eitaa logo
زن، زندگی، آگاهی
282 دنبال‌کننده
5 عکس
5 ویدیو
3 فایل
ارتباط با مدیر: @ali_ghasemi14
مشاهده در ایتا
دانلود
قبل از شروع بحث چالش برانگیز ازدواج موقت لازم است این نکته را ذکر کنیم که ما در خصوص موضوع ازدواج موقت، در مقام تجویز نیستیم بلکه در مقام تبیین و تشریح فلسفه وجودی این گزاره ی دینی میباشیم. گزاره ای که اجرا و اِعمال آن ممکن است گاه مفید فایده قرار بگیرد...✅
✅ اگر طرح ازدواج موقت از غرب رسيده بود يكى از مترقى‌ترين طرحها در ميان تجددمآبها تلقى مى‌شد. ✍️شهید مطهری در کتاب نظام حقوق زن در اسلام مینویسد: اين قانون (قانون ازدواج موقت) چون يك «ميراث شرقى» است اين اندازه مورد بى‌مهرى است و اگر يك «تحفۀ غربى» بود اين طور نبود. قطعاً اگر اين قانون از مغرب زمين آمده بود امروز كنفرانسها و سمينارها داده مى‌شد كه منحصر كردن ازدواج به ازدواج دائم با شرايط نيمۀ دوم قرن بيستم تطبيق نمى‌كند، نسل امروز زير بار اين همه قيود ازدواج دائم نمى‌رود، نسل امروز مى‌خواهد آزاد باشد و آزاد زندگى كند و جز زير بار ازدواج آزاد كه همۀ قيود و حدودش را شخصاً انتخاب و اختيار كرده باشد نمى‌رود. 📗نظام حقوق زن در اسلام، ص54 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
توجه به این نکته ضروری است که شهید مطهری آزادی بی حد و حصر را نمیپذیرد و مرادشان این است که حداقل آنهایی که موافق این آزادی ها هستند نباید با ازدواج موقت شرقی مخالفت کنند
❌ سوء استفاده از ازدواج موقت ❌ ⁉️ازدواج موقت در چه شرایطی جایز است؟ ✍️آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به حمله تند شیخ الازهر (احمد الطیب) به مکتب اهل بیت علیهم السلام در بحث ازدواج موقت نامه سرگشاده ای صادر میکنند. در بخشی از آن نامه چنین آمده است: «...ازدواج موقت وسیله‌ ای برای سوءاستفاده هوس­بازان و همجنس‌بازان نیست! به همین دلیل در پرسش­‌هایی که از ما مطرح می‌شود، ما فتوا داده‌ایم که ازدواج موقت تنها در صورتی جایز است که ضرورت ایجاب کند، مثلا زمانی که فرد از خانواده‌اش دور است و بیم آن می­‌رود که اگر از این حکم یاری نجوید، در دام فسق و فجور گرفتار آید، یا اینکه فردی مجرد است و با وجود نیاز مبرم جنسی، امکان ازدواج دائم برای او فراهم نیست! بر این اساس اگر ازدواج موقت را ازدواج ضرورت بنامیم، به خطا نرفته‌ایم!...» مطالعه متن کامل نامه 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
شهید مطهری(ره) علاوه بر دلایل مذکور دلیل دیگری که جزء فواید این نوع از ازدواج است را تبین میکنند👇🏻 ✍️ اصولاً ممكن است زن و مردى كه خيال دارند با هم به طور دائم ازدواج كنند و نتوانسته‌اند نسبت به يكديگر اطمينان كامل پيدا كنند، به عنوان ازدواج آزمايشى براى مدت موقتى با هم ازدواج كنند؛ اگر اطمينان كامل به يكديگر پيدا كردند ادامه مى‌دهند و اگر نه از هم جدا مى‌شوند. 📗 نظام حقوق زن در اسلام، ص52 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
پیشنهاد میشود متن کامل نامه را مطالعه بفرمایید👌🏻
⁉️ اشکال: پايۀ ازدواج بايد بر دوام باشد. زوجين از اول كه پيمان زناشويى مى‌بندند بايد خود را براى هميشه متعلق به يكديگر بدانند و تصور جدايى در مخيّلۀ آنها خطور نكند. عليهذا ازدواج موقت نمى‌تواند پيمان استوارى ميان زوجين باشد. ✅ پاسخ: ✍️استاد مطهری: اينكه پايۀ ازدواج بايد بر دوام باشد، بسيار مطلب درستى است ولى اين ايراد وقتى وارد است كه بخواهيم ازدواج موقت را جانشين ازدواج دائم كنيم و ازدواج دائم را منسوخ نماييم. بدون شك هنگامى كه طرفين قادر به ازدواج دائم هستند و اطمينان كامل نسبت به يكديگر پيدا كرده‌اند و تصميم دارند براى هميشه متعلق به يكديگر باشند، پيمان ازدواج دائم مى‌بندند. ازدواج موقت از آن جهت تشريع شده است كه ازدواج دائم به تنهايى قادر نبوده است كه در همۀ شرايط و احوال رفع احتياجات بشر را بكند و انحصار به ازدواج دائم مستلزم اين بوده است كه افراد يا به رهبانيت موقت مكلف گردند و يا در ورطۀ كمونيسم جنسى غرق شوند. بديهى است كه هيچ پسر يا دخترى آنجا كه برايش زمينۀ يك زناشويى دائم و هميشگى فراهم است، خود را با يك امر موقتى سرگرم نمى‌كند. 📗 نظام حقوق زن در اسلام، ص55 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
این بحث فعلا تمام
مبحث بعدی ان‌شاءالله در خصوص علت خطابه‌های مذکر در قرآن خواهد بود
سوالی که مطرح است این است که اگر قرآن نگاه مساوی (به لحاظ انسانی) بین زن و مرد قائل است پس چرا غالبا روی سخنش با مردان است و از خطابه های مذکر (مثل یا ایها الذین آمنوا، یا ایها الناس اعبدوا، ان کنتم تحبون الله و ...) استفاده کرده است⁉️ پس ما در ادامه جایگاه زن در خطابه‌های قرآن را به لطف خدا بررسی خواهیم کرد✅
قابل توجه عزیزانی که به تازگی به جمع ما پیوسته اند، 👈 فهرست مطالب در کانال سنجاق شده است. 👉 پیشنهاد میشود مطالب را از فهرست انتخاب و مطالعه فرمایید🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Haram Nadari.mp3
5.04M
🎼 نماهنگ زیبای «حرم نداری» 🎤 محمد حسین پویانفر، سید محمدرضا نوشه ور 🏴 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
داره-کم-کم-رو-تموم-شهر-غبار-غم-می-شینه.mp3
5.21M
🎼 مداحی زیبای «داره کم کم رو تموم شهر غبار غم می‌شینه» 🎤 حاج میثم مطیعی 🏴 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Age Hame Raham Konnand.mp3
9.15M
🎵 اگه همه رهام کنند غمی ندارم... 🎙سید رضا نریمانی 🏴 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
حلول ماه ربیع الاول بر همه شما اعضای خوب کانال مبارک😊🌺 البته فردا به روایتی شهادت امام حسن عسکری علیه السلام هم هست 🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ جایگاه زن در خطابه‌های قرآن👇🏻
گروهی از منتقدان اینگونه به نقد اسلام در مورد زنان میپردازند که از آنجا که خطابه های قرآن بیشتر به مردان متعلق است، پس زن در نگاه قرآن چندان ارزشی ندارد و این همان چیزی است که میگوییم نگاه اسلام نگاهی جنسیت زده و تبعیض آمیز میباشد. مثلا «یا ایها الذین آمنوا» تمام ضمائرش مذکر است. یعنی «ای مردانی که ایمان آوردید»، یا مثلا آیه می فرماید: «و لا تاکلوا مما لم یذکر اسم الله...» میبینیم که ضمائر به کار رفته همگی ضمائر مذکر بوده و ضمیر مونثی وجود ندارد. گویا که ایمان زنان برای خداوند اهمیتی نداشته و تنها مردان واجد شرایط و دارای قابلیت رشد و تعالی هستند و گرنه باید از ضمائر مونث هم استفاده میشد و جداگانه زنان هم مورد خطاب واقع میشدند. 👇🏻
وقتی به خطابات قرآن مراجعه میکنیم میبینیم در بسیاری موارد وقتی قرآن میخواهد نسبت و صفت مثبتی همچون ایمان داشتن را به انسانها بدهد از خطابات مذکر استفاده میکند. برای مثال: الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالصبر و تواصوا بالحق؛ ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات لهم مغفرة و اجر عظیم؛ و... 👇🏻
⁉️خطابات مذکر در قرآن کریم و رابطه ی آن با جایگاه زن از دیدگاه اسلام: 🔰خطابات مذکر در قرآن غالبا از باب تغلیب و لسان فرهنگ محاوره می باشد. مثلا ما در زبان فارسی هم وقتی میخواهیم جمع انسانها را نام ببریم از عنوان «مردم» استفاده میکنیم. ولی آیا از واژه «مردم» معنای «مردها» را میفهمیم یا اینکه وقتی کسی این واژه را نزد ما عنوان میکند، همه ی انسانها چه زن و چه مرد به ذهن ما متبادر میشود؟ قطعا معنای مردم به معنای جمع مردها نبوده و همه ی انسانها اعم از مرد و زن را شامل میشود. ✅خداوند نیز در قرآن کریم بر اساس همین قواعد زبانی که در عرف محاوره ای عربی تثبیت شده سخن گفته است. 🔹زبان عربی زبانی است که در بسیاری مواردش وقتی یک جمعی میخواهد مورد خطاب قرار گیرد و آن جمع شامل مردان و زنان با هم است، از ضمائر و صیغه های مذکر در عباراتش استفاده میشود. 🔸همچنین در مکالمات عرب زبانها بسیار اتفاق می افتد که حتی در هنگام مخاطب قرار دادن جنس زن، به جای استخدام الفظ و ضمائر مونث، الفاظ مذکر را به عنوان مشترک میان مونث و مذکر استفاده میکنند. مثلا میبینیم در سلام و احوال پرسی هم برای مردان از «سلام علیکم» استفاده میکنند (ضمیر «کُم» مذکر است) و هم برای زنان. ✅ بنابراین ساختارها و یا ضمائر مذکر در آیاتی همچون «یا ایهااللذین آمنوا...»، «کل امرء بما کسب رهین» (در این آیه امرء در مقابل امرئة که مونث است نیست بلکه اعم از امرء و امرئة میباشد)، و آیات دیگر همچون آیه ی «اِنَّ اکرمکم عندالله اتقاکم» که ظاهر مذکر دارند ولی از اموراتی بحث میکنند که مشترک میان مردان و زنان است، (مثل بحث کرامت که مشترک میان زن و مرد است و اختصاص به مردان ندارد) خنثی و از باب تغلیب و اعم از جنس مذکر و مونث می‌باشد. ✅بنابراین خطابات مذکر قرآن در بیان اوصاف نیکو، مختص مردان نبوده و اگر خطابه به شکل مذکر بیان شده از باب قاعده تغلیب می باشد نه اینکه بخواهد زنان را نادیده انگارد.👌🏻 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
البته برخی علما علت را تغلیب ندانسته و پاسخ های دیگری بیان میدارند. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میشود مقاله ی زیر از امام موسی صدر را مطالعه بفرمایید👇🏻 https://ensani.ir/fa/article/135105/%D9%81%D8%B3%D9%84%D9%81%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C
برای سلامتی سیدحسن و دیگر فرماندهان و برخی دیگر سردارانِ.... دعا کنید 🤲 دعا دعا دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا