eitaa logo
گفتارهای فلسفه سیاسی (یزدانی مقدم)
182 دنبال‌کننده
170 عکس
4 ویدیو
11 فایل
گفتارهایی درباره فلسفه سیاسی فلسفه سیاسی اسلامی فلسفه سیاسی علامه طباطبایی
مشاهده در ایتا
دانلود
1. Revelation in Mullā Ṣadrā’s Political Philosophy Pages 7-32 10.22081/JIPS.2021.71483 Ahmad Reza Yazdānī Muqaddam View Article PDF 1.69 MB👇
انتخاب حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر نجف لک زایی مدیر محترم گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی بعنوان نظریه پرداز برگزیده در حوزه اندیشه سیاسی و دریافت جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در رشته فلسفه سیاسی اسلامی در ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی را تبریک عرض می کنیم. مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami
هدایت شده از فلسفه سیاسی اسلامی
بیانیه کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانی _اسلامی بسم الله الرحمن الرحیم کمیته اعطای جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی در مراسم پنجمین دوره که امروز در حضور رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر قالیباف، و شماری از اساتید و پژوهشگران ارجمند حوزه و دانشگاه برپا می‌شود، موفق شد بر مبنای نظام‌نامه جایزه، پس از بررسی‌های چند مرحله‌ای، و اخذ آراء اساتید و نخبگان برجسته علوم انسانیِ اسلامی در رشته‌های ذی‌ربط، در نهایت سه تن از نظریه‌پردازان را شایسته دریافت جایزه در این دوره تشخیص دهد: یک: استاد ارجمند جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای دکتر نجف لک‌زایی، در رشته فلسفه سیاسیِ اسلامی، که موفق شده‌اند ضمن پیوند روشمند فلسفه سیاسی با حکمت صدرایی و پرورش شاگردان پرشمار در این عرصه، و همچنین زمینه‌سازی برای شکل‌گیری یک خط پژوهشی زنده و پرثمر، خود با ارائه نظریاتی متعدد در زمینه فلسفه سیاسیِ اسلامی، کمک قابل توجهی به پیشرفت علوم سیاسی اسلامی نمایند. دو: استاد ارجمند جناب آقای دکتر عبدالحمید نقره‌کار در رشته معماری اسلامی که ضمن نقش‌آفرینی مؤثر در جهت بسط و تقویت دانش معماری اسلامی در ایران، و نیز شاگردپروری در این عرصه، موفق شده‌اند نظریات ارزشمندی را در جهت مستحکم‌سازی دانش معماری اسلامی ارائه داده و سپس در جهت عینیت بخشی به آن در عرصه عمل تلاش کنند. سه: استاد ارجمند جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدباقر سعیدی‌روشن در رشته قرآن‌پژوهی که موفق شده‌اند ضمن انجام شمار کثیری از تحقیقات مهم و کلیدی در عرصه قرآن‌پژوهی، آن هم متناسب با نیازهای روز و قابل استفاده در فرایند تکامل علوم انسانیِ اسلامی، و همچنین ارائه چندین نظریه مهم در این ساحت، به عُمق‌بخشی و پیشرفت علوم انسانیِ اسلامی بر مبنای معارف قدسی قرآن کمک شایان توجهی داشته باشند.
عدالت و دولت از منظر فلسفه سیاسی علامه طباطبایی.mp3
35.19M
"عدالت اجتماعی و دولت از منظر علامه طباطبایی" گروه عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه @Habibollah_Babai
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی کارگاه آشنایی با منابع قدیم اندیشه سیاسی اسلامی را برگزار می کند. لینک ثبت نام. yun.ir/torath
از سه دهه تلاش علمی و خدمات اجرایی «حجت الاسلام والمسلمین دکتر آل غفور» تقدیر می‌شود از تلاش علمی و فرهنگی حجت الاسلام و المسلیمن دکتر سیدمحمدتقی آل سیدغفور در زمینه علوم انسانی اسلامی، تقدیر می شود. به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ طی مراسم با شکوهی، از سه دهه تلاش علمی و فرهنگی حجت الاسلام والمسلمین دکتر «سید محمدتقی آل سیدغفور» در زمینه علوم انسانی اسلامی - به ویژه اندیشه سیاسی اسلام تقدیر به عمل می آید. این مراسم امروز یکشنبه 3 بهمن 1400 با حضور فرهیختگان، اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان در دانشگاه باقرالعلوم(ع) واقع در شهرک پردیسان قـم برگزار می شود. این مراسم ساعت 11 صبح یکشنبه همزمان با میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در سالن حضرت امام خمینی(ره) دانشگاه آغاز می شود. حجت الاسلام والمسلمین دکتر «نجف لک زایی» رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر «مریجی» در این مجلس قدردانی، سخنرانی خواهند کرد.
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی کارگاه آشنایی با منابع قدیم اندیشه سیاسی اسلامی را برگزار می کند. لینک ثبت نام. yun.ir/torath
علامه در پاسخ به کُربن که برای جلوگیری از سکولاریزاسیون الهیاتی، سکولاریزاسیون سیاسی اجتماعی را پیشنهاد می‌کند، بر وجوه سیاسی اسلام پافشاری کرد.👇
⬅️یکصد و سی و پنجمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “جایگاه فعالیت سیاسی زنان در فلسفه سیاسی”(جلسه دوم) با ارائه عضاء محترم گروه – سه شنبه 19 بهمن 1400 : 🔸حجت الاسلام دکتر احمد رضا یزدانی مقدم: در رابطه با جایگاه فعالیت سیاسی زنان از منظر فلسفه سیاسی اسلامی اولین نکته این است که بدون شک ما به آنچه خدا، پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام فرمودند، معتقد بوده و هستیم، اما پرسش این است که خدا، و پیامبر و امامان معصومین چه فرموده و در چه شرایطی بیان فرمودند؟ امام خمینی(ره) نسبت به بحث تاثیر زمان و مکان در فهم مباحث می‌فرماید: هر چه امام معصوم نسبت به زمان ما بفرمایند برای ما مطاع است و در غیر این صورت و در عصر غیبت امام زمان «عج» برای فهم حکم خدا نیازمند حکم اجتهادی هستیم که مقتضیات جامعه مدنظر است. البته در برخی موارد که بسیار محدود و معدود هم می‌باشد تفاوت‌هایی در احکام بین زن و مرد دیده می‌باشد مثل ارث که در این خصوص هم اختلاف دیدگاه‌هایی وجود دارد. وقتی زن را به عنوان یک موجود عاقل، آگاه و مستقل به رسمیت شناختیم و در جامعه اسلامی به او حق را می‌دهیم، چرا در امور خانواده و اجتماع حق مدیریت و اظهار نظر نداشته باشد؟ این یک رویکرد عقلی است که اگر مستقل است و اگر حق رای دارد، باید اجاره مدیریت هم داشته باشد. در شرایطی که زنان در مدیریت‌های کلان حضور ندارند و در سطح میانه هم حضور قابل توجهی ندارند، وضع قانون گذاری همین است که قانونگذاری به نفع آنها صورت نمی‌گیرد. در نحوه تعامل با زنان برخی امور را به شرع منتسب می کنند در حالی که در مواقعی خلاف آن صورت می گیرد.مثل بحث ورود زنان به ورزشگاه که اول جلوگیری کردند و بعد آزاد شد و زنان ورود کردند، که اگر خلاف شرع بود چرا آزاد کردید اگر خلاف شرع نبود چرا از اول جلوگیری کردید. نتیجه‌ای که از بحث می‌توان گرفت اینکه از منظر فلسفه سیاسی اسلامی تا جایی که منع شرعی اثبات شده‌ای وجود ندارد، جایگاه فعالیت سیاسی زنان تفاوتی با جایگاه مردان ندارد و مواردی که بیان می‌شود یا مشکل سندی دارد یا مشکل دلالی. 🔹حجت الاسلام دکتر محمد علی سوادی: علامه طباطبایی ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران می‌فرماید: فقدان نگاه اجتماعی به دین عامل عقب ماندگی مسلمانان است. حضرت آیت الله جوادی می‌فرماید: اگر عقلانیت در بین ما بود، مشکلی بوجود نمی‌آمد. اگر این بحث جایگاه فعالیت سیاسی زنان از منظر فلسفه سیاسی از نگاه حقوقی دیده می‌شود مشخص می‌شود چه مشکلاتی خانوادگی و یا اجتماعی در این زمینه وجود دارد که مناسب است در طرح و بحث این موضوعات جمعی از کارشناسان حقوق هم حضور داشته باشند. 🔸دکتر علیرضا صدرا: این گروه، گروه فلسفه سیاسی است و باید بحث‌ جایگاه فعالیت سیاسی زنان از همین منظر؛ یعنی از منظر فلفسه سیاسی نگاه شود نه از منظر حقوقی. از منظر فارابی و ملاصدرا که دو فیلسوف سیاسی بزرگ اسلامی هستند مطالبی بدست می‌آوریم که مطالب آنها بسیار نزدیک به مباحث قرآنی و معارف اهل بیتی است و حضرت امام خمینی هم از همین منظر بحث‌های خود را مطرح می‌کنند. آنچه در واقع اتفاق تاکنون افتاده اینکه ما هیچ زنی نداریم که پیامبر یا امام باشد و این را ملاصدرا می‌گوید که علت این نکته که هیچ پیامبر یا امامی از زنان نداریم را نمی‌دانم ولی یقین دارم که حتماً حکمتی دارد و دلیل این حکمت خداوند را فقط امام زمان (عج) می‌تواند جواب دهد. زن و مرد، با حضور همدیگر در جامعه و خانواده جامعیت بوجود می‌آورند زیرا زن محبت را بوجود می‌آورد و مرد شجاعت را. بنابر مبنای فارابی و ملاصدرا چون پیامبر و امامی از زنان نداریم، لذا ولی فقیه هم از زنان نمی‌توانیم داشته باشیم که رهبر باشند، همچنان فرماندهان ارشد نظامی هم نمی‌توانیم داشته باشیم چون در سیره پیامبر و امام علی این را ندیدیم... ادامه در لینک زیر: 🌐 https://hekmateislami.com/?p=12926 @hekmateislami
مقاله "آیینگی وحی الهی نظریه تکاملی فلسفه سیاسی در تبیین وحی و نسبت آن با حکومت و قانون"👇
