eitaa logo
زمینه سازان ظهور
20 دنبال‌کننده
165 عکس
3 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
. استاد شهید مطهری: وقتی که ما در قرآن منصفانه و بی غرضانه تامل می کنیم هیچ ضرورتی ندارد که بتوانیم همه ی مسائل آن را حل کنیم. قرآن از این حیث شبیه طبیعت است. در طبیعت بسا رازها وجود دارد که حل نشده و در شرایط فعلی نیز برای ما امکان حل آنها وجود ندارد. اما این مسائل در آینده حل خواهند شد. بعلاوه در شناخت طبیعت، انسان باید اندیشه ی خود را با طبیعت آن گونه که هست مطابق کند نه آنکه طبیعت را آن گونه که می خواهد توجیه و تفسیر کند. قرآن نیز همچون طبیعت کتابی است که برای یک زمان نازل نشده است. اگر غیر از این بود، در گذشته همه ی رازهای قرآن کشف می شد و این کتاب آسمانی جاذبه و تازگی و اثربخشی خود را از دست می داد. حال آنکه استعداد تدبر و تفکر و کشف جدید همیشه برای قرآن هست و این نکته ای است که پیامبر و ائمه آن را توضیح داده اند. در حدیثی از پیامبر نقل شده است که فرمودند: مَثَل قرآن مَثَل خورشید و ماه است و مانند آندو همیشه در جریان است، یعنی ثابت و یکنواخت نیست و یک جا میخکوب نمی شود. منبع: آشنایی با قرآن ۱، ص ۲۸ . می فرمایند: جای تعجب است که به شخصیت ها و سخنان آنها اهمیت داده میشود و سخنرانی هایشان ضبط میشود، اما قرآن که در دست ما است، اینطور نزد ما ارزش ندارد! همه میدانیم که درباره قرآن مقصریم. منبع: جملات قصار آیت الله بهجت، شماره ۱۱۲ . : من نمی دانم این مردمی که دنبال معجزه می گردند، خیال کرده اند معجزه منحصر است به اینکه یک عصا اژدها بشود؟ آن معجزه برای عوام است... 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. استاد شهید مطهری: وقتی که ما در قرآن منصفانه و بی غرضانه تامل می کنیم هیچ ضرورتی ندارد که بتوانیم همه ی مسائل آن را حل کنیم. قرآن از این حیث شبیه طبیعت است. در طبیعت بسا رازها وجود دارد که حل نشده و در شرایط فعلی نیز برای ما امکان حل آنها وجود ندارد. اما این مسائل در آینده حل خواهند شد. بعلاوه در شناخت طبیعت، انسان باید اندیشه ی خود را با طبیعت آن گونه که هست مطابق کند نه آنکه طبیعت را آن گونه که می خواهد توجیه و تفسیر کند. قرآن نیز همچون طبیعت کتابی است که برای یک زمان نازل نشده است. اگر غیر از این بود، در گذشته همه ی رازهای قرآن کشف می شد و این کتاب آسمانی جاذبه و تازگی و اثربخشی خود را از دست می داد. حال آنکه استعداد تدبر و تفکر و کشف جدید همیشه برای قرآن هست و این نکته ای است که پیامبر و ائمه آن را توضیح داده اند. در حدیثی از پیامبر نقل شده است که فرمودند: مَثَل قرآن مَثَل خورشید و ماه است و مانند آندو همیشه در جریان است، یعنی ثابت و یکنواخت نیست و یک جا میخکوب نمی شود. منبع: آشنایی با قرآن ۱، ص ۲۸ . می فرمایند: جای تعجب است که به شخصیت ها و سخنان آنها اهمیت داده میشود و سخنرانی هایشان ضبط میشود، اما قرآن که در دست ما است، اینطور نزد ما ارزش ندارد! همه میدانیم که درباره قرآن مقصریم. منبع: جملات قصار آیت الله بهجت، شماره ۱۱۲ . : من نمی دانم این مردمی که دنبال معجزه می گردند، خیال کرده اند معجزه منحصر است به اینکه یک عصا اژدها بشود؟ آن معجزه برای عوام است. برای مردم عالِم دعای کمیل و دعای ابوحمزه ی ثُمالی و مناجات شعبانیه معجزه است، فرمان علی به مالک اشتر معجزه است. منبع: آزادی معنوی، ص ۷۰ . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. استاد شهید مطهری: منافقان یعنی کسانی که متظاهر به اسلامند ولی در قلبشان و در عمق روحشان مسلمان نیستند، کافرند، غیر مسلمانند، و در نتیجه مردمی هستند دو چهره: یک چهره شان چهره ی مسلمانی و چهره ی دیگرشان چهره ی کفر است. وقتی با مسلمانان می نشینند اظهار مسلمانی می کنند و عمل مسلمانی انجام می دهند، و وقتی با کافران می نشینند مانند آنها هستند و خودشان را از آنها به حساب می آورند. منبع: آشنایی با قرآن ۳، ص ۲۰۵
. استاد شهید مطهری: وقتی که ما در قرآن منصفانه و بی غرضانه تامل می کنیم هیچ ضرورتی ندارد که بتوانیم همه ی مسائل آن را حل کنیم. قرآن از این حیث شبیه طبیعت است. در طبیعت بسا رازها وجود دارد که حل نشده و در شرایط فعلی نیز برای ما امکان حل آنها وجود ندارد. اما این مسائل در آینده حل خواهند شد. بعلاوه در شناخت طبیعت، انسان باید اندیشه ی خود را با طبیعت آن گونه که هست مطابق کند نه آنکه طبیعت را آن گونه که می خواهد توجیه و تفسیر کند. قرآن نیز همچون طبیعت کتابی است که برای یک زمان نازل نشده است. اگر غیر از این بود، در گذشته همه ی رازهای قرآن کشف می شد و این کتاب آسمانی جاذبه و تازگی و اثربخشی خود را از دست می داد. حال آنکه استعداد تدبر و تفکر و کشف جدید همیشه برای قرآن هست و این نکته ای است که پیامبر و ائمه آن را توضیح داده اند. در حدیثی از پیامبر نقل شده است که فرمودند: مَثَل قرآن مَثَل خورشید و ماه است و مانند آندو همیشه در جریان است، یعنی ثابت و یکنواخت نیست و یک جا میخکوب نمی شود. منبع: آشنایی با قرآن ۱، ص ۲۸ . می فرمایند: جای تعجب است که به شخصیت ها و سخنان آنها اهمیت داده میشود و سخنرانی هایشان ضبط میشود، اما قرآن که در دست ما است، اینطور نزد ما ارزش ندارد! همه میدانیم که درباره قرآن مقصریم. منبع: جملات قصار آیت الله بهجت، شماره ۱۱۲ . : من نمی دانم این مردمی که دنبال معجزه می گردند، خیال کرده اند معجزه منحصر است به اینکه یک عصا اژدها بشود؟ آن معجزه برای عوام است. برای مردم عالِم دعای کمیل و دعای ابوحمزه ی ثُمالی و مناجات شعبانیه معجزه است، فرمان علی به مالک اشتر معجزه است. منبع: آزادی معنوی، ص ۷۰ . آیت الله بهجت: خدا می داند قرآن برای اهل ایمان _ مخصوصاً اگر اهل علم باشند _ چه معجزه ها و کراماتی دارد و چه چیزهایی از آن خواهند دید. منبع: جملات قصار آیت الله بهجت، ش ۲۷۰ .
. استاد شهید مطهری: معنی تقوا نه ترس است و نه اجتناب. تقوا از ماده ی " وَقی " است. وقی یعنی نگهداری. تقوای از معاصی در واقع معنایش " خودنگهداری " است. متقی باش یعنی خودنگهدار باش. منبع: آشنایی با قرآن ۶، ص ۱۷۳ . استاد شهید مطهری: آیا می توان تنها با وضع و تکثیر قانون جامعه را اصلاح کرد؟ قانون حد و مرز معین می کند، پس باید قوّه و نیرویی در خود مردم باشد که این حدود و مرزها را محترم بشمارد و آن همان است که به آن نام " تقوا " داده اند. می گویند باید قانون محترم باشد. این صحیح است ولی آیا تا اصول تقوا محترم نباشد می توان نام احترام قانون را برد... آیا واقعاً در امر رانندگی و موضوع سرعت و سبقت و رعایت نکردن مقررات عبور و مرور، عیب در کمبود مقررات است یا در جای دیگر؟ امروز ما مسائل اجتماعی زیادی داریم که افکار کم و بیش متوجه آنهاست. دائماً گفته می شود که مثلاً چرا طلاق رو به افزایش است؟ چرا قتل و جنایت و دزدی زیاد است؟ چرا غشّ و تقلّب در اجناس عمومیت پیدا کرده؟ چرا فحشا زیاد شده؟ و امثال اینها. بدون تردید ضعف نیروی ایمان و خرابی حصار تقوا را یک عامل مهم این مفاسد باید شمرد. منبع: ده گفتار، ص ۳۹_۳۷ . استاد شهید مطهری: بنا نیست که ایمان و تقوا را جانشین همه چیز بدانیم. از هر چیزی فقط اثر خودش را باید انتظار داشت. نه معنی جای ماده را به طور کامل پر می کند و نه ماده جای معنی را. در میان معنویات هم هیچ کدام جای دیگری را به طور کامل پر نمی کند، مثلاً نه علم می تواند جانشین ایمان بشود و نه ایمان می تواند جانشین علم گردد. منبع: ده گفتار، ص ۳۱۲ . #تقوا #خود_نگهداری #پلیس_درونی #آنتی_گناه_درونی
ادمین: انسان نباید عاقل نادان یا دانای بی عقل باشد. . استاد شهید مطهری: عقل و علم باید با یکدیگر توام باشد، و این نکته ی بسیار خوبی است. [ _ علم، فراگیری است، به منزله ی تحصیل مواد خام است؛ عقل، تفکر و استنتاج و تجزیه و تحلیل است. _ ] اگر انسان تفکر کند ولی اطلاعاتش ضعیف باشد، مثل کارخانه ای است که ماده ی خام ندارد یا ماده ی خامش کم است؛ قهراً نمی تواند کار بکند یا محصولش کم خواهد بود. محصول بستگی دارد به اینکه ماده ی خام برسد. اگر کارخانه ماده ی خام زیاد داشته باشد ولی کار نکند، باز فلج است و محصولی نخواهد داشت. منبع: تعلیم و تربیت در اسلام، ص ۳۵ . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. ادمین: هر وقت حالم بد میشد میرفتم لب دریا، اونجا قدم می زدم، اشکام سرازیر می شد، اینقدر درد فکری و روحی داشتم که دلم می خواست داد بزنم ولی جلوی خودم را می گرفتم و در دلم داد می زدم. دغدغه های من مکتبی و سیاسی بود، دنبال علم و یقین و بصیرت سیاسی بودم. دنبال ملاقات و پرسش بدون واسطه از افرادی چون آیت الله بهجت، استاد پناهیان، امام خامنه ای و... بودم. دنبال سردرآوردن از مسائل بصورت فوری و عاجل بودم. دنبال رهایی هرچه زودتر از این سردرگمی و درد روحی بودم. در این عکس نوشته خواستم احساس درونی خودم را به تصویر بکشم. . استاد شهید مطهری: نسل قدیم اینقدر سطح فکرش پایین بود که اگر یک نفر در یک مجلس ضد و نقیض حرف می زد کسی متوجه نمی شد و اعتراض نمی کرد، اما امروز یک بچه که تا حدود کلاس ده و دوازده درس خوانده همینکه برود پای منبر یک واعظ، پنج شش تا و گاهی ده تا ایراد به نظرش می رسد. باید متوجه افکار او بود و نمی شود گفت خفه شو، فضولی نکن. منبع: ده گفتار، ص ۲۲۱ . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. استاد شهید مطهری: قرآن بود که صریحاً تقلید کورکورانه از پدران را که محکم ترین زنجیر اسارت عقلی است پاره کرد و این عمل را سخت مورد نکوهش قرار داد. قرآن بود که عقلها را بیدار کرد که فقط به دنبال دلیل و برهان بروند. منبع: حکمتها و اندرزها ۲، ص ۱۳۰ . . . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. مثَل آرزوهای باطلِ دنیوی، مثَل آب شور است، نه تنها انسان را سیراب نمی کند و رفع تشنگی نمی نماید بلکه تشنگی و عطش وی را اضافه می کند و شخص بیشتر می آشامد تا آنجا که او را می کشد. منبع: حکمتها و اندرزها ۱، شهید مطهری، ص ۴۵ . آیت الله بهجت: ای کاش می فهمیدیم که چاره کار ما در یک چیز منحصر است و آن این است که تکلیف الهی را تشخیص بدهیم و بدانیم که چه کار را باید بکنیم و چه کار را نباید بکنیم. منبع: جملات قصار آیت الله بهجت، ش ۲۱۰ . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. استاد شهید مطهری: علی علیه السلام یک شخصیت جامع الاضداد است، کلامش هم جامع الاضداد است. در کلامش عرفان هست در اوج عرفان، فلسفه هست در اوج فلسفه، آزادیخواهی هست در اوج آزادیخواهی، حماسه هست در اوج حماسه، اخلاق هست در اوج اخلاق. نهج البلاغه مثل خود علی، جامع است. منبع: انسان کامل، ص ۱۵۸ . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. سوره اسراء: وَمَنْ كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا ﴿۷۲﴾ و هر كه در اين [دنيا] كور[دل] باشد در آخرت [هم] كور[دل] و گمراهتر خواهد بود (۷۲) . استاد شهید مطهری: [ آنچه که قرآن " دل " می نامد ] عبارت است از مجموعه ی بسیاری [ از ] اندیشه ها، آرزوها، ترسها، امیدها، عشقها و... . اینها در حکم رودها و نهرهایی هستند که همه در یک مرکز به هم می پیوندند... حتی خود عقل نیز یکی از رودهایی است که به این دریا متصل می شود... قرآن آنجا که از وحی سخن می گوید هیچ سخنی از عقل به میان نمی آورد... بلکه این قلب پیغمبر بود که به حالتی رسیده غیرقابل تصور برای ما، و در آن حالت استعداد درک و شهود آن حقایق متعالی را پیدا کرده است. منبع: آشنایی با قرآن ۱، صص ۶۷_۶۶ . استاد علیرضا پناهیان: وقتی از بصیرت، یعنی نگرش عمیق و مبانی صحیح برخوردار باشی، با مختصر آگاهی راه را پیدا می کنی و هرگز فریب نمی خوری. ولی اگر بصیرت و نگرش صحیح نباشد، با نگاه به تمام واقعیت ها هم راه را پیدا نمی کنی و آگاهی دردی را دوا نخواهد کرد. بصیرت، زاویه ی نگاه درست می دهد و نگاه از زاویه ی درست موجب نتیجه گیری درست می شود. منبع اینستاگرامی: Bayanmanavi . . 🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️🔺️ @zaminehsazan2 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
. سوره اسراء: وَمَنْ كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا ﴿۷۲﴾ و هر كه در اين [دنيا] كور[دل] باشد در آخرت [هم] كور[دل] و گمراهتر خواهد بود (۷۲) . استاد شهید مطهری: [ آنچه که قرآن " دل " می نامد ] عبارت است از مجموعه ی بسیاری [ از ] اندیشه ها، آرزوها، ترسها، امیدها، عشقها و... . اینها در حکم رودها و نهرهایی هستند که همه در یک مرکز به هم می پیوندند... حتی خود عقل نیز یکی از رودهایی است که به این دریا متصل می شود... قرآن آنجا که از وحی سخن می گوید هیچ سخنی از عقل به میان نمی آورد... بلکه این قلب پیغمبر بود که به حالتی رسیده غیرقابل تصور برای ما، و در آن حالت استعداد درک و شهود آن حقایق متعالی را پیدا کرده است. منبع: آشنایی با قرآن ۱، صص ۶۷_۶۶ . استاد اصغر طاهرزاده: اگر در جریانات سیاسی گیج و بی تحلیل شده اید، علّتش آن است که فرهنگ حسین علیه السلام را درست نمی شناسید و الفبای دشمن شناسی توسط نهضت کربلا از ذهن و روح شما رفته است و گرنه شیعه ای که حسین علیه السلام دارد و کربلا را می شناسد، هیچ وقت در هیچ حادثه ای لرزان و بی تحلیل نیست... امام حسین علیه السلام شهید شد تا حکمتی بسیار بزرگ به بشریت بدهد. پس مواظب باشید خودتان و جامعه تان را نسبت به نهضت کربلا سطحی نگه ندارید. منبع: کربلا مبارزه با پوچی ها، ص ۸۲ . استاد علیرضا پناهیان: وقتی از بصیرت، یعنی نگرش عمیق و مبانی صحیح برخوردار باشی، با مختصر آگاهی راه را پیدا می کنی و هرگز فریب نمی خوری. ولی اگر بصیرت و نگرش صحیح نباشد، با نگاه به تمام واقعیت ها هم راه را پیدا نمی کنی و آگاهی دردی را دوا نخواهد کرد. بصیرت، زاویه ی نگاه درست می دهد و نگاه از زاویه ی درست موجب نتیجه گیری درست می شود. منبع اینستاگرامی: Bayanmanavi .