🔰 مانیتاریسم یا پول گرایی
✍ نهضت پول گرایان در دهه ۱۹۳۰ میلادی توسط هنری سایمون و جیکوب واینر از کالج شیکاگو آغاز شد. هر چند جیمز انجل و کلارک واربرتون از دانشگاه کلمبیا نیز از پایهگذاران این مکتب محسوب میشوند. این مکتب فکری در نیمه دوم دهه ۱۹۵۰ در جهان مطرح شد. آنها تبلیغ میکردند که سیاست پولی از قاعده ثابتی، همچون رشد معمول و ثابت حجم پول پیروی میکند.
▫️ طرفداران پول گرایی یا مانیتاریسم، اعمال سیاست های مالی از سوی دولت ها را نامناسب و اقدام ضعیفی در اقتصاد می دانستند. با این حال، در دهه ۱۹۸۰ که ارتباط بین عرضه پول و تورم کمتر شد و نهایتا تاثیر مانیتاریسم نیز در اقتصاد کاهش یافت که این مسئله باعث شد تا به مرور این تفکر اقتصادی فراموش شود.
▫️ به صورت کلی، مبنای اصلی تفکر پول گرایی این است که حجم پول تعیین کننده اصلی در اقتصاد است و مباحث بسیاری از پدیده های اقتصادی را باید از پول آغاز کرد و به صورت کلی، سیاست های پولی چیز جز تضمین ثبات قیمتها (price stability) نیست. پولگرایی در واقع احیای دوباره نظریه مقداری پول است که به زبان ساده میگوید تقاضای پول متناسب با خروجی واقعی اقتصاد و سطح عمومی قیمتهاست. بیان سادهتر این نظریه این است که افزایش عرضه پول در صورتی که متناسب با افزایش حجم اقتصاد (تولید ناخالص واقعی) نباشد، به افزایش قیمتها خواهد انجامید.
▫️ پول گریان عموماً طرفدار بازارهای مستقل از دخالتهای دولت بودند و دولتها را اغلب به مثابه عاملی غیرکارآمد تلقی میکردند و گرایش به دولتهای کوچک و بازارهای آزاد دارند و تمایل به اجتناب از سیاستهای فعال دولت و ترجیح مقررات قانونی را دارند.
✔️ادامه دارد.....
#مانیتاریسم
#پولگرایی
#یاران_همدل
http://eitaa.com/yaranhamdel
🔰 میلتون فریدمن و پول گرایی
✍ میلتون فریدمن چهره برجسته مکتب پولگرایی است. وی در ارائه تئوری مانیتاریسم بیان کرد که دولت ها باید هر ساله به میزان ثابتی تامین پول را افزایش دهند تا از این طریق عرضه پول نیز افزایش یابد. نهایتا این اتفاق می تواند شرایط ذخیره پول در سال آینده را برای کسب و کارها مشخص کند و اقتصاد هر ساله با رشد ثابتی به پیش خواهد رفت و نرخ تورم نیز در سطح پایین باقی خواهد ماند.
▪️ ▪️ پول گرایی و رویکرد اختیاری
▫️ یکی از ویژگیهای پولگرایی در حوزه سیاستهای پولی رویکرد قاعده محور و تعهدی آنهاست که سیاستگذار بر اساس قواعد از پیش مشخص کار را پیش میبرد، آنها نقدهای جدی به رویکرد اختیاری (discretionary) در سیاست پولی دارند؛ همان رویکردی که توصیه میکند سیاستگذار آزادی عمل داشته باشد تا بر اساس تشخیص خود از شرایط خاص و موردی تصمیم بگیرد.
▫️ آنها معتقدند به دلایل متعدد؛ چنین رویکردی ناپایداری در اقتصاد را در پی دارد. پولگرایی را اغلب در برابر دیدگاههای جان مینارد کینز قرار میدهند؛ کینز هوادار استفاده گسترده از سیاستهای مالی و افزایش مداخله و هزینههای دولت بود و فرآیند بازار را ناپایدار میدانست، ولی پولگرایان و بهویژه فریدمن از مخالفان کسری بودجهاند و مقرراتزدایی و کاهش مداخله و اندازه دولتها را دنبال میکنند.
✔️ادامه دارد.....
#مانیتاریسم
#پولگرایی
#یاران_همدل
http://eitaa.com/yaranhamdel
🔰 نقدها به پولگرایی
▫️ نقدها به پولگرایی کم نبوده است، بهویژه انتقادهایی که در سالهای پایانی دهه 1970 و آغاز دهه 1980 همراه با پیامدهای شوک نفتی، از بین رفتن سیستم پایه طلا برتون وودز و رواج گسترده ابزارهای مالی مطرح میشد و منتقدان معتقدند پولگرایی توضیح مناسبی برای آنها ندارد.
با این حال نقدهای سازنده پولگرایان به اندیشههای کینز توانست این دیدگاه را بارورتر و آن را تصحیح کند، دیدگاههای نوکینزی حاصل بازنگری در اندیشههای آغازین کینز بود که ردپای دیدگاههای پولگرایان در این تحول فکری را نمیتوان نادیده گرفت.
#مانیتاریسم
#پولگرایی
#یاران_همدل
http://eitaa.com/yaranhamdel
کانال یاران همدل
🔰 برگی از داستان استعمار قسمت چهل و هشتم تب طلا ســـــــرخ پوستهایی که به قانون دولت سفیدها گردن
📜برگی از داستان استعمار
قسمت چهل و نهم:
شاهین سیاه
بسیاری از سرخ پوستان نه به اعلامیه تقدیر توجه کردند ونه به وعدههای جدید سفیدها که باز هم به آنها قول میدادند، زمینهایی را «تا هنگامیکه سبزه میروید» به سرخ پوستها اختصاص خواهند داد؛ یکی از این افراد «شاهین سیاه» رئیس قبیله فوکس بود.
او اعتقاد داشت آمریکاییها تنها با زبان دروغ و فریب صحبت میکننـد و هیچگاه نباید به آنها اعتماد کرد.
شاهین سیاه قبیله اش را با سه قبیله دیگر به نام وینه باگو، پتاووتامی و کیکاپو متحد کرد و به مهاجران جدید اعلان جنگ داد.
اتحاد چهار قبیله سرخ پوست برای آمریکاییها به دردسر بزرگی تبدیل شده بود؛ به ویژه آنها که سرخ پوستها از جنگ رو در رو پرهیز میکردند.
آنها به دستههای کوچک تقسیم شده بودند و در کوه و دشت به ستونهای سربازان و باشگاههای آنها حمله میکردند و دوباره ناپدید میشدند.
این وضع بسیاری از سران ایالات متحده را به فکر واداشته بود که رفتار خشونت آمیز با سرخ پوستها گاهی میتواند هزینههای بسیاری داشته باشد و باید به گونه ای آنها را وادار کرد که از زندگی گذشته خود دست بکشند، شیوه زندگی آمریکایی را بپذیرند، پایبند زمین، شهر و تجارت شوند و شکار و زندگی در طبیعت را رها کنند.
در این میان رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد جالبی داشت «از سرخ پوستان بخواهیم به جای آن که با سربازان ما بجنگند و کشته شوند، در زمینهای کوچکی خانه بسازند و مشغول کشاورزی شوند. بعد آنها را به پذیرفتن زندگی متمدنانه آمریکایی تشویق کنیم.
اکنون آنها با سفیدها تجارت میکنند و کالا میخرند، بدهی به بار میآورند و برای پرداخت بدهیهایشان مجبور میشوند زمینهایشان را واگذار کنند.»
درحقیقت رئیس جمهور حتی برای همان قطعههای کوچک زمین که ممکن بود در برابر آن دشتهای وسیع به سرخ پوستان داده شود، نقشه کشیده بود، اما فرماندهان ارتش که در حال جنگ با شاهین سیاه بودند. به نقشههایی نیاز داشتند که زودتر به نتیجه برسد.
آنها سرانجام با گروهی از قبیله وینه باگو مذاکره و آنها وادار به خیانت به شاهین سیاه کردند.
وینه باگوها قبول کردند که در برابر بیست رأس اسب و صد دلار پول نقد، شاهین سیاه را به دامی بکشانند که آمریکاییها برای او پهن کرده بودند.
شاهین سیاه با همین حیله اسیر شد. او را به پایتخت آمریکا بردند تا به عنوان رهبر شورشیها در برابر چشمهای تماشاگران کنجکاو بایستد؛ اما شاهین سیاه در برابر سفیدها شروع به سخنرانی کرد: «من هیچ خطایی نکرده ام که باعث خجالت یک سرخ پوست شوم. من با سفیدهایی جنگیدم که سال به سال، قـدم بـه قـدم، با دروغ و فریب جلو میآمدند تا زمینهای ما را از چنگمان بیرون بکشند. اگر یک سرخ پوست مثل شما دروغگو باشد، از قبیله اخراج میشود تا گرگها او را بدرند. مردان سفید معلمان بدی هستند، آنها به سرخ پوستها لبخند میزنند تا گمراهشان کنند، با سرخپوستها دست میدهند تا فریبشان دهند. آنها مانند مار به میان ما خزیدند و ما را مسموم کردند».
کسانی که صحبتهای شاهین سیاه را میشنیدند. این جملات رئیس جمهور را هـم بـه خاطر داشتند: «اگر نتوانیم سرخپوستها را به راه راست هدایت کنیم، باید آنها را از بین ببریم».
شاهین سیاه به زندان منتقل شد و پس از مدتی از دنیا رفت.
اسکلت او را از بقیه اجزای بدنش جدا کردند و آن را به فرماندار ایالات «آیـوا» که تازه تأسیس شده بود، هدیه کردند.
فرماندار تازه کار، اسکلت شاهین سیاه را به عنوان یک شیء زینتی در دفتر کارش گذاشت.
📚سرگذشت استعمار #مهدی_میرکیایی، ج۵ ص۵۶
#استعمار
#یاران_همدل
http://eitaa.com/yaranhamdel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چرا بنیصدر دنبال دستگیری شیرودی بود!؟
🎙خبر دستگیری شیرودی تو کل ممکلت میپیچه و این اصلا به نفع آقای بنیصدر نیست!
✍فیلم آسمان غرب رشادت، غیرت و میهندوستی خلبان شهید علیاکبر شیرودی و دیگر همرزمانش را در روزهای آغازین جنگ تحمیلی به تصویر میکشد.
#یاران_همدل
http://eitaa.com/yaranhamdel
کانال یاران همدل
🔰 فلسطین از منظر امام خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی ✅ صهیونیسم و اسرائیل ″بزرگترین خطر براى حا
🔰 فلسطین از منظر امام خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی
✅ صهیونیسم و اسرائیل
″سوءاستفاده اسرائیل از حوادث جهان″
اما شما که(اشاره به دولت صدام و آمریکا) کار خودتان را با یک تجاوز شروع کردید و منافعتان با منافع
آمریکا اصطکاك پیدا کرد و دو نفرى به جان هم افتادید، نتیجهاش این است که ملت عراق و مردم منطقه، در این بین متضرر مىشوند. از این اقدام، چه
کسى استفاده مىکند؟ اسرائیل خبیث.
(سخنرانى در دیدار مجمع نمایندگان طلاب و فضلاى حوزه علمیه قم - ۱۳۶۹/۱۱/۰۴)
ادامه دارد...
#جهاد_تبیین
#فلسطین_از_منظر_امام_خامنهای
#یاران_همدل
http://eitaa.com/yaranhamdel
کانال یاران همدل
🔰 خداوند الموت ✅ تاریخ فرقۀ اسماعیلیه–حسن صباح ۲) پیکی از خراسان 🎬 قسمت ۱۰ ادامه قسمت قبل عل
🔰 خداوند الموت
✅ تاریخ فرقۀ اسماعیلیه–حسن صباح
۲) پیکی از خراسان
🎬 قسمت ۱۱
ادامه قسمت قبل
علی کرمانی چون می دانست که محمود سجستانی در فرقه باطنیه از حیث مرتبه بالاتر از او میباشد گفت ای زبردست آیا تو فهمیدی که منظور خداوند از اینکه باید تا قیامت صبر کرد چیست؟ محمود گفت من نفهمیدم که او چه میخواست بگوید. علی کرمانی گفت ای زبردست تو از برجستگان قوم هستی و مرتبهات بین ما از مرتبه رفیق بالاتر است و چگونه نتوانستی بفهمی که خداوند از صبر کردن تا قیامت چه منظور دارد؟ محمود سجستانی گفت: من از اسرار اطلاع ندارم برای اینکه بین ما فقط دو نفر از اسرار اطلاع دارند. یکی خداوند و دیگری داعی بزرگ و تا وقتی یکی از ما به مرتبه داعی بزرگ نرسیم از اسرار اطلاع حاصل نخواهیم کرد. چون هر
گوش قوه شنیدن اسرار را ندارد و اسراری که خداوند به داعی بزرگ میگوید بقدری با اهمیت است که دیگران اگر آن را بشنوند خود را گم میکنند. ولی با اینکه من از اسرار اطلاع ندارم حدس می زنم که یک واقعه بزرگ در پیش است. علی کرمانی پرسید واقعه مزبور از چه نوع میباشد؟ محمود سجستانی گفت من نمیتوانم بگویم که آن واقعه از چه نوع میباشد. علی کرمانی پرسید ای زبر دست آیا فکر می کنی که از نوع بلایای سماوی یا ارضی باشد؟ محمود سجستانی گفت شاید بلائی از آسمان نازل شود و عدهای کثیر از مردم را به هلاکت برساند و یحتمل زمین به لرزه درآید و شهرها را در خود فرو ببرد علی کرمانی گفت ولی من از فحوای کلام خداوند اینطور فهمیدم که بعد از اینکه قیامت بر پا شد او مبادرت به اقداماتی بزرگ خواهد کرد. محمود سجستانی جواب داد من هم چنین فهمیدم و بعد از قیامت خداوند قصد دارد که دست به کاری بزرگ بزند. علی کرمانی گفت ای زبردست آیا تو می توانی پیشبینی کنی که آن واقعه سماوی یا ارضی چه موقع به وقوع خواهد پیوست؟ محمود سجستانی پاسخ داد من چگونه میتوانم تاریخ وقوع آن حادثه را پیشبینی کنم ؟! علی کرمانی گفت آیا تو نمی توانی پیشبینی کنی که تاریخ وقوع آن حادثه نزدیک است یا دور؟ محمود گفت این یکی را می توانم پیشبینی کنم و بگویم که تاریخ وقوع حادثه دیر نیست و ما اگر بعد از حادثه مزبور زنده بمانیم خواهیم توانست که ناظر اقدام خداوند باشیم و بفهمیم او چه خواهد کرد. علی کرمانی گفت آیا می توانی پیشبینی کنی که آن واقعه چند سال دیگر اتفاق خواهد افتاد؟ محمود سجستانی جواب داد من تصور می کنم که آن واقعه از پنج تا ده سال دیگر اتفاق می افتد و شاید هم زودتر اتفاق بیفتد. بعید نیست که بعد از وقوع آن حادثه، اگر از بلایای آسمانی یا زمینی باشد ما مثل عدهای دیگر به هلاکت برسیم. ولی هرگاه زنده بمانیم به گمان من، در یکی از درخشندهترین اعصار زندگی این قوم بسر خواهیم برد و زندگی قوم ما بعد از آن حادثه بکلی تغییر خواهد کرد. علی کرمانی پرسید تغییری که در زندگی این قوم بوجود می آید از چه نوع است، آیا سبب بهبود وضع زندگی مردم میشود یا این که زندگی آنان را بدتر میکند؟ محمود سجستانی گفت منظور من از این قوم ما نیستیم چون زندگی ما خوب است و نسبت به سکنه سایر نقاط با رفاهیت زندگی میکنیم و در اینجا مسکین وجود ندارد و هیچکس را نمی توانی پیدا کنی که مستحق زکوة باشد و همه به اندازهای که گذران کنند دارند و بعضی هم بیش از میزان گذران خود دارا میباشند. در اینجا اگر کسی بیمار شود در بیمارستان تحت معالجه قرار میگیرد و تا موقعی که بیمار است همسایگانش کارهای او را در کشتزار و باغ او به انجام میرسانند ولی در خارج از اینجا اینطور نیست و به هر کجا که بروی مشاهده میکنی که شماره افراد بیبضاعت بیش از آنهائی است که بضاعت دارند و عدهای نیز مسکین و سائل در هر یک از شهرها دیده میشود. در عوض عدهای معدود ثروتهای هنگفت جمعآوری کردهاند و میکنند و از جمله خواجه نظامالملک دو هزار و پانصد قریه ششدانگ دارد. آیا ممکن است که این ثروت هنگفت را جز از راه ظلم بدست آورد؟ اما خداوند ما میگوید دارو را به همان قیمت که تمام میشود بخریداران خراسان و اصفهان و ری و کاشان و جاهای دیگر بفروشیم که بر آنها تحمیل نشود و خداوند ما حتی از تحصیل سود مشروع که حق هر بازرگان است صرف نظر مینماید. علی کرمانی گفت: ای زبردست تو راست میگوئی و خداوند ما مردی
رحيم
است.
ادامه دارد...
#خداوند_الموت
#یاران_همدل
http://eitaa.com/yaranhamdel
تنبلی و بی حوصلگی_41.mp3
13.44M
#تنبلی_و_بی_حوصلگی ۴۱
#استاد_شجاعی 🎤
برای اوج گرفتن در آسمان عشق الهی؛
باید بتونی بین بخش های حیوانی و انسانی خودت تعادل برقرار کنی.
تغذیه بیش از حد بخش حیوانی مارو از رسیدن به معشوق اصلی ِ ما یعنی الله باز میداره!
#یاران_همدل
http://eitaa.com/yaranhamdel
تربیت شدن امام علی (ع).mp3
9.35M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔰 ماجرای قحطی بزرگ شهر مکه🕋 و رفتن امام علی(ع) به خانه حضرت محمد(ص)
🔵 هنوز بوی عطر🌹 رسول خدا(ص) را یادم می آید، ایشان با محبت من را در آغوش خود میگرفتند و...
قسمت چهارم
#امیرالمؤمنین_امام_علی(ع)
#یاران_همدل
http://eitaa.com/yaranhamdel
قلب سالم ۱۷_1.m4a
11.67M
🔺#قلب سالم ۱۷
قسمت هفدهم 🌱
🌾 معامله با خدا ✨
استاد حاجیه خانم رستمی فر ☀️
#یاران_همدل
http://eitaa.com/yaranhamdel
کانال یاران همدل
🔰 گشت ارشاد ❓چرا با گشت ارشاد موافقید؟ ✅ سیرۀ اهل بیت(ع) ″فرهنگ مواجهه با بدپوششی در سیره اهل ب
🔰 گشت ارشاد
❓چرا با گشت ارشاد موافقید؟
✅ سیرۀ اهل بیت(ع)
۲. تشویقی ـ تنصیحی
– ادله عام و خاص
۱. پیامبر اکرم(ص):
«اسْتَعِینُوا علی النِّسَاء بالعَریِ اَن احداهُنّ إِذا کَثُرَت ثِیَابهَا وَحَسَنَت زینَتها اعجَبَها الْخُرُوج»
از کمی لباس برای نگهداشتن زنان کمک بگیرید؛ زیرا وقتی زن لباس فراوان و زینت کامل دارد، مایل به بیرون رفتن (و خودنمایی) است.»
(پاینده، نهج الفصاحه/ص۲۰۹)
۲. امام علی(ع):
«انَّما یَنْبَغی لِاهْلِ الْعِصْمَهًِْ …»
سزاوار است اهل تقوا بر اهل معصیت و گناه ترحم کنند و با رحمت با آنان برخورد نمایند و با رفتار شایسته آنان را درمان کنند.»
(سیدرضی، نهجالبلاغه/خطبه۱۴۰)
بر این اساس آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز باید همچون طبیبان دلسوز، بیماران مبتلا به بی عفتی و بدپوششی را درمان کنند و به آنان با دیده رحمت و لطف و هدایت بنگرند.
۳. امام علی(ع) می فرماید:
در یک روز بارانی همراه رسول خدا(ص) در بقیع نشسته بودیم که زنی سوار بر درازگوشی عبور کرد. دست حیوان داخل گودالی افتاد و زن به زمین خورد. رسول خدا(ص) چهره مبارکش را برگرداند. اصحاب عرض کردند: ای رسول خدا، آن زن، شلوار پوشیده است. پیامبر سه بار فرمودند: خدایا، زنانی را که شلوار میپوشند مورد مغفرت قرار بده. ای مردم از شلوار استفاده کنید، چرا که شلوار بهترین پوشش شما است و با آن زنانتان را هنگامی که از خانه خارج می شوند، حفظ کنید.»
(مستدرک الوسائل/ج۳/ص۲۴۴)
۴. حضرت محمد(ص) میفرماید:
بهترین زنان شما کسانی هستند که بچه زا باشند، با شوهران خود مهربان باشند، با حجاب و پوشیده باشند، در بین طایفه خودشان با عزت باشند، در مواجهه با شوهران خود متواضع و نرمخو باشند، برای شوهران خودشان آرایش و زینت دهند، در میان نامحرمان و در جامعه عفیف باشند، سخن شوهران خود را گوش داده و اطاعت کنند، و هرگاه که با شوهران خود خلوت می کنند خود را کاملاً در اختیار آنها بگذارند و…»
(بحارالانوار/ج۱۰۳/ص۲۳۵)
ادامه دارد...
#گشت_ارشاد
#یاران_همدل
http://eitaa.com/yaranhamdel