آیینگی وحی الهی نظریه تکاملی فلسفه سیاسی در تبیین وحی و نسبت آن با حکومت و قانون احمدرضا یزدانی مقدم چکیده پژوهش حاضر، درپی ارائة پاسخی نوین به پرسشی بنیادین در چارچوب سنت فلسفه سیاسی اسلامی است، مبنی بر این‌که استفاده و استنباط از وحی در شرایط و مقتضیات تاریخی ـ تمدنی و فرهنگی متفاوت چگونه است؟ مدعای پژوهش این است که پیامبر هم‌چون آیینه‌ای، حقایق عقلی الهی را با وحی الهی دریافت و به مردم ارائه می‌کند. با توجه به آیینه‌بودن نفس شریف پیامبر در دریافت وحی الهی و نقش آیینه در بازنمایی حقایق دریافتی، پیامبر حقایق دریافتی را به‌تناسب شرایط فرهنگی، تمدنی، اجتماعی و...، به مردم رسانده‌است. بدین‌ترتیب درصورت انتقال وحی پیامبر به شرایط جدید، استنباط احکام الهی نیازمند تفقّه، تعقل و اجتهاد است. این تحلیل را می‌توان نظریة آیینگی وحی نام نهاد. بنا بر این نظریه حقیقت جان آدمی، که ناطقه اوست، وحی را دریافت می‌کند. حقایق کلی عقلی یادشده طی فرایند درونی پیامبر به حقایق جزئی تبدیل می‌شود. دستاورد اصلی نظریة آیینگی وحی، عقلانی‌بودن دین و امکان عقل‌ورزی در آن است که پیامد خود را در مناسبات دین و فلسفه سیاسی، دین و سیاست، تحلیل دین و شریعت، فلسفه تشریع و قانون‌گذاری، ویژگیها و وظایف حاکم و حکومت، مقاصد نهایی قانون و چگونگی تفسیر متن وحیانی نشان میدهد. واژگان کلیدی: نظریه آیینگی وحی الهی، نظریه تکاملی فلسفه سیاسی، قانون، حکومت، پیامبر. @yazdanimoghaddam
1ـ مقدمه فلسفه سیاسی دانشی درباره حکومت و قانون است (سویفت، 1385، ص. 21 ـ 22؛ جیکوبز، 1386، ص. 22 ـ 23؛ پلامناتس، 1371، ص. 48؛ همپتن، 1380، ص. 12؛ کوئینتن، 1371، ص. 16). برای بررسی ماهیت حکومت و قانون هر آن‌چه که مبنای حکومت و قانون قرار می‎گیرد، نیازمند تفسیر و تبیین علمی است. «وحی» به‌مثابه یکی از بنیان‎های اساسی حکومت و قانون نزد فیلسوفان سیاسی، موضوع مناظره‌های علمی بوده‌است. پژوهش حاضر به این پرسش بنیادین می‌پردازد که «استفاده و استنباط از وحی در شرایط و مقتضیات تاریخی، تمدنی و فرهنگی متفاوت چگونه است؟» در پاسخ به‌نظر می‌رسد که نفس شریف پیامبر و قوای ادراکی او همچون آیینه‌ای وحی الهی را دریافت و به مردم ارائه می‌کند. می‌توان این پاسخ را نظریة «آیینگی وحی الهی» به‌مثابه یک نظریه تکاملی فلسفه سیاسی اسلامی نامید که نظریه‌ای تبیینی درباره وحی و بنا بر سنت فلسفه سیاسی اسلامی در درون فلسفه سیاسی ارائه شده‌است. با توجه به آیینگی نفس شریف پیامبر و قوای ادراکی او در دریافت وحی الهی و نقش آیینه در بازنمایی حقایق دریافتی، پیامبر پس از دریافت کامل و صحیح حقایق عقلی الهی به‌تناسب شرایط فرهنگی، تمدنی، تاریخی، اجتماعی و ... آن را به مردم رسانده‌است. ازاین‌رو اگر بنا بر فرض، پیامبری در شرایط فرهنگی، تمدنی، تاریخی، اجتماعی و... متفاوتی قرار بگیرد، با حفظ اصول و مبانی ملحوظ در وحی، پیام الهی را به‌تناسب شرایط جدید در اختیار مردم قرار می‌دهد. به همین ترتیب استنباط احکام الهی در شرایط جدید نیازمند تفقه، تعقل و اجتهاد است. توجه به این نکته لازم است که منظور از «به‌تناسب