امام صادق علیه السلام :
هرکه در ماه شعبان صدقه دهد حقتعالی آن را رشد و نمو دهد همانگونه که یکی از شما بچّه شترش را رشد میدهد تا آنکه در قیامت، درحالیکه به اندازه کوه احد شده باشد به صاحبش بازگردد.
در تهیه بسته های ارزاق ویژه ماه مبارک رمضان برای خانواده های بی بضاعت سهیم باشید.
هر سهم ۲۵ هزار تومان. لینک مشارکت👇
http://madad.ir/hhipec
🔸️تاملی درباره سریال گاندو
#وحید_یامین_پور
۱.علاقه به داستانهای معمایی و پلیسی ماجرای چند لایه و متناقضی است. راستگراها، سوسیالیستها را متهم میکنند علاقهی مفرط به این باور که همیشه «چیزی پشت پرده» وجود دارد، شگرد چپها برای مقابله با ایدهی لیبرالیسم است. لودویگ فونمیزس علاقهی مردم در قرن نوزدهم به داستان های جنایی و پلیسی را نوعی ذهنیت ضد سرمایهدارانه میداند. از طرفی منتقدین، ترویج داستانهای پلیسی را مقدمهای برای توسعهی اقتدار نظارتی دولت و در یک کلام مشروع شدن نظارت برای حفظ آزادی میدانند. به تعبیر چپگراهای جدید، دولت نئولیبرال که همواره شعار دولت کوچک سر داده است، بهنام آزادی و برای تضمین آن، بیش از همه نظارت بر اعمال و رفتار مردم را حق خود میداند. آنها تاچر، بانوی آهنین، را متهم می کردند که برای توسعه¬ی امکانات و اقتدار پلیس، ایدهی «پیکار با جرم» را از طریق ترساندن مداوم مردم از جرایم خشن دنبال میکند.
۲.شاید بتوان گفت ذهنیت مخاطب ایرانی از ذهنیت چپگرایانه، دور نیست. تجربه قرنها استبداد، این تصور را قوام بخشیده که همواره کسانی هستند که در پس پرده با هم نشسته¬اند و امور را اداره میکنند و عوام الناس بازیچه همیشگی زد و بندهاست. این ذهنیت در مبارزه با شاه معدوم و براندازی رژیم پهلوی به ویژه در شکل دادن به ذهنیت مبارزه با استعمار فریبکارانهی انگلیسی بسیار موثر بوده است.
۳. پیگیری این ایده در تلویزیون و سینما در سالهای پس از انقلاب تا زمانی که «آن چیز پس پرده» مربوط به دسیسههای «دشمن اجنبی» است، همان معنای سابق را افاده خواهد کرد و ذهنیت مخاطب ایرانی را در نفیگرایی انقلابیاش مستحکمتر خواهد کرد، اما #گاندو ماجرا را تغییر داده و ذیل مفهوم #نفوذ برای نخستین بار ابهام در «حکمرانی فریبکارانه» را به داخل کشانده است. حالا بررسیهای مخاطب شناختی باید نشان دهد که این انتقال خطیر در کدگزاری-های رسانهای چه درکی در مخاطب ایرانی برجا میگذارد. آیا او آنرا در راستای ارادهی نظام برای حفظ خلوص خود کدگشایی خواهد کرد یا برعکس، آنرا نشانهای دالّ بر ابتلای نظام به همان بیماری پیشاانقلابی و اعتراف نظام به آن؟ هم-نشین کردن «دشمن اجنبی» با مسوولان نظام در بالاترین سطوح حکمرانی، هرچند میتواند منافع جناحی و سیاسی کوتاه مدتی برای یک جریان سیاسی داشته باشد، اما باید بررسی کرد که آیا مآلاً ایدهی سنتی زدوبند درپسپرده را تقویت نخواهد کرد؟
🆔️ @yaminpour
تاملی درباره گاندو/ شماره(2)
🔸️چرا اصولگرایان گاندو را دوست دارند؟
#وحید_یامین_پور
۱.در حال حاضر جدی ترین رقیب ایده نئولیبرال در اداره کشور، ایده «دولت مقتدر» است. نئولیبرالها اداره کشور را منوط به الحاق به اقتصاد جهانی و گره زدن مقدرات کشور به دیپلماسی سیاسی و اقتصادی در ارتباط با کشورهای شمال می دانند. از نظر آنها امنیت هم از مسیر درهم آمیختگی سرمایه های خارجی با منابع و امکانهای داخلی به دست میآید. در مقابل، دولت مقتدر اداره کشور را بر اساس بدبینی به بیرون مرزها و اتکای تام و تمام بر داخل برنامهریزی میکند. برای دولت مقتدر، توسعه و رونق تولید در سایه اقتدار حاکمیتی در درون مرزها بوجود می آید.
۲. «تهدید امنیتی» که از بدخواهی قدرتهای بزرگ و «دیگران» ناشی می شود، برای کسانی که به دولت مقتدر میاندیشند(اصولگرایان)، مفهوم یاریگر مهمی است تا ضرورت و اهمیت خود را در برابر ایده رقیبشان یعنی دولت نئولیبرال اثبات کنند. در حالیکه نئولیبرالها تهدید امنیتی را «توهم توطئه» میدانند و آنچه را رقیبشان دشمن یا «قدرتهای بدخواه» یا «جهانخوار» می نامند، به شریک تجاری یا طرف قرارداد فرومیکاهند.(تعبیرهای آقای روحانی و وزیر امورخارجه اش را درباره آمریکایی ها به یاد بیاورید)
#گاندو با ایجاد سمپاتی میان مخاطب با نیروهای امنیتی در مبارزه با «دیگران» نقش مهمی را در آماده سازی اذهان برای فهم ایده دولت مقتدر ایفا میکند. گاندو از اینکه آشکارا مسوولان دولت فعلی را همراستا با «دیگران» معرفی کند، ابایی ندارد. بنابراین مخاطب به نظام حق می دهد به هرکسی که از آنسوی مرزها می آید بدبین باشد و برای حفظ خود به جای توسعه ارتباط با خارج(ایده نئولیبرالها)، درونگراتر شود.
۳. گاندو حتی پا را پیشتر می گذارد و با نشان دادن دائمی کل شهر زیر لنز دوربین ناظران امنیتی، به مخاطب ایرانی میگوید باید به من حق بدهید که «سراسربین» باشم. این دستاوردی بزرگ برای اصولگرایانی است که در کنار دنبال کردن ایده دولت مقتدر، هنوز پاسخی برای مساله میزان نظارت بر شهروندان ندارند. آنها همیشه با این چالش مواجه بوده اند که رقیب نئولیبرال با طرح پوپولیستی مطالبات آزادی خواهانه و شعار مبارزه با محدودیتها(مثلا دیوار کشی در پیاده روها یا فیلترنگ در فضای مجازی) بخشی از آراء طبقه متوسط را مال خود کرده است. همراهی مخاطب با گاندو در واقع مجوز دادن به او برای محدودکردن بخشی از آزادی اجتماعی است در قبال بدست آوردن امنیت. گاندو به اصولگرایان کمک خواهد کرد که بتوانند توضیح دهد مردم باید با بخشی از سختگیری سیاسی و اجتماعی و نظارت بر خود توسط حاکمیت همراهی کنند و آنرا لازم بدانند.
اما نقطه درست برای ایستادن در میان دوگانه امنیت و آزادی چیست؟ در میان تبلیغات پوپولیستی اصلاحطلبانه برای آزادی و فرار محافظه کارانه از پاسخ به آن، کجا باید ایستاد؟ پاسخ به این سوال سالهاست در غرقاب سیاسیکاری انتخاباتی به محاق رفته است.
شاید در یادداشت بعدی دربارهاش سخن بگوییم.
🆔️ @yaminpour
هدایت شده از کتاب جمکران 📚
14.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 انتشارات کتاب جمکران هفتادهزارمین نسخه اثری که چهره هنر انقلاب ، آن را معجزه زندگی اش نامید، وارد بازار نشر کرد.
📚روایت داستانی از زندگی و زمانه خاتم الفقهاء والمجتهدین شیخ مرتضی انصاری
📙 #نخل_و_نارنج
🖋 #وحید_یامینپور
ا🛒خرید:
🔗 https://ketabejamkaran.ir/72161
📙📙📙📙📙
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabeJamkaran
🔸️
🔸️
بر اساس مصوبه سال ۹۵ دولت، مدیران صندوقهایی مثل بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی میتوانند تا ۲۱ برابر کف حقوق کارگران، حقوق دریافت کنند.
