eitaa logo
یادداشت های فرامرزی
2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
275 ویدیو
53 فایل
دایرکت @YahyaJS ادمین: @jahangiri_amin @Elhamshiri67 تاریخ تولد کانال بهمن ۱۴۰۱
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
کاتالوگ موتمر الریاض للفلسفه 2023+muslimna.ir.pdf
2.97M
📎به پیوست کاتالوگ «موتمر الریاض الدولی للفلسفه 2023» که محتوی عناوین سخنرانی های سومین کنگره فلسفه عربستان است به مخاطبان ارجمند تقدیم می شود. 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
👌این یادداشت دوست خوبم جناب دکتر سیدعلی بطحایی را باید حداقل خواند جدال فلسفه با سلفیه در خاستگاه محمدبن عبدالوهاب (به بهانه برگزاری سومین کنگره فلسفه در عربستان) 🔹ریاض پایتخت عربستان، برای سومین بار در روزهای اخیر شاهد برگزاری کنگره بین المللی فلسفه با رویکرد «فلسفه در جهان چند قطبی» با حضور چهره های سرشناس فلسفی جهان بود. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد این همایش و جایگاه فلسفه ورزی در عربستان پساسلفیه خواهیم پرداخت. 1⃣ یکم: این همایش، با عنوان «مؤتمر الرياض الدولی للفلسفه ۲۰۲۳» درتاریخ هفتم تا نهم دسامبر ۲۰۲۳ میلادی و با مشارکت «کتابخانه ملی ملک فهد» در ریاض برگزار شد. رویدادِ فرهنگی که برخی از فلاسفه ی عرب در آن شرکت کردند. اهتمام عربستانی ها با وجود سیطره تفکر سلفی - که مخالفت جدی به فلسفه ورزی دارد - قابل توجّه و حکایت از تحوّلات فکری – فرهنگی عربستان پساسلفیه دارد که به جاست به صورت مستقل بررسی شود. 2⃣ دوم: حضور و سخنرانی «سایمون کریچلی» [از بریتانیا و متخصص در فلسفه قاره ای که در باب فلسفه کاربردی و مضاف از نیهیلیسم و مرگ گرفته تا سینما، طنز و فوتبال دست به قلم شده] به عنوان سخنران اصلی حائز اهمیت بود. جالب اینکه کریچلی در عربستانی که ضد تصوف است، از مزایای تصوف و ارتباط آن با فلسفه گفت و در مهد تفکر آنتی تصوف، از ضرورت توجه عربستان به تصوف سخن راند. «روبرت برناسکونی» که سارتر خوان قهاری است در زمینه «آینده فلسفه وزری در جزیره العرب» پرداخت و تلاقی فرهنگ عرب و فلسفه مدرن در عربستان را به فال نیک گرفت. «حسام نایل» برنده جائزه اتحاد الكُتاب فی الترجمه در سال ۲۰۱۹ و مترجم اصلی آثار فلاسفه غرب به زبان عربی درمورد ضرورت «توجه به اخلاق نسبیت در مواجه با جهان مدرن» پرداخت و ضرورت توجه به فکر فلسفی عربستان را نوید داد. یکی از مهمترین سخنرانی این همایش با موضوع «عدالت و قانونگذاری در جهان چندفرهنگی: بررسی موردی حقوق و اخلاق» بود که توسط دکتر فهد الدبیان ارائه شد. همچنین دکتر عبدالرحیم الدقون، فاطمه نورا و دکتر ولید الزمیل در مورد «نقش قانون در شکل گیری اندیشه، اخلاق و سنت های اخلاقی»، «عدالت بین ارزش های حق و خیر و رابطه آن با اخلاق» و «نقش حاکمیت در شکل‌دهی اندیشه و سنت‌های اخلاقی» سخنرانی کردند. «هانا آرنت و عبور فرهنگی» ملک الجهانی از سخنرانی های پر مخاطب بود. 3⃣ سوم: از مباحث حاشیه ای این همایش بخش فلسفه برای کودک و ایده های جدید برای کاربردی کردن فلسفه بود. توجه ویژه دست اندرکاران مؤتمر ریاض به نماد «سیزیف» و افسانه معروف او در مورد اینکه پیروزی در فلسفه ورزی و کنار زدن راز خدایگان است را نمی توان به تعریض آنها به سلفی ها بی ارتباط دانست. با این حساب، سیزیف و افسانه او که آلبر کامو فرانسوی نوشته، بسان سرّ مگویی است که در نسخه ی عربستانی این مؤتمر، به رویارویی فلسفه با سلفیه منتج خواهد شد. 4⃣ چهارم: به طور کلّی کشورهای ثروتمندِ حاشیهٔ خلیج فارس در مقایسه با سایر کشورهای جهان اسلام، از جهت فلسفی بسیار فقیرند. کم برگ و بار بودن میراث فلسفی در این خطّه و قلّت اندیشوران متعمّق در فلسفه، در این منطقه شاهد خوبی بر این مدعاست. در حالی که قرن هاست که غرب جهان اسلام، ایران، شبه قاره هند و... سیراب از فلسفه ورزی شده است و موضوعاتی دربارهٔ جامعه، سیاست، دین و همه چیز مورد مداقّه متفکّران فیلسوف قرار گرفته است؛ امّا سهم کشورهای حاشیهٔ خلیج فارس و بویژه عربستان در این روند بسیار ناچیز است. 5⃣ پنجم: اهمّ مباحث عالمان این خطّه، آکنده از مباحثی است که هیچ ارتباطی با فلسفه یا حتّی ضد آن ندارد. در این منطقه، موضوعاتی پیرامون ایمان و قلمرو آن به وفور بحث و بررسی شده است؛ ولی عقلانیّت علمی یا تفکّر فلسفی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که تمدّن‌ها تنها بر دو رکن فکری استوارند؛ علم و ایمان یا به عبارتی دین و فلسفه. ریاض دریافته است تا زمانی که تنور فلسفه ورزی رونق جدّی نگیرد، خمیر ایمان و نان دینداری نمی تواند جان تازه ای ببخشد و تا مادامی که چراغِ فلسفه کم سو است؛ مشعلِ ایمان پرفروغ نخواهد بود. 6⃣ ششم: ارزیابی خیزش فلسفی کشورهای حاشیه خلیج و به ویژه عربستان در این رویداد فکری بسیار زود است. تا زمانی که جرقهٔ فلسفی اخیر به جریانِ فلسفی پایدار تبدیل نشود و متن های سخنرانی های این همایش مورد بررسی دقیق قرار نگیرد، نمی توان از یک جهش فلسفی برای جبران عقب ماندگی ها سخن در عربستان سکولار پساسلفیه سخن گفت. هر چند که نقش فیلسوف های اجاره ای و دو تابعیتی در فلسفه ورزی عربستان را نمی توان به استقرار یک نظام فلسفی منسجم در عربستان منتج کرد. 💥مسْلِمْنا (کانال علمی‌تخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله: ➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
دیروز| کشیش ارتدوکس روسیه نظافت و زیست خودمانی مردم در ایران را یکی از ویژگی ایران عزیز معرفی کرد. @yahyajahangiri 👍
حلقه مطالعاتی انگلیسی فردا تعطیل می باشد کربلا نایب الزیاره هستم
📌 موسسه ترجمان در تهران به دنبال جذب نیرو با تخصص های به شرح ذیل می‌باشد: ۱) کارشناس و ۲) و مسلط به یکی از زبان های زیر: ، ، ، ، و... (آشنا با ویندوز و آفیس و...) 🔻 ملاحظات: - رزومه در قالب فایل word یا pdf ارسال شود - در قسمت موضوع ایمیل ارسالی نوع همکاری در یکی از قالب های بالا را ذکر کنید - معافیت تحصیلی یا پایان خدمت - متعهد و انقلابی - حتما ساکن تهران باشد - حداکثر سن: ۳۵ - حداقل مدرک کارشناسی - ساعت کاری: ۸ تا ۱۴ شنبه تا چهارشنبه 🔹️ رزومه خود را به ایمیل زیر ارسال نمایید: tarjomangdir@gmail.com 🌍 @yahyajahangiri 👍
كربلا را تو مپندار كه شهري است در ميان شهرها و نامي است در ميان نام‌ها. نه! كربلا، حرم حق است و هيچ كس را جز ياران امام حسين (ع) راهي به سوي حقيقت نيست. ما سرگردان‌هاي مدار نفس را چه مي‌رسد كه از ستارگان كهكشان حسين (ع) سخن بگوييم؟ ما را چه مي‌رسد كه از ساكنان حريم قدس و شاهدان محفل قدس سخن بگوييم نایب الزیاره هستم @yahyajahangiri
یکی از ارمغان های شر مدرنیته به ویژه ساحت تکنولوژی اش برای بشر، دور کردن انسان از خود ِ خودش است. انسان تکنولوژی زده، با همه هست جز خودش! او در غربت از خودش، زیست میکند. چنان مدرنیته، بر او چیره شده است که حتی فرصت دلتنگی برای خودش را ندارد!! اینبار خودبیگانگی را باید، نه در جامعه که در خود فرد جستجو کرد. انسان بیچاره معاصر چنان درگیر سلفی selfie شده است که از سلف self و خودش، غافل شده است. او خودش، نیست که تصمیم می گیرد، او خودش و برای خودش نمی پوشد، نمی خورد؛ او هر چه می‌خورد و می پوشد را دیگران و برای دیگران است!! چنان شدن با دیگران، او را غلبه کرده که هرگز فرصت نمی‌کند خودش را ببیند. آری خود دیدن، می‌خواهد، که جهان مجازی مدرنیته، آن نعمت را از او گرفته است. از خود بیگانه، در برخی از شوون خود، اصالت را به دیگری داده و امور خود را بر اساس او می سنجد. در واقع انسان از خود بیگانه، تعادل ندارد، زیرا اختیار خویش را در دست فردی نهاده که با مقتضی ساختار او سازگاری نیست، از این رو دچار عدم تعادل می شود. دلم برای انسان عصر معاصر، که تازه خود را و گذشتگان را عقب مانده می شمارد، می سوزد. یحیی جهانگیری فلسفیات @yahyajahangiri
هدایت شده از خبر فوری قم
🔰نشست ظرفیت‌های فقه‌پژوهی در عرصه آکادمیک جهانی 🔹با ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر یحیی جهانگیری، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم 🗓زمان: چهارشنبه، ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ ☑️ فقط ویژه بانوان استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه 🔽 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم‌السلام)، محل نمایشگاه‌ها 🖥 پخش زنده: 🔹http://markazfeqhi.com/live 🌐https://eitaa.com/joinchat/3949592944C0267770f28 🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
یادداشتی در اولین شماره سال نو ۲۰۲۳ در AMUST تنها نشریه مسلمانان در استرالیا درباره ویژگی های خاص عیسی مسیح در قران لینک https://www.amust.com.au/2023/01/jesus-christ-highly-honoured-in-this-world-and-the-hereafter/
یلداشون مبارک؛ مردانی که با یلدای تاریکی نبرد کردند @yahyajahangiri
معرفی مجلات خارجی در حوزه مطالعات دینی.pdf
2.57M
📗 معرفی ۵۶۲ مجله خارجی در حوزۀ مطالعات دینی 👌 یکی از نادرترین منابع معرفی نشریات علمی مطالعات دینی خارجی _ ۲۴۰ صفحه _ نویسنده: سید مجید نبوی @yahyajahangiri 👍
🎞 مجموعه گفتگومحور 🎙 چه کسی واژه «امام قائم شده» را مطرح کرد و دلیلش چه بود؟ یحیی جهانگیری پاسخ می دهد 📍برای مشاهده کلیک نمایید👇 👁‍🗨 Rubino: 🎦 https://rubika.ir/post/hMqcXmYpua 🌐 https://www.aparat.com/v/KTuQ5 @yahyajahangiri 👍
آخر هفته ها کتاب بخوانیم کتاب این هفته من از این به بعد سعی دارم خلاصه کتاب های خوانده شده را در اینستا بزارم اگر وقت شود و خداوند یاری کند @yahyajahangiri
🔹در زمان انتخابات ریاست جمهوری نوشتم: همه از بحران ، یا یا در می گویند ولی ، بحران آینده ایران را، فقدان_متفکر و میدانم. 🔹یکی دیگر از نشانه های آن، وضعیت نمرات دانش آموزان است. 🔻فاجعه میانگین نمرات امتحان نهایی/ ۸.۷۵ میانگین نمره رشته انسانی! 🔹️تحلیل نتایج امتحانات نهایی نشان می‌دهد که نمرات دانش‌آموزان در بازه زمانی ۴ ساله یعنی از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ با اُفت همراه است. 🔹️میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ در رشته تجربی ۱۱.۲۳، در رشته ریاضی ۱۰.۷۹ و در رشته انسانی ۸.۷۵ بوده است! 🔹️همچنین فقط یک دانش‌آموز پسر رشته تجربی در کشور موفق به کسب معدل ۲۰ شد. 🔹نگران باشیم، مباد روزی متفکر و اندیشمند وارد نکنیم مثل عربستان 🔹یادمان باشد: هنوز ۴۰ سال است تلاش می‌کنیم تفکرات غربی را نقد کنیم. تفکرات، نیستند که با یک ، تحریم شان کنیم 🔹 دانش آموزان، نشان جدی از نسل جدید به علم آموزی است. فارع از آمار، در همه مراکز آموزشی و ... موید این است. @yahyajahangiri👍
راستی چرا در این همه فعال است و ما - ساخته: که بر ما به نام تشريفات دیکته شده و جالب اینکه خود آنها چنین نیستند.. ما تر آنها شدیم انگار - ساخته: که بدون هیچ دلیل شرعی و عرفی، حصار جدی برای ارتباط ما با بدنه مردم شده است تا دیپلماسی ما اینگونه است: یقه بسته و.... در رقابت با سفیر انگلیس ما ایم. پیام تبریک او در خانه خانه ما خواهد چرخید و پیام های تبریک ما در سایت های خودمان، شاید @yahyajahangiri
همین روز| ۲۰۱۴ نروژ | @yahyajahangiri 👍
آیین رونمایی از تازه‌های نشر مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، پیش از ظهر امروز پنج شنبه ـ ۳۰ آذرماه @yahyajahangiri 👍
با دو دوست خوب در یکجا دکتر خالد شوکت ، وزیر سابق تونس و متفکر و مهمتر از همه پیاده رونده کربلا و دکتر کیسر امام دوم استرالیا الدكتور خالد شوكات الدكتور خالد شوكات هو نائب رئيس مجلس النوّاب التونسي، انتخب عضو في البرلمان التونسي سنة 2014 في كتلة حركة نداء تونس التابعة لحزب نداء تونس الذي أسسه رئيس الجمهورية التونسية البوجي قائد السبسي سنة 2012. تحصل شوكات على شهادة البكالوريا من المعهد الثانوي بالمكناسي، سيدي بوزيد (1989)، إجازة في الحقوق من جامعة محمد الأول بوجدة، المملكة المغربية (1994)، دبلوم القانون الدولي من أكاديمية القانون الدولي في لاهاي، هولندا (1995)، ودكتوراه من جامعة ليدن، هولندا، بأطروحة حول “المشاركة السياسية للمسلمين في الغرب” (2000) عمل شوكات محاضر و أستاذ زائر في عديد الجامعات و الأكاديميات و المعاهد العليا العربية و الأوربية في مواد “العلوم السياسية” و”الدراسات الإسلامية” و”القانون الدولي” و “حقوق الإنسان و الاقليات” و “الإعلام” منذ سنة 2000. شوكات هو أحد مؤسّسي حزب المجد ورئيس مجلسه الوطني (2011)، الأمين العام لحزب الإتحاد الوطني الحر (2012)، وعضو هيئة التسيير لحركة نداء تونس (2013)، وهو عضو جمعية الصحفيين الأجانب في هولندا منذ سنة 1995، الأمين العام للمركز التونسي للديمقراطية والتنمية (1999 ـ 2001)، عضو المؤتمر القومي العربي، بيروت، لبنان (1999 ـ 2005)، عضو اللجنة التنفيذية لمخيم الشباب العربي، بيروت، لبنان (2001 ـ 2005)، رئيس المنتدى العربي في هولندا (1999 ـ 2011)، عضو المجلس البلدي في روتردام (2002 ـ 2006)، مدير عام مركز دعم الديمقراطية @yahyajahangiri 👍
گزارش تصویری/ مراسم رونمایی از القواعد الفقهیة و سخنرانی دکتر یحیی جهانگیری در نشست‌ «ظرفیت‌های فقه‌پژوهی در عرصه آکادمیک جهانی» https://hawzahnews.com/xcBc9