برکات اربعین امام حسین ع
احياي ارزشهاي ديني- اسلامي
شرح زیارت اربعین امام حسین ع
#شرح_و_تفسیر_زیارت_اربعین
از ديگر علل و انگيزههاي حماسه خونين کربلا که در سيره حسيني موج ميزند، احياي سنتهاي ديني است که در عصر امويان، به ويژه يزيدبن معاويه به تاراج رفته بود. يزيد فردي فاسق، شارب الخمر، قاتل انسانها و معلن به فسق بود و شخصيتي چون سيدالشهدا(ع) که پرورده دامنهاي پاک و پرورش يافته بيت رسالت و توحيد بود، نميتوانست با او سازش کند: «و مثلي لا يبايع مثله».
هدف قيام و دعوت امامحسين(ع) بازگشت به اسلام زمان اميرمؤمنان(ع) و احياي سيره و روش حکومت پيامبر اکرم(ص) بود:
«و انا ادعوکم الي کتاب الله و سنّة نبيّه(ص) فان السنّة قد اميتت و ان البدعة قد احييت».
عدالتطلبي و آزاديخواهي آن حضرت نيز که در بخش پيش با عنوان احياي ارزشهاي انساني ـ اخلاقي از آن ياد شد، در پرتو احياي ارزشهاي ديني و اسلامي متجلّي ميشود، در واقع ارزشهاي انساني و اخلاقي، در دامن آموزههاي ديني و معارف کتاب و احکام سنت است که به شکل صحيح و مطلوب در مسير سعادت انساني رشد ميکنند و بارور ميشوند. اين کتاب و سنت است که محدوده و مصداقهاي قسط و عدل و آزادي و حريت را تعيين ميکنند و عدالت و حريت واقعي را آموزش ميدهند. لذا در سخنان حضرت اباعبدالله(ع)، ارزشهاي انساني در کنار آموزههاي دين مطرح ميشود. در نامهاي به برادر خود محمد حنفيه تأکيد دارد:
«من از روي تکبّر و خودخواهي و براي افساد و ستم خروج نکردم؛ قيام من براي امر به معروف و نهي از منکر است، من به عنوان يک مصلح در امت جدّم قيام کردم، قصدم آن است که سيره رسول خدا(ص) و علي مرتضي(ع) را احياء کنم.»
امام(ع) بر اين باور بود:
«در شرايطي که به حق عمل نميشود و کسي از باطل رويگردان نيست، مؤمن بايد لقاء پروردگارش را بر چنين زندگياي ترجيح دهد.»
و در روز عاشورا عملاً اين بايد و ضرورت را به همگان نشان داد.
از اين رو، در زيارت مخصوص اربعين، گفته ميشود:
«فأَعْذَرَ في الدعاء و مَنَحَ النصح و بذل مهجته فيک ليستنقذ عبادک من الجهالة و حيرة الضلالة؛ پروردگارا گواهي ميدهم؛ (اباعبدالله(ع)) در دعوت خويش جايي براي عذر و بهانه باقي نگذاشت. و از خيرخواهي دريغ نکرد. جان خود را در راه تو هديه کرد تا آنکه بندگانت از ناداني و سرگرداني گمراهي رهايي يابند.»
فرهنگ عاشورا و زنده نگاه داشتن مکتب خونين حسين(ع) براي احياي همين اهداف است. در زيارت و سوگواري، در مرثيه و روضه، عاشقان سيدالشهداء(ع) بايد با اين آرمانهاي بلند آشنا بشوند و هر ساله تجديد بيعت کنند. سرّ آنکه اين اهداف در زيارتنامههاي آن حضرت که از زبان اولياي معصوم الهي(ع) نقل گرديده است، تکرار ميشود، يادآوري و تأکيد پيروان بر اين خط سير و اين شاخصها است. در زيارتنامهاي که جابر جعفي، از امام صادق(ع) روايت ميکند، چنين نقل شده است:
«اشهد انک قد اقمت الصلوة و آتيت الزکوة و امرت بالمعروف و نهيت عن المنکر و جاهدت الملحدين و عبدت الله حتّي اتيک اليقين.»
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1
کانال ضامن اشک تلگرام
@zameneashk
4_638289447934231235.mp3
759.9K
#روضه_های_اربعین
روضه های اهل بیت علیهم السلام بر مزار شهداء در روز اربعین
@m_h_tabemanesh
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1
کانال ضامن اشک تلگرام
@zameneashk
بسم الله الرحمن الرحیم
روضه های اربعین امام حسین ع
روضه ی کامل اربعین به روایت شیخ عباس قمی در منتهی الامال
#روضه_های_اربعین
حدثنی ...
شيخ جليل القدر عماد الدين ابوالقاسم طبري آملي که از اجلاي فن حديث و تلميذ ابو علي بن شيخ طوسي است در کتاب «بشارة المصطفي» که از کتب بسيار نفيسه است، مسندا روايت کرده است، از عطية بن سعد ابنجنادة عوني که از روات اماميه است و اهل سنت در رجال تصريح کردهاند به صدق او در حديث که گفت:
عن عطية العوفي، قال: خرجت مع جابر بن عبد الله الأنصاري زائرين قبر الحسين عليهالسلام، فلما وردنا کربلاء دنا جابر عن شاطيء الفرات، فاغتسل، ثم اتزر بأزار، ثم ارتدي بآخر، ثم فتح صرة فيها سعده ، فنثره علي بدنه، ثم لم يخطو خطوة الا ذکر الله تعالي حتي دنا من القبر
ما بيرون رفتيم با جابر بن عبد الله انصاري به جهت زيارت قبر حضرت حسين عليهالسلام پس زماني که به کربلا وارد شديم، جابر نزديک فرات رفت و غسل کرد.پس جامه را لنگ خود کرد و جامه ديگر را بر دوش افکند. پس گشود بستهاي را که در آن سعد بود و بپاشيد از آن بر بدن خود.
پس به جانب قبر روان شد و گامي برنداشت مگر با ذکر خدا، تا نزديک قبر رسيد.
قال: يا عطية ! المسنية، فألمسته، فخر علي القبر مغشيا عليه فرشيت عليه شيئا من الماء، فلما أفاق قال: يا حسين! يا حسين! يا حسين! ثلاثا، ثم قال: حبيب لا يجيب حبيبه.
مرا گفت:«دست مرا بر قبر گذار. من دست وي را بر قبر گذاشتم؛ چون دستش به قبر رسيد، بيهوش روي قبر افتاد. پس آبي بر وي پاشيدم تا به هوش آمد و سه بار گفت:«يا حسين!»
پس گفت:«حيب لا يجيب حبيبه! آيا دوست جواب نميدهد دوست خود را؟»
ثم قال: و أني لک بالجواب و قد شخبت أوداجک علي أشباحک ، و فرق بين بدنک و رأسک.
پس گفت:«کجا تواني جواب دهي و حال آن که در گذشته رگهاي گردن تو از جاي خود آويخته شده بر پشت و شانه تو و جدايي افتاده ما بين سر و تن تو.
فأشهد أنک ابن خير النبيين و ابنسيد الوصيين، و و ابنحليف التقوي ، و سليل الهدي، و خامس أصحاب الکساء، و ابنسيد النقباء، و ابنفاطمة سيدة النساء و ما بالک ألا تکون هکذا و قد غذتک کف محمد سيد المرسلين و ربيت في حجور المتقين و رضعت من ثدي الايمان، و فطمت بالاسلام، فطبت حيا، و طبت ميتا
پس شهادت ميدهم که تو ميباشي فرزند خير النبيين و پسر سيد المؤمنين و فرزند همسوگند تقوي و سليل هدي و خامس اصحاب کساء و پسر سيد النقباء و فرزند فاطمه سيده زنها و چگونه چنين نباشي و حال آن که پرورش داده تو را پنجه سيد المرسلين و پروريده شدي در کنار متقين و از پستان ايمان شير خوردي و بريده شدي از شير به اسلام و پاکيزه بودي در حيات و ممات.
غير أن قلوب المؤمنين غير طيبة لفراقک و لا شاکة في الخيرة لک، فعليک سلام الله و رضوانه، فأشهد انک مضيت علي ما مضي يحيي بن زکريا.
همانا دلهاي مؤمنين خوش نيست به جهت فراق تو و حال آن که شکي ندارد در نيکويي حال تو. پس بر تو باد سلام خدا و خشنودي او و شهادت ميدهم که تو گذشتي بر آن چه گذشت بر آن برادر تو، يحيي بن زکريا.
قال عطية: ثم جال ببصره حول القبر، فقال: السلام عليکم أيتها الأرواح الطيبة التي حلت بفناء الحسين عليهالسلام، و أناخت برحله، أشهد أنکم أقمتم الصلاة،و آتيتم الزکوة، و أمرتم بالمعروف، و نهيتم عن المنکر، و عبدتم الله حتي أتاکم اليقين
پس جابر گردانيد چشم خود را بر دور قبر و شهدا را سلام کرد به اين طريق:
السلام عليکم أيتها الأرواح التي حلت بفناء قبر السحين عليهالسلام و أناخت برحله، أشهد أنکم أقمتم الصلاة و آتيتم الزکاة و أمرتم بالمعروف و نهيتم عن المنکر و جاهدتم الملحدين و عبدتم الله حتي أتاکم اليقين.
و الذي بعث محمدا صلي الله عليه و آله و سلم بالحق لقد شارکناکم فيما دخلتم فيه.
پس گفت:«سوگند به آن که برانگيخت محمد صلي الله عليه و آله و سلم را به نبوت حقه که ما شرکت کرديم شما را در آن چه داخل شديد در آن».
قال عطية: فقلت لجابر بن عبد الله: و کيف و لم تهبط واديا، و لم تعسل جبلا، و لم تضرب بسيف، و القوم فرقت بين رؤوسهم و أبدانهم. فأيتمت الأولاد و أرملت الأزواج.
عطيه گفت:«به جابر گفتم: چگونه ما با ايشان شرکت کرديم و حال فرود نيامديم ما واديي را، بالا نرفتيم کوهي را و شمشيري نزديم، و اما اين گروه،پس جدايي افتاده ما بين سر و بدنشان و اولادشان يتيم و زنانشان بيوه گشته است».
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1
کانال ضامن اشک تلگرام
@zameneashk
فقال يا عطية!سمعت حبيبي رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم يقول : من أحب قوما حشر معهم و من أحب عمل قوم أشرک في عملهم، أدرني نحو بيوت کوفان.قال فلما صرنا في بعض الطريق
جابر گفت:«اي عطيه! شنيدم از حبيب خود، رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم که ميفرمود: هر که دوست دارد گروهي را با ايشان محشور شود و هر که دوست داشته باشد، عمل قومي را شريک شود در عمل ايشان. پس قسم به خداوند که محمد صلي الله عليه و آله و سلم را به راستي بر انگيخته که نيت من و اصحابم بر آن چيزي است که گذشته بر آن حضرت حسين عليهالسلام و يارانش.»
پس جابر گفت:«ببريد مرا به سوي خانههاي کوفه.»
قال لي : يا عطية! هل أوصيک و ما أظنني بعد هذه السفرة ألاقيک: أحبب محب آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم ما أحبهم، و أبغض مبغض آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم ما أبغضهم و ان کانوا صواما قواما.
پس چون پارهاي راه رفتيم، به من گفت:«اي عطيه آيا وصيت کنم تو را و گمان ندارم که بر خورم تو را پس از اين سفر و آن وصيت اين است که دوستدار دوست آل محمد را مادامي که ايشان را دوست دارد. دشمن دار دشمن آل محمد را تا چندي که دشمن است با ايشان، اگر چه روزه دار و نمازگزار باشند و مدارا کن با دوست آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم اگر چه بلغزد از ايشان پايي از بسياري گناهان، استوار و ثابت بماند پاي ديگر ايشان از راه دوستي ايشان. همانا دوست ايشان بازگشت نمايد به بهشت و دشمن ايشان بازگردد به دوزخ».
ابوطالب الزيدي، الأمالي، / 94 - 93: عنه: الخوارزمي، مقتل الحيسن، 168 - 167 / 2؛ مثله المحلي، الحدائق الوردية، 129 - 128 / 1؛ قمي، منتهي الآمال، / 527 - 524.
با عرض سلام خدوت ذاکرین و سخنرانان سید الشهداء ع
روضه بسیار کامل و مستند است . سفارش حقیر این است که از روضه نت برداری کنید و چندین مرتبه قبل از جلسه روضه را مرور کنید. کل روضه بیش از ده مطلب است که به صورت تفکیکی می توانید استفاده کنید.یا علی
@m_h_tabemanesh
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1
کانال ضامن اشک تلگرام
@zameneashk
4_5769333142406044547.mp3
2.69M
#اربعین
اللهم صل علی محمد و آل محمد شرح صلوات و نکات اعتقادی آن تقدیم به تمام عاشقان حرم که با صلوات به سمت حرم می روند در نشر آن کوتاهی نکنید
@m_h_tabemanesh
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1
کانال ضامن اشک تلگرام
@zameneashk
بسم الله الرحمن الرحیم
روضه های اربعین امام حسین ع
روضه ی کامل اربعین به روایت شیخ عباس قمی در منتهی الامال
#اربعین
#روضه_های_اربعین
#جابر_بن_عبدالله_انصاری
حدثنی ...
شيخ جليل القدر عماد الدين ابوالقاسم طبري آملي که از اجلاي فن حديث و تلميذ ابو علي بن شيخ طوسي است در کتاب «بشارة المصطفي» که از کتب بسيار نفيسه است، مسندا روايت کرده است، از عطية بن سعد ابنجنادة عوني که از روات اماميه است و اهل سنت در رجال تصريح کردهاند به صدق او در حديث که گفت:
عن عطية العوفي، قال: خرجت مع جابر بن عبد الله الأنصاري زائرين قبر الحسين عليهالسلام، فلما وردنا کربلاء دنا جابر عن شاطيء الفرات، فاغتسل، ثم اتزر بأزار، ثم ارتدي بآخر، ثم فتح صرة فيها سعده ، فنثره علي بدنه، ثم لم يخطو خطوة الا ذکر الله تعالي حتي دنا من القبر
ما بيرون رفتيم با جابر بن عبد الله انصاري به جهت زيارت قبر حضرت حسين عليهالسلام پس زماني که به کربلا وارد شديم، جابر نزديک فرات رفت و غسل کرد.پس جامه را لنگ خود کرد و جامه ديگر را بر دوش افکند. پس گشود بستهاي را که در آن سعد بود و بپاشيد از آن بر بدن خود.
پس به جانب قبر روان شد و گامي برنداشت مگر با ذکر خدا، تا نزديک قبر رسيد.
قال: يا عطية ! المسنية، فألمسته، فخر علي القبر مغشيا عليه فرشيت عليه شيئا من الماء، فلما أفاق قال: يا حسين! يا حسين! يا حسين! ثلاثا، ثم قال: حبيب لا يجيب حبيبه.
مرا گفت:«دست مرا بر قبر گذار. من دست وي را بر قبر گذاشتم؛ چون دستش به قبر رسيد، بيهوش روي قبر افتاد. پس آبي بر وي پاشيدم تا به هوش آمد و سه بار گفت:«يا حسين!»
پس گفت:«حيب لا يجيب حبيبه! آيا دوست جواب نميدهد دوست خود را؟»
ثم قال: و أني لک بالجواب و قد شخبت أوداجک علي أشباحک ، و فرق بين بدنک و رأسک.
پس گفت:«کجا تواني جواب دهي و حال آن که در گذشته رگهاي گردن تو از جاي خود آويخته شده بر پشت و شانه تو و جدايي افتاده ما بين سر و تن تو.
فأشهد أنک ابن خير النبيين و ابنسيد الوصيين، و و ابنحليف التقوي ، و سليل الهدي، و خامس أصحاب الکساء، و ابنسيد النقباء، و ابنفاطمة سيدة النساء و ما بالک ألا تکون هکذا و قد غذتک کف محمد سيد المرسلين و ربيت في حجور المتقين و رضعت من ثدي الايمان، و فطمت بالاسلام، فطبت حيا، و طبت ميتا
پس شهادت ميدهم که تو ميباشي فرزند خير النبيين و پسر سيد المؤمنين و فرزند همسوگند تقوي و سليل هدي و خامس اصحاب کساء و پسر سيد النقباء و فرزند فاطمه سيده زنها و چگونه چنين نباشي و حال آن که پرورش داده تو را پنجه سيد المرسلين و پروريده شدي در کنار متقين و از پستان ايمان شير خوردي و بريده شدي از شير به اسلام و پاکيزه بودي در حيات و ممات.
غير أن قلوب المؤمنين غير طيبة لفراقک و لا شاکة في الخيرة لک، فعليک سلام الله و رضوانه، فأشهد انک مضيت علي ما مضي يحيي بن زکريا.
همانا دلهاي مؤمنين خوش نيست به جهت فراق تو و حال آن که شکي ندارد در نيکويي حال تو. پس بر تو باد سلام خدا و خشنودي او و شهادت ميدهم که تو گذشتي بر آن چه گذشت بر آن برادر تو، يحيي بن زکريا.
قال عطية: ثم جال ببصره حول القبر، فقال: السلام عليکم أيتها الأرواح الطيبة التي حلت بفناء الحسين عليهالسلام، و أناخت برحله، أشهد أنکم أقمتم الصلاة،و آتيتم الزکوة، و أمرتم بالمعروف، و نهيتم عن المنکر، و عبدتم الله حتي أتاکم اليقين
پس جابر گردانيد چشم خود را بر دور قبر و شهدا را سلام کرد به اين طريق:
السلام عليکم أيتها الأرواح التي حلت بفناء قبر السحين عليهالسلام و أناخت برحله، أشهد أنکم أقمتم الصلاة و آتيتم الزکاة و أمرتم بالمعروف و نهيتم عن المنکر و جاهدتم الملحدين و عبدتم الله حتي أتاکم اليقين.
و الذي بعث محمدا صلي الله عليه و آله و سلم بالحق لقد شارکناکم فيما دخلتم فيه.
پس گفت:«سوگند به آن که برانگيخت محمد صلي الله عليه و آله و سلم را به نبوت حقه که ما شرکت کرديم شما را در آن چه داخل شديد در آن».
قال عطية: فقلت لجابر بن عبد الله: و کيف و لم تهبط واديا، و لم تعسل جبلا، و لم تضرب بسيف، و القوم فرقت بين رؤوسهم و أبدانهم. فأيتمت الأولاد و أرملت الأزواج.
عطيه گفت:«به جابر گفتم: چگونه ما با ايشان شرکت کرديم و حال فرود نيامديم ما واديي را، بالا نرفتيم کوهي را و شمشيري نزديم، و اما اين گروه،پس جدايي افتاده ما بين سر و بدنشان و اولادشان يتيم و زنانشان بيوه گشته است».
ادامه مطلب👇👇
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1
فقال يا عطية!سمعت حبيبي رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم يقول : من أحب قوما حشر معهم و من أحب عمل قوم أشرک في عملهم، أدرني نحو بيوت کوفان.قال فلما صرنا في بعض الطريق
جابر گفت:«اي عطيه! شنيدم از حبيب خود، رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم که ميفرمود: هر که دوست دارد گروهي را با ايشان محشور شود و هر که دوست داشته باشد، عمل قومي را شريک شود در عمل ايشان. پس قسم به خداوند که محمد صلي الله عليه و آله و سلم را به راستي بر انگيخته که نيت من و اصحابم بر آن چيزي است که گذشته بر آن حضرت حسين عليهالسلام و يارانش.»
پس جابر گفت:«ببريد مرا به سوي خانههاي کوفه.»
قال لي : يا عطية! هل أوصيک و ما أظنني بعد هذه السفرة ألاقيک: أحبب محب آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم ما أحبهم، و أبغض مبغض آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم ما أبغضهم و ان کانوا صواما قواما.
پس چون پارهاي راه رفتيم، به من گفت:«اي عطيه آيا وصيت کنم تو را و گمان ندارم که بر خورم تو را پس از اين سفر و آن وصيت اين است که دوستدار دوست آل محمد را مادامي که ايشان را دوست دارد. دشمن دار دشمن آل محمد را تا چندي که دشمن است با ايشان، اگر چه روزه دار و نمازگزار باشند و مدارا کن با دوست آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم اگر چه بلغزد از ايشان پايي از بسياري گناهان، استوار و ثابت بماند پاي ديگر ايشان از راه دوستي ايشان. همانا دوست ايشان بازگشت نمايد به بهشت و دشمن ايشان بازگردد به دوزخ».
ابوطالب الزيدي، الأمالي، / 94 - 93: عنه: الخوارزمي، مقتل الحيسن، 168 - 167 / 2؛ مثله المحلي، الحدائق الوردية، 129 - 128 / 1؛ قمي، منتهي الآمال، / 527 - 524.
با عرض سلام خدوت ذاکرین و سخنرانان سید الشهداء ع
روضه بسیار کامل و مستند است . سفارش حقیر این است که از روضه نت برداری کنید و چندین مرتبه قبل از جلسه روضه را مرور کنید. کل روضه بیش از ده مطلب است که به صورت تفکیکی می توانید استفاده کنید.یا علی
@m_h_tabemanesh @zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1
#شرح_و_تفسیر_زیارت_اربعین
#السلام_علی_اسیر_الکربات_و_قتیل_العبرات
#اشک_ائمه_بر_امام_حسین_ع
#امام_سجاد_علیه_السلام
بکاء علي بن الحسين زين العابدين علي ابيه
روي ابن شهرآشوب في المناقب عن الصادق جعفر بن محمد عليهما السلام أنه قال: بکي علي بن الحسين عشرين سنة و ما وضع بين يديه طعام إلا بکي، حتي قال له مولي له جعلت فداک يا ابن رسول الله إني أخاف أن تکون من الهالکين، قال عليه السلام: إنما أشکو بثي و حزني إلي الله و أعلم من الله ما لا تعلمون إني لم أذکر مصرع بني فاطمة إلا خنقتني العبرة
روایت کرد ابن شهر آشوب در مناقب از امام صادق ع ،که امام صادق ع فرمودند: امام سجاد ع بعد از شهادت امام حسین ع بیست سال بر پدرش گریست و غذا برایش نمی بردند مگر اینکه می گریست تا اینکه غلامش به او عرض کرد فدایت شوم من می ترسم از شدت گریه هلاک شوی فرمود من شکایتم را به خدا می برم و می دانم چیزی را از طرف خدا که شما نمی دانید.
من یاد نمی کنم شهادت فرزندان فاطمة س را مگر اینکه حزن و غم گلویم را می فشارد و اشگم جاری می گردد.
(و رواه) ابن قولويه في الکامل بسنده عن الصادق ع مثله إلا أنه زاد بعد عشرين سنة أو أربعين سنة.
و مانندش را ابن قولویه در کامل به سند امام صادق ع نقل کرد با این تفاوت که بیست یا چهل سال بر پدرش گریست
(قال) ابن شهرآشوب: و في رواية: أما آن لحزنک أن ينقضي فقال له ويحک إن يعقوب النبي عليه السلام کان له اثنا عشر ابنا فغيب الله واحدا منهم فابيضت عيناه من کثرة بکائه و أحدودب ظهره من الغم و کان ابنه حيا في دار الدنيا، و أنا نظرت إلي أبي و أخي و عمي و سبعة عشر رجلا من أهل بيتي مقتولين حولي فکيف ينقضي حزني.
و در روایتی از ابن شهر آشوب : غلام عرض کرد آیا حزنت پایانی ندارد ؟ امام سجاد فرمود: وای بر تو یعقوب پیامبر ع 12 پسر داشت و یکی از دیده اش پنهان شد پس چشمانش از شدت گریه سفید شد و پشتش خم شد در حالیکه پسرش زنده بود ، و من نگاه می کردم به پدرم و برادرم و عمویم و هفده نفر از اهل بیتم که اطرافم کشته شده بودند پس چگونه حزنم تمام شود.
الامام الحسین الشهید ع
1. امام سجاد دائم البکاء امام حسین ع
2. کلید واژه روضه : چگونه اشگ نریزم در حالیکه ( گریز های زیبا.. مثلا در حالیکه با دست خودم پدر و .. را دفن کردم و ..)
3. گریز به روضه حضرت زهراء س و بیت الاحزان بر اثر کثرت اشگ و گریه
4. اعتراض به اشگ فاطمة س و امام سجاد ع
یقین دارم و داریم که ائمه در مجالس حضور مستمر دارند برای فهم مقتل و برداشته شدن حجاب هنگام خواندن روضه برای مادرش بخوانیم و به قلت و یا کثرت جمعیت توجه نداشته باشیم.
ای دی برای سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh1
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات
@zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشوراء
اللهم العن یزید خامسا
#پاسخ_به_سوالات_و_شبهات 61
#راس_الحسین_علیه_السلام
#مجلس_یزید_لعنة_الله_علیه
آیا لعن بر یزید لع جایز است آنچنانچه در بعضی از کتب و افواه مخالفین منع شده است؟
خودتان بخوانید و اگر مستحق بود هزار مرتبه برای رفع مشگلات لعن بفرمائید.(البته یکبار هم کار را ه انداز است.)
در لعن کردن شدیدا التماس دعا دارم یا علی خادم الحسین ع ،محمد حسین تابع منش
و وضع الرأس بين يدي يزيد، فجعل يزيد يقرع ثناياه بالقضيب. (1)
اليعقوبي، التاريخ، 218/2 مساوي عنه: المحمودي، العبرات، 309/2
سرمطهر امام حسین ع را در مقابل یزید لع قرار دادند و با چوب خیزران به دندانهای امام حسین ع چوب می زد.( با عذر از امام عصر عج و نوکرها که طاقت خواندن را ندارند).
روایت پیامبر ص در باره ی لعن بر یزید لع و پدر و جدش
[1] يروي عن رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم أنه رأي أباسفيان راکبا علي جمل و معاوية يقوده و يزيد يسوقه. فقال صلي الله عليه و آله و سلم: «لعن الله الراکب والقائد والسائق» حديث مشهور. (عن هامش الأصل).
از پيامبر خدا روايت ميشود که ابوسفيان را سوار بر شتري ديد که معاويه آن را ميکشيد و يزيد آن را ميراند، پس گفت: «لعن الله الراکب و القائد والسائق؛ خدا سوار و جلودار و راننده را لعنت کند»؛ حديثي است مشهور.
آيتي، ترجمهي تاريخ يعقوبي، 182/2.
2- البته لعن بر این شجره ی خبیثه یعنی یزید و اجدادش در زیارت عاشوراء که حدیث قدسی است ذکر شده است که مهمترین سند است. اللهم العن یزید خامسا است
3- درسیره انبیاء است که وقتی از کربلاء گذر می کردند چهار مرتبه یزید لع را لعن ،و عبور می کردند (به نقل از مفتاح الجنة و خصائص مرحوم شوشتری).
ای دی برای سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh1
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات
@zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1
بسم الله الرحمن الرحیم
#پاسخ_به_سوالات_و_شبهات 62
#امام_سجاد_علیه_السلام
#بازار_شام
لطفا سند روضه ای را که می خوانند امام سجاد ع فرمود ای کاش مادر مرا نمی زائید بیان بفرمائید؟ و چرا امام معصوم این مطلب را فرمودند؟
سلام علیکم
اما جمله ای کاش مادر مرا نزائیده بود را فقط برای امام سجاد ع نقل نکرده اند بلکه شبیه این مطلب را هم برای امام موسی کاظم ع در زندان بغداد و حضرت زینب س در شنیدن خبر شهادت امام حسین ع نقل کرده اند.
روایت امام سجاد ع
بالجمله، ......(بعد از ورود سرهای مقدس به بازار شام )اين وقت سيد سجاد عليهالسلام اين شعر انشاد را انشاد فرمودند :
1. أقاد ذليلا في دمشق کأنني
2. من الزنج عبد غاب عنه نصير
3. و جدي رسول الله في کل مشهد
4. و شيخي أميرالمؤمنين و زير
5. فيا ليت أمي لم تلدني و لم يکن
6. يزيد يراني في البلاد أسير
(با خواري به دمشق کشيده ميشوم. گويا بردهي زنگبارم.
در صورتي که جدم رسول خدا و آقايم اميرالمؤمنين است.
کاش مادر مرا نزائيده و يزيد مرا اسير نميديد
مع القصه، چون اهل بيت رسول خدا را با سرهاي شهدا در باب دارالامارهي يزيد حاضر کردند، در طلب رخصت بازايستادند و به انتظار بنشستند.
سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهدا عليهالسلام، 125، 124 - 123/3
ابی مخنف جریان بازار شام را مفصلا آورده است و در قسمتی از آن مطلب را می فرماید. ( برای اختصار نیاوردم)
أقاد ذليلا في دمشق كأ نني من الزنج عبد غاب عنه نصير
وجدي رسول الله في كل مشهد وشيخي أمير المؤمنين أمير
فيا ليت أمي لم تلدني ولم أكن
يزيد يراني في البلاد أسير
مقتل أبي مخنف (المشهور)،/ 121- 124/ عنه: البهبهاني، الدمعة الساكبة، 5/ 81- 83؛ الدربندي، أسرار الشهادة،/ 494- 495؛ المازندراني، معالي السبطين، 2/ 141- 142، 144- 145
اقاد ذليلا في دمشق كأنني من الزنج عبد غاب عنه نصيره
و جدى رسول الله في كل مشهد و شيخي أميرالمؤمنين وزيره
فياليت أمي لم تلدني ولم اكن و يراني يزيد في البلاد أسيره
عماد الدين طبرى، كامل بهائى، 2/ 292- 293
2 - مطلب در شنیدن خبر شهادت امام حسین ع توسط حضرت زینب س بیان شده است:
و عرض كرد: «يا أخي! أين تروح واختك غريبة بلا محرم وأنيس وناصر ومغيث؟
اى برادر! به كجا مىروى و خواهرت را بدون محرم و انيس و ياور و دادخواه مىگذارى؟
امام عليه السلام فرمود: اين امرى محتوم است و از آن فرار نتوان كرد.
زينب عرض كرد: «كلامك هذا أشد حرقة لقلبي، ليتني لم تلدني امي ولم أك شيئا وما أرى هذا اليوم.»
سخن تو بيشتر قلب مرا مىگدازد. كاش مادرم مرا نمىزاد و پرورش نمىداد و زنده نبودم و اين روز را نمىديدم.
سپهر،ناسخ التواریخ حضرت زینب س ج 1 / 221 / 223
1 - بیان این جمله شدت مبالغه در مصیبت است و اعتراض یقینا به خلقت نیست ، چون گوینده کلام فرد معصوم است و نا امیدی از گناهان کبیره و ناشکری و ناامیدی از خلقت خدا است
2 - بیان شدت عرفان و تقرب فرد به خداست که طاقت دیدن هجوم و هجمه به دین خدا را ندارد
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ای دی برای سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh1
لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات
@zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
@zameneashk1