❤️#️⃣یامهدی*️⃣0️⃣0️⃣4️⃣1️⃣*️⃣
⭕حضرت مهدی(عجل الله فرجه ) :
اَكثِروا الدُّعاءَ بِتَعجِیل الفَرَجِ فَاِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم
برای تعجیل در ظهور من زیاد دعا کنید که خود فَرَج و نجات شما است. (کمالالدین وتمام النعمه شیخ صدوق، ج ٢، ص ٤٨٥)
⭕مولا امیرالمؤمنین(علیهالسلام) :
*اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله
همواره در انتظار (فرج و ظهور صاحبالزمان (علیهالسلام)) باشید و یأس و ناامیدی از رحمت خدا به خود راه مدهید. (بحار، ج ١٥، ص ١٢٣)
⭕ امام جعفرصادق (علیهالسلام) :
مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِكان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فیفُسطاطِه
هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی(علیهالسلام) از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیّت آن حضرت در حال جهاد به سر میبرد. (بحار، ج ٥٢، ص ١٢٦)
💫اللهم عجل الولیک الفرج 🤲🏻❤️
@yoosofezahra_1180
اگر امام زمان عجل الله فرجه بخواهد برای ما نامه بنویسد آیا از ما راضی ست؟
آیا خدمتی به اماممان کرده ایم؟
@yoosofezahra_1180
🌹شرح #حکمت4
🔹1.2.1 عفت:
اولین ارزش بنیادین اخلاقی که ورع با آن نسبت دارد عفت است.
امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۲۹ نهج البلاغه بعد از شکایت مفصل از مردم زمانه خودشان و فساد فراگیر در آنها در پایان خطبه ی ۲۹ می فرماید:
«ا قولا بغیر العمل؟»
آیا شعار بدون عمل می دهید؟
«و عفة من غیر ورع»؟!
و ادعای عفت و پاکدامنی می کنید در حالیکه ورع ندارید؟
« وطمع فی غیر حق»؟!
و در چیزی که حق شما نیست طمع می کنید»؟!
🔻 باید تذکر بدهم که عبارت دقیق پایان خطبه ۲۹ همین است که عرض کردم "غفلتا" نیست "عفتا" است; یعنی نمیشه انسان ادعای عفت بکند در حالی که ورع ندارد دوری از محرمات ندارد.
🔹1.2.2 حیا:
نکته اخلاقی دیگری که با ورع نسبت خیلی مستقیم و مهمی دارد حیا است.
امیرالمومنین علیه السلام در حکمت ۳۴۹ نهج البلاغه حیا را ریشه ی ورع می دانند و می فرماید:
«و من قل حیاءه قل ورعه»
«کسی که حیا اش کم باشد ورعش کم است»
🔹1.2.3 مرگ قلب:
در همان حکمت ۳۴۹ امیرالمومنین علیه السلام کمی ورع را عامل مرگ قلب می داند و می فرماید:
«و من قل ورعه مات قلبه».
«کسی که ورعش (اجتنابش)از محرمات کم باشد قلبش می میرد».
🔻 به جهت اهمیت حکمت ۳۴۹ در بیان گامهای سقوط در جهنم در این بخش کل این حکمت را بیان کنیم.
حضرت در حکمت ۳۴۹ می فرمایند:
« و من کثر کلامه کثر خطاه »
کسی که زیاد سخن بگوید طبیعتاً زیاد هم خطا می کند
«و من کثر خطا او قل حیاءه»
کسی که زیاد خطا کرد حیاء اش کم می شود
« و من قل حیاءهو قل ورعه»
کسی که حیا اش کم شد ورعش کم میشود
«و من قل ورعه مات قلبه»
کسی که ورعش کم شد قلبش می میرد
«و من مات قلبه دخل النار»
کسی که قلبش بمیرد داخل جهنم خواهد شد»!
به خدا پناه می بریم از این سقوط.
🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
@yoosofezahra_1180
امام حسن عسکری علیه السلام:
لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ
مبادا [سرگرم شدن به] روزى ضمانت شده، تو را از كار واجبى باز دارد
📚ميزان الحكمه جلد4 صفحه430
@yoosofezahra_1180
❇️آیت الله بهاءالدینی:
🌿روز قیامت نیکیهایمان را به محبوبترین فرد زندگیمان نخواهیم داد! اما مجبور میشویم به کسی نیکیهایمان را بدهیم که از او متنفر بودیم و غیبتش را کردیم. گناه خصوصا حق الناس اوج حماقت است نه زرنگی! زرنگی بندگی خداست.
#پند_علما
@yoosofezahra_1180
✨﷽✨
✅غربت حضرت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
✍غربت حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
اگر تنهایی و دوری از خانه و کاشانه ،غربت است، چگونه حضرت يوسف زهرا علیهما السلام غريب نباشد، وقتی حضرت امام کاظم(علیه السلام ) در وصف او چنين می فرمايند:او همان طرد شدهی تنهای غريبِ پنهان از خاندانش است؟
🥀آری! حضرت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) غريب است، نه در ميان خِيل گرگان درنده در صحرای کربلا يا در کاخ مأمون؛ بلکه در ميان محبّان و شيعيانش.
📚کمالالدين، ج۲، ص۳۷۸
┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄
برای سلامتی وظهورش صلوات
@yoosofezahra_1180
💫💫💫💫💎💐💎💫💫💫💫
1. مراقبت و نظارت بر اعمال دوستان
امام زمان (ع) با اذن الهی، مراقب احوال شیعیان و دوستداران اهلبیت (علیهم السلام) است. آن حضرت همچون پدری که دغدغه تربیت و آینده فرزندان خود دارد، دوستدارانش را زیر ذرهبین میگیرد و همواره مراقب آنان میباشد.
البته این نظارت و مراقبت بر اعمال شیعیان و دوستداران برای مچگیری و پردهدری از آنان و کشف اسرارشان نیست؛ بلکه برای این است که در حق آنان دعا کنند و از نیکیها و حسنات آنان شادمان شود و به شوق آید و در مصیبتها و گرفتاریها فریادرس آنان شود و در برخورد با دشمنان یاریشان نماید و اگر گناهی مرتکب شوند، آنان را باز دارند و در مواردی هم به سوی توبه هدایت کند و خود نیز در پیشگاه الهی واسطه شوند تا از مجازات آنها کم شده و زمینه ورود به بهشت و قرب الهی برای آنان فراهم گردد.
آن حضرت خود، در نامهای برای شیعه واقعی خویش، شیخ مفید (ره) نوشته است: «اگر چه خدا صلاح ما و شیعیان مؤمن را در این دانسته که تا زمانی که حکومت دنیا با گناهکاران است، در جایی منزل کنیم که از شهرهای اهل ظلم و ستم دور باشد، لیکن ما از خبرهای شما آگاه هستیم و هیچ چیز از احوال شما بر ما پنهان نیست و انحرافاتی که بدان دچار شدهاید را میدانیم»[5]
در ادامه این نامه طولانی، مینویسد: «إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکُمْ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَکُمُ الْأَعْدَاءُ فَاتَّقُوا اللَّهَ جَلَّ جَلَالُه؛ ما شما را رها نمیسازیم و یاد شما را از خاطر نمیبریم که اگر این چنین بود، بلاها بر شما نازل میشد و دشمنان، شما را نابود میکردند. پس از معصیت خدا پرهیز کنید و تقوا پیشه سازید.»
امام صادق (ع) نیز در وصف خود بلکه ائمه (علیهم السلام) میفرماید: «وَ اللَّهِ لِأَنَّا أَرْحَمُ بِکُمْ مِنْکُمْ بِأَنْفُسِکُمْ[6]؛ به خدا سوگند! که ما، نسبت به شما، از خود شما، مهربانتر و رحیمتریم.»
همچنین امام صادق (ع) درباره وجود مقدس امام زمان (عج) در میان دوستداران میفرماید: «صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ یَتَرَدَّدُ بَیْنَهُمْ وَ یَمْشِی فِی أَسْوَاقِهِمْ وَ یَطَأُ فُرُشَهُمْ وَ لَا یَعْرِفُونَهُ حَتَّى یَأْذَنَ اللَّهُ لَهُ أَنْ یُعَرِّفَهُمْ نَفْسَهُ کَمَا أَذِنَ لِیُوسُفَ حَتَّى قَالَ لَهُ إِخْوَتُهُ أَ إِنَّکَ لَأَنْتَ یُوسُفُ قالَ أَنَا یُوسُفُ[7]؛ صاحب این امر، در میان آنان، راه میرود و در بازارهایشان رفتوآمد میکند، روی فرشهایشان گام برمیدارد و آنان او را نشناسند تا اینکه خداوند او را اجازه فرماید که خودش را معرفی کند همانگونه که خداوند یوسف را اجازه فرمود، در آن هنگام که برادرانش به او گفتند: «آیا حتماً تو خود، یوسف هستى؟ پاسخ داد: آرى من یوسفم.»
حاشا که دلم از تو جدا خواهد شد
یا با کس دیگر آشنا خواهد شد
از مهر تو بگذرد که را دارد دوست!
وز کوی تو بگذرد، کجا خواهد شد![8]
ناگفته نماند این مراقبت و نظارت هشداری برای محبین و پیروان آنان است که آنی از توجه مولای خویش به خود، غافل نباشند و متوجه باشند فرمانبرداری، شرط اساسی و نشانه خوبی بر صداقت عاشقی و دلدادگی به محبوب است. مرجع بزرگوار؛ حضرت آیتالله بهجت (ره)، ضمن توجه دادن همگان به حضور امام زمان (عج) و آگاهی آن حضرت به احوال شیعیانشان، میفرماید: «صدای شما، قبل از اینکه به گوش خودتان برسد، به گوش آن حضرت میرسد؛ چون فاصله شما با آن حضرت، از فاصله دهان تا گوش شما نزدیکتر است.»
@yoosofezahra_1180
💎💐💎مهربان تر از مادر💎💐💎
محبت امام زمان عجل الله فرجه نسبت به ما:
2. همدلی و همراهی در غمها و شادیها محبان
روزی فردی به حضور امیرمؤمنان علی (ع) رسید و حضرت، در صورت او، زردی مشاهده کرد. حضرت با حسرت پرسیدند: این زردی چیست؟ عرض کرد: بیمار و دردمند هستم. حضرت فرمودند: «إِنَّا لَنَفْرَحُ لِفَرَحِکُمْ وَ نَحْزَنُ لِحُزْنِکُمْ وَ نَمْرَضُ لِمَرَضِکُم[10]؛ ما در شادمانی شما، شاد و برای اندوه شما، اندوهگین میشویم و از مریضی شما مریض میگردیم»
امام رضا (ع) نیز میفرماید: «مَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ شِیعَتِنَا یَمْرَضُ إِلَّا مَرِضْنَا لِمَرَضِهِ وَ لَا اغْتَمَّ إِلَّا اغْتَمَمْنَا لِغَمِّهِ وَ لَا یَفْرَحُ إِلَّا فَرِحْنَا لِفَرَحِه[11]؛ هیچیک از شیعیان ما، غمزده نمیشود، مگر اینکه ما نیز در غم آنان، غمگین و از شادی آنان، شادمانیم و هیچیک از آنان، در مشرق و مغرب زمین، از نظر ما، دور نیستند و هر یک از شیعیان ما که بدهی از او بماند (و نتوانسته باشد بپردازد) بر عهده ما است.»
امام زمان (عج) یکی از ائمهای است که اینچنین امیرالمؤمنین علی (ع) و امام صادق (ع) و امام رضا (ع) از حالشان خبر دادهاند.
