eitaa logo
زن، زندگی، آگاهی
314 دنبال‌کننده
5 عکس
5 ویدیو
3 فایل
ارتباط با مدیر: @ali_ghasemi14
مشاهده در ایتا
دانلود
. (بخش مربوط به نقصان ایمان) ✳️ نقصان ایمان در زنان متن روایت: «مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ النِّسَاءَ نَوَاقِصُ الْإِيمَانِ... فَأَمَّا نُقْصَانُ إِيمَانِهِنَّ فَقُعُودُهُنَّ عَنِ الصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ فِي أَيَّامِ حَيْضِهِنَّ...» ترجمه: اى مردم! زنان از نظر ايمان... كاستى هايى دارند... امّا كاستى ايمان آنها به دليل آن است كه از نماز و روزه در ايّام عادت باز مى مانند... ⁉️ اشکال: ایام حیض چه ربطی به نقصان در ایمان دارد؟! پاسخ: همانطور که گفته شد این روایت جزء روایات مرسلی است که محققین برای آن سند معتبری پیدا نکرده اند. اما اگر بخواهیم به سند اشکالی وارد نکنیم هم میشود به دلالت این روایت پاسخ داد. شهید مطهری(ره) در پاسخ به این مطلب می‌فرمایند: اینجا مقصود از «ایمان» آن چیزی است که با اثر ایمان ارتباط دارد، یعنی «عمل». پس در واقع مقصود خود ایمان یعنی آن حالت قلبی و عقیده نیست که عقیده زن از مرد ضعیف تر است، بلکه زن یک ابتلائی دارد که به موجب این ابتلاء، از بعضی بهره‌ها و ثمراتی که از ایمان باید ببرد محروم است. [بنابراین عادت ماهیانه باعث کم شدن عمل زنان در انجام برخی واجبات شرعیه خواهد شد نه کم شدن باور و اعتقاداتشان و خداوند همین مقدار عمل از زنان را خواسته است و این اشکالی را به وجود نمی‌آورد] 📚 مجموعه آثار شهید مطهری(ره)، ج۲۹، ص۴۱۴ 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
نظر طرفداران در خصوص روایات زیر چیه؟👇 (بفرستید برای کسانیکه اسلام رو ضد زن معرفی می‌کنند)
⭕️ ✳️ ثواب کمک به همسر در کارهای منزل متن روایت: عن علی (عليه‌السلام) قال: دخل علینا رسول الله (ص) و فاطمة جالسة عند القدر و انا انقّی العدس قال: یا ابا الحسن! قلت: لبیک یا رسول الله، اسمع منی و ما اقول الّا من امر ربی، ما من رجل یعین امراته فی بیتها الّا کان له بکل شعرة علی بدنه عبادة سنته، صیام نهار و قیام لیلها... یا علی! من کان فی خدمة العیال فی البیت و لم یانف کتب الله اسمه فی دیوان الشهداء؛ ترجمه: از امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) روایت شده که فرمود: پیامبر خدا (ص) برما وارد شد؛ ‌در حالی که فاطمه (س) نزد دیگ غذا نشسته بود و من نیز مشغول پاک کردن عدس بودم، پیامبر فرمود: ‌ای اباالحسن! عرض کردم بله یا رسول الله! فرمود: ‌بشنو از من که من چیزی را جز از نزد خداوند نمی‌گویم؛ مردی در خانه به همسرش کمک نمی‌کند مگر این‌که باشد برای او به هر مویی که در بدنش است عبادت یک سال، در حالی که روزها را روزه دارد و شب‌ها مشغول عبادت باشد... ‌ای علی! کسی که در خانه در خدمت عیال خود باشد (و از کمک کردن به او) کراهت نورزد، خداوند نام او را در دیوان شهدا می‌نویسد. 📙 جامع الاخبار، ص۱۰۲. بحارالانوار، ج۱۰۱، ص۱۳۲ 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
دنباله‌ی روایت سابق چنین آمده است: (ترجمه روایت) 👇
... يك ساعت در خدمت همسربودن بهتر است از: 👇 ✅عبادت هزار ساله و هزار حج و هزار عمره، ✅ و بهتر است از آزاد كردن هزار بنده ✅و هزار جهاد ✅و عيادت هزار بيمار ✅ و هزار جمعه ✅و هزار جنازه ✅و هزار گرسنه را سير كردن ✅و هزار برهنه را پوشيدن ✅و هزار اسير آوردن در راه خدا ✅و بهتر است او را از هزار دينار صدقه دادن بر درويشان ✅و بهتر است او را از خواندن توراة و انجيل و زبور و قرآن ✅و از هزار اسير كه بخرد و آزاد گرداند آن را ✅و بهتر است او را از هزار شتر كه بدهد به درويشان ✅و بيرون نرود از دنيا تا آنكه ببيند جاى خود را در بهشت. ✅يا على! هر كه ننگ ندارد از خدمت عيال داخل گرداند او را خدا در بهشت بي‌حساب. ✅يا على خدمت عيال كفاره گناهان كبيره است. ✅و باز مي‌نشاند غضب پروردگار را ✅و مهر حور العين است ✅و زياد ميگرداند حسنات و درجات را. ✅يا على! خدمت نمي‌كند عيال را مگر صديق يا شهيد يا مردي‌ كه خیر دنیا و آخرت را از خدا خواهد. 📙کاشف الاستار (ترجمه جامع الاخبار) ، ص۱۰۵ 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
البته نکته ای در خصوص این روایت وجود دارد و آن مرسله بودن روایت از دید محققان است. (توضیح روایت مرسله قبلا گذشت. برای مطالعه اینجا ضربه بزنید) ✅ولی با توجه به اخلاقی بودن این روایت، روایت بسیار قابل استنادی است و در فقه نسبت به ادله سنن (یعنی سند روایات احکام مستحب و مکروه)، از منظر بسیاری از فقها تسامح وجود دارد و نیازی به سخت‌گیری های روایی نیست. مثلا اگر روایتی بگوید وضو گرفتن قبل از خواب مستحب است نیازی به دقت نظر در سند این چنین روایتی نیست چراکه اصل وضو گرفتن کار پسندیده‌ای بوده و حتی ادله ضعیف نیز بر اثبات آن کفایت می‌کند. ✅ بدیهی است اگر در زندگی خانوادگی اینچنین برخورد مناسب و عاطفی با زن صورت گیرد که او را نسبت به زندگی و همسرش عاشق گرداند برکتش ابتدا خانواده را از جهات مختلف تربیتی شاداب و سرزنده نموده و سپس این شادابی و سرزندگی به جامعه هم سرازیر شده و جامعه‌ای متمدن و رشید از درون چنین خانواده‌هایی (که به زنانش رسیدگی لازم انجام میشود) برخواهد خواست👌 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
⭕️ ✳️ محبت به زنان، نشانه‌ی ایمان زیاد رسول اکرم(ص) : هر چه ایمان بنده‌ای زیادتر شود، محبت او به زنان هم بیشتر می‌شود. 📙بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۲۲۸ 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
⭕️ ✳️ بهترین مردان چه کسانی هستند؟ متن روایت: پيامبر صلي الله عليه و آله: خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لاَِهْلِهِ وَاَنَا خَيْرُكُمْ لاَِهْلى ما اَكْرَمَ النِّساءَ اِلاّ كَريمٌ وَ لااَهانَهُنَّ اِلاّ لَئيمٌ؛ ترجمه: بهترين شما كسى است كه براى خانواده خود بهتر باشد و من از همه شما براى خانواده ام بهترم، زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى كند،مگر شخص پَست و بى مقدار. 📙 نهج الفصاحه، ح ۱۵۲۰ 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
⭕️مسئله تعدد زوجات👇🏻
ابتداءا بپردازیم به تعدد زوجات قبل از اسلام تا ببینیم آیا تعدد زوجات قبل از اسلام هم وجود داشت و اگر وجود داشت به چه نحوی بود...
✳️ تعدد زوجات در ایران ساسانی ✍️كريستن سن در كتاب ايران در زمان ساسانيان صفحۀ 346 مى‌گويد: اصل تعدد زوجات اساس تشكيل خانواده (در ايران زمان ساسانيان) به شمار مى‌رفت. در عمل، تعداد زنانى كه مرد مى‌توانست داشته باشد به نسبت استطاعت او بود. ظاهراً مردمان كم‌بضاعت به طور كلى بيش از يك زن نداشتند. رئيس خانواده از حق رياست دودمان بهره‌مند بود. يكى از زنان، سوگلى و صاحب حقوق كامله محسوب شده و او را «زن پادشاييها» (پادشاه زن) يا زن ممتاز مى‌خواندند. از او پست‌تر زنى بود كه عنوان خدمتكارى داشت و او را زن خدمتكار (زن‌ى چگاريها) مى‌گفتند. حقوق قانونى اين دو نوع زوجه مختلف بود. ظاهراً كنيزان زرخريد و زنان اسير جزو طبقۀ «چاكر زن» بوده‌اند. معلوم نيست كه عدۀ زنان ممتاز يك مرد محدود بوده است يا خير. اما در بسى از مباحثات حقوقى از مردى كه دو زن ممتاز دارد سخن به ميان آمده است. هر زنى از اين طبقه عنوان بانوى خانه داشته است و گويا هر يك از آنها داراى خانۀ جداگانه بوده‌اند. شوهر مكلف بود كه مادام‌العمر زن ممتاز خود را نان دهد و نگهدارى كند. هر پسرى تا سن بلوغ و هر دخترى تا سن ازدواج داراى همين حقوق بوده‌اند، اما زوجه‌هايى كه عنوان چاكرزن داشته‌اند فقط اولاد ذكور آنان در خانوادۀ پدرى پذيرفته مى‌شده است. 📗 نظام حقوق زن در اسلام، ص297 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
عجيب اين است كه در قرون وسطى از جمله تبليغاتى كه بر ضد اسلام مى‌كردند اين بود كه مى‌گفتند پيغمبر اسلام براى اولين بار رسم تعدد زوجات را در جهان اختراع كرد!! و مدعى بودند شالودۀ اسلام تعدد زوجات است و علت پيشرفت سريع اسلام در ميان اقوام و ملل گوناگون اجازۀ تعدد زوجات است. و هم ادعا مى‌كردند كه علت انحطاط مشرق‌زمين نيز تعدد زوجات است. 📗 نظام حقوق زن در اسلام، ص294
❌تعدد زوجات، ابتکار اسلام نیست❌ ✳️ اکرام زن در مشرق زمین بیش از اروپاست ✍️گوستاو لوبون (فیلسوف، مورخ، جامعه‌شناس و پزشک فرانسوی) در تاريخ تمدن صفحۀ 507 مى‌گويد: 🔸در اروپا هيچ‌يك از رسوم مشرق به قدر تعدد زوجات بد معرفى نشده و در بارۀ هيچ رسمى هم اين‌قدر نظر اروپا به خطا نرفته است. 🔹نويسندگان اروپا تعدد زوجات را شالودۀ مذهب اسلام دانسته و در انتشار ديانت اسلام و تنزل و انحطاط ملل شرقى، آن را علة‌العلل قرار داده‌اند. آنها علاوه بر همۀ اعتراضات، نسبت به زنان مشرق هم ابراز همدردى نموده‌اند، من‌جمله اظهار مى‌كنند كه آن زنان بدبخت را زير پنجۀ خواجه‌سرايان، سخت و شديد در چهار ديوار خانه مقيد نگاه داشته‌اند و به مجرد حركت مختصرى كه موجب رنجش و عدم رضايت خانه خدايان شود حتى ممكن است آنها را با كمال بيرحمى اعدام كنند. ولى تصور مزبور از جمله تصوراتى است كه هيچ مدرك و اساسى براى آن نيست. 🔸 اگر خوانندگان اين كتاب از اهل اروپا، براى مدت كمى تعصبات اروپايى را از خود دور سازند، تصديق خواهند كرد كه رسم تعدد زوجات براى نظام اجتماعى شرق يك رسم عمده‌اى است كه به وسيلۀ آن، اقوامى كه اين رسم ميان آنها جارى است روح اخلاقى ايشان در ترقى، و تعلقات و روابط خانوادگى آنها قوى و پايدار مانده و بالأخره در نتيجۀ همين رسم است كه در مشرق اعزاز و اكرام زن بيش از اروپاست. 📗 نظام حقوق زن در اسلام، ص295 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
جالب است که گوستاولوبون چند همسری مردان مشرق زمین را عاملی در ترقی روح اخلاقی ایشان و تقویت روابط خانوادگی آنها می‌داند.
