eitaa logo
پایگاه خبری_تحلیلی زاگرس کوهدشت
2.4هزار دنبال‌کننده
18.2هزار عکس
5.9هزار ویدیو
113 فایل
✨﷽✨ ✅پایگاه خبری زاگرس کوهدشت دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیر مسئول و سر دبیر : جواد احمدی رودی دارای نمایندگی فعال درشهر خرم‌آباد تبلیغ و ارسال خبر👇 @Javadahmadirudi 🆔 @ZAGROS_IR به سایت زاگرس سر بزنید👇 http://zagroskohdasht.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
راهیان نور 🇮🇷پایگاه خبری زاگرس کوهدشت ایتا👇 Eitaa.com/ZAGROS_IR تلگرام👇 https://telegram.me/Zagrosyan1
📣 آماده باش ۳۴ پایگاه و ۲۵۰ نیروی اورژانس لرستان در روز طبیعت 🔸رئیس اورژانس لرستان گفت: در سیزدهم فروردین در سراسر لرستان ۳۴ پایگاه شهری و ۵۸ پایگاه جاده‌ای در استان فعالیت خواهند داشت. 🇮🇷پایگاه خبری زاگرس کوهدشت ایتا👇 Eitaa.com/ZAGROS_IR تلگرام👇 https://telegram.me/Zagrosya1
🔺️کشته شدن ۶ مرزبان پاکستانی در مرز ایران 🔹️ارتش پاکستان: کشته شدن ۶ مرزبان پاکستانی در حمله تروریستی یک گروه مسلح از ایران در مرز دو کشور 🇮🇷پایگاه خبری زاگرس کوهدشت ایتا👇 Eitaa.com/ZAGROS_IR تلگرام👇 https://telegram.me/Zagrosyan1
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ 🟢 امام خامنه ای "زید عزه" : «ماه رمضان، ماه انفاق و ایثار و کمک به مستمندان است.» 🔴 الحمدالله از آغاز ماه مبارک رمضان، در دو مرحله پویش "رنگین شدن سفره نیازمندان در ضیافت الهی"به همت خادمین وخیرین ، خیریه یادافلاکیان خاکی تعداد۴۰ سبد غذایی به مبلغ ۲۰ میلیون تومان بین خانواده های روزه دار نیازمند توزیع شد. ⚫️خیرات#آسمانی 🏴وفات خدیجه سلام الله علیها 💰 شماره کارت واریز کمکها : 💳 5029087000520919 بنام یادافلاکیان خاکی ‍ 🌹 @aflakhian 🇮🇷پایگاه خبری زاگرس کوهدشت ایتا👇 Eitaa.com/ZAGROS_IR تلگرام👇 https://telegram.me/Zagrosyan1
💢 آمریکایی ها هم روز جمهوی اسلامی رو تبریک گفتن ، اونم با عکس قاسم سلیمانی ‍️ 🔹 چه دردی داره امروز برای وطن فروشها... 🔹 جکسون هینکل، فعال رسانه‌ای محافظه‌کار و از همراهان تاکر کارلسون در FOX NEWS در ادامه موضع‌گیری‌های عجیب چند وقت اخیرش درباره روسیه، ایران و سوریه، چنین توئیتی را منتشر کرد و روز جمهوری اسلامی را تبریک گفت! 🔹 پرچم بالاست️ 🇮🇷پایگاه خبری زاگرس کوهدشت ایتا👇 Eitaa.com/ZAGROS_IR تلگرام👇 https://telegram.me/Zagrosyan1
مبنای جمهوری اسلامی .MP3
17.85M
🎧 آیت‌الله میرباقری | قطعۀ صوتی با عنوان «مبنای فکری جمهوری اسلامی» (۱۴‌۰۰/ کیفیت صوت ارتقا یافت) 🔍 جمهوری اسلامی مبتنی بر شکل گرفته است که این اسلام، پنج خصوصیت دارد: ۱. ست؛ ۲. ست؛ ۳. ست؛ ۴. ست؛ ۵. ست. 🖇 حکمرانی مردم 🖇 توسعۀ اختیارات 🇮🇷پایگاه خبری زاگرس کوهدشت ایتا👇 Eitaa.com/ZAGROS_IR تلگرام👇 https://telegram.me/Zagrosyan1
دیدار پدر مهسا امینی با والدین قاتل شهید عجمیان طرف با دروغش درباره مرگ دخترش باعث مرگ کلی جوان تو کشور شده؛ حالا رفته به خانواده‌هاشون پیام همبستگی میده! 🇮🇷پایگاه خبری زاگرس کوهدشت ایتا👇 Eitaa.com/ZAGROS_IR تلگرام👇 https://telegram.me/Zagrosyan1
تفری کچل دروزن کول خونل رشیا ها مل تو کچل
امیر عبداللهیان: ظرف ۴۸ ساعت آینده با همتای سعودی درباره نهایی کردن زمان و مکان دیدارمان گفت‌وگو می‌کنم 🔹️ وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه شرکت در مراسم جشن ملی پرچم و بزرگداشت دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مورد زمان و مکان ملاقات شما با وزیر خارجه عربستان گمانه‌زنی‌های مطرح  می‌شود و آیا زمان و مکان این دیدار مشخص شده است؟ تصریح کرد: قرار است ظرف ۴۸ ساعت آینده با همتای سعودی مکالمه و رایزنی کنم و در آن گفت وگو، زمان و مکان دیدارمان را نهایی می‌کنیم. 🇮🇷پایگاه خبری زاگرس کوهدشت ایتا👇 Eitaa.com/ZAGROS_IR تلگرام👇 https://telegram.me/Zagrosyan1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امر به معروف از نوع ژاپنی آموزنده،خیلی جالب بود،حتما گوش بدین،بعضی از این کلیپ ها یه توفیقه که شامل حال هر کس نمیشه🌹 🇮🇷پایگاه خبری زاگرس کوهدشت ایتا👇 Eitaa.com/ZAGROS_IR تلگرام👇 https://telegram.me/Zagrosyan1
روزه و ۱۳بدر.aac
2.43M
۱۳ به در ، یههه روز در ساله!!! امسال هم که ۱۳ به در تو ماه رمضون افتاده حالا روزه بگیریم یا نه🤔⁉️ 🇮🇷پایگاه خبری زاگرس کوهدشت ایتا👇 Eitaa.com/ZAGROS_IR تلگرام👇 https://telegram.me/Zagrosyan1
شهادت مجروح حمله تروریستی اسرائیل به دمشق مستشار نظامی ایران، پاسدار مقداد مهقانی که در حمله اخیر رژیم صهیونیستی زخمی شده بود، دقایقی پیش به شهادت رسید. 🇮🇷پایگاه خبری زاگرس کوهدشت ایتا👇 Eitaa.com/ZAGROS_IR تلگرام👇 https://telegram.me/Zagrosyan1
🔷 فرازهایی از وصیت نامه شهدای شهرستان کوهدشت ✓فراز یازدهم ؛ شهید محمدعلیم عباسی ✓گوشه ای از وصیت نامه شهید: بسم الله الرحمن الرحیم. عزیزانم من و شما آمده ایم تا قدر خود را بشناسیم.آمده ایم تا بفهمیم که به کجا می رویم.آنکس که مبدا را شناخت و به سوی مقصد عارفانه و عاشقانه گام برداشت که خوشابحالش.آنکس که پوچ آمد و پوچ رفت که لیک بیچاره ای چون که شاید به خیال خود می داند به کجا می رود اما چون ره گم کرده ای در کویر زندگی گاهی به شمال و گه به جنوب وقتی به شرق و گاهی به غرب نظر می فکند که راه کدام است و چاره کدام... 🇮🇷پایگاه خبری زاگرس کوهدشت ایتا👇 Eitaa.com/ZAGROS_IR تلگرام👇 https://telegram.me/Zagrosyan1
🔰 شیر مادر درخت قطع نکنید 🔹 کاری بسیار زیبا ، بجا و مناسب در یک روز مانده به روز طبیعت (سیزده بدر ) از یک هنرمند خوش ذوق 🔹 بیایید یک بار برای همیشه این پند را آویزه گوشمان کنیم که در این روز درختی را شاخه نشکنیم 🇮🇷پایگاه خبری زاگرس کوهدشت ایتا👇 Eitaa.com/ZAGROS_IR تلگرام👇 https://telegram.me/Zagrosyan1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‹ ☘ › ‌سیزده بدر است تمامِ سیزده معصوم چشمشان به دَر است تا بیایی آقا...💚 🇮🇷پایگاه خبری زاگرس کوهدشت ایتا👇 Eitaa.com/ZAGROS_IR تلگرام👇 https://telegram.me/Zagrosya1
ریشه سنت پوچ و خرافی سیزده بدر یادگار کفار و پیامبرکشان تاریخ‼️ شیخ صدوق محمّد بن بابویه در کتاب عیون الاخبار و کتاب علل الشّرایع روایت کرده ابو الصّلت هروى گوید: حضرت رضا علیه السّلام از پدرش موسی بن جعفر از پدرش جعفربن محمد ازپدرش محمدبن علی از پدرش علی بن الحسین ازپدرش حسین بن علی از امیرالمومنین علیهم السلام نقل می کند: أَتَى عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ [ع] قَبْلَ مَقْتَلِهِ بِثَلَاثَةِ أَیَّامٍ رَجُلٌ مِنْ أَشْرَافِ تَمِیمٍ یُقَالُ لَهُ عَمْرٌو فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ أَخْبِرْنِی عَنْ أَصْحَابِ الرَّسِّ فِی أَیِّ عَصْرٍ کَانُوا وَ أَیْنَ کَانَتْ مَنَازِلُهُمْ وَ مَنْ کَانَ مَلِکُهُمْ وَ هَلْ بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِمْ رَسُولًا أَمْ لَا وَ بِمَاذَا هَلَکُوا فَإِنِّی أَجِدُ فِی کِتَابِ اللَّهِ تَعَالَى ذِکْرَهُمْ وَ لَا أَجِدُ غِیَرَهُمْ فَقَالَ لَهُ عَلِیٌ‏ لَقَدْ سَأَلْتَنِی عَنْ حَدِیثٍ مَا سَأَلَنِی عَنْهُ أَحَدٌ قَبْلَکَ وَ لَا یُحَدِّثُکَ بِهِ أَحَدٌ بَعْدِی إِلَّا عَنِّی وَ مَا فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آیَةٌ إِلَّا وَ أَنَا أَعْرِفُهَا وَ أَعْرِفُ تَفْسِیرَهَا وَ فِی أَیِّ مَکَانٍ نَزَلَتْ مِنْ سَهْلٍ أَوْ جَبَلٍ وَ فِی أَیِّ وَقْتٍ مِنْ لَیْلٍ أَوْ نَهَارٍ وَ إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً و َأَشَارَ إِلَى صَدْرِهِ وَ لَکِنَّ طُلَّابَهُ یَسِیرٌ وَ عَنْ قَلِیلٍ یَنْدَمُونَ لَوْ فَقَدُونِی کَانَ مِنْ قِصَّتِهِمْ 🌀سه روز قبل از شهادت حضرت علىّ علیه السّلام مردى از اشراف تمیم به نام عمرو، نزد آن حضرت آمده، در باره اصحاب الرّسّ، چنین سؤالاتى نمود: اصحاب الرّس در چه زمانى مى‏زیستند؟ مسکن آنان کجا بود؟پادشاه آنان چه کسى بود؟ آیا خداوند پیامبرى سوى آنان فرستاد یا نه؟ چگونه از بین رفتند؟ در قرآن نام آنان هست ولى از اخبارشان مطلبى ذکر نشده است، حضرت فرمودند: در باره مطلبى سؤال کردى که قبل از تو کسى چنین سؤالى از من نپرسیده بود، و بعد از من نیز کسى در باره آن مطلبى برایت نقل نخواهد کرد مگر از قول من، و هیچ آیه‏ اى در قرآن نیست مگر اینکه آن را می دانم و تفسیرش را نیز می دانم، و نیز می دانم در کجا نازل شده، در کوه نازل شده یا در دشت، و در چه زمانى، شب یا روز؟ اینجا- با دست به سینه مبارکشان اشارهنمودند- علم بسیارى است ولى طالبان آن کم هستند و به زودى وقتى مرا از دست دادند پشیمان خواهند شد!!! یَا أَخَا تَمِیمٍ أَنَّهُمْ کَانُوا قَوْماً یَعْبُدُونَ شَجَرَةَ صَنَوْبَرَةٍ یُقَالُ لَهَا شَاهْ‏دِرَخْتُ کَانَ یَافِثُ‏ بْنُ‏ نُوحٍ‏ غَرَسَهَا عَلَى شَفِیرِ عَیْنٍ یُقَالُ لَهَا دُوشَابُ کَانَتْ أُنْبِطَتْ‏ لِنُوحٍ ع بَعْدَ الطُّوفَانِ  اى تمیمى! داستان آنان چنین بود که: درخت صنوبرى را به نام «شاه درخت» مى‏پرستیدند، این درخت را یافث بن نوح بر کنار چشمه‏اى به نام «دوشاب» غرس کرده بود و این چشمه بعد از طوفان، براى نوح علیه السّلام حفر شده بود وَ إِنَّمَا سُمُّوا أَصْحَابَ الرَّسِّ لِأَنَّهُمْ رَسُّوا بَیْنَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ ذَلِکَ بَعْدَ سُلَیْمَانَ بْنِ دَاوُدَ                                             وعلّت نام‏گذارى آنان به اصحاب الرّسّ این بود که خانه‏ هاى خود را در زمین حفر مى‏کردند، (رسّ یعنى حفر کردن یا پنهان کردن) و زمانشان بعد از سلیمان بن داود علیهما السّلام بود. وَ کَانَتْ لَهُمْ اثْنَتَا عَشْرَةَ قَرْیَةً عَلَى شَاطِئِ نَهَرٍ یُقَالُ لَهَا رَسُّ مِنْ بِلَادِ الْمَشْرِقِ وَ بِهِمْ سُمِّیَ ذَلِکَ النَّهَرُ وَ لَمْ یَکُنْ یَوْمَئِذٍ فِی الْأَرْضِ نَهَرٌ أَغْزَرُ مِنْهُ وَ لَا أَعْذَبُ مِنْهُ وَ لَا قُرًى أَکْثَرُ وَ لَا أَعْمَرُ مِنْهَا تُسَمَّى إِحْدَاهُنَّ آبَانَ وَ الثَّانِیَةُ آذَرَ وَ الثَّالِثَةُ دَىْ وَ الرَّابِعَةُ بَهْمَنَ وَ الْخَامِسَةُ إِسْفَنْدَارَ وَ السَّادِسَةُ فَرْوَرْدِینَ وَ السَّابِعَةُ ارْدِیبِهِشْتَ وَ الثَّامِنَةُ خُرْدَادَ وَ التَّاسِعَةُ مُرْدَادَ وَ الْعَاشِرَةُ تِیرَ وَ الْحَادِیَةَ عَشَرَ مِهْرَ وَ الثَّانِیَةَ عَشَرَ شَهْرِیوَرَ وَ کَانَتْ أَعْظَمُ مَدَائِنِهِمْ إِسْفَنْدَارَ وَ هِیَ الَّتِی یَنْزِلُهَا مَلِکُهُمْ وَ کَانَ یُسَمَّى ترکوذَ بْنَ غابورَ بْنِ یارشِ بْنِ سازنِ بْنِ نُمْرُودَ بْنِ کَنْعَانَ فِرْعَوْنَ إِبْرَاهِیمَ[علی نبینا وعلی آله وعلیه السلام]  دوازده قریه در کنار نهرى از مشرق زمین به نام رسّ داشتند، آن رود نیز به نام آنان رسّ نامیده شده بود. در آن روزگار نهرى پرآب‏تر و شیرین‏ تر از آن روى زمین نبود و قریه‏ هایى بیشتر و آبادتر از آنها وجود نداشت، نامآنها به ترتیب عبارت بود از: آبان، آذر، دى، بهمن، اسفندار، فروردین، اردیبهشت، خرداد، مرداد، تیر، مهر، شهریور، و بزرگترین شهر آنان، اسفندار بود که پادشاه در آن می زیست، نام او ترکوذ  ب
ن غابور بن یارش‏ ابن سازن بن نمرود بن کنعان بود که این آخرین فرعون زمان ابراهیم علیه السّلام بود.                       وَ بِهَا الْعَیْنُ وَ الصَّنَوْبَرَةُ وَ قَدْ غَرَسُوا فِی کُلِّ قَرْیَةٍ مِنْهَا حَبَّةً مِنْ طَلْعِ تِلْکَ الصَّنَوْبَرَةِ فَنَبَتَتِ الْحَبَّةُ وَ صَارَتْ شَجَرَةً عَظِیمَةً وَ حَرَّمُوا مَاءَ الْعَیْنِ وَ الْأَنْهَارِ فَلَا یَشْرَبُونَ مِنْهَا وَ لَا أَنْعَامُهُمْ وَ مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ قَتَلُوهُمْ وَ یَقُولُونَ هُوَ حَیَاةُ آلِهَتِنَا فَلَا یَنْبَغِی لِأَحَدٍ أَنْ یَنْقُصَ مِنْ حَیَاتِهَا وَ یَشْرَبُونَهُمْ وَ أَنْعَامُهُمْ مِنْ نَهَرِ الرَّسِّ الَّذِی عَلَیْهِ قُرَاهُمْ آن چشمه و صنوبر در همین شهر بود، و در هر قریه دانه‏ اى از میوه آن صنوبر کاشته بودند و آن دانه رشد کرده، درخت عظیمى شده بود، آب آن چشمه و رودخانه‏ ها را حرام کرده بودند و نه خود و نه چهارپایانشان از آن نمی نوشیدند و هر کس چنین می کرد او را می کشتند و می گفتند: این آب، مایه حیات خدایان ماست، و شایسته نیست کسى از حیات و زندگى آنها چیزى کم کند، و خود و چهارپایانشان از رود رسّ که قریه‏ ها در کنار آن بنا شده بود، استفاده می کردند،  وَ قَدْ جَعَلُوا فِی کُلِّ شَهْرٍ مِنَ السَّنَةِ فِی کُلِّ قَرْیَةٍ عِیداً یَجْمَعُ إِلَیْهِ أَهْلُهَا فَیَضْرِبُونَ عَلَى الشَّجَرَةِ الَّتِی بِهَا کِلَّةُ مَنْ یُرِیدُ فِیهَا مِنْ أَنْوَاعِ الصُّوَرِ ثُمَّ یَأْتُونَ بِشَاةٍ وَ بَقَرٍ فَیَذْبَحُونَهَا قُرْبَاناً لِلشَّجَرَةِ وَ یُشْعِلُونَ فِیهَا النِّیرَانَ بِالْحَطَبِ فَإِذَا سَطَعَ‏ دُخَانُ تِلْکَ الذَّبَائِحِ وَ قُتَارُهَا فِی الْهَوَاءِ وَ حَالَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ النَّظَرِ إِلَى السَّمَاءِ خَرُّوا لِلشَّجَرَةِ سُجَّداً وَ یَبْکُونَ وَ یَتَضَرَّعُونَ إِلَیْهَا أَنْ تَرْضَى عَنْهُمْ فَکَانَ الشَّیْطَانُ یَجِی‏ءُ فَیُحَرِّکُ أَغْصَانَهَا وَ یَصِیحُ مِنْ سَاقِهَا صِیَاحَ الصَّبِیِّ وَ یَقُولُ قَدْ رَضِیتُ عَنْکُمْ عِبَادِی فَطِیبُوا نَفْساً وَ قَرُّوا عَیْناًفَیَرْفَعُونَ رُءُوسَهُمْ عِنْدَ ذَلِکَ وَ یَشْرَبُونَ الْخَمْرَ وَ یَضْرِبُونَ بِالْمَعَازِفِ‏ وَ یَأْخُذُونَ الدَّسْتْبَنْد فَیَکُونُونَ عَلَى ذَلِکَ یَوْمَهُمْ وَ لَیْلَتَهُمْ ثُمَّ یَنْصَرِفُونَ و در هر ماه از سال، در هر قریه، عیدى معیّن کرده بودند که اهل آن قریه جمع شده و بر درخت بزرگ آن آبادى، پشه بندى از حریر که داراى انواع نقش  و نگار  بود نصب مى‏کردند، سپس گاو و گوسفندهایى آورده و براى درخت قربانى می کردند و  بر آن قربانی ها هیزم ریخته، آتش می زدند و آنگاه که دود آن قربانی ها به هوا رفته و بین آنها و آسمان حائل می شد و دیگر نمی توانستند آسمان را ببینند، در برابر درخت، به سجده می افتادند و گریه و زارى می کردند تا از آنها راضى شود، و شیطان نیز مى‏ آمد و شاخه‏ هاى‏ درخت را حرکت مى ‏داد و از تنه آن همچون کودکى فریاد میزد که: اى بندگانم! از شما راضى شدم، راحت و خوشحال باشید، آنان هم سر از سجده برداشته، شراب می نوشیدند و موسیقى می نواختند و سنج مى‏زدند و آن روز و شب را به همان حال سپرى می کردند و سپس می رفتند.                                      وَ إِنَّمَا سَمَّتِ الْعَجَمُ شُهُورَهَا بِآبَانْمَاهَ وَ آذَرْمَاهَ وَ غَیْرِهِمَا اشْتِقَاقاً مِنْ أَسْمَاءِ تِلْکَ الْقُرَى لِقَوْلِ أَهْلِهَا بَعْضِهِمْ لِبَعْضٍ هَذَا عِیدُ شَهْرِ کَذَا وَ عِیدُ شَهْرِ کَذَا حَتَّى إِذَا کَانَ عِیدُ شَهْرِ قَرْیَتِهِمُ الْعُظْمَى اجْتَمَعَ إِلَیْهِ صَغِیرُهُمْ فَضَرَبُوا عِنْدَ الصَّنَوْبَرَةِ وَ الْعَیْنِ سُرَادِقاً مِنْ دِیبَاجٍ عَلَیْهِ مِنْ أَنْوَاعِ الصُّوَرِ لَهُ اثْنَا عَشَرَ بَاباً کُلُّ بَابٍ لِأَهْلِ قَرْیَةٍ مِنْهُمْ وَ یَسْجُدُونَ لِلصَّنَوْبَرَةِ خَارِجاً مِنَ السُّرَادِقِ وَ یُقَرِّبُونَ لَهُ الذَّبَائِحَ أَضْعَافَ مَا قَرَّبُوا لِلشَّجَرَةِ الَّتِی فِی قُرَاهُمْ فَیَجِی‏ءُ إِبْلِیسُ عِنْدَ ذَلِکَ فَیُحَرِّکُ الصَّنَوْبَرَةَ تَحْرِیکاً شَدِیداً وَ یَتَکَلَّمُ مِنْ جَوْفِهَا کَلَاماً جَهْوَرِیّاًوَ یَعِدُهُمْ وَ یُمَنِّیهِمْ بِأَکْثَرَ مِمَّا وَعَدَتْهُمْ وَ مَنَّتْهُمُ الشَّیَاطِینُ کُلُّهَا فَیَرْفَعُونَ رُءُوسَهُمْ مِنَ السُّجُودِ وَ بِهِمْ مِنَ الْفَرَحِ وَ النَّشَاطِ مَا لَا یُفِیقُونَ وَ لَایَتَکَلَّمُونَ مِنَ الشُّرْبِ وَ الْعَزْفِ‏  فَیَکُونُونَ عَلَى ذَلِکَ اثْنَیْ عَشَرَ یَوْماً وَ لَیَالِیَهَا بِعَدَدِ أَعْیَادِهِمْ سَائِرَ السَّنَةِ ثُمَّ یَنْصَرِفُونَ و عجمها(ایرانی ها) نام ماههاى خود را از نام این آبادی ها گرفتند و ماههاى خود را آبان ماه، آذر ماه، و غیره نامیدند، چون اهل آن قریه‏ ها مى‏گفتند: این عید فلان ماه است و آن عید فلان ماه و در زمان عید، بزرگترین آبادى، کوچک و بزرگ آنان، در
آن شهر جمع مى‏شدند و در نزد چشمه و صنوبر، چادرى از حریر که انواع نقش و نگار بر آن بود، برمی افراختند. این چادر دوازده در داشت که هر درى مربوط به اهل یک قریه می شد، آنان در خارج از چادر در مقابل صنوبر سجده کرده و قربانی هایى چند برابر قربانى درخت قریه‏ هاى کوچکتر، ذبح می کردند، و شیطان نیز نزد آن درخت می آمد و صنوبر را به شدّت تکان می داد و با صداى بلند از درون آن سخن گفته، و بیش از وعد و وعیدهاى تمام شیاطین‏ به آنان وعده و وعید می داد،  و آنان سر از سجده برمی داشتند و از شدّت شادى و نشاط از حال می رفتند و از شدّت شرابخوارى و اشتغال به موسیقى، توان صحبت کردن نداشتند، و دوازده روز و شب، به عدد اعیادشان در تمام سال، به همان حال می گذراندند و سپس می رفتند. و در ۱۲ روز اول نوروز در ۱۲ قریه به این امور پرداخته و چون روز سیزده فروردین را بنا به سنت خرافی خویش، نحس می انگاشتند برای در امان ماندن از نحوست به کوه و دشت می رفتند. فَلَمَّا طَالَ کُفْرُهُمْ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عِبَادَتُهُمْ غَیْرَهُ بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِمْ نَبِیّاً مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ مِنْ وُلْدِ یَهُودَ بْنِ یَعْقُوبَ فَلَبِثَ فِیهِمْ زَمَاناً طَوِیلًا یَدْعُوهُمْ إِلَى عِبَادَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَعْرِفَةِ رُبُوبِیَّتِهِ فَلَا یَتَّبِعُونَهُ فَلَمَّا رَأَى شِدَّةَ تَمَادِیهِمْ فِی الْغَیِّ وَ الضَّلَالِ وَ تَرْکَهُمْ قَبُولَ مَا دَعَاهُمْ إِلَیْهِ مِنَ الرُّشْدِ وَ النَّجَاحِ وَ حَضَرَ عِیدُ قَرْیَتِهِمُ الْعُظْمَى قَالَ یَا رَبِّ إِنَّ عِبَادَکَ أَبَوْا إِلَّا تَکْذِیبِی وَ الْکُفْرَ بِکَ وَ غَدَوْا یَعْبُدُونَ شَجَرَةً لَا تَنْفَعُ وَ لَا تَضُرُّ فَأَیْبِسْ شَجَرَهُمْ أَجْمَعَ وَ أَرِهِمْ قُدْرَتَکَ وَ سُلْطَانَکَ و چون کفر به خدا، وعبادت غیر خدا در میان آنان طولانى گشت، خداوند عزّ و جلّ پیامبرى از بنى اسرائیل از فرزندان یهودا بن یعقوب (به نان حنظله) بسوى آنان فرستاد و مدّت زمانى طولانى در بین آنان بوده و آنان را به عبادت خداوند عزّ و جلّ و شناخت ربوبیّت و وحدانیت او دعوت می کرد، ولى از او پیروى نکردند، و وقتى آن پیامبر دید که آنان به شدّت غرق در ضلال و گمراهى و شرک هستند و دعوت او را بسوى رشد و رستگارى ردّ می کنند، در عید شهر بزرگ آنها شرکت کرد و گفت: خدایا این بندگان تو، جز تکذیب من و کفر به تو کار دیگرى نمی کنند، و درختى را که نه فایده دارد و نه ضرر، می پرستند تمام درختانشان را خشک کن و قدر و عظمت خود را به آنان بنمایان... فَأَصْبَحَ الْقَوْمُ وَ قَدْ یَبِسَ شَجَرُهُمْ فَهَالَهُمْ ذَلِکَ وَ قُطِعَ بِهِمْ وَ صَارُوا فِرْقَتَیْنِ فِرْقَةٌ قَالَتْ‏ : سَحَرَ آلِهَتَکُمْ هَذَا الرَّجُلُ الَّذِی یَزْعُمُ أَنَّهُ رَسُولُ رَبِّ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ إِلَیْکُمْ لِیَصْرِفَ‏ وُجُوهَکُمْ عَنْ آلِهَتِکُمْ إِلَى إِلَهِهِ وَ فِرْقَةٌ قَالَتْ لَا بَلْ غَضِبَتْ آلِهَتُکُمْ حِینَ رَأَتْ هَذَا الرَّجُلَ یَعِیبُهَا وَ یَقَعُ فِیهَا وَ یَدْعُوکُمْ إِلَى عِبَادَةِ غَیْرِهَا فَحَجَبَتْ حُسْنَهَا وَ بَهَاءَهَا لِکَیْ تَغْضَبُوا لَهَا  فَتَنْتَصِرُوا