هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
📢 سلوک جامع و واسع با عاشورا
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«عاشورا ما را به یک سلوک جامع و واسع دعوت میکند و خود عاشورا هم مرکبهای این سلوک را برای اهل راه هموار میکند؛ یعنی آن کشتیای که باید اهل سلوک بر آن سوار شوند و مراحل سلوک را طی کنند، را خود عاشورا فراهم کرده است.
عاشورا درواقع همۀ عالَم را با این دعوتِ سیّدالشُّهداء(ع) به دو گروه تقسیم کرده: جبهۀ حق و جبهۀ باطل. و اگر ما را به اجابت دعوت فرا میخواند، هم ما را به یک سلوک عارفانه و عاشقانه دعوت میکند که با تمام وجود وارد میدان شویم و خون خودمان را در راه خدای متعال و در محبّت اولیای خدا بدهیم، و هم ما را به یک سلوک توأم با صف و قتال دعوت میکند. اینطور نیست که عاشورا به یک سلوک صوفیانه دعوت کند! یک ضلع این سلوک، سلوکی کاملاً عاشقانه است، همان چیزی که شما اوج ظهور آن را در گودی قتلگاه را میبیند، «الهِی رِضاً بِقَضائِکَ تَسلِیماً لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ»، همهچیزِ خودش را داده و خودش را محتاج عنایت خدای متعال میداند. ولی یک بُعد دیگر سلوک سیّدالشُّهدا(ع)، درگیری و صف و قتال و محاربه است، آنهم محاربهای که همۀ تاریخ را به دو قسم تقسیم کرده: یا عاشوراییاند یا غیرعاشورایی. لذا آن دعوتی که حضرت میکنند دعوت به چنین میدانی است که باطنش تواضع و خضوع و سجده در مقابل خدای متعال و توسُّل به ولیّ خدا و معرفت و همراهی با او و فداکاری در راه اوست. این امر، خودش را در حوزه حیات اجتماعی انسان نشان میدهد و انسان را به بصیرت و موضعگیری و صف و قتال میرساند و حتّی در انسان نسبتبه جمادات و نباتات موضع ایجاد میکند، تا چه رسد نسبتبه عالَم انسانی. این دعوت جامع نیاز به یک بصیرت نافذ هم دارد. انسان اگر بصیرت نافذی نداشته باشد که پردهها را کنار بزند و بهخصوص آنجایی که حجابهای غلیظ و ظلمات شدید است (ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْض) را کنار بزند و باطنها را ببیند، و همچنین اگر انسان یک بصیرت واسعی نداشته باشد که بتواند تمامی جبهات حق و باطل را ببیند و بصیرتی که تمام ابعاد موضوع را مورد مطالعه قرار بدهد، سلوک مطلوب اتّفاق نمیافتد.
#تربیت_ولایی
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
📢 توجّه به بلای اولیاء الهی، شبهات را برمیدارد.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«درک ولایت و تصدیق اولیای خدا، از مدخل توجّه به بلاء و میثاق آنها امکانپذیر است. اگر انسان از مدخل بلای اولیای خدا وارد شد، آنگاه است که میتواند پای ولایتشان بایستد و آنها را تصدیق کند وگرنه تصدیق کردنِ ایشان کار سهل و آسانی نخواهد بود. در جریان موسای کلیم(ع) و جناب خضر(ع) کاملاً مشهود است؛ با اینکه موسی(ع) با ارشاد و امر خداوند متعال، معلّمی الهی پیدا کرده ولکن بهخاطر سختی آزمایشها و ابتلائات، توان تصدیق ایشان را ندارد و از همراهی با جناب خضر(ع) باز میماند. این جریان یک نمونه است و قابلمقایسه با سختی درک بلاء صدّیقۀ طاهره(س) برای اصحاب نیست. جریان صدّیقۀ طاهره(س) باعث شد که عدّهای، از تصدیق حضرت دست بردارند. شیطان در بسیاری از موارد با شبههها و وسوسههای سنگین، کار تصدیق را بسیار دشوار میکند و اگر انسان متوجّه به بلای اولیاء نباشد، نمیتواند به تصدیق برسد. این افراد که هزاران حدیث در فضیلتشان جعل شده، حضرت بهتنهایی در برابرشان ایستاده و آنها را غاصب مینامد و مسلّم است که آن صحابهای که بلای ولیّ خدا را درک نکردند، نمیتوانستند به تصدیق صدّیقۀ طاهره(س) برسند.
توجّه به بلای اولیای خداست که شبهات را برمیدارد. در جریان بردن امیرالمؤمنین(ع) بهسمت مسجد با دستهای بسته، نقل کردهاند که در بین راه فردی یهودی حضرت را با آن حال دید و شهادتین گفت. وقتی علّت امر را از او جویا شدند گفت، قدرت و شجاعت امیرالمؤمنین(ع) را در خیبر دیده بودم، حال که این چنین شخصیتی را دستبسته دیدم، یقین کردم که شمشیر زدن او و صبر و شکیباییاش هر دو برای رضای خداست وگرنه آن کس که باب خیبر را آنگونه از جای درآورد اگر همۀ کارهایش «لِلّه» نبود، امروز هرگز نمیتوانستند او را دستبسته ببرند.
در قضیۀ عاشورا بسیار از بزرگان مانند «ابنعباس» زمینگیر شدند و مثلاً سیّدالشُّهدا(ع) را نصیحت میکردند که خانواده خود را با خودش نبرد. این افراد قطعاً چون بلای حضرت را درک نکردهاند به تصدیق حضرت هم نرسیدند. از آن طرف، حضرت قمر بنیهاشم اباالفضل العبّاس(ع) نهتنها در اوج تصدیق است، بلکه در اوج تسلیم و محو شدن در سیّدالشُّهدا(ع) است؛ «أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصْدِيقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه». و شاید به جهت همین است که شب عاشورا که اصحابِ باقی مانده، هر کدام جملاتی مفصّل در وفاداری به سیّدالشُّهدا(ع) میگویند، قمر بنیهاشم(ع) یک کلمه میگوید و مینشیند. آیا او سخن گفتن بلد نبود؟ یا اینکه خود را به حساب نمیآورد و آنچنان تسلیم سیّدالشُّهدا بود که باعث میشد سخنی بر زبان نرانَد؟»
☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از دکتردباغ|آموزشقرآن
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏞 #قرآن_در_طبیعت
🏞 #آرامش_با_قــرآن
خـدای مهــربان 💞
با دوستــان نزدیکش 💞
اینگونه رفتار خواهد کرد 💞
#به_ترجمه_آیات_دقت_کنید
@tadabbor_quran
هدایت شده از دکتردباغ|آموزشقرآن
🤔 تا حالا یخ فروش دیدی؟! ❄️
اگه در مدت زمان خاصی یخهاشو نخرن، سرمایش از بین میره و ضرر میکنه
همه ما در دنیا مثل یخ فروشیم
یخها سریعاً در حال آب شدن هست ⏳
و اگه در مدت زمانِ محدودِ دنیا، از زمانمون درست استفاده نکنیم، سرمایمون که عمر ما هست از بین میره و ضرر میکنیم
🔮 مــواظــب ســرمــایهات بـاش 🔮
#فهم_قرآن_آسان_است
@tadabbor_quran
هدایت شده از دکتردباغ|آموزشقرآن
8.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قرآن_در_زندگی_امام_حسین
به نام نامیِ سر 😭 بسمهتعالی سر
بلند مرتبه پیکر 😭 بـلنـد بــالا سر
سرِمبارک حضرت برنیزه این آیهرا تلاوتکرد:
أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا
آیا گمان کردی اصحاب کهف و رقیم از آیات عجیب ما بودند؟ کهف آیه۹
و اینگونه حضرت خواست بفهماند که جریان کربلا❣عجیبترین و مهمترین واقعه است
سَرِ حسـ❤️ـین هم دستاز قـ💙ـرآن نکشید
@tadabbor_quran
هدایت شده از .
6.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پاسخ کوبنده و طوفانی مداح اهل بیت به سخنان اخیر مولوی عبدالحمید ...
https://eitaa.com/khatevelayat