امسال مجلس این حقوق ۲۱ برابری را به ۱۵ برابر کاهش داد. ولی وقتی مدیران میتوانند "پانزده برابر" حقوق بگیرند بهتر است #روز_کارگر راتبریک نگویند.
🆔️ @yaminpour
🥀
این چند بیت هم هدیه حقیر به برادران و خواهران رنجدیدهی افغانستانی:
اشک دوصد هزاره چکیده است بر تنت
انبوه گیسوان بریده است بر تنت
از غنچه های سرخ که روئیده روی خاک
بالا بلندِ سرو، خمیده است بر تنت
بُهت است در نگاه پدر، خیره بر زمین
هرگز نگفت، آه، چه دیده است بر تنت
ای از میان نسل بشر دستچین شده!
رنج اصیل عصر رسیده است بر تنت
زنهار! ای صنوبر مَه روی تنگ چشم
تیغ هزار چشمْ دریده است بر تنت
🥀
#دشت_برچی #افغانستان #افغانستان_تسلیت
@yaminpour
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 انقلاب اسلامی در مرحلهای است که باید بر دستگاه نَبَأ فاسق و امپراطوریهای رسانهای غرب غلبه کند.
انشاءالله اگر در انتخابات پیشِ رو، ظرفیت ملت ما این باشد که از فضاسازیهای رسانههای جهانی عبور کنند، پیشرویِ انقلاب تسریع خواهد شد.
💠 آیتالله میرباقری:
«مرحلهای که امروز، انقلاب اسلامی باید از آن عبور کند مرحله عبور از جنگ رسانهای دشمن است؛ یعنی در مرحله تولید دستگاه نَبَأ هستیم.
ما پیش از این، از فشار اهرم #جنگ_نظامی دشمن عبور کردیم. یعنی دیگر با حرکت نظامی نمیخواهند و نمیتوانند ما را نابود کنند.
ما از فشار اهرم #جنگ_دیپلماتیک هم عبور کردیم؛ دو دهه است داریم مذاکره میکنیم و در مجموع نتوانستند انقلاب اسلامی را در مذاکره شکست دهند. در این مذاکرات، پنج قدرت برنده جنگ جهانی یک طرف نشستند و میخواستند ما را مهارِ دیپلماتیک بکنند و نتوانستند.
انقلاب اسلامی در فتنه ۸۸، نرمافزار #انقلاب_مخملی را شکست و امروز از مرحله #جنگ_اقتصادی و تحریم هم در حال عبور است.
یعنی ملت ما و انقلاب ما ابزارها و اهرمهای فشار دشمن را دارد کُند و نابود میکند و از کار میاندازد، بهطوری که نمیتوانند با کشورهای دیگر هم اینطور برخورد کنند.
مرحلهای که ما الآن در آن هستیم، مرحله خبرسازی و تولید نَبَأ است. به تعبیر ادبیات دینی، مرحله مقابله با نبأ فاسق است که در سوره حُجُرات از آن بحث شده است. دنیای مجازی و ارتباط لسانیای که مدیریتش دست غرب است، ولو به شما هم اجازه حضور بدهند، مادامی که مدیریتش در دست آنهاست، محیط نجوای شیطان است. #سوره_حجرات را ببینید. اگر به دستگاه خبرسازی آنها که نبأ فاسق است گوش فرا دادی، اقتتال و درگیری و سوءظن و تنابز بالالقاب و تجسس و بدگویی و غیبت ایجاد میکند. اگر به این نبأ فاسق گوش بدهی، چنین اتفاقاتی میافتد. امت مؤمن اگر میخواهد بر رقیب پیروز بشود باید بر دستگاه نبأ و خبرش، که حالا امروز مدرن شده شده و بر اهرم امپراتوریهای رسانهای و #جنگ_رسانهای غلبه کند و از آن عبور کند. ما الآن در این مرحله هستیم.
بدانید در این #انتخابات_ریاست_جمهوری هم دشمنان با تمام قدرت رسانهایشان به صحنه میآیند و میخواهند که غربگراها را سر کار بیاورند. انشاءالله اگر این بار ظرفیت امت ما این باشد از فضاسازیهای رسانههای جهانی عبور کنند، انشاءالله حرکت انقلاب تسریع خواهد شد.» ۱۴۰۰/۲/۳۰
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3824
#انتخابات
☑️ @mirbaqeri_ir