مِنْهُ صبح روز بعد، درختها خشک شده بود، این مطلب آنان را ترساند و احساس‏ عجز و ناامیدى کردند و به دو گروه تقسیم شدند، گروهى گفتند: این مرد که ادّعا می کند رسول خداى آسمان و زمین است، خدایان شما را جادو کرده است تا شما را از خدایانتان به سوى خداى خویش متوجّه گرداند، گروه دیگر گفتند: نه، بلکه خدایان شما با دیدن این مرد که از آنان عیب‏گویى می کند و در موردشان سخنان نامربوط می گوید، و شما را به پرستش خداى دیگرى مى‏خواند، خشمگین شده‏ اند و زیبایى و بهاى خود را از شما پوشانده‏ اند تا شما نیز به خاطر آنان خشمگین شوید و انتقام آنان را از این مرد بگیرید. فَأَجْمَعَ رَأْیُهُمْ عَلَى قَتْلِهِ فَاتَّخَذُوا أَنَابِیبَ طِوَالًا مِنْ رَصَاصٍ وَاسِعَةَ الْأَفْوَاهِ ثُمَّ أَرْسَلُوهَا فِی قَرَارِ الْعَیْنِ‏ إِلَى أَعْلَى الْمَاءِ وَاحِدَةً فَوْقَ و الْأُخْرَى مِثْلَ الْبَرَابِخِ‏  وَ نَزَحُوا مَا فِیهَا مِنَ الْمَاءِ ثُمَّ حَفَرُوا فِی قَرَارِهَابِئْراً ضَیِّقَةَ الْمَدْخَلِ عَمِیقَةً وَ أَرْسَلُوا فِیهَا نَبِیَّهُمْ وَ أَلْقَمُوا فَاهَا صَخْرَةً عَظِیمَةً ثُمَّ أَخْرَجُوا الْأَنَابِیبَ مِنَ الْمَاءِ وَ قَالُوا نَرْجُو الْآنَ أَنْ تَرْضَى عَنْهُ آلِهَتُنَا إِذْ رَأَتْ أَنَّا قَدْ قَتَلْنَا مَنْ کَانَ یَقَعُ فِیهَا وَ یَصُدُّ عَنْ عِبَادَتِهَا وَ دَفَنَّاهُ تَحْتَ کَبِیرِهَا یَتَشَفَّى مِنْهُ فَیَعُودَ لَنَا نُورُهَا وَ نَضَارَتُهَا کَمَا کَانَ فَبَقُوا عَامَّةَ یَوْمِهِمْ  یَسْمَعُونَ أَنِینَ نَبِیِّهِمْ ع وَ هُوَ یَقُولُ سَیِّدِی قَدْ تَرَى ضِیقَ مَکَانِی وَ شِدَّةَ کَرْبِی فَارْحَمْ ضَعْفَ رُکْنِی وَ قِل
َّةَ حِیلَتِی وَ عَجِّلْ بِقَبْضِ رُوحِی وَ لَا تُؤَخِّرْ إِجَابَةَ دَعْوَتِی حَتَّى مَاتَ لذا همگى بر آن شدند که پیامبر خدا را بکشند، براى این کار لوله‏ هاى بلندى از سرب که دهانه‏ هاى گشادى داشت، برگرفتند و آنها را از قعر چشمه تا روى آب مثل لوله‏ هاى سفالین آبراهه (فاضلاب) بر روى هم سوار کردند، و آب داخل آن (چشمه یا لوله) را کشیدند و سپس در قعر آن چاهى عمیق با دهانه تنگ حفر کردند و پیامبرشان را به درون آن انداختند و صخره بزرگى بر دهانه آن نهادند و آنگاه لوله‏ ها را از آب بیرون آوردند و گفتند: اکنون که خدایان دیدند که ما، شخصى را که در باره‏ شان به بدى سخن می گفت و ما را از پرستش آنان بازمی داشت کشتیم،  و در زیر بزرگترین خدایان دفنش کردیم تا دلش آرام گیرد، امیدواریم که از ما راضى شده باشند و غنچه‏ ها و طراوت آنها مثل گذشته به سوى ما باز گردد، آن مردم در تمام روز، صداى ناله پیامبرشان را می شنیدند که می گفت: «خداى من، تنگى جا و شدّت ناراحتى مرا می بینى، به ناتوانى و درماندگی ام رحم کن و زودتر قبض روحم فرما، و اجابت دعایم را تأخیر نینداز!» تا بالاخره مرد فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِجَبْرَئِیلَ علیه السلام یَا جَبْرَئِیلُ أُنْظِرُ عِبَادِی هَؤُلَاءِ الذی [الَّذِینَ‏] غَرَّهُمْ حِلْمِی وَ أَمِنُوا مَکْرِی وَ عَبَدُوا غَیْرِی وَ قَتَلُوا رَسُولِی أَنْ یَقُومُوا لِغَضَبِی أَوْ یَخْرُجُوا مِنْ سُلْطَانِی کَیْفَ وَ أَنَا الْمُنْتَقِمُ مِمَّنْ عَصَانِی وَ لَمْ یَخْشَ عِقَابِی وَ إِنِّی حَلَفْتُ بِعِزَّتِی لَأَجْعَلَنَّهُمْ عِبْرَةً وَ نَکَالًا لِلْعَالَمِینَ فَلَمْیَرُعْهُمْ وَ هُمْ فِی عِیدِهِمْ ذَلِکَ إِلَّا بِرِیحٍ عَاصِفٍ شَدِیدَةِ الْحُمْرَةِ فَتَحَیَّرُوا فِیهَا وَ ذُعِرُوا  مِنْهَا وَ انْضَمَ‏ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ ثُمَّ صَارَتِ الْأَرْضُ مِنْ تَحْتَهِمْ کَحَجَرِ کِبْرِیتٍ یَتَوَقَّدُ وَ أَظَلَّتْهُمْ سَحَابَةٌ سَوْدَاءُ فَأَلْقَتْ عَلَیْهِمْ کَالْقُبَّةِ جَمْراً تَلْتَهِبُ فَذَابَتْ أَبْدَانُهُمْ فِی النَّارِ کَمَا یَذُوبُ الرَّصَاصُ فِی النَّارِ فَنَعُوذُ بِاللَّهِ تَعَالَى ذِکْرُهُ مِنْ غَضَبِهِ‏ وَ نُزُولِ نَقِمَتِهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیم‏. خداوند عزّ و جلّ به جبرئیل فرمود: اى جبرئیل! آیا این بندگان من، که صبر و بردبارى من آنها را فریب داده و خود را از خشم من در امان می پندارند و کس دیگرى غیر از من را می پرستند و پیامبر مرا کشته‏ اند، گمان می کنند که در مقابل غضب من توان مقاومت دارند، یا آیا می توانند از محدوده قدرت من خارج شوند؟ چگونه؟! و حال آنکه من از کسى که مرا نافرمانى کند و از عقاب من نهراسد، خودم انتقام خواهم گرفت، و به عزّت و جلالم قسم یاد کرده‏ ام که آنان را مایه عبرت اهل عالم قرار دهم، و خداوند، آنها را در آن عیدشان جز با بادهاى سرخ رنگ به هراس نیفکند، آنان در آن طوفان حیران شده به هراس افتاده بودند و به یک دیگر پناه می بردند، سپس زمین در زیر پاهایشان به گوگردى مشتعل تبدیل شد و ابرى سیاه بر آنان سایه افکند و آتشى‏ ملتهب همچون گنبد بر آنان فرو افکند و بدن هایشان در آتش همچون سرب مذاب ذوب شد. پناه می بریم به خداوند متعال از غضب و عذابش. و لا حول و لا قوّة إلّا باللَّه العلیّ العظیم 🔰عیون أخبار الرضا علیه السلام    ج1 ص 205/ 🔰علل الشرائع  ج‏1  ص40 ،38 باب العلة التی من أجلها سمی أصحاب الرس أصحاب الرس و العلة التی من أجلها سمت العجم شهورها بآبانماه و آذرماه و غیرها إلى آخرها ..... ص : 40 / 🔰روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه (ط - القدیمة)    ج‏10   ص78     باب حد اللواط و السحق ..... ص : 60 / 🔰المیزان فى تفسیر القرآن، ج‏15، ص: 219 /البرهان فی تفسیر القرآن    ج‏4   ص 133     [سورة الفرقان(25): آیة 38] ..... ص : 133 / 🔰بحار الأنوار (ط - بیروت)    ج‏14  ص 148     باب 13 قصة أصحاب الرس و حنظلة ..... ص : 148 /بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏56، ص: 109 / 🔰تفسیر نور الثقلین    ج‏4   ص16     [سورة الفرقان(25): الآیات 32 الى 38] ..... ص : 15 / 🔰منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة (خوئى)    ج‏10ص  343   🔰الثانی فى بیان مداین الرس و قصة اصحابها ..... ص : 339 / (ترجمه عیون أخبار الرضا علیه السلام / ترجمه غفارى و مستفید، ج‏1، ص: 419 نشرصدوق 1372 ش. چاپ اول)
🍀۱۳فروردین روز طبیعت گرامی باد. 🌲☘🌳🍀🌴 🇮🇷پایگاه خبری زاگرس کوهدشت ایتا👇 Eitaa.com/ZAGROS_IR تلگرام👇 https://telegram.me/Zagrosyan1
🔺نوش جونت :) 🗣آدم 🇮🇷پایگاه خبری زاگرس کوهدشت ایتا👇 Eitaa.com/ZAGROS_IR تلگرام👇 https://telegram.me/Zagrosyan1