✍ # تفسیر سوره زخرف (۳۱)
پیام ها:
1- حاکمیّت خداوند یگانه بر نظام هستی،پاینده و زوال ناپذیر است. «تَبارَکَ الَّذِی لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ»
2- خداوند از هر گونه نقص منزّه و در برابر هر گونه کمال مبارک است. سُبْحانَ ...
تَبارَکَ ...
3- در برابر کج فهمی دیگران باید از مقدّسات تجلیل کرد. تَبارَکَ الَّذِی لَهُ ..
4- خداوند هم مبدأ است و هم مقصد. لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ... إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ
5-جز خدا هیچ کس از زمان وقوع قیامت آگاه نیست. «وَ عِنْدَهُ عِلْمُ السّاعَهِ»
6- احضار مردم در قیامت هم عموم است و هم اجباری. «إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»
وَ لا یَمْلِکُ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَهَ إِلاّ مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ«86»
کسانی را که جز او می خوانند مالک هیچ گونه شفاعتی نیستند مگر کسانی که شهادت به حقّ داده اند(مثل حضرت عیسی و فرشتگان که بدون رضای خودشان معبود قرار گرفته اند)و آنان خود می دانند(که مورد شفاعت کجاست).
پیام ها:
1- اصل شفاعت مورد قبول است،امّا شفاعت های موهومی مردود است. لا یَمْلِکُ ... اَلشَّفاعَهَ
2- اصلاح را باید از سرچشمه آغاز کرد.سرچشمه ی شرک،امید به شفاعت معبودهاست که باید مردم را از چنین خیالی مأیوس نمود. «لا یَمْلِکُ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ»
3- کسی حقّ شفاعت دارد که به حقّ معترف و گواه باشد. «شَهِدَ بِالْحَقِّ»
4- آنان که حقّ شفاعت دارند برای هر کس و هر مورد،شفاعت نمی کنند،خود
می دانند که مورد شفاعت کجاست. «وَ هُمْ یَعْلَمُونَ»
5-گواهی و شهادت زمانی ارزش دارد که بر اساس علم باشد. «شَهِدَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ»
وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَیَقُولُنَّ اللّهُ فَأَنّی یُؤْفَکُونَ«87»
و اگر از مشرکان سؤال کنی چه کسی آنان را آفریده است،قطعاً خواهند گفت: خدا.پس چگونه به انحراف کشانده می شوند.
نکته ها:
* «یُؤْفَکُونَ» از«افک»به معنای روی گرداندن و انحراف از مسیر طبیعی است.
✅ یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
📖 #قصه های قرانی
✍هاروت و ماروت (۱)
نام دو فرشتهاست که در آیهٔ ۱۰۲ سوره بقره آمده است. این دو فرشته آمده بودند تا به مردم جادو بیاموزند و به آنها کمک کنند تا جادوی جادوگران را باطل کنند.
اما پیش از آموزش جادو به هرکس به او هشدار میدادند که ما وسیلهٔ آزمایش شماییم مبادا از جادو در مسیر نادرست بهره برید با این حال شمار بسیاری از مردم آن زمان کافر شدند و از جادو بجای بهره بردن در مسیر درست،در به هم زدن رابطهٔ میان زن و شوهرها استفاده کردند.[۱]
بیان در قرآن
تنها اشاره به هاروت و ماروت در سوره بقرهاست. در این داستان پس از اشاره به دلایل خشم خدا به بنی اسرائیل و اعمال بدی که از بنی اسرائیل سر زده بود (آیات ۴۰-۱۰۰) اشاره میشود که گروهی از بنی اسرائیل از هاروت و ماروت جادو یاد گرفتند و در نتیجه کافر شدند.
و (یهود) از آنچه شیاطین در عصر سلیمان بر مردم میخواندند پیروی کردند. سلیمان هرگز (دست به سحر نیالود؛ و) کافر نشد؛ ولی شیاطین کفر ورزیدند؛ و به مردم سحر آموختند. و (نیز یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پیروی کردند.
(آن دو، راه سحر کردن را، برای آشنایی با طرز ابطال آن، به مردم یاد میدادند. و) به هیچ کس چیزی یاد نمیدادند، مگر اینکه از پیش به او میگفتند: «ما وسیله آزمایشیم کافر نشو! (و از این تعلیمات، سوء استفاده نکن!)» ولی آنها از آن دو فرشته، مطالبی را میآموختند که بتوانند به وسیله آن، میان مرد و همسرش جدایی بیفکنند؛ ولی هیچ گاه نمیتوانند بدون اجازه خداوند، به انسانی زیان برسانند.
آنها قسمتهایی را فرا میگرفتند که به آنان زیان میرسانید و نفعی نمیداد. و مسلماً میدانستند هر کسی خریدار این گونه متاع باشد، در آخرت بهرهای نخواهد داشت. و چه زشت و ناپسند بود آنچه خود را به آن فروختند، اگر میدانستند.
✍ ادامه دارد.... ان شاءالله
✅ یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🦋عکس نوشته #قرآنی
🌸رعایت حال دیگران را هم بکن؛
بعضی ها مریضن،
کمکشون کن!
⭕️ یاوران قرآن @yavaranQoran
✍#تفسیر سوره زخرف
پیام ها:
1- مشرکان مکّه،خالقیّت خدا را قبول داشتند ولی در ربوبیّت و تدبیر و کارگشایی و شفاعت،گرفتار شرک بودند و دیگران را دخیل می دانستند. «لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَهُمْ لَیَقُولُنَّ اللّهُ»
2- توحید،امری فطری و شرک،انحراف از فطرت انسانی است. «فَأَنّی یُؤْفَکُونَ»
وَ قِیلِهِ یا رَبِّ إِنَّ هؤُلاءِ قَوْمٌ لا یُؤْمِنُونَ«88»
و سخن رسول ما این است:ای پروردگار! همانا اینان قومی هستند که ایمان نمی آورند.
نکته ها:
* «قِیلِهِ» مثل«قوله»مصدر و به معنای گفتار است.
پیام ها:
1- پیامبران در برابر افراد لجوج به خدا پناهنده می شوند. «یا رَبِّ إِنَّ هؤُلاءِ قَوْمٌ لا یُؤْمِنُونَ»
2- مبلّغان دینی توقّع پذیرش حقّ را از همه مردم نداشته باشند. «هؤُلاءِ قَوْمٌ لا یُؤْمِنُونَ»
فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَ قُلْ سَلامٌ فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ«89»
(اکنون که از هدایتشان نا امید شده ای)پس از آنان روی گردان و بگو:
بدرود.در آینده خواهند فهمید(که کیفرشان چیست؟)
نکته ها:
* در فرهنگ عرب،دو موقع سلام می کنند؛یکی هنگام ورود و ملاقات و دیگری هنگام خروج و خداحافظی.چنانکه در پایانِ هر نماز می گوییم:«السلام علیکم و رحمه الله و برکاته».مراد از سلام در این آیه نیز سلامِ خداحافظی و متارکه است.در فارسی نیز یک درود داریم و یک بدرود.
پیام ها:
1- مشرکان لجوج را به حال خویش رها کنید و با آنان منازعه نکنید. «فَاصْفَحْ عَنْهُمْ»
2- حتّی با مشرکان،زندگی همراه مسالمت لازم است. فَاصْفَحْ ... وَ قُلْ سَلامٌ (کمترین انتظار دین از بشر همزیستی مسالمت آمیز اجتماعی است)
3- پیامبر اسلام تمام کارهای خویش را به فرمان خداوند انجام می داد. «فَاصْفَحْ عَنْهُمْ»
4- خداوند مخالفان پیامبران را به کیفر سختی هشدار داده است. «فَسَوْفَ یَعْلَمُونَ»
«والحمدللّه ربّ العالمین»
✅ یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🔖#پرسش
افرادے ڪه به #سن_تڪلیف نرسیده اند اما قدرت #تشخیص #خوب از بد یا گناه از غیر گناه را دارند اگر #گناهے و خطایے انجام دهند حتے گناهان ڪبیره آیا در دفتر #اعمال آنها ثبت میشود و فرداے #قیامت مورد بازخواست قرارمیگیرند یا خیر❓
اگر روایتے در این خصوص وجوددارد لطفا ضمیمه پاسخ ڪنید❓
#پاسخ✅
✍یکی از شرایط به فعلیت رسیدن احکام الهی در حق افراد این است که آنان به سن تکلیف برسند لذا کودکان اگر چه ممیز باشند قبل از رسیدن به سن تکلیف مکلف نبوده و گناهی در پرونده آنان ثبت نمی شود.
💠امام صادق فرمود:
« کودکان زمانی که به سن تکلیف رسیدند گناهانشان برایشان نوشته می شود»
⭕️امام باقر فرمود:
« زمانی که کودکان به سن تکلیف رسیدند حدود الهی به صورت کامل در قبال جرائمشان بر آنان جاری می شود»
💠حضرت علی فرمود:
« قلم تکلیف از کودکان تا زمان بلوغ بر داشته شده است»
⭕️البته توجه به نکات زیر لازم است؛🔻
1⃣صحیح است که کودک تا زمان بلوغ تکلیفی ندارد اما اگر برخی از گناهان مانند دزدی و سرقت را چندین مرتبه انجام دهد طبق روایات باید مورد تعزیر حاکم شرع قرار گیرد تا سرقت و دزدی کردن را تکرار نکند اگر چه گناهی برای او نوشته نمی شود.
2⃣اگر در زمان کودکی حقوقی از مردم را ضایع ساخته و در مال مردم به ناحق تصرف کرده است مکلف است که پس از رسیدن به سن بلوغ حقوق مردم را به آنها بازگرداند و یا اگر صاحبان حقوق را نمی شناسد و در دسترس او نیستند مبلغ را به نیت صاحبش به فقیر صدقه دهد
3⃣اگر کودک قبل از بلوغ به عبادت پرودگار مشغول شده و نماز و روزه بجا اورده و به امور خیر بپردازد خداوند به او پاداش کارهای خوبش را می دهد اگر چه در برابر گناهان عقابش نمی کند
📚الکافی ج7 ص197
📚وسائل الشیعه ج1 ص45
📚بحار الانوار ج85 ص134
📚وسائل الشیعه ج28 ص293 باب28
📚وسائل الشیعه ج17 ص199 باب47
📚وسائل الشیعه ج1 ص42 باب4 « استحباب تمرین الاطفال علی العباده»
📚وسائل الشیعه ج4 ص18 باب3
⠀ ⠀ོ ⠀⠀⠀🕊
✅یاوران قرآن 👇
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd