و جامع دنیوی و اخروی، باید به حقیقت این معرفت (افتقار الی الله) برسد. نه اینکه فقط این معرفت را بداند؛ بلکه باید این معرفت، در اعتقاد و عمل انسان تجلی نماید و داناییاش به داراییاش تبدیل شود: (لا مَعرِفَةً إلاّ بِعَمَلٍ و برای اینکه انسان به حقیقت این معرفت (افتقار الی الله) برسد، گاهی آیاتی پدید میآید که یادآور ضعف و احتیاج انسان به حضرت غنی بالذات باشد و زمینه رشد معنوی وی گردد و که همین نکته یکی از زوایای نگاه به پدیده شیوع کرونا است.
اجتناب از رذیله عُجب؛ تجلی عملی غنای نفس
بالاجمال بدانیم که تجلی عملی «غنای نفس» و «افتقار الی الله»، اجتناب از رذیله «عُجب» است. عُجب بزرگترین تجلی و نُمُود ظلمات نفس است. با اینکه خودش رذیلهای است ولی در حقیقت اُمُّ الرذائل و اصل شجره خبیثه و مایه حیات طاغوت درونی همین عُجب (منیت، انانیت، خودبینی، خودبزرگبینی، حبّ نفس) است. مرحوم ملأ احمد نراقی در معراج السعاده: «و بدان که عُجب با وجود آنکه خود از صفات خبیثه است، منشأ آفات و صفات خبیثه دیگر میشود.»مخصوصاً اهل علم خیلی باید متوجه این معنا باشند. اینکه گفتهاند «العلم حجابُ الاکبر»، منظور همین علم عُجبآور و مَنیّتزا است. پیامبر اعظم (ص) فرمودند: علمی که تو را به گریه نیندازد، خاشعت نکند، تو را از خودت نگیرد، وزر و وبالت میشود و گرفتارت میکند. مَنْ أُوتِیَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَا یُبْکیهِ لَحَقِیقٌ أَنْ یَکونَ قَدْ أُوتِیَ عِلْمَ مَا لَا یَنْفَعُه
هدایت شده از یاد ایام
⭕️ شهریور 1341 - وقوع زلزله مهیب بویینزهرا
در ساعت 22:55دقیقه دهم شهریورسال 1341 زلزله مهیبی که بزرگی آن 7 و دو دهم ریشتر گزارش شد شهرستان بویینزهرا در جنوب استان قزوین را لرزاند. این زمین لرزه که در یک قرن اخیر در نوع خود بیسابقه بود موجب ویرانی کامل شهر بویینزهرا و تمام روستاهای اطرافش شامل دانیسفهان، تاکستان، توفک، رودک، سگزآباد، رستم آباد، آغچه مزار و ایپک شد.شدت این زمین لرزه به حدی بود که در تهران نیز با شدت بالایی احساس شد و ساکنان پایتخت را نیز وحشت زده کرد. مسئولان وقت ساعاتی پس از این واقعه عمق کانونی این زلزله را 20 کیلومتر، تعداد کشتهشدگان را بیش از 20 هزار نفر و تعداد مصدومین و مجروحین را دو هزار و 800 نفر ذکر و اعلام کردند. در اثر این زلزله 294 روستا ویران و 100هزار نفر بیخانمان شدند. همچنین بسیاری از آثار و مکانهای قدیمی و تاریخی شهرستان بویینزهرا از جمله قلعهٔ باستانی رودک نیز از بین رفت.
در پی این زلزله بسیاری از سازمانها و نهادهای بین المللی از جمله صلیب سرخ به کمک مردم زلزله زده آمدند. در داخل نیز کمکهای مردمی برای زلزله زدگان جمع آوری میشد؛ اقدام غلامرضا تختی پهلوان و کشتی گیر ایرانی برای جمع آوری کمک ها در آن زمان مورد توجه مردم و رسانهها قرار گرفت.با جمعآوری کمکها بعد از مدتی ساکنان شهر بویینزهرا و بازماندگان آن فاجعه بار دیگر به زندگی بازگشتند، روستای توفک در پنج کیلومتری جنوب بویینزهرا توسط جمعیت صلیب سرخ کشور هلند در مدت یک سال به طور کامل بازسازی شد و روستای رودک که در فاصله حدود سه کیلومتری توفک واقع است نیز در همان مدت توسط استادان و دانشجویان دانشگاه تهران بازسازی گردید.
@yade_ayyam
هدایت شده از یاد ایام
⏳ ١١ شهريور سالروز شهادت رئيسعلى دلوارى رئیسعلی دلواری (۱۲۶۱–۱۲۹۴ خورشیدی/ ۱۸۸۲–۱۹۱۵ میلادی) مبارز مشروطهخواه و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دورهٔ جنگ جهانی اول بود.
رئیسعلی دلواری در سال ۱۲۶۱ خورشیدی برابر با ۱۸۸۲ میلادی (۱۲۹۹ قمری) در روستای دلوار از توابع تنگستان متولد شد. مادر رئیس علی بنام شهین و پدرش زائیر محمّد کدخدای دلوار بود که بعدها به «معینالاسلام» ملقّب شد. باشروع نهضت مشروطیت، رئیسعلی در حالی که ۲۴ سال بیشتر نداشت از جمله پیشگامان مشروطهخواه در جنوب ایران شد و همکاری نزدیکی با محافل انقلابی و عناصر مشروطهطلب در بوشهر، تنگستان و دشتی آغاز کرد.
دوران جوانی او همزمان با حضور گسترده استعمار انگلیس در خلیج فارس بود. وی نقشی کلیدی در قیام جنوب داشت. قیام مردم تنگستان به رهبری وی روی هم هفت سال طول کشید و در این مدت دلیران تنگستانی دو هدف عمده را دنبال میکردند، پاسداری از بوشهر و دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سکونت خود و جلوگیری از حرکت قوای بیگانه به درون مرزهای ایران و دفاع از استقلال وطن.
رئیسعلی چهار زن اختیار کرد که فقط از آخرین همسر خود (مدینه دختر صفر از اهالی دلوار) صاحب فرزندی بنام عبدالحسین (بهادر شهیدی) شد. نوههای رئیسعلی از بهادر، سه نفر بنامهای غلامحسین، فرنگیس و گلاندام میباشند که هیچکدام در قید حیات نیستند. گلاندام شهیدی آخرین نوه زنده رئیسعلی بود که در خرداد ماه ۱۳۹۴ بدرود حیات گفت.
جنگ میان دلیران تنگستان به رهبری رئیس علی از یک سو و نیروهای بریتانیا و خوانین متحد آنان از سوی دیگر به طور پیاپی و پراکنده تا شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی ادامه یافت و انگلیسیها نتوانستند بر رئیس علی و یارانش برتری یابند. رئیسعلی در محلی به نام «تنگک صفر» هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی نفوذی و اجیر شده به نام غلامحسین تنگکی، از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن ۳۳ سالگی کشته شد. تاریخ شبیخون مذکور و کشته شدن رئیسعلی دلواری در همه منابع، شب ۲۳ شوال ۱۳۳۳ قمری برابر با ۳ سپتامبر ۱۹۱۵ میلادی نقل شدهاست، که برابر با ۱۱ شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی و میتواند با ۱۲ شهریور تقویم خورشیدی برجی رایج آنزمان برابر بوده باشد.
پیکر او ابتدا در نزدیکی حرم امامزادهای در روستای «کله بند» به خاک سپرده شد. اما به موجب وصیت خود رئیسعلی، او را در جوار حرم علی بن ابیطالب ع در وادیالسلام نجف دفن کردند.
در ایران با مصوبه شورای عالی انقلاب روز ۱۲ شهریور بعنوان سالروز کشته شدن رئیسعلی دلوری از سال ۸۹ به نام «روز مبارزه با استعمار انگلیس» نامگذاری شدهاست.
@yade_ayyam