.......:
زیادی اسم در بسمله
سیوطی در حاشیه تفسیر بیضاوی مینویسد: بسیاری از مفسران ذیل بسم اللّٰه گفته اند لفظ اسم ممکن است زیادی باشد چنانکه لبید صد و چهل و پنج ساله گفته است: از زندگی و درازی آن به ستوه آمدم، بویژه از این مردم که همواره حالم را میپرسند.
و لقد سئمت من الحیوة و طولها
و سؤال هذالناس کیف لبید
لبید، در هنگام احتضار خطاب به دخترانش گفت: دو دختر من آرزومند بودند پدرشان زنده بماند. مگر نه این است که من از قبیله ربیعه و مضر هستم. از جا برخیزید و بجان آن کسی که او را میشناسید، بر من گونه نخراشید و سر نتراشید و بگویید کسی مرده است که دوستش را ضایع نکرده و نسبت به او خیانت و مکر ننموده است، تا به آخر سال درود بر شما باد ویک سال کامل بگرید معذور است.
تمنی ابنتای ان یعیش ابوهما
و هل انا الا من ربیعة او مضر
فقوما و قولا بالذی تعلمانه
و لا تخمشا و جها و لا تحلقا شعر
و قولا هو المرء الذی لا صدیقه
اضاع و لا خان الخلیل و لا غدر
الی الحول ثم اسم السلام علیکما
و من یبک حولا کاملا فقد اعتذر
در شعر لبید لفظ اسم السلام زائد است. برخی زیادتی اسم را تجویز نکرده اند و گفته اند:
اگر اسم در بسم اللّٰه زائد باشد، جایز است که گفته شود: ضربت اسم زید و اکلت اسم الطعام.
سپس به مناسبت شعر لبید اظهار داشته اند که سلام نامی از نامهای خداست و نظر لبید این بوده تا دختران خود را به خدا متوجه کند.
و دلیل بر این نظریه آنست که نام خدا را بطور کنایه پیش از این متعرض شده است.
کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: بنابراين، مسأله تشكيل خانواده براساس الگوها و معيارها و ارزشهاى صحيح از يكسو رابطه مستقيم و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
ارزشهاى اسلامى در امر ازدواج
از دلائل عظمت تعليمات اسلام اين است كه اين مسأله مهمّ زندگى را با دقّت و موشكافى عجيبى مورد بررسى قرار داده، و براى تشكيل خانواده سالم و خالى از هرگونه كژى و ناموزونى، از هيچ برنامه مؤثّرى فروگذار ننموده، از نخستين گام براى تشكيل خانواده، هدفهاى اصلى اين كار و ارزشهاى والاى حاكم بر آن را مورد توجّه قرار داده، و در برابر «ضدّ ارزشهائى» كه گاه از سوى وسواسان خنّاس به عنوان «ارزش» در تشكيل خانواده قلمداد مى شود هشدار داده است.
اين تعليمات گاه به سراغ صفات زنانى كه شايسته همسرى هستند و بايد به هنگام خواستگارى به آن توجّه داشت رفته، و چنين مى گويد:
اذا تَزَوَّجَ الرّجُلُ الْمَرْئَةَ لِجَمالِها اوْلِمالِها وُكِّلَ الى ذَ لِكَ وَ اذا تَزَوَّجَها لِدِينِها رَزَقَهُ الْمالَ وَ الْجَمالَ. [۱]
هنگامى كه مردى همسرى را تنها به خاطر زيبايى و ثروتش انتخاب كند خداوند او را به همان زيبايى و ثروت وامى گذارد (و از همه چيز محروم مى شود) و هرگاه همسرش را به خاطر ديانتش انتخاب كند، خداوند مال و
----------
[۱]: وسائل الشّيعه، جلد ۱۴، صفحه ۳۰، حديث ۱- اين حديث با سند صحيح از امام صادق عليه السلام نقل شده است.
جمال را نيز به او مى دهد.
و در حديث ديگرى از امام باقر عليه السلام چنين آمده است:
شخصى خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و درباره ازدواج (و ارزشهاى حاكم بر آن) با آن حضرت مشورت كرد، پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
انْكَحْ وَ عَلَيْكَ بِذاتِ الدِّيْنَ تَرَبَتْ يَداكَ. [۱]
ازدواج كن و بر تو است كه به سراغ همسرى با ايمان و ديندار بروى كه روزى تو را گسترده مى كند!
و گاه از زنان زيبائى كه در خانواده اى آلوده و فاقد تربيت و ايمان پرورش يافته اند و بسيارى از مردم به خاطر جمال آنها از عيوبشان بكلّى چشم مى پوشند تعبير به سبزهها (و گلهائى) كه بر «مزبله» مى رويد فرموده است، چنان كه در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مى خوانيم روزى برخاست و در ميان مردم خطبه خواند (تعبير به «قامَ خَطِيباً» كه در روايت آمده دليل بر اهمّيّت موضوع، و ابتلاى قشر وسيعى از مردم به اين مساله است) و فرمود:
ايُّهَا النّاسُ ايَّاكُمْ وَ خَضْراءَ الدَّمَنِ
مردم از گياهان زيبايى كه بر مزبلهها مى رويد، پرهيز كنيد!
----------
[۱]: وسائل الشّيعه، جلد ۱۴، صفحه ۳۰، حديث ۲.
كسى عرض كرد:
اى رسول خدا!
وَ ما خَضراءُ الدَّمَنِ؟
گياهى كه به مزبلهها مى رويد چيست؟
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
الْمَرْئَةُ الْحَسْناءُ فِى مَنْبِتِ السُّوْءِ
زنِ زيبائى است كه در خانواده آلوده و بدى پرورش يافته! [۱]
اين برداشت از ارزشهاى حاكم بر انتخاب همسر كجا، و آنچه در ميان گروهى رائج است كه از مسأله مال و جمال نيز فراتر رفته و به اموال پدر و بستگان او مى انديشند، يعنى انتظار مرگ آنها را مى كشند تا صاحب ثروتى شوند!
و گاه در برابر موهوماتى كه مردم از نظر طبقات اجتماعى به هنگام ازدواج مطرح مى كنند و يك جوان با ايمان و پاكدامن را به حكم آن كه پدرش مثلًا يك كارگر ساده يا كشاورز است، لايق همسرى دختر خود نمى دانند، و حتّى مسائل نژادى و قبيلگى را مقدّم بر اين فضائل مى شمرند، مى گويد:
مؤمنان خونهايشان مساوى، و همه در ازدواج كُفْوِ يكديگرند! [۲]
----------
[۱]: فروع كافى، جلد ۲، صفحه ۵.
[۲]: فروع كافى، جلد ۲، صفحه ۱۰.
✍آیت الله مکارم شیرازی
https://eitaa.com/zandahlm1357
💑 آثار خطرناک بحث و مجـادلـــه
🔸همـــسران باید بداننــد که دعـــوا های لفظی اگرچــــه به ظاهـــر به سکوت طرف مقابل و پذیرفتن ظاهـــری سخنی بیانجامد امـــا اثر واقعی و مفیــدی نخواهـد داشت و به رذایل قلبی مثل دورویی، کتمان و مخفی کاری منجر می شــــود.
🔸بر این اساس سعی کنید به جای دعـــوا و مجادلـــه، مهـــارت گفت و گو کردن و ارتباط بیانی فعــال را بیاموزیـــد و هرگـاه احساس کردیـــد که گفتگوی تان به مجادلــه می کشد از سخن گفتن پرهیز کنید اگر چه صد در صد حق باشما باشد و حل مشکل پیش آمده را به زمانی دیگر که آرامش میان شما و همسرتان حکم فرما شد واگذار نمایید.
💑 دختــر و پســر هردو سازگار باشــند!
🔸رهبــر انقلاب: در قدیــم بیشــتر میگفتند دختر باید سازگار باشد. برای پسر کأنّه وظیفه سازگاری را قائل نبودند. اسلام این را نمیگوید.
🔸اسلام میگوید که دختر و پسر هر دو باید سازگار باشــند، هر دو باید بسازند. باید بنا را بر این بگذارند که زندگی خانوادگی را سالم و کامل و آرام و همراه با محبّت و عشقِ متقابل اداره کنند و این را ادامه بدهند و حفظ کنند.
🔸اگر چنانچه ان شاء الله این فراهم شد، که فراهم کردنش هم با تربیتهای اسلامی مشکل نیست، این خانواده همــان خانوادهی سالمــی خواهــد بــود که اسلام معتـقد به اوست.
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#خانواده_آسمانی ۱٠ 💢 فرمول خلقت انسان، فرمول پیچیده ای نیست، تنها یک موضوع حقیقت وجود انسان را رو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خانواده آسمانی ۱۱.mp3
11.28M
#خانواده_آسمانی ۱۱
- من، تو هستم!
- تو، من هستی!
- او، من است!
- او، تو هستی!
✦ رازِ خلقت در این چند جمله نهفته است که خداوند از آن پرده برداشته و به عنوان حقیقتِ انسان بیان کرده است.
و اما حقیقتِ این ماجرا چیست؟!
#استاد_شجاعی 🎤
#استاد_رائفی_پور