✍پرسش وپاسخ
🔰آيا بقيه مذاهب جهنمي اند؟ و فقط شیعیان بهشت میروند؟
✍️پاسخ:
✅معتقديم از ميان بيش از شش ميليارد انسان، شيعه دوازده امامي مذهب حق است واهل سعادت است، آن هم به شرطي که رعايت تکاليف شرعي را نموده باشند ، امّا هرگز معتقد نيستيم غير از اينان، بقيه انسان ها اهل جهنم و عذاب هستند، زيرا ديگران را يا عالم و عامد ميدانيم يا جاهل غير عامد. عالمان و عامدان اهل عذاب اند، چون عمداً بر خلاف علم خود عمل کرده اند.
جاهل هم دو دسته اند: مقصر و قاصر. مقصران يا افرادي که با وجود امکان رسيدن به حقيقت ، از آن سرباز زده اند، مثل عالمان، جهنّمي اند(البته بدون لحاظ رحمت الهي که ممکن است شامل آن ها هم بشود). امّا قاصران که اکثر مردم را تشکيل ميدهند، به طور حتم اهل نجاتند،
قرآن مجيد ميفرمايد: «و ما کنّا معذبين حتي نبعث رسولاً؛(1) هيچ طايفه اي را عذاب نمي کنيم. مگر حجت را بر آن ها تمام کرده باشيم».
حتماً بر جاهلان قاصر اتمام حجّت نشده است، زيرا يا غافلند و اصلاً احتمال خلاف در گفتار و کردار خود را نمي دهند يا احتمال خلاف ميدهند، امّا راه و وسيله اي براي رسيدن به حق در اختيار ندارند و يا در پي کشف حقيقت رفته و تحقيق کرده اند، ولي نتوانسته اند بفهمند گفتار و کردارشان باطل بوده و خلاف واقع است ، هر چند پايبندي آن ها به اصول و دستورهاي ديني خودشان هم تا حدي لازم است .
شهيد مطهرى(ره) در اين باره مىگويد:
«اگر کسى در روايات دقت کند، مىيابد که ائمه(ع) تکيهشان بر اين مطلب بوده که هر چه بر سر انسان مىآيد، از آن است که حق بر او عرضه بشود و او در مقابل حق، تعصب و عناد بورزد و يا لااقل در شرايطى باشد که مىبايست تحقيق و جستجو کند ، اما افرادى که ذاتاً و به واسطه قصور فهم و يا به علل ديگر در شرايطى به سر مىبرند که مصداق منکر و يا مقصر به شمار نمىروند، آنان در رديف منکران و مخالفان نيستند.
ائمه اطهار بسيارى از مردم را از اين طبقه مىدانند. اين گونه افراد داراى استضعاف و قصور هستند و اميد عفو الهى درباره آنان مىرود».
وى از مرحوم علامه طباطبايى نقل مىکند: «همان طورى که ممکن است منشأ استضعاف، عدم امکان تغيير محيط باشد، ممکن است اين جهت باشد که ذهن انسان متوجه حقيقت نشده باشد و به اين سبب از حقيقت محروم مانده باشد».(2)
در نتيجه چه بسا افرادي که در طول عمر خويش نامي از اسلام نشنيده و احتمال هم نداده اند که ديني به نام اسلام وجود دارد و بايد از آن پيروي کرد و در طول زندگي به دين و آيين خود که آن را برحق مي دانستند عمل نمودند ، اهل بهشت و نجات باشند .
خداوند با اين افراد بر اساس آنچه حق و حقيقت مي دانستند ،برخورد خواهد نمود مثلا فرد مسيحي که بر اساس تعاليم مسيحيت هم اهل گناه بوده ،نسبت به اين رفتارها استحقاق عذاب دارد ؛
همچنين عقل و فطرت انساني که در حکم پيامبر دروني همه انسان هاست ، عامل مهمي در برخورد خداوند و محاسبه اعمال انسان هاست . اگر فردي بر خلاف حکم صريح عقل و فطرت انساني خود عمل نمود، مورد مواخذه قرار خواهد گرفت و نتيجه آن را خواهد ديد .
البته تبيين دقيق افراد قاصر و مقصر در مناطق مختلف و در زمان هاي گوناگون متفاوت است . در شرايط كنوني كه امكانات رسانه اي و قدرت تحليل و بررسي عالمانه براي بسياري از افراد فراهم است ، بسياري از افراد عذر موجهي در كوتاهي هاي احتمالي در اين مسير ندارند .
نکته آخر اينکه اگر يک مسيحي براي خداوند و نه براي پول و يا شهرت و ... کاري براي بندگان خدا کرده است، کاري براي رضاي خدا کرده است خداوند به کار و نيت او اجر و پاداش مي دهد. اگر کسي کاري براي دنيا کرده است پاداشش را هم از دنيا مي گيرد.
اختراعي کرده که شهرت به دست بياورد. کاري کرده که پولي به دست بياورد و اصلا با خدا کاري ندارد و يا مخالف خداست چنين عملي ارزش زيادي نزد خداوند ندارد. علاوه بر اينکه کار بايد خوب باشد نيت آن کسي که آن کار را انجام مي دهد هم بايد خدايي باشد. و الا عبادت هم اگر براي خدا نباشد و رياکارانه باشد ارزش ندارد.
📚پي نوشت ها:
1.مائده (5) آيه 73.
2. مرتضى مطهرى، مجموعه آثار، ج 1، ص 320 به بعد
@yavaranQoran
💌 #درمحضرقرآن 📩
🏺فراموشش کنیم، فراموشمان میکند!↘️
⏰یک ثانیه هم غافل نشویم از یاد قبر و قیامت⚰
⚖یوم الحسرة، به سزای همین غفلت و فراموشی قیامت، فراموشمان میکند فریادرس عالمیان!👈«فَذُوقُوا بِمَا نَسِيتُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَـٰذَا إِنَّا نَسِینَاکُم»📖[سجده/۱۴]
@yavaranQoran
●❥ ﷽ ❥●
🌺هم نشینی آیات و تصاویر 🌺
-------------------------------------------
🔷وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا
-------------------------------------------
🔶و (ای انسان) هرگز آنچه را که بدان علم و اطمینان نداری دنبال مکن که چشم و گوش و دل همه مسئولند.
------------------------------------------
🔺And do not pursue that of which you have no knowledge. Indeed, the hearing, the sight and the heart - about all those [one] will be questioned.
-------------------------------------------
📘 آیه 36 سوره اسراء
@yavaranQoran
📬پیام ها
1📤- زندگى بايد براساس علم واطلاعات صحيح ومنطق وبصيرت باشد. «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ»
2📤- بازار شايعات را داغ نكنيم و با نقل شنيدههاى بىاساس، آبرو و حقوق افراد را از بين نبريم. لا تَقْفُ ...
3📤- قرآن بساط ساحران، كاهنان و پيشگويان را كه مردم سادهلوح را دور خودجمع مىكنند، بر هم مىزند. «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ»
4📤- راه شناخت، تنها حس نيست، دل نيز يكى از راههاى شناخت است. «السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ»
5📤- در قيامت، از باطن و نيّات هم بازخواست مىشود. «الْفُؤادَ»
6📤- ايمان به قيامت وحسابرسى خداوند، عامل پيدايش تقواست. «كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا»
7📤- بهرهبردارى صحيح نكردن از جسم و امكانات، مؤاخذه خواهد داشت. «كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا»
@yavaranQoran
🍁✨🍁
🔸 راحتی در دنیا 🔸
خداوند متعال به حضرت موسی علیه السلام فرمودند: من راحتی را در بهشت قرار داده ام، ولی این ها در دنیا دنبالش می گردند، اصلا نمی شود، دنیا دار راحتی نیست، تا می آیی بگی جوان هستی، ریش هایت سفید می شود، تا می آیی بگی سلامت، مریض می شوی، اصلا شما یک آدم بی درد در این عالم پیدا کن، اگر پول داراست، می گوید نمی توانم بخورم مرض قند دارم، اگر سالم است،می گوید ندارم بخورم(پول ندارم)،