شرایط فرهنگی، تمدنی، تاریخی، اجتماعی و ... مخاطبان» محدودیت حقایق قرآنی در ظرف و ظرفیت شرایط یادشده نیست، چنان‌که روایات مربوط به آیات آغازین سوره حدید و یا سوره توحید ضمن خبر از سعه‌معنایی حقایق قرآن، فهم برخی از این حقایق را برای متفکران متعمق آخرالزمان میکند و البته حقایق قرآنی بالاتر از آن است. این نظریه نسبت میان فلسفه و فلسفه سیاسی با نیازهای سیاسی اجتماعی و امتداد سیاسی ـ اجتماعی فلسفه اسلامی و سرشت و سرنوشت متفاوت فلسفه سیاسی اسلامی و فلسفه سیاسی غرب و اصالت و استقلال فلسفه سیاسی اسلامی را نشان میدهد. به برخی دیدگاهها درباره وحی، مانند رؤیاانگاری وحی و قرائت نبوی پاسخ میگوید. از دیدگاه عدلیه و قرار داشتن عدل در سلسله علل احکام و نظریه امام خمینی (ره) درباره کارکرد ولایت فقیه و مقتضیات زمان و مکان پشتیبانی می‌کند. به‌منظور ارائه نظریه و برون‌دادهای تحلیلی آن، ابتدا با پرداختن به پیشینه دانش فلسفه سیاسی در باب پرسش از قانون و نظریه‎های آن، به آرا مختلف درباره وحی به‌مثابه بنیان قانون اشاره خواهد شد. در این بخش، با پرداختن به «نظریه‌های وحی فارابی» و «نظریه‌های وحی ابن‌سینا» مقدمات لازم برای «تقریر نظریه» فراهم می‌‌گردد؛ در ادامه «دستاوردهای نظریه» و در پایان «نتیجه‌گیری» مبحث مذکور بیان می‎شود. @yazdanimoghaddam
نتیجه‌ موضوع وحی موضوع مهمی است که از گذشته در آثار و منابع فلسفه سیاسی اسلامی مورد توجه بوده‌است. «نظریه آیینگی» نظریه‌ای تبیینی درباره وحی در چارچوب فلسفه سیاسی اسلامی است که می‌تواند پاسخگوی برخی پرسشها و نیازهای روز باشد. با توجه به ارتباط موضوع وحی با دو مقوله حکومت و قانون‌گذاری، به‌مثابه دو موضوع اصلی فلسفه سیاسی، پیامدهای این نظریه در دو موضوع فوق قابل پیگیری است. موضوع وحی با مجموعه ای از پرسشها درباره نسبت عقل و وحی، و عقل و دین روبرو است. این نظریه در یک عرصه انسانی مطرح شده و می‌تواند تأثیر مستقیمی بر زندگی کنونی اجتماعی ـ سیاسی برجای گذارد. نظریه آیینگی را میتوان تولید نوینی در فلسفه سیاسی اسلامی و بر پایه مبانی آن به‌شمار آورد. این نظریه؛ نظریات موجود در فلسفه سیاسی را به یک نظریه جامع برمی‌گرداند و بر پایه ادبیات موجود فلسفه سیاسی؛ نظریه جدیدی در تبیین وحی ارائه می‌کند؛ به طرز خاص خود میان عقل و وحی را از چند نظر جمع می‌کند؛ از جایگاه و موقعیت وحی در شرایط امروز پشتیبانی می‌کند؛ به پرسشها و دیدگاههای رقیب دربارة وحی، مانند نظریة رؤیا، پاسخ میگوید؛ به پرسش درباره کارآمدی احکام اسلام و جاودانگی آن پاسخ میگوید؛ هم‌چنین از دیدگاه عدلیه و قرارداشتن عدل در سلسله علل احکام، به روایت شهید مطهری، و نیز نظریة امام خمینی (ره) درباره کارکرد ولایت فقیه و مقتضیات زمان و مکان پشتیبانی می‌کند؛ از آرمانهای انقلاب اسلامی پشتیبانی و نسبت میان قرآن و نهج البلاغه و عروة الوثقی را توضیح میدهد. این نظریه برای پاسخ به پرسشهای مربوط به تعارض و نسبیت قوانین و استنباط آن، به کار میآید و از این طریق راهی برای عقل‌ورزی در حلّ معضلات جامعه اسلامی می گشاید؛ با پیگیری نسبت میان فلسفه و فلسفه سیاسی و نیازهای سیاسی اجتماعی، امتداد سیاسی اجتماعی فلسفه اسلامی را نشان میدهد؛ و با برجسته‌ساختن سرشت و سرنوشت متفاوت فلسفه سیاسی اسلامی و فلسفه سیاسی غرب (لیبرال دمکراسی)، بر اصالت، استقلال و عقل‌ورزی فلسفه سیاسی اسلامی تأکید میکند. @yazdanimoghaddam
