💢 #خیانت_در_گذر_زمان
🔹 تاریخ ایران را که بخوانیم به خائنان و سرسپردگان و وطن فروشان بیشماری برخورد خواهیم کرد که از جمله آنها #میرزاآقاخان نوری می باشد.
🔸 میرزا آقاخان عبا داشت، عمامه داشت، ریش داشت ولی ضد اسلام، ضد پیامبر و وطن فروش بود و او کسی نبود جز قاتل امیرکبیر!
🔹 تاریخ ورق خورد و ورق خورد تا به سال ۱۳۹۸ و به ۲۰ آبان ماه رسید تا اینکه فردی به ملبس به لباس روحانیت برای تطهیر خیانت و حماقت خود، دین، پیامبر، ولایت، تاریخ و تمام ارزشها را زیر پا گذاشت و مستقیم به #ولی_فقیه و رهبر معظم انقلاب توهین کرد تا ثابت کند او کسی است که از میرزاآقاخان نوری بدتر و #خطرناکتر است.
🔸 سیلیای که این #باند_تبهکار بخاطر این گستاخی ها خواهند خورد به مراتب از سیلی امام رضا علیه السلام سنگین تر خواهد بود
🔻 در صدای ایران همه چیز را #شفاف ببینید👇
http://eitaa.com/joinchat/1564672000C862dbe03c9
9.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 #افشاگری شنیدنی عضو جدا شده سازمان منافقین از فعالیتهای سایبری این گروهک تروریستی در شبکه های اجتماعی!
🔹 #زمینه تمام این فعالیت ها توسط دولت حسن روحانی و وزارت ارتباطاتش فراهم شده است
🔸 عدالت اقتضا میکند مسئولان مربوط به #فضای_مجازی که تاکنون کوتاهی کرده اند نیز بخاطر این خیانت بزرگ محاکمه شوند.
🔻 در صدای ایران همه چیز را #شفاف ببینید👇
http://eitaa.com/joinchat/1564672000C862dbe03c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #حسن_روحانی خطاب به رسانههای منتقد دولت: بد بودن وضع زندگی مردم به شما ربطی ندارد!
✍ بله دیگه فقط به شما ربط داره که مملکت رو به فلاکت کشوندید
🆔 @voinews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#افشاگری بیسابقه استاد حسن عباسی در مورد حسن روحانی!
🔻 در صدای ایران همه چیز را #شفاف ببینید👇
http://eitaa.com/joinchat/1564672000C862dbe03c9
towhid.mp3
27.79M
#صوت سخنرانی استاد حسن عباسی
موضوع: توحید
زمان: ۲۰ آبان ۹۸
مکان: مهدیه اردبیل
مرجع نشر سخنرانی های استاد حسن عباسی
🌐 @dr_abbasi
شیخ فاضل، حسن بن محمد بن حسن قمی، معاصر شیخ صدوق، در کتاب« تاریخ قم» از کتاب« مونس الحزین فی معرفة الحق و الیقین - از تالیفات شیخ صدوق - بنای مسجد جمکران را به این عبارت نقل کرده است :
شیخ عفیف صالح حسن بن مثلهی جمکرانی میگوید :
شب سهشنبه، هفدهم ماه مبارک رمضان 393 هجری، ([4] در سرای خود خفته بودم که جماعتی به در سرای من آمدند . نصفی از شب گذشته بود . مرا بیدار کردند و گفتند: «برخیز و امر امام محمد مهدی صاحب الزمان [5]، صلوات الله علیه، را اجابت کن که ترا میخواند .
حسن بن مثله میگوید: «من، برخاستم و آماده شدم» . چون به در سرای رسیدم، جماعتی از بزرگان را دیدم . سلام کردم . جواب دادند و خوشامد گفتند و مرا به آن جایگاه که اکنون مسجد (جمکران) است، آوردند .
چون نیک نگاه کردم، دیدم تختی نهاده و فرشی نیکو بر آن تخت گسترده و بالشهای نیکو نهاده و جوانی سیساله، بر روی تخت، بر چهار بالش، تکیه کرده، پیرمردی در مقابل او نشسته، کتابی در دست گرفته، بر آن جوان میخواند .
بیش از شصت مرد که برخی جامهی سفید و برخی جامهی سبز بر تن داشتند، بر گرد او روی زمین نماز میخواندند .
آن پیرمرد که حضرت خضر علیه السلام بود، مرا نشاند و حضرت امام علیه السلام مرا به نام خود خواند و فرمود: «برو به حسن بن مسلم [6] بگو: «تو، چند سال است که این زمین را عمارت میکنی و ما خراب میکنیم . پنجسال زراعت کردی و امسال دیگرباره شروع کردی، عمارت میکنی . رخصت نیست که تو دیگر در این زمین زراعت کنی، باید هر چه از این زمین منفعتبردهای، برگردانی تا در این موضع مسجد بنا کنند ».
به حسن بن مسلم بگو: «این جا، زمین شریفی است و حقتعالی این زمین را از زمینهای دیگر برگزیده و شریف کرده است، تو آن را گرفته به زمین خود ملحق کردهای !خداوند، دو پسر جوان از تو گرفت و هنوز هم متنبه نشدهای! اگر از این کار بر حذر نشوی، نقمتخداوند، از ناحیهای که گمان نمیبری بر تو فرو میریزد » .
حسن بن مثله عرض کرد: «سید و مولای من! مرا در این باره، نشانی لازم است; زیرا، مردم، سخن مرا بدون نشانه و دلیل نمیپذیرند».
امام علیه السلام فرمود: «تو برو رسالتخود را انجام بده . ما، در این جا، علامتی میگذاریم که گواه گفتار تو باشد . برو به نزد سید ابوالحسن، و بگو تا برخیزد و بیاید و آن مرد را بیاورد و منفعت چند ساله را از او بگیرد و به دیگراندهد تا بنای مسجد بنهند، و باقی وجوه را از رهق [7] به ناحیهی اردهال که ملک ما است، بیاورد، و مسجد را تمام کند، و نصف رهق را بر این مسجد وقف کردیم که هر ساله وجوه آن را بیاورند و صرف عمارت مسجد کنند .
مردم را بگو تا به این موضع رغبت کنند و عزیز بدارند و چهار رکعت نماز در این جا بگذارند: دو رکعت تحیت مسجد، در هر رکعتی، یک بار «سورهی حمد» و هفتبار سورهی « قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَدٌ » بخوانند و تسبیح رکوع و سجود را، هفتبار بگویند .
و دو رکعت نماز صاحب الزمان بگذارند، بر این نسق که در [ هنگام خواندن سورهی ] حمد چون به « إِیّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیّاکَ نَسْتَعینُ » برسند، آن را صد بار بگویند، و بعد از آن ،فاتحه را تا آخر بخوانند . رکعت دوم را نیز به همین طریق انجام دهند . تسبیح رکوع و سجود را نیز هفتبار بگویند . هنگامی که نماز تمام شد، تهلیل (یعنی، لا اله الا الله) [8] بگویند و تسبیح فاطمهی زهرا علیها السلام را بگویند . آن گاه سر بر سجده نهاده، صد بار صلوات بر پیغمبر و آلش، صلوات الله علیهم، بفرستند .
و این نقل، از لفظ مبارک امام علیه السلام است که فرمود :
« فمن صلاهما، فکانما صلی فی البیت العتیق ؛ »
هر کس، این دو رکعت [ یا این دو نماز ] را بخواند، گویی در خانهی کعبه آن را خوانده است . .
حسن بن مثله میگوید: «در دل خود گفتم که تو این جا را یک زمین عادی خیال میکنی، این جا مسجد حضرت صاحب الزمان علیه السلام است .
پس آن حضرت به من اشاره کردند که برو !
چون مقداری راه پیمودم، بار دیگر مرا صدا کردند و فرمودند: «در گلهی جعفر کاشانی - چوپان - بزی است، باید آن بز را بخری . اگر مردم پولش را دادند، با پول آنان خریداری کن، وگرنه پولش را خودت پرداخت کن . فردا شب آن بز را بیاور و در این موضع ذبح کن . آن گاه روز چهارشنبه [9] هجدهم ماه مبارک رمضان، گوشت آن بز را بر بیماران و کسانی که مرض صعبالعلاج دارند، انفاق کن که حق تعالی همه را شفا دهد
آن بز، ابلق است . موهای بسیار دارد . هفت نشان سفید و سیاه، هر یکی به اندازهی یک درهم، در دو طرف آن است که سه نشان در یک طرف و چهار نشان در طرف دیگر آن است .
آن گاه به راه افتادم . یک بار دیگر مرا فرا خواند و فرمود: «هفت روز یا هفتاد روز در این محل اقامت کن [10]
حسن بن مثله میگوید: « من، به خانه رفتم و همهی شب را در اندیشه بودم تا صبح طلوع کرد . نماز صبح خواندم و به نزد علی منذر رفتم و آن داستان را با او در
میان نهادم .
همراه علی منذر، به جایگاه دیشب رفتیم . پس او گفت: «به خدا سوگند که نشان و علامتی که امام علیه السلام فرموده بود، این جا نهاده است و آن، این که حدود مسجد، با میخها و زنجیرها مشخص شده است » .
آن گاه به نزد سید ابوالحسن الرضا رفتیم . چون به سرای وی رسیدیم، غلامان و خادمان ایشان گفتند :
« شما از جمکران هستید؟» . گفتیم: «آری .» . پس گفتند: «از اول بامداد، سید ابوالحسن در انتظار شما است. »
پس وارد شدم و سلام گفتم . جواب نیکو داد و بسیار احترام کرد و مرا در جای نیکو نشانید . پیش از آن که من سخن بگویم، او سخن آغاز کرد و گفت: «ای حسن بن مثله! من خوابیده بودم . شخصی در عالم رؤیا به من گفت :
« شخصی به نام حسن بن مثله، بامدادان، از جمکران پیش تو خواهد آمد . آن چه بگوید، اعتماد کن و گفتارش را تصدیق کن که سخن او، سخن ما است . هرگز، سخن او را رد نکن . » از خواب بیدار شدم و تا این ساعت در انتظار تو بودم .
حسن بن مثله، داستان را مشروحا برای او نقل کرد . سید ابوالحسن، دستور داد بر اسبها زین نهادند . سوار شدند . به سوی ده (جمکران) رهسپار گردیدند .
چون به نزدیک ده رسیدند، جعفر شبان را دیدند که گلهاش را در کنار راه به چرا آورده بود . حسن بن مثله، به میان گله رفت . آن بز که از پشتسر گله میآمد، به سویش دوید . حسن بن مثله، آن بز را گرفت و خواست پولش را پرداخت کند که جعفر گفت : « به خدا سوگند! تا به امروز، من این بز را ندیده بودم و هرگز در گلهی من نبود، جز امروز که در میان گله، آن را دیدم و هر چند خواستم که آن را بگیرم، میسر نشد » .
پس آن بز را به جایگاه آوردند و در آن جا سر بریدند .
سید ابوالحسن الرضا به آن محل معهود آمد و حسن بن مسلم را احضار کرد و منافع زمین را از او گرفت .
آن گاه وجوه رهق را نیز از اهالی آن جا گرفتند و به ساختمان مسجد پرداختند و سقف مسجد را با چوب پوشانیدند .
سید ابوالحسن الرضا ، زنجیرها و میخها را به قم آورد و در خانهی خود نگهداری کرد . هر بیمار صعب العلاجی که خود را به این زنجیرها میمالید، در حال، شفا مییافت .
ابوالحسن محمد بن حیدر گفت: «به طور مستفیض شنیدم، پس از آن که سید ابوالحسن الرضا وفات کرد و در محلهی موسویان (خیابان آذر فعلی) مدفون شد، یکی از فرزندانش بیمار گردید . داخل اطاق شده سر صندوق را برداشت زنجیرها و میخها را نیافت » .
منبعشناسی مسجد جمکران
منابع تاسیس مسجد مقدس جمکران به فرمان حضرت صاحب الزمان، ارواحنا فداه، بر اساس تسلسل زمانی، به شرح زیر است :
1- نخستین کسی که این داستان را در کتاب خود آورده، ابوجعفر محمد بن علی بن بابویه، مشهور به شیخ صدوق (متوفای 381 هجری) است . ایشان، مشروح آن را در کتاب «مونس الحزین فی معرفة الحق و الیقین» درج کرده است .
با توجه به این که تاسیس این مسجد در عصر شیخ صدوقرحمه الله واقع شده، و ایشان در قم زندگی میکرد، طبعا، همهی جزئیات آن را بدون واسطه از حسن بن مثله، و سید ابوالحسن الرضا و دیگر شاهدان عینی، شنیده و نقل کرده است .
کتاب مونس الحزین، همانند دهها اثر گرانبهای دیگر شیخ صدوق، در طول زمان، از بین رفته و به دست ما نرسیده است .
2- حسن بن محمد بن حسن قمی، معاصر شیخ صدوق، صاحب کتاب گران سنگ« تاریخ قم» ، شرح آن واقعه را از کتاب شیخ صدوق نقل کرده است .
کتاب تاریخ قم در عصر شیخ صدوق، به سال 378 هجری، در بیستباب به رشتهی تحریر در آمده است .
3- حسن بن علی بن حسن بن عبدالملک قمی، به سال 865 هجری آن را به فارسی ترجمه کرده است .(الذریعه، ج 3، ص 276 ) .
4- متن عربی کتاب، به دست مولی محمد باقر مجلسی، (متوفای 1110 هجری) نرسیده، ولی ترجمهی فارسی آن به دست ایشان رسیده [ بحار، ج 1، ص 42 ] و احادیث مربوط به قم را در جلد «السماء و العالم» از آن روایت کرده است [11]
5ـ سید نعمتالله جزائری، صاحب « انوار نعمانیه» (متوفای 1112 هجری) ترجمهی فارسی آن را دیده و داستان تاسیس مسجد مقدس جمکران را با خط خود، از آن استنساخ کرده است (بحار، ج53، ص 254 ) .
6ـ شاگرد فرزانهی علامه مجلسی، میرزا عبدالله افندی، (متوفای 1130 هجری) نسخهای از ترجمهی فارسی آن را در بیست باب، در قم مشاهده کرده و گزارش آن را در تالیف گرانبهای خود آورده و تصریح کرده که این ترجمه، به سال 865 هجری، به دستور خواجه فخرالدین ابراهیم، انجام یافته است .(ریاض العلماء، ج 1، ص 319 ).
7ـ سید امیر محمد اشرف ، معاصر و شاگرد علامه مجلسی، صاحب کتاب « فضائل السادات »، (متوفای 1145 هجری) متن عربی آن را دیده و از آن نقل کرده است .(جنة الماوی، ص 47 ).
8 ـ سید محمد بن محمد بن هاشم رضوی قمی، به سال 1179 هجری، بنا به خواهش محمد صالح معلم قمی، کتابی در این رابطه تالیف کرده و آن را «خلاصة البلدان» نام نهاده است . این کتاب، احادیث مربوط به شرافت قم و تاریخچهی تاسیس مسجد مقدس جمکران
را دربر دارد .(الذریعه، ج 7، ص 216 ).
9ـ شایستهی تامل است که آقا محمد علی کرمانشاهی، فرزند وحید بهبهانی، (متوفای 1216 هجری) به متن عربی تاریخ قم دسترسی داشته و در حاشیهی خود بر کتاب« نقد الرجال» تفرشی، شرح حال «حسن بن مثله» و خلاصهی داستان تاسیس مسجد مقدس جمکران را به نقل از متن عربی آن آورده است .(بحار، ج 53، ص 234 ).
10ـ محقق و متتبع بینظیر، میرزا حسین نوری، متوفای 1320 هجری، پس از جست و جوی فراوان، به هشتباب از ترجمهی تاریخ قم دستیافته (جنة الماوی، ص 47 و بحار، ج 53، ص 234) و مشروح داستان تاسیس مسجد مقدس جمکران را از ترجمهی تاریخ قم، از روی دستخط سید نعمت الله جزائری، در آثار ارزشمند خود آورده است :
1ـ جنة الماوی، چاپ بیروت، دارالمحجة البیضاء، 1412 هجری، ص 42- 46 .
2ـ همان، به پیوست، بحار الانوار، چاپ بیروت، مؤسسة الوفاء، 1403 هجری، ج 53، ص 234ـ. 230 .
3ـ نجم ثاقب، چاپ تهران، علمیهی اسلامیه، بیتا، ص 212- 215 .
4ـ کلمهی طیبه، چاپ سنگی، بمبئی، 1303 هجری، ص 337 .
5ـ مستدرک الوسائل، چاپ قم، مؤسسهی آلالبیت علیهم السلام، 1407 هجری، ج 3، ص 432 و447 .
11ـ شیخ محمد علی کچویی قمی (متوفای 1335 هجری) مشروح آن را از کتابهای خلاصة البلدان، نجم ثاقب، کلمهی طیبه، در کتاب ارزشمند انوار المشعشعین، چاپ قم، کتابخانه آیةالله مرعشی، 1423 هجری، ج اول، ص 441- 449 (چاپ سنگی 1327 هجری، جلد اول، ص 184- 189)، نقل کرده است .
12ـ حاج شیخ علی یزدی حائری (متوفای 1333 هجری) مشروح آن را در کتاب « الزام الناصب » ، چاپ بیروت، مؤسسهی اعلمی، 1397 هجری، جلد دوم، ص 58- 62، به نقل از محدث نوری، از ترجمهی تاریخ قم آورده است .
13ـ همهی کسانی که بعد از محدث نوری دربارهی تاریخ قم کتاب نوشتهاند، مشروح داستان تاسیس مسجد مقدس جمکران را از ایشان نقل کردهاند . شیخ محمد حسن ناصر الشریعه، متوفای 1380 هجری، در تاریخ قم، چاپ قم، مؤسسهی مطبوعاتی دارالعلم، 1342 شمسی، ص 147- 156، یکی از آن افراد است .
14ـ همهی علمای معاصر که در این رابطه کتاب نوشتهاند، همانند علامهی معاصر آیةالله حاج شیخ محمد غروی، در کتاب گران سنگ« المختار من کلمات الامام المهدی علیه السلام» ، چاپ قم، 1414 هجری، جلد یکم، ص 440- 448، نیز به این واقعه اشاره کرده است .
15ـ در این اواخر، در کتابهای مستقل و مستندی - مانند موارد زیر - به شرح و بسط داستان تاسیس مسجد مقدس جمکران پرداخته شده است :
1ـ تاریخ بنای مسجد جمکران؛
2ـ تاریخ مسجد مقدس جمکران؛
3ـ تاریخچهی بنای مسجد جمکران؛
4ـ توجه امام زمان به مسجد جمکران ؛
5ـ توشهی مسجد جمکران ؛
6ـ در بارگاه منتظر ؛
7ـ در حریم جمکران ؛
8ـ سیمای مسجد جمکران ؛
9ـ فیض حضور برای گمشدگان ؛
10ـ مباحثی چند دربارهی مسجد جمکران ؛
11ـ مسجد مقدس جمکران ؛
12ـ مسجد جمکران المقدس ؛
13ـ مسجد صاحب الزمان ؛
14ـ معجزهی مسجد جمکران ؛
برای کسب معلومات وسیعتر در مورد آثار یاد شده، به کتابنامهی حضرت مهدی علیه السلام تحت عناوین فوق، مراجعه فرمایید .
نظر مرحوم آیةالله حائری در بارهی مسجد جمکران
در آخرین فراز از بخش مسجد مقدس جمکران، متذکر میشویم که اگر بخواهیم نظر مراجع گذشته و معاصر را در مورد مسجد مقدس جمکران یاد آور شویم، به تالیف کتاب مستقلی در این رابطه ناگزیر خواهیم بود . لذا این موضوع را به فرصت دیگری موکول میکنیم . این بخش را با بیان نظر مرحوم آیةالله حاج شیخ مرتضی حائری (متوفای 24 جمادی الثانیه 1406 هجری) که همگان با مقام رفیع علمی و تقوایی ایشان، آشنا هستند، حسن ختام میبخشیم .
مرحوم آیة الله حائری، کتاب ارزشمندی دارند که این نویسنده، آن کتاب را از محضر معظم له امانت گرفتم و با اجازهی ایشان زیراکس کردم .
هنگامی که دست نویسهای ایشان را به محضر مقدس ایشان بردم، از خدمتشان پرسیدم: «آیا برای نقل مطالب این کتاب، مجاز هستم؟» . ایشان، ضمن این که اجازه دادند، فرمودند: «من، در این کتاب ، فقط مطالبی را آوردم که بر صحت آنها اعتقاد دارم و میتوانم بر صحت آنها قسم حضرت عباس بخورم » .
مرحوم آیةالله حائری، در این کتاب میفرمایند :
مسجد جمکران، یکی از آیات باهرات آن حضرت است . توضیح این مطلب، در ضمن چند جهت - که شاید خیلیها از آن غافل باشند - مذکور میشود :
1ـ داستان مسجد جمکران که در بیداری واقع شده، در کتاب تاریخ قم که کتاب معتبری است، از صدوق، علیه الرحمه، نقل شده است .
مرحوم آقای بروجردی که مرد دقیق و ملایی بود، میفرمود: «این داستان، در زمان صدوق، علیه الرحمه، واقع شده و این که او نقل کرده است، دلالتبر کمال صحت آن دارد .
2ـ داستان، مشتمل بر جریانی است که مربوط به یک نفر نیست، برای این که صبح که مردم بیدار میشوند، میبینند با زنجیر، علامت گذاشته شده است که مردم باور کنند . و این زنجیر، مدتی در منزل سید محت
رمی، ظاهرا به نام سید ابوالحسن الرضا، بوده است و مردم به آن استشفاء میکردهاند و بعدا، بدون هیچ جهت طبیعی، مفقود میشود .
3ـ جای دور از شهر و در وسط بیابان، جایی نیست که مورد جعل یک فرد جمکرانی بشود، آن هم دست تنها، در یک شب ماه رمضان .
4ـ نوعا، مردم عادی، به واسطهی خواب، یک امامزاده را معین میکنند و مسجد، از تصور مردم عادی، دور است .
5ـ اگر پیدایش این مسجد روی احساسات مذهبی و علاقهی مفرط به حضرت صاحب الامر علیه السلام بود، میبایستسراسر، توسل به آن بزرگوار باشد، چنان که در این عصر، مردم، بیشتر، زیارت حضرتاش را در آن مسجد میخوانند و متوسل به آن حضرت میشوند، در صورتی که در این دستور معنوی، اصلا، اسمی از آن حضرت نیست، حتی تا به حال هم بیشتر معروف به مسجد جمکران است، نه مسجد صاحب الزمان .
6ـ متن دستور، موافق با ادلهی دیگر است؛ برای این که هم نماز تحیت مسجد وارد شده است و هم نماز امام زمان علیه السلام با صد بار «ایاک نعبد و ایاک نستعین» و هم تهلیل و تسبیح فاطمهی زهرا، سلامالله علیها .
7ـ این دو داستان که نقل شد، مشهود و یا مثل مشهود خودم بود [12] و داستانهای دیگری هست که فعلا تمام خصوصیات آن را در نظر ندارم . بعدا، ان شاءالله، تحقیق کرده، در این دفتر، باذنه تعالی، ذکر میکنم .
8ـ در آن موقع که زمین، این قدر بیارزش بوده است، فقط یک مساحت کوچکی را مورد این دستور قرار دادهاند، که ظاهرا حدود سه چشمه از مسجد فعلی است که در زمان ما خیلی بزرگ شده است: ظاهرا، آن چشمهای که در آن، محراب هست، و دو چشمهی طرفین باشد .
نگارنده که خالی از وسوسه نیستم و خیلی به نقلیات مردم خوشبین نیستم، از این عبارات، به صحت این مسجد مبارک قطع دارم . والحمدلله علی ذالک و علی غیره من النعم التی لاتحصی [13] . پیشگویی امیر مؤمنان علیه السلام از مسجد جمکران
مطابق نقل خلاصة البلدان از کتاب مونس الحزین شیخ صدوق، امیر مؤمنان علیه السلام از مسجد مقدس جمکران سخن گفته است .
محمد بن محمد بن هاشم حسینی رضوی قمی، به تقاضای مولی محمد صالح قمی، به سال1176هجری، در بارهی فضیلتشهر قم و تاریخچهی تاسیس مسجد مقدس جمکران، کتاب ارزشمندی تالیف و آن را« خلاصة البلدان» نام نهاده است .
شیخ آقا بزرگ تهرانی، این کتاب را مشاهده کرده و گزارش آن را در« الذریعه» آورده است [14]
مرحوم کاتوزیان، این کتاب را در اختیار داشته، فرازهایی از این کتاب را در کتاب «انوار المشعشعین »آورده است .
وی، در این رابطه، حدیثی از امیر مؤمنان علیه السلام آورده، که فرازهایی از آن را در این جا میآوریم و علاقهمندان به تفصیل بیشتر را به کتاب انوار المشعشعینرهنمون میشویم . او میگوید :
در کتاب خلاصة البدان از کتاب مونس الحزین - از تصنیفات شیخ صدوق - با سند صحیح و معتبر، از امیر مؤمنان علیه السلام روایت کرده که خطاب به حذیفه فرمود: «ای پسر یمانی! در اول ظهور، خروج نماید قائم آل محمد علیه السلام از شهری که آن را قم گویند )[15] و مردم را دعوت به حق میکند، همهی خلائق از شرق و غرب، به آن شهر روی آورند و اسلام، تازه شود ...
ای پسر یمانی! این زمین، مقدس است، از همهی لوثها، پاک است ...
عمارت آن، هفت فرسنگ در هشت فرسنگ باشد . رایت وی بر این کوه سفید بزنند، به نزد دهی کهن، که در جنب مسجد است، و قصری کهن - که قصر مجوس است - و آن را «جمکران» خوانند . از زیر یک منارهی آن مسجد بیرون آید، نزدیک آن جا که آتشخانهی گبران بوده ... [16]
از این حدیثشریف، استفاده میشود به طوری که مسجد سهله در دوران ظهور حضرت بقیةالله، ارواحنا فداه، پایگاه آن حضرت خواهد بود، مسجد مقدس جمکران نیز در عصر ظهور، جایگاه خاصی دارد و پایگاه دیگری برای آن حضرت است .
مرحوم کاتوزیان، پس از نقل متن کامل حدیث، به شرح و تفسیر آن پرداخته، در بارهی کوه سفید و قصر مجوس و دیگر تعبیرهایی که در حدیثشریف آمده و ما به جهت اختصار نیاوردیم، به تفصیل، سخن گفته است [17]
خوانندگان گرامی، توجه دارند که احادیث ملاحم، چندان نیازی به تحقیق در سند ندارند; زیرا، جز معصومان علیهم السلام که با سرچشمهی وحی مربوط بودند، شخص دیگری نمیتوانستخبری بگوید که صدها سال بعد تحقق پیدا کند .
روزی که امیرمؤمنان علیه السلام به حذیفه از مسجد جمکران خبر میداد، در سرزمین حجاز و عراق، کمتر کسی نام قم را شنیده بود، لذا میبینیم که در احادیث فراوانی، به هنگام بحث از قم، به «در نزدیکی ری» تعبیر شده تا به این وسیله، موقعیت جغرافیایی شهر قم، برای اصحاب ائمه علیهم السلام روشن گردد .
از این رهگذر، احتمال نمیرود که احدی از مردم حجاز، نام جمکران را به عنوان یکی از دهات قم شنیده باشد .
نکات ریزی که در مورد قصر مجوس و آتشخانهی گبران آمده، مطلبی نبود که در حجاز و عراق، کسی از آن آگاه باشد .
به هنگام صدور این حدیث از مولای متقیان علیه السلام، کسی
نمیتوانست پیشبینی کند که در کنار ده جمکران، در آینده، مسجدی ساخته خواهد شد و با حضرت بقیةالله (عج) - که آن روز متولد نشده بود - ارتباط خواهد داشت .
هنگامی که شیخ صدوق، این حدیث را در کتاب مونس الحزین درج میکرد، بدون تردید، این مسجد، مناره نداشت .
💢 ما فعالان #فضای_مجازی بیکار نیستیم
🔻 گاهی از ما پرسیده می شود که :
🔹 چرا اینقدر برای فضای مجازی وقت میگذارید، مگر بیکارید؟
🔸 ما در فضای مجازی به دنبال تفریح و سرگرمی نیستیم.
🔹 به دنبال پرکردن اوقات فراغت هم نیستیم.
🔸 به دنبال اسم و رسم نیستیم.
🔹 به دنبال التماس دعا از #مسئولین نیستیم.
🔸 به دنبال ریا و خودنمایی و تظاهر نیستیم.
🔹 نگاه ما به فضای مجازی #متفاوت است.
🔸 ما فضای مجازی را یک #جبهه جنگ میدانیم.
🔹 #جنگ همیشه با شلیک توپ و تفنگ نیست.
🔸 فضای مجازی #میدان_مبارزه است و مبارزه بوده و هست و خواهد بود، فقط شکل و نوع آن تفاوت کرده است.
👈 مبارزه مرد میخواهد نه انسان بیکار.
🔸همانطور که در دوران جنگ مسلحانه و به تعبیری #جنگ_سخت مردانی حضور یافتند که:
➖ خانواده داشتند...
➕ درس و دانشگاه داشتند...
➖ کار و زندگی داشتند...
➕ بیکار نبودند ولی بزرگترین کارشان شد دفاع از اسلام و انقلاب و از همه چیز خود گذشتند و #ایثار نمودند.
🔹 اکنون نیز در میدان #جنگ_نرم باید حضور یافت. ما که لیاقت بیش از این را نداریم و از هیچ چیزمان نگذشتیم جز اوقات فراغت خود برای دفاع به حد توان و وسع خود.
👈 لا يكلف الله نفسا الا وسعها
🔻 به فرموده رهبر انقلاب:
🔸 #فضای_مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد.
➕ و عرصه فرهنگی عرصه #جهاد است.
➖ اگر از فضای مجازی غافل شویم اگر نیرو های مومن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنن ضربه خواهیم خورد.
هرکس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد.
🔹 دشمن دارد با این ابزار ایمان و غیرت و اعتقادات #جوانان ما را نشانه میگیرد و در سایه بی عرضگی و بی لیاقتی بعضی از مسئولان فرهنگی و رسانه ای کشور، تا حدودی در این جنگ موفق بوده است.
🔸 باید جواب کار فرهنگی #باطل آنان را با کار فرهنگی حق داد.
🔹 ما را در این میدان مبارزه یاری کنید
ما میخواهیم #مبارزه کنیم، ما میخواهیم جهاد فرهنگی کنیم
🔻 پیامبر اکرم میفرماید:
🔹 در راه خدا با دست های خود #جهاد کنید اگر نتوانستید با زبان های خود و اگر باز هم نتوانستید با قلب خود جهاد کنید/ نهج الفصاحه/ ص 439
و العاقبة المتقين
🔻 در صدای ایران همه چیز را #شفاف ببینید👇
http://eitaa.com/joinchat/1564672000C862dbe03c9
💢 صاحبان زر و زور و تزویر #نگرانند
🔹 اینک که در سایه الطاف الهی و تدابیر مقام عظمای ولایت و شجاعت و کاردانی رییس مردمی و محترم قوه قضاییه ، دریچه تازه ای در مبارزه با فساد گشوده شده است و #بذر_امید را در دل ملت بزرگ ایران روییده است، صاحبان زر و زور و تزویر با همراهی جریانات نفاق که حیات سیاسی خود را به دلیل ناکارآمدی دولتشان در خطر میبینند با چهره ای #عریان به صحنه آمده اند تا از افشای پشت پرده فساد که قطعا خودشان صحنه گردان آن هستند، جلوگیری کنند.
🔸 ۱۹ آبان ۱۳۹۸| #حسن_روحانی رئیس دولت تدبیر!!! در سخنانی نابخردانه و کم ارزش با تاختن به قوه قضاییه، این رکن اصلی نظام را به سیاسی کاری در مبارزه با فساد متهم و تهدید کرده است که در باره برخی مفاسد #افشاگری میکند!!!
🔹 روحانی در جمع مردم شریف #یزد با حمله ای دیگر به فساد ستیزی جناب دکتر رئیسی ، میگوید: به دادگاه کشاندن و زندانی کردن چند مفسد خرده پا مردم را فریب نمیدهد!!!!
⁉️ سوال اینجاست...
🔸 جناب آقای روحانی، دانه درشت تر از #برادر_جنابعالی که اکنون در زندان است، مگر وجود دارد؟؟؟
🔹 مگر دانه درشت تر از #برادر_معاون اولتان هم داریم؟؟؟
🔸 کدامشان مفسدان خرد هستند؟؟؟
🔹 فریب و دروغ و ریا تا #کجا؟؟؟
🔸 شما مردم ما را چه فرض کردید که اینچنین سعی میکنید آنها را #فریب دهید؟؟؟
🔹 شما که شش سال با ناکارآمدی و بی عرضگی مطلق خود در مسائلی چون #اقتصاد و #سیاست خارجه چوب حراج به عزت و آبروی این ملت بزرگ زدید...
🔸 شش سال فقط #حرافی کردید، ولی دریغ از ذره ای عمل
🔹 شش سال شعار دادید ، و روز به روز #سفره_های مردم را کوچکتر کردید!!!
🔸 شش سال وعده دادید، و صفهای مایحتاج #مردم را طولانی تر و بیشتر کردید!!!
🔹 شش سال #عوامفریبی کردید و تهدیدها را بر سر این ملت بیشتر کردید!!!!
🔸 شش سال به دروغ از اقتصاد گفتید، ولی #شکاف_طبقاتی را بیشتر کردید و روز به روز ثروتمندان ، ثروتمندتر و طبقات مستضعف، ضعیفتر شدند!!!
🔹 شش سال به دروغ ژست مبارزه با فساد گرفتید ولی در دولتتان دلارها #گم_شد، سکه ها نیست شد، آقازاده ها رفتند و مفسدان در زیر مجموعه های شما پست و مقام گرفتند!!!
🔸 حالا چه کسی متهم است؟؟ شخص جنابعالی یا دکتر رئیسی که در طول کمتر از #هشت_ماه دهها هزار میلیارد تومان را به خزانه باز گرداند، فضایی را که شما و همفکرانتان برای مفسدان امن کرده بودید،نا امن و ملت را دوباره به آینده نظام و کشور #امیدوار کرد!!!؟؟؟
🔹 از چه چیز اینقدر #عصبانی هستید؟ از مصادره آن دهها هزار میلیارد تومان که پشتوانه انتخاباتتان بود یا از بالا رفتن نور امید در دلهای امت؟؟
🔸 جناب آقای روحانی، اینقدر در این #باتلاقی که برای خود ساخته اید ، دست و پا نزنید چون سریعتر غرق خواهید شد.
🔹 بهتان هشدار میدهیم که با تمام توان از اقدامات جناب دکتر رئیسی حمایت میکنیم و اگر بخواهید با اقدامات ایزایی و حرفهای نسنجیده جلوی فساد ستیزی رییس قوه قضاییه بایستید، آنوقت روی دیگری از عمل به فرمان #آتش_به_اختیار را برایتان معنی خواهیم کرد و اگر جلوی دینمان بایستید، با تمام توان جلوی دنیای پست و حقیرتان خواهیم ایستاد و اینبار تا میخ بر تابوت حیات سیاسیتان نزنیم، آرام نخواهیم گرفت...
#فتنه۹۸
🔻 در صدای ایران همه چیز را #شفاف ببینید👇
http://eitaa.com/joinchat/1564672000C862dbe03c9