eitaa logo
بشری
225 دنبال‌کننده
23.8هزار عکس
9.6هزار ویدیو
125 فایل
بشری
مشاهده در ایتا
دانلود
🎼 شعر پروین شیوا، ساده و دلنشین است. مضمون‌های متنوع پروین مانند باغ پر گیاهی است که به راستی روح را نوازش می‌دهد. اخلاق و همه تعابیر و مفاهیم زیبا و عادلانه آن، چون ستاره‌ای تابناک بر دیوان پروین می‌درخشد. 📜استاد بهار در مورد اشعار پروین می گوید: پروین در قصاید خود پس از بیانات حکیمانه و عارفانه، روح انسان را به سوی سعی و عمل، امید، حیات، اغتنام وقت، کسب کمال، همت، اقدام نیکبختی و فضیلت سوق می‌دهد. ☘ این که خاک سیهش بالین است اختر چرخ ادب پروین است گرچه جز تلخی ز ایام ندید هرچه خواهی سخنش شیرین است ۱۵ فروردین، سالروز درگذشت بانوی شعر ایران‌، پروین اعتصامی است. روحش شاد 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
♦️۳ چهره‌ای که رهبر انقلاب از آنان نام بردند قسمت اول 📍رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز اول فروردین در حرم مطهر امام رضا (ع)، از سه چهره نام بردند: امیرکبیر، جلال آل احمد و تقی‌زاده. 🔸در ادامه، با برخی زوایای زندگی این چهره‌ها بیشتر آشنا می‌شوید: 🔻امیرکبیر 🔅حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی از سخنان خود در باب ضرباتی که اروپایی‌ها در طول تاریخ به ایران وارد کرده‌اند، بیان کردند: «فشارهای انگلیس‌ها و سفارتخانه‌های اروپایی در تهران بود که پادشاه ابله قاجار را وادار کرد خون امیرکبیر را بریزد و او را که می‌توانست ایران را متحوّل کند، کنار بگذارد.» 🔸میرزا محمد تقی‌خان فراهانی، مشهور به امیرکبیر، متولد ۱۱۸۶ در هزاوه اراک، صدراعظم‌ و شوهرخواهر ناصرالدین‌ شاه قاجار بود. 🔅اصلاحات امیرکبیر، اندکی پس از رسیدن او به مقام صدارت آغاز شد و تا پایان دوران کوتاه صدارتش ادامه داشت. مدت صدارت امیرکبیر ۳۹ ماه بود. او بنیان‌گذار دارالفنون بود که برای آموزش دانش و فناوری‌های نو به فرمان او در تهران پایه‌گذاری شد. همچنین انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه از جمله کارهای مهم او به‌شمار می‌رود. رسیدگی به وضع مالیه، حذف القاب و عناوین، اصلاحات اجتماعی، سروسامان دادن به ارتش، اصلاحات مذهبی و... از مهم‌ترین اقدامات او بود. 🔸امیرکبیر پس از اینکه با دسیسهٔ اطرافیان شاه از جایگاه خود برکنار و به کاشان تبعید شد، ۲۰ دی ۱۲۳۰ در حمام فین به دستور ناصرالدین‌شاه به قتل رسید و پیکرش با پیگیری‌های همسر او در محدوده شرقی حرم امام حسین (ع) معروف به «پایین پا» به خاک سپرده شد. ادامه دارد ... 🌺 @zanan_enghelaby
بشری
🎼 شعر پروین شیوا، ساده و دلنشین است. مضمون‌های متنوع پروین مانند باغ پر گیاهی است که به راستی روح را
27.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ نظر مقام معظم رهبری درباره 🔅رهبر معظم انقلاب در زمانی که در بیمارستان بستری شده بودند در جمعی از هنرمندان شعری از را خواندند: «هر بلائی کز تو آید رحمتی است هر که را رنجی دهی آن راحتی است زان به تاریکی گذاری بنده را تا ببیند آن رخ تابنده را تیشه زان بر هر رگ و بندم زنند تا که با مهر تو پیوندم زنند...» 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
📚کتاب پسرک فلافل فروش 📕 «پسرک فلافل فروش» عنوان کتابی است که دربردارنده زندگینامه و خاطرات بسیجی مدافع حرم، طلبه شهید محمدهادی ذوالفقاری است. 🔺 شهید ذوالفقاری، روز بیست و ششم بهمن 93 در سامرا به فیض شهادت نائل آمد. 📕 این کتاب حاوی مجموعه خاطراتی از پدر، مادر، خواهر و جمعی از دوستان و آشنایان شهید در ایران و عراق، از دوران کودکی تا زمان شهادت است و عنوان کتاب نیز برگرفته از عنوان یکی از همین خاطرات می‌باشد. 📕این کتاب در 160 صفحه منتشر شده و علاوه بر خاطرات، در انتهای کتاب، تصاویر شهید ذوالفقاری نیز چاپ شده است. برای خرید آنلاین می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید:👇 https://basalam.com/sahifehnoor/product/51077?ref=830y 🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️۳ چهره‌ای که رهبر انقلاب از آنان نام بردند قسمت اول 📍رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز اول
