eitaa logo
زن، زندگی، آگاهی
314 دنبال‌کننده
5 عکس
5 ویدیو
3 فایل
ارتباط با مدیر: @ali_ghasemi14
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ ✳️ محبت به زنان، نشانه‌ی ایمان زیاد رسول اکرم(ص) : هر چه ایمان بنده‌ای زیادتر شود، محبت او به زنان هم بیشتر می‌شود. 📙بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۲۲۸ 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
⭕️ ✳️ بهترین مردان چه کسانی هستند؟ متن روایت: پيامبر صلي الله عليه و آله: خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لاَِهْلِهِ وَاَنَا خَيْرُكُمْ لاَِهْلى ما اَكْرَمَ النِّساءَ اِلاّ كَريمٌ وَ لااَهانَهُنَّ اِلاّ لَئيمٌ؛ ترجمه: بهترين شما كسى است كه براى خانواده خود بهتر باشد و من از همه شما براى خانواده ام بهترم، زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى كند،مگر شخص پَست و بى مقدار. 📙 نهج الفصاحه، ح ۱۵۲۰ 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
⭕️مسئله تعدد زوجات👇🏻
ابتداءا بپردازیم به تعدد زوجات قبل از اسلام تا ببینیم آیا تعدد زوجات قبل از اسلام هم وجود داشت و اگر وجود داشت به چه نحوی بود...
✳️ تعدد زوجات در ایران ساسانی ✍️كريستن سن در كتاب ايران در زمان ساسانيان صفحۀ 346 مى‌گويد: اصل تعدد زوجات اساس تشكيل خانواده (در ايران زمان ساسانيان) به شمار مى‌رفت. در عمل، تعداد زنانى كه مرد مى‌توانست داشته باشد به نسبت استطاعت او بود. ظاهراً مردمان كم‌بضاعت به طور كلى بيش از يك زن نداشتند. رئيس خانواده از حق رياست دودمان بهره‌مند بود. يكى از زنان، سوگلى و صاحب حقوق كامله محسوب شده و او را «زن پادشاييها» (پادشاه زن) يا زن ممتاز مى‌خواندند. از او پست‌تر زنى بود كه عنوان خدمتكارى داشت و او را زن خدمتكار (زن‌ى چگاريها) مى‌گفتند. حقوق قانونى اين دو نوع زوجه مختلف بود. ظاهراً كنيزان زرخريد و زنان اسير جزو طبقۀ «چاكر زن» بوده‌اند. معلوم نيست كه عدۀ زنان ممتاز يك مرد محدود بوده است يا خير. اما در بسى از مباحثات حقوقى از مردى كه دو زن ممتاز دارد سخن به ميان آمده است. هر زنى از اين طبقه عنوان بانوى خانه داشته است و گويا هر يك از آنها داراى خانۀ جداگانه بوده‌اند. شوهر مكلف بود كه مادام‌العمر زن ممتاز خود را نان دهد و نگهدارى كند. هر پسرى تا سن بلوغ و هر دخترى تا سن ازدواج داراى همين حقوق بوده‌اند، اما زوجه‌هايى كه عنوان چاكرزن داشته‌اند فقط اولاد ذكور آنان در خانوادۀ پدرى پذيرفته مى‌شده است. 📗 نظام حقوق زن در اسلام، ص297 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
عجيب اين است كه در قرون وسطى از جمله تبليغاتى كه بر ضد اسلام مى‌كردند اين بود كه مى‌گفتند پيغمبر اسلام براى اولين بار رسم تعدد زوجات را در جهان اختراع كرد!! و مدعى بودند شالودۀ اسلام تعدد زوجات است و علت پيشرفت سريع اسلام در ميان اقوام و ملل گوناگون اجازۀ تعدد زوجات است. و هم ادعا مى‌كردند كه علت انحطاط مشرق‌زمين نيز تعدد زوجات است. 📗 نظام حقوق زن در اسلام، ص294
❌تعدد زوجات، ابتکار اسلام نیست❌ ✳️ اکرام زن در مشرق زمین بیش از اروپاست ✍️گوستاو لوبون (فیلسوف، مورخ، جامعه‌شناس و پزشک فرانسوی) در تاريخ تمدن صفحۀ 507 مى‌گويد: 🔸در اروپا هيچ‌يك از رسوم مشرق به قدر تعدد زوجات بد معرفى نشده و در بارۀ هيچ رسمى هم اين‌قدر نظر اروپا به خطا نرفته است. 🔹نويسندگان اروپا تعدد زوجات را شالودۀ مذهب اسلام دانسته و در انتشار ديانت اسلام و تنزل و انحطاط ملل شرقى، آن را علة‌العلل قرار داده‌اند. آنها علاوه بر همۀ اعتراضات، نسبت به زنان مشرق هم ابراز همدردى نموده‌اند، من‌جمله اظهار مى‌كنند كه آن زنان بدبخت را زير پنجۀ خواجه‌سرايان، سخت و شديد در چهار ديوار خانه مقيد نگاه داشته‌اند و به مجرد حركت مختصرى كه موجب رنجش و عدم رضايت خانه خدايان شود حتى ممكن است آنها را با كمال بيرحمى اعدام كنند. ولى تصور مزبور از جمله تصوراتى است كه هيچ مدرك و اساسى براى آن نيست. 🔸 اگر خوانندگان اين كتاب از اهل اروپا، براى مدت كمى تعصبات اروپايى را از خود دور سازند، تصديق خواهند كرد كه رسم تعدد زوجات براى نظام اجتماعى شرق يك رسم عمده‌اى است كه به وسيلۀ آن، اقوامى كه اين رسم ميان آنها جارى است روح اخلاقى ايشان در ترقى، و تعلقات و روابط خانوادگى آنها قوى و پايدار مانده و بالأخره در نتيجۀ همين رسم است كه در مشرق اعزاز و اكرام زن بيش از اروپاست. 📗 نظام حقوق زن در اسلام، ص295 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
جالب است که گوستاولوبون چند همسری مردان مشرق زمین را عاملی در ترقی روح اخلاقی ایشان و تقویت روابط خانوادگی آنها می‌داند.
منتسكيو مى‌گويد: «در قانون مالايو گرفتن سه زن مجاز بود». و هم او مى‌گويد: والانتينين، امپراطور روم، به علل و جهات مخصوص اجازه داد مردها چندين زن بگيرند، ولى چون اين قانون با آب و هواى اروپا مناسب نبود از طرف ساير امپراطوران روم مثل «تئودور» و «آكارديوس» و «مونوريوس» لغو گرديد. 📗 نظام حقوق زن در اسلام، ص293 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
✳️ اسلام تعدد زوجات را محدود کرد اسلام چندزنى را برخلاف چندشوهرى به كلى نسخ و لغو نكرد، بلكه آن را تحديد و تقييد كرد؛ يعنى از طرفى نامحدودى را از ميان برد و براى آن حداكثر قائل شد كه چهارتاست، و از طرف ديگر براى آن قيود و شرايطى قرار داد و به هر كس اجازه نداد كه همسران متعدد انتخاب كند. 📗 نظام حقوق زن در اسلام، ص293 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
⁉️ چرا اسلام تعدد زوجات که قبلا در جوامع مختلف مرسوم بود را به کلی از بین نبرد و تنها آن را محدود به چهار همسر قرار داد⁉️ 👈 پاسخ به این پرسش شاید به این سادگی که به نظر می رسد نباشد با اینحال باید به این مطلب دقت داشته باشیم که خدای متعال در قالب اسلام عزیز، برای هر حکم و دستور العملی که صادر میکند دلیل و منطق محکمی دارد و هیچ کارش بدون حکمت و مصلحت نیست و قطعا مصلحت فرد و اجتماع در آن دستورالعملی که صادر می‌کند نهفته است، هر چند عقل و فکر محدود انسانها نتواند به آن حقیقت مطلب و به آن علت حقیقی دست پیدا کند. 👈با این وجود متفکرین اسلامی برای این سوال پاسخ هایی عرضه داشته اند. استاد شهید مطهری(ره) که به واقع جزء بزرگترین متفکرین اسلامی محسوب میشوند به این سوال پاسخ میدهند و ما با اندکی تغییر در ساختار، آن را در اینجا ذکر میکنیم 👇🌺 ✍️ استاد مطهری: ما به يك سلسله معايب براى تعدد زوجات اعتراف داريم هرچند بعضى از ايرادات و اشكالات را وارد نمى‌دانيم. معايبى كه مى‌شود براى تعدد زوجات ذكر كرد زياد است [اما تعدد زوجات محاسنی نیز دارد که در برخی شرایط بدان احتیاج پیدا میشود و به همین دلیل اسلام به کلی آن را منسوخ نکرد.] 🔹یکی از مهمترین آن دلایل این است که گاهی تعدد زوجات موجب «حقى» است از جانب زن و موجب تكليفى است به عهدۀ مرد و اجتماع. آن علت، فزونى عدد زن بر مرد است [اما اگر احیانا قضیه برعکس شد یعنی عدد مردان بر عدد زنان فزونی گرفت دیگر نمیتوان به این قاعده اجتماعی عمل کرد] چرا که زن طبعاً تك‌شوهر است؛ چندشوهرى بر ضد روحيۀ اوست. نوع تمنّيات زن از شوهر با چندشوهرى سازگار نيست. [مرد در شرایطی خاص ازدواج مجدد میکند تا زندگی کسی را سروسامان بدهد و مشکلی را حل کند اما تعدد شوهر برای زن چنین توجیهی را ندارد. زن که قرار نیست برای مرد امنیت ایجاد کند و یا برای او سرپناه به وجود آورد و این اصلا مطابق طبیعت زنان نیست.] و اما مرد، چندزنى برضد روحيۀ او نيست. چندزنى با نوع تمنّياتى كه مرد از وجود زن دارد ناسازگار نيست. 🔸 اگر فرض كنيم در گذشته يا زمان حاضر عدد زنان آماده به ازدواج بر عدد مردان آماده به ازدواج فزونى دارد به طورى كه اگر تك‌همسرى تنها صورت قانونى ازدواج باشد گروهى از زنان بى‌شوهر از تشكيل زندگى خانوادگى محروم مى‌مانند، چندزنى به عنوان «حقى» از زنان محروم و «تكليفى» به عهدۀ مردان و زنان متأهل محسوب مى‌شود. 📰 زمانی در برخی روزنامه های ایران مطلبی آمده بود بدین شرح که زنان مجرد آلمان كه پس از تلفات عظيم آلمان در جنگ دوم جهانى از داشتن شوهر قانونى و كانون خانوادگى محروم مانده‌اند، رسماً از دولت آلمان تقاضا كردند كه قانون تك‌همسرى را لغو كند و اجازۀ تعدد زوجات بدهد. دولت آلمان ضمن يك درخواست رسمى از دانشگاه اسلامى الازهر فرمول اين كار را خواست و البته بعد هم اطلاع حاصل شد كه كليسا سخت با اين تقاضا مخالفت كرد. كليسا محروم ماندن زنان را و در واقع شيوع فحشاء را بر تعدد زوجات، صرفاً به خاطر اينكه يك فرمول شرقى و اسلامى است، ترجيح داد. ✅ چندهمسری اگر بتواند به شیوه ی صحیح و درست شکل گرفته و عدالتی که قرآن آن را مدنظر قرار داده است نیز رعایت گردد و به حقوق همسر اول بی توجهی صورت نگیرد، در برخی شرایط خاص (نه در هر شرایطی؛ مثلا فرض کنید شرایطی را که زنان از حق تاهل محروم میشوند و یا زنی که شوهر او فوت نموده و یا بر اثر جنگ یا حادثه ای کشته شده و آن زن گرفتار مشکلاتی میشود، مثلا امنیتش از بین میرود و یا قادر به تامین نیازهای خود و فرزندانش نیست) مرد این مجوز را خواهد گرفت که نه به قصد شهوترانی بلکه با هدف سرپناه ایجاد کردن و کمک کردن، همسر دیگری نیز برای خویش اختیار کند. از این جهت است که اسلام راه تعدد زوجات را به کلی نبسته چه آنکه گاه از این طریق میتوان از بروز برخی مشکلات برای جامعه پیشگیری کرد. این مطلب همچنان ادامه خواهد داشت و در پست های بعدی بیشتر بدان پرداخته خواهد شد... 📗 برگرفته از کتاب نظام حقوق زن در اسلام استاد شهید مرتضی مطهری(ره) با تلخیص و اضافات 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
✳️جواز چند همسری در قرآن در آیه 3 سوره نساء آمده: وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَىٰ فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَلَّا تَعُولُوا ترجمه: «و اگر می‌ترسید که (به هنگام ازدواج با دختران یتیم،) عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان، چشم‌پوشی کنید و) با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمائید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر می‌ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید، و یا از زنانی که مالک آنهائید استفاده کنید! این کار، از ظلم و ستم بهتر جلوگیری می‌کند.» 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
. ✳️ توضیحی در خصوص آیه: ❌برخی مردان به طمع تصاحب ثروت دختران یتیم با ایشان ازدواج می کردند؛ ولی حقوق ایشان را در مهریه، تأمین هزینه های زندگی و مانند آن رعایت نمی کردند؛ و گاه پس از تصاحب اموالشان آنان را از خانه بیرون می کردند، در حالی که نه مالی برای آن ها مانده بود که خود را اداره کنند و نه دیگر کسی به ازدواج با ایشان رغبت می کرد. ✅ قران کریم در ستیز با این گونه روش های ظالمانه، با تعبیرهایی قهرآمیز مردم را از تصرف ظالمانه در اموال ایتام و تضییع حقوق آنان بازداشته و در محور نخست این آیه نیز در حکمی ارشادی و ترتیبی، عدم جواز ازدواج با دختران یتیم در صورت ترس عقلایی از عدم رعایت قسط و عدل درباره حقوق آنان را مطرح فرموده است؛ بدین معنا که اگر کسی به عدم ارتکاب خلاف قسط و عدل، علم یا اطمینان ندارد، به ازدواج با دختران یتیم نیندیشد و از آن بپرهیزد و با زنان و دختران پاک و حلال غیریتیم ازدواج کند. 📍جزای شرط « إن خِفتُم... » جمله «فلا تنکحوهن» است که حذف و جمله « فَانکِحوا ما طابَ لَکُم مِنَ النِّساء » جایگزین آن شده است. 📍منظور از « الیَتامی » در این آیه، دختران بالغ اند؛ نه خردسالانی که قابلیت ازدواج ندارند. واژه «یتیم» در لغت بر بالغ نیز اطلاق می شود. 📚 تفسیر تسنیم، جلد 17، ص 237 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
Mohammad Jnami - Darb Aleshg.mp3
18M
مداحی زیبا و دلنشین حبیبی حسین محمد الجنامی (کامل) 🖤 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
✳️ ادله جواز تعدد همسر در اسلام ✍️ آیت الله جوادی آملی در تفسیر تسنیم در ذیل آیه 3 سوره نساء میفرمایند: اصل نکاح و نیز تعدد آن در صورت وثوق به اجرای عدالت، جایز است نه واجب؛و همانند تحلیل اصل نکاح که ضرورتی اجتماعی است، تجویز تعدد ازدواج نیز امری است ضروری، زیرا: 1️⃣نیروی شهوت جنسی در مردان بیش از زنان است و باید از راه درست ارضا گشته و نباید آنان را به تعدی و فجور و فحشا بکشاند. 2️⃣در حوادث، جنگ ها و جنایات، مردان بیش از زنان قربانی می شوند. 3️⃣آمادگی مرد برای تولید مثل، سال ها بیش از زنان است. 4️⃣رشد فکری، بلوغ جنسی، آمادگی و صلاحیت برای ازدواج در دختران زودتر از پسران است و از این رو شمار دختران آماده ازدواج بیش از پسران است. ‼️ چند نکته مهم: 👇🏻 1️⃣اسلام بنیان زندگی و جامعه اسلامی را بر عقل نهاده است و نه فقط بر عاطفه؛ و تربیت اسلامی زن را به گونه ای می پروراند و غیرت غریزی و طبیعی احتمالی او را با فطرتْ تعدیل و هماهنگ می کند که از تعدد زوجات با رعایت کامل قسط و عدل نمی رنجد و عواطف او جریحه دار نمی گردد. 2️⃣معیار ارزیابی و کرامت در اسلام، تقواست نه تعدد زوجات و مانند آن، تا به استناد جواز آن، ارزش یک مرد برابر چند زن پنداشته شود. ازدواج، خرید و فروش نیست که دو طرف معامله از نظر قیمت و تعداد با هم سنجیده شوند. 3️⃣هر مسلمانی در هر کاری باید عدالت را رعایت کند. به لحاظ اهمیت ویژه تشکیل خانواده، هرکس قصد ازدواج دارد و به ویژه کسی که خواهان ازدواج متعدد است، افزون بر عدالت عمومی (انجام واجبات و ترک محرمات) باید عدالت بین همسران را نیز پاس بدارد و چون عدالت شرط تحصیلی است نه حصولی، هر که توان تحصیل عدالت را نداشته باشد حق ندارد ازدواج متعدد انجام دهد: « فَإن خِفتُم ألاَّ تَعدِلوا فَواحِدَة » 📚 تفسیر تسنیم، جلد17، ص238، 239، 240 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
⭕️منظور از رعایت عدالت در چند همسری چگونه عدالتی است⁉️ رعایت عدالت و رفتار یکسان با همسران در محدوده مادیات و حقوق همسری، مانند تأمین هزینه زندگی، مسکن، پوشاک و مراعات امور زناشویی (نه در گرایش و محبت های قلبی) به هزینه کردن مطابق با شئون زن و به مقدار متعارف است؛ یعنی از حدِّ معروف (عقل و نقل پسند) و متعارف کمتر نباشد. رعایت عدالت و رفتار یکسان با همسران متعدد، در امور مادی، مقدور و مورد تکلیف است؛ ولی محبت قلبی چون در اختیار انسان نیست تکلیفی هم به آن تعلق نگرفته است. 📚 تفسیر تسنیم، ج 17، ص 240 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا مرد می تواند چند همسر داشته باشد⁉️ 🗣استاد قرائتی 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
❌اشكال چندشوهرى❌ ✍️ استاد شهید مطهری(ره) در کتاب نظام حقوق زن در اسلام مینویسد: اشكال عمده و اساسى كه چندشوهرى به وجود مى‌آورد و همان بيشتر سبب شده كه اين رسم عملاً موفقيتى نداشته باشد، اشتباه انساب است. در اين نوع زناشويى رابطۀ پدر با فرزند عملاً نامشخص است، همچنان كه در كمونيسم جنسى نيز رابطۀ پدران با فرزندان نامشخص است؛ و همان طورى كه كمونيسم جنسى نتوانست براى خود جا باز كند، چندشوهرى نيز نتوانست مورد پذيرش يك اجتماع واقعى بوده باشد، زيرا همچنان كه در يكى از مقالات گذشته گفتيم زندگى خانوادگى و تأسيس آشيانه براى نسل آينده و ارتباط قطعى ميان نسل گذشته و آينده، خواستۀ غريزه [و] طبيعت بشر است. اينكه احياناً و استثنائاً در ميان بعضى طوايف بشرى چندشوهرى وجود پيدا كرده است، دليل نمى‌شود كه تشكيل عائلۀ اختصاصى خواستۀ طبيعت مرد نيست، همان طورى كه انتخاب تجرد و پرهيز از زندگى زناشويى از طرف عده‌اى از مردان يا زنان صرفاً دليل بر نوعى انحراف است و دليل نمى‌شود كه بشر طبعاً خواهان زندگى زناشويى نمى‌باشد. چندشوهرى نه تنها با طبيعت انحصارطلبى و فرزنددوستى مرد ناموافق است، با طبيعت زن نيز مخالفت دارد. تحقيقات روانشناسى ثابت كرده است كه زن بيش از مرد خواهان تك‌همسرى است. 📗 نظام حقوق زن در اسلام، ص293 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee
غالبا کسانیکه علیه چند همسری در اسلام خرده و اشکال وارد میکنند غربی ها و به تبع ایشان، داخلی های غرب زده هستند. حال ببینیم غرب نسبت به چند همسری چگونه فرهنگ و روشی را پیاده کرده است👇🏻
البته قبل از ورود به این بحث توجه داشته باشیم که چندهمسری برای شرایط خاص بوده و تجویزی برای هر کس در هر زمان و مکانی نمیباشد. بنابراین آنچه مطابق با اصل است تک همسری بوده و چندهمسری در صورتی است که ضرورتی اقتضا کند. (همانطور که توضیحش گذشت...) ✅ استاد مطهری در همین رابطه میفرمایند: «تك‌همسرى» طبيعى‌ترين فرم زناشويى است. در تك‌همسرى روح اختصاص يعنى مالكيت فردى و خصوصى - كه البته با مالكيت خصوصى ثروت متفاوت است - حكمفرماست. در تك‌همسرى هر يك از زن و شوهر احساسات و عواطف و منافع جنسى ديگرى را «از آنِ‌» خود و مخصوص شخص خود مى‌داند. (نظام حقوق زن در اسلام، ص289)
این نکته رو هم از شهید مطهری مطالعه کنید👇🏻
❌ ✍️ شهید مطهری (ره): « ... کسانی که تعدد زوجات را وسیله هوسرانی قرار داده اند قانون اسلامی را بهانه برای یک عمل ناروا قرار داده اند. اجتماع حق دارد آن ها را مواخذه و مجازات و این بهانه را از دست آنها بگیرد... . انصاف باید داد، افرادی که شرایط اسلامی را در تعدد زوجات کاملاً رعایت می‌کنند بسیار کم‌اند. در فقه اسلامی می‌گویند: «اگر بیم داری که استعمال آب برای بدنت زیان دارد وضو نگیر»، «اگر بیم داری که روزه برایت زیان دارد روزه نگیر». این دو دستور در فقه اسلامی رسیده است. شما افراد بسیاری را می‌بینید که می‌پرسند: می‌ترسم آب برایم زیان داشته باشد، وضو بگیرم یا نگیرم؟ می‌ترسم روزه برایم ضرر داشته باشد، روزه بگیرم یا نگیرم؟ البته این پرسش‌ها پرسش‌های درستی است. چنین اشخاصی نباید وضو بسازند و نباید روزه بگیرند. ولی نصّ قرآن کریم است که «اگر بیم دارید که نتوانید میان زنان خود به عدالت رفتار کنید، یک زن بیشتر نگیرید». با این حال آیا شما در عمر(عمرتان) از یک نفر شنیده‌اید که بگوید: می‌خواهم زن دوم بگیرم اما بیم دارم که رعایت عدالت و مساوات میان آنها نکنم، بگیرم یا نگیرم؟ من که نشنیده‌ام. حتماً شما هم نشنیده‌اید! سهل است، مردم ما با علم و تصمیم اینکه به عدالت رفتار نکنند، زنان متعدد می‌گیرند و این کار را به نام اسلام و با سرپوش اسلامی انجام می‌دهند. اینها هستند که با عمل ناهنجار خود اسلام را بدنام می‌کنند. اگر تنها کسانی اقدام به تعدد زوجات کنند که لااقل این یک شرط را واجد باشند، جای هیچ گونه بهانه و ایرادی نبود». 📗نظام حقوق زن در اسلام، ص357 📌 کانال زن، زندگی، آگاهی👇 💠 @zan_zendegi_agahee