بشری
به بهانه میلاد حضرت #مسیح (ع) دلایل ارزشمندی #مریم (س) در کتاب مقدس و قرآن - 1 قرآن در سوره مریم
به بهانه میلاد حضرت مسیح (ع)
دلایل ارزشمندی مریم (س) در کتاب مقدس و قرآن - 2
ازدواج حضرت مریم(س)
بر اساس کتاب مقدس، مریم(س) اگرچه باکره بود ولی نامزدی داشت که نامش یوسف بود: «مریم به یوسف نامزد شده بود، قبل از آنکه با هم در آیند، او را از روح القدس حامله یافت» (متی، ۱:۱۸). به همین جهت، داستانهایی را نقل میکند که یوسف (شوهر مریم) وقتی حامله شدن مریم را دید گمان برد که مریم به او خیانت کرده، لذا خواست او را رها کند ولی در خواب، فرشته الهی بر او ظاهر گشته و بر او واقعیت را بیان داشت تا در نهایت مریم در نزد او باقی بماند(متی، ۱:۱۹- ۲۱). اما قرآن به این مباحث نمیپردازد.
کتاب مقدس برای عیسی(ع) برادرانی ذکر میکند که مادرشان مریم(س) بود، بنابراین، کتاب مقدس دلالت دارد که بعد از تولد عیسی(ع) زندگی مریم(ع) و یوسف ادامه داشته و حتی فرزندانی از این زندگی به وجود آمده است: «پس برادران و مادر او آمدند و بیرون ایستاده، فرستادند تا او را طلب کنند... » (مرقس، ۳:۳۱) البته این برادران از مؤمنان واقعی به عیسی(ع) نبودهاند و کمی نگاه منفی به اینان وجود دارد: «زیرا که برادرانش نیز به او ایمان نیاورده بودند» (یوحنا، ۷:۵:).
ولی از سیاق آیات قرآن به خصوص «وَ لَمْ یَمْسَسْنی بَشَر»(آل عمران/۴۷) برمیآید که در زمان حامله شدن به عیسی(ع) او با کسی نامزد نبود. در قرآن آمده وقتی مریم(س)، عیسی(ع) را به دنیا آورد، به شدت توسط یهودیان مورد تهمت قرار گرفت؛ لذا روزه سکوت گرفته و به إذن الهی عیسی(ع) در زمان کودکی لب به سخن میگشاید و بیگناهی مادر خود را به اثبات میرساند. (مریم/۲۶-۳۲) در مورد شوهر داشتن مریم(س) بعد از تولد عیسی(ع) نیز قرآن حرفی نمیزند و بیان نمیکند که او تا آخر عمر چه کرده است؛ لذا نمیتوان به صورت قطعی مطلبی را در این مورد از قرآن استشهاد کرد.
سرنوشت مریم(س)
بعضی معتقدند که مریم(س) پس از تولد عیسی(ع) زندگی عادی داشت و حواریون عیسی(ع) در خدمت مریم(س) بودند. همچنین این دسته معتقد هستند مریم(س) در سن ۶۳ سالگی وفات کردهاست. اما برخی دیگر بر این عقیده اند که چون مریم وفات کرد او را به خاک سپردند و بعد از ٣ روز زنده شد و از مدفن خود برخاسته بهسوی آسمان عروج کرد، او مانند عیسی همیشه زنده خواهد ماند، در میان مسیحیان باور به صعود جسمانی مریم همواره مطرح بوده و به مرور زمان به باوری عمومی تبدیل گردید و در قرن بیستم جزو باورهای ضروری کلیسای کاتولیک شمرده شد. در کلیسای ارتدوکس نیز این آموزه پذیرفته شد؛ ولی در کلیساهای پروتستان، این باور جایگاهی ندارد.
🌿🌺كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
به بهانه میلاد حضرت مسیح (ع)
دلایل ارزشمندی مریم (س) در کتاب مقدس و قرآن - 3
در قرآن کریم تا زمان پس از ولادت حضرت عیسی(ع) در خصوص مریم(س) آمده است و بیش از این در قرآن و احادیث معتبر مطلبی در مورد سرنوشت حضرت مریم(س) بعد از تولد حضرت عیسی(ع) نیامده است، اما در برخی از کتب قصص قرآن از جمله قصههای قرآن نوشته محمد اشتهاردی، آمده است که حضرت مریم(س) و فرزندش مدتها با یکدیگر زندگی کردند و به هدایت مردم پرداختند. حضرت مریم(س) به صحرا و کوهستان میرفت و در آن جا به عبادت و نیایش پروردگار می پرداخت. روزی در وادی دمشق در دامنه کوهی مشغول عبادت بود، خسته شد و همان جا خوابید تا رفع خستگی کند، همان دم از دنیا رفت. حوریان بهشتی نزد او آمدند و پارچه سفیدی را بر روی او کشیدند. حضرت عیسی(ع) به سراغ مادر آمد، دید خوابیده است، او را بیدار نکرد، مدتی صبر نمود، دید بیدار نشد. آهسته کنارش آمد و مادر را صدا زد، جوابی نشنید، فهمید که مادرش جان سپرده است، حضرت عیسی(ع) با دلی سوزناک از غم مادر، جنازه او را برداشت و به نزدیک بیتالمقدس آورد و در آن جا دفن نمود.
در بحارالانوار نیز علامه مجلسی در روایتی آورده است که شخصی از امام صادق(ع) پرسید: «چه کسی فاطمه زهرا(س) را غسل داد؟ حضرت فرمود: امیر المؤمنین(ع). قبول این مطلب برای آن شخص سنگین بود و نمیتوانست بپذیرد، حضرت فرمود: همانا فاطمه(س) صدیقه بود، و صدیقه را غسل نمیدهد جز صدیق، آیا نمیدانی که حضرت مریم را غسل نداد مگر حضرت عیسی».
پیرامون طول عمر حضرت مریم(ع) چند قول ذکر شده است، عدهای بر این باورند که ۶۷ سال پس از عروج عیسی(ع) به آسمان زندگی کردند که این قول صحت ندارد و علامه مجلسی می گوید: قبل از عروج عیسی(ع) حضرت مریم درگذشت و حضرت عیسی(ع) مادرش را غسل و کفن کرد و بدن مادر را به بیتالمقدس انتقال دادند و در آنجا به خاک سپرد و بیشتر مورخین بر این نظریه اعتقاد دارند.
🌿🌺كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
#روحانی مرداد۹۶ گفت، "طبق دستور سوره انفال، در برابر تحریمهای جدید آمریکا، هم بر توان دفاعیمان می افزاییم و هم بخشی از تعهداتمان را اجرانخواهیم کرد" اما با وجود آن که چندماه است آمریکا رسماً از برجام خارج شده، هم به همه تعهداتمان پایبندیم هم در #بودجه۹۸ از #بودجه_نظامی کاستهایم!
✍️ سياوش آقاجاني
🌺🌿كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
بشری
به بهانه میلاد حضرت مسیح (ع) دلایل ارزشمندی مریم (س) در کتاب مقدس و قرآن - 3 در قرآن کریم تا زمان پ
به بهانه میلاد حضرت مسیح (ع)
دلایل ارزشمندی مریم (س) در کتاب مقدس و قرآن - 4
تفاوت جایگاه حضرت مریم در قرآن و کتاب مقدس
در یک نگاه کلی؛ جایگاه حضرت مریم(س) از نگاه کتاب مقدس و قرآن متفاوت است، حضرت مریم(س) در الهیات مسیحی از جایگاه ویژهای برخوردار است تا بدانجا که شاخهای از الهیات با عنوان مریولوجی (Mariology) به وجود آمده که به بررسی شخصیت و جایگاه حضرت مریم(س) میپردازد و در قرون وسطی مقامی از حد الوهیت پایینتر اما از مرتبه فرشتگان و مقدسان بالاتر برای وی قائل بودند و باور عمومی در این دوره آن بود که فرشتگان و مقدسان، خدمتگذاران حضرت مریم(س) هستند، همچنین در برخی جوامع اعتقاد به تثلیث و پرستش مریم(س) در کنار خدا و عیسی(ع) رواج داشت، همچنین در قرون وسطی آموزه عصمت مریم مطرح شد و در سال ۱۸۵۴ کلیسای کاتولیک، عقیده عصمت مریم(س) را به عنوان یک آموزه خطاناپذیر پذیرفت، هرچند که کلیسای ارتدوکس منکر عصمت مریم(س) است.
اما در کتاب مقدس، ارزشمندی و اعتبار مریم(س) به جهت عیسی(ع) است و در دو جای کتاب مقدس، نسبنامه عیسی(ع) را بیان میدارد و نسب او را به شوهر مریم(س) برمیگرداند (متی، ۱:۱ – ۱۶ و لوقا، ۳:۲۳ – ۳۸)، با اینکه اذعان دارد یوسف پدر واقعی عیسی(ع) نیست.
ولی قرآن کریم، عیسی(ع) را فرزند مادرش معرّفی میکند: «الْمَسیحَ ابْنَ مَرْیَم» (توبه/ ۳۱ و مائده/ ۱۷) و «عیسَی ابْنُ مَرْیَمَ» (مریم/۳۴ و احزاب/ ۷) و مریم(س) در قرآن مستقلاً دارای اعتبار و منزلت است، «و به یاد آر زمانی را که ملائکه گفتند: ای مریم! بدان که خدا تو را برای اهدافی که دارد انتخاب و از میان همه زنان عالم برگزید، ای مریم! برای پروردگارت عبادت و سجده کن و با سایر رکوع کنندگان رکوع کن» (آل عمران/۴۲-۴۳) «و پسر مریم و مادرش را نشانه (قدرت و رحمت خود) قرار دادیم و آن دو را در سرزمینی بلند که (دارای) جایگاهی مستقر(و امن) و آبی روان بود، جای دادیم» (مومنون/۵۰)
همچنین به روایتی که در کتب شیعه و اهل سنت در مورد مقام و منزلت حضرت مریم(ع) نقل شده است، پیامبر اکرم(ص) فرمود: «افضل زنان بهشت خدیجه بنت خویله، فاطمه بنت محمد، مریم بنت عمران و آسیه همسر فرعون است» بنابراین حضرت مریم یکی از چهار زن نمونه بهشت است.
در مجموع، با استناد به آیات قرآن به خوبی مشخص می شود که مریم(س) بدون حضرت عیسی(ع) نیز فردی ارزشمند است اما در کتاب مقدس تنها زمانی شخصیت وی مطرح می شود که سخن از عیسی(ع) به میان می آید، البته این به معنای انکار شخصیت مریم(س) در کتاب مقدس نیست؛ زیرا او کاملاً مورد احترام مسیحیان است، ولی نکته مهم این است که، حضرت مریم(س) به جهت مادر بودن برای عیسی(ع) این ارزش را پیدا کرده است ولی در قرآن کریم علاوه بر مادر عیسی(ع) بودن، شخصیت وی به سبب اعمال و کردارش او را ارزشمند کرده است.
✍زهرا باقری
🌿🌺كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
📸روایت ابوالقاسم طالبی از توصیه رهبری به رئیس جمهور
🔹1-حضرت رهبری يكبار به من فرمودند كه به رئيس جمهور توصيه كردم فيلم قلاده هاى طلا را ببيند.
🔹چندى پيش هم در سخنرانى عمومى ضمن اظهار لطف به قدرت سينماى ايران فرمودند: من فيلمى را توصيه كردم آقاى رئيس جمهور ببيند و ازدكترعلیعسگرى پرسيدم چرا هرسال 9دی فيلم قلاده هاى طلا دچارسانسور وعدم پخش مى شه ياپس ازفشار مردمى براى پخشش میفرستيد شبكه افق؟ گفتند من تاحالا درمورد اين فيلم چنين تصميمى نگرفتم و...
🔹به نظرشما این نفوذی پرقدرت كيست كه درتلویزيون هرسال سعى میكنه اين قطعه ازتاريخ درست ديده نشه؟
🌿🌺كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ناگفتههایی از #کنوانسیون_حقوق_کودک و فاجعههای اخلاقی و فرهنگی برای نسلهای آینده
كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
در شبکه اول سیما #قلاده_های_طلا را پخش کنید
ابوالقاسم طالبی به معنی واقعی کلمه یک هنرمند توانمند انقلابی است. #قلاده_های_طلا شاهکار اوست که بارها دیدهام و از دیدنش سیر نشدهام. این فیلم یک روایت واقعی از فتنه ۸۸ است.
آقای طالبی امروز در توئیتی نوشته است که با وجود توصیه رهبر انقلاب به صدا و سیما برای پخش این فیلم در ایام نه دی، سازمان یا پخش نکرده یا پس از فشارهای مردمی، در شبکههای جدید و طبیعتا کم مخاطب پخش کرده است:
"حضرت #رهبری يكبار به من فرمودند كه به رئيس جمهور توصيه كردم #فيلم #قلاده_هاى_طلا را ببيند چندى پيش هم در سخنرانى عمومى ضمن اظهار لطف به قدرت سينماى ايران فرمودند من فيلمى را توصيه كردم آقاى رئيس جمهور ببيند. از دكتر علیعسگرى پرسيدم چرا هرسال #9دی فيلم #قلاده_هاى_طلا دچارسانسور وعدم پخش مى شه ياپس ازفشار مردمى براى پخشش میفرستيد شبكه افق؟گفتند من تاحالا درمورد اين فيلم چنين تصميمى نگرفتم و...به نظرشما این #نفوذی پرقدرت كيست كه درتلویزيون هرسال سعى میكنه اين قطعه ازتاريخ درست ديده نشه؟"
اینکه در ایام نه دی، این روایت موثر از فتنه جای خود را به گفت و گوهای بیخاصیت و تشریفاتی در سیما بدهد، یعنی کسانی در صدا و سیما میخواهند فتنه را تحریف کنند. آیا امسال جلوی این تحریف گرفته خواهد شد؟ باید پخش قلادههای طلا از شبکه اول سیما را ظرف دو روز آینده با تمام توان مطالبه کرد.
✍ یاسر جبراییلی
🌿🌺كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
تحفه شام
فضای عمومی سوریه(۱)
شاید بتوان کشور سوریه را از جهت فرهنگی و سبک زندگی جزو مدرنترین کشورهای عربی محسوب نمود. اگرچه فرهنگ و دین اکثریت مطلق مردم سوریه اسلام و ظرفیتهای تاریخی- مذهبی آن بسیار زیاد است، اما دقت در زیرساختهای شهرسازی و معماری و حتی قبرسازی آنان نشان میدهد هنوز از دو اندیشه رومی و سوسیالیستی عبور نکردهاند. معماری با سنگ بهسبک ستونها و بناهای مسیحی روم باستان و واتیکان کاملاً در طراحی شهرسازی مشهود است و حتی سنگ قبور نیز به سبک مسیحیان تعبیه میشود. فرهنگ شهرسازی نیز با تمرکز بر آپارتماننشینی و دور از فرهنگ ویلایی و برجسازی، نشان از اندیشه سوسیالیستی است که بعد از جنگ سرد همچون شبح بر شئونات این کشور سایه انداخته بود. البته نمادهای ناسیونالیسم عرب و وحدت عربی نیز بعضاً مشهود است. سبک پوشش مردم سوریه برخلاف عراق یا عربستان یا کشورهای حاشیه خلیج فارس که تلفیقی از سنت و مدرنیزم است همانند ایران و ترکیه متأثر از غرب است.
نظام سیاسی سوریه لائیک است، اما مساجد آن عموماً آباد و کلیساها پررونق و آزاد و محل رجوع مردم هستند. آثار جنگ به صورت عمومی و در نگاه اول خیلی قابل لمس نیست. نمادها و آثاری از کشتهشدگان یا شهدای جنگ در فضای عمومی شهرها یافت نمیشود. اما دقت در درآمد کارکنان دولت و اساتید دانشگاه نشان میدهد جنگ باعث ایجاد محدودیت در منابع و پرداختها شده است. هنوز بازسازی سوریه کلید جدی نخورده است، اما دولت تلاش میکند جوهره امنیتی فضا را به سمت عادی شدن سوق دهد و زندگی عای را رونق دهد. مؤلفههای مهمی همچون اقتدار ساختار سیاسی و تکحزبی، حفظ زیرساختهای ارتش، رونق کشاورزی، تنوع غذایی و پوشش لباس با آخرین مدلهای روز در شهرهای بزرگ سوریه نشان از استحکام حکومت و استمرار حیات اجتماعی است. عمده خودروهای سواری از کره جنوبی در اولویت اول و ژاپن و تاحدودی غرب در اولویت دوم و سوم وارد میشوند و خودروهای کرایهای معمولاً پراید یا سمند ایرانی است. سوریه دارای آب و هوای معتدل مدیترانهای و چهارفصل است و نواحی پرجمعیت غربی آن (شبیه ایران) مشکل آب ندارند.
برخلاف انگاره غربیها یا روشنفکران ایرانی که حاکمیت سیاسی سوریه را حاکمیت اقلیت بر اکثریت میدانند، ذهنیت مردم سوریه چنین نیست و شاید علت آن نبود نمادهای دینی و ایدئولوژیک در حکومت باشد. مردم از بشار اسد تصویر یک رهبر مذهبی ندارند، اما او را روشنفکر، تحصیلکرده و ملیگرا میشناسند. ظهور تکفیریها به بازسازی سرمایه اجتماعی جریان حاکم در سوریه کمک کرده است. بهتعبیر بهتر غیریتی به نام تکفیر باعث ارزشگذاری مجدد مردم بر جریان حاکم شده است و قدردان آن هستند که آزادیهای مذهبی و فردی را محدود نمیکند. به جز تصاویر بشار اسد و برادرش و بعضاً پدر، تصویر دیگری در خیابانها یا ورودیهای شهرها و اماکن عمومی و دولتی یافت نمیشود. تصاویر اسد بسیار پرحجم و با تنوع زیاد یافت میشود
✍️ عبدالله گنجي
🌺🌿كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نادر طالب زاده:
از دوماه پیش صحبت درباره لوایح FATF در صداسیما ممنوع است!
🌿🌺كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
تحفه شام (۲)
سرزمین درختهای خمیده به سوی شرق!(کشاورزی)
سرزمین شام از بهترین سرزمینهای کشاورزی جهان است. آب و هوای معتدل مدیترانهای نعمتی است که خداوند به مردم سوریه عطا کرده است. در سال دوبار برداشت محصول دارند و فاقد سرما و گرمای شدید هستند و رطوبت هوای مدیترانهای کاشت برخی محصولات را تسهیل کرده است.
دولت نیز بهصورت ویژه در این حوزه سرمایهگذاری کرده است. در اطراف حلب کانالهای مکانیزه آبرسانی با ارتفاع ۱۰، ۲۰ سانتیمتر از زمین (برخلاف ایران که روی زمین تعبیه میشود) دهها کیلومتر امتداد دارد. در ایران آب در جایی وجود دارد که کوههای بلندتری باشد. معمولاً شهرهای زیبا و پرجمعیت ایران در کنار یک کوه بنا شدهاند و آن کوه ذخیره برف و نگهدارنده ابرهاست. اما سوریه اینگونه نیست. از جنوب سوریه در درعا تا شمال سوریه در حلب که حدود ۵۰۰ کیلومتر است، رشته کوه یا قله مرتفع وجود ندارد. اما بارندگی مدیترانهای به صورتی است که در طول سال زمین زنده و سرسبز است. مزیت نسبی کشاورزی سوریه، زیتون، گندم، پنبه و دامپروری است. بهصورتی که این سه محصول بخش قابل توجهی از درآمد ارزی کشور را به خود اختصاص داده است. در دشتهای وسیع سوریه مزارع وسیع و زیبای زیتون چشمنوازی میکند و مرکبات نیز در جایجای کشور کاشته میشود. ساختار جغرافیایی سوریه شبیه ایران است. غرب و شمال و شمال غرب آن پرآب و پرجمعیت است و سمت شرقی و جنوب شرقی آن حالت کویری دارد. تمرکز جمعیت در غرب کشور در همسایگی لبنان یا دریای مدیترانه است. سوریه تقریباً واردات میوه ندارد و محصول اولیه صنعت نساجی در درون کشور تأمین میشود. شاید بتوان گفت: در میان صنعت، منابع زیرزمینی و کشاورزی، مورد اخیر حرف اول را در سوریه میزند. بهرغم آن دشتهای وسیعی نیز وجود دارد که زیر کشت نمیروند، اما دارای آبوهوای مستعد و مناسب هستند. در نزدیکی شهر حمص (سومین شهر بزرگ سوریه) همه درختان به سمت شرق خوابیدهاند و بهصورت عمودی رشد نکردهاند که علت آن را بادهایی میدانند که از کوههای القصیر لبنان و از میان دو کوه جبل عامل و جبل علویون به این دشت وارد میشوند و به علت هوای توأم با رطوبت فشار سنگینی را به درختان وارد میکنند و در عین حال مورب بودن همه درختان زیبایی مثالزدنی را بر دشت مذکور حاکم کرده است. جنگ خصوصاً به مناطق کشاورزی اطراف شهرهای بزرگ آسیب رسانده است، اما هرقدر به سمت روستاها میروید، رونق کشاورزی ملموستر است. درمجموع میتوان گفت: آورده کشاورزی سوریه فراتر از نیاز ملت آن است و ظرفیت خوبی است که میتواند نقش نفت در ایران را به عهده بگیرد. با این تفاوت که کشاورزی آنان محصول تلاش است و نفت ما محصول عدم تلاش و نوعی آمادهخوری است. گوشت و خصوصاً مرغ از مصارف جدی مردم است، اما دامپروری سوریه بهصورتی است که هر دو را تأمین میکند. بر خلاف ایرانیان، برنج جایگاهی در سبد غذایی مردم سوریه ندارد، اما تنوع غذایی آنان از ایرانیان بیشتر و شبیه به استانهای گیلان و مازندران است.
✍️ عبدالله گنجي
🌺🌿كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
image_2018_12_29-9_54_16_163_s2h.png
208.4K
🔻صحبت کردن از حصر یا رفع حصر در سالگرد عاشورای ۸۸ یا سالگرد ۹ دی یک اشتباه است که فتنهگران راه انداختهاند تا با قراردادن سران خود در موضع مظلومیت و نظام در موضع ظالم، ۸ ماه اغتشاش و ایجاد ناامنی را توجیه کنند. در حالی که نظام حتی پس از عاشورا هیچ برخوردی با سران فتنه نکرد. برخورد تامینی حصر مربوط به یک سال و دو ماه بعد و به دنبال آشوب ۲۵ بهمن ۸۹ بود که در آن فتنهگران سبز، باز اغتشاش و ناامنی به راه انداختند و البته جمهوری اسلامی را همپای حکومتهای دیکتاتوری منطقه دانستند و با شعارهایی همچون "مبارک، بن علی، نوبت سید علی" خواستار سرنگونی حکومت ولایت فقیه شدند. در واقع پس از آغاز پروژهی جنگ داخلی در ایران، همچون تونس و سوریه و ... برای تامین امنیت کشور سران فتنه با تصمیم شورای عالی امنیت ملی حصر شدند. وگرنه با پایان آشوبهای ۸۸ در ۹ دی ماه هیچ برخوردی با موسوی و کروبی نشد.
كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
بشری
تحفه شام (۲) سرزمین درختهای خمیده به سوی شرق!(کشاورزی) سرزمین شام از بهترین سرزمینهای کشاورزی جه
تحفه شام (۳)
دزدی همسایه از صنایع سوریه!
سوریه فاقد صنایع مادر است، اما همانند بقیه کشورهای جهان سوم تلاش کرده است به حوزه صنعتی نیز توجه کند. بزرگترین شهرک صنعتی سوریه «شهرک شیخ نجار» در حاشیه شهر حلب است. عمدهترین بخشهای صنعتی سوریه عبارتند از: ۱-صنایع نساجی؛ سوریه در محصول پنبه، هم خودکفاست، هم جزو صادرکنندگان آن است، بنابراین نساجی از صنایع مهم سوریه است. بخشی از کارخانجات نساجی سوریه در حاشیه حلب به اشغال معارضین درآمده است، اما پس از آزادسازی از کارخانهها خبری نیست. در تحلیل مسئله گفته میشود سوریه در نساجی رقیب جدی ترکیه بود که پس از جنگ احتمالاً تجهیزات کارخانجات به ترکیه منتقل شده باشد.
۲- از نکات جالب و افتخارآمیز صنعت سوریه، پوشاک است. ۸۰ درصد پوشاک مردم سوریه تولید داخلی است و این برای یک کشور جهان سوم در دنیای مدرن آورده مهمی است.
۳- روغن زیتون و مشتقات آن نیز از صنایع مهم سوریه است. این کشور صادرکننده زیتون و روغن زیتون و دیگر مشتقات آن است. علاوه بر آن روغن زیتون در سبد غذایی مردم سوریه سهم مهمی دارد.
سوریه فاقد کارخانه کامل خودروسازی است، اما برخلاف ایران تعرفه واردات خودرو بسیار پایین است. همانند کشور عراق خودروهای هیوندا و کیای کرهجنوبی و انواع و اقسام آن در سوریه حرف اول را میزنند. تویوتا نیز نقش مهمی در بازار سوریه دارد، اما خودروهای غربی حجم کمتری از بازار خودرو را در اختیار دارند. دو خودروی ایرانی سمند و پراید محور خودروهای عمومی (اجره) سوریه هستند و به عنوان تاکسی شهری مورد استفاده قرار میگیرند. البته سمند و پراید شخصی نیز وجود دارد و به صورت بسیار محدود انواع پژوی ایرانی نیز در خیابانها دیده میشود.
از جمله محصولات دیگر ایرانی که مورد استقبال سوریها قرار دارد، تراکتور ایرانی است، اما به دلایلی که برای نگارنده روشن نشد، این تولید صنعتی اساسی و ارزآور در حال حاضر به سوریه ارسال نمیشود.
صنعت نفت و گاز سوریه در منطقه فرات است که قبلاً در کنترل داعش بود و اکنون در کنترل کردهای تحت حمایت امریکاست. دولت سوریه بخشی از نیاز نفت خود را قبلاً از داعش میخرید و اکنون از کردهای حاکم بر رقه میخرد! حدود ۷۰ کیلومتری حلب (از جاده سفیره) یک سهراهی وجود دارد که محل تجمع تانکرهای سوخت است. کردها نفت را از رقه به این نقطه میآورند و به دولت میفروشند! شهرهای بزرگ سوریه همچون دمشق و حلب فاقد گازکشی هستند و کپسول گاز همچنان رونق دارد. صنایع بستهبندی نیز در سوریه مورد توجه قرار گرفته است که عملاً در مشتقات زیتون، خشکبار، حلواارده و انواع مواد غذایی متمرکز است.
✍ عبدالله گنجی
كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
🔴 تحریک دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد علیه مدیریت جدید دانشگاه آزاد توسط اصلاحطلبان و جریان فتنه با شعار ولایتی استعفا....گمانه زنی ها در مورد احتمال خرابکاری و ایجاد نقص فنی عمدی در اتوبوس حادثه دیده را تقویت کرده است.
بودجه های دانشگاه آزاد و ساختار آن حدود سه دهه پشتیبان مالی و سیاسی جریان غربگرا بوده است که با مدیریت جدید این سفره رنگین از چنگ آنها خارج شده است .
كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
بشری
تحفه شام (۳) دزدی همسایه از صنایع سوریه! سوریه فاقد صنایع مادر است، اما همانند بقیه کشورهای جهان س
تحفه شام (۴)
مدفن پیامبران و اولیای خدا(فرهنگی-مذهبی)
سوریه از سرزمینهای مهم پیدایش و استقرار تمدن روم باستان و مسیحیت است. به همین دلیل نمادها و اماکن هر دو تمدن اسلام و روم و مسیحیت در جایجای این کشور قابل مشاهده است؛ از شهر باستانی تدمر تا قلعه حلب و شهر مسیحینشین «معلولا» گرفته تا دهها مرکز و کلیسای دیگر. اما آنچه قابل توجه بیشتر است، تبدیل دیر و کلیساها به مسجد در زمان امویان است. از جمله، مسجد اموی حلب و دمشق قبل از اسلام کلیسا بودهاند، به همین دلیل زکریا و یحیی نبی در درون آنان مدفون هستند. در شهر حلب دیر مسیحیان به دلیل استقرار موقت سر مقدس امام حسین (ع) امروز مرکز شیعیان حلب است. اما آثار فرهنگی به جای مانده از صدر اسلام، خصوصاً مقابر مورد عنایت شیعیان در سوریه زیاد است. در نگاه اول بسیاری از شخصیتهای مدفون در سوریه را مدفون در مدینه یا عراق فرض میکنیم، اما با مشاهده قبرستان «بابالصغیر» متوجه خواهیم شد که حتی دو تن از همسران پیامبر اسلام (ص) نیز در دمشق دفن شدهاند. سکینه (س) دختر امام حسین وامکلثوم دختر امام علی (ع) در کنار هم در این قبرستان مدفون هستند. یکی از دختران مسلمبن عقیل و اسما بنت عمیس همسر جعفربن ابی طالب، دختر امام حسن (ع) و عبداللهبن جعفر، همسر حضرت زینب (س) نیز در این مکان مدفون هستند. علاوه بر آن بلال حبشی مؤذن پیامبر اسلام، فضه خادم حضرت زهرا (س) و عبدالله فرزند امام سجاد و عبداللهبن امام صادق (ع) نیز در باب الصغیر هستند. سرهای ۱۶ تن از شهدای کربلا که با نام ذکر شدهاند نیز در حاشیه این قبرستان مدفون است. علاوه بر مرقد زینب و رقیه (س) مقبره برخی از شخصیتهای اسلام همچون صلاحالدین ایوبی نیز در کنار مسجد بزرگ اموی دمشق است. در شهر حلب مقبرهای متعلق به محسنبنالحسین وجود دارد که طبق روایت در سفر اسرا از کوفه به شام در مسیر در شکم مادر، درگذشته و در حلب دفن شده است. در شهر درعا در جنوب سوریه نیز سکینه بنت علی (ع) دفن است که مرقد ایشان توسط تکفیریها منهدم شده است. در شهر حلب دو نفر ایرانی مربوط به قرن هفتم و قبل از آن نیز دفن هستند. شیخ شهاب الدین سهروردی فیلسوف بزرگ اسلامی (زنجانی) و عمادالدین نسیمی از شعرای ایرانی (آذربایجانی) در شهر حلب مدفون هستند. زینبیه سوریه که حدود ۲۰ کیلومتری دمشق قرار دارد مأمن و مأوای شیعیان آن کشور است شهر زینبیه نسبت به دمشق فقیرنشین است، اما نمازجمعه و مراسمات اصلی شیعیان در این مکان برگزار میشود. مساجد سوریه معمولاً آباد و پررنق است. کلیساها نیز به همین صورت سرزنده و محل رجوع مسیحیان است.
سوریه میتواند یکی از مراکز مهم گردشگری جهان باشد که اکنون به دلیل جنگ و ناامنی فروکش کرده است. اما در دراز مدت جذابیتهای
مسیحی – اسلام در این کشور برای رونق این صنعت بسیار مهم است. زیست مسلمانان سنی، علوی، اثنی عشری، دروزی و مسیحی در این کشور بدون تنش است و همدیگر را به رسمیت میشناسد.
در قبرستان بابالصغیر سوریه دو تن از خلفای اموی نیز مدفون هستند و مقبرهای نیز به نام بنیانگذار سلسله اموی در وسط قبرستان قرار دارد که احتمالاً همان معاویه بن ابوسفیان است.
بازار قدیمی دمشق (بازار حمیدیه) که در حاشیه مسجد اموی است نیز از معماری رومی برخوردار است و بافت قبل از اسلام آن تقریباً حفظ شده است. البته اماکن مذهبی – تاریخی سوریه منحصر در دمشق و حلب نیست و تقریباً در همه نقاط این کشور قابل مشاهده است.
شهر معلولا در شمال غرب دمشق از شهرهای خاص مسیحیان است که مدتی در اشغال تکفیریها بوده و تا حدودی تخریب شده است. این شهر دارای کلیساها و صومعههایی است که از زیارتگاههای خاص مسیحیان است. معلولا از جهت جغرافیایی نیز بسیار زیبا و دیدنی است.
در حال حاضر حرم زینب (س) کانون تردد رزمندگان حاضر در سوریه خصوصاً ایرانیها، فاطمیون، زینبیون و حزبالله است. کانون معنویت و ادعیه آنان زینبیه است و از آنجا به خطوط مقدم جبهه (فعلاً آتشبس) اعزام میشوند. مقبره حضرت رقیه در حاشیه مسجد اموی است که نشان میدهد با حضور اسرا در مسجد مذکور همخوانی و سنخیت دارد. اما دور بودن حرم حضرت زینب از مرکز شهر دمشق نشان میدهد که سالهای بعد مجدداً به این شهر مهاجرت کردهاند.
✍ عبدالله گنجی
🌿🌺كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
بشری
تحفه شام (۴) مدفن پیامبران و اولیای خدا(فرهنگی-مذهبی) سوریه از سرزمینهای مهم پیدایش و استقرار تمد
تحفه شام (۵)
90 درصد دانشجویان با حجاب کامل
(دانشگاه و آموزش عالی)
آموزش عالی در سوریه از جهت ساختاری در قالب یک وزارتخانه اداره میشود. تحصیلات عالی در سوریه تا شروع جنگ اخیر کلاً رایگان بوده است، اما اکنون همانند ایران دانشجوی شبانه جذب میکنند. بهرغم وجود ۱۴ استان در سوریه، آموزش عالی آن به صورت چهار قطب مهم اداره میشود. شهرهای حلب، دمشق، حمص و دیرالزور به عنوان قطبهای اصلی دانشگاهی هستند و برخی دانشکدههای آنان در شهرهای دیگر استقرار یافتهاند. برای مثال چهار دانشکده از دانشگاه حلب در شهر ادلب مستقر هستند که اکنون در اشغال معارضین و تکفیریها است. دانشگاه حلب با قدمت ۶۰ سال (۱۹۵۸) بزرگترین دانشگاه این کشور است که از ۱۹ دانشکده و دو پژوهشگاه تشکیل شده است. هیئت علمی این دانشگاه بیش از ۶۰۰ نفر است و در اکثر رشتههای کارشناسی، مقطع ارشد و دکتری نیز وجود دارد. برخلاف ایران دانشکدههای پزشکی و پیراپزشکی نیز با دانشگاههای سراسری در یک وزارتخانه اداره میشوند. در دوران جنگ معارضین مسلح که بخش قدیمی شهر حلب را اشغال کرده بودند تا ۷۰۰ متری دانشگاه پیش آمدند، اما دانشگاه تعطیل نشده است. بعضی دانشجویان بر اثر اصابت خمپاره در محوطه دانشگاه کشته شدند، اما بازهم دانشگاه تعطیل نشده و در جنگ نیز کمک کار بوده است. دانشگاه حلب ظرفیت خوابگاهی ۴۰ هزار نفر را دارد که بخشی از خانوادههای جنگزده نیز در آنان مستقر شدهاند. با شروع جنگ و کاهش منابع، جذب دانشجوی شبانه نیز در سوریه قدرالسهم مهمی پیدا کرده است. ورودی دانشگاه به این صورت است که سال دوازدهم همه دانشآموزان در آزمون شرکت میکنند و متناسب با امتیاز کسب شده از پزشکی به پایین توزیع میشوند و کسانی که حداقل امتیاز را نمیآورند، در قالب رشتههای کاردانی به رشتههای کار و دانش میروند. زبان فارسی در دانشگاه حلب دارای گروه آموزشی است و مدیر گروه آن استاد خانمی است که مدرک ارشد و دکتری خود را از دانشگاه تربیت مدرس تهران اخذ کرده است و اکثر مناطق ایران را نیز به عنوان تفریح رفته است و خاطرات خوشی از ایران و ایرانیان داشت.
تشکل دانشجویی در دانشگاههای سوریه وجود ندارد و دانشجویان در قالب تشکل فعالیت خاصی انجام نمیدهند و اصولاً دانشجویانی که رایگان تحصیل میکنند فعالیت سیاسی علیه حاکمیت را بیمعنا و نقض غرض میدانند، اما بعد از ظهور تکفیریها در سوریه، دانشجویان با هماهنگی مدیریت دانشگاه و با لباس نظامی به صورت چرخشی در ورودی دانشگاه نگهبانی میدهند و غیر دانشجویان را کنترل میکنند. ریاست دانشگاه حلب از دو دانشگاه ایران انتقاد داشت که تفاهمنامه امضا کردهاند، اما بهکلی پیگیری نشده است.
رشتههای غیر علوم انسانی در سوریه پرطرفدارتر و فراوانتر هستند. از دو پژوهشگاه دانشگاه حلب یکی خاص باستانشناسی و دیگری خاص زبانهای خارجی است. اکثر زبانهای مطرح دنیا در دانشگاه تدریس میشود (بهجز زبانهای شرق آسیا).
کلاسهای درس مختلط است، اما بیش از ۹۰ درصد دانشجویان دختر محجبه هستند. بدحجاب در دانشگاهها و حتی شهرهای سوریه دیده نمیشود یا حجاب کامل دارند یا بیحجاب هستند.
کاربردی بودن علوم و رفع نیازهای جامعه از طریق دانشگاه، راهبرد مدیریت آموزش عالی سوریه است. مدرکگرایی به عنوان یک فرهنگ، کمرنگتر از ایران است و توجه به رشتههای کاردانی فنی و کارودانش نیز بههمین دلیل صورت میگیرد. دانشجویانی که با عنوان بورسیه دولت به خارج اعزام میشوند، بازمیگردند و این نیز از محاسن آموزش عالی سوریه است. اکثر اساتید دانشگاه - که حتماً مانند ایران روشنفکران جامعه محسوب میشوند - با حکومت همراه هستند و جریان تکفیری نیز به این همسویی کمک کرده است. از دو نفر از آنان درباره تعدد عکسهای رئیسجمهورشان در محیط دانشگاه سؤال کردم که این حجم از تصاویر تکراری زدگی ایجاد نمیکند؟ پاسخ آنان منفی بود و آن را لازم میدانستند. به نظر میرسد ظرفیتهای خوبی برای تبادل با دانشگاههای ایران وجود دارد، اما جنگ فعلی و شاید انگاره غربگرای آموزش عالی ما احساس نیاز نمیکند و دانشگاههای جهان سوم برایمان جذابیتی ندارد.
عبدالله گنجی
🌿🌺كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
بشری
تحفه شام (۵) 90 درصد دانشجویان با حجاب کامل (دانشگاه و آموزش عالی) آموزش عالی در سوریه از جهت ساخت
تحفه شام (۶)
تولد یک نیروی بزرگ چند ملیتی پشت مرزهای اسرائیل(جنگ و امنیت)
جنگ به جز در دو استان لاذقیه و طرطوس در همهجای سوریه لمس شده است و شهرهای بزرگ سوریه همچون دمشق، حلب، حمص، دیرالزور، حماه، ادلب و رقه درگیر جنگ بودهاند. در بین مراکز استانها، دیرالزور به صورت کامل در تصرف تکفیریها بود که اکنون توسط دولت آزاد گردیده است. رقه نیز پایتخت داعش بود که اکنون در اختیارکردهای مورد حمایت امریکاست و ادلب تنها استانی است که با دو ونیم میلیون جمعیت مرکز تجمع همه گروههای معارض تکفیری و غیرتکفیری است.
جنگ تأثیرات روانی- اقتصادی خود را برجای گذاشته و شاید بازسازی سوریه بدون حمایت نهادهای بینالمللی و جهانی ۲۰ سال طول بکشد. اکنون علاوهبر استان ادلب در مناطق بیابانی شرق سوریه (همجوار با عراق) داعش حضور دارد و امریکاییها نیز پایگاهی را درمنطقه «تنف» در شرق سوریه دایر نمودهاند. در بقیه کشور معارضین استقرار جغرافیایی و سرزمینی ندارند، اما ممکن است در اشکال انتخاری، کمین و عملیات چریکی خودنمایی کنند. پایتخت پس از تخلیه دوما و غوطه شرقی در امنیت است و اگر بمبگذاری کور انجام نشود مشکل دیگری ندارد. حجم سیطرهها و ایستهای بازرسی امنیتی در ورودیهای دمشق مشهود است. اماکن مذهبی شیعیان همچون منطقه زینبیه دمشق با ضریب امنیتی بالاتری حفاظت میشود. حجم ایست و بازرسیهای درونشهری و برونشهری بسیار زیاد است و این نکته را به ذهن متبادر میکند که ناامنی چه هزینه هنگفتی را میبلعد و امنیت چه نعمت بینظیری است که باید قدردان آن بود.
دولت تلاش نموده است در مناطق آزاد شده تردد مردم تسهیل و عادی شود. به طور مثال جاده اصلی دمشق به غرب و شمال سوریه از مسیر غوطه شرقی که آخرین نقطه حضور معارضین در حومه دمشق بود، پس از آزادسازی بهسرعت آسفالت و بزرگراه مذکور اکنون محل عبور و مرور مردم است. جاده عبوری از غوطه شرقی اهمیتی همانند بزرگراه تهران-قم دارد. یعنی استانهای حلب، ادلب، حماه، حمص، لاذقیه و طرطوس از این جاده به دمشق وصل میشوند. به دلیل اینکه جاده دمشق- حلب در نقاطی (ادلب) به محل استقرار تکفیریها و معارضین نزدیک میشود، اکنون از جادههای فرعی و با فاصله، تردد صورت میگیرد. فرودگاه حلب قابل استفاده و بینالمللی است و فرودگاه دمشق در حالت بازگشت به قبل از جنگ است. علاوه بر پروازهای ایران، پروازها به لبنان، بحرین، کویت و دیگر مناطق نیز انجام میشود. اما ملاحظاتی امنیتی حین نشست و برخاست هواپیماها همچنان برقرار است. جبهه ادلب و تنف درحال حاضر آتشبس است و منتظر عملیاتی شدن تصمیمات سیاسی هستند. اگر مسلحین حاضر در ادلب به نوار مرزی ترکیه و سوریه منتقل شوند و ادلب آزاد شود، تقریباً مسئله جنگ در سوریه تمام شده محسوب میشود. بهرغم هفت سال جنگ در یک کشور نسبتاً ضعیف (از نظر بنیه اقتصادی) و تجزیه بخشی از ارتش (جیشالحر)، همچنان زیرساختهای ارتش سوریه مستحکم است و خط حائل در ادلب را دراختیار دارد.
جنگ اخیر، بسیج مردمی سوریه استعداد ۶۰ هزار نیروی ورزیده و آموزشدیده را متولد کرده است و همچنان از حفظ و انسجام برخوردار است. یگانهای ویژه ارتش با فرماندهی برادر بشار اسد نیز از آمادگی و انسجام قابل قبولی برخوردار هستند و استخوانبندی ارتش برای جنگهای احتمالی بعدی نیز آماده است.
صهیونیستها که با تولد گروههای تکفیری منتظر پایان حزبالله، ایران و سوریه بودند اکنون که جنگ سوریه روبه پایان است از دهها هزار نیروی ورزیده و آماده چندملیتی در سوریه وحشت زدهاند که نهتنها اهداف محقق نشده که هزاران رزمنده از جهان اسلام در کنار مرزهای اسرائیل خیمه زدهاند؛ لذا هر ازگاهی بر خلاف همه قوانین بینالمللی محلهایی را در خاک سوریه هدف قرار میدهد و شورای امنیت سازمان ملل هیچگونه واکنشی به آن نشان نمیدهد. اما ایران که با مجوز دولت سوریه در آنجا حاضر است، از سوی ائتلاف غربی-عربی متهم به دخالت در امور دیگر کشورمان میشود.
✍️ عبدالله گنجي
🌺🌿كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
بشری
تحفه شام (۶) تولد یک نیروی بزرگ چند ملیتی پشت مرزهای اسرائیل(جنگ و امنیت) جنگ به جز در دو استان
تحفه شام (قسمت آخر)
ایران در سوریه پیوست فرهنگی ندارد
(نقش ایران در سوریه)
ایران در راهبرد دفاعی خود خاورمیانه اسلامی را عاری از غرب و دشمنان اسلام تعریف کرده است و برای حذف و اخراج قدرتهای غربی و خصوصاً امریکا از جغرافیای مسلمانان از هیچ تلاش مؤثری صرفنظر نکرده است.
بدون تردید سقوط سوریه با طراحی غرب و صهیونیستها و با ایدئولوژی تکفیر ضربات زیادی را به راهبردهای جمهوری اسلامی در منطقه وارد میکرد و شاید دهها سال موجب زحمت و دردسر میشد. امروز و پس از هفت سال جنگ، حضور میدانی ایران در سوریه نسبتاً ملموس نیست و متناسب با شرایط امروز که آتشبس نسبی وجود دارد و جغرافیای جنگ نیز کوچک شده است، قبض و بسط حضور نظامی ایران نیز منعطف گردیده است. آنچه ایران در کشاکش جنگ سوریه انجام داد، فراتر از زمان و مکان بود و آن هم تشکیل ارتش مردمی و چندملیتی یا به تعبیر حضرت امام «بسیج جهانی اسلام» بود. در جایجای سوریه این بسیج قابل لمس و رؤیت است. در حرم حضرت زینب (س) رزمندگان انبوه فاطمیون که برای زیارت آمده بودند، نظرها را به خود جلب میکرد. جوانان مؤمن و با انگیزهای که نگارنده شخصاً در دوران جوانی مشابه آنان را در مجنون، شلمچه و... دیده بودم.
از راهبردهای بسیار مهم و کمتر گفته شده ایران در سوریه این بود که در میدانهایی از جنگ که منازعه سوری- سوری است، حضور نداشته باشد. به تعبیر دیگر دشمن تکفیری که پول و سلاح آن از خارج از مرزهای سوریه تأمین میشد، هدف ایران بوده است و معارضین داخلی سوریه (که عموماً به مذاکره هم علاقهمند هستند) جامعه هدف ایران در جنگ نبوده است. برای مثال، ایران نقشی در غوطه شرقی و جنگ آن نداشته است و ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه اقدام کردهاند. این راهبرد را با بعضی از فرماندهان ایرانی چک کردم و آنان نیز تأیید میکردند. آنچه از ایرانیها برای سوریها اهمیت داشت، تجربه ذیقیمت ایران از جنگ هشتساله با صدام و انتقال آن تجربه را نجاتبخش کشورشان میدانستند. در شهر حلب امام جماعتی را دیدم که پسرش در جنگ داخلی سوریه مفقود بود و خودش در سال ۱۳۶۶ در جنگ با صدام در عملیات والفجر ۱۰ جانباز شده بود و این نشان از پیوند تاریخی و عاطفی ایرانیان و سوریها داشت.
نقش نظامی- مستشاری ایران در سوریه ملموستر و شناخته شدهتر از ابعاد دیگر است و میتوان گفت: در ابعاد دیگر سهواً یا به اشتباه یا براساس تدابیر اقدام مؤثری صورت نگرفته است. روسها همزمان با جنگ و خصوصاً این روزها به حوزه نخبگی و فرهنگی سوریه ورود کردهاند.
دانش آموزان نخبه حلب را شناسایی و سفرهای کوتاه مدت را به روسیه برایشان تعریف کردهاند یا برگزاری کلاسهای زبان روسی را رونق بخشیدهاند. مسجد اموی حلب که از آثار اسلامی است با مسئولیت روسها در حال بازسازی است، اما نقش و اقدامات فرهنگی ایران برای نگارنده برجسته و روشن نبود. شاید بتوان گفت: پیوست فرهنگی – اقتصادی ایران در سوریه تحت تأثیر بحران جنگ رخ نمایی نکرده است و مورد توجه قرار نگرفته است. در دوران پساجنگ دولت جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی و تجارت سوریه نقش ملموسی ندارد. فرد سرمایهگذاری که بطریهای آب معدنی را در حومه حلب تولید میکرد با گلایه میگفت که هر قدر تلاش کردم نتوانستم مواد اولیه را از ایران وارد کنم و اکنون از چین و دیگر کشورها وارد مینمایم. تراکتور ایران برای بخش کشاورزی سوریه شناخته شده و برند است و بهرغم نیاز جدی به آن در دوران بعد از جنگ، از صادرات آن خبری نبود. در تحلیل چرایی جلو بودن روسها در ابعاد فرهنگی و غیرنظامی علت را این میدانستند که دولت و نیروهای مسلح روسیه با هم و همسو در سوریه عمل میکنند. اما دولت ایران در تراز نیروهای مسلح ظهور و بروز ندارد. امید است با شروع بازسازی سوریه، ایران محور مسئله باشد و همانطور که مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند حقوق ایران پیگیری و وصول گردد. مردم سوریه اقتدار ایران و نقش نجاتبخشی آنان از دست تکفیریها را میستودند و اساتید آنان برآمیختگی خون ایرانیان و سوریها افتخار میکردند و علاقه وافری به سفر به ایران داشتند و اکنون لازم است برنامهریزیها برای تحقق این مهم صورت گیرد. اگر نقش فرهنگی – اقتصادی ایران در سوریه مورد غفلت قرار گیرد ممکن است دیگران که نقشی در خاتمه بحران سوریه نداشتند میداندار دوران پس از جنگ شوند و ایران عقب بماند.
✍ عبدالله گنجی
🌿🌺كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
🔹 روایت نفوذ در سری جدید مجموعه «خارج از دید»
🔸 پخش سری جدید مجموعه مستند «خارج از دید» با محوریت نفوذ در عرصههای فرهنگی، اقتصادی و محیط زیست، از شب گذشته در شبکه سوم سیما آغاز شد. به گزارش خبرنگار کیهان، «خارج از دید» برای اولین بار سال گذشته و با موشکافی زمینههای وقوع فتنه سال 88 پخش شد. فصل دوم این مجموعه نیز به کارگردانی مهدی نقویان از شنبه شب روی آنتن رفت. البته این مجموعه نیز مرتبط با فتنه سال 88 است. به این معنی که نقویان در این مستند نشان میدهد که دشمن پس از شکست از مردم ایران در سال 88، پروژه نفوذ را با جدیت دنبال میکند؛ نفوذ در عرصههای مختلف اقتصادی، فرهنگی و محیط زیست. بررسی این اتفاقات در نهایت به فتنه سال 96 ختم میشود و این بخش از تاریخ سیاسی کشورمان نیز در مستند «خارج از دید2» هدف واکاوی قرار میگیرد. مستندی که این مسائل را با توجه به اسناد و وقایع مختلف، مورد کنکاش قرار میدهد.
گفتنی است، مجموعه مستند «خارج از دید2» در 20 قسمت 45 دقیقهای تهیه شده که فصل اول این مستند در 10 قسمت، از شنبه تا چهارشنبه پس از خبر ساعت 22 از شبکه سه سیما روی آنتن میرود. / کیهان
🌿🌺كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
10.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸کلیپ #فتنه_شاید
📌فتنه شاید کُنجِ پستوی کسی لای کتابی
فتنه لازم نیست حتماً در خیابان بوده باشد
🔺باصدای مجتبی الله وردی
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃
🌿🌺كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby
9 دی، انقلابی درون انقلاب اسلامی ایران / نقش بازیگران زن در #فتنه_88 – 1
فتنه سال ۸۸ ابعاد و بازیگران مختلفی داشت و بخشی از بازیگران فعال در این حوزه را زنان تشکیل می دادند. حوزهای که امروز هم بیشتر از گذشته ضدانقلاب بر روی آن تمرکز کرده است. برخی از زنان در این حوزه نقش فعالی ایفا کردند. نقشی که در ابعاد مختلف و فتنه جنسی در سال ۸۸ نمایان است.
*نقش زنان در کلید زدن و گرم کردن تنور فتنه سال ۸۸
در همین راستا نقش فعال زنانی را می بینم که در بوجود آوردن و کلید زدن اغتشاش تا به پایان ادامه داشت. همسر مرحوم هاشمی رفسنجانی که اظهاراتش هنگام خروج از حوزه رای گیری در ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ خبر ساز شد؛ موضوع قابل تاملی است. خانم مرعشی پس از رای گیری که گفته می شد به میر حسین موسوی یکی از کاندیداهای انتخابات رای داده است در پاسخ به سئوال خبرنگاری گفت: «موسوی رئیس جمهور است، اگر غیر از این شد مردم بریزند تو خیابانها.»
فائزه هاشمی دختر کوچک مرحوم هاشمی هم چه قبل از انتخابات و چه بعد از انتخابات سال ۸۸ نقش قابل تاملی بازی کرد. فائزه در حوادث بعد از انتخابات هم با چند بار دستگیری در اغتشاشات و سخنانی که علیه مقامات ارشد نظام داشت خبرساز شد. اخبار دستگیری و بازداشت هایی که به سرعت لغو می شد مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.
در ادامه شاهد بودیم که همسر یکی از سران فتنه در همراهی و تهییج و گرم کردن آتش فتنه نقش فعالی را ایفا کرد. وی فردای انتخابات ریاست جمهوری در غروب ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ در مصاحبه زنده تلفنی با شبکه ماهواره ای بی بی سی فارسی در پاسخ به درخواست مجری این شبکه مبنی بر ارائه دلایل و اسناد تقلب مورد ادعای همسر خود گفت: «آذربایجان هیچ وقت فرزند خود را نمی گذارد که به شخص دیگری رای بدهد، در ضمن من لر هستم و موسوی هم بارها گفته من داماد لرستان هستم، پس لرستان موسوی را نمی گذارد به احمدی نژاد رای بدهد.»
دختر جواد امام دیگر چهره رسانهای روزهای پس از انتخابات بود. جواد امام یکی از اعضای ستاد انتخاباتی موسوی و عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود. پس از دستگیری جواد امام در روزهای ابتدایی پس از انتخابات سایتهای خبری این جریان مدعی شدند که دختر جواد امام نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به محل نامعلومی منتقل شده است. شبکه خبری بی بی سی با استناد به مصاحبهای با همسر جواد امام نسبت به سرنوشت عاطفه امام ابراز نگرانی کرد و حتی نام عاطفه امام در برخی فهرستهای شهدا و مفقودین این جریان جای گفت.
اما به فاصله تنها چند روز همسر جواد امام در مصاحبه با پایگاه خبری فراکسیون اقلیت مجلس که خود از رسانههای حامی معترضین محسوب میشد ربوده شدن عاطفه امام را تکذیب کرد و انتشار چنین اخباری را تنها ماجراجویی دختر خود عنوان کرد. همزمان برخی رسانه ها از نقش پدر وی در پروژه موسوم به نوارسازان که سناریو مشابهی با ماجرای ربوده شدن عاطفه امام را داشت پرده برداشتند
ادامه دارد...
#فتنه_88
كميته زنان #جبهه_مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي🌿🌺
🌺 @zanan_enghelaby