چه خوش باشد که دلدارم تو باشی
انیس و مونس و یارم تو باشی
دل پر درد را مرهم تو سازی
شفای جان بیمارم تو باشی[12]
حتماً شنیدهاید که به کسی که ناامید و درمانده میشود، پیشنهاد میکنند تا به امام زمان متوسل شود؛ زیرا ایشان دست رد به سینه هیچ درماندهای نمیزند. در طول هشت سال دفاع مقدس و حتی بعد از آن، بارها و بارها حضرت ولیعصر (عج) در هنگام درماندگی فرماندهان و سربازان اسلام، از آنها دستگیری کرده است.
یکی از رزمندگان تفحص شهدا چنین نقل میکند: آن روز کمکم آثار یاس و ناامیدی در چهره تکتک بچههای گروه تفحص نمایان شد و دیگر با اینکه خیلی زحمت کشیده بودیم، مأیوس شدیم. اتفاقاً همان روز، ولادت حضرت مهدی (عج) بود. در حال ناامیدی از ایشان کمک خواستیم. نزدیک ظهر بود که در قسمتی از بیابان بیآب و علف، شقایقی نظرم را جلب کرد. رفتم که شقایق را از ریشه درآورم، متوجه شدم که چیزی در زیر خاک وجود دارد. خاک را کنار زدم، دیدم ریشه شقایق از جمجمه شهیدی روییده است. بعد از تحقیقات شناسایی هویت شهید، متوجه شدیم که اسم او «مهدی منتظر قائم» است.[13]
پس به جاست همانگونه که برادران یوسف در سختی و گرفتاری خود، دست به دامن یوسف شدند و از او مدد طلبیدند، ما نیز در مشکلاتمان اینگونه با آقا و مولای خود نجوا کنیم: «یا أَیُّهَا الْعَزیزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَیْنا إِنَّ اللَّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقینَ[14]؛ اى عزیز! ما و خاندان ما را ناراحتى فرا گرفته و متاع کمى (براى خرید مواد غذایى) با خود آوردهایم، پیمانه را براى ما کامل کن و بر ما تصدّق و بخشش نما، که خداوند بخشندگان را پاداش مىدهد!»
✨💫💎💐✨💫💎💐
3.دعا برای دوستداران خود
امام زمان (عج) همواره، بر دوستداران و شیعیان دعا میکند. صاحب مکیال المکارم در اثبات این مدعا، چنین میگوید: «چون مقتضای شکرِ احسان، همین است و دلیل بر آن، فرمایش مولی صاحبالزمان (عج) در دعایی است که در مهج الدعوات میباشد: «و کسانی که برای یاری دین تو، از من پیروی میکنند، نیرومند کن و آنان را جهادگر در راه خودت قرار ده و بر بدخواهان من و ایشان، پیروزشان گردان»[15]
از سید بن طاووس (ره) نقل شده: من، شب چهارشنبه سیزدهم ذیالقعده سال ۶۳۸ قمری در «سرّ من رأی» در سرداب مطهر بودم، در هنگام سحر، آوای دلنشین امام زمان (عج) را شنیدم که اینچنین مناجات میکرد: «خدایا شیعیان ما را از شعاع نور ما و طینت ما خلق کردهای، آنها گناهان زیادی به اتکا بر محبت و ولایت ما کردهاند، اگر گناهان آنها گناهانی است که در ارتباط با توست، از آنها در گذر که ما را راضی کردهای و آنچه از گناهان آنها در ارتباط با خودشان و مردم است، خودت بین آنها را اصلاح کن و از خمسی که به حق ماست، به آنها بده تا راضی شوند و آنها را از آتش جهنم نجات بده و آنها را با دشمنان ما در سخط خود جمع نفرما.»[16]
آری امام زمان (عج) برای دوستداران و شیعیان واقعی به ویژه افرادی که در حق آن حضرت و برای ظهور وی دست به دعا بردارند، دعا میکنند و این سیره اهلبیت (علیهم السلام) نیز بوده است.
@yoosofezahra_1180