♦️۳ چهره‌ای که رهبر انقلاب از آنان نام بردند قسمت دوم 🔻جلال آل‌احمد 🔅جلال در سال ۱۳۲۶ به استخدام آموزش و پرورش درآمد و همان سال از حزب توده جدا شد. آنها از رهبری حزب و مشی آن انتقاد می‌کردند و نمی‌توانستند بپذیرند که یک حزب ایرانی، آلت دست کشور بیگانه باشد: «روزگاری بود و حزب توده‌ای بود و حرف و سخنی داشت و انقلابی می‌نمود و ضد استعمار حرف می‌زد و مدافع کارگران و دهقانان بود و چه دعوی‌های دیگر و چه شوری که انگیخته بود و ما جوان بودیم و عضو آن حزب بودیم و نمی‌دانستیم سر نخ دست کیست و جوانی‌مان را می‌فرسودیم و تجربه می‌آموختیم. برای خود من «اما» روزی شروع شد که مأمور انتظامات یکی از تظاهرات حزبی بودیم (سال ۲۳ یا ۲۴؟) از در حزب خیابان فردوسی تا چهارراه مخبرالدوله با بازوبند انتظامات چه فخرها که به خلق نفروختم اما اول شاه‌آباد چشمم افتاد به کامیون‌های روسی پر از سرباز که ناظر و حامی تظاهرات ما کنار خیابان صف کشیده بودند که یک مرتبه جا خوردم و چنان خجالت کشیدم که تپیدم توی کوچه سیدهاشم و ... .» 🔸امام خمینی (ره)، ۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۹ در دیدار شمس آل‌احمد، برادر جلال و سردبیر وقت روزنامه اطلاعات، با بیان خاطره‌ای از جلال آل‌احمد می‌گوید: «در اوایل نهضت یک روز دیدم که آقایی در اتاق نشسته‌اند و کتاب ایشان - غربزدگی - جلوی من بود. ایشان به من گفتند «چطور این چرت و پرت‌ها پیش شما آمده است؟» یک همچنین تعبیری. فهمیدم که ایشان جلال آل‌احمد است. مع‌الاسف دیگر او را ندیدم. خداوند او را رحمت کند.» 🔅رهبر انقلاب تعابیر کم‌نظیری درباره جلال آل‌احمد داشته‌اند و او را «جلال آل قلم» توصیف کرده‌اند. صریح‌ترین نظرات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره جلال را می‌توان در خلال پاسخ‌های ایشان به پرسش‌های «انتشارات رواق» در سال ۱۳۵۸ مشاهده کرد که برخی از این نظرات را مرور می‌کنیم: - - دقیقاً یادم نیست که کدام مقاله یا کتاب مرا با آل‌احمد آشنا کرد. دو کتاب «غربزدگی» و «دست‌های آلوده» جزو قدیمی‌ترین کتاب‌هایی است که از او دیده و داشته‌ام. اما آشنایی بیشتر من به وسیله و برکت مقاله «ولایت اسرائیل» شد که گله و اعتراض من و خیلی از جوان‌های امیدوار آن روزگار را برانگیخت. آمدم تهران (البته نه اختصاصاً برای این کار) تلفنی با او تماس گرفتم و مریدانه اعتراض کردم. با اینکه جواب درستی نداد از ارادتم به او چیزی کم نشد. این مکالمه تلفنی برای من بسیار خاطره‌انگیز است. در حرف‌هایی که رد و بدل شد هوشمندی، حاضرجوابی، صفا و دردمندی که آن روز در قلّه‌ «ادبیات مقاومت» قرار داشت، موج می‌زد. - به اسلام به چشم ایدئولوژی که باید در راه تحقق آن مبارزه کرد، نمی‌نگریست. اما هیچ ایدئولوژی و مکتب فلسفی شناخته‌شده‌ای را هم به این صورت جایگزین آن نمی‌کرد. تربیت مذهبی عمیق خانوادگی‌اش موجب شده بود که اسلام را ــ اگرچه به‌صورت یک باور کلی و مجرد ــ همیشه حفظ کند و نیز تحت تأثیر اخلاق مذهبی باقی بماند. حوادث شگفت‌انگیز سال‌های ۴۱ و ۴۲ او را به موضع جانبدارانه‌تری نسبت به اسلام کشانیده بود و این همان چیزی است که بسیاری از دوستان نزدیکش نه آن روز و نه پس از آن، تحمّل نمی‌کردند و حتی به رو نمی‌آوردند! - روزی توده‌ای بود. روزی ضد توده‌ای بود. و روزی هم نه این بود و [نه] آن. بخش مهمی از شخصیت جلال و جلالت قدر او همین عبور از گردنه‌ها و فراز و نشیب‌ها و متوقّف نماندن او در هیچکدام از آنها بود. کاش چند صباح دیگر هم می‌ماند و قله‌های بلندتر را هم تجربه می‌کرد. - در نظر من، آل‌احمد، شاخصه‌ یک جریان در محیط تفکر اجتماعی ایران است. تعریف این جریان، کار مشکل و محتاج تفصیل است. امّا در یک کلمه می‌شود آن را «توبه‌ی روشنفکری» نامید. با همه‌ بار مفهوم مذهبی و اسلامی که در کلمه «توبه» هست. جریان روشنفکری ایران که حدوداً صد سال عمر دارد با برخورداری از فضل «آل‌احمد» توانست خود را از خطای کج‌فهمی، عصیان، جلافت و کوته‌بینی برهاند و توبه کند: هم از بدفهمی‌ها و تشخیص‌های غلطش و هم از بددلی‌ها و بدرفتاری‌هایش. ادامه دارد ... 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
📚کتاب "عصمت" 📕کتاب "عصمت" شامل ۷ روایت از زندگی عصمت پورانوری از دوران نوجوانی و تحصیل در رژیم طاغوت و از ایستادگی بر حفظ حجاب در زمانی که داشتن حجاب در مدارس ممنوع بود تا مبارزه و روشنگری در ایام پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس می پردازد. 🌸شهیده عصمت پورانوری از دیار قهرمان‌پرور دزفول در ۱۹ آذر سال ۶۰ در سن ۱۹ سالگی در پی بمباران هواپیماهای دشمن بعثی به شهادت رسید. 📘در این کتاب سیده رقیه آذرنگ به عنوان نویسنده به سیره زندگانی فرهنگی شهید می‌پردازد و پرده‌هایی از حیات پربار این شهید را در عرصه تعلیم و آموزش سواد‌آموزان و حضور فعال در عرصه پشتیبانی از رزمندگان سال‌های دفاع مقدس را پیش چشم خواننده می‌گشاید. 📗کتاب در 216 صفحه به همت سپاه استان خوزستان و با همکاری اداره کتاب بسیج از سوی انتشارات صدید منتشر شده است. 🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
✅ تصویری زیبا از پشتیبانی بانوان سوسنگرد از نیروهای امدادگری که برای یاری مردم در مقابله با سیل فعالیت می کنند. 🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️۳ چهره‌ای که رهبر انقلاب از آنان نام بردند قسمت دوم 🔻جلال آل‌احمد 🔅جلال در سال ۱۳۲۶ به استخدا
♦️۳ چهره‌ ای که رهبر انقلاب از آنان نام بردند قسمت سوم 🔻 جلال آل‌احمد - آل‌احمد، نقطه‌ شروع «فصل توبه» بود. و کتاب «خدمت و خیانت روشنفکران» پس از غربزدگی، نشانه و دلیل رستگاری تائبانه. البته این کتاب را نمی‌شود نوشته‌ سال ۴۳ دانست. به گمان من، واردات و تجربیات روز به روز آل‌احمد، کتاب را کامل می‌کرده است. در سال ۴۷ که او را در مشهد زیارت کردم؛ سعی او در جمع‌آوری مواردی که «کتاب را کامل خواهد کرد» مشاهده کردم. خود او هم همین را می‌گفت. - یک نهضت انقلابی از «فهمیدن» و «شناختن» شروع می‌شود. روشنفکر درست آن کسی است که در جامعه‌ جاهلی، آگاهی‌های لازم را به مردم می‌دهد و آنان را به راهی‌ نو می‌کشاند و اگر حرکتی در جامعه آغاز شده است؛ با طرح آن آگاهی‌ها، بدان عمق می‌بخشد. برای این کار، لازم است روشنفکر اولاً جامعه‌ خود را بشناسد و ناآگاهی او را دقیقاً بداند. ثانیاً آن «راه نو» را درست بفهمد و بدان اعتقادی راسخ داشته باشد، ثالثاً خطر کند و از پیشامدها نهراسد. آل‌احمد، آن اولی را به تمام و کمال داشت (یعنی در فصل آخر و اصلی عمرش). از دوّم و سوّم هم بی‌بهره نبود. وجود چنین کسی برای یک ملّت که به سوی انقلابی تمام‌عیار پیش می‌رود، نعمت بزرگی است. و آل‌احمد به راستی نعمت بزرگی بود. حداقل، یک نسل را او آگاهی داده است. و این برای یک انقلاب، کم نیست. - آل‌احمد کسی نبود که بنشیند و مسلمانش کنند. برای مسلمانی او همان چیزهایی لازم بود که شریعتی را مسلمان کرده بود. و ای کاش آل‌احمد چند سال دیگر هم می‌ماند. - آن روز هر پدیده‌ ناپسندی را به شاه ملعون نسبت می‌دادیم. درست هم بود. امّا از اینکه آل‌‌احمد را چیزخور کرده باشند، من اطلاعی ندارم، یا از خانم دانشور بپرسید یا از طبیب خانوادگی.» 🔸جلال آل‌احمد در غروب هفدهم شهریور سال ۱۳۴۸ در سن چهل و شش سالگی درگذشت. ادامه دارد ... 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
⚠️مراقب باشیم انتظار ما انتظار یهودی نباشد آیت الله حائری شیرازی: 🔹«همین انتظار که امروز ما نسبت به حضرت مهدی (عج) داریم، یهود نسبت به پیامبر اسلام داشتند. یهودیان بر اساس همین انتظار… به سوی مدینه روانه شدند و در اطراف آن خیبر، فدک و… سکنی گزیدند تا به هنگام ظهور پیامبر آخر الزمان نخستین بیعت کنندگان با او باشند… اما وقتی پیامبر موعود به رسالت مبعوث شد، نه تنها با او بیعت نکردند، بلکه در مقابل انجام رسالتش خدعه، توطئه و صف آرایی کردند. 🔺آنها گمان می کردند که فاصله شان با پیامبر فاصله زمانی است، در حالیکه با آن حضرت، فاصله ی اخلاقی داشتند ‼️ فاصله ی ما با مهدی موعود (عج) نیز فاصله ی اخلاقی و معنوی است این فاصله اگر برداشته نشود، دیر یا زود ما را از امام زمانمان جدا خواهد ساخت… 🔸 و در مقابل چه بسیار کسانی که در ظاهر از بی خبران بسیار دورند، اما به دلیل آگاهی و پاکی درونی در واقع با امام عصر (عج) نزدیکند و پس از ظهورش بلافاصله به او می پیوندند.» ✔️ آری، یهودیان مدینه به دیگران همچون محرومان و بی خبران می نگریستند، اما خود از بیعت با پیامبر موعود بازماندند، چرا که با آن حضرت فاصله ی اخلاقی داشتند. در مقابل سلمان ها و اویس ها که در ظاهر از دوران و بی خبران بودند، پس از بعثت پیامبر خود را به پیامبر رساندند و بیعت کردند، چون فاصله ی معرفتی و اخلاقی را در نوردیده بودند. اما فاصله ی ما با امام زمان (عج) چقدر است⁉️ خدا کند ما به سرنوشت یهودیان مدینه دچار نشویم… 🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️۳ چهره‌ ای که رهبر انقلاب از آنان نام بردند قسمت سوم 🔻 جلال آل‌احمد - آل‌احمد، نقطه‌ شروع «فصل
♦️۳ چهره‌ای که رهبر انقلاب از آنان نام بردند قسمت چهارم 🔻سیدحسن تقی‌زاده 🔅مقام معظم رهبری همچنین در سخنان خود و در انتقاد از «بزک‌کردن غرب»، به فردی اشاره کردند با نام خانوادگی «تقی‌زاده»: «در داخل متأسّفانه بعضی‌ها غرب را بَزک می‌کنند، بدی‌های غرب را توجیه می‌کنند، رتوش می‌کنند، نمی‌گذارند افکار عمومی متوجّه بشود که همین دولت‌های ظاهرالصّلاح - مثل فرانسه، مثل انگلیس، مثل دیگران - در باطنشان چقدر شیطنت و شرارت وجود دارد؛ مطبوعاتچی‌ها بینشان هست، رسانه‌ای‌ها بینشان هست؛ مثل تقی‌زاده. در دوره‌ طاغوت، آدمی مثل تقی‌زاده، به این مضمون گفت که ایران باید از فَرقِ سر تا ناخن پا غربی بشود؛ یعنی سبک زندگی در ایران باید غربی بشود. امروز هم تقی‌زاده‌های جدید از این حرف‌ها می‌زنند.» 🔸مقصود حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «سیدحسن تقی‌زاده» بود؛ رئیس مجلس سنای ایران در زمان محمدرضا پهلوی، وزیر مختار ایران در بریتانیا از سال ۱۳۰۸ تا ۱۳۰۹، وزیر مختار ایران در فرانسه از سال ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۳، سفیر کبیر ایران در بریتانیا از ۵ آبان ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۶ و نماینده دوره پانزدهم مجلس شورای ملی از سال ۱۳۲۶. 🔅تقی‌زاده هم مانند جلال، روحانی‌زاده بود. ۱۲۵۷ در تبریز به دنیا آمد و از ۱۴ سالگی تحصیل علوم عقلی، ریاضیات و نجوم را شروع کرد. در مدرسه «مموریال» با علوم جدید آشنا شد. اصول فقه را نزد میرزا محمود اصولی و حاج میرزا حسن فرا گرفت و علوم جدید و زبان فرانسوی را نیز دور از چشم پدر، همراه با رفیقش میرزا محمد علی‌ خان تربیت نزد میرزا نصرالله خان سیف‌الاطباء به مدت پنج سال یعنی از سال ۱۲۷۸ تا ۱۲۷۳ آموخت. 🔸حدوداً از ۲۰ سالگی، بر اثر آشنایی با نوشته‌های طالبوف و میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله و نویسندگان تجددخواه روزنامه‌های فارسی خارج از کشور نظیر اختر، پرورش، ثریا، حبل‌المتین و حکمت و کتاب‌های عربی چاپ مصر و کتاب‌های ترکی چاپ عثمانی، تمایل شدیدی به علوم جدید غربی، اندیشه‌های سیاسی اروپایی، افکار آزادی‌خواهانه، ضداستبدادی و تجددطلبانه یافت تا جایی که به همراه تربیت و جمعی دیگر، برای ترویج این اندیشه‌ها، محفلی روشنفکرانه در تبریز تشکیل داد و در ۱۳۱۹ همراه همان دوستانش قصد تأسیس مدرسه‌ای به نام «تربیت» را با هدف ترویج آموزش به روش غربی و اندیشه‌های غربی داشتند اما بر اثر مخالفت شماری از روحانیون، مدرسه دایر نشد. 🔅سپس با همکاری محمدعلی تربیت، میرزا سیدحسین خان عدالت و یوسف اعتصامی پدر پروین اعتصامی، کتابفروشی تربیت را به قصد ترویج معارف و آشنا ساختن مردم به اصول حکومت ملی و آزادی‌طلبی تأسیس کرد که کتاب‌های فرنگی و عربی جدید می‌فروخت و محل رفت و آمد متجددان و آزادی‌خواهان آذربایجانی بود. ادامه دارد ... 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
♦️مریم بیات‌تبار «یک بغل مهربانی» را به نمایشگاه کتاب می‌آورد 📚«یک بغل مهربانی» عنوان تازه‌ترین کتاب مریم بیات‌تبار، نویسنده کودک و نوجوان است که توسط نشر صریر در آینده‌ای نزدیک به بازار کتاب خواهد آمد. 🔸مریم بیات‌تبار، نویسنده کودک و نوجوان با اعلام این خبر درباره کتاب تازه‌اش که برای کودکان نوشته شده گفت: «یک بغل مهربانی در مرحله تصویرگری است و به نمایشگاه کتاب تهران که در اردیبهشت‌ماه امسال برگزار می‌شود، خواهد رسید. 🔅به گفته او روایت داستان این کتاب از زبان دختر بچه‌ای هشت ساله، یعنی از نسل چهارم جنگ است که پدربزرگش شیمیایی است. 🔸در بخشی از کتاب «یک بغل مهربانی» آمده است: «تنهایی لی‌لی بازی کردن هیچ مزه‌ای ندارد. اگر مداد شمعی‌هایم را از دست عاطفه نکشیده بودم، اگر اجازه می‌دادم او هم کنار بنشیند و با من نقاشی کند، یکدفعه قهر نمی‌کرد و نمی‌رفت خانه‌شان. آن‌وقت دوتایی می‌توانستیم توی حیاط، زیر سایه درخت زردآلو چادر بزنیم، یک‌عالمه خاله‌بازی کنیم و بلند بلند بخندیم. اصلاَ اولش تقصیر عاطفه بود….» 🔅بیات تبار در پایان افزود: کتاب داستان کودک «یک بغل مهربانی» برای گروه سنی ب و ج است که توسط نشر صریر و به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس روانه بازار کتاب خواهد شد. 🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
⚡️صدا و سیما و گناه نابخشودنیِ "مرجعیت‌بخشی" به بازیگران 🔹چرا بازیگران سینما و تلویزیون، به اندازه‌ای مرجعیت اجتماعی یافته‌اند که در بزنگاه‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقش‌های اساسی و بعضا تعیین کننده ایفا می‌کنند؟ آیا آنان شایستگی چنین جایگاهی را در جامعه دارند؟ 🔹پیش از پاسخ به این سوال، باید در شخصیت بازیگران دقیق شویم. بازیگر کیست؟ بازیگر در واقع هنرمندی است که می‌تواند ذهن خود را در اختیار نویسنده و جوارح خود را در اختیار کارگردان بگذارد تا به دستور آنها بگوید و بجنبد. بازیگر به اختیار خود نه سخنی می‌تواند بگوید و نه حرکتی می‌تواند بکند. اواخر سال ۱۳۹۷ اتفاقی افتاد که اشاره به آن، در لمس بیشتر این معنی به ما کمک می‌کند. وقتی خشایار الوند، نویسنده سریال پایختت چهره در نقاب خاک کشید، دیدیم که کل پروژه متوقف شد؛ نقی معمولی با رفتن خشایار الوند دچار مرگ مغزی شد و از سیروس مقدم که مسئول تنظیم حرکات جوارح او بود نیز، کاری برای احیایش برنیامد. آقای مقدم حرف جالبی در تلویزیون زد و گفت من تجربه از دست دادن عوامل را در میانه کار دارم و پس از فوت خانم پوپک گلدره، بازیگر دیگری را جایگزین کردم. اما نویسنده را نمی‌توان جایگزین کرد و آقای مقدم هم نتوانست. نویسنده خالق همه شخصیت‌های فیلم و داستان فیلم است و جایگزین ندارد. 🔹حال پرسش اینجاست که چرا علاقه مردم به شخصیت نقی معمولی-که مخلوق ذهن خشایار الوند است- آقای محسن تنابنده را تبدیل به سلبریتی می‌کند و او در مسائل گوناگون از موضع و جایگاه نقی معمولی اظهار نظر می‌کند؟ آیا او این حق را دارد؟ آیا تبدیل شدن بازیگران به صاحب‌نظران اجتماعی، سوء استفاده و سرقت شخصیت محبوبی نیست که نویسنده خلق کرده است؟ 🔹پاسخ این سوالات البته روشن است. اما چه چیزی باعث شده است که بازیگران، به چنین جایگاهی در اجتماع برسند؟ به نظر می‌رسد مقصر اصلی در این سرقت شخصیتی، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران سازمان صدا و سیما هستند. سازمان صدا و سیما به جای اینکه بیینده را از این وهم در بیاورد که آنچه دیده است، فیلم است و آنکه بازی می‌کند، در حال اجرای دستورات نویسنده و کارگردان است، در فضای خارج از فیلم بیشتر به وهم این‌همانی معمولی-تنابنده دامن می‌زند. وقتی گاه و بیگاه، در برنامه‌های مناسبتی، بازیگر میهمان است و مجری از علائق و سلایقش تا نظراتش درباره مسائل گوناگون از او سوال می‌کند، روشن است که این بازیگر دچار توهم صاحب‌نظر بودن در امور گوناگون جامعه خواهد شد. درباره خوانندگان محترم نیز مسئله همین است. حنجره خوبی دارند و توانسته‌اند مفهومی که شاعر می‌سراید و با وزنی که او ساخته، صدایی بسازند، اما گاه شخصیت شاعر را به سرقت می‌برند و چنان رفتار می‌کنند که گویی آنچه خوانده‌اند، سخن خود آنهاست. 🔹وقتی این توهم، هم در بازیگر و هم در مردم، ایجاد شد، بازیگران یا به استخدام سیاسی درمی‌آیند و در بزنگاه‌های سیاسی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، یا اینکه دوز این توهم در جامعه چنان بالا می‌زند که بازیگران سیاستمدار می‌شوند. 🔹این وضعیت متوهمانه، حاصل نگاه تفرجگاهی به جای نگاه دانشگاهی به صدا و سیماست. هدف صدا و سیما نباید سرگرم کردن مردم و گذراندن وقت آنها باشد، بلکه هدف باید اعتلای سواد و فهم و درک و آگاهی مردم باشد. سلبریتی‌پروری و مرجعیت‌بخشی به آنها، با این اهداف متعالی در تضاد و تناقض است. 🔹خوب است دوستان تصمیم‌گیر در صدا و سیما، اگر هم بنا دارند به جای دانشمندان و صاحب‌نظران، عوامل فیلم و سریال را به برنامه‌ها دعوت کرده و از علایق و سلایقشان سوال کنند، به جای بازیگران نویسندگان فیلم‌نامه‌ها، و به جای خوانندگان، شاعران را دعوت کنند تا درباره آنچه خلق کرده‌اند با مردم سخن بگویند. ✍ یاسر جبراییلی 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️۳ چهره‌ای که رهبر انقلاب از آنان نام بردند قسمت چهارم 🔻سیدحسن تقی‌زاده 🔅مقام معظم رهبری همچنی
♦️۳ چهره‌ای که رهبر انقلاب از آنان نام بردند. قسمت پنجم: 🔻سید حسن تقی‌زاده 🔅در پی ترور سید عبدالله بهبهانی در ۲۳ تیر ۱۲۸۹ و آشوب گسترده‌ در شهرهای بزرگ ایران، تقی‌زاده به آمریت یا مشارکت در این ترور متهم شد. او سه ماه از مجلس مرخصی گرفت و به تبریز رفت، به این نیت که پس از آرام‌ شدن اوضاع به تهران بازگردد اما وقتی به قصاص ترور سید عبدالله بهبهانی، دوست تقی‌زاده یعنی علی‌محمد تربیت به قتل رسید، در بهمن ۱۲۸۹ به ترکیه رفت و اقامت او در خارج از کشور، ۱۴ سال به درازا کشید. 🔸تقی‌زاده در عرصه اندیشه، به‌ویژه در دیدگاه‌هایش دربارهٔ فرهنگ و تمدن غرب، بسیار تندروانه بود. او تصور می‌کرد که صنعتی‌شدن کشور، پیشرفت علمی، آزادی سیاسی و عقیده، رشد فرهنگی و آموزشی، از راه «اخذ بلاشرط آداب و عادات فرنگ» و دستور عمل قرار دادن این شعار میسر است که «ایران باید ظاهراً و باطناً، جسماً و روحاً فرنگی‌مآب شود و بس». 🔅او با ساده‌انگاری و بی‌آنکه از نظریات و فرضیات علمی دربارهٔ تغییر خط مطلع باشد، فکر می‌کرد که تغییر خط فارسی به لاتین، سوادآموزی را تسهیل می‌کند و راه را برای تحول فرهنگی کشور هموار می‌سازد. او البته بعدها به خطای خود پی برد و در خطابه معروفش در باشگاه مهرگان گفت: «این جانب در تحریص و تشویق، اولین نارنجک تسلیم به تمدن فرنگی را در چهل سال قبل بی‌پروا انداختم». 🔸سید حسن تقی‌زاده در سال‌های پایانی عمر، توان حرکت را از دست داد و دچار فلج پا شد و در برخی مجامع نیز با صندلی چرخدار ظاهر می‌شد. او سرانجام در ۸ بهمن ۱۳۴۸، در سن ۹۲ سالگی و در انزوای مطلق درگذشت و جنازه‌اش در مقبره ظهیرالدوله دفن شد. 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
🔻 اگر کسی از رجبيون شد، حالا از باب اميرالمومنين(ع) وارد خانه نبي اکرم(ص) و ماه شعبان مي‌شود. 🔹 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «در روایات آمده است که ماه رجب ماه امیرالمؤمنین(ع) است، ماه شعبان ماه نبی اکرم(ص) است و ماه رمضان هم ماه خداست. این تقسیم برای این است که ما برای ورود به وادی نبی اکرم(ص)، باید از وادی ولایت امیرالمؤمنین(ع) گذر کنیم (فرمودند: أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌ بَابُهَا، فَمَنْ أَرَادَ الْجَنَّةَ فَلْيَأْتِهَا مِنْ بَابِهَا). رزق آخر ماه رجب يك چيز بيشتر نيست و رجبيون يك عده بيشتر نيستند. گاهي ما خيلي مسئله را پخش مي‌کنيم و لذا پيدا کردن حل مسئله مشکل مي‌شود! رجببون کساني هستند که رزقشان در ماه رجب محبت اميرالمومنين(ع) است (حبه ايمان و بغضه کفر). اگر کسي در اين ماه رجب يك تجلي از اميرالمومنين به قلبش بشود و يك محبتي از اميرالمومنين در قلبش بيايد، آن شخص جزء رجبيون مي‌شود، يعني به اندازه‌اي که رزق محبت اميرالمومنين در ماه رجب دريافت کرده باشد. اگر از رجبيون شد حالا از باب اميرالمومنين وارد خانه نبي اکرم(ص) و ماه شعبان مي‌شود. ماه شعبان به احترام نبي اکرم(ص) پوشيده از رحمت و رضوان است (حففته منک بالرحمة و الرضوان). هر كه وارد آن ماه شد وارد رضوان الله مي‌شود؛ ولي از مدخل اميرالمومنين(ع) است.» 🌿🌺 کمیته زنان #جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
امیرالمؤمنین علیه السلام 🔷روزى را به وسیله صدقه فرود آورید. غررالحکم، باب صدقه 🌿🌺 کمیته زنان #جبه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
♦️با بیانیه چطور باید مواجه شد؟ قسمت اول ۱) مطالعه و بازخوانی بیانیه مطمئناً مطالعه‌ دقیق بیانیه در قدم اول ضروری است. بدون «مطالعه و درک بیانیه»، هیچ حرکت صحیحی نمی‌توانیم انجام دهیم. این مطالعه‌ ویژگی‌هایی دارد. مطالعه باید روش‌مند، عمیق، مسئله‌مند و ناظر به گام‌های عملی باشد. الف) روش‌مندی اگرچه می‌توان به بیانیه، به‌ عنوان یک متن و مقاله مانند بسیاری از مقالات و نظریات دیگر درباره‌ انقلاب هم نگاه کرد، اما باید بدانیم این بیانیه، نظریه‌ یک نظریه‌پرداز بیرون از امت نیست. جوان مؤمن انقلابی این بیانیه را بیانیه‌ای برای عملی شدن و حرکت کردن و گام برداشتن می‌داند. لذا روش مطالعه بیانیه هم خاص خواهد بود و به مطالعه و نظرورزی و نقادی صرف در مورد بیانیه، اکتفا نخواهد شد. از طرفی اگر می‌گوییم بیانیه برای عمل کردن صادر شده، منظور یک ابلاغ خشک و رسمی از سوی یک رئیس سازمان به کارمندانش نیست. 📍اگر امت را همان‌طور که بارها از سوی رهبر انقلاب بیان شده، به گروه کوهنوریِ در حال حرکت تشبیه کنیم، این بیانیه میثاق تمامی اعضای این گروه کوهنورد است که گروه را متحد و منسجم و یکدل کرده، از مسیری که پشت سر گذاشته‌ایم، قله‌هایی که پیش رو داریم و کارهایی که باید همگی انجام دهیم، می‌گوید. 📍مطالعه‌ بیانیه نه مطالعه‌ یک نظریه است، نه مطالعه‌ یک دستورالعمل رسمی. اگر بیانیه را میثاق جمعی این امت بدانیم، مطالعه‌ بیانیه باید نگاه کلان و گفتمان بیانیه را حفظ کند تا بتواند به سوی عملی شدن پیش برود. امیدواری، قدردانی و شُکر، انصاف، دوری از نگاه افراط و تفریطی، آشنایی و اعتماد به سنت‌های الهی، آگاهی از گذشته برای گام برداشتن به سوی آینده، از جمله ویژگی‌های کلان این بیانیه است که مطالعه باید به آن پایبند باشد و همین ویژگی‌ها را بازتولید کند. ب) عمیق و مسأله‌مند بودن 📍باید دقت کرد که عمیق شدنِ مطالعه و بازخوانی بیانیه، ناظر به مسائل واقعی و عملی حرکت انقلاب باشد تا پیشرفت نظری، به پیشرفتی عملی در مسائل انقلاب منجر شود. بیانیه برخاسته از بنیان‌هایی نظری است که باید بر آن‌ها مسلط شد. یکی از کارهای واجب در جمع‌های مطالعاتی، پرداختن به این «مبانی نظری» و «عمیق شدن در بیانیه» است. بازخوانی بیانیه، فرصت خوبی برای مرور جدی مبانی انقلاب است. مفاهیمی همچون تحقق توحید در عرصه‌ عملی و اجتماعی، امتداد انسان ۲۵۰ ساله و قیام لله علیه طاغوت، پیوند امت و امام و مردم سالاری دینی، نظام انقلابی و بسیاری مفاهیم محوری که در بیانیه نیز اشاره شده باید در این جمع‌ها تعمیق شود. 📍ایمان به قوانین و سنت‌های الهی و محاسبات منطبق بر آن، در این بیانیه بسیار مشهود است. توضیح و تبیین این سنت‌ها برای امیدواری هوشمندانه و برنامه‌ریزی منطبق بر واقعیات هستی بسیار ضروری است. سنت‌های فطرت، امداد، نصرت، تغییر جامعه، حفظ دین خدا، غلبه نهایی حق بر باطل از جمله سنت‌های جاری در هستی است که باید در این مطالعات آن‌ها را تبیین و ترویج کرد. ادامه دارد ... 🌿🌺 کمیته زنان # جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
♦️3 هزار بسیجی شناسایی شدند 🔸رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: با جمع‌آوری اطلاعات و ایجاد سامانه بانک اطلاعات کارآفرینان در سال 97، سه هزار بسیجی در سراسر کشور شناسایی شد. 🔸مینو اصلانی با بیان اینکه کار شناسایی این بانوان بسیجی همچنان ادامه دارد، افزود: به منظور شناسایی بهتر زنان موفق و برتر کارآفرین در همه زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، بانک اطلاعاتی زنان کارآفرین بسیجی ایجاد، تکمیل و سازماندهی شد. وی اظهار داشت: به همین منظور بانک اطلاعات کارآفرینان را تکمیل و سه هزار نفر از کارآفرینان بسیجی زن را سازماندهی کردیم تا کلاس‌های آموزشی برای بسیجیان برگزار کنند تا این امر به اشتغال و مهارت آموزی بانوان بسیجی در سراسر کشور منجر شود. 🔸اصلانی ادامه داد: برای این بانوان بسیجی دوره‌های آموزش خیاطی، بافندگی و تولید صنایع دستی و خانگی در طول سال برگزار می‌شود تا علاوه بر مهارت آموزی، زمینه اشتغال زنان کارآفرین نیز فراهم شود. وی خاطرنشان کرد: با این بانک اطلاعات در سطح کشور نسبت به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به زنان کارآفرین اقدام می شود. 🔸به گفته وی، تلاش برای ایجاد اشتغال به ویژه در مناطق محروم و روستایی از جمله برنامه‌های مهم بسیج جامعه زنان کشور است که امیدواریم بتوانیم با شناسایی تعداد بیشتری از ، آموزش‌های بیشتر به دیگر بانوان بسیجی داده شود تا زمینه اشتغال تعداد بیشتری از این افراد فراهم شود. 🔸رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور گفت: تمام توان بانوان بسیجی برای ایجاد اشتغال به کار گرفته شده است و به طور یقین شناسایی موفق ما را در دستیابی به این برنامه‌ها بیشتر یاری خواهد کرد. البته با شناسایی تعداد بیشتری از این بانوان می‌توان گام‌های محکم‌تری برای ایجاد اشتغال آنان برداشت. اصلانی گفت: در حال حاضر 9 میلیون بانوی بسیجی در 180 هزار گایگاه مقاومت بسیج فعالیت دارند. 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby
بشری
♦️با بیانیه #گام_دوم چطور باید مواجه شد؟ قسمت اول ۱) مطالعه و بازخوانی بیانیه مطمئناً مطالعه‌ دق
♦️با بیانیه چطور باید مواجه شد؟ قسمت دوم: 📍بازخوانی و پرداختن به شعارهای اصیل، جهانی و فطری انقلاب همچون «آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری» هم به تعمیق بیانیه کمک می‌کند و هم برای حرکت در ، پرچمی بلند می‌کند تا راه و بیراه مشخص شود. این شعارهای اصیل اگر با زبانی مناسب و ناظر به مسائل و اقتضائات دنیای کنونی برای جوانان جهان نیز بازتولید شوند، قدم بزرگی در برداشته خواهد شد که می‌تواند یکی از خروجی‌های این حلقه‌های مطالعاتی باشد. 📍بیانیه‌ ، بیانیه‌ای است که علاوه بر شناخت جبهه‌ خودی، رقیبان و دشمنان را هم شناخته و با پایش و رصد جامع، راهبردها را مشخص می‌کند. یکی از کارهایی که در جمع‌های مطالعاتی حول بیانیه باید انجام شود، شناخت نظام سلطه در تمامی ابعاد آن خصوصاًً در عرصه توصیه‌های هفت گانه‌ بیانیه است. ج) پرهیز از کلی‌گویی و توجه به وظایف در این جمع‌های مطالعاتی، باید مراقب بود که از کلی‌گویی پرهیز شود و رسالت و وظیفه‌ خود را با تفصیل و فهم دقیق بدانیم. اگر در بیانیه اشاره شده است که در «بعضی برهه‌های تاریخ چهل ساله به شعارهای انقلاب بی‌توجهی شده و از جریان انقلابی غفلت شده است»، این برهه‌ها شناسایی شده و علت‌ها و بهانه‌های این رویگردانی نیز تبیین شوند. تنها با این دقت است که بیانیه می‌تواند اثر راهبردی خود را داشته باشد و عبرت‌های تاریخ انقلاب را برای حرکت آینده به کار بندد. البته باید توجه داشت که طبیعتاً اینگونه مطالعه، جمع را از یک حلقه مطالعاتی خنثی خارج کرده و منافع برخی جریان‌های فکری و سیاسی را به خطر خواهد اندخت. باید دقت کرد که همان‌گونه که انقلاب برای عده‌ای خطرآفرین بود، بیانیه‌ آن نیز نمی‌تواند خنثی باشد. 📍یکی دیگر از محورهای مطالعه، دستاوردهای هفت‌گانه‌ بیانیه و تحلیل و تعمیق آن است. باید شیوه‌های رسیدن به این دستاوردها را مرور کرد، علل موفقیت را جستجو و به دستاوردهایی فکر کرد که می‌توانست در چهل سالگی انقلاب مطرح شود اما آنطور که باید و شاید محقق نشد. محور دیگر که می‌توان ذیل دستاوردها به آن پرداخت، عواملی است که ممکن است این دستاوردها را تهدید کند. باید بدانیم این دستاوردها همان‌طور که بدون برنامه و مجاهدت به دست نیامده، بدون برنامه و مجاهدت نیز باقی نخواهند ماند. 📍تبیین چالش‌های جدید انقلاب، از دیگر محورهای مطالعه بیانیه می‌تواند باشد. اکنون پس از آن‌که چالش انقلاب از «رسوا کردن لانه‌ جاسوسی آمریکا» به «برچیدن بساط نفوذ نامشروع آمریکا در منطقه‌ غرب آسیا» رسیده، باید چالش‌های بعدی مقابله با استکبار و خصوصاً آمریکا را تا نابودی کامل برشمرد و دنبال آمادگی فکری و عملی برای مواجهه با این چالش‌ها بود. در این میان چالش مواجهه با اسلام آمریکایی را باید جدی گرفت، از تقلیل مفهوم اسلام آمریکایی به سعودی و داعش جلوگیری کرد و ریشه‌های فکری اسلام آمریکایی را در جریان لیبرالِ غرب‌زده و متحجران مقدس‌نما نیز شناسایی کرد. پیش‌بینی چالش‌های جدید خصوصاًً در عرصه‌ پیشبرد توصیه‌های هفت‌گانه بسیار ضروری است. ۲) ظرفیت‌سازی برای عملی شدن بیانیه 📍برای تحقق عملی بیانیه، هم باید وارد عمل شد، هم گفتمان‌سازی کرد و هم از دیگران مطالبه‌گری کرد. الف) عمل به بیانیه 📍برای تحقق ، علاوه بر اینکه مخاطب بیانیه را یک امت می‌دانیم، بسیار لازم است که هر کسی مشخصاً خود را مخاطب بیانیه بداند و به دنبال تحقق تک‌تک محورهای بیانیه در عرصه‌ عمل خود باشد. هر کسی باید نسبت میان و عرصه‌های فعالیت خود را بسنجد و عمل خود را با معیار تحقق بیانیه تنظیم کند. 📍جمع‌های جوانانه، خصوصاًً جمع‌های دانشجویی نیز باید بتوانند امتداد این بیانیه را در عرصه‌های گوناگون و خصوصاًً رشته‌های تخصصی خود روشن کنند. دقت شود که به دنبال سندنویسی نیستیم، بلکه باید پیگیر بود تا این راهبردها ترجمه‌ تخصصی خود را پیدا کنند تا هر چه بیشتر به تحقق عملی بیانیه کمک شود. گام اول انقلاب در عرصه‌ آکادمیک و عملیِ تعلیم و تربیت، اقتصاد، سیاست، کشاورزی، صنعت و... چه بوده و چه خواهد بود؟ طبیعتاً توصیه‌ اول بیانیه در عرصه‌ «علم و پژوهش» با موتور پیش‌رانی به نام جوانان دانشجو محقق خواهد شد. ارتباط جدی و مسئله‌محور دانشجویان با یکدیگر و خصوصاً نسل‌های فعال تشکیلاتی با دانشجویان تحصیلات تکمیلی دغدغه‌مند و اساتید انقلابی در هر رشته و گفتگو و باز کردن مسائل انقلاب در رشته‌های تخصصی، ظرفیت خوبی برای تحقق ایجاد خواهد کرد و می‌تواند دانشگاه ما را نیز از رخوت و خمودگی دور و به دانشگاه اسلامی و انقلابی تبدیل کند. ادامه دارد ... 🌿🌺 کمیته زنان مردمی نیروهای انقلاب اسلامی🌺🌿 🌺 @zanan_enghelaby