eitaa logo
🌴 یاوران قرآن
5.8هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
3.5هزار ویدیو
493 فایل
جهت هرگونه انتقاد و پیشنهاد و تبادل @Yazahra8054 سایر کانالهای ما یاوران نماز @yavarannamaz ره توشه معلمان @rahtoosheh12
مشاهده در ایتا
دانلود
صفحه ۳۴۸ مصحف شریف سوره مبارکه مومنون 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5818668160424871639.mp3
2.17M
🔸ترتیل صفحه 348 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان سوره 23 سوره مبارکه المؤمنون صفحه 348 بَلْ أَتَيْنَاهُمْ بِالْحَقِّ وَإِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ (90) [ما افسانه براى آنان نياورده ايم] بلکه حقّ را برايشان آورده ايم و بى شک آنان دروغگويند. (90) مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَٰهٍ ۚ إِذًا لَذَهَبَ كُلُّ إِلَٰهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلَا بَعْضُهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ ۚ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ (91) خدا هيچ فرزندى برنگرفته است و با او هيچ معبودى نيست. [اگر معبودى جز خدا بود] در آن صورت هر معبودى مخلوق خود را تصاحب مى کرد و بعضى معبودان بر بعضى ديگر برترى مى جستند; منزّه است خدا از آنچه وصف مى کنند; (91) عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ (92) همان داناى نهان و آشکار; پس او برتر است از شرک ورزى آنان. (92) قُلْ رَبِّ إِمَّا تُرِيَنِّي مَا يُوعَدُونَ (93) بگو: پروردگارا! اگر آن [عذابى] را که به آنان وعده داده مى شود، به من ارائه بدهى. (93) رَبِّ فَلَا تَجْعَلْنِي فِي الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (94) پس مرا پروردگار! در ميان قوم ستمکار قرار مده [و در عذابشان شريک مکن]. (94) وَإِنَّا عَلَىٰ أَنْ نُرِيَكَ مَا نَعِدُهُمْ لَقَادِرُونَ (95) و بى شک ما قادريم آن [عذابى] را که به آنان وعده مى دهيم، به تو ارائه کنيم. (95) ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ ۚ نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَصِفُونَ (96) بدى را با بهترين شيوه دفع کن، ما به آنچه [به ناحق ]وصف مى کنند آگاه تريم. (96) وَقُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ (97) و بگو: پروردگارا! از وسوسه هاى شيطان ها به تو پناه مى برم. (97) وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ (98) و پروردگارا! به تو پناه مى برم از اين که نزد من حاضر شوند. (98) حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ (99) [کافران دست از کفر خود بر نمى دارند] تا وقتى که مرگِ يکى از آنان فرا رسد، مى گويد: پروردگارا! مرا برگردانيد. (99) لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ ۚ كَلَّا ۚ إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا ۖ وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ (100) شايد من در مورد آنچه ترک کرده ام کارى شايسته انجام دهم، نه چنين است; بى شک اين سخنى [بى حاصل] است که او گوينده آن است، و پيش رويشان برزخى است تا روزى که برانگيخته مى شوند. (100) فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ (101) پس وقتى که در صور دميده شود، در آن روز نه ميانشان خويشاوندى هاى نَسَبى وجود دارد و نه از [حال] يکديگر مى پرسند. (101) فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (102) پس کسانى که اعمالِ وزن شده آنان سنگين (با ارزش) باشد آنها خود ظفرمندند. (102) وَمَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ فَأُولَٰئِكَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ فِي جَهَنَّمَ خَالِدُونَ (103) و کسانى که اعمالِ وزن شده آنان سبک (بى ارزش) باشد، اينانند که [سرمايه هستى] خود را از دست داده و در جهنّم جاويدانند. (103) تَلْفَحُ وُجُوهَهُمُ النَّارُ وَهُمْ فِيهَا كَالِحُونَ (104) آتش چهره هايشان را مى گدازد و آنان در آن جا چهره سوختگانى بدمنظرند. (104) 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
نکته تفسیری صفحه ۳۴۸: جهانی در میان دو جهان: هم اکنون ما مشغول تجربه‏ی زندگی در جهانی به نام «دنیا» هستیم و برایمان روشن است که پس از چند دهه، زندگی دنیایی ما به پایان می رسد. از طرف دیگر، پیامبران از سوی خدا به ما گفته اند که در زمان مشخّصی که تنها خدا از آن باخبر است، عمر دنیا به پایان می رسد و جهان دیگری به نام «آخرت» به وجود می آید که در آن، همه‏ی انسان ها دوباره زنده می شوند و به پاداش و کیفر اعمال خود می رسند. امّا پس از مرگِ جسم انسان ها در دنیا تا زمانی که قیامت برپا می شود، چه اتّفاقی برای ارواحشان می افتد و در کجا به سر می برند؟ از آیات قرآن و روایات معصومان فهمیده می شود که ارواح انسان ها پس از مرگ، وارد عالمی به نام «برزخ» می شوند و تا قیامت که دوباره به بدن ها باز می گردند، در آن عالم می مانند . واژه‏ی برزخ به معنای چیزی است که در میان دو چیز دیگر قرار گیرد. به‏ همین ‏علت، به عالمی که در میان دنیا و آخرت قرار گرفته، برزخ گفته می شود. بر اساس آیات قرآن و روایات معصومین، ارواح انسان ها در برزخ، بر اساس داشتن ایمان و کارهای شایسته یا نداشتن آن ها پاداش یا کیفر می بینند. در حدیثی از امام سجاد علیه السلام می خوانیم: «قبر، باغی از باغ های بهشت یا گودالی از گودال های دوزخ است.» باید توجّه داشت که منظور از «قبر» در این حدیث و احادیث مشابه آن، عالم برزخ است؛ زیرا محیط ظاهری قبر، مربوط به دنیا و جایگاه جسم بی جان مردم است. بر اساس روایت دیگری از پیامبر اسلام صلوات الله علیه، در هنگام جان دادن انسان باایمان، شمار زیادی از فرشتگان زیباروی خدا با پارچه های بهشتی زیبا و معطّر نزد او می آیند و فرشته‏ی مرگ، جان او را با احترام و تشریفات خاصّی می گیرد و به آسمان های ملکوت می برد و فرشتگان هر آسمان به او درود و سلام می فرستند و او را بدرقه می کنند. هنگامی که به آسمان هفتم می رسد، مورد لطف خاص خدا قرار می گیرد و آنگاه دوباره با عزّت و احترام به عالم قبر و برزخ بازگردانده می شود. در این هنگام، دو فرشته نزد او می آیند و از اعتقادات او در باره‏ی خدا، دین، پیامبر و کتاب آسمانی اش سؤال می کنند و پس از پاسخ او به این سؤالات، دری از درهای بهشت برایش باز می شود و اعمال شایسته‏ی او به صورت شخص زیبارویی در می آید و همراه او خواهد بود، و او آن قدر از نعمت های بهشتِ برزخی اش خوشحال می شود که آرزو می کند هر چه زودتر قیامت برپا شود و او به پاداش اصلی و نهایی خود برسد. در مقابل امّا هنگامی که مرگ یکی از دشمنان خدا فرا می رسد، فرشتگانی سیاه رو به استقبال او می آیند و فرشته‏ی مرگ با خشونت تمام، جان او را می گیرد و در پارچه های بدبو و متعفّنی قرار می دهد و به سوی آسمان می برد؛ ولی هنگامی که به آسمان اوّل می رسد، درهای آسمان به روی او باز نمی شود و از سوی خدا مورد عتاب و سرزنش قرار می گیرد. از این رو، روحش را با خواری و ذلّت به عالم قبر و برزخش می افکنند و در آنجا دری از دوزخ به رویش می گشایند، و کارهای ناشایستش به صورت شخصی زشت رو در می آید و تا قیامت همراه او می ماند، و او آن قدر از این وضعیّت در رنج و عذاب خواهد بود که آرزو می کند که ای کاش قیامت هیچگاه برپا نشود ! 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره زلزال در اين سوره سخن از قيامت و زنده شدن مردم براى حساب، و اشاره به بعضى از علامتهايش کرده ، و این آیات، صحنه بر پایی حادثه ای بزرگ را توصیف ، و زمانی هولناک، را مقدمه‌ ی خبری مهم قرار داده است كه يكى زلزله زمين، و ديگری سخن گفتن از حوادثى است كه در آن رخ داده. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
هدایت شده از هماهنگی قرآن
🌺فرشتگان در قرآن🌺 🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀 1⃣جبرئیل(مأمور نزول وحی)🌷 قُلْ مَن كَانَ عَدُوًّا لِّجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَىٰ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ ﺑﮕﻮ : ﻫﺮ ﻛﻪ ﺩﺷﻤﻦ ﺟﻴﺮﺋﻴﻞ ﺍﺳﺖ [ ﺩﺷﻤﻦ ﺧﺪﺍﺳﺖ ] ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻭ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻗﻠﺐ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ(بقره ٩٧) 2⃣هاروت و ماروت (مأموران سحر برای دفع فتنه سحر)🌷 وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ ﻭ [ ﻧﻴﺰ ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ ] ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮ ﺩﻭ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻫﺎﺭﻭﺕ ﻭ ﻣﺎﺭﻭﺕ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺑﺎﺑﻞ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ [ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﺮﺩﻧﺪ ].(بقره ١٠٢) 3⃣میكائیل (مأمور روزی رسان)🌷 مَن كَانَ عَدُوًّا لِّلَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِّلْكَافِرِينَ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺭﺳﻮﻟﺎﻧﺶ ﻭ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﻭ ﻣﻴﻜﺎﺋﻴﻞ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﺎﺷﺪ [ ﻛﺎﻓﺮ ﺍﺳﺖ ]، ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﺩﺷﻤﻦ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ .(بقره ٩٨) 4⃣مالك (نگهبان جهنم)🌷 وَنَادَوْا يَا مَالِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنَا رَبُّكَ قَالَ إِنَّكُم مَّاكِثُونَ ﻭ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻣﻰ ﺯﻧﻨﺪ : ﺍﻱ ﻣﺎﻟﻚِ [ ﺩﻭﺯﺥ ! ﺑﮕﻮ : ] ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻤﻴﺮﺍﻧﺪ [ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻋﺬﺍﺏ ﻧﺠﺎﺕ ﻳﺎﺑﻴﻢ ] . [ ﻣﺎﻟﻚ ] ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ : ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺷﻤﺎ ﻣﺎﻧﺪﻧﻲ ﻫﺴﺘﻴﺪ .(زخرف ٧٧) 5⃣ملك الموت (مأمور قبض روح)🌷 قُلْ يَتَوَفَّاكُم مَّلَكُ الْمَوْتِ ﺑﮕﻮ : ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻣﺮﮒ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﮔﻤﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ [ ﺭﻭﺡ ]ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ.(سجده ١١) 6⃣عتید و رقیب: (مأموران ثبت اعمال خوب و بد)🌷 مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ ﻫﻴﭻ ﺳﺨﻨﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﺟﺰ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻧﺰﺩ ﺁﻥ [ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﻭ ﺣﻔﻈﺶ ] ﻧﮕﻬﺒﺎﻧﻲ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ(ق ١٨) 7⃣روح (بزرگترین فرشته طبق روایت)🌷 (تعیین مقدرات در شب قدر) تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺭﻭﺡ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺷﺐ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ [ ﺗﻘﺪﻳﺮ ﻭ ﺗﻨﻈﻴﻢ ] ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻱ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ.(قدر٤) 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ کسی که مسلمان باشد اگر جهنم برود، بالاخره به بهشت راه پیدا میکند. پس آیا ابن ملجم آخرش بهشتی می شود؟! 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📿 نماز ظهر و عصر راننده کامیون امام صادق (علیه السلام): شیعیان ما را در هنگام وقت نماز آزمایش کنید که چگونه مواظب و محافظ نماز خود هستند. 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
شنیدی میگن ✅هرکی داره سنگ خودشو به سینه میزنه روزقیامت دقیقا همینجوریه ✴️يَوْمَ تَأْتِي كُلُّ نَفْسٍ تُجَادِلُ عَن نَّفْسِهَا (نحل111) 👈روزی که هرکسی فقط ازخودش دفاع میکند 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرة عین المصطفی یکی از لقب های حضرت ست این واژه معادل دقیق فارسی نداره شنیدی میگن «تو آیینه دق منی» 🔸یعنی هر وقت میبینمت هر چی غم و غصه دارم هوار میشه رو سرم ✅حالا دقیقا برعکسش، اگه کسی باشه که از بودنش و دیدنش انقدر خوشحال بشید که هر چی غم و غصه هست رو فراموش کنید و از ته قلبتون خوشحال شید تو عربی میگن قرة العین شماست کسی که هر بار دیدنش اشک شوق و شادی از چشمتون سرازیر میکنه حضرت زهرا به قدری موجب سرور رسول الله بود که هر وقت دخترشو میدید اشک شوق از چشمان حضرت جاری میشد 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نماز چشم گشودن به سمت دنیای ابدی و مطلق دوست وچشم بستن بر همه زیباییهای دروغین وموقتی است که آدمی را در سیاه پرده غفلتها و هوسها ابتدا سرگرم و متوحش سپس نیست ونابود می سازد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه ۳۴۹ مصحف شریف سوره مبارکه مومنون 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5821265898379412906.mp3
1.88M
🔸ترتیل صفحه 349 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان سوره 23 سوره مبارکه المؤمنون صفحه 349 أَلَمْ تَكُنْ آيَاتِي تُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ فَكُنْتُمْ بِهَا تُكَذِّبُونَ (105) [به آنان گفته مى شود:] آيا آيات من بر شما خوانده نمى شد و شما آنها را تکذيب مى کرديد؟! (105) قَالُوا رَبَّنَا غَلَبَتْ عَلَيْنَا شِقْوَتُنَا وَكُنَّا قَوْمًا ضَالِّينَ (106) مى گويند: پروردگارا! شقاوت ما بر ما غالب شد و ما مردمى گمراه بوديم. (106) رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْهَا فَإِنْ عُدْنَا فَإِنَّا ظَالِمُونَ (107) پروردگارا! ما را از اين جا بيرون ببر، پس اگر [به گمراهى] برگشتيم حتماً ما ستمکار خواهيم بود. (107) قَالَ اخْسَئُوا فِيهَا وَلَا تُكَلِّمُونِ (108) مى گويد: [اى سگان!] دور شويد و خوار در آن جا بمانيد و [در باره رفع عذاب] با من سخن مگوييد. (108) إِنَّهُ كَانَ فَرِيقٌ مِنْ عِبَادِي يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ (109) زيرا گروهى از بندگان من بودند که مى گفتند: پروردگارا! ما ايمان آورديم، پس ما را بيامرز و بر ما رحمت آور و تو بهترين رحمت آورانى. (109) فَاتَّخَذْتُمُوهُمْ سِخْرِيًّا حَتَّىٰ أَنْسَوْكُمْ ذِكْرِي وَكُنْتُمْ مِنْهُمْ تَضْحَكُونَ (110) پس شما آنان را به مسخره گرفتيد تا آن جا که [از بس به آنان پرداختيد] ياد مرا از خاطر شما بردند و پيوسته به ايشان مى خنديديد. (110) إِنِّي جَزَيْتُهُمُ الْيَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ (111) همانا من امروز آنان را به خاطر اين که صبر پيشه کردند [بدين گونه] سزا مى دهم که آنان خود به مراد خويش رسيده اند. (111) قَالَ كَمْ لَبِثْتُمْ فِي الْأَرْضِ عَدَدَ سِنِينَ (112) [خدا] مى گويد: به شمارِ سال ها چقدر در زمين مانديد؟ (112) قَالُوا لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ فَاسْأَلِ الْعَادِّينَ (113) مى گويند: روزى يا بخشى از روزى مانديم، [درست نمى دانيم] پس از شمارگران بپرس . (113) قَالَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا ۖ لَوْ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (114) مى گويد: جز اندکى درنگ نکرده ايد; اگر شما معرفت مى داشتيد [دنياى فانى را بر آخرتِ باقى ترجيح نمى داديد]. (114) أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ (115) پس آيا خيال کرده ايد که شما را بيهوده آفريده ايم و اين که شما به سوى ما بازگردانده نمى شويد؟! (115) فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْكَرِيمِ (116) پس متعالى است خدا، آن فرمانرواى حق [از اين که کار بيهوده کند]، هيچ معبودى جز او نيست، [او ]صاحب عرش گران قدر است. (116) وَمَنْ يَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ لَا بُرْهَانَ لَهُ بِهِ فَإِنَّمَا حِسَابُهُ عِنْدَ رَبِّهِ ۚ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ (117) و کسى که با خدا معبود ديگرى بخواند که هيچ دليلى بر آن ندارد، حسابش فقط نزد پروردگار او است; بى ترديد کافران پيروز نمى شوند. (117) وَقُلْ رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ (118) و بگو: پروردگارا! [مرا] بيامرز و [بر من] رحمت آور و تو بهترين رحمت آورانى. (118) 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۴۹🌷 زندگی دنیا؛ کوتاه و هدفدار: جهان آفرینش، از نظر عظمت و نظم، بسيار وسیع و پرشکوه و اعجاب انگیز است. اسرار این جهان به قدری است که دانشمندانِ بزرگ معترف اند تمام معلومات بشـر در برابر آن، همچون قطره ای از دریاست. هر یک از کهکشان های بزرگ این جهان، میلیاردها ستاره دارد و شمار کهکشان ها و فاصله های آن ها آن قدر زیاد است که حتّی محاسبه‏ ی آن با سرعت حرکت نور ـ که سیصدهزار کیلومتر را در یک ثانیه طی می کند ـ شگفت آور است. نظم و دقّتی که در ساختمان کوچک ترین واحد این جهان به کار رفته، همانند نظم و دقّتی است که در ساختمان عظیم ترین واحدهای آن دیده می شود. در این میان ـ آن قدر که ما می شناسیم ـ انسان، کامل ترین موجودی است که پا به عرصه‏ ی گیتی نهاده است. از سوی دیگر، این عالی ترین موجود، نسبت به عمر دنیا، عمر بسیار کوتاهی دارد و در این مدّت کوتاه نیز با انواع ناراحتی ها و مشکلات دست و پنجه نرم می کند. در حدیثی از پیامبر اسلام(ص) نقل شده که وقتی فرشته‏ ی مرگ برای گرفتن جان حضـرت نوح (ع) نزدش آمد، گفت: «ای نوح، ای مسن ترین پیامبران، ای کسی که عمر بسیار طولانی داشتی، ای کسی که دعایت مستجاب می شد، گذر عمر در دنیا را چگونه دیدی؟» حضرت نوح فرمود: «مانند کسی که برایش خانه ای بنا کردند که دو در دارد و او از یکی داخل شده و از دیگری خارج شده است!» با وجود این آیا می توان باور کرد که هدف از خلقت دنیا و این اُعجوبه‏ ی آفریدگان که نامش انسان است، همین باشد که چند روزی در این جهان بیاید، این دوران های سه گانه را با رنج ها و مشکلاتش طی کند، قدری غذا صرف کند، چند لباس بر تن کند، شب ها و روزهایی را بخوابد و بیدار شود و در آخر نابود شده، همه چیز به پایان رسد؟! به راستی اگر چنین باشد، آیا آفرینش جهان، کار بیهوده ای نبوده است؟ آیا هیچ فرد عاقلی این همه تشکیلات عظیم را برای هدفی به این کوچکی برقرار می کند؟ فرض کنید که نسل انسان ها میلیون ها سال در این دنیا بمانند و یکی پس از دیگری بیایند و بروند، و علوم مادّی آن قدر پیشرفت کند که بهترین تغذیه و لباس و مسکن و بالاترین حدّ رفاه و آسایش و سرگرمی برای بشر فراهم شود، آیا این خوردن و نوشیدن و خوابیدن و بیدار شدن و لذّت بردنِ محدود و پایان پذیر، ارزش این را دارد که هدف خلقتِ این جهان پهناور باشد؟ حقیقت این است که بررسی و مطالعه‏ ی جهان هستی ـ با همه پهناوری و بزرگی اش چنین نتیجه می دهد که این جهان، مقدمه ای برای جهانی بزرگ تر گسترده تر و جاودانی است. تنها قبول وجود چنان جهانی است که می تواند به زندگی ما معنا و مفهوم بخشد و آن را از هیچی و پوچی درآورد. در روایتی آموزنده می خوانیم که شخصی به امام صادق(ع) عرض کرد: «ما برای هدف عجیب و غریبی آفریده شده ایم!» حضرت فرمود: «منظورت چیست؟» او عرض کرد: «ما برای نابود شدن آفریده شده ایم.» امام فرمود: «این حرف را نزن؛ ما برای زندگی همیشگی آفریده شده ایم. چگونه بهشتی که پایان نمی پذیرد و آتشی که خاموش نمی شود، از بین می رود؟ [ما نابود نمی شویم؛] بلکه از سرایی به سرای دیگر منتقل می شویم.» 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd