eitaa logo
یادروز (مهدی مستقیمی/تاریخ و ادبیات)
90 دنبال‌کننده
19 عکس
3 ویدیو
2 فایل
ارتباط با مدیر @MM_yadrooz
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 حکایتی تاریخی: یکی از خلفا نزد یکی از دانشمندان پیکی فرستاد تا با او به شب نشینی بپردازد. چون فرستاده‌ی خلیفه نزد آن دانشمند آمد، دید وی نشسته و اطرافش کتاب‌هایی چیده است و پیوسته در آنها می‌نگرد؛ بدو گفت: امیرالمومنین تو را خواسته است. دانشمند گفت: به امیرالمومنین بگو گروهی از حکما نزد من اند و با آنها مشغول گفتگو هستم. هرگاه فارغ شدم، حضور خواهم یافت. فرستاده نزد خلیفه بازگشت و سخن دانشمند را بدو گفت. خلیفه گفت: شگفتا! آن حکما چه کسانی بودند؟ فرستاده گفت: به خدا سوگند هیچکس نزدش نبود! خلیفه گفت: ... @yadrooz_m
بسم الله الرحمن الرحیم همراه با قرآن سلام به دوستداران و قاریان قرآن ترجمه آیه‌ی سوم از سوره مبارکه انسان (دهر): ما راه را به او نشان دادیم، یا سپاسگزار باشد یا کفران کننده‌. از این آیه استفاده می‌شود که از دیدگاه قرآن انسان در انجام دادن اعمال خوب و بد مختار است؛ در این آیه خداوند هدایت و راهنمایی را به خود، ولی شاکر یا ناسپاس بودن را به انسان نسبت داده است؛ بنابراین انسان در مقابل انتخاب‌هایش مسئول است و باید پاسخگو باشد. 📗 قرآن کریم (تفسیر یک جلدی مبین)، ابوالفضل بهرام پور، انتشارات نسیم حیات، صفحه ۵۷۸. @yadrooz_m
📖 دنباله حکایت تاریخی: ... خلیفه گفت: هم اکنون وی را در هر حال باشد، حاضر کن. چون دانشمند حاضر شد، خلیفه به او گفت: حکمایی که نزد تو حضور داشتند، چه کسانی بودند؟ دانشمند پاسخ داد: - ای امیرالمومنین! ما همنشینانی داریم که هیچگاه از گفتار با ایشان خسته نمی‌شویم؛ آنها در حضور و غیاب همواره امینند؛ آنان از دانش خود علوم گذشته و رای و ادب و مجد و بزرگواری را به ما می‌آموزند؛ اگر بگویم مردگانند، از حدشان تجاوزی نشده و اگر بگویم زندگانند، دروغ نگفته‌ام!* خلیفه دانست که منظور وی کتاب است و از دیر آمدنش بر وی خرده‌ای نگرفت. 📙 تاریخ فخری، ابن طقطقی، ترجمه محمد وحید گلپایگانی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، صفحه ۳. * یادآوری: این پاسخ به صورت سه بیت شعر است که متن عربی آن نیز در ترجمه فارسی کتاب ذکر شده است. @yadrooz_m
📖 فرازی از دعای روز شنبه (منقول از ملحقات صحیفه سجادیه): اسئلک ان تصلی علی محمد عبدک و رسولک، و ان توزعنی من شکر نعماک، ما تبلغ بی‌غایه رضاک، و ان تعیننی علی طاعتک، و لزوم عبادتک، و استحقاق مثوبتک، بلطف عنایتک ... از تو درخواست می‌کنم بر محمد [صلی الله علیه و آله] بنده و پیامبرت درود فرست و مرا چنان شاکر نعمت‌هایت قرار ده که به منتهای خشنودی تو نائل گردم و به لطف و عنایتت مرا بر طاعت خود و ملازمت بندگی‌ات و استحقاق ثوابت یاری فرما ... 📗 مفاتیح الجنان، ترجمه و تحقیق سید فضل الله میرشفیعی، انتشارات اسوه، صفحه ۸۷. @yadrooz_m
🌼 در فضائل حضرت فاطمه زهرا سلام الله‌ علیها: 📗 امام صادق علیه السلام فرمود: حضرت زهرا سلام الله علیها، زهرا نامیده شده است به خاطر اینکه در روز سه مرتبه درخشش نورانی برای امیرالمومنین داشت. 📗 طبری در کتاب دلایل الامامه در نامگذاری آن حضرت به فاطمه سلام الله علیها، از رسول خدا صلی الله علیه و آله، نقل کرده است که فرمود: زیرا او و شیعیان او و ذریه‌اش را از آتش باز داشته و برکنار داشته‌اند. 📗 و نیز در همان کتاب گفته است: روایت شده که: حضرت زهرا سلام الله علیها، زهرا نامیده شد به خاطر اینکه خداوند تبارک و تعالی او را از نور عظمت خود آفریده است. 📙 منبع: قطره‌ای از دریای فضائل اهل بیت علیهم السلام (ترجمه کتاب نفیس القطره)، ج۱، تالیف آیت الله علامه سید احمد مستنبط، ترجمه محمد ظریف، انتشارات الماس، صفحه ۴۰۹. یادآوری: منابع احادیث و روایت‌های ذکر شده در کتاب فوق الذکر، به طور کامل درج شده است. @yadrooz_m
📖 فرازی از زیارت حضرت فاطمه سلام الله علیها: السلام علیکِ ایتها الصدیقه الشهیده، السلام علیکِ ایتها الرضیه مرضیه، السلام علیکِ ایتها الفاضله الزکیه، السلام علیکِ ایتها الحوراء الانسیه ... سلام بر تو ای صدیقه طاهره که در دفاع از ولایت به شهادت رسیدی، سلام بر تو ای کسی که هم تو از خدا خشنودی و هم خدا از تو خشنود است، سلام بر تو ای صاحب فضیلت و پاکی، سلام بر تو ای فرشته‌ای از نژاد بشر ... 📘 مفاتیح الجنان، ترجمه و تحقیق سید فضل الله میرشفیعی، انتشارات اسوه، صفحه ۷۰۵. @yadrooz_m
گزارشی از یکتاپرستی در تاریخ مصر باستان: ☑️ مصریان باستان به چند خدایی (پلی‌تئیسم) معتقد بودند؛ ولی از عجایب آنکه در تاریخ مذهبی مصر قدیم یک مورد آیین توحیدی (مونو تئیسم) مشاهده می‌شود. این اتفاق از آنجا شروع شد که یکی از فراعنه جوان مصر به واسطه دو معمار که در استخدام پدرش آمن هوتپ دوم [به گزارش ویل دورانت، جلد ۱ صفحه ۲۴۵: آمن هوتپ سوم] بودند، سرود خورشید شهر تب(تبس) را شنیده بود. در این سرود، خورشید که به نام آتون خوانده شده، با عباراتی ستایش شده است. فرعون جوان این سرود را شنید و با گرایشی که به یکتاپرستی داشت، شعله‌ی این آیین در درونش افروخته شد و بر آن شد که خدای ملی مردم تب را که آمون نامیده می‌شد، تغییر دهد و از آن پس او را آتون بنامد و نام خود را نیز که تا آن وقت آمن‌هوتب بود، به اخناتون یعنی مومن به آتون تبدیل کند. سپس دستور داد که در سراسر کشورش آتون را عبادت کنند و او را خدای واحد و یکتا بدانند که خالق همه کائنات و همه مخلوقات است و در معابد مصر به نام او نغماتی بنوازند(دعا بخوانند) ... 📙 بررسی و تلخیص از: تاریخ جامع ادیان، جان ناس، ترجمه علی اصغر حکمت، انتشارات علمی و فرهنگی صفحه ۶۲ و ۶۳ ☑️ یادآوری: ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن، ضمن توضیح تمدن مصر، در گزارشی تحت عنوان: شاه زندیق، شرح نسبتا مفصلی از دوران اخناتون آورده است. بنا به گزارش ویل دورانت، اخناتون در سال ۱۳۶۲ قبل از میلاد در حالی که بیش از ۳۰ سال نداشت، از دنیا رفت و پس از وی دامادش! توت عنخ آمون جانشین او شد که مجدداً آمون پرستی را رواج داد و نظام توحیدی را برچید. 📖 نگاه کنید به: تاریخ تمدن، ویل دورانت، جلد ۱، ترجمه احمد آرام و ... ، صفحات ۲۴۵ تا ۲۵۳. @yadrooz_m
بسم الله الرحمن الرحیم. همراه با قرآن سلام به دوستداران و قاریان قرآن ترجمه آیه ۵ از سوره یونس. اوست کسی که خورشید را درخشان و ماه را تابان کرد و برای آن منزل‌هایی تقدیر نمود تا عدد سال‌ها و حساب (کارها) را بدانید، خدا این‌ها را جز به درستی نیافریده است، او آیات خود را برای قومی که می‌دانند شرح می‌دهد. 📗 قرآن کریم(تفسیر یک جلدی مبین)، ابوالفضل بهرام‌پور، انتشارات نسیم حیات، صفحه ۲۰۸. موقعیت ماه و خورشید و گردش آنها در آسمان(در حقیقت گردش زمین به دور خورشید و گردش ماه به دور زمین و خورشید) منزلگاه‌هایی ایجاد کرده که یک تقویم طبیعی برای شمارش روزها و سال‌ها و تنظیم کارهاست. 📖 برای آگاهی بیشتر نگاه کنید به: تفسیر نمونه، جلد ۸، صفحات ۲۲۳ تا ۲۳۰. @yadrooz_m
خواب ابن‌عباس: مسعودی در "اثبات الوصیه" می‌نویسد: ابن عباس گوید: شبی که در بامداد آن امیر مومنان علی علیه السلام به شهادت رسید، من در خواب دیدم که گویا کوه ابوقبیس شکست و قطعه قطعه شد و در اطراف کعبه فرو ریخت و غباری بلند شد و خانه کعبه و شهر مکه و پیرامون آن را فرا گرفت و شهر به طور کلی در تاریکی فرو رفت، به‌گونه‌ای که مردم یکدیگر را نمی‌دیدند. ترس و وحشت وجود مرا فرا گرفت گفتم: "انا لله و انا الیه راجعون"؛ می‌ترسیدم از اینکه نکند امیر مومنان علی علیه السلام کشته شود. ابن عباس گوید بامداد همان شب، خبر شهادت علی علیه السلام رسید. 📘 منبع: قطره‌ای از دریای فضایل اهل بیت علیهم السلام(ترجمه کتاب القطره)، ج ۲، آیت الله سید احمد مستنبط، ترجمه محمد حسین رحیمیان، انتشارات الماس، صفحه ۴۰۶. یادآوری: علی بن حسین مسعودی از چهره‌های فرهنگی شاخص قرن سوم و چهارم هجری است و بیشتر به عنوان یک مورخ و جغرافیدان شناخته می‌شود. کتاب مشهور مروج الذهب از وی است. بسیاری از پژوهشگران به تشیع مسعودی اذعان دارند؛ اما در مورد کتاب اثبات الوصیه آن را منسوب به مسعودی می‌دانند؛ زیرا سبک تالیف این کتاب با دیگر آثار مسعودی متفاوت است. برای اطلاع بیشتر نگاه کنید به: پیشگفتار ناشر در مقدمه ترجمه فارسی کتاب مروج الذهب، چاپ انتشارات علمی و فرهنگی. همین نکته گروهی از محققان را بر آن داشته که مدعی شوند: در قرن چهارم هجری دو علی بن حسین مسعودی زندگی می‌کرده‌اند؛ که یکی شیعه و صاحب اثبات الوصیه و دیگری سنی معتزلی مولف مروج الذهب می‌باشد. @yadrooz_m
📖 فرازی از دعای روز سه‌شنبه (منقول از ملحقات صحیفه سجادیه) اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ خاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَتَمَامِ عِدَّةِ الْمُرْسَلِينَ، وَعَلَىٰ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، وَأَصْحَابِهِ الْمُنْتَجَبِينَ، وَهَبْ لِى فِى الثُّلَثَاءِ ثَلَاثاً: لَاتَدَعْ لِى ذنْباً إِلّا غَفَرْتَهُ، وَلَا غَمّاً إِلّا أَذْهَبْتَهُ، وَلَا عَدُوّاً إِلّا دَفَعْتَهُ، بِبِسْمِ اللّٰهِ خَيْرِ الأَسْمَاءِ، ... خداوندا، بر محمد خاتم پیامبران و کامل کننده عدد رسولان و بر آل پاک و پاکیزه او و بر اصحاب برگزیده‌اش درود فرست و در روز سه‌شنبه سه حاجت مرا برآورده ساز: اول آنکه تمام گناهانم را ببخش؛ دوم آنکه همه غم‌های مرا زایل گردان و سوم آنکه تمام دشمنانم را دفع کن؛ به حق نام خدا که بهترین نام‌هاست ... 📗 مفاتیح الجنان، ترجمه و تحقیق سید فضل الله میرشفیعی، انتشارات اسوه، صفحه ۸۲. @yadrooz_m
بسم الله الرحمن الرحیم همراه با قرآن سلام بر دوستداران و قاریان قرآن ترجمه آیات ۲۵؛ ۲۶ و ۲۷ سوره مبارکه یونس از جزء ۱۱ قرآن کریم. ۲۵/ خدا (شما را) به سرای سلامت فرا می‌خواند و هر کس را بخواهد (و شایسته ببیند) به راهی راست راهنمایی می‌کند. ۲۶/ برای کسانی که نیکی کردند [پاداش] نیکو و زیاده‌ای است و هیچ سیاهی و خواری چهره‌هایشان را نمی‌پوشاند؛ اینان اهل بهشتند، در حالی که آنان در آنجا ماندگارند. ۲۷/ و کسانی که [کارهای] بد را کسب کردند، کیفر بدی همانند آن است و خواری آنان را فرا می‌گیرد [و] هیچ نگهدارنده‌ای از جانب خدا برای آنان نیست. گویی چهره‌هایشان با پاره هایی از شب تاریک پوشیده شده است. آنان اهل آتشند، در حالی که آنان در آنجا ماندگارند. 📗 قرآن کریم، ترجمه محمدعلی رضایی، انتشارات جامعه المصطفی العالمیه، صفحات ۲۱۱ و ۲۱۲.
ارزش گُل حکیم کسایی مروزی از شاعران به نام قرن چهارم هجری است. تاریخ تولد او را سال ۳۴۱ هجری و زادگاه او را مرو نوشته‌اند و احتمالاً تا نخستین سال‌های سده پنجم هجری نیز زیسته است. البته از این شاعر شیعی مذهب، اشعار زیادی به جای نمانده است؛ با این وصف اشعار به جای مانده‌اش، نشان از توانایی وی در سرودن شعر فارسی دارد. رباعی زیر از اشعار معروف حکیم کسایی است: گل نعمتی است هدیه فرستاده از بهشت/ مردم کریم‌تر شود اندر نعیم گل/ ای گل فروش گل چه فروشی به جای سیم/ وز گل عزیزتر چه ستانی به سیم گل/ 📙 نگاه کنید: به گزیده اشعار کسایی مروزی، به انتخاب و شرح دکتر جعفر شعار، مرکز چاپ و نشر بنیاد، چاپ سوم ۱۳۷۰، صفحات ۱۵ و۳۴. یادآوری: منظور از سیم، پول (سکه نقره) می‌باشد. @yadrooz_m
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصاویری از گل‌های کمیاب و بی‌نظیر، جلوه‌هایی باشکوه از آفرینش آفریدگار یکتا ‍
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر دوستداران و قاریان قرآن 📖 ترجمه آیات هفتم و هشتم از سوره مبارکه یونس: ۷/ در حقیقت کسانی که به ملاقات ما (و روز رستاخیز) امید ندارند و به زندگی پست (دنیا) خشنود شدند و بدان آرامش یافتند و کسانی که آنان از آیات (و نشانه‌های ما) غافلند، ۸/ آنان به سبب آنچه همواره کسب می‌کردند، مقصدشان آتش است. 📗 قرآن کریم، ترجمه محمدعلی رضایی، انتشارات جامعه المصطفی العالمیه، صفحه ۲۰۹.
نقشه‌ای تقریبی از جغرافیای سرزمین کنعان و مسیر مهاجرت حضرت یعقوب نبی علیه السلام و خاندانش از کنعان به سوی مصر. 📙 اقتباس از: باستان شناسی و جغرافیای تاریخی قصص قرآن، دکتر عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، صفحه ۲۱۵. لازم به توضیح است که شهر تب(تبس) مرکز مصر علیا یا مصر صعید در جنوب رودخانه نیل و شهر ممفیس مرکز مصر سفلا در شمال رودخانه نیل، نزدیک دلتای مدیترانه است بوده است. @yadrooz_m
نگاهی به تاریخ ایران باستان(۱) 🇮🇷 سرزمین گسترده ایران که در منابع جغرافیایی با نام فلات ایران شناخته می‌شود، از گذشته‌های بسیار دور مسکونی بوده و در نواحی مختلف آن تمدن‌هایی شکل گرفته است. باستان شناسان سابقه این تمدن‌ها را در حدود ۷ تا ۱۰ هزار سال پیش از میلاد مسیح علیه السلام برآورد کرده‌اند. با توجه به قدمت این تمدن‌ها و نبودن هیچ متن مکتوبی از حیات تاریخی آنها، مورخان این تمدن‌ها را مربوط به دوره پیش از تاریخ می‌دانند. یعنی دوره‌ای که هنوز خط اختراع نشده بود. مورخان تاریخ این دوره را از طریق علم باستان شناسی و آثار به جامانده از آن تمدن‌ها بررسی می‌کنند. مشهورترین این تمدن‌ها را می‌توان در ناحیه تپه حصار دامغان، ناحیه ری، شهر سوخته در سیستان و تپه سیلک کاشان مشاهده کرد ... @yadrooz_m
نگاهی به تاریخ ایران باستان(۲) 📖 مورخان برای ایجاد نظم و ترتیب در مطالعه تاریخ، تقسیماتی برای آن نظر گرفته‌اند. در یک تقسیم بندی کلی، تاریخ هر سرزمین را می‌توان به دو بخش: پیش از تاریخ یعنی دوره پیش از اختراع خط و دوره تاریخی یعنی دوره پس از اختراع خط تقسیم نمود. به اعتقاد بسیاری از مورخان از حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد حضرت مسیح علیه السلام خط اختراع شد. بدین ترتیب دوره‌های قبل از این زمان، پیش از تاریخ نامیده می‌شود. بخش قابل توجهی از تاریخ ایران باستان در دوره پیش از تاریخ و بخش دیگری از آن در دوره تاریخی قرار دارد. آنچه مسلم است آگاهی‌های تاریخی از دوره پیش از تاریخ به دلیل مکتوب نشدن شرح زندگی انسان‌ها، به نسبت دوره تاریخی کمتر است و تنها از طریق مطالعه آثار به جای مانده از زندگی انسان‌ها بررسی و شناخته می‌شود ... @yadrooz_m
نگاهی به تاریخ ایران باستان(۳) ☑️ مورخان، برای مطالعه تاریخ ایران هم تقسیماتی در نظر گرفته‌اند که منطبق با تقسیم بندی کلی می‌باشد. این تقسیم بندی بر اساس یک واقعه مهم در تاریخ ایران انجام شده است و آن ظهور اسلام و ورود اسلام به ایران است. بدین صورت که دوره قبل از اسلام را دوره باستان و دوره بعد از ورود اسلام را دوره اسلامی می‌نامند. تاریخ دوره باستان ایران، بسیار طولانی و پرفراز و نشیب است. البته عصر آغازین آن چندان شفاف نیست؛ به همین دلیل به آن، دوره‌ی اساطیری می‌گویند. اما به تدریج وقایع تاریخ ایران در گذر زمان شفاف می‌شود و آگاهی‌های روشنی از آن به دست می‌آید؛ این دوره را دوره‌ی تاریخی می‌نامند. پس بدین ترتیب تاریخ باستان ایران دو دوره دارد یک دوره‌ی اساطیری و یک دوره‌ی تاریخی ... @yadrooz_m
بسم الله الرحمن الرحیم همراه با قرآن سلام به دوستداران و قاریان قرآن! 📖 ترجمه آیه ۲۳ سوره زمر: خدا زیباترین سخن را به صورت کتابی که آیاتش همانند یکدیگر و با هم سازگار است نازل کرده است؛ آنان که از پروردگارشان خشیت دارند (می‌ترسند)، پوست بدنشان از آن به لرزه می‌افتد؛ سپس پوستشان و دلشان به یاد خدا نرم و آرام می‌گردد؛ این است هدایت خدا که هر کس را بخواهد (و شایسته بداند)،به آن هدایت می‌کند و هر که را خدا (به خاطر فسق و فسادش) گمراه کند، او را راهبری نخواهد بود. 📗 قرآن کریم(تفسیر یک جلدی مبین)، ابوالفضل بهرام‌پور، انتشارات نسیم حیات، صفحه ۴۶۱ و قرآن کریم، ترجمه محسن قرائتی، انتشارات درس‌هایی از قرآن، صفحه ۴۶۱. @yadrooz_m
نگاهی به تاریخ ایران باستان(۴) 🗞 در مطالعات تاریخی با تکیه بر بعضی از متون کهن می‌توان به آگاهی‌هایی از دوران اساطیری ایران باستان دست یافت. پژوهشگران معاصر با استفاده از منابع هندی، منابع اوستایی، منابع مانوی، منابع پهلوی، منابع عربی و فارسی، نگاره‌های بازمانده از عصر کهن و نوشته‌های مورخان غیر ایرانی در مورد تاریخ اساطیری ایران تحقیق کرده‌اند. بیشترین حجم آگاهی‌ها در این زمینه بر اساس گزارش شاهنامه فردوسی است. شاهنامه را باید منبع اصلی روایت‌های اساطیری و حماسی ایران به زبان فارسی به شمار آورد؛ علاوه بر آن متون زرتشتی نیز می‌تواند در این زمینه به شفافیت گزارش‌ها یاری رسانند. روایت‌های دوره‌ی اسطوره‌ای تاریخ ایران بر پایه ۳۰۰۰ سال یکبار تنظیم شده است. یعنی سه هزاره اول، سه هزاره دوم و ... 📙 نگاه کنید به: تاریخ اساطیری ایران، دکتر ژاله آموزگار، انتشارات سمت، صفحات ۶ تا ۹ و ۱۳ و ۱۴. @yadrooz_m
🏴 السلام علیک یا بنت رسول الله ... السلام علیک یا زوجه ولی الله ...‌ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده ... مقام زهرا: کس نداند مقام زهرا را تا نداند مرام زهرا را کس نداند در اقتدا به رسول جز علی، اهتمام زهرا را کس به غیر از خدا نمی‌داند در ره دین قیام زهرا را در ره تربیت مگر بینند زادگانِ کرام زهرا را می‌ستاید به "هل اتی" یزدان داستان صیام زهرا را پای ننهاده در جهان بشنید گوش مادر، کلام زهرا را دید چشم جهان پس از میلاد جلوه صبح و شام زهرا را هان نگهدار باش ای بانو در عمل احترام زهرا را دیده بگشا و در طریق عفاف گامِ خود بین و گام زهرا را وای بر تو حلال اگر دانی با تجاهل، حرام زهرا را زهر بی‌عفتی که قاتل توست می‌کند تلخ کام زهرا را یار آنان مشو که بشکستند درِ دارالسلام زهرا را حضرت قائم از تبهکاران می‌کشد انتقام زهرا را مَلَک دوزخی اگر شنود از "نگارنده" نام زهرا را بشنود این خطاب از یزدان که رها کن غلام زهرا را شعر از: سرگرد عبدالعلی نگارنده از شعرای معاصر، متولد ۱۲۷۸ و درگذشته به سال ۱۳۴۷ شمسی. منبع: گلواژه، جلد ۱، گردآورنده محمد مطهر، دفتر نشر الهادی، صفحه ۶۲.
نگاهی به تاریخ ایران باستان(۵) ☑️ بر اساس باورهای متقدمان، دوره‌ی اساطیری ایران به چهار دوره‌ی ۳۰۰۰ ساله تقسیم شده است که دوره‌ی اول کاملاً مینوی(معنوی) و دوره‌های بعد مینوی و گیتیایی(دنیایی) است. در ۳۰۰۰ ساله‌ی سوم دوران فرمانروایان اساطیری ایران شروع می‌شود که بر اساس روایت شاهنامه کیومرث اولین فرمانروا می‌باشد. در این دوره دو سلسله‌ی فرمانروایی بزرگ یکی به نام پیشدادیان و دیگری به نام کیانیان حکومت کردند که داستان‌های آنان به صورت مفصل در شاهنامه آمده است. 📘 منبع: تاریخ اساطیری ایران، دکتر ژاله آموزگار، انتشارات سمت، صفحه‌ی ۱۳ و صفحه‌ی ۴۹ به بعد؛ همچنین: تاریخ ایران زمین، دکتر محمد جواد مشکور، انتشارات اشراقی صفحه ۹ به بعد.
نگاهی به تاریخ ایران باستان(۶) سلسله اساطیری پیشدادیان: به روایت شاهنامه تاریخ اساطیری ایران با کیومرث(گیومرث) شروع می‌شود که نخستین فرمانروای ایران است. پسر کیومرث سیامک نام دارد که اهریمن وی را از بین می‌برد؛ اما پسر سیامک، هوشنگ، بر اهریمن پیروز شده و به جای پدربزرگ به فرمانروایی می‌نشیند و از این زمان فرمانروایی سلسله ی پیشدادیان آغاز می‌شود. فرمانروایان مشهور این سلسله پس از هوشنگ، طهمورث، جمشید، ضحاک، فریدون، منوچهر و گرشاسب می‌باشند. با توجه به داستان‌های کهن، بیشتر گزارش‌هایی که از وقایع دوران پیشدادی بازگو شده، مربوط به مناطق شرق ایران، یعنی مازندران، خراسان و سیستان امروزی، است. ماجرای قیام کاوه‌‌ی آهنگر و داستان پرتاب تیر توسط آرش کمانگیر، برای تعیین مرز ایران و توران، از وقایع این دوره‌ی تاریخ اساطیری ایران می‌باشد. 📘 نگاه کنید به: تاریخ اساطیری ایران، دکتر ژاله آموزگار، انتشارات سمت، صفحات ۴۶ تا ۶۰؛ همچنین: تاریخ ایران زمین، دکتر محمد جواد مشکور، انتشارات اشراقی، صفحات ۱۰ تا ۱۲.
بسم الله الرحمن الرحیم همراه با قرآن سلام به دوستداران و قاریان قرآن ترجمه آیات ۳۶ تا ۴۰ سوره یس: ۳۶- پاک است آن [خدایی] که همه زوج‌ها را آفرید، از آنچه زمین می‌رویاند و از خودشان و آنچه نمی‌دانند. ۳۷ - و نشانه‌ای [دیگر] برایشان شب است که روز را [مانند پوست] از آن برمی‌کَنیم و به ناگاه آنان در تاریکی فرو می‌روند. ۳۸- و خورشید به سوی قرارگاه خویش روان است. این تقدیر آن مقتدر داناست. ۳۹ - و برای ماه منزل‌هایی مقرر کردیم تا [به صورت هلال] چون شاخه خشک خرما [باریک شود] و به حال قبلی بازگردد. ۴۰ - نه خورشید را سزد که به ماه رسد و نه شب پیشی گیرنده بر روز است و هر کدام در مداری شناورند. 📗 قرآن کریم(تفسیر یک جلدی مبین)، ابوالفضل بهرام‌پور، انتشارات نسیم حیات، صفحه ۴۴۲. eitaa.com/yadrooz_m