eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.3هزار دنبال‌کننده
45.6هزار عکس
32.4هزار ویدیو
1.5هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔥 گاهی علم انسان را به جهنم می‌فرستد 🌿 مقدم است برهمه چیز... ➕یک نکته اخلاقی از به اشتراک بگذارید... ✅ https://eitaa.com/zandahlm1357
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نامه اي به محمد بن سنان متن عربی حذف شده ترجمه نامه اي به محمد بن سنان آن چه حضرتش (ع) به محمد بن سنان در پاسخ به سؤالهاي وي درباره علل [ احكام ] نوشت. صدوق گويد: محمد بن ماجيلويه (رض)، از عمويش محمد بن ابوالقاسم، از محمد بن علي كوفي، از محمد بن سنان ما را چنين حديث كرد كه علي بن احمد بن محمد بن عمران دقاق و محمد بن احمد سنائي و علي بن عبدالله ورّاق و حسين بن ابراهيم بن احمد بن هشام (رض) گفته اند: محمد بن ابي عبدالله كوفي از محمد بن اسماعيل از علي بن عباس گويد: قاسم بن ربيع صحاف از محمد بن سنان ما را به حديث گفت، و علي بن احمد بن عبدالله برقي و علي بن عيسي مجاور در مسجد كوفه و ابوجعفر محمد بن موسي برقي در ري (رض) گفته اند: محمد بن علي ماجيلويه از احمد بن محمد بن خالد از پدرش از محمد بن سنان نقل كرده كه علي بن موسي الرضا (ع) در پاسخ به سؤالات او چنين نوشت: علّت غسل علّت غسل جنابت، پاكيزگي و تطهير شخص از پليدي رسيده به او توسط خويش، و پاك نمودن اجزاء ديگر بدن است زيرا جنابت از همه بدن او خارج شده پس پاك كردن همه بدن واجب آمده است. علت سبك كردن حكم بول و غائط، بيشتري و پيوسته تري آن دو از جنابت است، پس در آن به وضو بسنده فرموده زير ا بيشتر، دشوارتر و خارج از اراده و شهوت است، در حالي كه جنابت جز به لذّت جويي و پرهيز از آن صورت نبندد. علّت غسل دو عيد و جمعه و ديگر غسلها، بزرگداشت پروردگار از سوي بنده، و به استقبال رفتن براي آن كريم والا مرتبه، و طلب آمرزش براي گناهان است. همچنين از آن جهت كه روز عيد شناخته شده، تا به ياد خداي تعالي در آن گرد هم آيند و خدا غسل كردن را به بزرگداشت آن روز و برتري بخشيدن بر ديگر روزها، و بيشتري نافله‌ها و عبادت قرار داده تا اين كه طهارتي از جمعه تا جمعه ديگر باشد. علّت غسل ميّت آن كه از آلودگي‌هاي بيماري و ديگر ناخوشي‌ها پاكيزه و پاك شود، زيرا به ديدار فرشتگان رفته، همنشين اهل آخرت مي‌شود، پس مستحّب باشد كه چون به محضر خدا رسد او را با پاكيزگي ملاقات و ديدار كند، پاك، تميز و متوجه به خداي تعالي عزّ و جلّ باشد و از او طلب آمرزش و شفاعت نمايد. علّت ديگر اينكه منَي كه از آن آفريده شده از او خارج مي‌شود، پس جنب شده و غسل او بدان جهت است. و علّت غسل از غسل يا تماس با او (ميّت) به جهت ترشحاتي باشد كه ميّت دارد، زيرا چون روح از بدن ميّت خارج شود بيشتر آفت او به جا مانده پس از آن تطهير شود و او را نيز تطهير كنند. علّت وضو و علّت وضو كه شستن صورت، دو دست و مسح سر و پاست براي ايستادن در برابرخداي عزّ وجلّ و روي نمودن به حضرتش با اعضاي ظاهر و ديدار با كرام الكاتبين است. پس شستن چهره به خاطر سجده و فروتني، و شستن دو دست براي بوسيدن آن دو و بلندكردن آن دو به دعا، و مسح سر و دو پا به خاطر آشكاري آنها در همه حالت‌هاي [ نماز ] است، ولي خضوعي كه در چهره و دو دست باشد در اين دو (سر و پا) نيست. علت زكات علت زكات تأمين غذاي فقيران و حفظ ثروت ثروتمندان است، كه خداوند تبارك و تعالي برخورداران از سلامتي را به پرداختن به امور دردمندان و مصيبت ديدگان تكليف نموده و فرموده است: (با ثروت و جان تان آزموده شويد) ۱، در ثروت تان با خارج كردن زكات آن و در جانهاي تان با عادت دادن آن به صبر و به جا آوردن شكر نعمت‌هاي خداوند عزّ و جلّ و اميد به فزوني آن در كنار مهرباني و لطف به ضعيفان، توجه به درماندگان، برانگيختن به ياري و همراهي، كمك به نيازمندان، ياري امر دين كه پندي براي بي نيازان و عبرت ايشان است تا به نيازمندان راه آخرت بازشناسند، و فايده اي كه در اين كار با تشويق آنان به شكر خداي تبارك و تعالي نهفته در برابر آنچه به ايشان بخشيده و ارزاني داشته است، و واداشتن آنان به دعا، لابه و بيم از آنكه روزي آنان نيز نيازمند دريافت زكات و صدقه و صله رحم وكارهاي نيك شوند. علّت حجّ علّت حجّ، رفتن به حضور خداي تعالي و طلب فزوني و خارج شدن از همه [ گناهان ] كسب شده است تا آن كه از گذشته توبه كرده، آنچه پيش رو دارد از سر گيرد. همچنين به خاطر آنچه از خارج شدن مال و رنج بدنها در آن نهاده شده و بازداشتن نفس از لذتها و شهوتها و نزديكي جستن به خداي عزّ وجلّ با بندگي و ابراز فروتني و خواري و شكستگي در برابر اوست در گرما و سرما و امنيت و بيم. و به خاطر آنچه از منافع و بيم و اميد به خداي عزّ و جلّ در آن نهاده شده است. و ترك سخت دلي، گستاخي نفس، فراموشي ياد [ خدا ]، بريدن اميد، عمل و تجديد حقوق، بازداشتن نفس از فساد، رساندن سود به آن كه در شرق و غرب يا خشكي و درياي زمين است، از ايشان كه حج ّ گذارده يا نگذارده اند، اعمّ از بازرگان و دوره گرد، فروشنده و خريدار، و كاسب ودرمانده و برآوردن حاجت‌هاي مردم گوشه و كنار جهان كه در آن موسم گرد هم مي‌آيند و نيز شاهد منافع يكديگر باشند.
و علت واجب كردن آن در يك نوبت آن است كه خداوند عزّ و جلّ واجبات را در حدّ توان ضعيفترين مردم مقرّر داشته، و از جمله آنها يك حجّ واجب است، اما توانمندان را به اندازه توان شان، تشويق نمود. و علت نهادن بيت الله در ميانه زمين آن كه جايي است كه از زير آن زمين فراخ شد، و هر بادي در دنيا از آن نقطه وزد كه از زير ركن شامي خارج مي‌شود و نخستين بارگاهي باشد كه در زمين قرار گرفته، زيرا در وسط است و از آن جهت تكليف واجب اهل شرق و غرب يكسان باشد. و مكّه ناميده شد زيرا مردم در آن گرد هم آيند و در گذشته به كسي كه آهنگ اين ديار مي‌نمود گفته مي‌شد: قَدُ مَكا (سوت زد). اين فرموده خداي تعالي است كه فرمود: (عبادت شان در كنار كعبه جز سوت و كف زدن نبود) ۲. و علت گشتن دور بيت آن است كه خداوند تبارك و تعالي فرشتگان را فرمود: (در زمين جانشيني قرار مي‌دهم، گفتند آيا كسي را در آن گذاري كه در آن فساد كرده و خون ريزد) ۳، و آنان چنين جواب دادند و پشيمان به عرش پناه آورده، طلب آمرزش كردند و خداوند عزّ و جلّ دوست داشت چون آن بندگان پرستيده شود پس در آسمان چهارم خانه اي روبروي عرش قرار داد كه "ضراح " خوانده مي‌شود آنگاه در آسمان دنيا خانه اي قرار داد كه در مقابل ضراح بوده، معمور ناميده مي‌شود، و سپس اين خانه را در مقابل بيت معمور بنا نهاد، و آدم (ع) را به طواف آن امر فرمود و بدين [ كار ] خداوند عزّ و جلّ توبه او را پذيرفت و اين سنت تا روز رستاخيز در فرزندان او باقي است. علت دست ساييدن بر حجر (الأسود)، چون خداي تبارك و تعالي از فرزندان آدم ميثاق گرفت، حجر الاسود آن ميثاق را بلعيد ; از اين رو مردم را به پاي بندي بدان ميثاق تكليف نمود. همچنين دركنار حجر گفته شود: امانتم را برگرداندم و به عهدخويش وفاكردم تا به وفاي من گواهي دهي. و سخن سلمان نيز در همين معناست كه بي شك در روز رستاخيز حجر همچون (كوه) ابوقبيس با دو لب آمده و به وفاي هر كه نزد آن آمده است، گواهي مي‌دهد. و علتي كه بدان مِني، مني ناميده شده آن است كه جبرئيل در آنجا به ابراهيم (ع) گفت: آنچه مي‌خواهي از پروردگارت تمنّا كن. ابراهيم در دل خود خواست به جاي اسماعيل، قوچي را قرباني كند و خداوند آن را فديه فرزندش قرار دهد، و آنچه خواست به او داده شد. علت روزه علت روزه درك و احساس گرسنگي و تشنگي است تا بنده، خوار، درمانده، مأجور مخلص و مقاوم شود از سويي آن راهنماي سختي‌هاي آخرت و مايه شكستن شهوتهاست. همچنين ترك آن در دنيا تا مهلت (آخرت) براي آن است كه ميزان آن در نيازمندان و درماندگان در دنيا و آخرت را دريابد. علت تحريم قتل نفس و خداوند كشتن انسان را به دليل تباهي مردم با فرض حلال بودن آن، حرام فرموده، همچنين از آن جهت كه به نيستي و از هم گسيختگي امور مي‌انجامد. علت تحريم نافرماني از پدر و مادر و خداوند عزّ و جلّ آزردن و نافرماني از پدر و مادر را كه نشانه خارج از تكريم و بزرگداشت شأن فرمانبري از خداوند عزّوجلّ و نكوداشت پدر و مادر، و كفران نعمت و ناسپاسي است، حرام نموده، و از آن جهت كه به كمي نسل و قطع آن منتهي مي‌شود، كه در ستم كم سپاسي شأن پدر و مادر است. همچنين لزوم دانستن حقّ ايشان، و فساد حاصل از بريدن پيوند خويشاوندي، و كناره گيري پدر و مادر از فرزند، و فرو هشتن تربيت او كه ترك نيكي به ايشان نموده است. علت تحريم زنا و زنا را حرام كرد زيرا فساد كشتن جانها، از ميان رفتن نسب ها، ترك تربيت فرزندان، تباهي در ارث و ديگر فسادهاي مانند آن را در خود دارد. علت تحريم خوردن مال يتيم و خوردن مال يتيم را به ستم، به دلايلي بسيار و انواع فساد آن حرام نمود. نخستين آن، چون انسان مال يتيم را ستمكارانه بخورد به كشتن او كمك نموده، زيرا يتيم بي نياز نبوده، تاب اداره خود نداشته، موقعيت خود ندانسته و كس ندارد تا به جاي او به كارخاسته و چونان پدر و مادر كفايت او كند، و چون مال او خورده شود گويي او را كشته و به فقر و بيچارگي كشانده اند، به علاوه كه خداي عزّ و جلّ از آن بيم داده و فرجام بد آن را چنين دانسته (و آنان كه فرزنداني ناتوان از خود بر جاي گذارند بر [ آينده ] آنان بيم دارند، بايد [ از ستم بر يتيمان ] بترسند) .... امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مدرسه کادرسازی ، دوره هایی برای تربیت نیروهای تراز انقلاب 💠 دوره 10 🔰 با یادگیری این مبانی ، سیاست را بهتر تحلیل کنیم 🎤 با تدریس 🎬 جلسه 🔟 🔴 شروع بحث ، برای اولین بار این مباحث بر اساس توصیه رهبری برگزار می شود، حتما بحثهای را با دقت بیشتری گوش کنید تا در مقابل بسیاری از شبهات، بیمه شوید 🔴 ✴️ انتشار فایلها بلا مانع است
🔰 سلسله 17 شماره 7⃣1⃣ 🔷 برای ظهورش قدمی برداریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Part10_قرارگاه محمود.mp3
8.04M
📗کتاب صوتی فصل 0⃣1⃣ "تولد محمد هادی، بلوغ دوباره عشق "
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به شهادت گرفتن ملائکه و موجودات دیگر قوله علیه السلام: وَ مَنْ أَسْکَنْتَهُمَا مِنْ مَلائِکَتِکَ وَ سَائِرِ خَلْقِکَ. یعنی نیز شاهد می‌گیریم کسی را که ساکن سماوات و ارض است از ملائکه مقرّبین و سایر اصناف و انواع از مخلوق تو را. و « الملائکة »: اجسام لطیفة نورانیة کاملة فی العلم، و القادرة [۵] علی الأفعال الشاقّة، شأنها الطاعات، و مسکنها السماوات، و أشرف و اعظم آنها چهار ملک معروفند که حاملین عرش باشند، یعنی: جبرائیل و اسرافیل و میکائیل و عزرائیل. چنان که روز قیامت حاملین عرش هشت ملک می‌شود، کما قال تعالی: « وَ یَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّکَ فَوْقَهُمْ یَوْمَئِذٍ ثَمَانِیَةٌ [۶] » چه، از همان نفوس کلّیه و جزئیه متعلّقه به اجرام سماوات که باعث بر تحریک آن اجرام عظیمه می‌شوند به اعتباری در لسان قرآن و اخبار تعبیر به ملائکه شده، کما قیل: از ملک نه فلک چه گردان است ملک اندر تنِ فلک، جان است خنفساء و مگس حمار قبان همه با جان و مهر و مه بی جان ---------- [۵]: ۵ - اصل: القدرة. [۶]: ۶ - سوره مبارکه حاقه، آیه ۱۷. .......: 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بحث ادبی گاهی غیر عاقل به صفت عاقل، متصف می‌شود، و لذا با حروف معرب می‌گردد، مانند... إِنِّی رَأَیْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَیْتُهُمْ لِی سٰاجِدِینَ [۱]، چرا که وقتی نورهایی به سجود توصیف شده اند، با توجه به اینکه سجده وصف ذوی العقول است، اعراب ذوی العقول می‌گیرند. ---------- [۱]: ۱) - یوسف، ۴. هرقل و معاویه هرقل قیصر روم نامه ای به معاویه نوشت و سؤالاتی به شرح زیر مطرح کرد. شی چیست؟ لاشی کدام است؟ دینی که خدا غیر آن را نمی پذیرد کدام است؟ کلید نماز چیست؟ کشته بهشت چیست؟ نماز هر چیزی چگونه است؟ چهار موجود روح دار که در پشت پدران و رحم مادران نبوده اند کدامند؟ مرد بی پدر کیست؟ مرد بدون خویشاوند چه مردیست؟ گوری که صاحبش را همراه خود می‌برد کدامست، قوس و قزح چیست؟ کدام زمین یک بار آفتاب به آن تابید و پیش از آن و پس از آن آفتاب بر آن نتابیده بود؟ رونده ای که برای یک بار به حرکت آمد و پیش از آن و پس از آن حرکتی از آن مشاهده نشد، چیست؟ کدام درخت بدون آب سبز شد؟ چیزی که بدون روح است و نفس می‌کشد، چیست؟ امروز و دیروز و فردا و پس فردا کدامست؟ برق و رعد و صدای آن چیست؟ محاق ماه چیست؟ نامه قیصر برای معاویه خوانده شد به او گفتند پاسخ این پرسشها در خور اطلاع تو نیست ممکن است پاسخ نابجایی بدهی در نتیجه از چشم قیصر بیفتی، نامه ای به عباس بنویس و از او تقاضا کن تا پاسخ قیصر را بدهد. معاویه چنین کرد و ابن عباس پاسخ سؤالات بدین شرح نگاشت: شیء همانست که خدا فرموده مِنَ الْمٰاءِ کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ. [۱] لا شیء دنیاست که آشکار می‌گردد و فانی می‌شود. دینی که خدا جز آن را نمی پذیرد لا اله الا اللّٰه محمد رسول اللّٰه است. کلید نماز اللّٰه اکبر است. کشته بهشت لا حول و لا قوة الا باللّٰه العلی العظیم است. نماز هر چیز سبحان الله و بحمده است. چهار موجود روح دار که در پشت پدران و رحم مادران نبوده اند آدم، حوا، عصای موسی، قوچ فدایی اسماعیل است. مرد بی پدر مسیح است. مرد بی خویشاوند آدم است. قبری که با صاحبش حرکت کرد ماهی یونس بود. قوس و قزح وسیله ی امان خدا از غرق شدن بندگان است، زمینی که خورشید بر آن تابید، رود نیل بود که برای بنی اسرائیل شکافته شد. رونده ای که حرکت کرد، کوه طور سیناست. فاصله این کوه تا ارض مقدسه چهار شب راه بود. از آن پس که بنی اسرائیل سر به عصیان برآوردند خدای متعال کوه طور را مانند پرنده ای بالای سر آنها به پرواز درآورد و منادی ندا کرد اگر تورات را پذیرفتید این بلا را از شما برطرف می‌سازم و در غیر این صورت بر روی سر شما خواهم انداخت، یهودیان ترسیدند و تورات را پذیرفتند و خدا کوه را بجای خود برگردانید. درختی که بدون آب روئید، درخت کدو بود که خدا آن را برای یونس خلق نمود. بی روحی که نفس می‌کشد صبح است وَ الصُّبْحِ إِذٰا تَنَفَّسَ. [۲] امروز عمل است، دیروز مثل است، فردا اجل است، پس فردا آرزو و امل است. برق تازیانه‌هایی است که فرشتگان در اختیار دارند و به ابرهامی زنند و صدای آن همان زجریست که در آنها بوجود می‌آید. محاق در ماه را خدا چنین فرموده وَ جَعَلْنَا اللَّیْلَ وَ النَّهٰارَ آیَتَیْنِ فَمَحَوْنٰا آیَةَ اللَّیْلِ وَ جَعَلْنٰا آیَةَ النَّهٰارِ مُبْصِرَةً [۳]، و هرگاه محاق وجود نداشت شب از روز و روز از شب امتیاز داده نمی شد. ---------- [۱]: ۱) - انبیاء، ۳۰. [۲]: ۲) - تکویر، ۱۸. [۳]: ۳) - اسراء، ۱۲. شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سجده بر خاک کربلا گاهی برخی چیزهای طبیعی و مادّی، یادآور مفاهیم بلند معنوی و ارزشی است. خاک شهید نیز اینگونه است. مستحبّ است انسان بر خاک قبر سیدالشهداء سجده کند. چرا که سجده بر تربت پاک حسین علیه السلام، یادآور حماسه‌ها و معنویّت‌های کربلاست و انسان را با فرهنگ جهاد و شهادت، آشنا و مأنوس می‌کند و از تربت امام، می‌توان بوی ایثار و فداکاری را استشمام کرد و اینگونه از مکتب شهیدان، درسی هر روزه گرفت. امام صادق علیه السلام جز بر خاک قبر امام حسین علیه السلام سجده نمی کرد، [۲] و می‌فرمود: سجده بر خاک حسین علیه السلام نورانیّتی دارد که پرده‌های مانع را پاره می‌کند. [۳] ---------- [۲]: ۳۸۸) کان الصادق علیه السلام لایسجدُ الاّ علی تربةِ الحسین تذللا له» وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۶۰۸. [۳]: ۳۸۹) بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص ۱۳۵. روایات مربوط به تربت امام حسین علیه السلام، از ص ۱۰۶ تا ص ۱۴۰ است. از نماز ✍محسن قرائتی https://eitaa.com/zandahlm1357
!حواستو جمع کن.mp3
3.31M
  💥 حواستو جمع کن! ✔️ یک روش ساده و عالی : ☜ که کمک میکند کم کم در نماز "حضور قلب" پیدا کنیم منبع: مجموعه نماز سکوی پرواز