درهم داران عالم را گفت کرم نیست
کرم داران عالم را درهم نیست
اگر همه چیز بهش داده است، اولاد نداده،
اگر اولاد دارد، اولادش مشکل دارد؛ اصلا بگردید در زندگی مردم یک بی درد بی درد پیدا کنید، اصلا نمی شود، « الدنیا دار بالبلاء محفوفه » اصلا شاکله ی دنیا این طور هست که فقدان دارد،رتا می آیی یک مقدار سر و سامان بدهی،می بینی یک دفعه پدر خانواده از دنیا رفت،بچه خانواده تصادف کرد افتاد درخانه،
لذا فرمود: من راحتی را در بهشت گذاشتم، نمی گویم در دنیا راحت نباش، اما نگاهت به دنیا، نگاه راحتی دائم نباشد، « انی وضعت راحته الجنه » آن جا « لَا یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِیمًا. »نه لغو است و نه گناه است و نه عصیان است،وعده ی نسیه هم نیستا، این عمر محدود، مزرعه ای است، زمینه ای است انسان خوب زندگی کند،
واقعا شما در این روز نامه ها نگاه کنید ببینید، چقدر کلک، چقدر جنایت، چقدر آدم کشی،برای یک سرقت، برای رسیدن به یک هوس،برای رسیدن به یک عشق، طرف مادرش را از بین برده،پدرش را از بین برده، هر روز تقریبا من خودم دنبال می کنم، کمتر روزی است که دوتا سه تا از این خبرها در کشور در روزنامه ها نباشد، حالا این ها چیزهایی است که مطرح می شود، و الا صدتا از این هام لو نمیرود؛
برای اینکه به یک عشق هوسی برسد، می بینید همسرش را از بین برد، مادرش را پا دراورد،
سر یک پول، سر یک… ؛ این ها نشان دهنده ی همین است که انتخاب اشتباه است، عزیز من، فرمود: من راحتی را دربهشت قرار دادم، در دنیا دنبالش نگرد.
〖از بیانات حجت الاسلام رفیعی〗
@yavaranQoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دانستنی_ها😐
زمان بارداری در حیوانات مختلف
@yavaranQoran
✍هفت پیغمبر هفت کلمه گفتند و هر یک به سعادتی رسیدند:👌
1⃣آدم✨الحمدلله✨ گفت، فرمان رسید که☘یرحمک ربک☘
2⃣نوح✨بسم الله✨گفت،حق او را از طوفان نجات داد.
3⃣ابراهیم✨حسبی الله✨گفت، حق او را از آتش نمرود نگاه داشت.
4⃣اسماعیل✨ان شاءالله✨گفت، از بریده شدن گلو نجات یافت.
5⃣موسی✨لا حول ولا قوت الا بالله✨
گفت، از شر فرعون نجات یافت.
6⃣یونس✨لا اله الا انت، سبحانک انی کنت من الظالمین✨گفت، از شکم ماهی نجات یافت.
7⃣و رسول خدا(ص) صاحب اسم سلام و ذکر سلام بود
✨سلام قولا من رب رحیم✨که در معراج خطاب آمد:
✨السلام علیک ایها النبی و رحمت الله و برکاته که صاحب شفاعت کلیه شد.
@yavaranQoran
عید ولایت-جدول قرانی.pptx
1.92M
#پاورپوینت مسابقه ای ، جدول قرآنی عید ولایت
ویزه عید #غدیر
ویژه دوم تا ششم ابتدایی
#مسابقه
@yavaranQoran
🌷 حجةالاسلام قرائتی:
یک عالمی در اصفهان بود به نام حاج آقا رحیم ارباب، از علمای درجه یک اصفهان بود. من جوان بودم دیدنش رفتم.
گفتم: چطور افرادی بد عاقبت میشوند؟ یک عمری خوب هستند ولی یک دفعه بد درمیآیند؟
ایشان یک خرده فکر کرد و گفت:
کتاب را بیاور. آنجا را باز کن.
گفت: گناهان کوچولو که آدم بگوید: اینکه چیزی نیست، این را خدا میبخشد. مثل میکروب کوچولویی است که میگوید: چیزی نیست.
ولی همین که میگوید: چیزی نیست، به دکتر مراجعه نمیکند و همین میکروب این را از پا درمیآورد.
حالا این دو تا فُکل چیزی نیست. بله، اینکه میگویی چیزی نیست بد است. کسی یک تف بیاندازد به صورت کسی و بگوید: اینکه سنگین نبود. یک تف بود!
بله یک تف بود و جایی هم خونی نشد اما تا آخر عمر دیگر تو را نمیبخشد.
سنگ یک کیلو که خون بیاندازد و عذرخواهی کنی میبخشد، تفی که خون هم نیاندازد و عذرخواهی نکند، خدا نمیبخشد.
آنوقت این گناهان کوچولو آدم را بد عاقبت میکند.
📗 درس هایی از قرآن، ۱۳۹۵/۵/۲۸
@yavaranQoran
دانستنیهای قرآنی.pdf
67.6K
🌟﷽🌟
📖اطلاعات قرآنی
✍دانستنیهاواطلاعاتی جامع پیرامون قرآن کریم
@nyazmorabbee
┄┄┅┅•➰🍃🌸🍃➰•┅┅┄┄
✍اعتقاد غلط
🔴 یکی از اعتقادات #غلط مردم این ضربالمثل است: «#چراغی كه به خانه رواست به #مسجد حرام است.»
🌀برخي از ضرب المثلها چند پهلو هستند كه در برخي از موارد، داراي معناي صحيح و در برخي از موارد، داراي معناي باطلي هستند.
عبارت «#چراغي كه به #خانه رواست» دو جور قابل تصور است:
اول اينكه مراد از «روا بودن» را «واجب بودن» بدانيم. يعني «چراغي كه در خانه #واجب است، در مسجد #حرام است».
دوم اينكه مراد از «روا بودن» را «مستحب بودن» بدانيم. يعني «چراغي كه در خانه #مستحب است، در مسجد #حرام است».
اگر صورت اول منظور باشد ، ضربالمثل صحيح است، يعني اگر كار واجبي بر عهده انسان باشد، نميتواند به سبب انجام يك مستحب، از انجام واجب باز بماند؛ مثلا پرداخت حق #نفقه همسر و فرزندان واجب است. انسان نميتواند از نفقه ايشان كه بر وي واجب است، كسر نموده و براي ساخت يا تعمير مسجد خرج نمايد. رسول خدا ميفرمايد:«كَفَى بِالْمَرْءِ إِثْماً أَنْ يُضَيِّعَ مَنْ يَعُول (منلايحضرهالفقيه، ج۳، ص ۱۶۸) ؛در گنهكاري شخص همين بس كه وي حقوق افراد تحت تكفّل خود را ضايع سازد!»
#نکته مهم اینکه گاه فداکاری و ایثار را میتوان به اهل خود آموخت و با اختیار اهل خود و انتخاب خودشان آنها را بسمت ازخودگذشتگی سوق داد در اینجا با اینکه چراغ به خانه واجب است اما اهل خانه خود مسیر #ایثار را انتخاب کنند پس با اینکه چراغ به خانه واجب است ولی با انتخاب خود مستحبِ ایثار را انجام میدهند. مواظب باشیم این ضربالمثل توجیهی برای نابودی آموزه ایثار در جامعه نشود.
اما اگر صورت دوم منظور باشد، فرد مكلف، بين انجام دو مستحب قرار ميگيرد. بهتر است كه مستحب #مهمتر را انجام دهد؛ مثلا از يك سو وسعت امكانات و تامين رفاه بيشتر براي افراد تحت تكفل مستحب است از سوي ديگر ساختن مسجد و تعمير مسجد هم مستحب است. رسول خدا ميفرمايد: كسى كه در مسجدي از مساجد خدا چراغى بيافروزد، تا وقتى كه نور آن چراغ به خاموشى نگرايد، فرشتگان و حاملان عرش الهى براى او طلب آمرزش و مغفرتكنند.»
(ثوابالأعمالوعقابالأعمال، ص۲۹)
در اين موارد اگر فردي خواست يكي از اين دو مستحب را انجام دهد، بهتر است كه مستحب مهمتر را انجام دهد. پس انجام مستحب مهمتر، واجب نيست تا ترك آن حرام باشد. چون چراغي كه مستحب در خانه باشد، در مسجد حرام نيست، بلكه در مسجد هم مستحب است. چه بسا استحباب آن در مسجد بيشتر هم باشد. حتی گاه در خانه مستحب است اما در مسجد واجب است مثل رفع نیازمندی یک فقیر که در صورت توانایی #واجب است.
@yavaranQoran