eitaa logo
مطالعات یمن
5.2هزار دنبال‌کننده
7هزار عکس
776 ویدیو
20 فایل
﷽ مطالعات یمن کانال تحلیلی-خبری میز یمن اندیشکدهٔ مرصاد آدرس تلگرام https://t.me/yemenstudies_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 گزارش مجله آمریکایی the national interest از تغییر موضع دولت آمریکا در قبال 🔺 مشارکت در جنگ یمن به سعودی‌ها اجازه داد تا مناطق تحت‌کنترل حوثی‌ها در یمن را به محاصره وحشیانه دربیاورند و به‌دنبال این اقدام ده‌ها هزار نفر از افراد غیرنظامی به دلیل حملات هوایی و گرسنگی جان باخته‌اند. مدافعان این جنگ همواره حمایت ایران از حوثی‌ها را به‌عنوان توجیه مناسبی برای حملات تجاوزکارانه سعودی‌ها به مردم یمن اعلام می‌کنند. 🔻مقامات آگاه وزارت خارجه می‌گویند دولت دیگر اعتقادی به این توجیه ندارد که حوثی‌ها تحت حمایت تهران هستند. دنیس ناتالی، دستیار وزیرخارجه آمریکا در امور جنگ و عملیات ثبات‌زایی در همین‌باره به روزنامه المانیتور می‌گوید: «همه حوثی‌ها مورد حمایت ایران نیستند.» 🔺برایان هوک، مسوول امور ایران در وزارت خارجه هم معتقد است که «ایرانی‌ها از جانب حوثی‌ها سخن نمی‌گویند.» اگر چه که به ادعای او ایران از طولانی شدن جنگ در یمن سود می‌برد. این چرخش سیاسی ناگهانی همزمان شده است با کلید خوردن مذاکرات بین سعودی‌ها و حوثی‌ها. اما کارشناسان با نوع این تغییر سیاست در کاخ‌سفید موافق نیستند. 🔻 کیت کیزر، کارشناس و محقق موسسه پیروزی بدون جنگ نظر دیگری دارد. وی معتقد است: «این تغییر سیاست بدان معنا است که دولت ترامپ از خواب زمستانی بیدار شده و این واقعیت را درک کرده است که حوثی‌ها دست‌نشانده ایرانی‌ها نیستند. این تغییر سیاست ناگهانی دولت ترامپ، استدلال خود دولت را برای ورود به جنگ یمن زیرسوال می‌برد؛ جنگی که به یکی از فاجعه بارترین بحران‌های انسانی قرن بیست و یکم بدل شده است.» 🔺آنگی برایان، از دیپلمات‌های وقت آمریکایی سفارت در یمن در گزارشی می‌نویسد: «نفوذ وعاظ سنی و فرقه‌ای مورد حمایت عربستان سعودی، یکی از عمیق‌ترین ریشه‌های ایجاد گروه‌ حوثی‌ها در یمن بوده است.» ترجمه از: دنیای اقتصاد متن کامل مقاله در https://bit.ly/34mZcdF 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 موشن گرافی شبکه #المسیره در مورد میادین نفتی #مارب و وضعیت تولید آنها در دوران جنگ #اقتصاد #جنگ_یمن #منابع_زیرزمینی 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
20160510090059-9825-39.pdf
349.7K
🔸 معرفی مقاله 🔹نگاهی به پیشینه جنبش اسلامی در یمن مطالعه موردی: التجمع الیمنی للإصلاح (اخوان المسلمین یمن) 🔸 نویسنده: جمال اشرفی 🔹پژوهش های منطقه ای دوره جدید زمستان ۱۳۹۲ شماره ۱۰ #جامعه #فرهنگ_سیاسی #اخوان_المسلمین 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
💢 خنجری در دست برای تجزیه یمن 🔸نویسنده: عبیده عامر بخش نخست 🔹 بین شهرهای و شهر کوچکی به نام وجود دارد که شیخ سلفی مشهور با تاسیس فیوش موفق شد طلاب سلفی را در آن گرد آورد. 🔸تعداد طلاب این دارالحدیث برخی موارد تا 2 هزار نفر رسید که با جمعیت بومی این شهر برابری می کرد و در حدود 300 نفر نیز از اتباع # الجزایر و نیز در بین آنها بودند. 🔹شیخ العدنی از شانزده سالگی و در سال 1986 از عدن به دارالحدیث پیوست و در آن شاگردی شیخ ( معروف به احیاگر سلفیه در یمن) را کرد و سپس به عربستان رفته و در درس بزرگان سلفیه از جمله و شرکت کرد. 🔸 با نگاهی به این اسما می تواند به وضوح رویه سیاسی وی که به تبعیت از حاکمان مسلمان شهره است را فهمید. این تفکر در جریان حمله به یمن به دفاع همه جانبه از این حمله انجامید. 🔹 در اواخر سال 2014 مسئولان دولت هادی به وی اطلاع دادند که برخی از طلاب دارالحدیث فیوش برای شرکت در جلساتی که به قیام بر علیه دولت و شیوخی که از آن حمایت می کنند به عدن می روند. شیخ که عمیقا به نظریه اطاعت از ولی امر معتقد بود مانع این اقدام شد و حتی خروج بدون اذن طلاب از دارالحدیث را ممنوع کرد. 🔸 در نهایت وی در آخر فوریه 2016 به دست افراد ناشناس ترور شد هر چند نیروهای امنیتی خودروی عاملان ترور را شناسایی و راننده آن را دستگیر کردند. 🔹 یک ماه پیش از ترور شیخ العدنی درگیری در داخل دارالحدیث فیوش شکل گرفت که عامل آن تصمیم اهالی منطقه برای تاسیس مسجدی خارج از اداره دارالحدیث بود. در فایل صوتی که در همان زمان پایگاه خبری محلی العربی یمن منتشر کرد شیخ العدنی در دیدار با (استاندار وقت عدن) ( مدیر امنیت وقت عدن) ( استاندار وقت لحج) و ( مدیر امنیت وقت لحج) مطمئن می شود که آنها از دارالحدیث حمایت می کنند. در این جلسه گفته می شود که برخی توطئه ها برای ساقط کردن درالحدیث در جریان است که پس از آنکه نتوانستند به این هدف دست یابند اقدام به وارد کردن اختلاف و درگیری در بین نیروهای آن کرده اند. 🔸پس از گذشت دو سال از ترور شیخ العدنی پایگاه خبری العربی یمن از قول منابعی که آنها را موثق ارزیابی کرد گفت عامل ترور شیخ در زمان بازداشت به حاکم اماراتی عدن تحویل شده و در همان زمان با یک هواپیمای اماراتی به منتقل شده است و از آن زمان تا کنون این پرونده بلاتکلیف باقی مانده است. 🔹پس از ماجرای ترور شیخ العدنی الزبیدی که می توان او را اصلی ترین عامل امارات در یمن نامید مجلس انتقالی جنوبی که مدعی استقلال جنوب یمن است را تاسیس کرد و معاونش در این مجلس یعنی شیخ سلفی مشهور فرماندهی نیروهای را به عهده گرفت. 🔸 مخالفت با هانی بن بریک برای شیخ العدنی گران تمام شد کما اینکه هزینه مخالفت با برنامه های امارات هم برای هادی گران تمام شد و موجب شد او را نیز همراه شاهزادگان سعودی برای اقامت اجباری به هتل ریتزکارلتون منتقل کنند. 🔹 ترور شیخ العدنی ضربه بسیار بزرگی برای سلفیه یمن که عمدتا در جنوب متمرکز هستند بود. کما اینکه این ترور ضربه بزرگی به مخالفان حضور و فعالیت هانی بن بریک در جنوب بود. هرچند اقدامات همه مخالفان یکسان نبود ولی نتیجه همه این مخالفت های یک چیز بود: ترور به دست افراد ناشناس. 🔸 در 11 اکتبر 2017 قافله ترورهای مجهول به شیخ امام مسجد شیخ زاید عدن رسید. وی که از طریق بمبگذاری در خودرویش ترور شد از افراد نزدیک به هانی بن بریک و امارات بود و نقش بزرگی در جذب جوانان سلفی در این تشکیلات داشت. ادامه دارد... 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
💢 خنجری در دست برای تجزیه یمن 🔸نویسنده: عبیده عامر بخش دوم 🔹 الحوبشی در نامه ای که به همراه تعداد دیگری از شیوخ سلفی موافق بن بریک برای وی فرستاده بود اقدام وی در نپذیرفتن برکناری اش از هیئت دولت توسط هادی را انحراف از اصول سلفیه و خروج بر حاکم ارزیابی کرده بود. 🔸قطار ترور در شخصیت های مخالف یا موافق امارات ( که تعداد آنها تا سال 2018 به 13 نفر رسید ) متوقف نشد بلکه به موسسات ، جمعیتها و گروههای شبه نظامی هم کشیده شد که از مهمترین آنها جمعیت و است که پس از آنکه عربستان و امارات آنها را در ذیل گروههای تروریستی قرار دادند اکثر مدیران آنها توسط بازداشت شدند. 🔹 امارات و عربستان حتی عادل عبده فارع معروف به را که در ابتدا هم پیمان مهمی برای امارات بود را برای اینکه معاونش که بیشتر با امارات هماهنگ بود را جایگزین وی کند تحریم کرد. 🔸 کار تنها با ترور ادامه پیدا نکرد و مسیر محدود سازی خطبای سلفی از طریق بلوکه کردن اموال موسسات خیریه شان و جایگزینی آنها با افراد همراه با امارات ادامه پیدا کرد. 🔹 در همین راستا دفتر اوقاف عدن که تحت نظارت بن بریک فعالیت می کرد علاوه بر جایگزینی امامان و خطبای مقتول 24 نفر از امان و خطبای سلفی مساجد را نیز بدون دلیل خاصی با افراد نزدیک به بن بریک جایگزین کرد. 🔸 بن بریک همچنین تعدادی از بزرگان سلفیه یمن را بازداشت کرد که از مهمترین آنها شیخ عبد الله اليزيدي و شيخ أحمد بن رعود هستند. 🔹مجموعه ای از شواهد از دست داشتن افسران اماراتی و هانی بن بریک در ترورها در جنوب یمن حکایت دارد. برای نمونه افرادی که خود را اهل السنه و الجماعه السلفیین نامیده اند در بیانیه ای مجموعه ای از ترورها از جمله ترور سرلشکر استاندار اسبق عدن را متوجه وی دانسته و گفته اند که وی برای ترور هر یک از شخصیت های مقاومت جنوبی یا جنبش سلفیه که با امارات و مخالف باشد 100 هزار دلار پرداخت می کند. 🔸 درگیری شیخ العدنی و هانی بن بریک منجر به بروز مباحثی در فضای علمی سلفیه یمن به نام شد. در یکی از طولانی ترین این بحثها که شیخ سلفی ارائه داده است به نتیجه رسیده است که بن بریک یا به یکی از احزاب معتقد به اسلام سیاسی وابسته است که منظور است و یا برای رسیدن به منافعی مانند تابعیت و غیره مانند احزاب رفتار می کند ( سیاسی کاری می کند) 🔹 البته این تنها موضع شیخ العدنانی نیست. وقتی از شیخ ربیع المدخلی بنیان گذار مکتب مدخلی و یکی از بزرگترین شیوخ سلفی معاصر در مورد هانی بن بریک پرسیدند گفت وی سلفیه را تبلیغ می کند ولی سیاست او را فاسد کرده است و دموکرات و کمونیست شده است . 🔸 در بیانیه ای که بزرگان سلفیه یمن از جمله العدنی مقتول در مورد بن بریک داده اند از حذر داده شده است و افراد به طرد و عدم هم نشینی با وی توصیه شده اند. 🔹 شخصیت دینی بن بریک کاملا مشخص شد. وی یک سلفی است که با اقداماتش در مورد قیام بر علیه حاکم با جوهره سلفیه مخالف است. بزرگان سلفیه وی را قبول ندارند و با صفت دموکرات و کمونیست و حزبی از وی یاد می کنند. به نظر می رسد مناسب ترین صفت برای وی منصب اوست: فرمانده نیروهای الحزام الامنی و دستنشانده امارات در یمن که برای پیشبرد سیاستهای این کشور در جنوب یمن از طریق جذب سلفی ها و اعزام آنها به جنگ و یا ترور آنها به وسیله افراد ناشناس فعالیت می کند. پایان متن مقاله در https://bit.ly/36xzK6S 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
💢 #اینفوگرافی 🔺 ترور داعیان سلفی در جنوب یمن 2016 تا 2018 #سیاست #جامعه #مذهب 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
🔸 #یمن_زیبا 🔹 #عرش_بلقیس یا #معبد_بران یا #معبد_الشمس در استان #مارب و در ابتدای صحرای #ربع_الخالی واقع است. 🔸عمر این بنا به قرن دهم پیش از میلاد و قبل از پذیرش دین سلیمان نبی (ع) توسط بلقیس ملکه سبا باز می گردد. 🔹 گفته می شود این معبد تا قرن چهار قبل از میلاد جایگاه ویژه ای بین مردم شبه جزیره عربی داشته است. 🔸 این معبد تا سال 1988 در زیر شن های روان مدفون بود و در این سال کشف شد. دولت #آلمان در بین سالهای 1997 تا 2000 یک دوره عملیات ترمیم و نگهداری بر روی این بنا انجام داد. #تاریخ #فرهنگ #آثار_تاریخی 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 موشن گرافی #المسیره از میادین نفتی استان #شبوه و تاثیر جنگ بر تولید این میادین #اقتصاد #جنگ_یمن #منابع_زیرزمینی 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
💢 نقشه خطوط انتقال #نفت و گاز در یمن #اقتصاد #منابع_زیرزمینی 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
گزارش از وضعیت میادین نفتی استان و خسارت های جنگ به آن 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
🔸 نقشه تقسیم یمن به ایالت های شش گانه که در نشست گفتگو های ملی سال 2014 به تصویب رسید. 🔹 این مصوبه به دلایل مختلف از جمله زمینه سازی برای تجزیه یمن و نادیده گرفتن مختصات فرهنگی و اجتماعی در ایجاد ایالت ها مورد قبول گروههای بسیاری از جمله #انصارالله و قبایل #المهره و #سقطری قرار نگرفت. #سیاست #جامعه #مخرجات_الحوارالوطنی 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
💢 استفان دوگاریک سخنگوی دبیر کل ملل در نشست خبری خود در روز چهارشنبه اعلام کرد بیش از 24.1 میلیون نفر از مردم یمن که 80 درصد جمعیت این کشور را شامل می شود به نوعی به کمک های انسان دوستانه نیازمند هستند. 🔺 وی گفت سازمان ملل در حال حاضر برنامه ای برای کمک رسانی به بیش از 12 میلیون نفر را در یمن مدیریت می کند که بزرگترین برنامه کمک رسانی در جهان است. ✍️ آن گونه که به نظر می رسد سازمان ملل بیش از تلاش برای پایان جنگ و تنبیه جنایتکاران به دنبال اداره برنامه های کمک رسانی خود در یمن است. 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
NDC Final Document.pdf
6.6M
🔸 گزارش کامل مصوبات گفتگوهای ملی سال 2014 یمن 🔹 در نظر نگرفتن منافع و خواسته های #انصارالله در این گفتگوها ( به خصوص در مورد #صعده) از عوامل اصلی انقلاب انصارالله بر علیه منصور هادی در سپتامبر 2015 بود. #سیاست #جنگ_یمن #مخرجات_الحوارالوطنی 🔸 کانال مطالعات یمن #yemenstudies_ir
SHISTU_Volume 15_Issue 60_Pages 39-70.pdf
309.8K
🔸معرفی مقاله 🔹تبیین علل شکل‌گیری جنبش شیعیان یمن بر مبنای نظریه جنبش‌های ادواری هرایر دکمجیان 🔸 نویسندگان: علی تقی زاده داوری؛ سیدمحمدعلی حسینی‌زاده؛ سیدعلی موسوی‌نژاد 🔹 مجله شیعه شناسی / زمستان 1396 🔸 علمی پژوهشی / ISC #سیاست #تاریخ #جامعه #مذهب 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
🔸 #یمن_زیبا 🔹 #جامع_الاشرفیه 🔸 جامع الاشرفیه که شامل مسجد و مدرسه است در قرن هفتم هجری و توسط سلاطین دولت الرسولیه در #تعز بنا شده است. #جامعه #فرهنگ #مذهب #بناهای_تاریخی 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
🔸هادویه و حوثی؛ انحصار حکومت در خاندان پیامبر (ص) 🔹نوشته زاید جابر 🔸مرکز مطالعات و تحقیقات ابعاد 🔹چهار بخش #سیاست #جامعه #فرهنگ #فرهنگ_سیاسی 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
🔸هادویه و حوثی؛ انحصار حکومت در خاندان پیامبر (ص) 🔹نوشته زاید جابر 🔸مرکز مطالعات و تحقیقات ابعاد 🔹بخش نخست 🔸بر هیچ کس پوشیده نیست که جنبش حوثی ها ی یمن احیای تفکر امامت در یمن است که بیش از هزار سال در این کشور قدرت را در دست داشت. جنبش حوثی تفکر هادویه ( زیدی) را با دو رکن خود یعنی دعوت () و خروج () زنده کرد. 🔹ائمه هادویه مانند دیگر خاندان های علوی و غیر علوی که در یمن و غیر یمن حکومت کردند به دنبال قدرت بودند با این تفاوت که آنها حکومت را یک حق الهی برای خود و از اصول دین می پنداشتند. 🔸این یکی از مبانی اصل تفضیل یا اصطفا الهی است که معتقد است خداوند آل البیت یعنی علی (ع) و فاطمه(س) را برگزید و برای آنان ویژگی هایی خاص در نظر گرفت که از آن جمله انحصار امامت در نسل آنان است. 🔹 زیاد بن منذر( متوفی 150 ه.ق) نخستین کسی بود که این نظریه را مطرح کرد و به گفته امام عبدالله بن حمزه در حقیقت همان جارودیه است و هیچ یک از امامان بعد از زید نیستند که خود و اتباعشان جارودی نباشند. 🔸البته دلایل صریحی مبنی بر اینکه امامانی که بلا فاصله بعد از زید قیام کردند مانند یحیی بن زید و محمد نفس زکیه اعتقاد به انحصار امامت در زیدیه داشته باشند چرا که آنان بدون اینکه کتابی از خود باقی بگذارند که قابل رجوع باشد کشته شدند. 🔹البته حقایق تاریخی غیر از این را ثابت می کندو برای نمونه احمد بن عیسی بن زید بن علی ( متوفی 247 ه) نواده زید که موسس شاخه زیدیه نیز هست معتقد به شورا و عدم حصر امامت در فرزندان علی و فاطمه (ع) است. 🔸امام جد امام اولین کسی بود که جارودیه سیاسی ( احصار امامت در سادات ) را پایه گذاری کرد با این وجود خودش موفق به تشکیل دولتی که بتواند این نظریه در آن پیاده کند نشد و این نوه اش الهادی الی الحق بود که با ورود به یمن ( در 283 ه.ق) موفق شد بر مبنای این نظریه دولت تاسیس کند. 🔹هر چند وی موفق نشد در عمل یمنی ها را برای قیام بر علیه دولت عباسی و سرنگونی آن با خود همراه کند ولی موفق شد این اصل را به لحاض نظری توسعه داده و آن را به عنوان یکی از اصول دین در قرار داد. 🔸وی این مسئله را حتی در کتاب الاحکام که یک کتاب فقهی است نیز آورد. در این کتاب آمده است که به مکلف واجب است که معتقد باشد امامت تنها در فرزندان حسن و حسین (ع) جریان دارد و از بین فرزندان آنها هر آن کس که به سیره و روش آنها عمل کند امام خواهد بود. 🔹ائمه بعدی زیدیه نیز همین منوال را در پیش گرفتند. امام احمد بن سلیمان (متوفی 566 ه.ق) می گوید: نزدیکان پیامبر (ص) بر این مسئله اجماع دارند که امامت تنها در حسن و حسین (ع) و فرزندان آنها است. امام عبدالله بن حمزه ( متوفی 614 ه.ق) نیز معتقد است : امامت بعد از علی و حسن و حسین (علیهم السلام) منحصر می شود در هریک از فرزندان آنها که از طریق پدر به آنها منسوب بوده و قیام کرده و به خود دعوت کند. 🔸ائمه زیدی بر مبنای این نظریه از زمان ورود امام الهادی در 283 ه.ق تا سقوط بدر بن حمیدالدین در 1962 در یمن حکومت کردند. ادامه دارد ... 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
🔸هادویه و حوثی؛ انحصار حکومت در خاندان پیامبر (ص) 🔹نوشته زاید جابر 🔸مرکز مطالعات و تحقیقات ابعاد 🔹بخش دوم 🔸دولت امامت هادویه در یمن 🔹دهها نفر از نوادگان حسن و حسین (ع) به نام حق الهی قیام کردند و توانستد دولت هایی را خارج از سلطه دولت عباسی در ( طبرستان) و یمن تاسیس کنند. زمانی که دولتهای زیدی در و مغرب سقوط کرد این تفکر نیز در این مناطق سقوط کرد و اتباع آن به پیروی از مذهب رایج در آن مناطق یعنی اثنی عشری در ایران و عراق و سنی مالکی در مغرب روی آوردند. 🔸با این حال دولتی که امام الهادی در 283 هجری در یمن تاسیس کرده بود علیرغم جنگهای فراوان با دشمنان خود توانست تا 1962 باقی بماند و در طول تمام این مدت بر مذهب زیدی جارودیه هادویه باقی ماند. 🔹پیروان مذهب هادویه زیدی مهمترین دلیلی را که باعث شد علمای اثنی عشری و اهل سنت دست به اجتهاد در نظریه سیاسی خود بزنند را در اختیار نداشتند. امامت در نزد زیدیه مانند اهل سنت از فروع دین نیست که بتوانند در آن اجتهاد کنند بلکه یکی از اصول دین و هم عرض با توحید و نبوت است. آنها در این مسئله با اثنی عشریه هم نظر هستند با این تفاوت که اثنی عشریه تعداد ائمه خود را در 12 نفر محدود کرد و به همین دلیل در حدود هزار سال از صحنه سیاست دور بودند تا اینکه با انجام برخی اصلاحات را استخراج و جمهوری اسلامی را تاسیس کردند ولی نظریه زیدیه که بر مبنای نسب و جهاد تاسیس شده است در یمن وجود داشت. 🔸مذهب زیدی به این دلیل که تنها در یمن و مناطق کوهستانی غیر قابل دسترسی حضور داشت از عواملی که منجر به نواندیشی های سیاسی می شد به دور بود. 🔹در دوران جدید و بخصوص در نیمه نخست قرن گذشته که ممالک عربی یک به یک از جدا شدند و دولت هایی (ملی) تحت تاثیر غرب و خواهی در آنها تاسیس شد و اجتهادات بسیاری از منابع اصلی سیاست در اسلام انجام شد یمن راه دیگر را در پیش گرفت. انقلابی که در یمن و به رهبری امام بر ضد عثمانی صورت گرفت در 1918 پیروز شد و منجر به تاسیس دولت شد که در آن امام به اعتبار اینکه فرزند رسول الله (ص) است مخالفان و منتقدان خود را تکفیر می کرد و انزوای سیاسی وحشتناک را بر یمن یک تحمیل کرد. 🔸یمنی ها به امید اینکه بتوانند زندگی بهتری از زمان عثمانی داشته باشند سالها با آنها جنگیدند که منجر به استقلال آنها به رهبری امام حمید الدین در سال 1918 از عثمانی شد ولی بعد از دو دهه دیدند که قرنها به عقب بازگشته اند. 🔹برخی از آزادگان یمنی این حقیقت را که یمن در این دوران ویران و غارت شده بوده است را در کتابهای خود در دهه 40 ثبت کرده اند. 🔸با وجود این شرایط برخی از یمنی ها که در و و تحصیل کرده بودند موفق شدند برخی از افکار جدید را به یمن منتقل کنند که این اقدام موجب وقوع در سال 1948 شد. البته آنها نتوانستند نظام امامت را سرنگون کنند و یا اینکه یک امام غیر علوی را بر سر کار بیاورند چرا که قبایل یمن و به تبع آنها مردم هنوز حامی نظام امامت بودند. 🔹با وجود شکست انقلابهای 1948 و 1955 در نهایت انقلاب 1962 پیروز شد و نظام امامت سرنگون شد. البته طرفداران امامت به راحتی تسلیم نشدند و یک جنگ بزرگ و طولانی که با دخالت قدرتهای بین المللی و منطقه ای همراه شد را برای پس گرفتن حق الهی خود به مدت 7 سال ادامه دادند. آنها در طول این جنگ را محاصره کردند و تا مرز فتح آن و پیروزی بر جمهوری خواهان پیش رفتند ولی پایداری مردم و همراهی آنان با انقلابی ها منجر به تسلیم طرفداران امامت (سلطنت طلبها) شد. ادامه دارد ... 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
🔸هادویه و حوثی؛ انحصار حکومت در خاندان پیامبر (ص) 🔹نوشته زاید جابر 🔸مرکز مطالعات و تحقیقات ابعاد 🔹بخش سوم 🔸احیای تفکر امامت هادوی 🔹دولت امامت زیدی ساقط شد ولی تفکر آن هرگز ساقط نشد و با وجود اینکه در دهه 70 میلادی در کما بود ولی در دهه 80 مجددا مطرح شد و طرفدارنی پیدا کرد و به رهبری نیز در این زمینه به یاری طرفداران زیدیه هادویه آمد. 🔸موج اقدامات در یمن نیز که با بازگشت داعی سلفی به یمن و شروع فعالیتهایش در به عنوان قلعه تاریخی علما و بزرگان زیدیه را بر آن داشت تا میراث زیدیه هادویه را احیا کنند که به همین دلیل دست به تاسیس مدارس و انجمن ها و مراکز علمی زدند که تعداد آنها پس از وحدت یمن در سال 1990 و آزادی فعالیت های حزب افزایش نیز یافت. 🔹حزب الحق 🔸همزمان با تاسیس احزاب و سازمان های سیاسی پس از وحدت یمن در 1990 تعدادی از شخصیت های برتر مذهب زیدی در سال 1991 اعلام کردند که را تاسیس کرده اند. بنیانگذاران این حزب تاکید داشتند که حتما شورای رهبری حزب باید از شخصیتهای برتر علمی و مذهبی زیدیه (بدون در نظر گرفتن توانایی آنها برای فعالیتهای حزبی یا حتی اعتقادشان به این گونه فعالیتها) تشکیل شده باشد. به همین دلیل و و و و و که اصلی ترین مراجع مذهب زیدیه در یمن بودند را به عنوان شورای رهبری این حزب انتخاب کردند. 🔹در حالی که الموید رئیس حزب و بدرالدین جانشینش در صعده و به دور از هر گونه جدال سیاسی مشغول فعالیتهای روزانه خود بودند بیانیه تاسیس حزب که به موضوع و ضرورت انحصار آن در اولاد حسنین (ع) پرداخته بود موجب بحثهای فراوان در داخل جامعه زیدی در صنعا شد. برای نخستین بار از زمان سقوط نظام امامت در 1962 علمای زیدیه به مشروع بودن وضعیت موجود اعتراف کرده بودند. البته بسیاری از محققان می دانستند که این اقدام تنها تلاشی برای بهبود چهره حزب نوپا و ماهیت مذهبی آن بود. 🔸نویسندگان و امضا کنندگان این بیانیه مسئله برگزیده بودن خاندان پیامبر و انحصار امامت در آنان را مورد نقد قرار نداده بودند. آنها امامت را در این بیانیه به عنوان یک کلمه کلی و اصطلاح عمومی سیاسی به کار برده بودند نه سیستم خاصی که در گذشته بر یمن حاکم بوده است. 🔹این گونه به نظر می رسید که این این بیانیه به ماهیت حکومت بدون توجه به شکل آن توجه دارد. به این معنی که برای آنها تفاوتی نمی کند که نام حاکم امام باشد یا رئیس جمهور ولی وی حتما باید از نسل حسنین (ع) باشد. دامه دارد ... 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
🔸هادویه و حوثی؛ انحصار حکومت در خاندان پیامبر (ص) 🔹نوشته زاید جابر 🔸مرکز مطالعات و تحقیقات ابعاد 🔹بخش چهارم و پایانی 🔸امامت در سند فکری حوثی ها و ائمه هادوی 🔹بر اساس مطالبی که گذشت مشخص است که چرا (امام) خمینی را به دلیل اینکه از فرزندان حسنین (ع) است اینگونه تمجید می کند ولی روش (امام) خمینی را که معتقد است فقهای عادل وظیفه اجرای احکام اسلام، اقامه حدود ، حفاظت از مرزهای مسلمین و ... را بر عهده دارد قبول نمی کند بلکه معتقد است که امت اسلامی باید شخصیتهایی شاخص از فرزندان پیامبر را برای تقبل این وظایف در بین خود داشته باشد. که منظور وی از این شخصیتها همان امام است. 🔸با این حال رقبای حسین الحوثی به خصوص پسر عمویش و طرفدارانش معتقدند که او و جانشینش در تبیین و انحصار آن در نسل حسنین(ع) مسامحه می کنند و روش رهبران در ابتدای دهه 90 را در پیش گرفته اند. دلیل آنها برای این اتهام عضویت آنها در مجمع بود که در سال 1992 تاسیس شد. به گفته آنها این مجمع حکومت یمن و قانون اساسی آن را به رسمیت می شناخت و به همین دلیل معتقد به بود و نه امامت. به علاوه که روسای این مجمع که غیر هاشمی بودند سعی داشتند تا در مذهب تشکیک کنند و عقیده مردم در مورد وجوب حکومت هاشمی ها و انحصار حکومت در آنان را خدشه دار کرده بودند. 🔹بازگشت حسین الحوثی از در 1999 موجب شد تا درگیری ها بین سران زیدیه یمن به خصوص حسین الحوثی و دبیرکل مجمع شباب المومن بر سر فعالیت ها و اقدامات این مجموعه بالا بگیرد. 🔸در نهایت بزرگان زیدیه تقویت این اختلافات را به ضرر پیروان مذهب زیدیه دیدند و کمیته ای برای تبیین عقاید مذهبی و سیاسی زیدیه یمن با حضور همه بزرگان زیدیه از جمله عبدالملک الحوثی به نمایندگی از مجاهدین که خود را می نامیدند و برخی دیگر از علما و بزرگان زیدیه از جمله علامه و علامه تشکیل شد و بیانیه ی مذاکرات آن به امضای برخی از علمای ساکن از جمله علامه و علامه نیز رسید. 🔹این کمیته برخی از مسائل و اعتقادات زیدیه را اجماعی توصیف کرده که در راس آنها قضیه اصطفا ( برگزیده شدن خاندان پیامبر (ص) از نسل حسنین (ع) برای حکومت ) بود. این کمیته از لوازم این امر را احقیت خاندان پیامبر (ص) و نه دیگران به در اختیار گرفتن و و و و بر شمرد بود و آن را به عنوان اصلی از اعلام کرد. 🔸در واقع حوثی ها با امضای این بیانیه تاکید کردند که پروژه سیاسی آنها تنها پروژه ای برای بازگشت تاریخی است. 🔹با گذشت زمان هیچ یک از علمای زیدی غیر همکار با حوثی ها این بیانیه را رد نکرد بلکه آن را تبریک گفتند و برخلاف رویه خود در امضای بیانیه تاسیس حزب الحق (که به صورت ضمنی اعتراف کرده بود مسئله امامت یک مسئله تاریخی است که با مقتضیات زمان حاضر مناسبت ندارد) امضا کردند که باید گفت امضای آنان بر بیانیه تاسیس حزب الحق و موافقت آنها با انتخابات را نه می توان نزول از اعتقادات زیدیه ارزیابی کرد و نه اقدامی از سر نفاق بلکه این اقدام تنها از سر بوده است. پایان متن کامل مقاله در : https://bit.ly/2ED6DDj 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
💢 افزایش بدهی خارجی یمن به 9 میلیارد دلار 🔺بر اساس گزارشی که وزارت برنامه ریزی دولت هادی با همراهی و از آخرین وضعیت اقتصاد یمن تهیه کرده است میزان بدهی خارجی دولت یمن از 6.765 میلیارد دلار در سال 2014 به بیش از 9 میلیارد دلار در سال 2019 رسیده است. ✍️ این افزایش دو میلیاردی به دلیل وامی است که در سال 2018 به دولت هادی پرداخت کرد و دولت هادی متعهد شد اصل و سود آن را بازگرداند. 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
💢 آیا یمن به تهدیدی علیه تبدیل می شود؟ 🔺مقاله یونی بن مناخیم افسر سابق موساد در Jerusalem Center For Public Affairs 🔸 وزیر دفاع دولت در مصاحبه ای در اوایل دسامبر عنوان کرد که نیروهای یمنی بانکی از اهداف اسرائیلی در اختیار دارند که هر زمان رهبری سیاسی دستور دهد برای هدف قرار دادن آنها درنگ نخواهند کرد. 🔹وی دلیل این مسئله را دست داشتن در حمله به یمن عنوان کرده است و به همین دلیل باید گفت که انتقام به اسرائیل از طریق حملات غیر مستقیم در پیش خواهد بود. 🔸این تصریحات تنها یک هفته پس از توقیف محموله موشکهای بسیار دقیق ایرانی که برای انصارالله ارسال می شد توسط در دریای عرب صورت می گیرد. 🔹 در جریان سفر وزیر دفاع سابق آمریکا به اسرائیل در اکتبر گذشته بنیامین در مورد استقرار موشکهای نفطه زن ایرانی در یمن که می تواند تمامی اهداف را با خطای 5 تا 10 متر در سراسر خاورمیانه و اسرائیل مورد اصابت قرار دهد هشدار داد. 🔸نخستین تهدید جدی بر علیه اسرائیل در یمن را سید در اکتبر گذشته عنوان کرد و تهدید کرد که در صورت سر زدن هرگونه حماقتی از طرف اسرائیل نیروهای یمنی یک لحظه هم برای هدف قرار دادن آن درنگ نخواهند کرد. 🔹داده های اطلاعاتی و امنیتی ثابت می کند که سخنان نتانیاهو پرده از یک حقیقت برداشته است و هدف وی از این سخنان هشدار به بوده است که اسرائیل به تمامی محیط پیرامونی خود از جمله یمن اشراف کامل اطلاعاتی دارد. 🔸سخنان مقامات انصارالله نشان از ترس آنها از اقدام پیش دستانه اسرائیل بر علیه پایگاههای موشکی این گروه دارد. آنها به خوبی می دانند که اسرائیل علاوه بر همکاری اطلاعاتی با و داشتن منابع اطلاعاتی دقیق از جنگنده های که قادر هستند هر هدفی را در خاورمیانه بدون رهگیری شدن مورد اصابت قرار دهند برخوردار است. 🔹تهدید دیگری که ممکن است برای اسرائیل ایجاد نگرانی کند هدف قرارگرفتن شناورهای اسرائیلی در و جنوب دریای سرخ است. اسرائیل به خوبی مطلع است که یمن موشکهای دقیق برای هدف قرار دادن این کشتی ها را در اختیار دارد و اطلاعات موجود نشان می دهد که ایران در نظر دارد جبهه دیگری را برای برخورد با اسرائیل به و و و اضافه کند. متن کامل مقاله در https://bit.ly/34QPKj8 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 گزارش #المسیره از تخریب آثار تاریخی #صعده به دلیل حملات هوایی #ائتلاف_عربی #جنگ_یمن #اوضاع_انسانی #بناهای_تاریخی 🔸 کانال مطالعات یمن @yemenstudies_ir