❓پاداش افرادے مثل #حاتم_طایے و #ادیسون و.. با توجه به اینڪه اعمال نیڪے انجام داده اند اما بدون ایمان چیست❓
✍در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛
💠« از نظر جهان بینی اسلام مطالعه نفس عمل به تنهائی کافی نیست، بلکه عمل به ضمیمه، محرک و انگیزه آن ارزش دارد، بسیار دیده شده کسانی بیمارستان یا مدرسه یا بنای خیر دیگری می سازند و تظاهر به این هم دارند که هدفشان صددرصد خدمت انسانی است به جامعهای که به آن مدیونند، در حالی که زیر این پوشش مطلب دیگری نهفته شده است و آن حفظ مقام و یا مال و ثروت یا جلب توجه عوام، و تحکیم منافع مادی خود، و یا حتی دست زدن به خیانت هائی دور از چشم دیگران است
📌ولی به عکس ممکن است کسی کار کوچکی انجام دهد، با اخلاص تمام و انگیزه ای صددرصد انسانی و روحانی .
💠اکنون باید پرونده این مردان بزرگ را، هم از نظر عمل، هم از نظر انگیزه و محرک، مورد بررسی قرار داد، و مسلما از چند صورت خارج نیست :
1⃣گاهی هدف اصلی از اختراع صرفا یک عمل تخریبی است (همانند کشف انرژی اتمی که نخستین بار به منظور ساختن بمبهای اتمی صورت گرفت ) سپس در کنار آن منافعی برای نوع انسان نیز به وجود آمده که هدف واقعی مخترع یا مکتشف نبوده و یا در درجه دوم قرار داشته است، تکلیف این دسته از مخترعان کاملا روشن است .
2⃣ گاهی مخترع یا مکتشف، هدفش بهره گیری مادی و یا اسم و آوازه و شهرت است و در حقیقت، حکم تاجری دارد که برای در آمد بیشتر تاسیسات عام المنفعه ای به وجود می آورد و برای گروهی ایجاد کار و برای مملکتی محصولاتی به ارمغان می آورد، بی آنکه هیچ هدفی جز تحصیل در آمد داشته باشد، و اگر کار دیگری در آمد بیشتری داشت به سراغ آن می رفت .
📌البته چنین تجارت یا تولیدی اگر طبق موازین مشروع انجام گیرد، کار خلاف و حرامی نیست، ولی عمل فوق العاده مقدسی هم محسوب نمی شود.
💠و از اینگونه مخترعان و مکتشفان در طول تاریخ کم نبودند و نشانه این طرز تفکر همان است که اگر ببینند آن در آمد یا بیشتر از آن از طرقی که مضر به حال جامعه است تامین می شود (مثلا در صنعت داروسازی بیست درصد سود می برند و در هروئین سازی 50 درصد) این دسته خاص دومی را ترجیح می دهند.
📌تکلیف این گروه نیز روشن است آنها هیچگونه طلبی نه از خدا دارند و نه از همنوعان خویش و پاداش آنها همان سود و شهرتی بوده که می خواسته اند و به آن رسیده اند.
3⃣ گروه سومی هستند که مسلما انگیزه های انسانی دارند و یا اگر معتقد به خدا باشند انگیزه های الهی، و گاهی سالیان دراز از عمر خود را در گوشه لابراتوارها با نهایت فلاکت و محرومیت به سر می برند به امید اینکه خدمتی به نوع خود کنند، و ارمغانی به جهان انسانیت تقدیم دارند، زنجیری از پای دردمندی بگشایند و گرد و غباری از چهره رنجدیده ای بیفشانند.
💠اینگونه افراد اگر ایمان داشته باشند و محرک الهی، که بحثی در آنها نیست، و اگر نداشته باشند اما محرکشان انسانی و مردمی باشد بدون شک پاداش مناسبی از خداوند دریافت خواهند داشت، این پاداش ممکن است در دنیا باشد، و ممکن است در جهان دیگر باشد، مسلما خداوند عالم عادل آنها را محروم نمی کند، اما چگونه و چطور؟ جزئیاتش بر ما روشن نیست، همین اندازه می توان گفت خداوند اجر چنین نیکوکارانی را ضایع نمی کند.
📌دلیل بر این مساله علاوه بر حکم عقل، اشاراتی است که در آیات و یا روایات آمده است .
💠ما هیچ دلیلی نداریم که جمله «ان الله لا یضیع اجر المحسنین🍃سوره یوسف آیه 90
📌شامل این گونه اشخاص نشود، زیرا محسنین در قرآن فقط به مؤمنان اطلاق نشده است، لذا می بینیم برادران یوسف هنگامی که نزد او آمدند بی آنکه او را بشناسند و در حالی که او را عزیز مصر می پنداشتند به او گفتند انا «نراک من المحسنین »«ما ترا از نیکوکاران می دانیم .»
🍃یوسف 36
💠از این گذشته آیه « فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره »
«هر کس به اندازه سنگینی ذره ای کار نیک کند آن را می بیند و هر کس بمقدار ذره ای کار بد کند آن را خواهد دید»🍃زلزال 7-8
📌به وضوح شامل اینگونه اشخاص می شود.
💠در حدیثی از علی بن یقطین از امام کاظم می خوانیم؛
«در بنی اسرائیل مرد با ایمانی بود که همسایه کافری داشت، مرد بی ایمان نسبت به همسایه با ایمان خود نیک رفتاری می کرد، وقتی که از دنیا رفت خدا برای او خانهای بنا کرد که مانع از گرمای آتش شود... و به او گفته شد این به سبب نیک رفتاریت نسبت به همسایه مؤمنت می باشد»(1)
💠و نیز از پیامبر اکرم در باره عبد الله بن جدعان که از مشرکان معروف جاهلیت و از سران قریش بود چنین نقل شده : «کم عذابترین اهل جهنم ابن جدعان است، سؤال کردند یا رسول الله چرا؟ فرمود: او گرسنگان را سیر می کرد.( 2)
📚(1)بحار الانوار جلد 3 چاپ کمپانی صفحه 377
📚(2)همان مدرک صفحه 382
✅کانال یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
هدایت شده از 🌴 یاوران نماز 🌴
🙏#نمازشب
✍در حديث است كه: در روز قيامت، شخصى را به ميزان حساب، حاضر مى كنند كه در مدّت عمر خود ظاهراً اعمال نيكى انجام داده.
🌹 عمل هاى او را به جناب حق عرضه مى كنند، حضرت بارى، هريك از اعمال او را به عيبى و تقصيرى برمى گرداند، آن گاه دستور مى رسد كه آن عبد بايد به جهنّم برود،
😢 يك موى از #مژه€چشم او پس از اذنِ حضرتِ حق عرضه مى دارد: خداوندا! اين شخص در شبى از شب ها ياد تقصيرات خود كرد و دلش سوخت و اشك ندامتش بر چهره جارى گشت به حدّى كه من در آن اشك غرق شدم،
✅خداوند مهربان به قيمت آن #اشك از بنده اش بگذرد و او را از جهنّم نجات دهد.
📚 عرفان اسلامى، ج۱۳
🖊کانال یاوران نماز
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
🖊نمازشب را با ما تجربه کنید.
تلاوت روزانه قرآن کریم صفحه ۵۰۱
هدیه به معصومین امروز امام حسن و امام حسین علیهم السلام
⭕️ یاوران قرآن @yavaranQoran
وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ.(توبه/۳۴)
................................................
ترجمه: و کسانی که طلا و نقره را گنجینه (و ذخیره و پنهان) میسازند،و در راه خدا انفاق نمیکنند،به مجازات دردناکی بشارت ده!
................................................
🌳یاوران قرآن @yavaranQoran
💢 انواع عذاب الهي:
⬅️عذاب الهي انواع و اقسام گوناگون داردكه برخي از اقسام آن عبارت است از:
💥1. عذاب استيصال:
عذابي است كه در اثر آن تمامي افراد يك گروه و يا يك قوم نابود مي گردد، نظير آنچه در امتهاي گذشته اتفاق مي افتاد.
💥2. عذاب غير استيصال:
عذابهايي كه به هلاكت تمامي افراد يك امت منجرنمي شود مثل وقوع اختلاف، جنگ و درگيري.
💥3. عذاب هاي معنوي:
عذاب هايي است كه مربوط به بُعد معنوي و روح انسان مي شود، مانند دور شدن از رحمت الهي، نهاده شدن مهر ضلالت بر دل انسان و سلب توفيق از انجام اعمال عبادي.
✅در روایات داریم که بزرگترین عذاب دوری از یاد خداست.
💥4. عذاب هاي جسمي:
عذاب هايي است كه مربوط به جسم و تن انسان مي شود مانند غرق شدن و فرو رفتن در زمين.
💥5. عذاب هاي اخروي:
عذاب هايي است كه در جهان آخرت دامن انسان را مي گيرد. اينكه عذاب الهي معلول ظلم است و بعد از اتمام حجت امهال واقع مي شود شامل همة انواع عذاب مي گردد و اما تعيين نوع آن بستگي به شرايط و عوامل ديگر دارد.
📗مصباح يزدي، محمد تقي، راه و راهنما شناسي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)، چاپ دوم، 1379، ص129.
📘عبدالسلام بن نصرالله، سنّة الله في عقاب الاصم، ص 35.
✅ یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍#تفسیر سوره شوری(۳۳)
* سؤال: چرا در نامه 31 نهج البلاغه از مشورت با زنان نهی شده است؟
پاسخ: مشورت تابع جنسیّت نیست،بلکه تابع معیار و ملاک است.امام علی علیه السلام می فرماید:
«فان رأیهن الی افن»،چون زن عاطفی و احساساتی است،معمولاً رأی و نظر او استدلالی نیست.لذا در حدیث دیگری می فرماید:هرگاه تجربه ای از عقل و کمال یک زن داشتید،با او مشورت کنید.بنابراین دلیل نهی از مشورت با زنان،سستی رأی بوده است و هرگاه مردی نیز این گونه باشد نباید مورد مشورت قرار گیرد.
* سؤال: با اینکه قرآن می فرماید:اکثر مردم اهل اندیشه نیستند، «أَکْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُونَ»[39]، «أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ» [40]،بسیاری از آنان فاسقند، «أَکْثَرُهُمْ فاسِقُونَ»[41]و بسیاری در برابر حقّ تسلیم نیستند، «أَکْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ کارِهُونَ» [42]پس سفارش به مشورت برای چیست؟
پاسخ: قرآن اکثریّتِ مردمی را در نظر دارد که گرفتار شرک و فساد و هوس هستند و هرگز مرادش«اکثر المتقین»و«اکثر المؤمنین»نیست.
* فواید مشورت:
- احتمال خطا را کم می کند.
- استعدادها را شکوفا می کند.
- مانع استبداد می شود.
- مانع حسادت دیگران است.اگر با مشورت کامیاب شدیم چون دیگران رشد ما را در اثر فکر و مشورت خودشان می دانند نسبت به ما حسادت نمی ورزند.فرزندی که رشد می کند هرگز پدرش به او حسادت نمی ورزد،چون رشد او را بازتابی از رشد خود می داند.
- امداد الهی را به دنبال دارد،در فرهنگ دینی ماست که«ید الله مع الجماعه»
- استفاده از آرای دیگران طرح را پخته و جامع می کند.«من شاور الرجال شارک فی عقولها»
- مشورت نوعی احترام به مردم است،ممکن است در مشورت حرف تازه ای به دست نیاید ولی احترام به شخصیّت مردم است.
- وسیله شناخت دیگران است.تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد با مشورت می توان درجه علمی و فکری و تعهّد و برنامه ریزی افراد را شناخت.
✅ کانال یاوران قران
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌹✨🌹
✅ عبد خـدا باشید ✅
اگر عبد خدا باشيد آزاد ، آرام و شجاع هستيد ،در زندگي خود عزيز بوده و رشد مي کنيد . براي اينکه عبد خدا باشيم بايد به سوره ي فرقان مراجعه کرده و ويژگي هاي اين افراد را ببينيم . اگر همه ي اين مجموعه رعايت شود انشاء الله ما عبد خدا مي شويم . در روايت داريم که امام کاظم (ع) از مقابل خانه اي عبور مي کردند که از آن صداي موسيقي شنيده مي شد . از کنيزي که مقابل آن خانه بود سوال کردند : اين خانه ي چه شخصي است ؟ آن کنيز اسم صاحب خانه را گفت . سپس پرسيدند : عبد است يا آزاد است ؟ کنيز فکر کرد که منظور امام اين است که برده است يا ارباب. در جواب امام گفت که آزاد است . امام فرمودند : اگر عبد بود اين کارها را نمي کرد . وقتي اين عبارات را به بُشر که صاحب خانه بود گفتند ، تکاني خورد . به دنبال امام کاظم (ع) رفت و تحول يافت. واقعاً اگر کسي عبد خدا باشد تقيد ديني دارد . اين تقيد مانع انحراف و سقوط براي فرد است . اگر تقيد در هر کاري نباشد عالم از هم پاشيده مي شود . تقيد يعني مديريت بر روي برنامه هاي زندگي انسان . اگر کسي عبد خدا باشد از همه چيز آزاد است.
ءارباب متفرقون خیر ام الله الواحد القهار
👈 یک خدایی بهتره یا چند خدایی
✅کانال یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
💢عارف شیدا مرحوم آیت الله کشمیری (ره) :
🔸برای رفع مشکلات مادی به #امام_جواد (علیه السلام) متوسل شوید. روزی یک سوره یس بخوانید و به امام جواد(ع) هدیه کنید.
یس بعد از نماز صبح معجزه میکنه
امتحان کنین 👌
🆔 یاوران قرآن @yavaranQoran
تلاوت روزانه قرآن کریم صفحه ۵۰۲
هدیه به امام جواد علیه السلام
⭕️ یاوران قرآن @yavaranQoran
#یا_جواد_الائمہ_ع💔
از درِ باب المرادٺ هر ڪہ داخل مےشود
رحمتے بےواسطہ از عرش نازل مےشود
هر گداے بےنوایے ڪہ نشستہ گوشہ ای
با سخاوتهاے بےحدٺ مقابل مےشود
#آجرک_الله_یاصاحب_الزمان🥀
#شهادت_امام_جواد(ع)🕯🥀
#تسلیت_باد.🕯🥀
🆔 یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
⁉️سوال : واجب ترين واجبات بعد از توحید، چیه؟
✍در چهار سوره از قرآن مجيد نيكى به والدين بلافاصله بعد از توحيد قرار گرفته. هم رديف بودن این دو مساله یعنی اسلام تا چه حد براى پدر و مادر احترام قائله.
۱. سوره بقره آيه ۸۳ :« لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا»
۲. سوره نساء آيه ۳۶ : «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لَاتُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا.»
۳. سوره انعام آيه ۱۵۱ : «أَلَّاتُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا»
۴. سوره اسراء ، آیه ۲۳ :« وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا»
علامه طباطبایی قدس سره : مسأله احسان به پدر و مادر، بعد از مسأله توحيد، واجب ترين واجبات است؛ همچنانكه مسأله عقوق[ عاق والدین شدن ] بعد از شرك ورزيدن به خدا از بزرگترين گناهان كبيره است.
ترجمه الميزان ، ج۱۳، ص۹۱.
✅کانال یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd