4_5906870704032205204.mp3
5.91M
#شرح_و_تفسیر_دعای_عهد 32
#رب_الکرسی_الرفیع 4
#امام_مهدی_عج
🌸خلاصه رب الکرسی الرفیع در جلسه گذشته
💫ارتباط کرسی رفیع با قدرت عظیم ۱۴ معصوم
🌸امیرالمومنین ع مظهر قدرت پروردگار
💫شرح ذکر جبرئیله در جنگ احد که جبرئیل ندا داد لا فتی الا علی لا سيف الا ذوالفقار
🌸سماوات مظهر قدرت خداوند و حکومت مهدی عج بر سماوات مظهر قدرت خداوند است
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ای دی استاد برای طرح سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh
گروه و کلاس مقتل شناسی متضمن البکاء
https://t.me/joinchat/1mMEyJCOrVMwYmI0
ضامن اشک در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/FZyB8wtSEIs1huKFB7rOqG
کانال ضامن اشک ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
4_5909122503845881991.mp3
7.75M
#شرح_و_تفسیر_دعای_عهد 33
#رب_الکرسی_الرفیع 5
#امام_مهدی_عج
🌹شرح رفیع در کرسی رفیع
✨ رفیع بیانگر قدرت خداوند و قدرت زیادی است که در قرآن ذکر شده و قابل توصیف نیست
🌹قدرت خداوند در هر شئ بر اساس ظرفیت آن شئ است مانند قدرت خداوند در یک نهال و یک درخت تنومند که هر کدام به اندازه خودشان از قدرتشان فیض گرفته اند
✨وجود مقدس حضرت مهدی عج بالاترین قدرت در کل هستی است که تمام اشیا به اندازه ظرفیت وجودیشان قدرت کسب کرده اند
🌹یک عاشق حضرت مهدی عج باید بداند قدرت ۱۴ معصوم از خداست و بواسطه خداوند این قدرت به هستی منتقل می شود
✨علل گرایش به تثلیث یا گمراهی در پرستش امیرالمومنین ع يا ائمه، اشکال در نشناختن خداست
🌹در اني اتقرب ، ۵تن معصومین و .. وسیله رسیدن ما به خدا هستند و گرنه گمراهی خواهد بود
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ای دی استاد برای طرح سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh
"باب الحسین ع"
https://t.me/Babolhusein
"ضامن اشک"
https://telegram.me/zameneashk
گروه و کلاس مقتل شناسی متضمن البکاء
https://t.me/joinchat/1mMEyJCOrVMwYmI0
ضامن اشک در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/FZyB8wtSEIs1huKFB7rOqG
کانال ضامن اشک ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
5.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شمربن ذی الجوشن ملعون میگفت بگیر سر امام حسین رو که نماز عصرم داره قضا میشه؟!
⭕️ با یک کلیک، جزو مجاهدین اسمتون رو ثبت کنید!
🔰 #استاد_پناهیان
https://eitaa.com/zameneashk1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥قبرستان بقیع، ۵۷ سال پیش
🔹ویدیوی بالا برای سال ۱۳۴۴ و روضهخوانی روی تصویر برای حج سال ۱۳۵۵ است.
❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! [در برابر مشكلات و هوسها]، استقامت كنيد؛ و در برابر دشمنان، پايدار باشيد و از مرزهاى خود، مراقبت كنيد و از [مخالفت فرمان] خدا بپرهيزيد، شايد رستگار شويد!
(آل عمران/200)
🌤✨🌤✨🌤
📜الباقر (علیه السلام)- إِصْبِرُوا عَلَی أَدَاءِ الْفَرَائِضِ وَ صَابِرُوا عَدُوَّکُمْ وَ رَابِطُوا إِمَامَکُمْ الْمُنْتَظَر (علیه السلام).
💎امام باقر (علیه السلام)- بر انجام واجبات صبر کنید و در مقابل دشمنانتان پایدار باشید و از امام منتظر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دفاع کنید.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۸۹۴ الغیبهًْ للنعمانی، ص۱۹۹
📜الصّادق (علیه السلام)- اصْبِرُوا عَلَی الْأَذَی فِینَا قُلْتُ: وَ صابِرُوا؟ قَالَ: عَدُوَّکُمْ مَعَ وَلِیِّکُمْ. قُلْتُ؟ وَ رابِطُوا؟ قَالَ: الْمُقَامَ مَعَ إِمَامِکُمْ.
📝امام صادق (علیه السلام)- یعقوب سراج گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: اصْبِرُوا بر اذّیت در راه ما صبر و مقاومت کنید. از او در مورد فصابِرُوا سؤال کردم. در جواب فرمود: «با ولیّ امرتان در برابر دشمنانتان پایدار باشید». و در مورد رابِطُوا پرسیدم. فرمود: «از امامتان دفاع کنید».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۸۹۴ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۱۷/
📜ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- اصْبِرُوا وَ صابِرُوا عَلَی مَحَبَّهًِْ عَلِیِبْنِأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام).
❣ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- اصْبِرُوا وَ صابِرُوا بر محبّت علیّبنابیطالب (علیه السلام) شکیبایی کنید.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۸۹۴ شواهدالتنزیل، ج۱، ص۱۷۹
📜الصّادق (علیه السلام)- اصْبِرُوا عَلَی الْمَصَائِبِ وَ صَابِرُوهُمْ عَلَی التَّقِیَّهًِْ وَ رَابِطُوا عَلَی مَنْ تَقْتَدُونَ بِهِ وَ اتَّقُوا اللهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ.
📝امام صادق (علیه السلام)- بر مصیبت ها صبور باشید و با تقیّه در برابر آنها صبر کنید و از حدود کسانی که به آنها اقتدا میکنید دفاع کنید. و اتَّقُوا اللهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۸۹۴ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۲۱۵
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
#راس_الحسین_علیه_السلام
مسجد رأس الحسين
حرم و بقعهاي که مدفن سر مطهر سيد الشهداست، يا مکاني که سر آن حضرت به آنجا هم برده شده است.به اين نام، دو محل يکي در شام و ديگري در مصر وجود دارد.در شام در عسقلان مسجدي بزرگ و ضريحي عظيم است که مردم آنجا را زيارت کرده و تبرک ميجستند.[1] به نوشته سيد محسن امين: محلي در کنار مسجد جامع اموي در دمشق، که گويا محل نگهداري سر مطهر سيد الشهدا در ايام يزيد بوده و در خزانه آن ملعون نگهداري ميشده است.[2] همچنين وي مينويسد: (در سفرنامه خويش) در مصر، زيارتگاه با شکوه و مقدسي است که مردم مصر، معتقدند سر ابا عبدالله الحسين در آنجا مدفون است و خلفاي مصر، آن را از شهر عسقلان (در فلسطين) آورده و طي مراسمي در مصر دفن کردهاند.در همين زمينه در «اعيان الشيعه» مينويسد: بنا به قول برخي، يکي از خلفاي فاطمي در مصر، ماموراني به عسقلان (بين مصر و شام) فرستاد و سري را برايش آوردند و گفت که سر حسين «ع» است.آن را به مصر آوردند و در محلي که الآن به نام مشهد يا مسجد راس الحسين معروف است دفن کردند.مردم مصر به اين محل علاقه نشان ميدهند و زن و مرد دسته دسته به زيارت آن ميروند و مراسم دعا و تضرع در آنجا ميگيرند.البته در اين که آن سر، سر امام حسين «ع» بوده، ترديد وجود دارد.[3] اين مسجد، اکنون نيز در قاهره وجود دارد، محل تجمع و مرکز محافل ديني و قرآني، بويژه در شبهاي ماه رمضان است و در ميلاد امام حسين «ع» هزاران نفر آنجا گرد ميآيند و حتي دست توسل به سوي خداي حسين «ع» دراز کرده و به برکت آن مکان، بيماران و گرفتاران شفا و نجات مييابند.
فرهنگ عاشورا / جواد محدثي
[1] آثار البلاد و اخبار العباد، قزويني، ص 278 (چاپ امير کبير).
[2] اعيان الشيعه، ج 1، ص 627.
[3] همان.
https://eitaa.com/zameneashk1
مشهد الحسين
مشهد به معناي محل شهادت، محل دفن، حرم و مقبره است.اين تعبير به جاي مرقد سيد الشهدا به کار ميرود.
