NDC Final Document.pdf
6.6M
🔸 گزارش کامل مصوبات گفتگوهای ملی سال 2014 یمن
🔹 در نظر نگرفتن منافع و خواسته های #انصارالله در این گفتگوها ( به خصوص در مورد #صعده) از عوامل اصلی انقلاب انصارالله بر علیه منصور هادی در سپتامبر 2015 بود.
#سیاست
#جنگ_یمن
#مخرجات_الحوارالوطنی
🔸 کانال مطالعات یمن
#yemenstudies_ir
SHISTU_Volume 15_Issue 60_Pages 39-70.pdf
309.8K
🔸معرفی مقاله
🔹تبیین علل شکلگیری جنبش شیعیان یمن بر مبنای نظریه جنبشهای ادواری هرایر دکمجیان
🔸 نویسندگان: علی تقی زاده داوری؛ سیدمحمدعلی حسینیزاده؛ سیدعلی موسوینژاد
🔹 مجله شیعه شناسی / زمستان 1396
🔸 علمی پژوهشی / ISC
#سیاست
#تاریخ
#جامعه
#مذهب
🔸 کانال مطالعات یمن
@yemenstudies_ir
مطالعات یمن
🔸هادویه و حوثی؛ انحصار حکومت در خاندان پیامبر (ص) 🔹نوشته زاید جابر 🔸مرکز مطالعات و تحقیقات ابعاد
🔸هادویه و حوثی؛ انحصار حکومت در خاندان پیامبر (ص)
🔹نوشته زاید جابر
🔸مرکز مطالعات و تحقیقات ابعاد
🔹بخش نخست
🔸بر هیچ کس پوشیده نیست که جنبش حوثی ها ی یمن احیای تفکر امامت در یمن است که بیش از هزار سال در این کشور قدرت را در دست داشت. جنبش حوثی تفکر هادویه ( زیدی) را با دو رکن خود یعنی دعوت (#امامت) و خروج (#جهاد) زنده کرد.
🔹ائمه هادویه مانند دیگر خاندان های علوی و غیر علوی که در یمن و غیر یمن حکومت کردند به دنبال قدرت بودند با این تفاوت که آنها حکومت را یک حق الهی برای خود و از اصول دین می پنداشتند.
🔸این یکی از مبانی اصل تفضیل یا اصطفا الهی است که معتقد است خداوند آل البیت یعنی علی (ع) و فاطمه(س) را برگزید و برای آنان ویژگی هایی خاص در نظر گرفت که از آن جمله انحصار امامت در نسل آنان است.
🔹 #ابوالجارود زیاد بن منذر( متوفی 150 ه.ق) نخستین کسی بود که این نظریه را مطرح کرد و به گفته امام عبدالله بن حمزه #زیدیه در حقیقت همان جارودیه است و هیچ یک از امامان بعد از زید نیستند که خود و اتباعشان جارودی نباشند.
🔸البته دلایل صریحی مبنی بر اینکه امامانی که بلا فاصله بعد از زید قیام کردند مانند یحیی بن زید و محمد نفس زکیه اعتقاد به انحصار امامت در زیدیه داشته باشند چرا که آنان بدون اینکه کتابی از خود باقی بگذارند که قابل رجوع باشد کشته شدند.
🔹البته حقایق تاریخی غیر از این را ثابت می کندو برای نمونه احمد بن عیسی بن زید بن علی ( متوفی 247 ه) نواده زید که موسس شاخه #الصالحیه زیدیه نیز هست معتقد به شورا و عدم حصر امامت در فرزندان علی و فاطمه (ع) است.
🔸امام #قاسم_الرسی جد امام #هادی_الحق اولین کسی بود که جارودیه سیاسی ( احصار امامت در سادات ) را پایه گذاری کرد با این وجود خودش موفق به تشکیل دولتی که بتواند این نظریه در آن پیاده کند نشد و این نوه اش الهادی الی الحق بود که با ورود به یمن ( در 283 ه.ق) موفق شد بر مبنای این نظریه دولت تاسیس کند.
