فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️شرح حدیث اخلاق از حضرت سجاد(ع) توسط رهبر انقلاب
آثار دنيوی و اخروی سخن نیکو:
🔹افزايش رزق
🔹تأخير در اجل انسان
🔹محبوبيت درميان خانواده
🔹ورود به بهشت
#اخلاق_مداحی
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘️🌷🌺🌷⚘️🌿•✾••┈
💠دهه هفتادی ها و هشتادی ها هدیه ویژه دریافت خواهند کرد💠
📍جمعه این هفته[دهم شعبان دوازدهم اسفند ماه]
در کلاس های مداحی اصفهان
به یمن روز جوان[ولادت حضرت علی اکبر] تمامی دهه هفتادی ها و هشتادی های
کلاس های آموزش مداحی هدیه ویژه دریافت خواهند کرد.
🔷10نفر اول قطعه فرشی متبرک حرم رضوی
🔷10نفر دوم عطر حرم رضوی
🔷10نفر سوم عطر حرم سید الشهدا
🔷و 10 نفر بعدی......
مقدمتان را به این کانال چندهزارنفری
■خوب
■پرمحتوا
■وارزشمندگرامی می داریم
╔═💎💫═══╗
https://zil.ink/maddahanesf
╚═══💫💎═╝
╭┅─────┅╮
🌺 hشما هم مبلغ این کانال خوب باشید
╰┅─────┅╯
💠اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ💠
صدا ۰۰۱_sd.m4a
4.82M
#آموزش
🔴 روش صحیح تقلید کردن
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘️🌷🌺🌷⚘️🌿•✾••┈
1_3197927771.mp3
8.45M
#مداحی
#به_وقت_مناجات_عاشقی
🗣فصولی ، نوشه ، ور پویانفر
دلشوره شیرین♥️✨
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘️🌷🌺🌷⚘️🌿•✾••┈
یه عکس زیبا
بعد از ۳۵ سال از یادگاران دفاع مقدس💥
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘️🌷🌺🌷⚘️🌿•✾••┈
👈کلاسهای آموزش مداحی 👉
✨️رده سنی بالای ۱۵ سال
✨️مدرس: مهدی احتشامی ✨️
(مربی کانون مداحان اصفهان)
کلاسها هر هفته یکشب بمدت یکساعت
در حسینیه حضرت علی اکبر علیه السلام
جهت ثبت نام و کسب اطلاعات کاملتر با آقای یونس همتیان تماس حاصل فرمایید.
۰9162813129
محور آموزش؛ صداسازی، فن بیان، آشنایی با دستگاههای موسیقی ایرانی و عربی، دعا و مناجات خوانی، نوحه خوانی، تنظیمات سیستم های صوتی، روضه و مرثیه خوانی، مقتل شناسی، مخاطب شناسی، مهارتهای اجرا و مجری گری، تقویت گفتار و آوا، تقویت حافظه، شعر شناسی، سبک سازی در مداحی، سولفژ و آنالیز نغمات، تقویت حنجره، مبانی فنی صوت اعم از تحریر، توربولانس، گام، حجم، شدت، تن، مساحت صدا)، رفع لرزش صدا و......
✨️✨️✨️✨️✨️✨️✨️✨️✨️
مفاد آموزشی کلاس امشب در شهرک شهید بابایی:
تعاریف :
معنای عبارات مدح، مداح، ذکر و ذاکر، مقتل، مرثیه، روضه، کتاب روضه الشهدا و نقش آن در مجالس امروزی، زبان قال، زبان حال، نقل مشهور، تعریف نوحه، همخوانی محزون، سینه زنی،
تشریح مولفه های صوت ( منبع تولید، فضای انتشار، عامل دریافت، حد فرکانس قابل دریافت توسط گوش انسان 20hz تا 20khz ) ، تشریح ریه، نای، مری،حجنره، اپیگلوت، زبان، دهان و نرم کام و لبها و نقش آنها در پرورش و تشکیل اصوات،
تشریح گام، درجه، پرده، نیم پرده، روی خط توازن ۸ گام، تعریف اکتاو مشتمل بر هشت گام، تمرینات رعایت گامها با آوا و جمله، و......