فرهنگ عاشورا / جواد محدثي
#راس_الحسین_علیه_السلام
منزل
جاي فرود آمدن و استراحت کردن در طول مسافرت، خان، کاروانسرا، توقفگاه.درسفرهاي قديم، هر مرحله و بخشي را که يک فرد يا کاروان در يک روز بصورت پيادهم يپيمود، «منزل» ميگفتند.اگر سفر سواره بود، مقداري که به يک مرحله ميرسيدند و اسب را عوض ميکردند، منزل به حساب ميآمد، اين فاصله، گاهي سه فرسخ و گاهي پنج فرسخ بود.البته درباره فاصله دو منزل، نميتوان مسافت دقيقي تعيين کرد، ولي بطور متوسط، فاصله دو منزل چهار فرسخ بوده است.[1] .
بين مکه و کربلا هم منزلگاههايي بوده است که امام حسين «ع» در آنها فرود آمده يا ازآنها گذشته و در برخي از آنها شب را به صبح آورده است.منزلها برخي مشهورتر است. امام حسين «ع» و کاروان وي در همه منزلهاي بين راه، بار نميانداخت، بلکه اغلب دو منزل يکي بار ميافکند.منزلهاي بين مکه و کوفه به ترتيبي که در «مناقب» آمده، چنين است: ذات عرق، حاجز، خزيميه، ثعلبيه، شقوق، شراف، نينوا، عذيب الهجانات، کربلا.[2] ترتيب ديگري در «معجم البلدان» آمده که به اين صورت است: صفاح، ذات عرق، حاجز، خزيميه، زرود، ثعلبيه، شقوق، زباله، شراف، ذوحسم، بيضه، رهيمه، قادسيه، عذيب الهجانات، قصر بني مقاتل، نينوا، کربلا. [3] البته منزلگاههاي ديگري هم در متون تاريخي يادشده از قبيل اجاء، قطقطانه، بطن الرمه و جز اينها، که براي توضيح بيشتر درباره هر يک از منازل ياد شده، به عنوان آن در اين فرهنگ مراجعه کنيد.
اجمالي از سير حوادث طول راه در اين منزلها از اين قرار است: سيد الشهدا «ع»، پس از خروج از مکه به سوي عراق، در منزلگاه ذات عرق در برخورد با بشر بن غالب، از اوضاع کوفه با خبر شد، در منزل حاجز و بطن الرمه، قيس بن مسهر صيداوي را همراه با نامهاي بهسوي کوفيان فرستاد، در منزل زرود، با زهير بن قين ملاقات کرد و او را به پيوستن به خويش فرا خواند، در منزل ثعلبيه، از شهادت مسلم و هاني در کوفه آگاه شد.در منزل زباله، با فرستاده عمر سعد ديدار کرد، در منزل شراف، با سپاه حر برخورد نمود و خطبه خواند، در منزلگاه بيضه، با خطبهاي امويان را معرفي کرد و در منزل ذي حسم، در سخنراني خويش، بي وفايي و ناپايداري دنيا را ترسيم نمود.روز اول ماه محرم، در منزلگاه قصر بني مقاتل فرود آمد و پس از آن در سخني از شهادت خويش خبر داد و روز دوم محرم وارد سرزمين کربلا شد.
پس از شهادت امام «ع» و انتقال اسراي اهل بيت به کوفه، آنان را از کوفه به شام حرکت دادند، پيمودن اين مسير طولاني روي شترهاي بي محمل و با بدرفتاري ماموران و نيز غل و زنجير بر گردن امام سجاد «ع» از مصائب اسراي خاندان پيامبر بود.اين مسافت نيز منزلگاههايي داشت که اهل بيت «ع» از آنها عبور داده شدند تا به دمشق رسيدند، نام منازل کوفه تا دمشق از اين قرار است: تکريت، موصل، حران، دعوات، قنسرين، سيبور، حمص، بعلبک، حماة، حلب، نصيبين، عسقلان، دير قسيس و دير راهب.در يکي از منابع، خطسير اسرا از کوفه به شام اينچنين آمده است: کنار شط فرات، تکريت، وادي نخله، مرشاد، حران، نصيبين، موصل، حلب، دير نصراني، عسقلان، بعلبک، شام.[4] نام منازل ميان کوفه تاشام به اين صورت نيز نقل شده است: قادسيه، تکريت، موصل، تلعفر، دير عمروه، صليا، وادي نخله، ارمينا، لينا، کحيل، جهينه، نصيبين، دعوات، کفر طاب، سيپور، معرة النعمان، شيزر، حماة، بعلبک، عسقلان.[5] با پخش خبر شهادت امام حسين در کربلا در ميان اقوام و طوايف، عکس العملهاي گوناگون و اعتراض آميزي در مناطق مختلف نقل شده است. بويژه در منزلگاههاي کوفه تا شام، حتي ساکنان دهکدههاي مسيحي نشين گاهي با ورود نيزه داراني که سرهاي شهدا را حمل ميکردند به آبادي يا قلعه خويش مخالفت ميکردند و راه نميدادند.[6] .
فرهنگ عاشورا / جواد محدثي
[1] فرهنگ تاريخي ارزشها و سنجشها، ابو الحسن ديانت، ج 1، ص 456.
[2] مناقب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 97.
[3] مقتل الحسين، مقرم، به نقل از معجم البلدان.
[4] زندگاني ابا عبدالله الحسين، عماد زاده.
[5] وسيلة الدارين في انصار الحسين، ص 368 (با توضيحاتي پيرامون هر منزل).
[6] همان، ص 374.
https://eitaa.com/zameneashk1
#زیارات_امام_حسین_ع
تخيير ميان قصر و اتمام در حائر حسيني
از جمله احکام مربوط به کربلا و تربت حسيني، از تخيير مسافر ميان قصر و تمام خواندن نماز است. صاحب عروه الوثقي در اين باره مي نويسد:
«اقوا اين است که مسافر، ميان قصر و تمام، در چهار مکان مخير است و اين چهار مکان عبارتند از: مسجد الحرام، مسجد النبي، مسجد کوفه و حائر حسيني؛ ولي تمام خواندن افضل و قصر احوط است...». [1] .
بر اين بخش از مسأله، فقهاي صاحب حاشيه بر عروه نظري بر خلاف نداده اند و آن را پذيرفته اند. آيةالله حکيم در مقام تبيين مسأله مي نويسد: «اين مطلب، ميان فقها مشهور است در حد نزديک به اجماع، هر چند در سرائر و مفتاح الکرامه ادعاي اجماع شده است؛ به علت وجود اخبار فراوان، که در ميان آن ها خبر صحيح و موثق هست و در فهرست وسايل، تعداد آن ها 34 حديث است». [2] .
در اصل اين مسأله، اختلافي نيست، هر چند در محدوده آن اختلاف وجود دارد.
حضرت امام خميني مي فرمايد:
«اقوا اين است که همه روضه شريفه، داخل در عنوان حائر است. پس از طرف سر مبارک تا پنجره متصل به رواق و از طرف پا تا در متصل به رواق و از پشت تا مسجد و الحاق رواق شريف، خالي از قوت نيست، هر چند احتياط واجب، قصر است».
[1] عروة الوثقي، ج 2، مسأله 11 از احکام صلاة المسافر.
[2] مستمسک العروة، ج 8، ص 163.
بعد سیاسی و احیای عاشوراء از منظر فقه
https://eitaa.com/zameneashk1
295.3K
#پاسخ_به_سوالات_و_شبهات
#آموزش_مداحی
سلام استاد وقت شما بخیر
استاد چه جوری برنامه ریزی کنیم که هم به تمرین مداحی برسیم هم مقتل ها رو یاد بگیریم
و اینکه یه بار دیگه میشه بگید مقتل رو از کجا شروع کنیم؟
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
ای دی استاد برای طرح سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh
"باب الحسین ع"
https://t.me/Babolhusein
"ضامن اشک"
https://telegram.me/zameneashk
کانال ضامن اشک ایتا
https://eitaa.com/zameneashk1
ضامن اشک در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/FZyB8wtSEIs1huKFB7rOqG