هدایت شده از شریف لک زایی
. ⬅️آیین دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه 💠آئین افتتاحیه با پیام و سخنرانی استاد سه شنبه 17 اسفند ماه 1400 ساعت 8:30 تا 10 📒کمیسیون تخصصی اول ساعت 10 تا 13 ⬅️چهارشنبه 18 اسفند ماه 1400 کمیسیون تخصصی دوم ساعت 9 تا 12 کمیسیون تخصصی سوم ساعت 14 تا 17 💠پنج شنبه 19 اسفند ماه 1400 ⬅️آئین اختتامیه 📒سخنرانی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی استاد 💠گزارش رؤسای کمیسیون های تخصصی 👤سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین استاد 🔹رونمایی از آثار ⬅️مکان: قم- پردیسان- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - طبقه دوم- تالار شهید سلیمانی ⬅️ لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/cptconf
⬅️دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه 📒کمیسیون تخصصی دولت در فلسفه سیاسی اسلامی ⏰زمان: سه شنبه 17 اسفند ماه 1400 ساعت 10 الی 13 👤مدیر کمیسیون: حجت الاسلام دکتر بهرام دلیر ⬅️سخنران: حجت الاسلام دکتر احمدرضا یزدانی مقدم 📒اساتید مشارکت کننده در بحث: 1️⃣ دکتر شریف لک زایی 2️⃣دکتر ولی محمد احمد وند 3️⃣ سرکار خانم آزاده نظامی ⬅️لینک ورود به جلسه ⬅️ dte.bz/cptconf
دولت اجتماعی دولت از دیدگاه فلسفه سیاسی علامه طباطبایی احمدرضا یزدانی مقدم چکیده موضوع این مقاله بیان و توضیح نظریه دولت از دیدگاه فلسفه سیاسی علامه طباطبایی است. مدعای مقاله آن است که بر پایه آثار علامه طباطبایی میتوان یک نظریه دولت را استنتاج کرد. روش مقاله بررسی و مطالعه تحلیلی و مقایسه ای موضوع دولت در آثار علامه طباطبایی است. نتیجه مقاله آن است که با ارجاع به آثار علامه طباطبایی و در چارچوب فلسفه سیاسی علامه طباطبایی میتوان از یک نظریه دولت یاد کرد. بر پایه تعبیرات متعدد و متنوع علامه طباطبایی این دولت را میتوان دولت اجتماعی نامید. نظریه دولت علامه طباطبایی از جمله نظریه های ابزاری است و دولت را در ارتباط با نیازهای انسانی و زندگی اجتماعی توجیه میکند و از قرارداد اجتماعی، با تفسیری خاص، برای برقراری زندگی اجتماعی و دولت یاد میکند. دولت از دیدگاه فلسفه سیاسی علامه طباطبایی دارای منشاء و مشروعیت مردمی، در طول منشاء و مشروعیت الهی، است. نتایج مقاله میتواند در نحوه ساماندهی نظام سیاسی اجتماعی و دولت و تصمیمگیری ها و برنامه ریزی های سیاسی به کار آید. واژگان کلیدی: فلسفه سیاسی علامه طباطبایی، نظریه اجتماعی دولت، دولت اجتماعی، دولت انسانی، دولت مصلحتی، دولت مسئول و پاسخگو @yazdanimoghaddam
نتیجه گیری در این مقاله نخست دانش واژه های دولت و حکومت توضیح داده شد و نسبت این دو دانش واژه با یکدیگر بیان شد. سپس از نظریه های دولت بر پایه توصیفی یا تجویزی بودن آنها و انداموار یا ابزاروار بودن آنها یاد شد و معیارهای طبقه بندی نظریه های دولت بیان شد و نمونه هایی از نظریه های دولت آمد. سپس به سه دیدگاه ایده آلیستی، کارکردگرایانه و سازمانی درباره دولت اشاره شد و ویژگیهای اصلی دولت و دولت مدرن بیان شدند. بر پایه بخش اول مقاله زمینه بحث و بررسی دیدگاه علامه طباطبایی درباره دولت فراهم آمد. از این رو در بخش دوم بر پایه طبقه بندی نظریه های دولت، نظریه دولت علامه طباطبایی، که قابل استنتاج از آثار اوست، ارائه شد. بنا بر طبقه بندی نظریه های دولت و معیارهای آن باید گفت که نظریه دولت علامه طباطبایی از جمله نظریه های ابزاری است و منشاء و ماهیت دولت را در نیاز وجودی انسان برای بقا و ادامه حیات و از این رو طبیعی و فطری و قراردادی میداند. مفاهیم طبیعی و فطری و قراردادی در تحلیل علامه طباطبایی معانی خاصی دارند که در مقاله توضیح داده شده اند. غایت دولت در مراحل اولیه تأمین نیازهای انسانی و اجتماعی و در مراحل پیشرفته تر آرمان های مشترک اجتماعی و انسانی است. حالت طبیعی انسان، پیش از زندگی اجتماعی، آزادی است. با پذیرش زندگی اجتماعی، حدود آزادی را قراردادهای اجتماعی و سیاسی مشخص میکنند. با توجه به اینکه دولت در نظر علامه طباطبایی دولت حداکثری یا حداقلی نیست و تابع مصلحت اجتماع است میتوانیم آن را دولت مصلحتی بدانیم. بنا بر دیدگاه اصالت وجودی علامه طباطبایی؛ منبع مشروعیت دولت اراده الهی است و چنانکه نشان داده شد این دیدگاه به معنای تأیید ستمگری دولت و مشروعیت الهی دولت جائر نیست. اراده الهی؛ اجتماع و اداره اجتماع و سیاست را به اجتماع سپرده است و مشروعیت مردمی دولت در طول مشروعیت الهی آن قرار دارد. با توجه به این موضوع میتوان از دولت مورد نظر علامه طباطبایی با عنوان دولت اجتماعی هم یاد کرد. تأمین مصلحت اجتماع و برپایی عدالت و تأمین حقوق شهروندان و حفاظت از احکام الهی از جمله کارویژه های دولت مورد نظر علامه طباطبایی هستند. دولت بر پایه شورای مسلمانان و اجتماع فکری و گفتگوی عمومی تصمیمگیری کرده و جامعه را اداره میکند. از نظر علامه طباطبایی اجرای احکام اجتماعی اسلام مانند تفکر اجتماعی و شورا به حفظ و ارتقای اخلاق فردی و حفظ و تعالی اعتقادات می انجامد. @yazdanimoghaddam
دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه 📒کمیسیون تخصصی دولت مطلوب از منظر حکمت سیاسی ⏰زمان: چهارشنبه 18 اسفند ماه 1400 ساعت 9 الی 12 👤مدیر کمیسیون: حجت الاسلام دکتر احمدرضا یزدانی مقدم ⬅️سخنران: دکتر علیرضا صدرا 📒اساتید مشارکت کننده در بحث: 1.دکتر مرتضی یوسفی راد 2.حجت الاسلام دکتر رضا لک زایی 3.سرکار خانم دکتر نجمه کیخا 4.آقای حسن ملک زاده ⬅️لینک ورود به جلسه ⬅️ dte.bz/cptconf ⬅️https://eitaa.com/isca24/11128