فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انقلاب دهه هشتادی ها در مترو تهران 😍✌️
شمام میتونی در حد خودت موثر باشی، یه یاعلی بگو و بلند شو هموطن...
امام زمان میخواد سربازیتو ببینه....
ظهور نزدیک است....
#برعنداز_سوز
#بی_تفاوت_نباشیم
#مثل_هانیه
شما هم اگر بی تفاوت و بی دغدغه نیستید این کارها را انجام دهید😍🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌❌❌ بسیار مهم
👆این قسمت از سخنان مهممممم استاد پناهیان را که به شیراز رفتند و در مراسم شهدای شاهچراغ سخنرانی کردند را حتما و حتما و حتما گوش دهید و ببینید هدف دشمن چیست!
#ابوموسی_اشعری
#مرگ_بر_منافق
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: پيام به نشست اتحاديه انجمن هاى اسلامى دانشجويان در اروپا پيام به نشست اتحاديه انجمنهاي اس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
پيام به مناسبت بزرگداشت مرحوم آقا حسين خوانسارى و فرزند بزرگوار ايشان، مرحوم آقا جمال خوانسارى
پيام به مناسبت بزرگداشت مرحوم آقا حسين خوانساري و فرزند بزرگوار ايشان، مرحوم آقا جمال خوانساري سنت حسنه ي تجليل از چهرههاي علمي برجسته ي تاريخ شيعه بايد يكي از با بركت ترين و مفيدترين سنتها در اين مقوله به شمار آيد. حقيقت آنست كه در بخش هائي از تاريخ پُربار فرهنگ و علوم اسلامي، شخصيتهاي بزرگ و مؤثري بوده اند كه نسل كنوني علمي و فرهنگي كشور با نام و ياد آنان آشنا نيست و از آثار علمي و ثمرات انديشه ي بلند آنان بهره ي شايسته را نمي برد. حوزههاي علمي شيعه چه در دوران رونق حوزه ي علميه نجف و كربلا و چه پيش از آن در روزگار شكوفائي علمي و فرهنگيِ اصفهان و برخي شهرهاي ديگر در دوران صفويه، مجموعه ي بزرگي از فقهاي نامدار و فيلسوفان و متكلمين بزرگ را در خود پرورش داده است كه هر يك از آنان ميتوانند براي جامعه ي علمي امروز و بخصوص فرزانگان و علم جويان حوزههاي علميه، الگو و
راهگشا و آموزنده باشند. ويژگي پرجاذبه ي اين دانشمندان گمنام، غالباً جامعيّت آنان و برجستگي شگفت آورشان در علوم گوناگون مانند فقه و فلسفه و تفسير و علوم رياضي و حتي شعر و ادب است. اين تفنّن و تنوع در معلومات همچنانكه از آفاق ذهنيِ گسترده ي حوزههاي علميه خبر ميدهد، نمايشگر ذهن خلاّق و فكر بلند و استعداد وافر اين بزرگان نيز هست. بي شك در فهرست اين ستارگان غالباً ناشناخته ي آسمان علم و فرهنگ، خانواده ي جليل خوانساريها بويژه محقق برجسته و كم نظير مرحوم آقا حسين خوانساري و فرزند فقيه و حكيم و بزرگوارش مرحوم آقا جمال خوانساري ميباشند. در عظمت و شأن مرحوم آقاحسين خوانساري همين بس كه نام آوران بزرگي همچون وحيد بهبهاني و شيخ انصاري از او با عناوين «محقّق» و «استادالكل في الكل» و امثال آن ياد كرده اند. او و فرزندش حكيم و فقيه و اصولي و متكلم و رياضيدان و محدّث و اديب بوده و سهم وافري در شكوفائي و درخشش حوزه ي فرهنگي و علميِ اصفهان در دوران مياني و پايانيِ صفويه داشته اند. اگر چه برخي از مؤلفاتِ فقهي آنان در معرض استفاده اهل فنّ بوده است، ولي مجموعه ي آثار آنان هرگز بصورت قابل قبول در دسترس دانش پژوهانِ علوم اسلامي قرار نگرفته است. برپائي مراسم تجليل از اين بزرگان ميتواند، نام نيك و ياد مبارك آنان را زنده كند و سهم آنان را در پيشرفت دانش و فرهنگ و معرفت افزايش بخشد. رحمت خداوند بر آنان و بر احياكنندگان نام بلند آنان. والسّلام عليكم و رحمةاللَّه - سيّد علي خامنه اي - ۲۹/۰۶/۱۳۷۸
#پیامهای مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: ۲-۴-۷-۳- لازم تر بودن خدمتگزاری فرزند در مقابل مادر خدمتگزاری فرزند در مقابل مادر، لازمتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
۵-۷-۳- وظایف زن در خانواده
اشاره
وظایف زن در خانواده [۴]
۱-۵-۷-۳- تلاش و کوشش جهت اداره ی محیط خانه و تحت نظارت، تدبیر و مدیریت گرفتن خانواده
زن برای این که محیط خانه را اداره کند به تلاش و کوشش احتیاج دارد. چون مدیر داخل خانه زنان هستند. آن کسی که اداره میکند، کدبانو، یعنی آن کسی که محیط خانواده تحت اِشراف اوست. تحت نظارت و تدبیر و مدیریت اوست. خیلی
کار پُرزحمتی است. خیلی کار ظریفی است. فقط هم ظرافت زنانه از عهده انجام این کار برمی آید. هیچ مردی، امکان ندارد بتواند این ظرافتها را رعایت کند. [۱]
۲-۵-۷-۳- آموختن روشهای صحیح کار داخل خانه (نوع برخورد با همسر و فرزندان)
از جمله ی چیزهای بسیار مهم دیگر، آموختن روشهای صحیح کارِ داخل خانه - یعنی برخورد با همسر و برخورد با فرزندان - به زنان است. زنانی هستند که خیلی هم خوبند؛ دارای حلم و صبر و گذشت و اخلاق خوبند؛ امّا روشهای برخورد با همسر یا با فرزندانشان را درست نمی دانند. این روشها علمی است؛ چیزهایی است که با تجربه ی بشری روزبه روز پیشرفت کرده و به مراحل خوبی رسیده است. کسانی هستند که تجربههای خوبی دارند؛ باید روشهایی پیدا کنید که افرادی که میتوانند، خانمها را به این مسائل راهنمایی کنند. [۲]
----------
[۴]: . به پاورقی صفحه ۱۸۱ مراجعه شود.
[۱]: . خطبه ی عقد مورخه ی ۶-۶-۱۳۸۱.
[۲]: . بیانات در دیدار با اعضای شورای فرهنگی، اجتماعی زنان، جمعی از بانوان پزشک متخصص و مسئولان کنگره ی حجاب اسلامی به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) ۴-۱۰-۱۳۷۰.
۳-۵-۷-۳- برخورد ملایم، خوش رویی و خوش رفتاری با همسر برای اداره کردن او
زن یک وظایفی دارد که عاقلانه باید آن وظایف را تشخیص دهد. زنها بدانند که اگر زنی، عقل و هوشمندی به خرج دهد، مرد را اداره خواهد کرد. درست است که مرد از لحاظ هیکل قوی تر است، امّا خدای متعال طبیعت زن را طوری آفریده که اگر زن و مرد، طبیعی و سالم باشند و زن عاقل باشد، کسی که در دیگری بیش تر نفوذ دارد، زن است، که البته با زرنگی به خرج دادن و رندی و تحکّم و زورگویی نمی توان به آن رسید بلکه با ملایمت، استقبالِ خوب، خوشرویی، یک مقدار تحمّل کردن البته اندکی، خیلی هم لازم نیست تحمّل کند که خدای متعال در طبیعت زن، این تحمّل را قرار داده است... زن باید با شوهر خود این طور برخورد کند. [۳]
۴-۵-۷-۳- مساعد کردن فضای خانه برای روحیّه دادن به همسر برای فعّالیّت اجتماعی
اگر مرد خانه، فعّالیّتی چه علمی و چه جهادی و سازندگی و چه برای کسب روزی و چه برای کارهای عمومی دارد، زن سعی کند فضای خانه را برای او مساعد کند که او بتواند با روحیّه ی خوب سر کار برود و با شوق به خانه برگردد. [۱]
همه ی مردها دوست دارند وقتی وارد خانه شدند، خانه به آنها آرامش و امنیّت بدهد و احساس راحتی و آسودگی کنند. این وظیفه ی زن است. [۲]
۵-۵-۷-۳- درک ضرورتهای مرد، مستأصل نکردن او و تشویق به ایستادگی در میدانهای زندگی
----------
[۳]: . خطبه ی عقد مورخه ی ۱۹-۳-۱۳۷۲.
[۱]: ۲. خطبه ی عقد مورخه ی ۲-۹-۱۳۷۳.
[۲]: . خطبه ی عقد مورخه ی ۲۴-۱-۱۳۷۸
زن باید ضرورتهای مرد را درک کند، فشار اخلاقی روی او وارد نیاورد، کاری نکند که او در امر زندگی مستأصل شود وخدای نکرده به راههای نادرست متوسّل بشود. اورا به ایستادگی و مقاومت در میدانهای زندگی تشویق کند و تحریص نماید. اگر چنان چه کار او مستلزم این است که یک مقداری به وضع خانوادگی مثلاً رسیدگی کافی نداشته باشد، این را به رخ او نکشد، اینها مهمّ است. اینها وظیفههایی است از طرف زن. [۳]
----------
[۳]: . خطبه ی عقد مورخه ی ۱۰-۲-۱۳۷۵.
#زن و باز یابی هویت حقیقی
✍مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/zandahlm1357
الكهف
وَاتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِن كِتَابِ رَبِّكَ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ وَلَن تَجِدَ مِن دُونِهِ مُلْتَحَدًا
ﺍﺯ ﺁﻳﻪﻫﺎی ﻛﺘﺎﺏ ﺧﺪﺍ ﻫﺮ ﭼﻘﺪﺭ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻭﺣﻲ ﻣﻲﺷﻮﺩ، ﺑﺮﺍی ﻣﺮﺩم ﺑﺨﻮﺍﻥ؛ ﻓﺎﺭﻍ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺎﻭﺭﺵ ﺑﻜﻨﻨﺪ ﻳﺎ ﻧﻪ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﻛﺴﻲ ﻧﻤﻲﺗﻮﺍﻧﺪ ﺣﺮﻑﻫﺎی ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺑﺪﻫﺪ. ﭘﻨﺎﻫﮕﺎﻫﺖ ﻫﻢ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺲ. (٢٧)
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت زیبای سوره مبارکه تکویر
تلاوت جاودانه استاد عبدالباسط
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
عبرت متن حديث مَنِ اعتَبَرَ اَبصَرَ وَ مَن اَبصَرَ فَهِمَ و مَن فَهِمَ علِِمَ امام راست كلامى كه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
انفاق
متن حديث
قالَ (عليه السلام): صاحِبُ النِّعْمَةِ يَجِبُ عَلَيْهِ التَّوْسِعَةُ عَلى عَيالِهِ
فرمود: هر كه به هر مقدارى كه در توانش مى باشد، بايد براى اهل منزل خود انفاق و خرج كند.
هنگام خروج از منزل
متن حديث
قالَ (عليه السلام): مَنْ خَرَجَ فى حاجَة وَ مَسَحَ وَجْهَهُ بِماءِالْوَرْدِ لَمْ يَرْهَقْ وَجْهُهُ قَتَرٌ وَلا ذِلَّةٌ.
فرمود: هركس هنگام خروج از منزل براى حوايج زندگى خود، صورت خويش را با گلاب خوشبو و معطّر نمايد، دچار ذلّت و خوارى نخواهد شد.
افراد سخاوتمند
متن حديث
قالَ (عليه السلام): السَّخيُّ يَأكُلُ طَعامَ النّاسِ لِيَأكُلُوا مِنْ طَعامِهِ، وَالْبَخيلُ لا يَأكُلُ طَعامَ النّاسِ لِكَيْلا يَأكُلُوا مِنْ طَعامِهِ
فرمود: افراد سخاوتمند از خوراك ديگران استفاده مى كنند تا ديگران هم از امكانات ايشان بهره گيرند و استفاده كنند; وليكن افراد بخيل از غذاى ديگران نمى خورند تا آنها هم از غذاى ايشان نخورند.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: مشکل سوم: مسأله ولایت عهدی حضرت رضا (علیه السلام) این حادثه عجیب و مرموز که توسط مأمون عب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
خبر لوح و نامهای ائمه اطهار (علیه السلام)
هنگامی که حضرت باقر (علیه السلام) در بستر شهادت بود، فرزندش حضرت صادق (علیه السلام) راخواست تا او را جانشین خود گرداند، برادر حضرت باقر زید بن علی گفت: اگر در مورد من، همچون حسن و حسین رفتار میکردی بی جا نبود (یعنی مرا جانشین خود میکردی) حضرت فرمود: امانتها به شباهتها نیست و خلافت با روشها نمی باشد، بلکه اینها اموری است که از قبل در مورد حجتهای خداوند عزّوجّل تصمیم گیری شده است.
آن گاه حضرت، جابر بن عبدالله را صدا زد و به او فرمود: ای جابر، جریان آن صحیفه ای که دیدی بگو. جابر گفت: بله نزد مولایم حضرت فاطمه دختر رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) رفتم تا ولادت حسین (علیه السلام) را تبریک گویم، دیدم در دست حضرت صحیفه ای است که میدرخشد، عرض کردم: ای سرور زنان! این صحیفه که نزد شماست، چیست؟ فرمود: نامهای پیشوایان و امامان از فرزندانم در آن است. (و در روایتی فرمود: این لوحی است که خداوند عزّوجّل به رسولش داده و در آن است نام پدر و نام شوهر و نام دو پسرم و نامهای اوصیا از فرزندانم، پدرم این را به من داده است تا مرا خوشحال کند).
گفتم بده تا ببینم، فرمود: اگر ممنوع نبود میدادم ولی جز پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) یا وصی او یا خاندان او کسی آن را لمس نمی کند، ولی میتوانی به درون آن نگاه کنی.. جابر گوید: نگاه کردم؛ دیدم نوشته است: ابوالقاسم محمد بن عبدالله المصطفی مادرش آمنه، ابوالحسن علی بن ابی طالب المرتضی مادرش فاطمه بنت
اسد بن هاشم بن عبد مناف، ابو محمد الحسن بن علی البرّ، ابوعبدالله الحسین بن علی التقی، مادرشان فاطمه دختر محمد۳، ابو محمد علی بن الحسین العدل مادرش شهر بانو دختر یزدجرد، ابو جعفر محمد بن علی الباقر مادرشام عبدالله دختر حسن بن علی بن ابی طالب، ابو عبدالله جعفر بن محمد الصادق مادرش امّ فروه دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر، ابو ابراهیم موسی بن جعفر مادرش جاریه ای به نام حمیده، ابوالحسن علی بن موسی الرضا مادرش جاریه ای به نام نجمه، ابو جعفر محمد بن علی الزکی مادرش جاریه ای به نام خیزران، ابوالحسن علی بن محمد الامین مادرش جاریه ای به نام سوسن، ابو محمد حسن بن علی الرفیق مادرش جاریه ای به نام سمانه که کنیه اشام الحسن است، ابوالقاسم محمد بن الحسن که محب خداست مادرش جاریه ای است به نام نرجس - صلوات خدا بر همه ایشان باد. [۱]
مؤلف گوید: جریان نوشته مذکور در روایات متعددی وارد شده است و بزرگان شیعه مثل شیخ صدوق رحمه الله، شیخ طوسی، شیخ مفید، شیخ طبرسی، نعمانی، کلینی و دیگران مضمون آن را با تفاوتهایی در کتابهای خویش ذکر کرده اند.
----------
[۱]: بحار، ج ۳۶، ص ۱۹۳.
📚حکایت آفتاب نگاهی به زندگی امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔰 سلسله جلسات #انقلابی_تراز_انقلاب 4 💠 فصل اول : #دانشجوی_تراز_انقلاب ( قسمت چهارم ) 👈 وظایف مهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سلسله جلسات #انقلابی_تراز_انقلاب 5
💠 فصل اول : #دانشجوی_تراز_انقلاب ( قسمت پنجم و آخر )
👈 وظایف مهم دانشجویان برای #قوی_شدن و شرکت فعال در #جهاد_تبیین
👈 دانشجوی انقلابی باید چگونه باشد؟
🔗 دیدن کلیپ با کیفیتهای بالاتر در https://www.aparat.com/v/HgYdE
🎤 #احسان_عبادی (مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ)
👌 انقلابی باید قوی شود
☑️متن شبهه و سوال👇👇👇👇👇
یکی از دوستانم که اتفاقا ادم خوبی هم هست ولی دیشب متوجه شدم که به امام زمان اعتقادی ندارن و گفتن که من زمانی گریه میکردم برای اینکه جزو اون 313 نفر باشم ولی بعدا متوجه شدم که منجی خود ما انسان ها هستیم، من با صحبتی که باهاشون داشتم گفتن من فقط به قران اعتقاد دارم اگه ایه ای از قران درمورد امام زمان گفته برای من بفرستید فقط مستند از ایه قران قبول میکنم، میدونم تو این زمینه ایه قرانی زیاد و دوستانم هم یکسری اطلاعات برام ارسال کردن و مفید بود، بازم ممنون میشم شماهم تو این زمینه به من کمک کنید، و سوال دیگه ای که داشتن این بود که اهل سنت هم به قران اعتقاد دارن ولی چرا به امام زمان معتقد نیستن، و فقط شیعه ها اعتقاد دارن
خیلی لطف میکنید اگه با جواب دادن این سوال هام بتونیم به اون شخص کمک کنیم، ممنون از زحماتی که میکشید.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅متن پاسخ به شبهه👇👇👇👇👇
☝️🏻اینکه طرف بگوید فقط قرآن را قبول دارم و قرآن کافیه اتفاقا حرف ما همینه که چرا سنی ها و گروه های دیگر که خود را به اسلام نسبت میدهند همه با هم متحد نمیشویم⁉️ پس قرآن کتابی است که هر کس میتواند به نفع خودش تفسیرش📖 کند، به همین خاطر نیاز به معصوم و حدیث داریم برای تفسیر قرآن.
↩️در بحث امام زمان (عج) سه جای قرآن می گوید اسلام همه جا را فرا خواهد گرفت « لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ» خُب این توسط چه کسی قرار صورت بگیرد؟ چه کسی قراره این حکومت را انجام بدهد؟ حکومت الهی که قرآن میگه همه جای دنیا رو میگیره رهبر این حکومت کیه⁉️ به این دوستتون بگین کی قراره رهبریش کنه؟ آیا یک انسان غیر معصوم میتونه حکومت جهانی داشته باشه؟
💠بعد «تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» که در سوره قدر آمده، ملائکه و جبرئیل در شب قدر بر چه کسی نازل میشوند؟ اگر واقعا امام زمانی نیست پس جبرئیل به چه کسی نازل میشه شب قدر❓آیا به من و شمای انسان جبرئیل نازل میشه؟ اینها برخی از این موارد است.
#پرسش_پاسخ
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
👤پاسخ دهنده: #استاد_احسان_عبادی
(👆جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق)
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: آقا مهدي زنده است علي مناف زاده پيش از عمليات بدر، مدتي علي اكبر رهبري فرمانده گردان سيدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
برگشت و به سرعت از آسمان منطقه متواري شد. سهرابي يك لحظه گفت: «بارك الله علي تجلايي!... »
من تا آن روز تجلايي را نديده بودم. در اين گير و دار آقا مهدي با بي سيم چي اش آمد. اوضاع نابسامان خط را كه ديد،
چهره اش عوض شد. رو به بي سيم چي اش گفت: «بي سيم را بده! » بي سيم را از بي سيم چي اش گرفت و انداخت رو كولش. رفت طرف موتور. تجلايي دويد جلويش، ملتمسانه گفت: آقا مهدي! شما نرين، بذارين من برم.
گفت: بايد خودم برم بچهها رو بكشم عقب.
هندل زد و موتور روشن شد. سوار بر موتور زير باران گلوله و خمپاره به سرعت از خاكريز رد شد و از ديدهها پنهان گشت.
نگرانش بوديم. نيم ساعت نشده بود كه ديديم آقا مهدي نيروهاي پراكنده را جمع كرده و كشيده عقب و به نيروها سازمان داده است.
بچهها اگر جلو ميماندند قتل عام ميشدند. به مقر زرهي عراقي هم ضربه زده بودند. اولين نفري كه با آقا مهدي آمد محمدرضا باصر [۷۴] بود. چهره اش همچنان بشاش و متبسم بود. احوالپرسي و خوش و بشي كرديم. عصر همان روز اين محور را تحويل يگان ديگري داديم و رفتيم به سمت اتوبان بصره - العماره.
گروهان مصطفي شهبازي رفت طرف اتوبان. ما هم آمديم طرف شهرك حريبه. محور ما از طرف شهرك به شدت تهديد ميشد. نيروي چنداني در اطراف شهرك نداشتيم.
به دستور آقا جمشيد، من و جعفر داروئيان با چند تا از بچهها چند بار برگشتيم كيسه اي و با خودمان مهمات برديم جلو؛ موشك
[ صفحه ۱۵۹]
آرپي جي و... گوني گوني كول ميكرديم و زير آتش ميبرديم. آخر سر درد كمر ديگر نگذاشت از جايم تكان بخورم.
بچههاي ما، عليرغم همه ي مشكلات و پيچيدگيهاي عمليات رسيده بودند به اتوبان. منتهي عكسهاي هوايي كه قبل از عمليات براي ما نشان داده بودند
دشت بعد از اتوبان چندان واضح نبود. ميگفتند احتمال دارد آب باشد. در حالي كه مقر زرهي عراقيها بود. امكانات زرهي فراواني در اينجا بود. مصطفي شهبازي توي بي سيم ميگفت: آقا جمشيد! ما پل را گرفته ايم. پس كو اين بچههاي تخريب؟
آقا جمشيد هم مرتب از آقا مهدي گروه تخريب را پيگيري ميكرد و او هم ميگفت حركت كرده اند. برمي گشت به مصطفي ميگفت: تا رسيدن تخريبچيها شما اون طرف پل رو هم پاكسازي كنين.
شهبازي گفت: اونجا را هم گرفته ايم فقط منتظر انفجار پليم.
چاره اي نبود جز دعوت به صبر و مقاومت. يك آن متوجه شديم كه نيروهاي انبوهي عقب نشيني ميكنند. آقا جمشيد گفت كه برو ببين مال كدام يگان هستن؟
رفتم جلوي يكي را گرفتم. گفت مال لشكر نجف هستيم. گفتم: «پس كجا ميرين؟ » گفت: «من مجروحم بقيه را نمي دونم. »
ديگر نمي شد جلويشان را گرفت. برگشتم ماجرا را به آقاي نظمي گفتم.
با جعفر داروئيان وارد شهرك شديم. نيروهاي عراقي مثل مور و ملخ در كوچه پس كوچههاي شهرك ميلوليدند. از شدت تيراندازي نمي شد تكان خورد فشار زياد بود و حلقه محاصره
[ صفحه ۱۶۰]
دشمن لحظه به لحظه تنگتر ميشد. از گروهان دولتي تعداد اندكي مانده بودند. برگشتيم كنار دجله و براي خودمان جان پناه گرفتيم.
ظهر آقا مهدي آمد. ناراحت و مضطرب بود. گفت: آقا جمشيد! به بچهها بگو مقاومت كنن، از قرارگاه نيرو مياد. نذارين خون بچههاي شهيد هدر بره...
آقا مهدي با خودش تعداد اندكي نيرو هم آورده بود. عراق باز هم كنار دجله آتش شديدي ريخت. لشكر
نجف را دور زده و چيزي نمانده بود برسند كيسه اي. باران آتش ميباريد. رفته رفته خودمان را كشيديم طرف كيسه اي. آقا مهدي ميگفت: آقا جمشيد از هر كجاست بايد مقاومت كنيم. بايد تا شب دوام بياريم. يكي دو بار به خودم جرأت دادم به آقا مهدي بگويم كه شما برگردين عقب. بچهها گفتند: «آقا مهدي ناراحته، حرف نزن. » ديگر چيزي نگفتم. آخر سر به آقا جمشيد گفت: از بچه هات بفرست برن نيرو بيارن.
من هم پيك آقا جمشيد بودم. برگشت طرف من و گفت: برو از عقب نيرو بيار. بگو آقا مهدي منو فرستاد.
گفتم: از كجا؟!
گفت: از عقب ديگه.
گفتم: آقا جمشيد! من الان تنهايي زير اين آتش كجا برم؟...
در حال جر و بحث با آقا جمشيد بودم كه آقا مهدي برگشت پيش ما، رو به من گفت: برادر! رزمنده با فرمانده اش بحث نمي كنه. ميگه برو، يعني برو.
چهره آقا مهدي برافروخته بود. جرأت نكردم چيزي بگويم. خواستم راه بيفتم كه گفت: تنهايي نرو. آقا جمشيد يكي رو
[ صفحه ۱۶۱]
باهاش بفرست.
جعفر داروئيان همراهم آمد. توي راه كه ميرفتيم به جعفر گفتم: اينجا حداقل امن تره، توي راه مارو ميزنن.
مسير ناهموار بود. بعضي جاها آب گرفتگي بود و بايد براي عبور ميرفتي روي سده، داخل نخلستان كيسه اي، پيش از رفتن يك موتورسيكلت پرشي پنهان كرده بودم. گفتم بريم موتور را برداريم سريع تر برسيم. وقتي پيدا كرديم جز خاكستر چيزي از موتور نمانده بود! فقط كليدش سالم بود. يك خاكريزي بود بطول ۳۰۰ - ۴۰۰ متر. عراقيها از پشت
خاكريز ما را ميزدند. زير بارش آتش دشمن آمديم كه از پل نفر رو عبور كنيم. ديديم پل نيست.