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘️🌷🌺🌷⚘️🌿•✾••┈
...
لبها معطر است
سلامٌ علی الحسین
عالم معطر است
سلامٌ علی الحسین...
#السلام_علے_الحسین 🍃
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘️🌷🌺🌷⚘️🌿•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اخلاق مداحی
❌ بسیاری از کسانی که اهل نماز و عبادت و فعالیتهای جهادیاند؛
از نگاه اهل بیت علیهمالسلام در لشکر دشمن هستند و توهم یاری اهلبیت را دارند.......
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘️🌷🌺🌷⚘️🌿•✾••┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆از حضرت زهرا (سلام اللهعلیها) حاجت کم نگیرید...
🔸حجت الاسلام عالی
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘🌷🌺🌷⚘🌿•✾••┈
عوامل مؤثر در روضه
1ـ حضور قلب و درك حضور
به معناي رسيدن به اوج مصيبت مي¬باشد. رسيدن به درك حضور، مقدماتي را مي¬طلبد كه يكي از آنها تفكر است.
مداح بايد ابتدا آنچه را كه مي¬خواهد بخواند براي خود به تصوير بكشد. يعني در حقيقت در فضاي مطلبي كه مي¬خواهد بخواند قرار بگيرد.
بُعد زمان و مكان بايد از جلوي چشم مداح برداشته شود تا بتواند آن واقعه را درك كند. وقتي كه در ذهن خود آن واقعه را به وضوح ديد و سپس بازگو كرد اينجاست كه هم مي¬سوزد و هم مي¬سوزاند.
در مورد محتواي مطلبي كه مي¬خوانيد، فكر كنيد و به فضاي مطلب سفر دل كنيد كه گفته¬اند «بعد منزل نبود در سفر روحاني» و نيز ارتباط با خداوند متعال و اهل بيت حضور قلب را زيادتر مي¬كند.
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘🌷🌺🌷⚘🌿•✾••┈
2ـ گره مرثيه
گره مرثيه يعني اوج روضه و سوزناك ترين قسمت آن و باز کردن گره مرثيه يعني بيان سوزناك ترين قسمت روضه. مهمترين بخش مداحي روضه است و مهمترين بخش روضه گره مرثيه؛ فلذا با توجه به اهميت اين بخش بايد در روش باز کردن گره مرثيه دقت لازم به عمل آيد.
شرايط باز کرد گره مرثيه:
1. ترتيب توالي: از جهت محتوايي بايد محتواي روضه از مصائب با شدت کمتر به سوي مصائب با شدت بالاتر باشد ، فلذا در گره مرثيه هم بايد اين ترتيب توالي رعايت شود و سخت ترين بخش گره مرثيه در انتهاي آن بيان شود.
2. سبک:پر سوز و گدازترين قسمت سبک براي بازکردن گره مرثيه انتخاب شود ، و اگر سبک چنين گوشه اي ندارد ، بايد به سبکي پر سوز و گداز مثل دشتي گريز زد و گره مرثيه را در آن باز کرد.
3. پرده صدا:روند پرده هاي صدا در کل روضه رو به بالا و اوج است تا اينکه به گره مرثيه مي رسد ، در اين قسمت در بالاترين پرده صداي روضه ، گره مرثيه باز مي شود.
4. حجم صدا: کنترل حجم صدا هنگام باز کردن گره مرثيه کمتر مي شود و حجم صداي بيشتري از حنجره خارج مي گردد؛ چراکه افزايش حجم صدا به خواندن شور بيشتري مي دهد.
5. سرعت بيان: هنگام باز کردن گره مرثيه ، سرعت بيان بيشتري لازم است ، چراکه بايد محتواي مرثيه بدون تکلف بيان شود و شمرده خواني باعث کاهش تأثيرگذاري مي شود.
6. تحرير: اصل در کل روضه ساده خواني است اما هنگام باز کردن گره مرثيه بايد حد اقل کشش و تحرير در خواندن باشد چراکه تحرير و کشش زياد باعث انحراف ذهن مستمع از محتوا به سبک مي شود ؛ در نتيجه تأثيرگذاري پايين مي آيد.
7. سوز و بغض: در روضه هرچه به گره مرثيه نزديکتر مي شويم بايد سوز و بغض صداي ما بيشتر شود تا هم تأثيرگذاري بالا برود و هم تناسب لحن و محتو رعايت گردد.
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘🌷🌺🌷⚘🌿•✾••┈
انواع بغض
الف) بغض متني.
ب) بغض هنگام نفس گرفتن.
الف) بغض متني
اين نوع بغض ، همان سوز و گداز و لحن غم انگيزي است که هنگام خواندن متن روضه ، با صدا همراه مي شود. قابل ذکر است که اين نوع بغض ، نبايد در تمام اجزاي روضه باشد چراکه ايجاد يکنواختي مي کند بلکه با توجه به محتواي سوزناک ، بايد به صدا سوز گداز و بغض داد.
ب) بغض هنگام نفس گرفتن
در روضهو هنگام دم دادن ذکر شور ، موقع نفس گرفتن ، نفس با يک هق هقي همراه مي شود ، که آن را "بغض هنگام نفس گرفتن" مي ناميم.
نکات قابل توجه در بغض:
نكته 1:اصل اين است که بغض طبيعي باشد ، چراکه گاهي بغض مصنوعي اثر معكوس بر مجلس دارد. البته اگر با نيت تباکي و اينکه حال بغض برايمان ايجاد شود ، بغضي مصنوعي با صدا مراه کنيم اشکالي ندارد.
نكته 2:نبايد سوز و بغض مداح بيشتر از مطلب و حال مجلس باشد ، چراکه اولا در اين حالت ، مداح براي مستمع جلب توجه منفي مي کند ـ که اين خود باعث کاهش تأثيرگذاري است ـ و هم تناسب رعايت نشده است.
نکته3:گاهي بغض همراه با ذکر شور حسين(ع) ، باعث مي شود ، نام امام نامفهوم يا غير مؤدبانه ادا شود ، از اين روش بغض دادن به نفس جداً بايد پرهيز کرد.
نکته4:بعضي از ذاکرين هنگام نفس گرفتن بغضهاي طبعي نامناسبي به نفسشان مي دهند که به نوعي از کيفيت خواندن آنها مي کاهد ، حتماً زير نظر استاد بغض خواندتان را مورد بررسي قرار دهيد.
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘🌷🌺🌷⚘🌿•✾••┈
3ـ تأثير نفس
انتقال علم به مراتب راحت تر از انتقال حس است. انتقال حس در شب، مانند نور در شب سرعت بيشتري دارد. لذا مرحوم شيخ رضا سراج مي¬فرمودند كه مجالس در هنگام سحر برگزار شود.
يكي از مهمترين مباحثي كه در انتقال حس و حال مؤثر است، تأثير نفس است. سوز و گداز مصيبت اهل بيت را بايد از خود اهل بيت گرفت. البته عوامل زيادي باعث مي¬شود كه تأثير نفس مداح زياد شود كه به برخي از آنها اشاره مي¬كنيم.
• مناجات:انسان با مناجات به معارفي دست پيدا مي كند كه بيان آن از عهده كلام خارج است.
• اخلاص: در روايات آمده است: «من كان للَّه كان اللَّه له»[1] "کسي که براي خدا باشد ، خدا براي اوست" ؛ پس آن کسيکه اعمال و کردار و خواندنش فقط براي رضاي خداوند است ، خداوندکه مسبب الاسباب است ، و غير از او در عالم وجود هيچ مؤثري نيست ، به نفس او تأثيري مي دهد که مرده معنوي را مي تواند زنده کند.
• تقوا:همان طور كه وقتي مي¬خواهند دارويي تزريق كنند بايد تمام وسايل پاك و عاري از آلودگي باشد وگرنه كار يا ناقص انجام مي¬شود و يا نتيجه عكس خواهد داد. يك مداح كه مي¬خواهد مجراي انتقال حس و حال باشد، بايد از پاكيزگي معنوي خاصي برخوردار باشد، شاعر مي¬گويد:
غسل در اشك زدم كاهل طريقت گويند پاك شو اول و پس ديده بر آن پاك انداز
• خواندن نماز اول وقت
• خوادن زيارت عاشورا، جامعه كبيره و ...
• احترام به والدين
• انس با امام زمان (عج) 🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘🌷🌺🌷⚘🌿•✾••┈
4ـ درك عيني
براي اينكه بهتر مصيبتها را درك كنيد مي¬توانيد شباهت¬هاي ملموس مصيبت¬ها را ببينيد. مثلا غسل دادن و كفن كردن و دفن كردن يك انسان عادي را ببينيد تا بتوانيد بهتر روضه غسل و كفن و دفن را بخوانيد.
يا اينكه مثلا با ديدن يك مكاني كه آتش گرفته است و مشاهده حال و روز ساكنان اين اماكن، روضه در سوخته و خيمه-هاي سوخته را بهتر درک کنيد.
اگر مداح موضوع را عينا درك كند سوز و گدازش بيشتر مي¬شود. مثلا اگر به بيمارستان سوانح و سوختگي برويد و از نزديك حال و روز آنها را مشاهده كنيد خيلي راحت تر مي¬توانيد درك كنيد كه فرزندان اباعبدالله در زمان آتش گرفتن خيمه¬ها چه بر سرشان آمد.
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘🌷🌺🌷⚘🌿•✾••┈
5ـ تصنع
يکي از مسائلي که از تأثير کلام مي کاهد تصنع و مصنوعي خواندن است ، اگر مداح به دلايلي از قبيل تقليد يا عدم تسلط و تمرين كافي روضه را طوطي وار و مصنوعي بخواند، خواندن او بر مستمع اثري نخواهد داشت . پس اگر مي¬خواهيد روضه¬اي را تقليدي بخوانيد، آن قدر آن را تكرار كنيد تا برايتان ملكه شود و يا اگر از كتابي روضه¬اي را برگزيده¬ايد، آن قدر روي آن تمرين كنيد تا تسلط كامل پيدا كنيد و كسي در خواندن شما احساس ضعف و خامي نكند.
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘🌷🌺🌷⚘🌿•✾••┈
6ـ احترام
اصل كلي اين است كه هنگام روضه ـ مخصوصا موقع باز کردن گره مرثيه ـ در به كار بردن اسامي ائمه اطهار(ع) جملات احترامی مثل؛ علیه السلام ، سلام الله علیها ... حذف شود تا فاصله¬اي بين اجزاي روضه نيفتد و از حساسيت آن نكاهد. در فرازهای دیگر بهتر است نام ائمه با عبارات احترامی بیان شود.
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘🌷🌺🌷⚘🌿•✾••┈
• سبكهاي ريتم دار زمزمه اي كه بين روضه ها استفاده مي شود.
• بعد از اشعار ابتداي مجلس و قبل از مقدمه روضه.
• پس از نشست كامل مجلس قبل از دم دادن سينه زني.
• و...
1. بدون ريتم
زمزمه اي كه ريتم آهنگين منظم خاصي ندارد و در حقيقت ناله برخاسته از دل است و معمولاً مستمع به صورت خودجوش آن را پياده مي نمايد، البته گاهي به تناسب مجلس و محتوا توسط مداح ، دم داده مي شود. نمونه بارز اين نوع زمزمه ، "حسين" ـ "اي حسين" ـ "ياحسين" ـ "اي غريب آقا" ـ "همه بگيم يا حسين" ـ "هرجانشستي بگو ياحسين" ـ و...
كاربردهاي زمزمه ريتم دار
• بين اشعار مرثيه.
• بين اجزاي روضه.
• پس از باز كردن گره مرثيه.
• هرجاي سينه زني كه مستمع حال گريه و ناله پيدا كند.
• و...
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘🌷🌺🌷⚘🌿•✾••┈
7ـ زمزمه
مداح بايد اهل زمزمه و بكاء باشد، زيرا اگر چه گريه بر صورت مي¬نشينيد ولي بر دلها اثر مي¬گذارد و زمزمه ،صداي اشك و سرايت كننده است.
هر مداح به صورت عملي درس مي¬دهد، با زمزمه كردن به ديگران مي¬آموزد كه اين كار را انجام دهند. زمزمه تلاطم ايجاد مي¬كند و طوفان به وجود مي¬آورد، همان طور كه اگر طوفان نباشد خار و خس دور نمي¬شود و گوهرها از كف دريا بيرون نمي¬آيد ؛ اگر زمزمه نباشد غبار غفلت از دلها زدوده نمي شود و گوهر اشك جاري نمي گردد.
انواع زمزمه
1. ريتم دار
2. بدون ريتم
1. ريتم دار
زمزمه اي كه با ريتم آهنگين خاصي پياده مي شود و مستمعين به طور منظم و هم نوا آن را تكرار مي كنند ؛ زمزمه ريتم دار نام دارد. معروفترين زمزمه هاي ريتم دار ، زمزمه هايي است كه در آن نام ائمه معصومين (ع) با عبارت "جان" همراه مي شود. مثل ؛ "علي جان" ـ "زهرا جان" ـ "حسن جان" ـ "حسين جان" ـ و...
كاربردهاي زمزمه ريتم دار
• بين اشعار مدحي .
• توسلات به امام زمان(عج) با ذكر "يابن الحسن" .
• محافلي كه مستمع عام حضور دارد.
• سبكهاي ريتم دار زمزمه اي كه بين روضه ها استفاده مي شود.
• بعد از اشعار ابتداي مجلس و قبل از مقدمه روضه.
• پس از نشست كامل مجلس قبل از دم دادن سينه زني.
• و...
1. بدون ريتم
زمزمه اي كه ريتم آهنگين منظم خاصي ندارد و در حقيقت ناله برخاسته از دل است و معمولاً مستمع به صورت خودجوش آن را پياده مي نمايد، البته گاهي به تناسب مجلس و محتوا توسط مداح ، دم داده مي شود. نمونه بارز اين نوع زمزمه ، "حسين" ـ "اي حسين" ـ "ياحسين" ـ "اي غريب آقا" ـ "همه بگيم يا حسين" ـ "هرجانشستي بگو ياحسين" ـ و...
كاربردهاي زمزمه ريتم دار
• بين اشعار مرثيه.
• بين اجزاي روضه.
• پس از باز كردن گره مرثيه.
• هرجاي سينه زني كه مستمع حال گريه و ناله پيدا كند.
• و...
7ـ زمزمه
مداح بايد اهل زمزمه و بكاء باشد، زيرا اگر چه گريه بر صورت مي¬نشينيد ولي بر دلها اثر مي¬گذارد و زمزمه ،صداي اشك و سرايت كننده است.
هر مداح به صورت عملي درس مي¬دهد، با زمزمه كردن به ديگران مي¬آموزد كه اين كار را انجام دهند. زمزمه تلاطم ايجاد مي¬كند و طوفان به وجود مي¬آورد، همان طور كه اگر طوفان نباشد خار و خس دور نمي¬شود و گوهرها از كف دريا بيرون نمي¬آيد ؛ اگر زمزمه نباشد غبار غفلت از دلها زدوده نمي شود و گوهر اشك جاري نمي گردد.
انواع زمزمه
1. ريتم دار
2. بدون ريتم
1. ريتم دار
زمزمه اي كه با ريتم آهنگين خاصي پياده مي شود و مستمعين به طور منظم و هم نوا آن را تكرار مي كنند ؛ زمزمه ريتم دار نام دارد. معروفترين زمزمه هاي ريتم دار ، زمزمه هايي است كه در آن نام ائمه معصومين (ع) با عبارت "جان" همراه مي شود. مثل ؛ "علي جان" ـ "زهرا جان" ـ "حسن جان" ـ "حسين جان" ـ و...
كاربردهاي زمزمه ريتم دار
• بين اشعار مدحي .
• توسلات به امام زمان(عج) با ذكر "يابن الحسن" .
• محافلي كه مستمع عام حضور دارد.
• سبكهاي ريتم دار زمزمه اي كه بين روضه ها استفاده مي شود.
• بعد از اشعار ابتداي مجلس و قبل از مقدمه روضه.
• پس از نشست كامل مجلس قبل از دم دادن سينه زني.
• و...
1. بدون ريتم
زمزمه اي كه ريتم آهنگين منظم خاصي ندارد و در حقيقت ناله برخاسته از دل است و معمولاً مستمع به صورت خودجوش آن را پياده مي نمايد، البته گاهي به تناسب مجلس و محتوا توسط مداح ، دم داده مي شود. نمونه بارز اين نوع زمزمه ، "حسين" ـ "اي حسين" ـ "ياحسين" ـ "اي غريب آقا" ـ "همه بگيم يا حسين" ـ "هرجانشستي بگو ياحسين" ـ و...
كاربردهاي زمزمه ريتم دار
• بين اشعار مرثيه.
• بين اجزاي روضه.
• پس از باز كردن گره مرثيه.
• هرجاي سينه زني كه مستمع حال گريه و ناله پيدا كند.
• و...
7ـ زمزمه
مداح بايد اهل زمزمه و بكاء باشد، زيرا اگر چه گريه بر صورت مي¬نشينيد ولي بر دلها اثر مي¬گذارد و زمزمه ،صداي اشك و سرايت كننده است.
هر مداح به صورت عملي درس مي¬دهد، با زمزمه كردن به ديگران مي¬آموزد كه اين كار را انجام دهند. زمزمه تلاطم ايجاد مي¬كند و طوفان به وجود مي¬آورد، همان طور كه اگر طوفان نباشد خار و خس دور نمي¬شود و گوهرها از كف دريا بيرون نمي¬آيد ؛ اگر زمزمه نباشد غبار غفلت از دلها زدوده نمي شود و گوهر اشك جاري نمي گردد.
انواع زمزمه
1. ريتم دار
2. بدون ريتم
1. ريتم دار
زمزمه اي كه با ريتم آهنگين خاصي پياده مي شود و مستمعين به طور منظم و هم نوا آن را تكرار مي كنند ؛ زمزمه ريتم دار نام دارد. معروفترين زمزمه هاي ريتم دار ، زمزمه هايي است كه در آن نام ائمه معصومين (ع) با عبارت "جان" همراه مي شود. مثل ؛ "علي جان" ـ "زهرا جان" ـ "حسن جان" ـ "حسين جان" ـ و...
كاربردهاي زمزمه ريتم دار
• بين اشعار مدحي .
• توسلات به امام زمان(عج) با ذكر "يابن الحسن" .
• محافلي كه مستمع عام حضور دارد.
نكات قابل ذكر در بحث زمزمه
نكته 1:زمزمه را نه آن قدر در پرده صداي پايين ادا كنيد كه مجلس خموده شود و نه آنقدر بالا، كه مستمع نتواند با شما همراهي كند، بلكه پرده متوسط انتخاب شود.
نكته 2:در بعضي مجالس مستمع اصلا زمزمه نمي¬كند. در اين شرايط ، زمزمه را كاملا تا پايان تكرار كنيد تا در صورت عدم همراهي مستمع ، در مجلس ، سكته ايجاد نشود.
نكته 3:وقتي مستمع مي¬خواهد زمزمه كند صبر كنيد تا زمزمه او تمام شود و اندكي مانده به قطع شدن صداي جمع، قسمت بعدي مطلب خود را آغاز كنيد.
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘🌷🌺🌷⚘🌿•✾••┈
8ـ تشويق و ترغيب
يكي از مهمترين مباحثي كه در تأثيرگذاري بر مستمع حائذ اهميت است "تشويق و ترغيب" مي باشد. "تشويق و ترغيب" يعني بيان مطالبي كه اهميت و ارزش اشك و تباكي براي اهلبيت(ع) را مي رساند و بدينوسيله همراه كردن مستمع با سير شور و حال مجلس.
مفاهيم تشويق و ترغيب
• عبارات و جملات تشويقي:مثلا جمله خطابي به مستمع ؛ "شما هستيد كه با ناله هاتون خوننده رو زنده مي كنيد".
• اشعار :مثل ؛
الـهـي سـيـنـــه¬اي ده آتــش افــروزدر آن سـيـنـه دلـي وان دل همـه سوز
هرآن دل راكه سوزي نيست دل نيستدل بي سـوز غـيـر از آب و گـل نيست
روز محشر كه همه گرياند اشك ريزان حسن خندانند
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘🌷🌺🌷⚘🌿•✾••┈
• نقل قول از شخصيتي شناخته شده:مثل ؛ بيان شاعر و مداح عاشق شهيد غلامعلي رجبي: «اگر خدا به من بعد از شهادت رخصت دهد آرزو داريم بيايم و يك بار ديگر براي اربابم سيدالشهدا گريه كنم»
• روايت :مثل ؛ امام صادق (ع) فرمودند: «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ مَنْ ذُكِرْنَا عِنْدَهُ فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ وَ لَوْ مِثْلَ جَنَاحِ بَعُوضَةٍ [الذُّبَابِ] غُفِرَ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ لَوْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْر.»كسي كه نام ما نزد او برده شود و از چشمانش اشك بيايد اگر چه به اندازه بال پشه¬اي باشد، گناهانش آمرزيده مي¬شود اگر چه به اندازه آب درياها باشد.[2]
امام زمان (عج) فرمودند: من براي مؤمني كه مصيبت جد شهيدم را ياد كند و سپس براي تعجيل در فرج و تأييد (امر من) دعا كند، من نيز براي او دعا خواهم كرد.[3]
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘🌷🌺🌷⚘🌿•✾••┈
منابع و ماخذ
[1]مصباح الشريعة، ترجمه عبد الرزاق گيلانى ، 178.
[2]كامل الزيارات، باب 32 ، حديث 8.
[3]مكيال المكارم ، ج 2، ص 46
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘🌷🌺🌷⚘🌿•✾••┈
مطالب فوق را در مبحث آموزش روضه خوانی مطالعه و تمرین بفرمائید.
موفق باشید
مهدی احتشامی
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘🌷🌺🌷⚘🌿•✾••┈
🔵 نکاتی درباره زندگاني حضرت عباس
همسر فرزندان و نسل ایشان
شبهه:آیا شمر دایی حضرت عباس بود؟
عاقبت قاتل ایشان چه شد ؟
مقام حضرت عباس (ع) ؟
🎙 آموزش تخصصی مداحی🎙
📲۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲
🌏http://eitaa.com/zakerin1401
┈••✾•🌿⚘️🌷🌺🌷⚘️🌿•✾••┈