🔹هر چند وی موفق نشد در عمل یمنی ها را برای قیام بر علیه دولت عباسی و سرنگونی آن با خود همراه کند ولی موفق شد این اصل را به لحاض نظری توسعه داده و آن را به عنوان یکی از اصول دین در #علم_کلام قرار داد.
🔸وی این مسئله را حتی در کتاب الاحکام که یک کتاب فقهی است نیز آورد. در این کتاب آمده است که به مکلف واجب است که معتقد باشد امامت تنها در فرزندان حسن و حسین (ع) جریان دارد و از بین فرزندان آنها هر آن کس که به سیره و روش آنها عمل کند امام خواهد بود.
🔹ائمه بعدی زیدیه نیز همین منوال را در پیش گرفتند. امام احمد بن سلیمان (متوفی 566 ه.ق) می گوید: نزدیکان پیامبر (ص) بر این مسئله اجماع دارند که امامت تنها در حسن و حسین (ع) و فرزندان آنها است. امام عبدالله بن حمزه ( متوفی 614 ه.ق) نیز معتقد است : امامت بعد از علی و حسن و حسین (علیهم السلام) منحصر می شود در هریک از فرزندان آنها که از طریق پدر به آنها منسوب بوده و قیام کرده و به خود دعوت کند.
🔸ائمه زیدی بر مبنای این نظریه از زمان ورود امام الهادی در 283 ه.ق تا سقوط بدر بن حمیدالدین در 1962 در یمن حکومت کردند.
ادامه دارد ...
#جامعه
#مذهب
#فرهنگ
#فرهنگ_سیاسی
🔸 کانال مطالعات یمن
@yemenstudies_ir
مطالعات یمن
🔸هادویه و حوثی؛ انحصار حکومت در خاندان پیامبر (ص) 🔹نوشته زاید جابر 🔸مرکز مطالعات و تحقیقات ابعاد
🔸هادویه و حوثی؛ انحصار حکومت در خاندان پیامبر (ص)
🔹نوشته زاید جابر
🔸مرکز مطالعات و تحقیقات ابعاد
🔹بخش دوم
🔸دولت امامت هادویه در یمن
🔹دهها نفر از نوادگان حسن و حسین (ع) به نام حق الهی قیام کردند و توانستد دولت هایی را خارج از سلطه دولت عباسی در #دیلم ( طبرستان) #مغرب و یمن تاسیس کنند. زمانی که دولتهای زیدی در #ایران و مغرب سقوط کرد این تفکر نیز در این مناطق سقوط کرد و اتباع آن به پیروی از مذهب رایج در آن مناطق یعنی اثنی عشری در ایران و عراق و سنی مالکی در مغرب روی آوردند.
🔸با این حال دولتی که امام الهادی در 283 هجری در یمن تاسیس کرده بود علیرغم جنگهای فراوان با دشمنان خود توانست تا 1962 باقی بماند و در طول تمام این مدت بر مذهب زیدی جارودیه هادویه باقی ماند.
🔹پیروان مذهب هادویه زیدی مهمترین دلیلی را که باعث شد علمای اثنی عشری و اهل سنت دست به اجتهاد در نظریه سیاسی خود بزنند را در اختیار نداشتند. امامت در نزد زیدیه مانند اهل سنت از فروع دین نیست که بتوانند در آن اجتهاد کنند بلکه یکی از اصول دین و هم عرض با توحید و نبوت است. آنها در این مسئله با اثنی عشریه هم نظر هستند با این تفاوت که اثنی عشریه تعداد ائمه خود را در 12 نفر محدود کرد و به همین دلیل در حدود هزار سال از صحنه سیاست دور بودند تا اینکه با انجام برخی اصلاحات #نظریه_ولایت_فقیه را استخراج و جمهوری اسلامی را تاسیس کردند ولی نظریه زیدیه که بر مبنای نسب و جهاد تاسیس شده است در یمن وجود داشت.
🔸مذهب زیدی به این دلیل که تنها در یمن و مناطق کوهستانی غیر قابل دسترسی حضور داشت از عواملی که منجر به نواندیشی های سیاسی می شد به دور بود.
🔹در دوران جدید و بخصوص در نیمه نخست قرن گذشته که ممالک عربی یک به یک از #عثمانی جدا شدند و دولت هایی (ملی) تحت تاثیر غرب و #دموکراسی خواهی در آنها تاسیس شد و اجتهادات بسیاری از منابع اصلی سیاست در اسلام انجام شد یمن راه دیگر را در پیش گرفت. انقلابی که در یمن و به رهبری امام #یحیی_حمیدالدین بر ضد عثمانی صورت گرفت در 1918 پیروز شد و منجر به تاسیس دولت #پادشاهی_متوکلیه شد که در آن امام به اعتبار اینکه فرزند رسول الله (ص) است مخالفان و منتقدان خود را تکفیر می کرد و انزوای سیاسی وحشتناک را بر یمن یک تحمیل کرد.
🔸یمنی ها به امید اینکه بتوانند زندگی بهتری از زمان عثمانی داشته باشند سالها با آنها جنگیدند که منجر به استقلال آنها به رهبری امام حمید الدین در سال 1918 از عثمانی شد ولی بعد از دو دهه دیدند که قرنها به عقب بازگشته اند.
🔹برخی از آزادگان یمنی این حقیقت را که یمن در این دوران ویران و غارت شده بوده است را در کتابهای خود در دهه 40 ثبت کرده اند.
🔸با وجود این شرایط برخی از یمنی ها که در #عراق و #مصر و #سوریه تحصیل کرده بودند موفق شدند برخی از افکار جدید را به یمن منتقل کنند که این اقدام موجب وقوع #انقلاب_قانون_اساسی در سال 1948 شد. البته آنها نتوانستند نظام امامت را سرنگون کنند و یا اینکه یک امام غیر علوی را بر سر کار بیاورند چرا که قبایل یمن و به تبع آنها مردم هنوز حامی نظام امامت بودند.
🔹با وجود شکست انقلابهای 1948 و 1955 در نهایت انقلاب 1962 پیروز شد و نظام امامت سرنگون شد. البته طرفداران امامت به راحتی تسلیم نشدند و یک جنگ بزرگ و طولانی که با دخالت قدرتهای بین المللی و منطقه ای همراه شد را برای پس گرفتن حق الهی خود به مدت 7 سال ادامه دادند. آنها در طول این جنگ #صنعا را محاصره کردند و تا مرز فتح آن و پیروزی بر جمهوری خواهان پیش رفتند ولی پایداری مردم و همراهی آنان با انقلابی ها منجر به تسلیم طرفداران امامت (سلطنت طلبها) شد.
ادامه دارد ...
#جامعه
#مذهب
#فرهنگ
#فرهنگ_سیاسی
🔸 کانال مطالعات یمن
@yemenstudies_ir
مطالعات یمن
🔸هادویه و حوثی؛ انحصار حکومت در خاندان پیامبر (ص) 🔹نوشته زاید جابر 🔸مرکز مطالعات و تحقیقات ابعاد
🔸هادویه و حوثی؛ انحصار حکومت در خاندان پیامبر (ص)
🔹نوشته زاید جابر
🔸مرکز مطالعات و تحقیقات ابعاد
🔹بخش سوم
🔸احیای تفکر امامت هادوی
🔹دولت امامت زیدی ساقط شد ولی تفکر آن هرگز ساقط نشد و با وجود اینکه در دهه 70 میلادی در کما بود ولی در دهه 80 مجددا مطرح شد و طرفدارنی پیدا کرد و #انقلاب_اسلامی_ایران به رهبری #امام_خمینی نیز در این زمینه به یاری طرفداران زیدیه هادویه آمد.
🔸موج اقدامات #سلفیه در یمن نیز که با بازگشت #مقبل_الوادعی داعی سلفی به یمن و شروع فعالیتهایش در #صعده به عنوان قلعه تاریخی #زیدیه علما و بزرگان زیدیه را بر آن داشت تا میراث زیدیه هادویه را احیا کنند که به همین دلیل دست به تاسیس مدارس و انجمن ها و مراکز علمی زدند که تعداد آنها پس از وحدت یمن در سال 1990 و آزادی فعالیت های حزب افزایش نیز یافت.
🔹حزب الحق
🔸همزمان با تاسیس احزاب و سازمان های سیاسی پس از وحدت یمن در 1990 تعدادی از شخصیت های برتر مذهب زیدی در سال 1991 اعلام کردند که #حزب_الحق را تاسیس کرده اند. بنیانگذاران این حزب تاکید داشتند که حتما شورای رهبری حزب باید از شخصیتهای برتر علمی و مذهبی زیدیه (بدون در نظر گرفتن توانایی آنها برای فعالیتهای حزبی یا حتی اعتقادشان به این گونه فعالیتها) تشکیل شده باشد. به همین دلیل #مجدالدين_بن_محمد_المؤيدي و #بدرالدين_الحوثي و #محمد_محمد_المنصور و #احمد_محمد_الشامی و #حمود_عباس_المؤيد و #قاسم_محمد_الكبسی که اصلی ترین مراجع مذهب زیدیه در یمن بودند را به عنوان شورای رهبری این حزب انتخاب کردند.
🔹در حالی که الموید رئیس حزب و بدرالدین جانشینش در صعده و به دور از هر گونه جدال سیاسی مشغول فعالیتهای روزانه خود بودند بیانیه تاسیس حزب که به موضوع #امامت و ضرورت انحصار آن در اولاد حسنین (ع) پرداخته بود موجب بحثهای فراوان در داخل جامعه زیدی در صنعا شد. برای نخستین بار از زمان سقوط نظام امامت در 1962 علمای زیدیه به مشروع بودن وضعیت موجود اعتراف کرده بودند. البته بسیاری از محققان می دانستند که این اقدام تنها تلاشی برای بهبود چهره حزب نوپا و ماهیت مذهبی آن بود.
🔸نویسندگان و امضا کنندگان این بیانیه مسئله برگزیده بودن خاندان پیامبر و انحصار امامت در آنان را مورد نقد قرار نداده بودند. آنها امامت را در این بیانیه به عنوان یک کلمه کلی و اصطلاح عمومی سیاسی به کار برده بودند نه سیستم خاصی که در گذشته بر یمن حاکم بوده است.
🔹این گونه به نظر می رسید که این این بیانیه به ماهیت حکومت بدون توجه به شکل آن توجه دارد. به این معنی که برای آنها تفاوتی نمی کند که نام حاکم امام باشد یا رئیس جمهور ولی وی حتما باید از نسل حسنین (ع) باشد.
دامه دارد ...
#جامعه
#مذهب
#فرهنگ
#فرهنگ_سیاسی
🔸 کانال مطالعات یمن
@yemenstudies_ir
مطالعات یمن
🔸هادویه و حوثی؛ انحصار حکومت در خاندان پیامبر (ص) 🔹نوشته زاید جابر 🔸مرکز مطالعات و تحقیقات ابعاد
🔸هادویه و حوثی؛ انحصار حکومت در خاندان پیامبر (ص)
🔹نوشته زاید جابر
🔸مرکز مطالعات و تحقیقات ابعاد
🔹بخش چهارم و پایانی
🔸امامت در سند فکری حوثی ها و ائمه هادوی
🔹بر اساس مطالبی که گذشت مشخص است که چرا #حسین_الحوثی (امام) خمینی را به دلیل اینکه از فرزندان حسنین (ع) است اینگونه تمجید می کند ولی روش (امام) خمینی را که معتقد است فقهای عادل وظیفه اجرای احکام اسلام، اقامه حدود ، حفاظت از مرزهای مسلمین و ... را بر عهده دارد قبول نمی کند بلکه معتقد است که امت اسلامی باید شخصیتهایی شاخص از فرزندان پیامبر را برای تقبل این وظایف در بین خود داشته باشد. که منظور وی از این شخصیتها همان امام است.
🔸با این حال رقبای حسین الحوثی به خصوص پسر عمویش #عبدالعظیم_الحوثی و طرفدارانش معتقدند که او و جانشینش #عبدالملک_الحوثی در تبیین #نظریه_امامت و انحصار آن در نسل حسنین(ع) مسامحه می کنند و روش رهبران #حزب_الحق در ابتدای دهه 90 را در پیش گرفته اند. دلیل آنها برای این اتهام عضویت آنها در مجمع #شباب_المومن بود که در سال 1992 تاسیس شد. به گفته آنها این مجمع حکومت یمن و قانون اساسی آن را به رسمیت می شناخت و به همین دلیل معتقد به #دموکراسی بود و نه امامت. به علاوه که روسای این مجمع که غیر هاشمی بودند سعی داشتند تا در مذهب #زیدیه تشکیک کنند و عقیده مردم در مورد وجوب حکومت هاشمی ها و انحصار حکومت در آنان را خدشه دار کرده بودند.
🔹بازگشت حسین الحوثی از #سودان در 1999 موجب شد تا درگیری ها بین سران زیدیه یمن به خصوص حسین الحوثی و دبیرکل مجمع شباب المومن #محمد_سالم_عزان بر سر فعالیت ها و اقدامات این مجموعه بالا بگیرد.
🔸در نهایت بزرگان زیدیه تقویت این اختلافات را به ضرر پیروان مذهب زیدیه دیدند و کمیته ای برای تبیین عقاید مذهبی و سیاسی زیدیه یمن با حضور همه بزرگان زیدیه از جمله عبدالملک الحوثی به نمایندگی از مجاهدین که خود را #انصارالله می نامیدند و برخی دیگر از علما و بزرگان زیدیه از جمله علامه #عبدالرحمن_حسين_شايم و علامه #حسين_بن_يحيى_الحوثی تشکیل شد و بیانیه ی مذاکرات آن به امضای برخی از علمای ساکن #صنعا از جمله علامه #محمد_المنصور و علامه #حمود_عباس_المؤيد نیز رسید.
🔹این کمیته برخی از مسائل و اعتقادات زیدیه را اجماعی توصیف کرده که در راس آنها قضیه اصطفا ( برگزیده شدن خاندان پیامبر (ص) از نسل حسنین (ع) برای حکومت ) بود. این کمیته از لوازم این امر را احقیت خاندان پیامبر (ص) و نه دیگران به در اختیار گرفتن #علم و #معرفت و #هدایت و #جهاد و #امامت بر شمرد بود و آن را به عنوان اصلی از #اصول_دین اعلام کرد.
🔸در واقع حوثی ها با امضای این بیانیه تاکید کردند که پروژه سیاسی آنها تنها پروژه ای برای بازگشت تاریخی است.
🔹با گذشت زمان هیچ یک از علمای زیدی غیر همکار با حوثی ها این بیانیه را رد نکرد بلکه آن را تبریک گفتند و برخلاف رویه خود در امضای بیانیه تاسیس حزب الحق (که به صورت ضمنی اعتراف کرده بود مسئله امامت یک مسئله تاریخی است که با مقتضیات زمان حاضر مناسبت ندارد) امضا کردند که باید گفت امضای آنان بر بیانیه تاسیس حزب الحق و موافقت آنها با انتخابات را نه می توان نزول از اعتقادات زیدیه ارزیابی کرد و نه اقدامی از سر نفاق بلکه این اقدام تنها از سر #تقیه بوده است.
پایان
متن کامل مقاله در :
https://bit.ly/2ED6DDj
#جامعه
#مذهب
#فرهنگ
#فرهنگ_سیاسی
🔸 کانال مطالعات یمن
@yemenstudies_ir
💢 افزایش بدهی خارجی یمن به 9 میلیارد دلار
🔺بر اساس گزارشی که وزارت برنامه ریزی دولت هادی با همراهی #بانک_جهانی و #یونیسف از آخرین وضعیت اقتصاد یمن تهیه کرده است میزان بدهی خارجی دولت یمن از 6.765 میلیارد دلار در سال 2014 به بیش از 9 میلیارد دلار در سال 2019 رسیده است.
✍️ این افزایش دو میلیاردی به دلیل وامی است که #عربستان در سال 2018 به دولت هادی پرداخت کرد و دولت هادی متعهد شد اصل و سود آن را بازگرداند.
#اقتصاد
#سیاست
🔸 کانال مطالعات یمن
@yemenstudies_ir
💢 آیا یمن به تهدیدی علیه #اسرائیل تبدیل می شود؟
🔺مقاله یونی بن مناخیم افسر سابق موساد در Jerusalem Center For Public Affairs
🔸 وزیر دفاع دولت #صنعا در مصاحبه ای در اوایل دسامبر عنوان کرد که نیروهای یمنی بانکی از اهداف اسرائیلی در اختیار دارند که هر زمان رهبری سیاسی دستور دهد برای هدف قرار دادن آنها درنگ نخواهند کرد.
🔹وی دلیل این مسئله را دست داشتن #اسرائیل در حمله به یمن عنوان کرده است و به همین دلیل باید گفت که انتقام به اسرائیل از طریق حملات غیر مستقیم در پیش خواهد بود.
🔸این تصریحات تنها یک هفته پس از توقیف محموله موشکهای بسیار دقیق ایرانی که برای انصارالله ارسال می شد توسط #آمریکا در دریای عرب صورت می گیرد.
🔹 در جریان سفر #استفان_منوچین وزیر دفاع سابق آمریکا به اسرائیل در اکتبر گذشته بنیامین #نتانیاهو در مورد استقرار موشکهای نفطه زن ایرانی در یمن که می تواند تمامی اهداف را با خطای 5 تا 10 متر در سراسر خاورمیانه و اسرائیل مورد اصابت قرار دهد هشدار داد.
🔸نخستین تهدید جدی بر علیه اسرائیل در یمن را سید #عبدالملک_بدرالدین در اکتبر گذشته عنوان کرد و تهدید کرد که در صورت سر زدن هرگونه حماقتی از طرف اسرائیل نیروهای یمنی یک لحظه هم برای هدف قرار دادن آن درنگ نخواهند کرد.
🔹داده های اطلاعاتی و امنیتی ثابت می کند که سخنان نتانیاهو پرده از یک حقیقت برداشته است و هدف وی از این سخنان هشدار به #ایران بوده است که اسرائیل به تمامی محیط پیرامونی خود از جمله یمن اشراف کامل اطلاعاتی دارد.
🔸سخنان مقامات انصارالله نشان از ترس آنها از اقدام پیش دستانه اسرائیل بر علیه پایگاههای موشکی این گروه دارد. آنها به خوبی می دانند که اسرائیل علاوه بر همکاری اطلاعاتی با #آمریکا و داشتن منابع اطلاعاتی دقیق از جنگنده های #F35 که قادر هستند هر هدفی را در خاورمیانه بدون رهگیری شدن مورد اصابت قرار دهند برخوردار است.
🔹تهدید دیگری که ممکن است برای اسرائیل ایجاد نگرانی کند هدف قرارگرفتن شناورهای اسرائیلی در #باب_المندب و جنوب دریای سرخ است. اسرائیل به خوبی مطلع است که یمن موشکهای دقیق برای هدف قرار دادن این کشتی ها را در اختیار دارد و اطلاعات موجود نشان می دهد که ایران در نظر دارد جبهه دیگری را برای برخورد با اسرائیل به #عراق و #سوریه و #لبنان و #فلسطین اضافه کند.
متن کامل مقاله در
https://bit.ly/34QPKj8
#سیاست
#جنگ_یمن
#معادلات_منطقه_ای
🔸 کانال مطالعات یمن
@yemenstudies_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 گزارش #المسیره از تخریب آثار تاریخی #صعده به دلیل حملات هوایی #ائتلاف_عربی
#جنگ_یمن
#اوضاع_انسانی
#بناهای_تاریخی
🔸 کانال مطالعات یمن
@yemenstudies_ir
DPJ2031771381869000.pdf
285.5K
🔸معرفی #مقاله
🔹 بررسی چالشهای دولت - ملتسازی در یمن
🔸 نویسندگان: مرتضی نورمحمدی / مهدی جوکار / محمدرضا فرجی
🔹 مجله سیاست دفاعی / علمی پژوهشی / ISC
🔸 بهار 92
#سیاست
#جامعه
#قدرتهای_منطقه_ای
🔸 کانال مطالعات یمن
@yemenstudes_ir