eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.6هزار عکس
35.4هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
ز مانند ه ميشه دشمن، فعال اما آينده روشن است. نسل تازه نفس آماده ي مبارزه با دشمنان شناخته شده ي كشور است. جوانِ امروز با مرور بر تاريخ كوتاه اما پر ماجراي دوران بيست ساله، امريكا و صهيونيزم را مي‌شناسد و فريب ترفندها و اخمها و لبخندهاي آنان را نميخورد، كشور متعلق به ملت است و ملت با همه ي وجود از آن و از استقلال و عزت خود دفاع خواهد كرد. عناصر خود باخته و مرعوب يا تن داده به لذت و راحت و عشرت نخواهند توانست با قلمهاي مسموم و گفتارهاي ديكته شده و از دشمن فرا گرفته ي خود، راه ملت را به سمت دلخواه سلطه طلبان و غارتگران بكشانند و فقط آبروي خود را مي‌برند. اكنون در پايان سخن چند توصيه را متواضعانه به ملت عظيم الشأن ايران و مسؤولان و زبدگان عرض مي‌كنم: ۱ - به دولتمردان و مسؤولان كشور در قواي سه گانه و نيروهاي مسلح عرض مي‌كنم قدر خدمتگزاري به اين ملت بزرگ و اين كشور مبارك را بدانيد. خدمت صادقانه ي شما خدمت به اسلام و بشريت است. اين فرصت كم نظيري است كه صالحان و صديقان در آرزوي آن بوده اند. با همه ي توان از اين فرصت براي كسب رضاي الهي و تقرب به خداوند بهره گيريد و با اخلاص و پارسايي و مجاهدت، در راه رفع مشكلات كشور و ملت، و ساختن ايراني آباد و پيشرفته، و رفع كامل بيعدالتي و تبعيض، و قطع وابستگي اقتصادي و فرهنگي، و بريدن طمع غارتگران بيگانه و سوءاستفاده كنندگان داخلي، گامهاي بلندي را با توكل به خداوند برداريد. مبادا وسوسه ي قدرت طلبي يا جمع زخارف مادي شما را از كار بزرگي كه بر عهده داريد بازدارد. لحظه ي تاريخي يي كه ما در آن قرار داريم بسي مهمتر و حساستر ازآن است كه از ما خدمتگزاران كسي حق داشته باشد آن را با سرگرم شدن به جمع ثروت براي خود يا فرزندان و كسان خود، ضايع كند و لعنت خدا و خلق را متوجه خود سازد. ۲ - به علماء بزرگوار ديني و آگاهان و روشنفكران و فرزانگان و دانشمندان فنون مختلف عرض مي‌كنم: نسل جوان و مستعد وفضاي آماده وآزاد كشور، بزرگترين فرصت تعليم و تربيت را در اختيارشما گذاشته است، از اين فرصت ديرياب كه ببركت انقلاب اسلامي و در سايه ي مجاهدتهاي بسيار بدست آمده، حداكثر استفاده را ببريد. مقام معظم رهبری https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: ۱۰-۲-۳-۳- آراستگی زن و مرد برای یکدیگر در اسلام، به مسأله ی زیبایی اهمیّت داده شده است. زیاد شنیده ایم که: «انّ الله جَمیل و یُحِبّ الجَمال»؛ خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد. در خصوص رسیدن به سر و وضع، روایات زیادی در کتب حدیثی ما هست. در کتاب «نکاح» مفصّل بحث می‌شود که مرد و زن بایستی به خودشان برسند. بعضی خیال می‌کنند که مثلاً مردان باید موی سرشان را بتراشند؛ نه. در شرع، برای جوانان مستحبّ است که موی سر بگذارند. در روایت هست که «الشَّعرُ الحَسَن مِن کِرامَةِ الله فَأکرِموه» [۱] ؛ موی زیبا، جزو کرامت‌های الهی است؛ آن را گرامی بدارید. یا مثلاً روایت دارد که پیامبر اکرم وقتی می‌خواستند نزد دوستانشان بروند، به ظرف آب نگاه می‌کردند و سر و وضع خود را مرتّب می‌کردند. [۲] ---------- [۱]: . کافی، ثقة الاسلام کلینی، ج ۲، ص ۶۱۶. عَنْهُ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَنْ یُونُسَ عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللهِ (ع) قَالَ قَالَ النَّبِیُّ (ص) إِنَّ مِنْ أَجْمَلِ الْجَمَالِ الشَّعْرَ الْحَسَنَ وَ نَغْمَةَ الصَّوْتِ الْحَسَن. [۲]: . گفت و شنود در دیدار جمعی از جوانان به مناسبت هفته ی جوان ۰۷-۰۲-۱۳۷۷. ۱۱-۲-۳-۳- اهمیّت دادن به مسأله محرم و نامحرم، حجاب و پرهیز از نگاه و معاشرت‌های ناسالم و مضرّ مسأله محرم و نامحرم و حجاب و نگاه کردن و نگاه نکردن و معاشرت‌های ناسالم و مضرّ، این چیزهایی که در اسلام این قدر تأکید شده و در بعضی از کشورها و جاهایی که از اسلام دورند، این‌ها رعایت نمی شود، این‌ها اگر چه یک محدودیّتی برای زن و مرد به وجود می‌آورد، امّا این ها را شارع مقدّس برای حفظ خانواده، برای ماندگارشدن این بنای مهم، تحکیم و تشریع کرده است که اگر در همین چیزها هر انسانی تدبیر کند و تأمّل بکند، حکمت‌های بسیار بزرگی را خواهد دید. [۳] این که شما می‌بینید در اسلام مَحرم و نامحرم و جدایی زن و مرد و این‌ها مطرح است، این‌ها مسائل ارتجاعی نیست. این‌ها جزو دقیق ترین مسأله انسانی و بشری است. یکی از مهم ترینِ آن، این است که بنیان خانواده مستحکم می‌ماند. چون زن و شوهر به هم احساس وفاداری می‌کنند، در موضِع حسادت قرار نمی گیرند، این خیلی مسأله ی مهمی است. [۴] ---------- [۳]: . خطبه ی عقد مورخه ی ۱۱-۱۲-۱۳۷۷. [۴]: . خطبه ی عقد مورخه ی ۱۵-۱۰-۱۳۷۹. اساساً رابطه ی بی قید و شرط و بی قید و بند، برای بنای خانواده سمِ ّ مهلک است؛ چون خانواده با عشق زنده است. اصلاً بنای خانواده با عشق است. اگر این عشق - عشق به زیبایی، عشق به جنس مخالف - در صد جای دیگر تأمین شد، دیگر آن پشتوانه ی قوی ای که استحکام خانواده باید داشته باشد، از بین خواهد رفت و خانواده‌ها متزلزل می‌شود و به همین وضعی درمی آید که امروز متأسّفانه در کشورهای غربی هست؛ به خصوص در کشورهای اروپای شمالی و امریکا. [۱] این که شما می‌بینید در اسلام، حجاب و روگیری و عدم معاشرت زن و مرد و این چیزها هست، و یک عدّه آدم کوته بین و کوته نظر خیال می‌کنند این‌ها یک حرف‌های قشری است، نه! این‌ها عمیق است. این، برای این است که خانواده‌ها و دل‌های زوجین، در جای خود بماند، این خانواده مستقر بماند. این برای این هاست. محرم است، نامحرم است، نگاه نکن، معاشرت نکن، دست نده، نخند، جلوه گری نکن، جلوی دیگران آرایش نکن. این حرف‌هایی که اسلام می‌زند، دین می‌گوید، فقه به ما می‌گوید، این برای این است که اگر این‌ها را رعایت کردید، این خانواده ی کوچک شما، این کانون کوچکی که حالا به وجود آمده است، مستحکم خواهد ماند و از آن بلایا فارغ خواهد شد. زن و مرد احساس می‌کنند که سرو کارشان با یکدیگر است، با این خانواده است. زن احساس نمی کند که خانه برای او یک وسیله ی دست و پاگیر است. یا مرد احساس نمی کند که خانه و زن برای او یک وسیله ی مزاحم است. [۲] من همیشه به مردهای جوان توصیه می‌کنم، که شما در معاشرت با نامحرم و حتی مَحارم کاری نکنید و حرفی نزنید که زنانِ خود را وادار به حسادت کنید. به دختران جوان هم سفارش می‌کنم، که در برخوردشان با مردهای بیگانه، کاری نکنند و حرفی نزنند که حسّ حسادت و غیرت شوهرانشان را تحریک نمایند. این حسادت ها، بدبینی می‌آورد و پایه‌های محبّت را سُست می‌کند و از ریشه می‌سوزاند. ---------- [۱]: . گفت و شنود در دیدار جمعی از جوانان به مناسبت هفته ی جوان ۰۷-۰۲-۱۳۷۷. [۲]: . خطبه ی عقد مورخه ی ۱۵-۱۲-۱۳۷۹. و باز یابی هویت حقیقی ✍مقام معظم رهبری https://eitaa.com/zandahlm1357
الإنفطار يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ ﺍی ﺍﻧﺴﺎﻥ‌ﻫﺎ، ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻳﻦ‌ﻫﻤﻪ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭیِ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺣﻘﺘﺎﻥ، ﭼﻪ ﭼﻴﺰی ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮﺵ ﮔﺴﺘﺎﺧﻲ ﻛﻨﻴﺪ؟!*(٦) https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹فرازی پرنفس در مقام رست از سوره مبارکه حشر که مستمعین را به وجد اورد
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
.......: عمل صالح و دوستى آل محمد متن حديث عن الرّضا عليه السلام: لاتدعوا العمل الصالح و الاجتهاد فى العبادة اتكالا على حب آل محمد عليهم السلام ولا تدعوا حبّ آل محمد عليهم السلام لامرهم اتّكالاً على العبادة فانّه لايقبل احدهما دون الاخر. امام رضا عليه السلام فرمود: مبادا اعمال نيك را به اتكاى دوستى آل محمد عليهم السلام رها كنيد؛ و مبادا دوستى آل محمد عليهم السلام را به اتكاى اعمال صالح از دست بدهيد، زيرا هيچ كدام از اين دو، به تنهايى پذيرفته نمى شود امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: ۱۱. از رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت نمود که فرمود: پیروان علی همان رستگاران در قیامت هستند. [۶] ۱۲. از رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت نمود که فرمود: هرکس خوشحال می‌شود به آن شاخه یاقوت قرمز که خداوند با دست خود کاشته است نگاه کند و به آن چنگ زند، باید علی و پیشوایانِ از فرزندان او را دوست بدارد (یا امام قرار دهد) اینان انتخاب شده ی خداوند عزوجل و برگزیده اویند و از هر گناه و خطایی معصوم هستند. [۱] ۱۳. و از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت نمود که فرمود: هرکه بمیرد و امامی از فرزندان من نداشته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است و به هر آن چه (از کار زشت که) در جاهلیت و اسلام کرده است، گرفتار می‌شود. [۲] ۱۴. و از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت نمود که فرمود: هرکه می‌خواهد به دستگیره ی محکم چنگ بزند، به دوستی علی و خاندانم چنگ زند. [۳] ۱۵. و از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت نمود که فرمود: من و این، - علی (علیه السلام) - روز قیامت همانند این دو هستیم و حضرت میان دو انگشت خویش جمع کرد و ادامه داد: پیروان ما با مایند و هرکه مظلوم ما را یاری کند، چنین است. [۴] ---------- [۶]: عیون اخبارالرضا (علیه السلام)، ج ۲، ص ۵۲، ح ۲۰۱. [۱]: عیون اخبارالرضا (علیه السلام)، ج ۲، ص ۵۷، ح ۲۱۱. [۲]: عیون اخبارالرضا (علیه السلام)، ج ۲، ص ۵۸، ح ۲۱۴. [۳]: عیون اخبارالرضا (علیه السلام)، ج ۲، ص ۵۸، ح ۲۱۶. [۴]: عیون اخبارالرضا (علیه السلام)، ج ۲، ص ۵۸، ح ۲۱۵. 📚حکایت آفتاب نگاهی به زندگی امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
39.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ کارگاه 7 💠 جلسه 7⃣ 🎤 استاد احسان عبادی از اساتید مهدویت کشور 👌 انتشار فایل آزاد و حلال
جعلی بودن کتاب مستر همفر.pdf
654.2K
💠 معرفی یک کتاب !!! 🔰 همه شما عزیزان بارها و بارها نام کتاب " خاطرات مستر همفر " به گوشتان خورده است، همان کسی که به عنوان جاسوس انگلیس به ممالک اسلامی سفر کرده و محمد بن عبدالوهاب را گول زده و فرقه وهابیت را تاسیس کرده است!!! ✳️ اما باید خدمت شما عرض کنیم این کتاب صد در صد جعلی هست و هر کس ذره ای کار تاریخی کرده باشد متوجه می شود ⬅️ نکته تاسف بار هم این هست که در دوره های مختلف اعتقادی و آموزشی و بصیرتی ، اساتید محترمی این کتاب را پیشنهاد کرده اند برای خواندن 👈 این اساتید بعضا مشهور ، هرچند عزیزند و گرامی ، اما چون علم کار نکردند ، به راحتی گرفتار این شایعات شدند. 🌀 این فایل pdf را بخوانید تا به برخی از دلایل جعلی بودن این کتاب پی ببرید 👈 با جستجوی اینترنتی ، می توانید به دلایل دیگر از جعلی بودن این کتاب پی ببرید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مرده‌اند... .......: @zandahlm1357
.......: خدمت كوچكي به رزمندگان اباصلت اللهياري از لشكر ۱۷ علي بن ابيطالت (ع) به لشكر ۳۱ عاشورا در نزديكي دزفول [۳۵] منتقل شده بوديم. هنوز كسي را از فرماندهان اين لشكر نمي شناختيم. در ابتداي ورود چند تخته چادر و پتو، چراغ نفتي، فانوس و... تحويل دادند تا توي پادگان لشكر در محلي مناسب چادرها را برپا كنيم. از شانس بد ما، اوضاع جوي بهم خورد و بارش باران آغاز شد و باد شديدي شروع به وزيدن كرد. هر لحظه وضعيت جوي بدتر مي‌شد. و اوضاع نابسامان ما را بيش از پيش وخيم تر مي‌كرد. با اين شرايط نمي شد چادري زد بايد به جاي ديگري وسايل مان را مي‌برديم. به يك تويوتا يا يك وانت نياز داشتيم كه امكانات و وسايل موجود را به جاي بهتري منتقل كنيم. در اين حين تويوتايي را كه از آن نزديكي مي‌گذشت صدايش زديم و از راننده درخواست كرديم كمك مان كند. راننده تويوتا كه لباس بسيجي پوشيده و ظاهري بسيار ساده و صميمي داشت استقبال گرمي از تقاضاي ما كرد. علاوه بر اينكه خودرو را براي حمل وسايل در اختيار ما گذاشت خودش نيز زير باران همانند ما در جابجايي وسايل، كار كرد. بالاخره در فاصله به نسبت كمي از موقعيت قبلي، چادرها را برپا كرديم و تا حدودي به وضعيت اسكان خود سر و سامان بخشيديم. صبح فرداي آن روز با حضور تمام يگانهاي لشكر، مراسم صبحگاه آغاز شد. اولين حضور ما در جمع رزمندگان لشكر عاشورا بود و مشتاق بوديم بيشتر در مورد لشكر و فرماندهان و وضعيت آتي خودمان بدانيم. مجري مراسم صبحگاه در خلال برنامه، از برادر مهدي باكري فرمانده لشكر ۳۱ عاشورا جهت عرض خيرمقدم و سخنراني براي نيروهاي اعزام جديد، دعوت به عمل آورد. چهره ي باكري براي ما ناآشنا بود و خيلي مشتاق ديدارش بوديم. از همين رو تا زماني كه به جايگاه قدم ننهاده بود پرستيژ و قيافه‌هاي گوناگوني از فرمانده لشكر عاشورا توي ذهنم تصور مي‌كردم. به محض اينكه ايشان در پشت تريبون آمد و شروع به صحبت كرد، متوجه شديم همان كسي است كه ديروز در زير باران به ما كمك مي‌كرد و ما هم فكر مي‌كرديم كه فقط راننده تويوتا است. عرق شرمي بر پيشاني مان نشست كه نگو و نپرس و همگي از كار ديروز خود پشيمان شديم. آقا مهدي به ما خوش آمد گفت و از عملياتي [۳۶] در آينده خبر داد كه بايد بر آمادگي خودمان هر چه بيشتر بيفزاييم و... بعد از صبحگاه، عقل هايمان را گذاشتيم روي هم و بعد چند نفر از برادران به نمايندگي از همه نيروهاي زنجاني - به منظور [ صفحه ۹۱] عذرخواهي - نزد آقا مهدي رفتيم. ايشان با صميميت و گشاده رويي خاصي موضوع را بسيار عادي تلقي كرده و گفت: خدمت كوچكي به رزمندگان كرده ام... https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: در شناخت حضرت نوح علیه السلام و آن که نوح « شکور » بود به صیغه مبالغه، یعنی دائم الشکر، کما روی عن النبی صلی الله علیه و آله وسلم: « إنّه کان إذا أکل قال: الحمد للّه الذی أطعمنی و لو شاء أجاعنی. و إذا شرب قال: الحمد للّه الذی اشربنی و لو شاء اظمأنی و إذا لبس قال: الحمد للّه الذی کسانی. و لو شاء أعرانی » [۲] . و قال عند قضاء الحاجة: « الحمد للّه الذی أخرج عنی الأذی سریعاً، و لو شاء أحبسنی » [۳] . و لذا قال امیرالمؤمنین علیه السلام فی مناجاته: « الهی أنت الذی قلت: « قُل ادْعُوا الَّذینَ زَعَمْتُمْ مِنْ دُونِهِ فَلا یَمْلِکُونَ کَشْفَ الضُرِّ عَنْکُمْ وَ لا تَحْویلاً [۴] »یا من یملک کشف الضرّ عنّا و تحویله، اکشف ما بنا من ضر » [۵] . ---------- [۲]: ۲ - جامع البیان، ج ۱۵، ص ۲۷. [۳]: ۳ - در مصادر معتبر روایی بدین الفاظ یافت نشد، ولی بسنجید: مجموعة رسائل الامام الغزالی، ۴۷۷. [۴]: ۴ - سوره مبارکه اسراء، آیه ۵۶. [۵]: ۵ - مصباح الکفعمی، ص ۵۸۶ ؛ البلد الأمین، ص ۲۰۳ با اختلاف اندک. اجل موقوت یا عمر مشخص قوله علیه السلام: ثُمَّ ضَرَبَ لَهُ فِی الْحَیَاةِ أَجَلاً مَوْقُوتاً، وَ نَصَبَ لَهُ أَمَداً مَحْدُوداً، یَتَخَطَّی إِلَیْهِ بِأَیَّامِ [۱] عُمُرِهِ، وَ یَرْهَقُهُ بِأَعْوَامِ دَهْرِهِ، حَتَّی إِذَا بَلَغَ أَقْصَی أَثَرِهِ، وَ اسْتَوْعَبَ حِسَابَ عُمُرِهِ، قَبَضَهُ إِلَی مَا نَدَبَهُ [۲] إِلَیْهِ مِنْ مَوْفُورِ ثَوَابِهِ، أَوْ مَحْذُورِ عِقَابِهِ. الأجل: المدّة، و أجل الشی ء ؛ مدّته و وقته الذی یحلّ فیه، « وَ بَلَغْنا أَجَلَنَا الَّذِی أَجَّلْتَ لَنَا [۳] »، أعنی بالأجل: الموت. الوقت: مقدار من الزمان مفروض لأمر، و کلّ شی ء قدرت له زمان فقد وقته الموقوت المکتوب المفروض محدوداً بأوقات معیّنة. الأمد: النهایة، و الغایة بلغ أمده، أی وصل غایته، الأمد: طول الزمان، « فَطالَ عَلَیْهِمُ الاْءَمَدُ [۴] » أی مدة طویلة من الزمان. و رهق به معنی ذلّت و ضعف و غشیان و مقاربت است. و تخطّی به معنی گام زدن. و العام: السنة، و یجمع علی الأعوام. الحول: هو انتقال الشتاء بالصیف و بالعکس. و الدهر: عبارة عن الزمان و مرور السنین و الایام، و الجمع: الدهور. و عب: یقال: یستوعب جمیع عمل العبد أی یأتی علیه نهایته، و الاستیعاب: الاستقصاء. و استقصی فلان فی المسألة، أی بلغ فی الجدّ النهایة. و الندبة: الدعوة، ندبه لأمر فانتدب، أی دعاه لأمر، فأجاب. و الموفور: الکامل التام. المحذور: الشی ء الذی یحذر الانسان عنه، کما فی الدعاء: « أعوذ بک ممّا أخاف وأحذر » [۱]، و یعنی: پناه می‌برم به تو از امر مکروهی که حاصل است، و از آن مکروهی که یتوقّع حصوله فی مستقبل. این بود مختصری از ترجمه لغات الفاظ مفرده فقرات دعای شریف. ---------- [۱]: ۶ - صحیفه: باعوام. [۲]: ۷ - اصل: ندب. [۳]: ۸ - سوره مبارکه انعام، آیه ۱۲۸. [۴]: ۱ - سوره مبارکه حدید، آیه ۱۶. [۱]: ۲ - بسنجید: مستدرک الوسائل، ج ۸، ص ۱۴۴: «أعوذ باللّه ممّا... ». 📚✍ بر صحیفه سجادیه میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: تغییر قبله صاحب کتاب الاکسیر، در تفسیر آیه:... وَ مٰا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِی کُنْتَ عَلَیْهٰا إِلاّٰ لِنَعْلَمَ مَنْ یَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ یَنْقَلِبُ عَلیٰ عَقِبَیْهِ... [۱] می نویسد: مراد آیه این است که ما تو را به آن جهت دو قبله دادیم تا بگوییم پیامبری که نام او در تورات آمده و به سوی دو قبله نماز می‌خواند، تو هستی، تا حجیت تو بر یهود اثبات شود تا متوجه شوند که در زمان ظهور تو چه کسانی از تو پیروی می‌کنند. ---------- [۱]: ۱) - بقره، ۱۴۳. البته این تفسیر زمانی صحیح است که آیه را هم با ناسخ (قبله جدید) و هم با منسوخ (قبله قدیم) تطبیق داد. طبری در جامع البیان می‌گوید: ممکن است مراد از اینکه می‌فرماید: ما تو را بر قبله ای که بودی، کعبه باشد، چرا که خاطر پیامبر متمایل به کعبه بود، به همین دلیل صحیح تر آن است که پیش از هجرت، بیت المقدس قبله بوده است. این نظریه با آنچه که از طریق روایات ائمه طاهرین علیهم السلام رسیده است که قبله مسلمانان در مکه، بیت المقدس بوده تنافی دارد. البته کلام زمخشری در کشاف مانند دُر نثار شده بر عروس است و کلام غیر او چون رازی، نیشابوری و بیضاوی خالی از نقص نیست. وی در کشاف می‌گوید: جمله اَلَّتِی کُنْتَ عَلَیْهٰا صفت قبله نیست، بلکه مفعول دوم جعل است، یعنی ما قرار ندادیم قبله آنچه تو بر آن هستی. قبله پیامبر در مکه به سوی کعبه بود در مدینه بخاطر جلب محبت یهود به سوی بیت المقدس نماز می‌خواند، حال آیه می‌فرماید: نخواستیم قبله تو، همان قبله ای باشد که در مکه به آن سو بودی، تا مردم امتحان شوند یعنی قبله همان مکه بوده و هست، بیت المقدس امری عارضی برای امتحان بوده است. ابن عباس می‌گوید قبله پیامبر در مکه بیت المقدس بوده وی به شکلی قرار می‌گرفتند که هر دو قبله را رعایت کند. دیگر مفسران بر آنند که پیامبر در مکه تا تغییر قبله بسوی بیت المقدس نماز می‌خواند. فخر رازی، جعل را به معنای شرع و حکم دانسته است، یعنی ما چنان قبله را تشریع نکردیم یا تو را مأمور به آن ننمودیم، مگر برای آزمایش. این اظهار نظر از وی نشان می‌دهد که اَلَّتِی کُنْتَ عَلَیْهٰا، صفت قبله نیست بلکه مفعول دوم جعلنا است و این با قبلی منافات دارد. روز بهان ای تو را با هر دلی راز دگر هر گدا را با درت آزی دگر صد هزاران پرده دارد عشق دوست می کند هر پرده آوازی دگر * بیا تا دست از این عالم بداریم بیا تا پای دل از گل برآریم بیا تا بردباری پیشه سازیم بیا تا تخم نیکویی بکاریم بیا تا از غم دوری از آن در چو ابر نو بهاران خون بباریم بیا تا همچو مردان در ره دوست سراندازی کنیم و سر نخاریم شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
سؤال👇 سلام وقتتون بخیر من برای راه اندازی کار خود نیاز به اطلاعاتی از وارد کننده اصلی قطعات که دیگر همکاران از آن ها خرید میکنند دارم برای به دست آوردن این اطلاعات آیا میتوان بدون آن که همکار متوجه شود به شکلی که دم مغازه همکار وقتی جنس برایش میآید متوجه شویم که از کجا تهیه می‌کند آیا این کار اشکال شرعی دارد ؟ پاسخ👇 سلام علیکم اشکالی ندارد.
سؤال👇 سلام ما برای فرزندمان طلا خریداری کرده بودیم و بعد از مدتی طلا ها رو فروختیم آیا دوباره باید طلا ها رو به فرزندمون برگردونیم ایشون ۱۵ سالشون هست و مجرد هستند پاسخ👇 سلام علیکم اگر این طلاها را به او بخشیده بودید، لازم است الان دوباره برای وی تهیه شود اما اگر به عنوان امانت به وی داده بودید، برگرداندن نیازی نیست. این هم به نیت خودتان برمی گردد که آن زمان چه نیتی داشته اید.
سؤال👇 سلام وقت بخیر ی سوال شرعی و قانونی داشتم من دانشجوهستم و اکثر کتابهامون رو باید بخریم ازکتابفروشی ها و کتابهامون فروشش خیلی کم هستش و بعضیهاش تازه دارند چاپ میشن ولی استادمون یک کتاب رو گرفته که چاپ قدیم بوده،اگه ایشون از صفحات کتاب عکس بگیرند و بصورتpdfبفرستند و در اختیار تمام دانشجوها بزارند این ازنظر شرعی و قانونی درسته؟ ما می تونیم از اون pdfاستفاده کنیم یا نه صبرکنیم که کتاب موجود بشه ،اگه بخوایم از اونpdf استفاده کنیم دیگه کسی سراغ خریدن اون کتاب نمیره و فروش کتاب به حداقل میرسه و ممکنه نویسنده ضرر کنه ،من نمیخوام این اتفاق بیفته و لطمه ای به حقوق نویسنده و ناشر کتاب بیوفته . حضرت اقا ممنون میشم بابت پاسخ گویی پاسخ👇 سلام علیکم به طور کلی از استفاده و خرید و فروش و کپی‌برداری، بنابر احتیاط خودداری کنید، مگر این که بدانید صاحبان آن، اجازه داده‌اند؛ و در صورت کپی برداری بدون اذن، بنابر احتیاط لازم است، رضایت آنان جلب شود.