eitaa logo
استاد ماهری
1.9هزار دنبال‌کننده
561 عکس
187 ویدیو
38 فایل
➖توسط ادمین اداره می شود. @mahdiar_0313👤
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸️ در روايت از امام صادق(ع) داريم؛ روزه هوس را مي كُشد «فَالصَّوْمُ يُميتُ هَوَي النَّفْس» يكي از امتيازات مؤمنين وارسته اين است كه اصلاً گرفتار ميل هاي پست نيستند، و روزه چنين هنري را دارد كه دردسر هوسراني را از سر ما بر مي دارد. بعـــد ادامــة روايت ايـن اســت: «وَ شَهْوةَ الطَّبْعِ» روزه؛ شهوت و ميل هاي سركش و افراطيِ طبع و طبيعت و بُعد حيواني شما را مي كُشــد. «وَ فيهِ حَياةُ القَلْبِ» و در روزه حيات قلب هست. مگر همة ما نمي خواهيم قلبمان بيدار شود و درك و فهممان اوج بگيرد؟ با روزه درك و فهم عوض مي شود، آن چيزهايي را كه مفيد نبود و دنبالش بوديم ـ با بيداري قلب ـ ديگر نمي خواهيم، و آن چيزهايي را كه مفيد بود و ميلي به آنها نداشتيم، اهميتش در قلبمان روشن مي شود و مطلوبمان مي گردد. اين جاست كه ابزار هدايت را دوست خواهيم داشت نه عوامل ضلالت را. اين جاست كه وجود عالَم غيب و ملائكه و قيامت را به نحوي و تا حدي احساس مي كنيم. چون وقتي قلب زنده شد، ادراك حقايق عاليه برايش ميسّر مي شود، ادراك بيشتر آن حقايق، بستگي به شدت حيات قلب دارد. 📌برگرفته از کتاب "روزه، دریچه ای به عالَم معنا" 📎اثر استاد اصغر طاهرزاده @razhayebandegi
رازهای رمضان۲.m4a
3.44M
♦️مهمترین عمل ماه رمضان چیست و چرا؟🤔 @razhayebandegi
🌙خواندن این متن را اصلا از دست ندهید! 🔻قديمي ها قصه اي عبرت آموز دارند، مي گويند: بين يك مار و يك زنبور مكالمه اي صورت گرفت، زنبور ادعا كرد زهرِ من كشنده تر از زهرِ تو است ولي چون هيكلم كوچك تر است آدم ها باورشان نمي آيد كه زهر من مي ميراند و چون مُردن را به خودشان القاء نمي كنند، زهر من تأثير واقعي اش را نمي كند و اين ترس مردم از هيكل توست كه مردم را مي كشد و نه زهر تو. بالاخره بنا شد براي اثبات ادعاي زنبور برنامه اي ترتيب دهند. قرار بر اين شد هر دو بروند در كلونِ -قفل قديمي- درِ باغي كمين كنند تا وقتي كه باغبان آمد و انگشت خود را داخل كلون كرد كه در را باز كند، روز اول مار انگشت باغبان را نيش بزند و زنبور بيرون بپرد و روز دوم كار را برعكس كنند، همين كار را كردند. در روز اول، باغبان يك مرتبه احساس كرد چيزي دستش را گزيد، دستش را بيرون آورد و ديد زنبوري پر زد و رفت، يك كمي مقاومت كرده ودستش را مكيد و رفت دنبال كارش، پيش خود گفت زنبور بود و چيزي نبود. روز بعد، زنبور نيش زد و مار خودش را از سوراخ نشان داد، باغبان فرياد زد واي! مار دستم را گزيد، و بيهوش شد. البته اين يك قصه است ولي نكته رواني دقيقي در آن نهفته است. با بيان اين داستان مي خواهيم عرض كنيم بعضي ها از ترس گرسنگي مي ميرند، نه اين كه گرسنگي آزارشان دهد، بلكه سيري آزارشان مي دهد، ولي متوجه نيستند. ماه رمضان فرصت خوبي است تا اگر انسان خودش خودش را با القائات ذهني از پا در نياورد، به انسان ثابت شود چقدر با گرسنگي مي توان روح را متعالي كرد. بياييد خوتان را به حداقل غذا عادت دهيد، حتي شما جوانان، عصرهاي ماه رمضان ورزش كنيد، كوه نوردي كنيد، تا به شما ثابت شود در اوج گرسنگي بسيار قدرتمنديد.  📌برگرفته از کتاب "روزه، دریچه ای به عالَم معنا" 📍اثر استاد اصغر طاهرزاده @razhayebandegi
رازهای رمضان۳.m4a
2.61M
♦️چگونه انگیزه بیشتری در بندگی خدا پیدا کنیم؟ @razhayebandegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شاخصه های دولت اسلامی از منظر قرآن 📌در بیان استاد طاهری @razhayebandegi
🔶️ با دقت در سیره ی بزرگانِ دین می توان نتیجه گرفت: اگر کسی زیبایی زندگی را در گرسنگی ندید هنوز سالک نیست و نمی تواند حرکت به سوی مسیری را که راه به سوی مقصد متعالی جان او دارد شروع کند. آن هایی که به جایی رسیده اند تمام عمر با گرسنگی مأنوس بوده اند، غذا نمی خورند که سیر شوند، غذا می خورند که برای ادامه ی بندگی، قوّت بگیرند. امیرالمؤمنین(ع) یکی از خصوصیات شیعیان را آن می دانند که به جهت روزه داری شکم هایشان به پشتشان چسبیده است. «قَالُوا يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَا سِيمَاءُ الشِّيعَةِ قَالَ صُفْرُ الْوُجُوهِ مِنَ السَّهَرِ عُمْشُ الْعُيُونِ مِنَ الْبُكَاءِ ذُبُلُ الشِّفَاهِ مِنَ الدُّعَاءِ خُمْصُ الْبُطُونِ مِنَ الصِّيَامِ حُدْبُ الظُّهُورِ مِنَ الْقِيَام » از امیرالمؤمنین(ع) پرسیدند: نشانه ی شيعه چيست؟ فرمودند: زردی چهره ها از بي خوابی، تری چشم ها از گريه، خشكی لب ها از تشنگی، لاغری شكم از روزه، خم شدن پشت ها از نماز. در روایتی قدسی خداوند خطاب به رسول خود می فرماید: «يَا مُحَمَّدُ مَا أَبْغَضْتُ وِعَاءً قَطُّ كَبُغْضِي بَطْناً مَلْآنا» ای محمّد! من هرگز ظرفی را مانند شكمِ پر دشمن نداشته ام. گرسنگی فقط در آن حدی که انسان را از پای در آورد برای انسان تقدیر نشده و تحت عنوان «اَکْلِ مَا لَابُدّ مِنه» از آن نام برده اند یعنی آن مقداری که از آن چاره ای نیست که انسان بخورد، زیرا جوع در جای خود جهت امور دنیایی و آخرتیِ ما چیز مطلوبی است. امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند: «قِلَّةُ الْغِذَاءِ أَكْرَمُ لِلنَّفْسِ وَ أَدْوَمُ لِلصِّحَّة» كمی غذا گرامی تر است از برای نفس، و پاينده تر است برای صحت. «مَنْ قَلَّ أَكْلُهُ صَفَی فِكْرُه » هركس خوراکش كم باشد فكر او صاف گردد. «نِعْمَ الْإِدَامُ الْجُوعُ» چه خوب خورشي است گرسنگی . «نِعْمَ الْعَوْنُ عَلَی أَشَرِ النَّفْسِ وَ كَسْرِ عَادَتِهَا التَّجَوُّعُ» چه خوب یاوری است گرسنگی در سختگیری بر نفس و شكستن عادت آن». از رسول خدا(ص) روایت شده که فرموده اند: «جاهَدوا أنْفُسَكم بِالْجُوع و العطش، فإنّ الأجرَ في ذلك كَأجْرِ الْمجاهد في سبيل اللّه و إنّه ليس مِن عمل أحبّ إلی اللّهِ مِن جوع و عطش». با تشنگی و گرسنگی با نَفْس هايتان مبارزه كنيد، همانا پاداش اين كار همانند پاداش مبارزه در راه خداست و عملی دوست داشتنی تر از گرسنگی و تشنگی در نزد خدا نيست. و نیز حضرت فرموده اند: «أَفْضَلُكُمْ مَنْزِلَةً عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَی أَطْوَلُكُمْ جُوعاً وَ تَفَكُّراً وَ أَبْغَضُكُمْ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی كُلُّ نَئُومٍ وَ أَكُولٍ وَ شَرُوب » برترين شما روز قيامت در نزد خدا كسی است كه گرسنگی بيشتری كشيده و تفكر بيشتری نموده باشد و منفورترین شما نسبت به خداوند هر پرخواب و پرخورد و خوراک است. حضرت به اُسامه فرموده اند: «إن استطعت أن يأتيك ملك الموت و بطنك جائع، و كبدك ظمآن فافعل، فإنّك تدرك بذلك أشرف المنازل، و تحلّ مع النبيّين، و تفرح بقدوم روحك الملائكة، و يصلّی عليك الجبّار».اگر مي تواني در حال گرسنگی و تشنگی ملك الموت را ملاقات كنی پس این کار را بکن چرا که به بالاترين مقام ها رسيده و با پيامبران هم منزل شوی و ملائكه از ديدن روحت شادمان شوند و خداوند بر تو درود فرستد. و نیز می فرمایند: «أَجِيعُوا أَكْبَادَكُمْ، وأعروا أجسادكم لعلّ قلوبكم تری اللّه عزّ و جلّ » گرسنگی بكشيد و بر بدن هايتان سخت بگيريد شايد دل هايتان خداوند متعال را ببيند. وقتی در زندگی انسان رجوعِ به جوع شروع شد معلوم است که انسان به دنبال زیباترین و کامل ترین شکل آن است، به این معنا که می خواهد زیر نظر انسان کاملی این کار را انجام دهد. تا به بهترین شکل از زمینی بودن خود کم کند و به سوی آسمانِ معنویت سفر نماید. یک مرتبه متوجه می شود از طرف حضرت حق از طریق رسول خدا(ص) فرمان می آید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَی الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» این آن جوعی است که می تواند زیر فرمان حضرت رحمان به واسطه ی رسول خدا(ص) انسان را به تقوا برساند و او را حاکم بر امیال نفسانی خود کند. شما ابتدا باید به حقیقت جوع رسیده باشید تا معنی این آیه برایتان روشن شود و گرفتار افراط و تفریط نگردید و گرنه بعضی آنچنان در جوع و گرسنگی افراط می کنند که روزی یک بادام می خورند چون از یک طرف متوجه اند گرسنگی و جوع چه اندازه حیات بخش است و با گرسنگی چه حالات خوبی به دست می آورند و از طرف دیگر چون در ذیل شریعت الهی عمل نمی کنند، هماهنگ با سایر عوامل موجود در هستی نیستند و لذا به مطلوب حقیقی نمی رسند. اینجاست که من نمی دانم وقتی آیه ی فوق در رابطه با روزه آمد از فرط شادی چه حالی به پیامبر(ص) و مؤمنین دست داد. معلوم است که خداوند مسیر ارزنده ای را در جلو مسلمانان گشودند و با آن قسمت که فرمود
: «كَما كُتِبَ عَلَی الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ» روشن نمودند این مسیری است که انسانیتِ انسان ها اقتضای آن را دارد و هیچ سالکی در هیچ دوره ای از آن مستثناء نیست. خداوند با قسمت اخیر آیه سلوک مسلمانان را به همه ی موحدان تاریخ متصل کرد تا مسلمانان گمان نکنند از آن ها عقب افتاده اند. در آخر آیه روشن می کند؛ هرکس خواست به تقوا برسد و از حاکمیت بُعد ظلمانی خود آزاد شود باید در ذیل شریعت الهی روزه داری کند. انسان ابتدا باید از خود بپرسد مرز جوابگویی به میل هایش کجاست و چگونه باید برآن ها حاکم شود تا معنی «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» که آخر آیه آمده است را بفهمد و بداند به او خبر دادند از این طریق امکان کنترل میل ها فراهم است و مرز كنترل میل ها نیز مشخص می شود. در این آیه می فرماید: امید است چنین ملکاتی برای شما حاصل شود که بتوانید بر امیال خود حاکم گردید. گفت: آنقدر ای دل که توانی بکوش گرچه بهشتت نه به کوشش دهند 📌برگرفته از کتاب "رمضان، دریچه رویت" 📍اثر استاد طاهرزاده @razhayebandegi
💐از اینکه کانال "رازهای بندگی" رو به دوستانتون معرفی می کنید، صمیمانه سپاسگزارم.🙂 @razhayebandegi
رازهای رمضان۴.m4a
3.49M
♦️مهمترین اثری که از ماه رمضان باید توقع داشته باشیم! @razhayebandegi
خاطره ای از آیت الله حق شناس: يك روز قبل از اذان صبح در ماه مبارك رمضان‏، راديوى ايشان روشن بود، و سخنانى از امام (ره) پخش مى‏شد، ايشان‏ فرمودند: حلقوم اين مرد خود گُواه حقانيت اوست‏. @razhayebandegi
🔻واقعیتی که رسانه های تمدن شیطانی غرب از برملا شدن آن سخت در هراسند. @razhayebandegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر خدا میتواند همه را به سوی خود هدایت کند، پس چرا چنین نمی کند؟!!🤔😳 @razhayebandegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻امتیازات خاص بانو بزرگ اسلام حضرت خدیجه سلام الله علیها @razhayebandegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻نکته ای ناب از حقیقت دنیا در این ویدئو در بیان آیت الله بهجت رضوان الله علیه هست که به تازگی از طرف یک مستند ساز متعهد جناب آقای شریف زاده منتشر شده. 👌نگاهی دقیق و عمیق به حقیقت دنیا @razhayebandegi
رازهای رمضان۵.m4a
4.05M
🔻چرا در دعاهای ماه رمضان این قدر طلب حج تکرار می شود؟!🤔🤔🤔 @razhayebandegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: استاد موضوع: آیا انتخابات مهم است؟! مارا در فضای مجازی دنبال کنید ╔═ 🍃🌺🍃 ═══╗ 🆔 @rayatolmahdi_qom 👈🏻 ╚═══ 🍃🌼🍃 ═ 🆔 ایتا https://eitaa.com/joinchat/3185967154C7383d80f32 🆔 تلگرام https://t.me/rayatolmahdi_qom
👌قوه خیال!!! يك بُعد ديگر از ابعاد وجود انسان، بُعد خيال اوست. اين بعد هم در جاي خود مي تواند بسيار مفيد باشد، هر چند اگر مديريت نشود و جهت گيري لازم را پيدا نکند انسان را به شدت به زحمت مي اندازد.  همان طور كه مي دانيد؛ سرعت خيال نسبت به جسم مادي خيلي بيشتر است، شما اگر بخواهيد از اينجا به خانه تان برويد بايد مسافتي را در زماني خاص طي کنيد ولي اگر بخواهيد در خيال خود به طرف خانه تان حرکت کنيد، خيلي سريع اين کار را عملي مي کنيد. حال اگر اين خيال درست تغذيه نشود، خطورات و وسوسه هايي ناخوانده در آن ظاهر مي شوند و ما را به خود مشغول مي نمايند. در آن صورت انسان با خيالاتي پوچ که هيچ مبنايي ندارند زندگي مي كند و به اصطلاح؛ انسان خيالاتي مي شود.  بشر امروز - تحت تأثير فرهنگ مدرنيته - به شدت خيالاتي است و خيالاتش را جدي گرفته است و آروزها و آينده اش را در همان خيالاتش پيگيري مي کند، خيالاتي که به مباني قدسي و عقلي متصل نيست. آري، خيال، يک بُعد بسيار مهم از ابعاد وجودي انسان است و چنانچه تربيت شود، کمالي براي انسان به حساب مي آيد. يكي از راه هاي تربيت خيال ارتباط آن است با عالم عقل، تا عقل سايه ي خود را بر خيال بيندازد و آن را مديريت و کنترل کند، و نتواند خودسرانه هر طور خواست جلو برود.  گاهي ممکن است يك فنجان ببينيد و خيالات تان تحريك مي شود كه «چقدر قشنگ است! كاشكي من هم داشتم». اين خيال، چنانچه در زير سايه ي عقل قرار گرفت، اجازه جلو رفتن نمي يابد تا انسان را وادار کند، فردا برود آن نوع فنجان را خريداري نمايد. بسياري مواقع خيال ما زباله دان صورتي مي شود كه آن را يك كسي بر اساس خيالات خود ساخته است و حالا آن صورت آنچنان جاي خود را در ذهن ما باز مي کند که نمي توانيم از آن بگذريم.   📌برگرفته از کتاب "ادب خیال، عقل و قلب" 📍اثر استاد طاهرزاده @razhayebandegi