eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
49.4هزار عکس
36هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
42.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ سلسله جلسات کارگاه 4 💠 جلسه 4⃣ ( بررسی آیات قرآنی که روشنفکران ادعا می کنند پیامبر هیچ مسئولیت سیاسی نداشت ) 🎤 🔸انتشار فایلها آزاد و بلامانع است 👌 مبانی ولایت فقیه خود را قوی کنید تا در فتنه های آتی در امان باشید
🔱ادامه فتوحات در شام و مصر 🔻پس از فتح دمشق، فتوحات در شام ادامه یافت. پیروزیهای مکرر اعراب مسلمان، بسیاری از شهرها را بر آن داشت تا خود درخواست صلح کنند، چه در این صورت امتیازات بیشتری می گرفتند. 👈در این زمان ابوعبیده، فرمانداری مناطق مختلف را میان فرماندهان سپاه تقسیم کرد. یزید بن ابی سفیان بر دمشق، شرحبیل بن حسنه بر اردن، عمروبن عاص بر فلسطین، و عباده بن صامت بر حمص، حاکم شدند. ابوعبیده برای توسعه فتوحات به سوی حماه و شیزر حرکت🏇 کرد. هراکلیتوس یا هرقل، که اکنون مراکز مهم شام را از دست داده بود، یکبار دیگر کوشید تا با سامان دادن لشکری عظیم از رومیها، شامیها، اهالی جزیره، و ارمنستان، در کنار قبایل عربی جذام، لخم و جز آن به جنگ مسلمانان⚔ برود. این جنگ بزرگ در منطقه یرموک که نام نهری بود، رخ داد. شمار مسلمانان را بیست و چهار هزار نفر و دشمن رومی و همپیمانان آن را دویست هزار نفر دانسته اند. ممکن است آمار مربوط به آنان با اغراق باشد، اما نباید فراموش کرد که هرقل آخرین تلاش خود را برای حفظ شامات🗺 انجام داده است. 👈این جنگ برای مسلمانان به اندازه ای سخت بود که گفته اند زنان مسلمان نیز مجبور به جنگیدن شدند. جنگ یرموک به نفع مسلمانان خاتمه یافت. یک سال پس از واقعه یرموک، مسلمانان موفق شدند بیت المقدس را به محاصره خویش درآورند. ابوعبیده ابتدا آنان را دعوت کرد یا اسلام را بپذیرند و یا جزیه بپردازند، اما هنگامی که هیچ یک را نپذیرفتند، مجبور شد شهر🏘 را به محاصره خود درآورد. مردم نصرانی شهر که اوضاع را وخیم دیدند، حاضر به مصالحه شدند مشروط به آن که شخص خلیفه به قدس آمده قرارنامه ای را با📝 آنان امضاء کند. عمر در این که به قدس برود یا نه مردد بود. در این باره با برخی از اصحاب مشورت کرد. عثمان مخالف رفتن وی بود، در برابر امام علی (ع)✨ وی را به رفتن تشویق کرده و رفتن او را به صلاح اسلام و مسلمین دانست. عمر رای او را پذیرفت و پس از آنکه وی را در مدینه جانشین خویش کرد راهی قدس شد. عمر به احتمال در سال شانزدهم هجری و بنا به نقل برخی در سال هفدهم راهی شام شد. 📜در صلحنامه ای که عمر با نصارای شام منعقد کرد تعهدات متقابلی به امضا رسید. مردم افزون بر تامین جانی، مالی و دینی شرط کردند که نباید هیچ کلیسایی تخریب شده ⛪️ و یا صلیبی شکسته شود. یکی از شرایط مهم آن بود که نباید مسلمانان اجازه اسکان یهودیان را در قدس بدهند. به علاوه در کار دینداری نباید اجباری در کار باشد. مردم قدس نیز متعهد شدند تا خراجی همانند آنچه مردم مدائن می دهند بپردازند. به علاوه رومیها را از قدس برانند. در عین حال👨‍👩‍👧‍👦 مردم آزاد بودند تا همراه اموال خود به روم یا هر کجا که می‌خواستند کوچ کنند. 🔸در همین سفر بود که عمر به مسجد وارد شد و درباره محل محراب از کعب الاحبار سوال کرد. او گفت: محراب را به سمت صخره که قبله یهود بود قرار دهند. عمر از جواب او برآشفت و گفت: سخنت به یهودیان می ماند. 👈چندی پس از بازگشت عمر از شام، طاعون وحشتناکی شام را فرا گرفت. طاعون مزبور را که "عمواس" می نامیدند، در سال 18هجری😷 در شام انتشار یافت و شمار زیادی از مسلمانان را گرفتار مرگ کرد. کافی است بدانیم که مهمترین فرماندهان شام در این طاعون از بین رفتند. 👥ابوعبیده جراح، معاذبن جبل، یزیدبن ابی سفیان، شرحبیل بن حسنه، فضل بن عباس و سهیل بن عمرو در گذشتند. یزید اندکی بعد از درگذشت ابوعبیده، در حالی که جانشین او شده بود، درگذشت. پس از مرگ وی، عمر، معاویه را به جایش گماشت و ابوسفیان👳🏻‍♂ که آن زمان چشمانش را از دست داده بود، از عمر به خاطر صله رحم او سپاسگزاری کرد. در چند سال پایانی خلافت عمر، معاویه فرماندار تمامی شامات بود. 🏇سپاه اعراب در دیگر مناطق شامات به فتوحات ادامه داد. در این زمان شهرهای کوچک خود صلح را می پذیرفتند. بسیاری از اعراب اسلام را قبول کرده و نصرانیان نیز در پذیرش اسلام، فعال برخورد می‌کردند. 🔸زمانی که عمر در شام بود، عمروبن عاص از او خواست تا اجازه دهد برای فتح مصر حرکت کند. عمر از دست زدن به این اقدام وحشت داشت، تنها پس از اصرار عمروبن عاص و اظهارات او که می کوشید کار را کوچک نشان دهد به این اقدام رضایت داد. حاکم مصر🤴🏼 که اعراب او را مقوقس می‌نامیدند از طرف رومیان بر آن دیار حکومت می کرد. ⬇️⬇️⬇️ ⚔جنگهای مسلمانان با سپاهیان مقوقس مدت دو سال به طول انجامید. در این مدت بسیاری از نقاط فتح شد. نکته مهم در فتح مصر تعارض مصریان قبطی با رومیان بود. این امر سبب شد تا قبطیان چندان مایل به دفاع از رومیان نباشند. 👈در همین ایام شخصی با نام قیرس از طرف امپراتوری روم برای اصلاح امور مذهبی مصر به این ناحیه آمد و سختگیری زیادی را اعمال کرد. این برخورد در دوری قبطیها از رومیان تاثیر ویژه داشت. علاوه بر این خبر🗞 پیروزی های مکرر سپاه اعراب در شامات مردم را به تسلیم شدن
راغب می کرد. 🔸به درازا کشیدن فتح اسکندریه، که چهار ماه در محاصره مسلمانان بود، سبب شد تا نیروهای کمکی به مصر فرستاده شود. در نهایت این شهر در سال 20هجری به دست مسلمانان افتاد. 👈در میان سپاهیان عمروبن عاص دسته‌ای غیر عرب نیز حضور داشتند. گروهی را "حمراء" می نامیدند که در اصل رومی بودند. دسته دیگر فارسیها👥 بودند که در یمن بوده و برای فتوحات، همراه قبایل عربی به این نواحی آمده بودند. 📚درباره علل اوج گیری فتوحات، مطالب فراوانی می توان گفت. طبیعی است که فتح هر منطقه ای می توانست علل خاص خود را داشته باشد. طبیعی چنان است که اراده آنان را در این زمینه، عامل نخست این فتوحات بدانیم. این اراده برخاسته از ایمان مذهبی آنان از یک سو، فرماندهی آنان از سوی دیگر و نظام اداری و قانونی📑 مسلمانان در ارتباط با غنائم از سوی سوم بود. اسلام سهم عظیمی برای جنگجویان قرار داده و طبیعی بود که اعراب فقیر و گرسنه، با آمدن به میادین جنگ می‌توانستند از لحاظ مالی 💰، آینده خوبی را برای خود و فرزندانشان داشته باشند. البته به شرط آن که از میدان نبرد جان سالم بدر می بردند. بنابراین نمی توانستند صرفا به امید مال و منال راهی جنگ باشند. آنان شهادت در این راه را فیض بزرگی برای خود می دانستند و از این بابت نیز نگرانی نداشتند. 👌مسلمانان از اعتماد به نفس بالایی برخوردار بودند. رسول خدا (ص)✨ از روز نخست مسلمانان را وعده پیروزی بر روم و ایران داد. بنابراین مسلمانان، با اعتماد به درستی پیشگویی آن حضرت، با اراده ای استوار به میدانهای جنگ می رفتند. نکته دیگر آن که قوت مسلمانان چندان به وجود خلیفه ای خاص نبود. چرا که تاریخ شاهد است که از عصر آغازین فتوحات تا پایان قرن اول، هر خلیفه ای که فرصت ادامه فتوحات را یافت، توانست سرزمینهای زیادی🏜 را به تصرف مسلمانان درآورد. در همین زمینه باید اعتماد مردم را به حکومت به عنوان عامل اساسی در این پیروزیها در نظر داشت. در تمام سالهایی که مردم تا قبل از شورش عثمان به کار فتوحات می پرداختند، هیچ گونه مخالفتی، از ناحیه هیچ فرماندهی در مدینه صورت نگرفت. فرمانهای خلیفه کاملا مطاع بود. 👈نباید غفلت کرد که خلفای نخست کسانی را بر می گزیدند که عمدتا نسل دوم صحابه بوده و حرف شنوی کاملی از آنان داشتند. اما به هر روی اهمیت فتوحات از هر جهت، سبب شد تا اگر کسانی اختلاف نظری نیز داشتند، از تبدیل کردن آن به یک شورش سیاسی خودداری کنند. 🔻اما موفقیت اعراب در شام، دلایل ویژه خود را داشت: ⬅️یکی آن که بخش بزرگی از ساکنان شام عرب، به رغم آن که مسیحی بودند، از نظر نژادی دلبستگی و پیوستگی با جزیره العرب داشتند. درست به همین اندازه، با رومیها فاصله داشته و خود را از آنان دور می دیدند. جدای از ساکنان عرب شام که احساس سنخیت با رومیها نداشتند، یهودیان و حتی نبطیها و در مصر قبطیها، همین وضعیت را داشتند. به ویژه که با دیدن برخورد ملایم مسلمانان، احساس کردند، مسلمانان میتوانند برخورد بهتری با آنان داشته حقوقشان را تأمین کنند. ⬅️نکته دیگر آن است که از نظر مذهبی اختلافاتی میان شام و روم وجود داشت. اگر قبول کنیم که رومیها نه تنها از جهت دینی بلکه از نظر اقتصادی و سیاسی نیز با این مردم بخوبی رفتار نمی کردند، این سخن ویل دورانت مصداق پیدا می کند که: "وقتی که اعراب فاتح در قرن هفتم به مصر و خاور نزدیک هجوم بردند، نیمی از نفوس آن قسمتها، مقدمشان را گرامی داشتند، زیرا آنان را آزاد سازنده خود از قید ظلم دینی، سیاسی و اقتصادی پایتخت بیزانس می دانستند". به هر روی اندکی بعد از توسعه فتوحات، شهرهای زیادی راه تسلیم را در پیش گرفتند. 🔹ادامه دارد ... ✍بـرگرفته از کتاب "تـاریخ سیـاسی اسلام، ج2، ص111-117"، رسول جعفریان. ۸۳
آیا میدانید؟ .......: @zandahlm1357 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🔸یکی از اولین پمپ بنزین‌های ایران https://eitaa.com/zandahlm1357
🔸تصویری قدیمی از تعمیر ضریح حرم امام رضا- حدود سال۱۳۱۰ https://eitaa.com/zandahlm1357
20.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.......: | آن روزها 🔺 روایتی از پیشینه عطرافشانی در حرم امام رضا علیه‌السلام 🔹سنت تعطیر یکی از قدیم‌ترین سنت‌های برجای مانده از روزگاران گذشته در حرم مطهر امام هشتم(ع) است. این سنت طی قرن‌ها توسط خادمان این بارگاه منور زنده مانده است و امروز نیز با همان کیفیت اجرا می‌شود. 🔸مجموعه داستان‌هایی از تاریخ حرم مطهر رضوی https://eitaa.com/zandahlm1357