منتسكيو مى‌گويد: «در قانون مالايو گرفتن سه زن مجاز بود». و هم او مى‌گويد: والانتينين، امپراطور روم، به علل و جهات مخصوص اجازه داد مردها چندين زن بگيرند، ولى چون اين قانون با آب و هواى اروپا مناسب نبود از طرف ساير امپراطوران روم مثل «تئودور» و «آكارديوس» و «مونوريوس» لغو گرديد. 📗 نظام حقوق زن در اسلام، ص293 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
✳️ اسلام تعدد زوجات را محدود کرد اسلام چندزنى را برخلاف چندشوهرى به كلى نسخ و لغو نكرد، بلكه آن را تحديد و تقييد كرد؛ يعنى از طرفى نامحدودى را از ميان برد و براى آن حداكثر قائل شد كه چهارتاست، و از طرف ديگر براى آن قيود و شرايطى قرار داد و به هر كس اجازه نداد كه همسران متعدد انتخاب كند. 📗 نظام حقوق زن در اسلام، ص293 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
⁉️ چرا اسلام تعدد زوجات که قبلا در جوامع مختلف مرسوم بود را به کلی از بین نبرد و تنها آن را محدود به چهار همسر قرار داد⁉️ 👈 پاسخ به این پرسش شاید به این سادگی که به نظر می رسد نباشد با اینحال باید به این مطلب دقت داشته باشیم که خدای متعال در قالب اسلام عزیز، برای هر حکم و دستور العملی که صادر میکند دلیل و منطق محکمی دارد و هیچ کارش بدون حکمت و مصلحت نیست و قطعا مصلحت فرد و اجتماع در آن دستورالعملی که صادر می‌کند نهفته است، هر چند عقل و فکر محدود انسانها نتواند به آن حقیقت مطلب و به آن علت حقیقی دست پیدا کند. 👈با این وجود متفکرین اسلامی برای این سوال پاسخ هایی عرضه داشته اند. استاد شهید مطهری(ره) که به واقع جزء بزرگترین متفکرین اسلامی محسوب میشوند به این سوال پاسخ میدهند و ما با اندکی تغییر در ساختار، آن را در اینجا ذکر میکنیم 👇🌺 ✍️ استاد مطهری: ما به يك سلسله معايب براى تعدد زوجات اعتراف داريم هرچند بعضى از ايرادات و اشكالات را وارد نمى‌دانيم. معايبى كه مى‌شود براى تعدد زوجات ذكر كرد زياد است [اما تعدد زوجات محاسنی نیز دارد که در برخی شرایط بدان احتیاج پیدا میشود و به همین دلیل اسلام به کلی آن را منسوخ نکرد.] 🔹یکی از مهمترین آن دلایل این است که گاهی تعدد زوجات موجب «حقى» است از جانب زن و موجب تكليفى است به عهدۀ مرد و اجتماع. آن علت، فزونى عدد زن بر مرد است [اما اگر احیانا قضیه برعکس شد یعنی عدد مردان بر عدد زنان فزونی گرفت دیگر نمیتوان به این قاعده اجتماعی عمل کرد] چرا که زن طبعاً تك‌شوهر است؛ چندشوهرى بر ضد روحيۀ اوست. نوع تمنّيات زن از شوهر با چندشوهرى سازگار نيست. [مرد در شرایطی خاص ازدواج مجدد میکند تا زندگی کسی را سروسامان بدهد و مشکلی را حل کند اما تعدد شوهر برای زن چنین توجیهی را ندارد. زن که قرار نیست برای مرد امنیت ایجاد کند و یا برای او سرپناه به وجود آورد و این اصلا مطابق طبیعت زنان نیست.] و اما مرد، چندزنى برضد روحيۀ او نيست. چندزنى با نوع تمنّياتى كه مرد از وجود زن دارد ناسازگار نيست. 🔸 اگر فرض كنيم در گذشته يا زمان حاضر عدد زنان آماده به ازدواج بر عدد مردان آماده به ازدواج فزونى دارد به طورى كه اگر تك‌همسرى تنها صورت قانونى ازدواج باشد گروهى از زنان بى‌شوهر از تشكيل زندگى خانوادگى محروم مى‌مانند، چندزنى به عنوان «حقى» از زنان محروم و «تكليفى» به عهدۀ مردان و زنان متأهل محسوب مى‌شود. 📰 زمانی در برخی روزنامه های ایران مطلبی آمده بود بدین شرح که زنان مجرد آلمان كه پس از تلفات عظيم آلمان در جنگ دوم جهانى از داشتن شوهر قانونى و كانون خانوادگى محروم مانده‌اند، رسماً از دولت آلمان تقاضا كردند كه قانون تك‌همسرى را لغو كند و اجازۀ تعدد زوجات بدهد. دولت آلمان ضمن يك درخواست رسمى از دانشگاه اسلامى الازهر فرمول اين كار را خواست و البته بعد هم اطلاع حاصل شد كه كليسا سخت با اين تقاضا مخالفت كرد. كليسا محروم ماندن زنان را و در واقع شيوع فحشاء را بر تعدد زوجات، صرفاً به خاطر اينكه يك فرمول شرقى و اسلامى است، ترجيح داد. ✅ چندهمسری اگر بتواند به شیوه ی صحیح و درست شکل گرفته و عدالتی که قرآن آن را مدنظر قرار داده است نیز رعایت گردد و به حقوق همسر اول بی توجهی صورت نگیرد، در برخی شرایط خاص (نه در هر شرایطی؛ مثلا فرض کنید شرایطی را که زنان از حق تاهل محروم میشوند و یا زنی که شوهر او فوت نموده و یا بر اثر جنگ یا حادثه ای کشته شده و آن زن گرفتار مشکلاتی میشود، مثلا امنیتش از بین میرود و یا قادر به تامین نیازهای خود و فرزندانش نیست) مرد این مجوز را خواهد گرفت که نه به قصد شهوترانی بلکه با هدف سرپناه ایجاد کردن و کمک کردن، همسر دیگری نیز برای خویش اختیار کند. از این جهت است که اسلام راه تعدد زوجات را به کلی نبسته چه آنکه گاه از این طریق میتوان از بروز برخی مشکلات برای جامعه پیشگیری کرد. این مطلب همچنان ادامه خواهد داشت و در پست های بعدی بیشتر بدان پرداخته خواهد شد... 📗 برگرفته از کتاب نظام حقوق زن در اسلام استاد شهید مرتضی مطهری(ره) با تلخیص و اضافات 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
✳️جواز چند همسری در قرآن در آیه 3 سوره نساء آمده: وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا ترجمه: «و اگر می‌ترسید که (به هنگام ازدواج با دختران یتیم،) عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان، چشم‌پوشی کنید و) با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمائید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر می‌ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید، و یا از زنانی که مالک آنهائید استفاده کنید! این کار، از ظلم و ستم بهتر جلوگیری می‌کند.» 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
. ✳️ توضیحی در خصوص آیه: ❌برخی مردان به طمع تصاحب ثروت دختران یتیم با ایشان ازدواج می کردند؛ ولی حقوق ایشان را در مهریه، تأمین هزینه های زندگی و مانند آن رعایت نمی کردند؛ و گاه پس از تصاحب اموالشان آنان را از خانه بیرون می کردند، در حالی که نه مالی برای آن ها مانده بود که خود را اداره کنند و نه دیگر کسی به ازدواج با ایشان رغبت می کرد. ✅ قران کریم در ستیز با این گونه روش های ظالمانه، با تعبیرهایی قهرآمیز مردم را از تصرف ظالمانه در اموال ایتام و تضییع حقوق آنان بازداشته و در محور نخست این آیه نیز در حکمی ارشادی و ترتیبی، عدم جواز ازدواج با دختران یتیم در صورت ترس عقلایی از عدم رعایت قسط و عدل درباره حقوق آنان را مطرح فرموده است؛ بدین معنا که اگر کسی به عدم ارتکاب خلاف قسط و عدل، علم یا اطمینان ندارد، به ازدواج با دختران یتیم نیندیشد و از آن بپرهیزد و با زنان و دختران پاک و حلال غیریتیم ازدواج کند. 📍جزای شرط « إن خِفتُم... » جمله «فلا تنکحوهن» است که حذف و جمله « فَانکِحوا ما طابَ لَکُم مِنَ النِّساء » جایگزین آن شده است. 📍منظور از « الیَتامی » در این آیه، دختران بالغ اند؛ نه خردسالانی که قابلیت ازدواج ندارند. واژه «یتیم» در لغت بر بالغ نیز اطلاق می شود. 📚 تفسیر تسنیم، جلد 17، ص 237 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
Mohammad Jnami - Darb Aleshg.mp3
18M
مداحی زیبا و دلنشین حبیبی حسین محمد الجنامی (کامل) 🖤 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
✳️ ادله جواز تعدد همسر در اسلام ✍️ آیت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم در ذیل آیه 3 سوره نساء میفرمایند: اصل نکاح و نیز تعدد آن در صورت وثوق به اجرای عدالت، جایز است نه واجب؛و همانند تحلیل اصل نکاح که ضرورتی اجتماعی است، تجویز تعدد ازدواج نیز امری است ضروری، زیرا: 1️⃣نیروی شهوت جنسی در مردان بیش از زنان است و باید از راه درست ارضا گشته و نباید آنان را به تعدی و فجور و فحشا بکشاند. 2️⃣در حوادث، جنگ ها و جنایات، مردان بیش از زنان قربانی می شوند. 3️⃣آمادگی مرد برای تولید مثل، سال ها بیش از زنان است. 4️⃣رشد فکری، بلوغ جنسی، آمادگی و صلاحیت برای ازدواج در دختران زودتر از پسران است و از این رو شمار دختران آماده ازدواج بیش از پسران است. ‼️ چند نکته مهم: 👇🏻 1️⃣اسلام بنیان زندگی و جامعه اسلامی را بر عقل نهاده است و نه فقط بر عاطفه؛ و تربیت اسلامی زن را به گونه ای می پروراند و غیرت غریزی و طبیعی احتمالی او را با فطرتْ تعدیل و هماهنگ می کند که از تعدد زوجات با رعایت کامل قسط و عدل نمی رنجد و عواطف او جریحه دار نمی گردد. 2️⃣معیار ارزیابی و کرامت در اسلام، تقواست نه تعدد زوجات و مانند آن، تا به استناد جواز آن، ارزش یک مرد برابر چند زن پنداشته شود. ازدواج، خرید و فروش نیست که دو طرف معامله از نظر قیمت و تعداد با هم سنجیده شوند. 3️⃣هر مسلمانی در هر کاری باید عدالت را رعایت کند. به لحاظ اهمیت ویژه تشکیل خانواده، هرکس قصد ازدواج دارد و به ویژه کسی که خواهان ازدواج متعدد است، افزون بر عدالت عمومی (انجام واجبات و ترک محرمات) باید عدالت بین همسران را نیز پاس بدارد و چون عدالت شرط تحصیلی است نه حصولی، هر که توان تحصیل عدالت را نداشته باشد حق ندارد ازدواج متعدد انجام دهد: « فَإن خِفتُم ألاَّ تَعدِلوا فَواحِدَة » 📚 تفسیر تسنیم، جلد17، ص238، 239، 240 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee