eitaa logo
کانال یاران همدل
94 دنبال‌کننده
13.6هزار عکس
13.6هزار ویدیو
105 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال یاران همدل
🔰 غدیر خم - عید ولایت ✅غدیر، زمینه ساز استمرار حرکت پیامبر خاتم(ص) عید غدیر، عید بسیار بزرگ و خا
🔰 غدیر خم - عید ولایت ✅رشحه‌ای از رشحات ولایت در اسلام اگر ملتها قطع نظر از مذاهب و ادیانی که بر آنها حاکم است، بخواهند راه سعادت را پیدا کنند، باید به ولایت اسلامی برگردند. البته این ولایت اسلامی به شکل کامل در یک جامعه اسلامی عملی است. چون ولایت بر اساس ارزشهای اسلامی – یعنی عدالت اسلامی، علم اسلامی و دین اسلامی - است؛ اما به شکل غیر کامل در همه ملتها و در میان همه جوامع عملی است. اگر می‌خواهند کسی را به عنوان رهبر و حاکم بر جامعه انتخاب کنند، سراغ آن کسی که سرمایه‌داران معرفی می‌کنند، نروند؛ سراغ پارساترین و پاکترین و بی اعتناترین انسانها به دنیا بروند؛ آن کسی که قدرت را سرمایه شخصی خود به حساب نمی‌آورد و از آن برای سود شخصی خویش استفاده نمی‌کند. این، رشحه ای از رشحات ولایت در اسلام است و دمکراسی‌های جاری عالم از آن بی نصیبند. این، از برکات اسلام است. لذا از اول انقلاب هم همین عنوان ولایت و ولایت فقیه - که دو مفهوم است؛ یکی خود مفهوم ولایت، یکی اینکه این ولایت متعلق به فقیه و دین‌شناس و عالم دین است - از طرف کسانی که در حقیقت تحمل این بافت ارزشی کامل را نمی‌توانستند و نمی‌توانند بکنند، مورد تعرض شدید قرار گرفت. امروز هم همین طور است. خوشبختانه مردم این راه را شناخته‌اند. این از برکات غدیر و اسلام و زندگی امیرالمؤمنین و نیز حکومت کوتاه آن بزرگوار است. http://eitaa.com/yaranhamdel
🔰علل تزلزل تمدن غرب ۱) آثار کور دلی تمدن غربی «أَفَلَمْ يسيرُوا فِي الأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يعقِلُونَ بِها أَوْ اذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الأَبْصَارُ وَلَكِنْ تَعْمَى القُلُوبُ الَّتِي فِي الصدور» «آیا در زمین گردش نکرده‌اند تا دلهایی داشته باشند که با آن بیندیشند، یا گوشهایی که با آن بشنوند؟ در حقیقت چشمها کور نیست لیکن دلهایی که در سینه‌هاست کور است.» (حج/۴۶) ای پیامبر؛ آیا کسانی که با انبیاء و دین الهی مقابله می‌کنند با یک سیر تاریخی جغرافیایی و با نگاهی عبرت‌انگیز، از طریق قلب و عقل، به جهان نظر کرده‌اند؟ اگر عبرت می‌گرفتند سنت نابودی ملتها و تمدنها را می‌دیدند و علت نابودی و اضمحلال آنها را درک می‌نمودند و خودشان را از خطر اضمحلال نجات می دادند، ولی اینها عبرت نگرفتند؛ چرا که چشم قلبشان کور بود هر چند چشم سرشان کور نبود. ″چگونگی‌ها؛ حجاب چرایی‌ها″ آیه فوق در رابطه با کسانی که مقابل انبیاء ایستاده‌اند می‌گوید؛ آنها چگونگی سقوط ملتها را دیدند اما از چرائی آن سؤال نکردند. فرق است بین سؤال از چگونگی حوادث و سؤال از چرائی آنها، به عنوان مثال؛ یک وقت از شخصی سؤال می‌کنید چگونه به خانه رفتید؟ ولی یک وقت سؤال می‌کنید چرا به خانه رفتید؟ سؤال از چگونه رفتن با سؤال از چرا رفتن تفاوت دارد. سؤال در مورد از بین رفتن یک تمدن نیز چنین است. شاید بدانید که فلان تمدن از طریق یک حادثه طبیعی مثلاً وزش طوفان نابود شد، ولی ندانید چرا نابود شد. آگاه شدن از چگونگی اضمحلالِ یک تمدن عبرت‌آور نیست تا بتوان از طریق آن بصیرت یافت و حیات خود را از نابودی نجات داد، بلکه علم به چرائی اضمحلال می‌تواند برای ما عبرت و بصیرت بیاورد و باعث حفظ جهت حیات مان گردد. متأسفانه علم جدید چگونگی وقوع حادثه را بیان می کند و با تمرکز مطلق روی چگونگی وقوع حادثه، ما را از چرائی حادثه غافل می‌کند. این یکی از شاخصه‌های اصلی تمدن جدید است زیرا تمدنی است حسی و در نگاه حسی فقط چگونگی حوادث مطرح است نه چرائی آنها. هنگامی که از چرائی حوادث سؤال می‌شود در جواب ما چگونگی حوادث را پاسخ را می‌دهد. علم تاریخ نیز چگونگی حوادث را بیان می‌کند. چرائی حوادث را باید از قرآن پرسید. اگر ابن خلدون هم در مقدمه جامعه شناسی خود توان بیان چرائی حوادث را دارد چون به عنوان یک مسلمان شاگردی قرآن را کرده است. جواب این که چرا ملتها نابود شدند را خداوند در قرآن به ما داده است. قرآن کتاب هدایت است و در کتاب هدایت، بحث از چرائی نابودی ملتها و تمدنها است. قرآن چگونگی از بین رفتن یک قوم را به طور مبهم بیان می‌کند و زود از آن می‌گذرد. زیرا دانستن چگونگی اضمحلال یک قوم ما را به هدایت نزدیک نمی‌کند، بلکه فهمیدن چرائی قضیه است که می‌تواند چراغ راه هدایت گردد. شما می‌توانید خود را ارزیابی کنید. اگر آدم حسی هستید «چگونگی» مسئله برایتان مهم است و اگر آدم معنوی باشید «چرائی» مسئله برایتان اهمیت دارد. مثلاً اگر این سؤال برایتان اهمیت داشت که زمین چگونه به وجود آمد؟ که بحث علم امروزی است- بیشتر به ظاهر عالم نظر دارید ولی اگر این سؤال برایتان اهمیت داشت که چرا زمین به وجود آمد، نگاهتان به سنت‌های غیبی عالم است. این که انسان چگونه به وجود آمد، یک بحث است و این که چرا انسان به وجود آمد، بحث دیگری است، علم امروزی در جواب به سؤال دوم ساکت است. بحث از غایت‌ها، نگاه عمیق عقلی به حوادث عالم است و این نگاه است که معنی حقیقی و جایگاه پدیده‌ها روشن می‌شود. قرآن می‌فرماید: «آیا در زمین سیر نمی‌کنند تا قلبی پیدا کنند که بتواند تعقل کند و راز نابودی تمدنها را بفهمند؛ «فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها» توجه داشته باشید که آیه مذکور ما را متوجه قلبی می‌کند که می‌تواند تعقل کند، نه ذهنی که مفاهیم را در خود جای دهد. ذهن ما عموماً پر از وهم و خیالات است ولی عقل آن استعدادی است که اگر درست به کار گیریم ما را متوجه غایت‌ها و هدفها می‌نماید و نظر ما را به نهایت کارها می‌کشاند و فلسفه وجودی‌مان را بیان می کند. اگر با بینش صحیح یعنی بینشی که قرآن به ما می دهد در عالم سیر کنید، قلبی پیدا می کنید که در عین رؤیت حقایق، ریشه اصلی نابودی ملتها را می‌فهمد «او اذانٌ يَسْمَعُونَ بِها» یا گوشهایی پیدا می کنند که واقعاً شنواست و صدای خُرد شدن استخوانهای ستم را در زیر فشار سنتهای الهی می‌شنود. حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام هنگامی که به قبرستان رفته بودند، فرمودند من همین الان صدای اهل قبرستان را که از عذاب در حال فریاد زدن هستند می شنوم. زید بن حارثه نیز به رسول خدا صلی الله علیه و آله عرض کرد؛ «همین الآن صدای شعله‌های آتش را می‌شنوم. (الکافی، ج۲، ص۵۳) لازمه این نوع شنیدن خوب فکر کردن و تزکیه نمودن و عبرت گرفتن است. ادامه...👇
کسانی که روبروی انبیاء می‌ایستند چشم دلشان کور است، قلب صنوبری آنها کار می‌کند و گوششان نیز صداهای عادی را می‌شنود و چشمشان پدیده‌های مادی را می‌بیند ولی در دیدن حقایق، کوراند و در شنیدن معانی، کر و بی عقل‌اند، زیرا از حد ظاهر به باطن نمی‌روند. می‌فرماید: «فَإِنَّها لا تَعْمَى الأَبْصَارُ وَلكِنْ تَعْمَى القُلُوبُ الَّتِي فِي الصُّدُور» آنها از نظر چشم سر کور نیستند، ولی آن چشم قلبی که در سینه آنهاست کور است. ملتی که نتواند سنت الهی را بفهمد تا از ظاهر عالم به باطن آن نظر کند و تمدنی که از حس‌زدگی خارج نشود، سرنوشتش نابودی است. تمدن و ملتی که از حس ظاهر بالاتر نیاید و در شاکله و شخصیتش وحی و شهود و معنویت و روحانیت جایگاهی نداشته باشد حتماً از بین می‌رود. http://eitaa.com/yaranhamdel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📿 ذکر روز یکشنبه «یٰا ذَالْجَلالِ وَالاِکْرام» «ای صاحب شکوه و بزرگواری» 🌺اَللّٰهُمَّ‌عَجِّل‌لِوَلیِّکَ‌الْفَرَج🌺 http://eitaa.com/yaranhamdel
16.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺روزت را تبرّک کن با یک سلام🌺 🌷اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ 🌹وَعَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ 🌷وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ 🌹وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ http://eitaa.com/yaranhamdel
🌷🌱 فضيلت روز غدير در کلام امام رضا(ع)🌱🌷 {وهُوَ اليَومُ الَّذي يأمُرُ جَبرَئيلَ عليه السلام أن يَنصِبَ كُرسيَّ كَرامَةِ اللَّهِ بِإِزاءِ بَيتِ المَعمورِ ويَصعَدُهُ جَبرَئيلُ عليه السلام، وتَجتَمِعُ إلَيهِ المَلائِكَةُ مِن جَميعِ السَّماواتِ ويُثنونَ عَلَى مُحَمَّدٍ ، ويَستَغفِرونَ لِشيعَةِ أميرِ المُؤمِنينَ وَالأَئِمَّةِ عليهم السلام ومُحِبّيهِم مِن وُلدِ آدَمَ عليه السلام . . . . وهُوَ اليَومُ الَّذي جَعَلَهُ اللَّهُ لِمُحَمَّدٍ وآلِهِ وذَوي رَحمَتِهِ.} «روز غدير روزى است كه به جبرئيل عليه‌السلام دستور مى‌دهد تخت كرامت الهى را در برابر بيت المعمور، قرار دهد و جبرئيل عليه‌السلام بالاى آن مى‌رود و فرشتگان از همه آسمان‌ها نزدش جمع مى‌شوند و به مدح و ثناى محمّد صلى‌اللّه عليه و آله مى‌پردازند و براى شيعيان امير مؤمنان و امامان عليهم‌السلام و دوستداران آنها از فرزندان آدم، طلب آمرزش مى‌كنند ...» 📚منبع: حکمت‌نامه رضوی ج۲، ص۳۰۲ http://eitaa.com/yaranhamdel
🕋صفحه۳۵سوره بقره 🕋 🌹تصویر آیات و ترجمه🌹 http://eitaa.com/yaranhamdel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا