eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
48.4هزار عکس
35.2هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شلیک ۴۰ گلوله به سمت عابران در فیلادلفیا 🔹پلیس فیلادلفیا اعلام کرد چند فرد مسلح از یک خودرو در منطقه «کنزینگتون» خارج شدند و حدود ۴۰ گلوله شلیک کردند. در پی این تیراندازی حداقل ۹ نفر مجروح شدند و حال دو نفر از آن‌ها وخیم است. 🔹پلیس نتوانسته عاملان تیراندازی را دستگیر کند و انگیزه این تیراندازی هم مشخص نیست.
ترامپ: نمی‌دانم آمریکا ۲ سال دیگر دوام می‌آورد یا نه 🔹ترامپ در جمع طرفدارانش در پنسیلوانیا: کشور ما هرگز در این موقعیت نبوده و ما هیچ‌جا مورد احترام نیستیم. هیچ چیز خوبی درباره وضعیت کشور وجود ندارد که بتوانم درباره آن صحبت کنم. این اتفاقی است که با دولت بایدن برای آمریکا افتاده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قالیباف: دشمن به دنبال تبدیل اعتراض به جنایت و داعش‌سازی نوین است
تصویب اعتبار بیمه ۱۰ هزار زن شاغل در حوزه صنایع دستی 🔹معاون رئیس‌جمهور در امور زنان: رئیس‌جمهور دستور داده‌اند بیمه صنایع دستی نیز برای شاغلان آن که اکثرا زنان هستند ایجاد بشود و مواردی که بیمه آنان قطع شده بود به جریان بیفتد. همچنین اعتبار بیمه حدود ۱۰ هزار نفر از زنان شاغل این حوزه به تازگی تصویب شده است.
🔴 عبدالحمید در حالی که اجازه ورود زنان به مسجد مکی حتی برای شنیدن خطبه‌هایش را هم نمی‌دهد و آنها را به خانه نشینی اجباری فرستاده، در نماز جمعه زاهدان گفته است: «زنان در کشور مورد تبعیض قرار گرفته‌اند. من این‌ها را می‌گویم تا همه بدانند که مشکل کجاست»! 😄😄😄 🤣 🤣
آب هویج خیلی خوبه خیلی
👈 پشت انقلاب مادران عقیده بود نه .... عقده! https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: پيام به گردهمائى ويژه ى دانشگاهيان و دانشجويان در تجليل از حضرت امام خمينى پيام به گردهمائي ويژه ي دانشگاهيان و دانشجويان در تجليل از حضرت امام خميني گردهمايي ويژه ي دانشگاهيان و دانشجويان در تجليل از رهبر كبير انقلاب، حركتي پرمعني و نشانه ي پيوندي استوار ميان جامعه ي دانشگاهي كشور با آرمانها و درسهاي آن معلم خردمند و آن روح قدسي زمان است. اين رابطه، يكسويه نيست. امام نيز از آغاز نهضت اسلامي و بويژه از آغاز دوران پيروزي، به دانشگاه و دانشجو بچشم ركني مهم براي بناي آينده ي انقلاب و كشور مينگريست و اهتمامي كه از ايمان و عشق و حكمت، منشأ گرفته بود، بدان ميگماشت. در نظر امام، دانشگاه نه تنها مركزي براي فراگرفتن دانش، كه عرصه يي براي پرورش اصيلترين نيروهاي اداره ي كشور بود و دانشجو نه فقط جواني طالب علم، كه مظهر شور و نشاط و خلاقيت و آرمانگرايي. نقش آفريني دانشجو و دانشگاه، چه در دوران مبارزات اسلامي و چه در مقابله با فتنه ي گروهكها پس از پيروزي انقلاب، و سپس در سالهاي دفاع مقدس، درستي نگاه امام راحل به دانشگاهيان را به اثبات رسانيد و همتي را كه آن حكيم فرزانه بر بناي دانشگاه مستقل، مبتكر، پيشرو و پايبند به ارزشهاي اسلام و انقلاب، گماشته بود، موجَّه ساخت. كساني كه پيش از دميدن جمهوري اسلامي، پنجاه سال سياستگذاري و سرپرستي دانشگاه كشور را بر عهده داشتند، در جهتگيريهاي خود نقطه ي مقابل راهي را كه انقلاب در برابر دانشگاه گذاشت، دنبال ميكردند. دانشگاه مطلوب آنان دانشگاهي بود كه نه تنها در علم، بلكه در فكر و فرهنگ و نيز در آرزوها و پسندها، وابسته و دست آموز و پيرو غرب باشد. تاثيرپذيري و تبعيت بي چون و چرا از فرضيه‌ها و نظريه‌هاي رائج در غرب، آنهم نه فقط در علم وفناوري، بلكه حتي در اخلاق وسياست وهنر و رفتار و آداب زندگي، شاخصه ي اصلي دانشگاهي بود كه نظام وابسته و فاسد پهلوي ميپسنديد و آن را برنامه ريزي و اجرا ميكرد، و دانشگاه در برنامه ي كلان آن رژيم، بايد جلودار حركت ايران به سمت سلب هويت اسلامي و ملي خويش ميشد. بي شك بخش مهمي از گناه عقب ماندگي علمي كشور در دوران بيش از پنجاه سال حكومت رژيم فاسد همچون سهم بزرگي از بي لياقتي كارگزاران آن رژيم كه در سايه ي چنين تفكري پرورش يافته بودند، بر دوش كساني است كه دانشگاه كشور را آنگونه مي‌خواستند و براي آن برنامه ريزي ميكردند. انقلاب اسلامي، جهتگيري دانشگاه را يكسره دگرگون كرد و خودباوري، و ابتكار، و استقلال، و پايبندي به ارزشهاي اسلامي، و جهاد علمي، و آزادي از اسارت و تبعيت، را جهت اصلي آن قرار داد. امروز رسالت اول دانشگاهيان، حفظ اين جهتگيري و تلاش براي شكوفا شدن استعداد علمي و فكري نسل جوانِ بالنده ي كشور است. نظام اسلامي نشان داده است كه ملت ايران، داراي ظرفيت عظيمي براي پيشرفت در همه ي عرصه‌هاي زندگي است. گام بلند انقلاب، در اين راه طولاني، قطع وابستگي و تبعيت است. محيط علمي بايد در عين آنكه بالاترين بهره ي ممكن را از دانش پيشرفته ي جهان ميبرد، متكي به خود و مبتكر و خلاق و كاوشگر باشد. نظام سلطه ي جهاني هميشه كوشيده است كه بوسيله ي عوامل تبليغي خود، احساس حقارت و ناتواني و نياز را در ملتهايي كه از قافله ي علم و فناوري عقب مانده اند، تقويت كند و آنان را هميشه نيازمند خود نگاهدارد. تاكيد مكرر امام راحل بر اسلامي شدن دانشگاه، براي اين بود كه نسل جوانِ تحصيلكرده ي كشور از اين احساس ناتواني و نياز نجات يابد و به نجات كشور از تبعات وابستگيِ دوران گذشته همت گمارد. جامعه ي دانشگاهي كشور اعم از دانشجو و استاد ومديران، امروزوظيفه ي بزرگي بردوش دارند. انقلاب توانسته است اعتماد به نفس را در نسل جوان زنده كند. حفظ و تقويت اين احساس مبارك، همان وظيفه ي بزرگ و تاريخي است. در عرصه ي دانش و تحقيق: ده برابر شدن كميت دانشجويي، پيدايش و گسترش رشته‌هاي متعدد علمي وتحقيقي، فراگيرشدن تحصيلات عالي، بروز استعدادهاي درخشان در ميدان ابتكار و اختراع از ثمرات همان خودباوري و اعتماد بنفس است كه انقلاب اسلامي به جامعه ي دانشگاهي بخشيد. در عرصه‌هاي فرهنگي و ديني و سياسي نيز حضور دانشجويان و دانشگاهيان در فرصتهاي خدمت به نظام اسلامي و جانفشاني در ميدان دفاع و سازندگي، و پايبندي به آرمانهاي اسلامي و روح صفا و تعبد در قشر عظيمي از دانشجويان و اساتيد، از آثار همان جهتگيري انقلابي و محصول درس جاودان امام بزرگوار است. ساده انگاري است اگر اميد و طمع دشمن بر رجعت دانشگاه به آن گذشته ي آفت زا، ناديده گرفته شود. امروز آماج بسياري از تبليغات خصمانه ي دشمنان، در درجه ي اول، دانشجويان و دانشگاهيانند. امروز در حاليكه نسل جوان روشنفكر در بسياري از كشورهاي اسلامي، مجذوب امام و انقلاب و اسلام ناب محمدي (صلّي اللَّه عليه واله) است، طراحان تبليغاتي نظام سلطه ي جهاني، در صدد آنند كه نسل جوان و نوخاسته ي كشورِ انقلاب را با آ
رمانهاي انقلاب، بيگانه و از ريشه ي خود جداكنند. دستهاي طرار و مغزهاي مكار و دلارهاي بيشمار در تلاشي بيهوده، نسل جوان انقلاب را هدف گرفته اند. آنان از بيداري جوانان و قدرت تحليلي كه در پرتو انقلاب به آنان داده شده، غافل اند. با اينحال جوانان دانشور، طلبه و دانشجو، و اساتيد متعهد، دانشگاهي و روحاني، بايد مسؤوليت سنگين روشنگري و جهاد فكري و علمي را بيش از پيش بر دوش خود احساس كنند و در ميدان علم و دين و آرمانگرايي به مسابقه يي الهي كه پاداش آن بهشت دنيوي و اخروي است، بپردازند. توفيقات الهي و رضايت و دعاي حضرت ولي اللَّه اعظم (ارواحنافداه) و خشنودي روح مطهر امام راحل عزيز را براي همه ي شما مسألت ميكنم. سيّد علي خامنه اي - ۱۲/۰۳/۱۳۷۸ مقام معظم رهبری https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: ۲-۲-۱-۷-۳- دو رویی در برخورد با زن؛ احترام به زن در جامعه، و ظلم به زن در خانه امروز در دنیا، روی کتک خوردن زن به وسیله ی شوهر، حسّاسیتی نیست. مردان در اروپا و امریکا - نه همه ی آنان - خیلی راحت زنان شان را کتک می‌زنند. روی ظلم کردن مرد به زن در خانواده، خیلی حسّاسیتی در دنیا نیست. آمار‌هایی که ارائه می‌کنند، نشان دهنده ی این است که پدران و شوهران در خانواده‌های امریکایی و اروپایی، خیلی راحت به فرزندان و همسرانشان ظلم می‌کنند. در دنیا روی این مسأله، خیلی هم جنجال نیست. [۲] [حمایت از زن در خانواده در مقابل جنس قوی مرد] این همان نکته ای است که در دنیای غرب، مغفول مانده و امروز زنان دچار مظلومیت شدیدی هستند. بعضی کسان که ظاهربین اند، به محیط اجتماعی در غرب می‌نگرند و می‌بینند زنان بدون هیچ پروایی، در جوامعْ ظاهر می‌شوند. لذا، خیال می‌کنند که آن‌ها در داخل خانواده هم چنین بی پروایی را دارند. در حالی که این تصوّر اشتباه است و در محیط خانواده به زنان خیلی ظلم می‌شود. [۱] بعضی تصوّر می‌کنند این ویژگی، مخصوص کشورهای شرقی یا اسلامی است. این تصوّر، اشتباه است. ظلم به زنان، در کشورهای غربی - با همه ی ادّعا‌هایی که نسبت به زنان دارند - اگر بیش تر از کشورهای اسلامی و شرقی نباشد، کمتر نیست. آمار‌هایی مبنی بر آزار زنان در خانواده از طرف مردان - چه شوهر، چه پدر و چه برادر - وجود دارد که من این آمارهای تکان دهنده را دیده ام. واقعاً انسان را دچار تعجّب می‌کند. [۲] ۳-۲-۱-۷-۳- تحقیر زنان و مادران از طرف همسران و فرزندان جمله ای در یک سخنرانی معروف در یک مرکز بین المللی - که نمی خواهم خصوصیّات آن را در این جا ذکر کنم - راجع به خانواده گفته شد. گزارش‌هایی که از آن جا به ما رسید، حاکی از این بود که مردم آن کشور، نسبت به همان جمله، به شدّت علاقه نشان داده بودند؛ به خاطر این که وضع خانواده در آن کشورها از هم پاشیده است. زنِ خانواده، از طرف شوهر تحقیر می‌شود. مادرِ خانواده، از طرف فرزندان تحقیر می‌شود. حقّ مادری، به این شکلی که در مراکز اسلامی هست، در آن جا معنا ندارد. [۳] ۴-۲-۱-۷-۳- رنج دیدن خانواده‌های غربی از جدایی و طلاق امروز در دنیای غرب، خانواده، بنیان بسیار سستی دارد. خانواده‌ها - به خصوص زنان - از جدایی و طلاق رنج می‌برند. اگر خانواده ای، خدای ناکرده، متلاشی شود، هم مرد و هم زن، هر دو، سرگردان و آواره و ناراحت می‌شوند و رنج می‌بینند. امّا در این میان، زن بیش تر رنج می‌بیند. [۱] ۵-۲-۱-۷-۳- اقدام به فروپاشی کانون خانواده توسط زنان امروز در دنیای غرب، زنان دچار این رنجند؛ چون خانواده‌ها به آسانی به هم می‌خورند، متلاشی می‌شوند و از بین می‌روند. گاهی خودِ زنان اقدام به فروپاشی کانون خانواده می‌کنند؛ امّا خود آن‌ها هم، چوبش را بیش تر می‌خورند. [۲] ۲-۷-۳- نقش و رسالت زن در خانواده ---------- [۲]: . بیانات در دیدار با روحانیون و ائمه جمعه و جماعات استان مازندران ۲۲-۲-۱۳۶۹. [۱]: . بیانات در جمع بانوان ارومیه ۲۸-۰۶-۱۳۷۵ [۲]: . بیانات در جمع بانوان ارومیه ۲۸-۰۶-۱۳۷۵. [۳]: . دیدارگروهی ازپرستاران ۲۰-۰۷-۱۳۷۳. [۱]: . بیانات در جمع بانوان ارومیه ۲۸-۰۶-۱۳۷۵. [۲]: . بیانات در جمع بانوان ارومیه ۲۸-۰۶-۱۳۷۵. ۲-۲-۱-۷-۳- دو رویی در برخورد با زن؛ احترام به زن در جامعه، و ظلم به زن در خانه امروز در دنیا، روی کتک خوردن زن به وسیله ی شوهر، حسّاسیتی نیست. مردان در اروپا و امریکا - نه همه ی آنان - خیلی راحت زنان شان را کتک می‌زنند. روی ظلم کردن مرد به زن در خانواده، خیلی حسّاسیتی در دنیا نیست. آمار‌هایی که ارائه می‌کنند، نشان دهنده ی این است که پدران و شوهران در خانواده‌های امریکایی و اروپایی، خیلی راحت به فرزندان و همسرانشان ظلم می‌کنند. در دنیا روی این مسأله، خیلی هم جنجال نیست. [۲] [حمایت از زن در خانواده در مقابل جنس قوی مرد] این همان نکته ای است که در دنیای غرب، مغفول مانده و امروز زنان دچار مظلومیت شدیدی هستند. بعضی کسان که ظاهربین اند، به محیط اجتماعی در غرب می‌نگرند و می‌بینند زنان بدون هیچ پروایی، در جوامعْ ظاهر می‌شوند. لذا، خیال می‌کنند که آن‌ها در داخل خانواده هم چنین بی پروایی را دارند. در حالی که این تصوّر اشتباه است و در محیط خانواده به زنان خیلی ظلم می‌شود. [۱] بعضی تصوّر می‌کنند این ویژگی، مخصوص کشورهای شرقی یا اسلامی است. این تصوّر، اشتباه است. ظلم به زنان، در کشورهای غربی - با همه ی ادّعا‌هایی که نسبت به زنان دارند - اگر بیش تر از کشورهای اسلامی و شرقی نباشد، کمتر نیست. آمار‌هایی مبنی بر آزار زنان در خانواده از طرف مردان - چه شوهر، چه پدر و چه برادر - وجود دارد که من این آمارهای تکان دهنده را دیده ام. واقعاً انسان را دچار تعجّب می‌کند. [۲] ۳-۲-۱-۷-۳- تحقیر زنان و مادران از طرف همسران و فرزندان جمله ای در یک سخ
نرانی معروف در یک مرکز بین المللی - که نمی خواهم خصوصیّات آن را در این جا ذکر کنم - راجع به خانواده گفته شد. گزارش‌هایی که از آن جا به ما رسید، حاکی از این بود که مردم آن کشور، نسبت به همان جمله، به شدّت علاقه نشان داده بودند؛ به خاطر این که وضع خانواده در آن کشورها از هم پاشیده است. زنِ خانواده، از طرف شوهر تحقیر می‌شود. مادرِ خانواده، از طرف فرزندان تحقیر می‌شود. حقّ مادری، به این شکلی که در مراکز اسلامی هست، در آن جا معنا ندارد. [۳] ۴-۲-۱-۷-۳- رنج دیدن خانواده‌های غربی از جدایی و طلاق امروز در دنیای غرب، خانواده، بنیان بسیار سستی دارد. خانواده‌ها - به خصوص زنان - از جدایی و طلاق رنج می‌برند. اگر خانواده ای، خدای ناکرده، متلاشی شود، هم مرد و هم زن، هر دو، سرگردان و آواره و ناراحت می‌شوند و رنج می‌بینند. امّا در این میان، زن بیش تر رنج می‌بیند. [۱] ---------- [۲]: . بیانات در دیدار با روحانیون و ائمه جمعه و جماعات استان مازندران ۲۲-۲-۱۳۶۹. [۱]: . بیانات در جمع بانوان ارومیه ۲۸-۰۶-۱۳۷۵ [۲]: . بیانات در جمع بانوان ارومیه ۲۸-۰۶-۱۳۷۵. [۳]: . دیدارگروهی ازپرستاران ۲۰-۰۷-۱۳۷۳. [۱]: . بیانات در جمع بانوان ارومیه ۲۸-۰۶-۱۳۷۵. ۵-۲-۱-۷-۳- اقدام به فروپاشی کانون خانواده توسط زنان امروز در دنیای غرب، زنان دچار این رنجند؛ چون خانواده‌ها به آسانی به هم می‌خورند، متلاشی می‌شوند و از بین می‌روند. گاهی خودِ زنان اقدام به فروپاشی کانون خانواده می‌کنند؛ امّا خود آن‌ها هم، چوبش را بیش تر می‌خورند. [۲] ۲-۷-۳- نقش و رسالت زن در خانواده ---------- [۲]: . بیانات در جمع بانوان ارومیه ۲۸-۰۶-۱۳۷۵. و باز یابی هویت حقیقی ✍مقام معظم رهبری https://eitaa.com/zandahlm1357
💠خطر ترویج اسلام آمریکایی امام خمینی (ره): مگر مسلمانان نمی بینند که امروز مراکز وهابیت در جهان به کانونهای فتنه و جاسوسی مبدل شده اند که از یک طرف اسلام اشرافیت، اسلام ابوسفیان، اسلام ملاهای کثیف درباری، اسلام مقدس نماهای بی شعور حوزه های علمی و دانشگاهی اسلام ذلت و نکبت، اسلام پول و زور، اسلام فریب و سازش و اسارت، اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه داران بر مظلومین و پابرهنه ها و در یک کلام اسلام آمریکایی را ترویج می کنند و از طرف دیگر سر بر آستان سرور خویش، آمریکای جهانخوار می گذارند. صحیفه نور،جلد 20،صفحه231 پیام امام خمینی(ره) مناسبت سالگرد کشتار خونین در مکه و قبول قطعنامه 598 مورخ:1367/04/29 https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻(يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا ۗ إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ ۗ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ) 🔻ای فرزندان آدم، مبادا شیطان شما را فریب دهد چنان که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد، در حالی که جامه از تن آنان بر می‌کند تا قبایح آنان را در نظرشان پدیدار کند، همانا آن شیطان و بستگانش شما را می‌بینند از جایی که شما آنها را نمی‌بینید. ما نوع شیطان را دوستدار و سرپرست کسانی قرار داده‌ایم که ایمان نمی‌آورند. 📚(سوره اعراف آیه 27) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
.......: كمك به خلق متن حديث التَّوَدُّدُ الى النّاسِ نِصْفُ العَقلِ هميشه در پى تيمار بينوايان باش كمك به خلق، ز كردار خالق احد است امام راست در اين رهگذر، كلامى نغز: كه در معاشرت خلق، نيمى از خرد است بخل متن حديث لَيسَ لِبَخيلٍ راحةٌ و لا لِحَسودٍ لَذّةٌ بخل رنج است و حسادت محنت است از ولى ّ آموز درس عبرتى راحتى در بخل نتوان يافتن در حسد هرگز نيابى لذّتى بخشش آيينه دورانديش متن حديث مَا الْتَقَتْ فِئَتانِ قَطُّ اِلاّ نُصِرَ اَعظَمُهُما عَفواً عفو آيين بزرگان باشد بخشش آيينه دورانديش است دو گروهى كه به جنگند و ستيز نصرت آن راست كه عفوش بيش است يقين متن حديث عَونُك لِلضَّعيفِ اَفضَلُ مِنَ الصَدَقَة سخنى دارم از امام همام كه مفيد است بهر هر طبقه دستگيرى ز ناتوان و ضعيف به يقين، بهتر است از صدقه بخت بد امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
.......: مشکلات عمده ی حضرت رضا (علیه السلام) در زمان امامت اشاره امامت حضرت رضا (علیه السلام) از سال ۱۸۳ هجری با شهادت پدر بزرگوارش آغاز شد و بیست سال یعنی تا سال ۲۰۳ هجری طول کشید. در این مدت، حضرت به تناسب ایام با مشکلات گوناگونی مواجه بود. در آغاز امامت ایشان، مشکل بزرگ و سنگین واقفیه پیش آمد که تا مدت‌ها جامعه شیعه را به خود مشغول کرد. مشکل اول: واقفیه و مبارزات حضرت رضا (علیه السلام) با این گروه مذهب وقف و علت ایجاد آن بعد از شهادت حضرت کاظم (علیه السلام)، در آن بحران سخت که حکومت وقت، رهبر جامعه را به شهادت رسانده بود و جامعه شیعه در اضطراب به سر می‌برد، ناگاه یکی از بزرگترین عرصه‌های امتحان الهی پدید آمد و آن شبهه ی واقفیه بود که سبب انحراف بسیاری از شیعیان و تجزیه و تضعیف ایشان شد؛ سختی و گسترش این شبهه از آن جا بود که مؤسسان این مذهب جعلی، از وکلای حضرت موسی بن جعفر (علیه السلام) وازافراد شناخته شده جامعه شیعه بودند و زمانی که حضرت کاظم (علیه السلام) در زندان هارون گرفتار شد، مردم به ایشان مراجعه می‌کردند و اموال بسیاری از امام (علیه السلام) نزد آن‌ها جمع شده بود. بعد از شهادت حضرت کاظم (علیه السلام) برای تصاحب اموال مدعی شدند که موسی بن جعفر (علیه السلام) شهید نشده و زنده است و او همان امام قائم است که بعد از مدتی قیام خواهد کرد! شیخ طوسی (قدس سره) گوید: اولین کسانی که این مذهب را انتشار دادند سه نفر به نام‌های علی بن ابی حمزه بطائنی و زیاد بن مروان قندی و عثمان بن عیسی بودند، اینان به جهت مال دنیا دست به این کار زدند و گروهی مثل حمزه بن بزیع، ابن المکاری و کرّام خثعمی و مانند ایشان را با اموال خریدند و آن‌ها را موافق خود نمودند. [۱] یونس بن عبدالرحمن گوید: چون حضرت کاظم (علیه السلام) از دنیا رفت، نزد هریک از کارگزاران حضرت مال بسیاری جمع شده بود، زیاد بن مروان هفتاد هزار دینار، علی بن ابی حمزه سی هزار دینار و همین سبب وقف و انکار شهادت حضرت بود. وقتی من حق را شناختم و مردم را به طرف حضرت رضا (علیه السلام) دعوت می‌کردم، آن دو نفر (علی بن ابی حمزه و زیاد بن مروان) به من اعتراض کردند و گفتند: اگر غرض تو مال است، ما تو را بی نیاز می‌کنیم و ده هزار دینار به من پیشنهاد کردند تا ساکت شوم، ولی من به آن‌ها گفتم: از حضرات صادقین (علیه السلام) روایت است که چون بدعت‌ها ظاهر شود، بر عهده ی دانشمندان است که دانش خود را ظاهر کنند وگرنه، ایمان از آن‌ها گرفته می‌شود و من جهاد در راه خدا را در هیچ حال رها نمی کنم، به این جهت آن‌ها با من دشمن شدند. [۱] ---------- [۱]: الغیبه، ص ۴۲. [۱]: الغیبه، ص ۴۳. انحراف بسیاری از شیعیان بر اثر شبهه وقف شبهه واقفیه به جهتی که ذکر شد در ابتدا بسیار گسترده بود؛ به گونه ای که بسیاری از شیعیان را منحرف کرد و حضرت رضا (علیه السلام) را با مشکلات فراوانی مواجه نمود تا آن که سرانجام با تلاش گسترده حضرت رضا (علیه السلام) و یاران با وفای آن حضرت، کم کم مهار شد و واقفیه رسوا شدند و بسیاری از آن‌ها که متأسفانه نام بزرگانی چون عبدالرحمن بن حجاج، رفاعه بن موسی، یونس بن یعقوب، جمیل بن دراج، حماد بن عیسی، احمد بن محمد بن ابی نصر و حسن بن علی و شاء و... [۱] در میان آن‌ها برده شده است، به اشتباه خود پی بردند و به حق رجوع کردند. احمد بن محمد می‌گوید: حضرت رضا (علیه السلام) با صدای بلند به من فرمود: ای احمد! عرض کردم: بله. فرمود: چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از دنیا رفت مردم جهت خاموش کردن نور خدا تلاش کردند ولی خداوند نخواست مگر آن که نور خود را به وسیله امیرالمؤمنین کامل نمود، و چون ابوالحسن (موسی بن جعفر (علیه السلام) ) از دنیا رفت، علی بن ابی حمزه و یارانش در خاموشی نور خدا تلاش کردند ولی خداوند اراده کرد که نور خود را کامل کند، همانا اهل حق وقتی کسی به آن‌ها بپیوندد، خوشحال می‌شوند ولی چون کسی از آن‌ها جدا شود، بی تابی نمی کنند، زیرا آن‌ها به کار خود یقین دارند، اما اهل باطل چون کسی به آن‌ها بگرود خوشحال می‌شوند و چون از آن‌ها جدا شود بی تابی می‌کنند چون در کار خود تردید دارند. خداوند - که عظمتش بزرگ باد - می‌فرماید: فمستقرّ و مستودع [۱] (یعنی برخی ثابت و برخی ناپایدار) و ابوعبدالله (امام صادق (علیه السلام) ) می‌گفت: پایدار (کسی است که در اعتقاد) ثابت است و ناپایدار (کسی است که ایمان) به او عاریه داده شده است؛ [۲] یعنی از انحراف برخی اصحاب امام کاظم (علیه السلام) نباید متزلزل شد زیرا آن‌ها ایمانشان عاریه ای بوده است. اقدام‌های حضرت رضا (علیه السلام) در مقابل واقفیه حضرت تلاش گسترده ای برای دفع این شبهه، و مقابله با این گروه منحرف و خطرناک به کار گرفت، گاهی به بحث با روسای یا طرفداران آن‌ها می‌پرداخت و گروهی را با نشان دادن برخی معجزات هدایت می‌کرد و گاهی به افشاگری در مو
رد آن‌ها می‌پرداخت و خیانت و دروغگویی آن‌ها را بیان می‌کرد؛ گاهی شیعه را از همنشینی با آن‌ها منع می‌کرد و گاهی آن‌ها را به شدت مورد لعن و مذمت قرار می‌داد. مذاکره حضرت رضا (علیه السلام) با سران واقفیه در روایت است که سه نفر از سران واقفیه به نام‌های علی بن ابی حمزه و احمد بن سرّاج و حسین بن هاشم معروف به ابن المکاری نزد حضرت رضا (علیه السلام) آمدند. علی بن ابی حمزه به حضرت گفت: پدرت چه شد؟ فرمود: از دنیا رفت. پرسید: با مرگ؟ فرمود: آری. گفت: به چه کسی وصیت کرد؟ فرمود: به من. گفت: پس آن امامی که اطاعت او از جانب خداوند واجب است شمایید؟ فرمود: آری. آن دو نفر دیگر گفتند: خداوند به شما قدرت داده است، حضرت فرمود: وای بر تو، چه قدرتی؟ آیا می‌خواهید به بغداد روم و به هارون بگویم من امام واجب الاطاعه هستم، به خدا که وظیفه من این نیست، آن چه به شما گفتم به این جهت بود که به من خبر رسید شما دچار تفرقه شده اید، خواستم تا سرّ شما به دست دشمنان نیفتد. علی بن ابی حمزه گفت: شما چیزی را ظاهر کرده ای که هیچ یک از پدران شما علنی نمی کرد و به زبان نمی آورد. حضرت فرمود: چنین نیست، به خدا سوگند که بهترینِ پدرانم رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) به زبان آورد وقتی خداوند به او دستور داد تا اقوام نزدیک خود را بیم دهد و او چهل نفر از خاندان خود را دعوت کرد و به آن‌ها گفت: من فرستاده خدا بر شمایم و آن که بیش از همه تکذیب کرد و به او حمله ور شد، عمویش ابولهب بود. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به آن‌ها فرمود: اگر ابولهب یک خراش به من بزند، من پیامبر نیستم و این اوّلین نشانه پیامبری من است که برای شما اظهار می‌کنم. (سپس حضرت رضا (علیه السلام) فرمود) و من نیز می‌گویم: اگر هارون یک خراش بر من وارد کند، من امام نیستم و این اولین نشانه امامت است که برای شما اظهار می‌کنم. علی بن ابی حمزه گفت: ما از پدران شما روایت داریم که کارهای امام (غسل، کفن، نماز و دفن) را جز امام، متولّی نمی شود (یعنی اگر شما امام بودی باید این امور را در مورد پدرت موسی بن جعفر (علیه السلام) انجام می‌دادی با آن که شما در مدینه بودی و ایشان در بغداد) حضرت فرمود: آیا حسین بن علی (علیه السلام) امام بود یا نه؟ گفت: آری. فرمود: عهده دار کار او که بود؟ گفت: علی بن الحسین. فرمود: علی بن الحسین کجا بود؟ او که در دست عبیدالله بن زیاد گرفتار بود؟ گفت: او مخفیانه آمد و امور پدر را انجام داد و برگشت. حضرت فرمود: اگر علی بن الحسین (که در زندان و اسیر بود) توانست به کربلا بیاید و کارهای پدر را انجام دهد، صاحب این امر - یعنی حضرت رضا (علیه السلام) - نیز می‌تواند (از مدی نه) به بغداد آید و متولّی کار پدر شود و برگردد با این که او در زندان و اسارت نیست... [۱] ---------- [۱]:  - به کتاب هایرجالی مثل رجال نجاشی و شیخ طوسی و ابن ابی داود و… مراجعه شود. [۱]: الانعام، ۹۸. [۲]: بحار، ج ۴۸، ص ۲۶۱. [۱]: بحار، ج ۴۸، ص ۲۶۱ و اختیارالرجال، ص ۴۶۳. 📚حکایت آفتاب نگاهی به زندگی امام رضا علیه السلام https://eitaa.com/zandahlm1357
کاربران 🔰پاسخ به شبهه ای پر تکرار در این روزها...
چرا رهبری مثل حضرت علی کنار نمیکشد.mp3
3.05M
💠 جواب شبهه بالا 👈 چرا رهبری همانند حضرت علی وقتی دید مردم ایشان را نمی خواهند ، کنار نمی رود ؟